quote:HAREN - Burgemeester van Haren Rob Bats noemt het "ongekend" wat vrijdagavond is gebeurd in Haren. Volgens hem heeft "tuig huisgehouden in de gemeente".
Dat zei Bats zaterdagochtend tijdens een persconferentie in het gemeentehuis van Haren naar aanleiding van de rellen in de gemeente vrijdagavond. Hij noemde de rellen "buitensporig".
"De agressie tegen politie en andere hulpverleners was ongekend groot", voegde hoofdcommissaris Oscar Dros toe.
In totaal zijn 34 aanhoudingen verricht, waarvan het merendeel voor openlijke geweldpleging. De verdachten, overwegend jong meerderjarigen, komen uit het hele land.
Voor de verdachten zal snelrecht worden toegepast. "Wat ons betreft gaat er geen verdachte weg zonder dat er streng strafrecht is toegepast", stelt Hessel Schut, hoofd-officier van Justitie in Groningen.
De politie heeft vrijdagavond in eerste instantie niet ingegrepen om zodoende te voorkomen dat de situatie zou escaleren. Toen er vernielingen werden aangericht is besloten om alsnog in te grijpen.
In totaal zijn 500 mensen ingezet, waaronder 250 leden van de mobiele eenheid. Daarnaast waren 75 agenten en 40 man van arrestatieteams ter plaatse om te voorkomen dat de boel nog verder uit de hand liep.
De politie had van tevoren contact gehad met de Duitse politie, die eerder een vergelijkbare situatie met een Facebook-feest had meegemaakt. Daarop werd rekening gehouden met alle mogelijke scenario’s, waaronder ook rellen. Tijdens de gebeurtenissen zijn ook sociale media in de gaten gehouden.
De gemeente is een grootschalig onderzoek gestart naar de rellen. Hierbij zijn 25 rechercheurs betrokken. Dat team verzamelt zoveel mogelijk informatie om aanhoudingen te kunnen verrichten.
De politie heeft ook zelf beeldmateriaal verzameld. Ook roept het Openbaar Ministerie mensen op om beeldmateriaal te sturen.
"Het is niet veroorzaakt door scholieren die afkomen op een feestje, maar eerder door georganiseerde raddraaiers", stelt de korpschef. "Er is ongelofelijk veel beeldmateriaal van publiek, van journalisten. De kans is groot dat je gepakt wordt op een moment dat het je niet uitkomt. Dus meld je maar zelf."
Burgemeester Bats heeft contact gehad met de familie van het meisje dat had opgeroepen voor het Facebook-feestje. Inmiddels is de familie ondergedoken op een ander adres en is door de gebeurtenissen volgens Bats zwaar geėmotioneerd.
Samenvatting avond en nacht en volgende ochtend van 4:30 tot 11:30:twitter:Politie twitterde op vrijdag 21-09-2012 om 23:05:43pls RT Foto's of filmpjes van #Haren #projectX? Upload ze op http://t.co/mj1Ic9Bp. Help ons relschoppers te herkennen. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wel, en door meerderen..quote:Op zondag 23 september 2012 00:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zie helemaal niemand iets goedpraten hier
ja maar jij ziet ook overal mongolenquote:
In je bekrompenheid verwar je goedpraten met meerdere oorzaken willen belichten. Maakt verder niks uit hoor, dat je zo'n plaat voor je kop hebt.quote:
Die gast is wel te zien op een video met een rood doek over zijn hoofd.quote:
Tsja, ik zal wel een zure druif zijn, maar ik vond het gisteren vroeg in de avond al niet grappig, en daarna al helemaal niet meer..quote:Op zondag 23 september 2012 00:16 schreef Wokkel het volgende:
Whiskers, wat bedoel je met goedpraten? Als ik die livestream vermakelijk vond dan praat ik zaken goed?
lol, ik dacht dat het sarcastisch wasquote:Op zondag 23 september 2012 00:20 schreef Prospera het volgende:
tnx Wokkel
[..]
Die gast is wel te zien op een video met een rood doek over zijn hoofd.
ff checken hoe laat het was.
die jongen deed het gewoon leuk, daarom bleven mensen kijkenquote:Op zondag 23 september 2012 00:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tsja, ik zal wel een zure druif zijn, maar ik vond het gisteren vroeg in de avond al niet grappig, en daarna al helemaal niet meer..
preekt)
En ik snap sowieso niet dat naar idioten kijken "vermaak" is en dat er zoveel (kennelijk) mede-idoten naar dat soort programma's willen kijken (en denken dat ze superieur zijn terwijl het ze kennelijk enorm aanspreekt...![]()
![]()
Waarom zou je er naar WILLEN kijken?? Serieus??quote:Op zondag 23 september 2012 00:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
die jongen deed het gewoon leuk, daarom bleven mensen kijken
zoveel gebeurde er niet
wat dat in godsnaam met goedpraten te maken heeft ...
Heel duidelijk 2 secondenfragment, waarin hij oproept om de hoofddoeken om te doen.quote:Op zondag 23 september 2012 00:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
lol, ik dacht dat het sarcastisch was
dan moeten ze hem echt oppakken!
nix beters te doen en ik moest het topic toch moddenquote:Op zondag 23 september 2012 00:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom zou je er naar WILLEN kijken?? Serieus??
wierd!quote:Op zondag 23 september 2012 00:23 schreef Prospera het volgende:
[..]
Heel duidelijk 2 secondenfragment, waarin hij oproept om de hoofddoeken om te doen.
Nou, voor jezelf heb je dan wellicht een excuus gevonden.. Hoe zit het met de rest?quote:Op zondag 23 september 2012 00:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
nix beters te doen en ik moest het topic toch modden
Maak toch niet overal zo'n gigantisch probleem van joh.quote:Op zondag 23 september 2012 00:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
ik heb geen excuus nodigquote:Op zondag 23 september 2012 00:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou, voor jezelf heb je dan wellicht een excuus gevonden.. Hoe zit het met de rest?
Interessant, nieuwsgierigheid, hij deed het wel leuk, vermaak in de topics... laat ik het zo zeggen... ik vond het serieus grappig en leuk om te kijkenquote:Op zondag 23 september 2012 00:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jouw mening, heb je recht opquote:
Kom op, misschien is die man wel hartstikke jong in zijn hoofd.quote:Op zondag 23 september 2012 00:24 schreef TLC het volgende:
Bij sommige hoop je toch echt dat ze binnenkort eens zelfmoord gaan plegen.
Natuurlijk niet..quote:Op zondag 23 september 2012 00:25 schreef iBenny het volgende:
[..]
Interessant, nieuwsgierigheid, hij deed het wel leuk, vermaak in de topics... laat ik het zo zeggen... ik vond het serieus grappig en leuk om te kijken
Heb je het zelf ook gezien?
Ja, je kan ook zelf ff de beelden van RTVNoord bekijken.quote:Op zondag 23 september 2012 00:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
wierd!
en toen begonnen de rellen ook echt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |