abonnement Unibet Coolblue
pi_117685593
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 11:59 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Wellicht een verstandige beslissing inderdaad - wat je zegt, straf kan ook verlaagd worden (hoewel ik dat in deze kwestie ernstig betwijfel) en bovendien je moet er maar zin in hebben om als slachtoffer de hele kermis nog eens een keer door te moeten maken... kan me goed voorstellen dat je daar als slachtoffer geen zin meer in hebt.
Fijn voor jou dat die dader in ieder geval een tijdje is opgeborgen.
Jup, was tevreden met de straf. Achteraf baalde ik wel dat het nederlands rechtssysteem zo in mekaar zit dat hij onderhand nog niet eens de helft "echt" gezeten heeft (de rest alleen snachts, of thuis met enkelband) maargoed dat is niet anders.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:03:08 #152
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117685622
De impact van gevangenisstraffen op iemands leven wordt door de Nederlander over het algemeen wel schromelijk onderschat. Natuurlijk zien wij allemaal liever dat iemand die een meisje heeft aangerand publiekelijk op de Dam gevierendeeld wordt opdat hij het nooit meer zal doen. Maar 4 maanden doorbrengen in een staatshotel betekent niet alleen exit 4 maanden van je leven, maar ook exit scholing, werk, inkomen, woning, relatie etc. Van een modale burger wordt men dan meteen gedegradeerd naar de onderkant van de sociaal-maatschappelijke ladder. Waar het leven geen pretje is.

Als je onterecht bent veroordeeld (en dat kan voorkomen, het blijft allemaal mensenwerk) dan ben je goed zuur. Ik kan de frustratie die daar bij komt kijken mij ook wel erg goed voorstellen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:04:40 #153
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117685657
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:01 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Jup, was tevreden met de straf. Achteraf baalde ik wel dat het nederlands rechtssysteem zo in mekaar zit dat hij onderhand nog niet eens de helft "echt" gezeten heeft (de rest alleen snachts, of thuis met enkelband) maargoed dat is niet anders.
Tsja, dat boeventuig ook daadwerkellijk in de bak houden is erg duur... :') - maar troost je met de gedachte dat het in verreweg de meeste andere landen niet anders is.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:05:39 #154
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_117685684
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:03 schreef Ryon het volgende:
. Van een modale burger wordt men dan meteen gedegradeerd naar de onderkant van de sociaal-maatschappelijke ladder. Waar het leven geen pretje is.

Dat heet nu consequenties van je daden onderkennen. En die totale degradatie valt in veel gevallen nu ook wel weer mee. Weet ik uit ervaring.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_117685721
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Tsja, dat boeventuig ook daadwerkellijk in de bak houden is erg duur... :') - maar troost je met de gedachte dat het in verreweg de meeste andere landen niet anders is.
Nederland heeft het wel stukken luxer dan vele andere landen qua cellen enz, moet je eens locked up abroad kijken, dan ben je pas echt zuur.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:10:42 #156
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117685824
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:03 schreef Ryon het volgende:
De impact van gevangenisstraffen op iemands leven wordt door de Nederlander over het algemeen wel schromelijk onderschat. Natuurlijk zien wij allemaal liever dat iemand die een meisje heeft aangerand publiekelijk op de Dam gevierendeeld wordt opdat hij het nooit meer zal doen. Maar 4 maanden doorbrengen in een staatshotel betekent niet alleen exit 4 maanden van je leven, maar ook exit scholing, werk, inkomen, woning, relatie etc. Van een modale burger wordt men dan meteen gedegradeerd naar de onderkant van de sociaal-maatschappelijke ladder. Waar het leven geen pretje is.
Klopt - de impact van een gevangenisstraf wordt doorgaans erg onderschat, juist ook om de redenen die je noemt. Daarbij komt nog - geen enkele vrijheid meer om te doen en laten wat je wilt op de tijdstippen die jij wilt, en dat schijnt in de praktijk echt heel erg vies tegen te vallen.

Ter illustratie: er is ooit eens een onderzoek gedaan waarbij rechtenstudenten zich als vrijwilliger mochten opgeven om een paar weekjes cel te ondergaan in het kader van onderzoek naar hoe de nieuw te openen gevangenis zou functioneren. Geen enkele van die studenten schijnt het langer dan een paar dagen uitgehouden te hebben.
(referentie niet bij de hand maar ik kan 't opzoeken als je wilt - en als ik er tijd voor vind ;))

quote:
Als je onterecht bent veroordeeld (en dat kan voorkomen, het blijft allemaal mensenwerk) dan ben je goed zuur. Ik kan de frustratie die daar bij komt kijken mij ook wel erg goed voorstellen.
Uiteraard, vreselijk! Vandaar ook dat er een fikse schadevergoeding tegenover staat als dit gebeurt (hoewel je je kan afvragen of die schadevergoeding ooit opweegt tegen het gemis van een aantal jaren leven in vrijheid... :{ ). Gelukkig blijven het uitzonderlijke gevallen, en niet zoals iemand hier beweert, de 'regel'. ;)

Ziehier ook waarom ik dus kei- en keihard tegen de doodstraf ben. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:18:08 #157
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117686043
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:07 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Nederland heeft het wel stukken luxer dan vele andere landen qua cellen enz, moet je eens locked up abroad kijken, dan ben je pas echt zuur.
Dat is waar uiteraard, maar je kan je ook afvragen of je als beschaafde maatschappij (of wat daar voor doorgaat ;)) zou willen afzakken naar dat niveau - ookal omdat de mensenrechten in dergelijke landen doorgaans ook totaal niet worden gerespecteerd. Dooorgaans is ook de rechtsgang van een zodanige 'kwaliteit' dat als je niet 'belangrijk' bent of een hele hoop poen hebt, er van je verdediging ook niks terecht komt, dus het zou me niet zo heel erg verbazen als er daar ook behoorlijk wat onschuldigen in die gevangenissen zitten. Niet iets wat je in een beschaafd land zou moeten willen nastreven.

Dit gezegd hebbende, persoonlijk hoop ik dat ene J. van der Sloot zijn daagjes verder mag slijten in een fijne Peruaanse gevangenis hoor.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:32:46 #158
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_117686501
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]
Ter illustratie: er is ooit eens een onderzoek gedaan waarbij rechtenstudenten zich als vrijwilliger mochten opgeven om een paar weekjes cel te ondergaan in het kader van onderzoek naar hoe de nieuw te openen gevangenis zou functioneren. Geen enkele van die studenten schijnt het langer dan een paar dagen uitgehouden te hebben.
(referentie niet bij de hand maar ik kan 't opzoeken als je wilt - en als ik er tijd voor vind ;))
Dat was pas geleden toch?
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:33:45 #159
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117686534
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:32 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Dat was pas geleden toch?
Uhm, ik ben acht jaar geleden afgestudeerd en kreeg dit ter illustratie te horen bij de cursus criminologie... maar wie weet doen ze dit soort experimenten wel vaker, dunno.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:34:48 #160
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_117686570
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Uhm, ik ben acht jaar geleden afgestudeerd en kreeg dit ter illustratie te horen bij de cursus criminologie... maar wie weet doen ze dit soort experimenten wel vaker, dunno.
Er was wat van op de radio vorige week ofzo. Niet hetzelfde verhaal, maar wel zoiets.
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:35:26 #161
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117686595
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:34 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Er was wat van op de radio vorige week ofzo.
Okay! Nou dan doen ze dit inderdaad wel vaker. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:35:33 #162
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117686602
Volgens mij worden er regelmatig studenten voor korte periode opgesloten. Soms onder dwang tijdens het weekend, soms vrijwillig voor een weekje door het jaar heen. Stukje praktijkervaring dat, zeker als je bezighoudt met strafrecht, behoorlijk waardevol kan zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:37:28 #163
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117686686
quote:
7s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:35 schreef Ryon het volgende:
Volgens mij worden er regelmatig studenten voor korte periode opgesloten. Soms onder dwang tijdens het weekend, soms vrijwillig voor een weekje door het jaar heen. Stukje praktijkervaring dat, zeker als je bezighoudt met strafrecht, behoorlijk waardevol kan zijn.
Ah. Ben ik helemaal mee eens trouwens - het is wel zo correct als je tijdens je opleiding vast eens meemaakt waar je later eventueel voor anderen over gaat meebeslissen.
NB: heb zelf ook wat vrijwillige bezoekjes bajes gedaan, maar nooit meegedaan aan dit soort experimenten, die liepen toen niet (anders had ik het zeker geprobeerd).
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:51:42 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117687211
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:03 schreef Ryon het volgende:
De impact van gevangenisstraffen op iemands leven wordt door de Nederlander over het algemeen wel schromelijk onderschat. Natuurlijk zien wij allemaal liever dat iemand die een meisje heeft aangerand publiekelijk op de Dam gevierendeeld wordt opdat hij het nooit meer zal doen. Maar 4 maanden doorbrengen in een staatshotel betekent niet alleen exit 4 maanden van je leven, maar ook exit scholing, werk, inkomen, woning, relatie etc. Van een modale burger wordt men dan meteen gedegradeerd naar de onderkant van de sociaal-maatschappelijke ladder. Waar het leven geen pretje is.

Als je onterecht bent veroordeeld (en dat kan voorkomen, het blijft allemaal mensenwerk) dan ben je goed zuur. Ik kan de frustratie die daar bij komt kijken mij ook wel erg goed voorstellen.
Laten we vooral de impact van een eventuele gevangenisstraf van de dader heel erg vinden.

Misschien moet je er even bij stilstaan wat de impact voor het 14-jarige slachtoffer kan zijn... als ze over 30 jaar ineens gillend van angst in bed ligt omdat haar man (die haar nog nooit kwaadwillend heeft aangeraakt) haar een knuffel wil geven.

Maar gut, zo'n gevangenisstraf en sociale degradatie is zo zielig voor de dader....

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 07-10-2012 12:59:04 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 7 oktober 2012 @ 12:56:32 #165
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117687394
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Laten we vooral de impact van een eventuele gevangenisstraf van de dader heel erg vinden.

Misschien moet je er even bij stilstaan wat de impact voor het 14-jarige slachtoffer kan zijn... als ze over 30 jaar ineens gillend van angst in bed ligt omdat haar man (die haar nog nooit kwaadwillend heeft aangeraak) haar een knuffel wil geven.

Maar gut, zo'n gevangenisstraf en sociale degradatie is zo zielig voor de dader....
Niemand hier (op een bepaalde figuur die meent dat justitie bestaat uit boeven na wellicht) vind het 'zielig voor de dader', het is een terechte en verdiende straf.

Dat verlet niet om eea ook vanaf 'die' kant te beschouwen, al is het maar vanuit een filosofisch standpunt. Had totaal geen betrekking op de casus alhier. Nogmaals, zoals ik al eerder heb betoogd, ik vind de straf die deze figuur heeft ontvangen behoorlijk aan de lage kant en hoop dus dat het OM en het slachtoffer inderdaad besluiten om in HB te gaan.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_117687463
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 14:37 schreef dfdsdfds het volgende:
Gisteren dus de uitspraak gehad :|W

Het vonnis? 130 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar, 0 uur taakstraf en een boete. De rechtbank achtte alleen de mishandeling en bedreigingen bewezen, poging tot doodslag niet.

Whahahaa ik lag echt in een deuk toen ik dat hoorde _O- _O- 0 uur taakstraf!!! Dat wordt zuipen dit weekend *O* Geweldig die advocaat van me _O_ _O_ Zonder hem zat ik nu nog steeds vast *)
Goed je bent tevreden met dit vonnis.

Vraagje: Als simpele FOK! ziel? Wat ben je kwijt aan je toegevoegde advocaat als het om de totale kosten gaat? Misschien dat je dan minder enthousiast voor het weekend bent.
  zondag 7 oktober 2012 @ 13:06:32 #167
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_117687703
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 11:38 schreef The_stranger het volgende:
Probleem in dit soort gevallen is dat de straf die we graag willen zien (lange gevangenisstraf), vaak niet in ons eigen voordeel is. Het zorgt ervoor dat we een gevoel van genoegdoening krijgen, maar in de praktijk lost het niets op. Duidelijk mag zijn dat TS ziek in zijn hoofd is, zowel te zien aan zijn uitlatingen op dit forum als in het (vermoedelijke) verslag en uitspraak.
Heeft een celstraf dan zin? Nee, een behandeling heeft veel meer zin om toekomstige uitspattingen te voorkomen. Persoonlijk heb ik liever dat hij over tig jaar na zijn behandeling inziet wat voor inferieur figuur hij was en zijn leven betert dan dat hij al die tijd in de cel zat en dit keer zijn leuter in een 14jarige drukt om haar daarna echt te wurgen.
Liever nu geen gevoel van genoegdoening maar later wel wat minder psycho's in mijn werelddeel.
Ik geloof dat het mij niet om 3, 6 of 12 maanden gevangenisstraf gaat, maar om de verhouding en het resultaat. De dader kan na 3 maanden gewoon weer door met zijn leven; geen gevolgen voor de rest van zijn leven en nog steeds een even agressieve houding tegenover slachtoffer en gezag.

Kortom: we zijn er imho helemaal niets mee opgeschoten.

Ik weet ook niet hoe het wel zou moeten, want ik geloof best dat zwaarder straffen ook niet echt heel veel zin heeft. Maar dit helpt ook niet. En ik kan het maar moeilijk verkroppen en het komt me mijn neus uit.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_117689081
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 13:06 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik geloof dat het mij niet om 3, 6 of 12 maanden gevangenisstraf gaat, maar om de verhouding en het resultaat. De dader kan na 3 maanden gewoon weer door met zijn leven; geen gevolgen voor de rest van zijn leven en nog steeds een even agressieve houding tegenover slachtoffer en gezag.

Kortom: we zijn er imho helemaal niets mee opgeschoten.

Ik weet ook niet hoe het wel zou moeten, want ik geloof best dat zwaarder straffen ook niet echt heel veel zin heeft. Maar dit helpt ook niet. En ik kan het maar moeilijk verkroppen en het komt me mijn neus uit.
Nee, de dader staat rond toezicht dan de reclassering. Nu ga ik er wel van uit dat deze wel de therapie van TS controleert, maar dat geeft wel meer kans op verbetering dan klakkeloos opsluiten.
Aan het verhaal van TS te lezen denk ik niet dat een langere gevangenisstraf ook maar iets bijdraagt aan het voorkomen van een nieuw misdrijf. Therapie misschien wel en dan zijn we wel degelijk iets opgeschoten.

(ik zeg niet dat de straf die TS gekregen heeft genoeg/de juiste is, maar dat een celstraf niet altijd de beste keuze is, ook al geeft dat wel een beter gevoel).

[ Bericht 5% gewijzigd door The_stranger op 07-10-2012 13:54:19 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 7 oktober 2012 @ 14:52:36 #169
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_117692090
quote:
15s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:58 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Goed je bent tevreden met dit vonnis.

Vraagje: Als simpele FOK! ziel? Wat ben je kwijt aan je toegevoegde advocaat als het om de totale kosten gaat? Misschien dat je dan minder enthousiast voor het weekend bent.
Zijn advocaat was Pro Deo. Dan is het gratis toch?
pi_117695135
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 11:55 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Ik kon dat wel besluiten in ieder geval toen ik het slachtoffer was van een gewelddadige overval. Maar ze kregen 3 jaar, dus ik heb t niet gedaan. (straf kan ook minder worden)
Dat waag ik te betwijfelen. Het OM vervolgt en daar ben jij niet echt partij in. Ze kunnen hooguit om jouw mening vragen, maar jij als slachtoffer bepaalt niet of er een hoger beroep komt.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_117695208
quote:
14s.gif Op zondag 7 oktober 2012 16:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat waag ik te betwijfelen. Het OM vervolgt en daar ben jij niet echt partij in. Ze kunnen hooguit om jouw mening vragen, maar jij als slachtoffer bepaalt niet of er een hoger beroep komt.
Oh, ik kan me echt herinneren dat ik die keuze heb besproken met slachtofferhulp maar ik ging er totaal niet op in omdat ik de straf hoog genoeg vond. Misschien heb ik iets verkeerd begrepen dan.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_117695316
Je kunt je laten voegen in het proces, uiteraard (krijg je als slachtoffer d.m.v. een formulier en kun je zo aangeven). De reden dat het OM dit in z'n eentje doet, is juist vanwege de relatieve afstand tot de zaak.

Ik gok dat de rechtspraak overspoeld zou worden met hoger beroepen als slachtoffers zich daarover zouden kunnen uitspreken. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zondag 7 oktober 2012 @ 16:15:55 #173
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_117695454
quote:
14s.gif Op zondag 7 oktober 2012 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt je laten voegen in het proces, uiteraard (krijg je als slachtoffer d.m.v. een formulier en kun je zo aangeven). De reden dat het OM dit in z'n eentje doet, is juist vanwege de relatieve afstand tot de zaak.

Ik gok dat de rechtspraak overspoeld zou worden met hoger beroepen als slachtoffers zich daarover zouden kunnen uitspreken. :)
Ik denk dat als jij als slachtoffer bij het OM aangeeft dat je om bepaalde (gegronde) redenen wilt dat er een hoger beroep komt, het OM dat best wil doen. Zolang dat wel in jouw belang is.

We moeten de nederlandse rechtstaat ook niet ineens laten doen voorkomen als een ondoordringbare brei aan bureaucratie, waar iedereen doet wat er in zijn contract staat.
  zondag 7 oktober 2012 @ 16:17:41 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117695509
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 16:15 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Ik denk dat als jij als slachtoffer bij het OM aangeeft dat je om bepaalde (gegronde) redenen wilt dat er een hoger beroep komt, het OM dat best wil doen. Zolang dat wel in jouw belang is.
Dat ligt er maar aan wat het OM zelf vindt, als het OM tevreden is dan gaan ze geen tijd en geld verspillen aan nog een rechtzaak terwijl ze weten dat de uitkomst niet heel anders zal zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 7 oktober 2012 @ 17:26:50 #175
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_117698051
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 16:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat ligt er maar aan wat het OM zelf vindt, als het OM tevreden is dan gaan ze geen tijd en geld verspillen aan nog een rechtzaak terwijl ze weten dat de uitkomst niet heel anders zal zijn.
Maar ze nemen het wel, al dan niet zwaarwegend, mee in hun beslissing om wel/niet in hoger beroep te gaan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')