abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117136321
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

nu.nl

Wie kan mij uitleggen wat Europa met onze nationale wetten te maken heeft?

En verder, downloadverbod... :')
Deel 1: 'Downloadverbod hangt in de lucht'

Deeltje 2, volgens mij is er nog genoeg discussievoer.

[ Bericht 29% gewijzigd door CindieY op 23-09-2012 12:09:19 (Originele OP van deel 1) ]
I reject reality and substitute my own
pi_117136346
Geweldig zo'n downloadverbod :)

Het ging mis bij 'de hoge raad denkt'.
Ze horen geen vermoeden te verspreiden.
  zondag 23 september 2012 @ 00:36:44 #3
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_117136364
downloadverbod, dat gaat nog beter uitpakken dan de alcoholleeftijd omhoog :')
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_117136386
quote:
14s.gif Op zondag 23 september 2012 00:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Heel goed!
Ik geloof dat je mijn punt een beetje mist. Ik zie de entertainmentindustrie rondom films en series nog niet met een alternatief komen of een alternatief willen toestaan. Die gaan inkomsten mislopen.
pi_117136648
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 00:37 schreef CindieY het volgende:

Ik geloof dat je mijn punt een beetje mist. Ik zie de entertainmentindustrie rondom films en series nog niet met een alternatief komen of een alternatief willen toestaan. Die gaan inkomsten mislopen.
Zodra ze inkomsten mislopen gaan ze wel handelen lijkt mij.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_117136910
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 00:35 schreef CindieY het volgende:
[..]

nu.nl

Europese wetten zijn supranationaal en derogeren aan onze nationale wetten. Onverschillig of wij ten aanzien van het internationale recht een monistisch of dualistisch stelsel hanteert, kent 'Europa' een eigen rechtsorde. Deze rechtsorde heeft voorrang bij eventuele strijdigheid met onze nationale wetten.
pi_117136949
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 00:56 schreef HURENSOHNOLOGIE het volgende:

[..]

Europese wetten zijn supranationaal, en derogeren aan onze nationale wetten. Onverschillig of wij ten aanzien van het internationale recht een monistisch of dualistisch stelsel hanteert, kent 'Europa' een eigen rechtsorde. Deze rechtsorde heeft voorrang bij eventuele strijdigheid met nationale wetgeving van de lidstaten.
Even voor alle duidelijkheid: ik ga niet op deze post reageren, mocht je dat van mij verwachten. Ik ben niet de originele TS, alleen alles onder de streep is van mij. Ik vond je quote in eerste instantie al zo gek :X
  zondag 23 september 2012 @ 01:28:56 #8
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_117137735
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 00:58 schreef CindieY het volgende:

[..]

Even voor alle duidelijkheid: ik ga niet op deze post reageren, mocht je dat van mij verwachten. Ik ben niet de originele TS, alleen alles onder de streep is van mij. Ik vond je quote in eerste instantie al zo gek :X
WTF. je faalt op dit moment echt hard als TS
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_117139139
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 00:37 schreef CindieY het volgende:

[..]

Ik zie wel verandering. In sommige gevallen zijn populaire series de volgende dag al met ondertiteling op tv. Probleem blijft wel dat het nog net iets te makkelijk is om zonder extra kosten een aflevering te downloaden. Die drempel zal hoger moeten worden. Mensen zijn best bereid zijn om geld neer te leggen als het gratis alternatief teveel gedoe is en de legale en makkelijkere methode een redelijk prijs heeft. Niet iedereen, maar het gros is denk ik wel zo gemakzuchtig.
pi_117139156
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 00:58 schreef CindieY het volgende:

[..]

waarom zou jij niet kunnen reageren? doe ff normaal
There are only 151 Pokémon.
pi_117139328
.

[ Bericht 99% gewijzigd door psychosomatic op 23-09-2012 04:07:31 (verkeerde topic) ]
pi_117139426
Wat ze ook doen, we moeten stug door downloaden als een team, als een natie, als 1 organisme wat niet te stoppen is, ja sommige van ons zullen sneuvelen door boetes en of dreigbrieven maar ze mogen niet winnen, we zullen ze verslaan met onze downloadlusten !

Straks moeten we nog gaan betalen om uit het raam te kijken want dan kijken we architectuur van een kunstenaar en die moet gecompenseerd worden. Als je niet wilt dat iemand iets hoort of ziet van jouw 'kunst/muziek/film' moet je het lekker voor je jezelf houden onder de dekens, stelletje mongolen.
Once you go flespompoen you never go black.
pi_117140280
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 03:12 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

waarom zou jij niet kunnen reageren? doe ff normaal
:') :|W
  zondag 23 september 2012 @ 08:58:54 #14
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_117140338
quote:
_O- _O- _O- _O- hilarisch domme opmerking ^O^
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_117140726
quote:

[..]

nu.nl

Nou, als je grenzen open stelt, moet je bepaalde dingen harmoniseren. Dat hebben landen gewoon onderling afgesproken. En iets als het auteursrecht komt heel snel in aanmerking voor harmonisatie, omdat het auteursrecht toch veel sneller een grenzeloos iets is.

Sterker, al lang vóór Europa hadden we het auteursrecht al veel dingen onderling afgesproken met andere landen, bijvoorbeeld door de Berner Conventie van 1886. Daarvoor was auteursrecht vooral nationaal: iemand mocht een Nederlands boek hier niet kopiëren maar een Duits boek wel (of kosteloos vertalen).

Het probleem van verdragen is alleen dat ze een beetje moeilijk te veranderen zijn. Met die Berner Conventie werden de rechten van auteurs voor het eerst erkend. Daarvoor werd auteursrecht eigenlijk alleen als een instrumenteel middel gezien om auteurs te prikkelen. De domme Fransen hebben de idee van het recht van een auteur echter de wereld in gepusht, en daar komen we waarschijnlijk niet snel vanaf.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_117140754
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2012 21:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ze kunnen absoluut geen wetten wijzigen. Ze kunnen alleen binnen de wettelijke kaders uitleg geven.
Nu grijp je ineens terug op wetten. Maar ook nu klopt je uitspraak strikt genomen niet, want de Hoge Raad kan absoluut wetten wijzigen, namelijk voor zover bepalingen in een wet in strijd zijn met hogere wetten. In uitzonderlijke gevallen kan de Hoge Raad trouwens ook een overgangsregeling in het leven roepen.

En ook het materiële recht kan door de Hoge Raad veranderd worden. Waar nu een gedwongen tongzoen bijvoorbeeld als verkrachting geldt (krachtens een beslissing van de Hoge Raad), kan dezelfde Hoge Raad dit bij een volgende zaak tongzoenzaak die voorgelegd wordt terugdraaien en het onder ontucht laten vallen, als zij zou inzien dat dit heeft geleid tot onnodige inflatie van het begrip verkrachting.
pi_117140849
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 00:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zodra ze inkomsten mislopen gaan ze wel handelen lijkt mij.
Jij gelooft heilig dat de industrie dan met een nieuw businessmodel komt?
Dat is behoorlijk naief.
Het lijkt mij eerder dat ze dan nog sterker op handhaving en strengere straffen gaan aansturen/lobbyen. De dinosaurus industrie met hun antieke auteursrechten hebben namelijk al vaak genoeg laten zien dat ze hun businessmodel NIET willen aanpassen en juist nieuwe technologieen naar hun wil willen vormen, ipv andersom.
pi_117140858
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 09:58 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Nu grijp je ineens terug op wetten. Maar ook nu klopt je uitspraak strikt genomen niet, want de Hoge Raad kan absoluut wetten wijzigen, namelijk voor zover bepalingen in een wet in strijd zijn met hogere wetten. In uitzonderlijke gevallen kan de Hoge Raad trouwens ook een overgangsregeling in het leven roepen.

En ook het materiële recht kan door de Hoge Raad veranderd worden. Waar nu een gedwongen tongzoen bijvoorbeeld als verkrachting geldt (krachtens een beslissing van de Hoge Raad), kan dezelfde Hoge Raad dit bij een volgende zaak tongzoenzaak die voorgelegd wordt terugdraaien en het onder ontucht laten vallen, als zij zou inzien dat dit heeft geleid tot onnodige inflatie van het begrip verkrachting.
Het zijn steeds vaststellingen. Dat is toch wezenlijk anders dan de wet wijzigen. Dat kan alleen de wetgevende macht.

En een leemte opvullen kan, maar dat is nog steeds wezenlijk anders en met het opvullen van een leemte kan men geen compleet nieuwe strafbare feiten in het leven roepen, al is de HR in het verleden wel ver gegaan met het oprekken van de wet.
pi_117140961
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 10:07 schreef DS4 het volgende:
Het zijn steeds vaststellingen. Dat is toch wezenlijk anders dan de wet wijzigen. Dat kan alleen de wetgevende macht.
Nu is het weer de wet wijzigen in plaats van wetten. Jij weet ook niet echt wat je wil.

Het omgaan van de Hoge Raad in het verkrachtingsvoorbeeld valt echter nog steeds niet onder je "vaststelling" omdat de Hoge Raad in een dergelijk geval wel degelijk het materiële recht wijzigt. Ik zou m'n oorspronkelijke argument dus nog maar een keer aanpassen. ;)

En nu gaat het ineens om het in het leven roepen van strafbare feiten? :P
pi_117141025
Wetten is het meervoud van wet...

Verkrachtingsvoorbeeld is wel een vaststelling: de HR meende gewoon dat het onder de strafbepaling viel.
pi_117141047
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 10:14 schreef Dr_Strangelove het volgende:

En nu gaat het ineens om het in het leven roepen van strafbare feiten? :P
Daar begon de discussie inderdaad mee, met de suggestie dat de HR een downloadverbod zou willen introduceren. En dat kan dus niet.
pi_117141118
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 10:07 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Jij gelooft heilig dat de industrie dan met een nieuw businessmodel komt?
Dat is behoorlijk naief.
Het lijkt mij eerder dat ze dan nog sterker op handhaving en strengere straffen gaan aansturen/lobbyen. De dinosaurus industrie met hun antieke auteursrechten hebben namelijk al vaak genoeg laten zien dat ze hun businessmodel NIET willen aanpassen en juist nieuwe technologieen naar hun wil willen vormen, ipv andersom.
Beiden hebben we geen glazen bol, dus jouw voorspelling is net zo waardevol als die van mij.
pi_117141262
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 10:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Beiden hebben we geen glazen bol, dus jouw voorspelling is net zo waardevol als die van mij.
Mijn voorspelling is gebaseerd op gezond verstand en kijken naar het verleden.
pi_117141435
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 10:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Daar begon de discussie inderdaad mee, met de suggestie dat de HR een downloadverbod zou willen introduceren. En dat kan dus niet.
1. Een verbod houdt niet, of in ieder geval niet perse, een strafrechtelijk verbod in. Zo heb je hopelijk ook van iets als het ontslagverbod gehoord, maar dat ontslagverbod wil niet zeggen dat je de bak in moet als je je daar als werkgever niet aan houdt.

2. Ik weet waar het over gaat. Ik heb dat hier aan iemand uitgelegd, nadat jij het overigens ook fout had over het wettelijk systeem. Zie hier om je geheugen op te frissen. ;)

3. In wezen kan de Hoge Raad toch wel een downloadverbod introduceren. Stel bijvoorbeeld dat het HvJ geen eenduidige uitspraak doet over de toelaatbaarheid van een illegale bron en de individuele staten wat vrijheid zou gunnen op dit terrein. Dan zou de Hoge Raad bijvoorbeeld het downloaden uit illegale bron toe kunnen staan op grond van de toets van lid 5 van artikel 5 van de Auteursrechtenrichtlijn, maar zou zij een jaar later, als de situatie veranderd is, best weer "om" kunnen gaan (zoals in het verkrachtingsvoorbeeld). Dit is natuurlijk slechts een theoretische mogelijkheid (als de Hoge Raad eenmaal voor een richting heeft gekozen is het doorgaans aan de wetgever om hier verandering in aan te brengen als de gevolgen onaanvaardbaar zijn), maar het illustreert dat de Hoge Raad best, de facto, een (niet strafrechtelijk) downloadverbod kan introduceren.

quote:
Wetten is het meervoud van wet...
In het recht is dat niet zonder meer het geval. Wetten is inderdaad het meervoud van één wet, maar met "de wet" wordt doorgaans (afhankelijk van de context) het gehele systeem van wetten bedoeld. Dat laatste bedoelde je toen je het in "enkelvoud" gebruikte, waarmee je dus niet het enkelvoud van wetten duidde.

En als je dat wel deed, dan faalt je argument nog harder, omdat het enkelvoud van wetten, een wet, zoals gezegd gewoon door de Hoge Raad veranderd kan worden, voor zover deze in strijd is met een hogere wet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Strangelove op 23-09-2012 10:51:25 ]
pi_117141587
Laat ze dat maar lekker invoeren, heeft toch geen zin. Er zullen altijd manieren zijn om iets te downloaden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')