abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117111056
Ik heb mijn zoon (bijna zes) van jongs af aan geleerd dat alleen mama, papa en de dokter (indien nodig!) aan zijn piemel en zijn billen mogen komen. Ik heb ook het 'stop'zeggen (wat ze op school leren om hun grenzen aan te geven) hieraan gekoppeld. Hij weet dat hij geheimen die hem een naar gevoel geven altijd moet vertellen aan ons of aan de juf. Alleen leuke geheimen mag hij geheim houden.
Verder heb ik met hem gesproken over wat te doen als iemand je eerst cadeautjes geeft, heel lief en aardig is, en dan tóch nare dingen doet. En we hebben het erover gehad wat hij kan doen als diegene zegt dat papa en mama heel boos worden als het geheim wordt verteld.

Maar is dat afdoende? Ik vind het moeilijk.

Bij mijn man in de familie is een grote misbruikaffaire geweest door een (heel leuke, lieve, gezellige... ) oom. Ikzelf heb een hele poos contact gehad (als 14-jarige nota bene nog...) met een man die uiteindelijk véél te 'lief' deed. Beiden zijn we er goed van af gekomen. Maar het maakt wel dat ik niet goed het onderscheid kan maken tussen angst en intuïtie op dit vlak. Denk ik.

Ik wil mijn zoon wel assertief maken, maar hem uiteraard geen onnodige angsten aanpraten zodat hij in iedereen een mogelijke agressor ziet.

Hoe doen jullie dat?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_117111384
Hoi Moonah :W
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 22 september 2012 @ 13:30:29 #3
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_117112497
Van mij ook niet, ik zou er helemaal akelig van worden. Misschien voor niets, maar beter dat dan spijt. Ik vind je zeker niet overdreven reageren.
  zaterdag 22 september 2012 @ 13:38:15 #4
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_117112767
Moonah, ik sluit me aan bij jullie eigen gedachten hierover en bij r_one :Y
SPOILER
  zaterdag 22 september 2012 @ 14:42:38 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_117114794
Ik twijfel mee met Asyniur over melding maken en ben het eens met wat r_one zegt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_117114931
ik zou toch even bij die busjes organisatie laten vallen dat ie dit heeft voorgesteld. niet om hem gelijk te larten ontslaan, maar ik weet zeker dat zo'n organisatie richtlijnen heeft en dat dit te ver gaat, dus daar moet ie op aangesproken worden.

verder doe je het wel goed denk ik. :)
pi_117115329
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 14:42 schreef Troel het volgende:
Ik twijfel mee met Asyniur over melding maken en ben het eens met wat r_one zegt.
Dat dus. Ik zou er ook kriebels van krijgen.
  zaterdag 22 september 2012 @ 15:05:41 #8
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_117115456
Een taxichauffeur hoort mensen/kinderen gewoon op te halen en weg te brengen, meer niet. Ik ben ook van mening dat hij buiten zijn boekje is gegaan en je man heeft prima gereageerd. Wellicht er toch melding van maken bij het bedrijf, want dit hoort echt niet in mijn ogen (ook al heeft hij het gevraagd aan je man).

Edit nog even; heb totaal geen ervaring in hoe dit soort dingen met kinderen te bespreken, maar zo wat ik lees vind ik dat je het goed hebt aangepakt en heb ik er alvast wat van opgestoken :*
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_117115481
Als het op je kind en onderbuikgevoelens aankomt kun je denk ik nooit TE alert zijn... Ik krijg van dit verhaal geen prettig gevoel. Dit hoort niet en dat hoort die taxichauffeur ook te weten.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  † In Memoriam † zaterdag 22 september 2012 @ 15:07:06 #10
37843 lady-wrb
kortaf
pi_117115506
de chauffeur gedraagt zich niet professioneel.
ik neem aan dat hij zich te houden heeft aan de beroepscode.
ik zou hem waarschuwen dat hij buiten zijn boekje gaat en anders het bedrijf inlichten.
het bedrijf inlichten zou ik trouwens alleen doen als je echt concrete bewijzen hebt dat het niet pluis is.
  zaterdag 22 september 2012 @ 15:08:21 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_117115545
Overigens: toen hier een van de chauffeurs jarig was, kregen alle kinderen een traktatie. Dat vind ik niet buiten het boekje gaan. Een van de kinderen meer aanbieden dan de andere kinderen vind ik wel buiten het boekje gaan!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † zaterdag 22 september 2012 @ 15:11:15 #12
37843 lady-wrb
kortaf
pi_117115627
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 15:08 schreef Troel het volgende:
Overigens: toen hier een van de chauffeurs jarig was, kregen alle kinderen een traktatie. Dat vind ik niet buiten het boekje gaan. Een van de kinderen meer aanbieden dan de andere kinderen vind ik wel buiten het boekje gaan!
een traktatie is wel even wat anders dan een kind meenemen naar een voetbalveld ed
al bedoelt die man er niets mee, het kan professioneel gezien gewoon niet.
pi_117115736
Wat is er eigenlijk mis met het gewoon met die man bespreken? Als je het meteen aanhangig maakt bij het taxibedrijf breng je wellicht een persoon die alleen maar het beste voorheeft met die kinderen in een lastig parket, hoewel ik moet toegeven dat ik dezelfde onderbuikgevoelens zou hebben in dit specifieke geval. De schijn is in ieder geval tegen hem.

Als hij echter geen kwaad in de zin heeft zal ie waarschijnlijk begrijpen dat je hem erop aanspreekt. Per slot van rekening heeft ie het ook gewoon aan je man gevraagd, hij speelt dus open kaart.

Ik heb overigens mijn kinderen op precies dezelfde manier 'voorgelicht' over ongewenste intimiteiten. ^O^
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_117116536
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 15:15 schreef ElizabethR het volgende:
Wat is er eigenlijk mis met het gewoon met die man bespreken? Als je het meteen aanhangig maakt bij het taxibedrijf breng je wellicht een persoon die alleen maar het beste voorheeft met die kinderen in een lastig parket, hoewel ik moet toegeven dat ik dezelfde onderbuikgevoelens zou hebben in dit specifieke geval. De schijn is in ieder geval tegen hem.

Als hij echter geen kwaad in de zin heeft zal ie waarschijnlijk begrijpen dat je hem erop aanspreekt. Per slot van rekening heeft ie het ook gewoon aan je man gevraagd, hij speelt dus open kaart.

Ik heb overigens mijn kinderen op precies dezelfde manier 'voorgelicht' over ongewenste intimiteiten. ^O^
maar als het gewoon in de haak is, dan is er toch geen probleem als het taxi bedrijf het weet? als het wel een probleem voor die man wordt, betekend dat dat ie iets doet wat niet mag in zijn beroep. dat is het zn eigen schuld. iedereen weet dat dit soort zaken erg gevoelig liggen tegenwoordig. alleen daarom al zou hij het juist niet moeten doen.
  zaterdag 22 september 2012 @ 16:01:20 #15
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_117117337
Thies is voetbalfan? Wellicht ben ik hysterisch, maar dit zou van mij niet mogen. Ik krijg hetzelfde gevoel als jij hierbij.
Jij zal als juf ook niet met een kind iets "extra' buiten school gaan doen stel ik me voor. Zelfs al krijgt de chauffeur het voordeel van de twijfel dan nog is het een behoorlijk naieve stap. als hij nou één van jullie ook had meegevraagd... (dan had ik het nog niet gedaan, maar haalt de zweem van alleen met hem iets willen doen weg.)

maareuh, hoe voel je je nu over het feit dat Thies als laatste nog alleen met hem in het busje zit? Ik zou toch bij de chauffeur aangeven dat het je een onprettig gevoel geeft dat Thies als enige van de buskinderen mee gevraagd is en dat je hoopt dat hij voortaan professionele distantie houdt. ofzo.

pffff, ik zou er echt heel erg mee in mijn maag zitten. (mijn oudste kreeg ooit als enige een kadootje van zijn schaakmeester. Kind kwam bij me dat hij het raar vond, dat het hem een gek gevoel gaf. overlegd of hij het wilde terug geven of houden. hij koos teruggeven.Meegegaan om te vragen waarom dat was. toen daar niet echt een duidelijk verhaal opkwam grvraagd dit niet meer te doen. of allemaal of niet.) even een hand geven en uitstralen dat je de boel in de gaten houdt. :@ maar ook kind geleerd om op zijn intuitie te vertrouwen. wellicht overdreven maar mijn nekhaar gaat echt niet vaak zo overeind staan.

lang verhaal kort. volg je intuitie, het is hoe dan ook niet volgens de regels. leuk kind of niet. :D
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_117118321
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 16:01 schreef debuurvrouw het volgende:

lang verhaal kort. volg je intuitie, het is hoe dan ook niet volgens de regels.
Dát. Je gevoel volgen.
pi_117121584
Eens.

En over het bespreekbaar maken, er zijn echt mensen die niet beseffen dat bepaalde grenzen niet overschreden worden om een reden. ( Ik ken een gevalletje foto's maken van blote dames als 20+-er en niet beseffen dat dat echt echt echt niet kan)
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_117122248
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 15:39 schreef okiokinl het volgende:

[..]

maar als het gewoon in de haak is, dan is er toch geen probleem als het taxi bedrijf het weet? als het wel een probleem voor die man wordt, betekend dat dat ie iets doet wat niet mag in zijn beroep. dat is het zn eigen schuld. iedereen weet dat dit soort zaken erg gevoelig liggen tegenwoordig. alleen daarom al zou hij het juist niet moeten doen.
En juist omdat dit soort zaken erg gevoelig liggen tegenwoordig, maak je met je melding aan het taxibedrijf meteen slapende honden wakker. Je wekt wantrouwen bij de leiding van zo'n taxibedrijf en de chauffeur, ook al was ie volledig te goeder trouw, zal voortaan altijd scheef aangekeken worden. Hij kan niet meer onbekommerd werken. Hij is getekend.

Iemands reputatie de grond inboren is heel, heel erg snel gebeurd. Je hoeft alleen maar het zaadje van wantrouwen te planten. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat ik iemand vals beschuldig of in een kwaad daglicht stel, terwijl er geen bewijzen zijn. Daarom zou ik het altijd eerst met de man zelf bespreken.
  zaterdag 22 september 2012 @ 19:34:25 #19
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_117124773
Ik zou wel degelijk bij het taxibedrijf melding maken. De chauffeur weet dondersgoed dat dit soort voorstellen niet professioneel zijn. En als hij dat niet weet, dan is het belangrijk dat zijn baas hem daarop aanspreekt.
pi_117124790
Tnx voor jullie reacties. Ik vertrouw normaliter ook volledig op mijn intuïtie. Maar in deze vind/vond ik het wat lastig, zie OP. Feit dat jullie eea onderschrijven steunt mijn gevoel wel, waarvoor dank. :)

Ik denk dat we de chauffeur erop aan gaan spreken, en duidelijk maken dat wij ons niet gemakkelijk voelen bij dergelijke voorstellen. En dat we niet willen dat hij Thies in een uitzonderingspositie plaatst.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 16:01 schreef debuurvrouw het volgende:

maareuh, hoe voel je je nu over het feit dat Thies als laatste nog alleen met hem in het busje zit?
Ja nou, dat vind ik dus maar niks. Ik zal vragen aan de organisatie of de route veranderd kan worden, maar ik vrees dat ze dat niet doen. Ze hebben al zulke logistieke problemen. :{

Maar ik ben overigens nog steeds benieuwd hoe andere ouders hun kinderen over dit soort zaken voorlichten. Ik heb het er eens met een vriendin over gehad, en zij liet blijken het nogal overdreven te vinden. Zij wil haar kinderen geen onnodige angsten aanpraten. Letterlijk: "Ik leer ze liever hoe zich te gedragen in het verkeer, want dat is een veel reëler gevaar."

Vertel eens, hoe doen jullie dat?
pi_117124891
Met betrekking tot de chauffeur heeft je man goed gereageerd. Ik krijg er ook een ernstig onprettig gevoel bij. Dat gezegd hebbende, ben ik het met Morretje eens dat er echt mensen zijn die niet door hebben of sommige dingen wel of niet kunnen. Of dat voor deze man geldt, is natuurlijk niet zo te beoordelen, maar daarom zou ik wel twijfelen om er melding van te maken bij de werkgever. Een gesprekje met de man zelf lijkt me een goed idee. Je intuïtie geeft je denk ik aan de hand van zo'n gesprek wel aan of hij het gewoon niet doorheeft, of dat hij minder goed bedoelingen heeft. Hoe dan ook: hoe voel je je over het feit dat hij als laatste in de auto zit, en dan ook voorin?

Met betrekking tot de voorlichting: ik ving het lastig. Wij doen hetzelfde, en ik vraag me ook vaak af of het afdoende is. We weten veel te goed dat het geen wildvreemde, gevaarlijk uitziende gekken zijn die misbruik op hun geweten hebben, maar hoe wapen je je kind voldoende, zonder de naïviteit weg te halen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_117124989
Wij blijven bijvoorbeeld ook telkens bevestigen dat ze geen knuffel of kus hoeft te geven als ze dat niet wil. Zelfs niet aan ons als wij weggaan en ze heeft er op dat moment geen zin in. Een kus of nuffen geef je omdat je dat wil. Helaas vindt mijn schoonfamilie dat nogal moeilijk te accepteren en nemen dan toch die kus of knuffel, waarmee ze naar mijn idee een verkeerde boodschap afgeven: jij wil niet knuffelen, maar dat maakt niet uit, want ik doe het toch.
pi_117125095
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 19:41 schreef miss_sly het volgende:
Wij blijven bijvoorbeeld ook telkens bevestigen dat ze geen knuffel of kus hoeft te geven als ze dat niet wil. Zelfs niet aan ons als wij weggaan en ze heeft er op dat moment geen zin in. Een kus of nuffen geef je omdat je dat wil.
Oh ja, dat doen wij ook. Soms best confronterend voor opa, want die wil hij vaak geen kus of knuffel geven ( "wel een hand hoor mama"). Maar dwingen doen wij zeer zeker ook niet.
quote:
Helaas vindt mijn schoonfamilie dat nogal moeilijk te accepteren en nemen dan toch die kus of knuffel, waarmee ze naar mijn idee een verkeerde boodschap afgeven: jij wil niet knuffelen, maar dat maakt niet uit, want ik doe het toch.
Hm, daar zou ik ook niet blij mee zijn. Ondergaat ze het gelaten?
  zaterdag 22 september 2012 @ 19:45:07 #24
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_117125127
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 19:34 schreef Moonah het volgende:
Ik heb het er eens met een vriendin over gehad, en zij liet blijken het nogal overdreven te vinden. Zij wil haar kinderen geen onnodige angsten aanpraten. Letterlijk: "Ik leer ze liever hoe zich te gedragen in het verkeer, want dat is een veel reëler gevaar."

Vertel eens, hoe doen jullie dat?
Het is toch niet het een of het ander! Ik leer ze hoe zich te gedragen in het verkeer én ik waarschuw ze voor mensen die over je grenzen kunnen gaan. Zoals jij gepraat hebt met Thies, zo'n soort gesprek heb ik ook met mijn kinderen gehad. Ze op het hart gedrukt dat ze altijd álles tegen me kunnen zeggen, ook al heeft iemand erge dreigementen geuit als je dat 'geheim' zou vertellen.

En miss_sly, dat van dat knuffelen vind ik precies zo! Als een een familielid toch een kus wilde afdwingen terwijl mijn kind dat niet wilde om wat voor reden dan ook, dan zei ik op duidelijke toon (zodat de volwassene het ook goed hoorde): 'Je hoeft écht geen kus te geven als jij dat niet wilt hoor. Geef maar een hand!'
pi_117125219
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 19:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oh ja, dat doen wij ook. Soms best confronterend voor opa, want die wil hij vaak geen kus of knuffel geven ( "wel een hand hoor mama"). Maar dwingen doen wij zeer zeker ook niet.

[..]

Hm, daar zou ik ook niet blij mee zijn. Ondergaat ze het gelaten?
Nee, ze is niet zo gelaten, gelukkig, maar dat komt ook omdat ze hen dan weer goed genoeg kent om aan t durven geven dat ze niet wil. Ze draait dan weg enzo.

Ik vind het ook wel eens jammer als ze me geen kus wil geven als ik naar mijn werk ga, maar ja, dat is dan maar zo. Oma zegt dan: kom geef mama even een kus, die gaat werken. Toe nou, doe maar even.
Inheb heel duidelijk gezegd dat als S nee zegt, ze het niet hoeft, want hoe kan ze anders leren dat haar 'nee' enige waarde heeft? Ik hoop dat die boodschap is aangekomen.
pi_117125886
Isabel is natuurlijk nog maar 2, maar ook die probeer ik inderdaad al mee te geven dat haar 'nee' net zoveel waarde heeft op het vlak van kusjes en knuffels geven dan die van een 'groot' iemand. Dus idd, wat Sly ook zegt, als ze niet wil dan dus niet. Maar wel zwaaien of 'dag' zeggen. En verder hoop ik het te doen zoals je dat zelf duidelijk schrijft, Moonah, want ik vind het een hele fijne boodschap die je je zoon daar mee geeft.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_117127656
qua gevoel kan ik het alleen maar bevestigen. Zou het eerst met de chauffeur bespreken, maar een iekie gevoel heb ik toch wel, maar ook om dezelfde reden als jullie zelf hebben.

Qua voorlichting volg ik je helemaal. Dus niets overdreven.
  zaterdag 22 september 2012 @ 21:07:53 #28
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_117128264
Oh ja, van die kus :X ik heb al eens ruzie gemaakt met mijn schoonvader omdat ie tóch doorging met een kus geven terwijl mijn kind nee zei. Ik heb duidelijk en boos gezegd:hij zei toch nee? Niet alleen om de grens aan te geven maar ook om mijn kind te steunen. Ze zijn toch in een ' onderdanige' positie. En dat ze dus áltijd nee mogen zeggen.
Je zag m ondanks de gespannen sfeer toch ook rechter op gaan staan. Gesterkt in dat t mocht.
Zelf ook t goede voorbeeld gegeven door goed te luisteren. Toen ze aangaven geen zoen meer te willen geven op school ook niet meer gedaan.
In t dorp zijn toch twee a drie keer per jaar (!!) kinderlokkers actief. Dus ook daar voorgelicht. Wat zeg je als je een snoepje aangeboden krijgt, als de hond zoek is, puppys heeft, babypoesjes, kind vermist... Altijd éérst thuis komen vertellen/vragen. En als ze aanbieden je te brengen zelf lopen (ik weet de allersnelste weg lopend!) en mijn moeder kan heel goed zoeken, die gaan we vragen! En een wachtwoord afgesproken voor mensen die zeggen dat ze namens mij komen. ( mijn moeder is ooit gevallen met de fiets, de mensen waar ze viel kwamen mij van school halen en ze zijn een half uur bezig geweest mij mee te krijgen :') ik wilde echt niet instappen)

Dan maar hysterisch. Ik neem t mezelf eeuwig kwalijk als ik t niet gedaan had. De wereld is niet lief,
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_117130655
Ik vind ook dat ze niet hoeven te kussen of knuffelen als ze dat niet willen. Maar inderdaad sommige mensen vinden dat dat "hoort" ofzo.

Moonah, ik vind jullie voorlichting niet overdreven, doet me wel beseffen dat wij het daar ook eens over moeten hebben...
Wij hebben het de laatste tijd wel steeds over dat als ze ergens heen gaat ze het altijd eerst thuis moet komen zeggen.
Ik vind het wel lastig om er een soort balans in te vinden, je wilt ze niet onnodig angstig maken, maar toch ook zorgen dat ze in bepaalde situaties de juiste beslissing nemen ofzo...

Goed topic!
Fake it till you make it...
pi_117131517
Buuf, dat wat jij zegt dus.....

Dan maar niet in de auto stappen bij de vage kennis die je op komt halen omdat 'mama gevallen is'.

Alles beter dan een misbruiktrauma.

Thijs heeft altijd een keuze. Oma een kus? Vandaag niet? Prima. Zwaai maar naar oma.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:23:08 #31
267451 Smikke
Formerly known as Smirre
pi_117133469
Oeh Moonah, dit zijn zulke lastige dingen. Je wilt ze waarschuwen, maar ook hun vertrouwen in anderen niet wegnemen. Mbt de taxichauffeur sluit ik mij aan bij ElizabethR, met de man zelf gaan praten en begrenzen.
Ik zou willen dat in ons durp op gezette tijden kinderlokkers aktief zijn, want dat maakt waarschuwen wel zo makkelijk. Helaas vindt misbruik niet altijd op zo'n voorspelbaar moment plaats, maar altijd onverwacht en ook nog in de meeste gevallen (bewezen) door een nabij familielid.
Ik waak er bij mijn kinderen voor om hen angst in te prenten, hoewel ik dat wel het liefste zou willen.
Opinions are like assholes, everybody's got one.
  zaterdag 22 september 2012 @ 23:54:41 #32
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_117134814
Euh, het is niet alsof de 'kinderlokkers' op afroep ziJn hoor. Of op een vast moment op de kalender. :') maar er worden echt meerdere keren kinderen meegenomen, betast of anders lastig gevallen. En ja, ik weet dat ze bij een 'bekende' meer risico lopen. Daarom open communicatie en ruimte om nee te zeggen. (En dus geld de komen zeggen waar je bent en of je snoep mag ook voor de buren, opa en oma en iedereen dus)
pi_117140133
Mijn kinderen zijn nog te klein om er over te praten met ze, maar als ze geen kusjes willen geven, dan hoeft het niet. Dat is iets wat ik duidelijk mee wil geven.

Dat van die chauffeur zou ik melden, twijfel niet aan je onderbuikgevoel, maar dit gedrag hoort echt niet als je met kinderen werkt. Dat weet je en die chauffeur weet dat al helemaal.
Zo'n bedrijf wil dit soort dingen ook graag weten, want er is weinig zicht op de medewerkers.
pi_117140187
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 15:15 schreef ElizabethR het volgende:

Helemaal mee eens! Echt. Die man heeft waarschijnlijk totaal geen bijbedoelingen en je kan iemands hele reputatie om zeep halen door het taxibedrijf in te lichten. Zo'n man kan daar totaal aan onderdoor gaan (en zijn gezin ook). Dus ik zou het ab-so-luut niet aankaarten op grond van het voorval. Neemt niet weg dat ik vind dat je man prima heeft gehandeld en het gewoon niet kan, dit soort aanbiedingen van de taxichauffeur. En met alert zijn is helemaal niets mis. En ik vind heel veel dames hier echt behoorlijk overtrokken reageren :{ Een t-shirt aanbieden is nog geen misbruik zeg.

quote:
Bijzonder knap en echt mijn petje af hoor! Mijn ouders hebben het nooit gedaan (op wat vage opmerkingen over 'niet met vreemde mannen mee gaan' en 'niet met een man naar bed gaan' na die ik totaal niet begreep omdat ik niet eens wist wat seks was).
Mijn ouders zijn ooit voor langere tijd op vakantie geweest naar familie en toen pasten er vrienden van mijn ouders op mij en mijn broer. Die man kon zijn handen ook niet thuis houden. Ik heb het nooit durven vertellen, want ik vond het zo erg voor zijn vrouw. Dat was namelijk een bijzonder lieve vrouw die nu eindelijk gelukkig getrouwd was :{ Zijn dochters wilden hem niet meer zien en 'die vertelden allemaal nare roddels over hem gevoed door hun valse moeder'. Ik denk daar inmiddels heel anders over.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_117140260
Jullie hebben gelijk wanneer jullie zeggen dat de kans aanwezig is dat die man geen enkele kwade intentie heeft. Maar ik neem toch even aan dat er bij het vervoer van kinderen (waarbij ze dus soms alleen met "een vreemde man" in de auto zijn) strikte regels zijn. En dat het geven van cadeautjes en het uitnodigen van de kinderen TEGEN die regels is?

Wanneer jij (als ouder) dan melding maakt van het overtreden van die regels, ongeacht de intentie, en dat heeft gevolgen voor de chauffeur... Is dat dan de schuld van de ouder of van de chauffeur die de regels overtrad? :o

Die regels zijn er niet voor niets. Die regels zijn er om te voorkomen dat jouw kind misbruikt wordt en zijn/haar leven lang daar last van heeft. OOK een chauffeur met de beste intenties heeft zich daar JUIST aan te houden, zodat het systeem, waarin geen ruimte voor het creëren van situaties waarin een kind misbruikt kan worden is, in stand kan blijven. Want wanneer het OK is dat je kind met chauffeur Piet-met-de-goede-intenties meegaat, hoe moet hij dan in hemelsnaam leren nee te zeggen tegen Jan-met-de-mogelijk-minder-goede-intenties? Zo'n kind denkt dan waarschijnlijk, "oh met Piet was het ook tof!"

Sorry hoor, ik wil niet zeggen dat je die chauffeur maar rücksichtslos moet slopen. Misschien is het inderdaad beter hem zelf eerst aan te spreken en te kijken wat daar het resultaat van is/ welk gevoel je daar bij bij krijgt, maar die chauffeur kiest er zelf voor de regels te overtreden! Wat zijn intenties ook zijn!

Goed mogelijk dat het gewoon een goedbedoelende goedzak is, die meent boven de regels te mogen staan. Maar die regels helpen wel voorkomen dat je kind een misbruikslachtoffer wordt!

[ Bericht 1% gewijzigd door DancingPhoebe op 23-09-2012 08:44:56 ]
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 23 september 2012 @ 09:23:15 #36
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_117140486
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 08:21 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Helemaal mee eens! Echt. Die man heeft waarschijnlijk totaal geen bijbedoelingen en je kan iemands hele reputatie om zeep halen door het taxibedrijf in te lichten. Zo'n man kan daar totaal aan onderdoor gaan (en zijn gezin ook). Dus ik zou het ab-so-luut niet aankaarten op grond van het voorval. Neemt niet weg dat ik vind dat je man prima heeft gehandeld en het gewoon niet kan, dit soort aanbiedingen van de taxichauffeur. En met alert zijn is helemaal niets mis. En ik vind heel veel dames hier echt behoorlijk overtrokken reageren :{ Een t-shirt aanbieden is nog geen misbruik zeg.

-knip-
Zo waarschijnlijk vind ik dat eigenlijk niet, wat Troeta ook zegt, die man weet ook wel dat hij dat niet hoort te vragen. Ok, soms weten mensen niet helemaal wat gepast is en wat niet, maar dit gaat er bij mij niet in.
Ik begrijp wel dat het nadelige gevolgen kan hebben voor die man om dit aan te kaarten bij zijn werkgever, maar dat geeft dan ook aan dat hij het echt wel weet, anders zegt de werkgever wel ach zo'n vaart zal het niet lopen we vertellen hem wel dat dit niet kan.
Ik vind eerlijk gezegd de mogelijk nadelige gevolgen voor het kind of misschien wel meer kinderen, zwaarder wegen.

-edit- wat phoebe zegt
  zondag 23 september 2012 @ 09:29:34 #37
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_117140528
Een tshirt aanbieden is geen misbruik, maar het kind mee willen nemen naar een voetbalwedstrijd is alweer van een andere orde.
pi_117140538
Je kind meegeven aan de vrijdagmiddag chauffeur van de opvang, naar een voetbalwedstrijd, omdat hij het zo'n leuk kind vindt?

hoe onwerkelijk is dat

Ik vind het echt niet kunnen en hij zal er waarschijnlijk geen slechte bedoelingen mee hebben (ik wil graag uitgaan van de goedheid van de mens) maar dan lijkt het me verstandig dat iemand hem uitlegt dat dit soort voorstellen niet passen bij zijn functie.

[ Bericht 9% gewijzigd door lily op 23-09-2012 09:39:00 ]
  zondag 23 september 2012 @ 09:43:48 #39
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_117140632
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 09:32 schreef lily het volgende:
Je kind meegeven aan de vrijdagmiddag chauffeur van de opvang, naar een voetbalwedstrijd, omdat hij het zo'n leuk kind vindt?

hoe onwerkelijk is dat

Ik vind het echt niet kunnen en hij zal er waarschijnlijk geen slechte bedoelingen mee hebben (ik wil graag uitgaan van de goedheid van de mens) maar dan lijkt het me verstandig dat iemand hem uitlegt dat dit soort voorstellen niet passen bij zijn functie.
Dit dus...

Maar goed, ik zou het dus eerst bespreekbaar maken met de chauffeur.

Over ongewenste intimiteiten: hier wordt ook nee geaccepteerd als hij geen kusjes wil uitdelen. Enige probleem is dat hij juist heel erg graag kusjes uitdeelt en dat het dan weer lastig is om hem duidelijk te maken dat je niet iedereen die je aardig vindt, ook meteen een kusje hoeft te geven...
pi_117141367
Mijn dochter is nu nog wat klein, maar ik ben van plan haar op ongeveer dezelfde manier te 'wapenen'. Kusjes geven hoeft ze in elk geval niet als ze dat niet wil (behalve bij de vriendin van mijn schoonvader, dat is er echt een van het type: je MOET oma een kusje geven).

De taxichauffeur gaat wat mij betreft ook zeker zijn boekje te buiten, maar ik zou ook aarzelen over melden. Ik denk wel dat de manier waarop je het eventueel meldt ook veel kan uitmaken. Breng je het als 'we denken dat hij ons kind wilde misbruiken' of als 'we vinden het vreemd dat een chauffeur een kind voortrekt'.
  zondag 23 september 2012 @ 10:41:38 #41
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_117141371
Ik zou het wel melden. Niet op een rellerige manier, maar gewoon, zoals je het hier doet, dat je ervan uit wilt gaan dat er geen bijbedoelingen zijn maar dat het je niet lekker zit. En hoe doe je het nu op de vrijdagen? Ik voor mij persoonlijk zou me niet prettig voelen bij het idee dat hij alleen met die man in de auto zit. :{
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  zondag 23 september 2012 @ 10:43:02 #42
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_117141397
Maar Bleie, is het niet juist de kern van de zaak dat ze daar geen uitzonderingen in hoeft te maken, ook niet als het MOET van die persoon? Ik heb daar, toen mijn moeder nog leefde, een behoorlijk discussie met haar over gehad, over dat kusje MOETEN geven. She lost. :') Het begint met kleine dingen..
  zondag 23 september 2012 @ 10:50:31 #43
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_117141530
Daarbij, als die man Thies zo graag mee wil nemen had ie ook je man mee kunnen vragen. Of het hele groepje kids, bijvoorbeeld. Waarom exclusief Thies?
pi_117141662
Juist iemand van wie dat kusje geven moet, daar mogen ze lekker nee bij zeggen. Geven ze dat kusje toch ben ik blij dat hij schreeuwt en spartelt.
Ook kinderen mogen hun grenzen hebben
pi_117141971
Bleie, van wie moet dat? En wat heeft jouw peuter daarin te vertellen?
Het gaat er mij juist om dat ze ook op deze jonge leeftijd al ze leert dat haar 'nee' waarde heeft en gerespecteerd moet worden. Als dat nu al door sommige mensen niet gerespecteerd hoeft te worden, hoe kan ze dan als ze groter wordt weten bij wie het wel waarde heeft en bij wie niet? En van wie ze wel kusjes moet accepteren die ze niet wil?

Ik vind het vooral belangrijk dat ik haar leer dat ze de baas is over haar eigen lichaam, ook nu ze pas drie jaar is. Ik wil haar dus zeker geen angst en wantrouwen leren, maar vooral het besef dat ze tegenover iedereen (dus ja, ook tegen ons als ouders, maar ook opa's en oma's) 'nee' mag zeggen en dat wij haar daarin steunen.
pi_117144843
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 11:12 schreef miss_sly het volgende:

Ik vind het vooral belangrijk dat ik haar leer dat ze de baas is over haar eigen lichaam, ook nu ze pas drie jaar is. Ik wil haar dus zeker geen angst en wantrouwen leren, maar vooral het besef dat ze tegenover iedereen (dus ja, ook tegen ons als ouders, maar ook opa's en oma's) 'nee' mag zeggen en dat wij haar daarin steunen.
Nou, jij geeft zo goed aan wat ik bedoel Slybeeb. :)
En verder ben ik erg blij met deze discussie.
Blegh, het houdt me veel te veel bezig en de what-if's vliegen door mijn hoofd.
  zondag 23 september 2012 @ 13:16:42 #47
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_117145825
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 08:21 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik ben blij dat er tenminste nog iemand zo over denkt!! Ben het helemaal met je eens over de reacties. Moeders hier zouden dus zonder enige vorm van pardon willens en wetens een man aan de schandpaal nagelen, terwijl helemaal niet duidelijk is wat zijn exacte bedoelingen zijn, onder het mom van 'je weet maar nooit'.

Ik heb een gezin kapot zien gaan aan valse beschuldigingen. De man des huizes was leraar en werd door een leerlinge aangeklaagd wegens seksuele intimidatie. De man is van zijn bed gelicht, vastgezet en verhoord, voorgeleid aan de officier van justitie en schuldig bevonden omdat hij zijn onschuld niet 100% kon bewijzen. Gezin ontwricht, vrouw uiteraard van hem gescheiden. Kinderen wilden niets meer met hem te maken hebben. Man ernstig depressief. Pas toen de leerling 1,5 jaar later hetzelfde flikte bij een andere leraar kreeg justitie argwaan. Het bleek dat het kreng het bewust deed omdat ze niet slaagde bij die leraren. Ze ging zelfs zo ver om zichzelf op moment van aangifte doen letsel toe te brengen als bewijs. Blauwe plekken, schrammen, gescheurde kleren... Dat soort werk. Maar er was dus nooit sprake van seksuele intimidatie geweest, in geen van beide gevallen. Wel 4 (en bijna meer, als de tweede zaak ook fout was afgelopen) mensen naar de verdommenis door een valse en medogenloze trut. Leraar voor zijn leven getekend. Is nog maar een fractie van zijn vrolijke, vroegere zelf.

En hier zitten 'liefdevolle' mama's die even medogenloos hetzelfde zouden doen en meneer de chauffeur aan willen geven bij zijn werkgever, in plaats van gewoon eerst met de man zelf te praten. Wellicht is ie zich helemaal niet bewust wat voor ongemakkelijk gevoel hij veroorzaakt bij de ouders van bewust zoontje, schrikt ie zich dood, en blijkt er helemaal niets aan de hand te zijn.

Je moet met dit soort kwesties meer dan zorgvuldig te werk gaan, voor alle partijen, en niet alleen maar aan jezelf en je eventuele onderbuik denken. Want voor je het weet maak je dus bewust heel veel kapot voor anderen.

Maar dat is alleen maar mijn mening.

Oh, en kijk de film 'Doubt' even.
pi_117146073
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:16 schreef ElizabethR het volgende:
Moeders hier zouden dus zonder enige vorm van pardon willens en wetens een man aan de schandpaal nagelen,
<knip>
En hier zitten 'liefdevolle' mama's die even medogenloos hetzelfde zouden doen en meneer de chauffeur aan willen geven bij zijn werkgever,
Ik vind dit erg ongenuanceerd. Jammer.
pi_117146251
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:16 schreef ElizabethR het volgende:

Ik ben blij dat er tenminste nog iemand zo over denkt!! Ben het helemaal met je eens over de reacties. Moeders hier zouden dus zonder enige vorm van pardon willens en wetens een man aan de schandpaal nagelen, terwijl helemaal niet duidelijk is wat zijn exacte bedoelingen zijn, onder het mom van 'je weet maar nooit'.

Volgens mij denkt juist iedereen hier zo?
Niemand wil die man aan de schandpaal nagelen maar het gaat hier wel om je kind en dan is voorzichtigheid geboden ja.
En het is nu eenmaal een raar verzoek dus moet je er wat mee maar dat je dit met beleid doet is voor iedereen wel duidelijk en al helemaal voor Moonah want zij start dit topic niet voor niets.
pi_117146319
Ik ben absoluut voor eerst een gesprek met de man zelf, maar ik vind je voorbeeld niet op z'n plek hier. We hebben het hier vooral over echt jonge kinderen due helemaal nog niet in staat zijn zulke dingen te beramen en uit te voeren, maar wel heel gemakkelijke doelwitten kunnen zijn. Als een gesprek met de man zelf mijn onderbuikgevoelens niet volledig weg zou werken, zou ik alsnog naar de werkgever stappen. Heel vervelend als het onterecht is, maar het is nog vele malen vervelender als mijn kind voor het leven getraumatiseerd is.
  zondag 23 september 2012 @ 13:30:30 #51
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_117146441
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 13:22 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vind dit erg ongenuanceerd. Jammer.
Och ja ,dat vind jij nogal gauw. Je maakt veel vaker onderscheid des persoons, en accepteert straffe bewoordingen van de ene user wel, en de andere niet. Dus als je het niet erg vind trek ik me daar niet zoveel van aan :)

Ik vind juist dat de dames die de man, zonder drie keer verder na te denken, aan zouden geven bij zijn baas eens zouden moeten leren nuance aan te brengen, en zorgvuldiger afwegingen te maken.
pi_117146465
Een orienterend gesprek aangaan met zijn werkgever is wel even wat anders dan " zonder enige vorm van pardon willens en wetens een man aan de schandpaal nagelen". Een t-shirt aanbieden valt bij mij onder een snoepje aanbieden, en dat is iets waar ik mijn kinderen voor zou hoeden. Goed bedoeld of niet. Zijn exacte bedoelingen komen wellicht pas aan het licht als het te laat is.
Als je dit professioneel aanpakt, hoeft er niemand aan de schandpaal. En aan de toon van Moonahs berichten maak ik op dat ze dit niet met naam en toenaam in het lokale krantje zal zetten.

Persoonlijk zou ik de man erg duidelijk maken dat je niet van dit soort dingen gediend ben. En ik denk dat ik het ook met zijn werkgever zou overleggen, op een zakelijke toon. Het zou over mijn persoonlijke grens gaan. En misschien zou ik ook wel bang zijn dat, als ik het er ver zou hebben, dat de beste man misschien meer stiekem zou kunnen gaan zijn.
Een kind alleen in een taxi zit in een erg kwetsbare positie (wellicht ook door de reden dat hij met de taxi gaat, dat weet ik verder niet). De chauffeur zou dit moeten weten en dit soort dingen moeten laten. En je zou je ook af kunnen vragen of jij als werkgever om dit soort incidenten zou willen weten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')