abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117001641
Ik ben benieuwd naar of er personen op Fok zitten die bij de politie werken. Heb het altijd een fascinerend beroep gevonden en ik ben erg benieuwd naar de ervaringen: hoe is het contact met mensen op straat - erg vijandig of juist heel positief? Wat voor dingen maak je zoal mee? Hoe ziet een werkdag eruit?

Reden is ook dat ik wel benieuwd ben naar de vrijwillige politie. Ik ben opgeleid voor heel ander werk (hbo+) en heb een leuke job in het verschiet, maar voor de afwisseling lijkt het me leuk om ook wat anders te doen. Bijvoorbeeld 1 of 2 dagen in de week, waarbij je naast allerlei interessante dingen die je meemaakt ook nog eens zinvol/nuttig bent.

Ook begrijp ik dat je als vrijwillige agent (logischerwijs) niet voor 'risicovol werk' wordt ingezet. Maar het grijze gebied tussen spectaculaire achtervolgingen en oude vrouwtjes helpen oversteken is natuurlijk erg groot. Dus: heeft er iemand ervaringen hieromtrent?

NB: Ik heb niet altijd een uitgesproken positieve mening over de politie, maar juist daarom lijkt het me goed om het eens van de andere kant te bekijken.
pi_117001825
Er loopt in ieder geval 1 mossad agent rond. Misschien weet hij iets?
pi_117001937
Die zullen er vast en zeker zijn. Er zit wel iemand op FOK!, een van de betere users, die op vrijwillige basis werk doet voor de politie. Zal niet zeggen wie, want privacy, dat dien je te respecteren.
pi_117001998
Die personen mogen het uiteraard melden als ze dat zelf willen. PB mag natuurlijk ook, maar een openbare discussie vind ik het leukst :)
pi_117002784
Contact op straat is heel erg verschillend. De ene keer kom je een groep mensen tegen die graag eens een praat je willen maken en een uurtje later sta je op het punt om iemand aan te houden. Het is afwisselt werk, dat maakt het ook erg leuk.

Over het algemeen, en ik praat even vanuit het korps Zuid-Holland-Zuid, worden vrijwilligers vaak gebruikt voor verkeerscontrole en evenementen. Maar het komt ook vaak voor dat ze aangeven dat ze een dagje vrij zijn of een weekend en dan gaan ze met een wijkteamlid mee of als 3e man op de auto. Je wordt niet ingedeeld in de noodhulp omdat je niet vuurwapen dragend bent. Dus je kan zeggen idd dat je niet voor het risico werkt wordt in gezet. Let wel op, als je in uniform buiten loopt ziet een burger het verschil niet tussen een vrijwilliger en een 40 uur agent.

Opmerking: Werk niet meer voor de Politie.
pi_117003491
Ik vraag me soms toch wel eens af of er agenten meelezen/posten in de reeksen in UVT Space ..
"Pools are perfect for holding water"
pi_117003691
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 21:53 schreef Over-de-heuvel het volgende:
Over het algemeen, en ik praat even vanuit het korps Zuid-Holland-Zuid, worden vrijwilligers vaak gebruikt voor verkeerscontrole en evenementen. Maar het komt ook vaak voor dat ze aangeven dat ze een dagje vrij zijn of een weekend en dan gaan ze met een wijkteamlid mee of als 3e man op de auto. Je wordt niet ingedeeld in de noodhulp omdat je niet vuurwapen dragend bent. Dus je kan zeggen idd dat je niet voor het risico werkt wordt in gezet. Let wel op, als je in uniform buiten loopt ziet een burger het verschil niet tussen een vrijwilliger en een 40 uur agent.
Hoe zit dat tussen agenten onderling? Zijn vrijwilligers gelijkwaardig of worden ze toch een beetje beschouwd als 'nep-agenten' oid?
Mag een vrijwilliger ook dingen als bekeuren, aanhouden etc?
pi_117003965
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 22:06 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Hoe zit dat tussen agenten onderling? Zijn vrijwilligers gelijkwaardig of worden ze toch een beetje beschouwd als 'nep-agenten' oid?
Mag een vrijwilliger ook dingen als bekeuren, aanhouden etc?
Wat ik zeg is zoals het binnen Zuid-Holland-Zuid was 2 jaar geleden.

Tussen de agenten onderling ben je niet gelijkwaardig. Verwacht het ook niet anders. Het is hun werk en je komt er dan zelf als vrijwilliger. Je hebt dus veel minder ervaring. Dit wil niet zeggen dat er onaardig gedaan wordt, dat zeker niet.

In zuid-holland-zuid kon je op dat moment alleen assistent-politiemedewerker vrijwilliger worden. Dit betekend dus ongeveer 3 jaar deeltijd naar school. Meestal 1x of eens in de 2 weken een avond naar school. Je zal ook alle examens moeten halen die een normale assistent-politiemedewerker (2strepen) ook moet halen.

Ja, je mag bekeuringen uitschrijven en mensen aanhouden. Je wordt uitgerust met handboeien, wapen stok en pepperspray dus je hebt ook middelen die je als dat nodig is kan inzetten.

Er zijn vaak voorlichting avonden. Misschien is het handig om daar eens heen te gaan. Meestal is er ook een vrijwilliger aanwezig.
pi_117004487
In Rotterdam-Rijnmond werkt het anders. Daar loopt inmiddels alweer en proef om vuurwapendragenden onder de vrijwilligers te krijgen (zoals dat tot een aantal jaar geleden nog kon). Of je gelijkwaardig gevonden wordt, is mede afhankelijk van het bureau waar je werkt. Daarnaast worden vrijwilligers vaak ingezet voor controles en evenementen, maar ikzelf vind het het leukst om gewoon de wijk in te gaan. De opleiding in RR duurt veel korter dan in andere korpsen, omdat ze daar veel overbodige ballast hebben uitgehaald (zoals bijvoorbeeld milieu-toetsen).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_117004801
Hmm, lijkt me wel interessant om te doen eigenlijk, vrijwillige politie. Ik ben ex-militair, en mis het uniform werk wel een beetje, toch eens navraag doen!
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_117004914
Thanks voor de snelle reacties; schijnbaar zijn er dus veel ontwikkelingen gaande in het vak.

Stel, je loopt/rijdt ergens in een wijk en je krijgt bijvoorbeeld te horen dat er een ongeluk oid. is gebeurd, ik neem aan dat je dan wel mag (moet) komen toch? Aangezien dat ook een noodoproep is. Of word je buiten dat communicatieverkeer gehouden?
pi_117005633
Als vrijwilliger heb je dezelfde taken als elke agent, min of meer. Noodoproepen ga je gewoon op af, tenzij er bijvoorbeeld wapens bij betrokken zijn. Geregeld op pad geweest voor een huishoudelijk ruzie, hoor...

Ongelukken ook, maar dan ben je vooral bezig met het regelen van het verkeer, bijvoorbeeld of het helpen van slachtoffers. Je hebt gewoon dezelfde porto (meestal ben je gewoon met een beroepsagent op pad, in koppels)
  woensdag 19 september 2012 @ 23:25:07 #13
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_117008197
Ik ken iemand die bij de vrijwillige politie is. Die wordt idd ingezet bij evenementen/grote feesten. Ik zie hem ook wel eens over de markt lopen, alles in de gaten houden. Verder weet ik niet precies wat hij moet doen.

Hij heeft er volgens mij een opleiding van drie jaar voor gevolgd en krijgt een mooi bedrag betaald.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_117008291
Nou, wat eurootjes per uur en 150 onkostenvergoeding per jaar. Veel meer is het niet, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.
  woensdag 19 september 2012 @ 23:28:45 #15
206580 Luxuria
pi_117008440
Nee oke het is geen vetpot, maar wel fijn dat je wat krijgt omdat het in principe vrijwillig is.
Die ik ken is een collega van me, heeft gewoon een fulltime baan erbij.
pi_117008660
Dat geldt voor de meesten, inderdaad. In Rotterdam ben ik een maand fulltime in opleiding geweest (de kosten werden aan de werkgever betaald), dat is in andere korpsen ook anders.

Je behaalt daar als basis het BOA-diploma (heb je niet nodig, maar dient puur als basiskennis) .
pi_117009352
Vrijwillig en toch geld krijgen?
pi_117012623
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 23:45 schreef Bombshell het volgende:
Da's voornamelijk vanwege het risico en de onkosten (bij de brandweer is dat ook zo...dat wordt nog een flink stuk meer betaald, zelfs).
pi_117012927
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 23:45 schreef Bombshell het volgende:
150 euri per jaar? Dat lijkt me nog niet eens de onkosten dekken.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2012 @ 07:55:48 #20
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_117012972
Ik denk niet of je als agent zomaar op internet mag vertellen op je werk
:')
pi_117013274
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 07:55 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat staat hier?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_117013286
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 07:49 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

150 euri per jaar? Dat lijkt me nog niet eens de onkosten dekken.
Je krijgt ook een bedrag per uur :)
pi_117013303
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 07:55 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Je mag niet vertellen dat je vanochtend bij Pietje een hennepkwekerij hebt ontdekt, maar waarom zou je niets over wat voor soort werk je doet, vertellen :?
pi_117013605
ik hoop niet dat de vrijwillige politie met een wapen mag lopen binnenkort....
pi_117013628
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 08:49 schreef maickeltje het volgende:
Waarom niet?
Of het nu vrijwillige of professionele politie is. Beide kunnen ze niet schieten.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_117013662
quote:
Erm... er lopen al zat vrijwilligers met een vuurwapen rond, hoor. Die regel is ooit veranderd en was geldig voor nieuwe vrijwilligers, maar de vuurwapendragenden (alles met 3 strepen) mochten deze houden.
Nu is men weer bezig om een groep op te leiden mét vuurwapen.

Daarnaast hebben vrijwilligers dezelfde bevoegdheden, dus begrijp ik je bezwaar niet echt...
  donderdag 20 september 2012 @ 08:55:27 #27
206580 Luxuria
pi_117013697
quote:
De vrijwillige politie heeft ook een opleiding gehad.
Het is niet zo dat iedereen dat zomaar kan gaan doen.
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2012 @ 10:07:33 #28
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_117015126
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 08:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wat staat hier?
1 woord verkeerd getikt
:')
pi_117016100
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2012 10:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

1 woord verkeerd getikt
1 woord?
pi_117016714
Ik ken er wel een paar, maar mijn ervaring is dat ze terecht daar niet mee te koop lopen hier. :)

Oh en dat is niet omdat ze aan het werk zijn maar omdat ze gewoon ontspanning zoeken zoals jij en ik.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_117016917
Geloof maar dat de AIVD meeleest op dit forum.. _O-
Edensnator over 'n out
pi_117035500
quote:
11s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:08 schreef Edensnator het volgende:
Geloof maar dat de AIVD meeleest op dit forum.. _O-
Nou, die zullen wel met helikopters en tanks uitrukken als hier iemand vertelt dat hij bij de politie werkt en dat het werk hem wel of niet goed bevalt.
pi_117036163
Er zijn ook vrijwilligersfuncties bij de politie waarbij je niet gelijk als Surveillant aan de slag gaat ( zoals de users hierboven die bij de politie als vrijwilliger lopen). Zie voor de functies bijv het korps Haaglanden.
dag
pi_117036765
Als volontair is het overigens niet betaald en is er ook geen opleiding m.b.t. rangen. :)
pi_117050802
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 08:50 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom niet?
Of het nu vrijwillige of professionele politie is. Beide kunnen ze niet schieten.
Dan storneren ze de kogel.
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
pi_117051801
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 08:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wat staat hier?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_117199743
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 19:53 schreef Five_Horizons het volgende:
Als volontair is het overigens niet betaald en is er ook geen opleiding m.b.t. rangen. :)
http://www.kombijdepoliti(...)olitieFlevoland.aspx

quote:
Als politievrijwilliger ontvang je geen salaris maar een vergoeding van ¤ 6,95 per uur. Daarnaast ontvang je een vaste jaarvergoeding van ¤ 166,- en worden je reiskosten vergoed. Verder betaalt het korps je opleiding, uniform, sportkleding en boeken. Om zo goed mogelijk alle kneepjes van het vak te leren en je vaardigheden op niveau te houden, volg je dezelfde aanvullende cursussen als je beroepscollega's.
Ben gewoon een sjonnie. Veel skijt, ken geen sorry.
pi_117201068
quote:
Politievrijwilliger is iets anders dan Volontair ;)
Een politievrijwilliger heeft een opleiding doorlopen tot surveillant en is algemeen opsporingsambtenaar.
dag
pi_117203887
Dit dus. Een volontair werkt bijvoorbeeld achter de balie van een bureau of doet allerlei voorkomende klussen. Die komt niet op straat of in uniform.
pi_117205079
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 19:32 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit dus. Een volontair werkt bijvoorbeeld achter de balie van een bureau of doet allerlei voorkomende klussen. Die komt niet op straat of in uniform.
Dat laatste klopt dan weer niet ;). Korps Haaglanden heeft een flexploeg die wel in politieuniform (niet geheel identiek) de straat op gaat maar geen bevoegdheden hebben. Zie pagina 2 van deze folder: http://www.politie.nl/Haa(...)ger_tcm20-825073.pdf
dag
pi_117205414
Daar werk ik niet, dus heb ik nog nooit gezien. :)

Ik moet ook zeggen dat ik het nut niet echt zie zitten, op het moment dat er daadwerkelijk opgetreden moet worden, kunnen ze niets.
pi_117205697
Worden voornamelijk preventief ingezet. Langs de deuren voor inbraakpreventie, hand- en spandiensten bij grote controles en evenementen, wervingsacties burgernet, bij evenementen of koopzondagen surveilleren tegen tasjesdieven en winkeldiefstal (burgers aanspreken op openstaande en onbewaakte tassen bijvoorbeeld), VVV-taak etc. etc. Met natuurlijk wel een portofoon om de bevoegde collega's in te seinen.
dag
pi_117210140
Ach, er zijn zoveel mensen binnen de politie die wel een uniform dragen, maar geen executieve bevoegdheden hebben. Denk aan voorlichters, baliepersoneel, chauffeurs, etc.

Je moet naar de epauletten kijken om te zien of je met een al dan niet executieve medewerker van doen hebt.
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
pi_117215962
quote:
6s.gif Op maandag 24 september 2012 21:09 schreef DonVincenzo het volgende:
Ach, er zijn zoveel mensen binnen de politie die wel een uniform dragen, maar geen executieve bevoegdheden hebben. Denk aan voorlichters, baliepersoneel, chauffeurs, etc.

Je moet naar de epauletten kijken om te zien of je met een al dan niet executieve medewerker van doen hebt.
Ja, de gemiddelde burger herkent dat wel, natuurlijk....

Naast dat baliepersoneel geen uniform draagt, natuurlijk (net zomin als voorlichters of chauffeurs buiten komen op geregelde basis in een parka-jas), komen ze natuurlijk ook niet op plekken waar ze door de burger dan zo kunnen worden aangesproken. :)
pi_117218701
Baliepersoneel draagt wel degelijk een uniform. Misschien niet in RR, maar er zijn diverse regio's waar het wel gebeurt.

Het ging me er niet om of mensen in uniform buiten komen of niet. Ik reageerde op de veronderstelling dat het dragen van een politie-uniform iets zou zeggen over iemands bevoegdheden.
"Who are you?"
pi_117218904
Men draagt een uniform, maar dat is allang niet meer het uniform dat op straat gedragen wordt, natuurlijk. Dat is tegenwoordig de korte of lange parka + broek. Binnen wordt meestal de spencer gedragen of de trui, al zie je soms wel een colbert verschijnen.

In die folder die Peter aanhaalt, zie je volontairs staan met een parka. Jij weet welke bevoegdheden ze hebben, net zoals ik dat weet. De gemiddelde burger ziet gewoon een agent en verwacht dat ze handelen als een agent. :)
  dinsdag 25 september 2012 @ 01:23:59 #47
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117221691
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 08:50 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom niet?
^O^
Ook hoi !
  dinsdag 25 september 2012 @ 01:28:23 #48
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117221752
Zou echt never nooit politieagent willen zijn (beroeps), maar zou er wel plezier in kunnen vinden om bijv. te helpen bij opsporing van bijv. inbrekers. Het echte werk mag de politie dan oplappen.
Ook hoi !
  dinsdag 25 september 2012 @ 01:32:45 #49
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117221800
Beroeps zou ik het nooit willen zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand het parttime of op vrijwillige basis zou willen doen om op die manier zn steentje bij te dragen.

Jaren, maar dan heb je het misschien wel over 15 jaar terug, heb ik weleens een advertentie gezien waarin de politie vrijwillegers zocht die bijv. de sporen wilde opnemen bij inbraken. Dat soort werk lijkt me best interessant, in de zin dat je de echte politie nuttig werk uit handen neemt dat anders niet gedaan zal worden ivm capaciteitstekort bijvoorbeeld en tegelijkertijd je steentje bijdraagt aan een betere maatschappij.
Ook hoi !
pi_117256657
Leuk en vaak dankbaar werk.

Over het algemeen zijn het de mensen met een uitgesproken mening over de politie, die eigenlijk niets van het daadwerkelijke werk van de politie afweten.

Als je niet tegen een weerwoord kunt moet je overigens niet bij de politie gaan werken. Deze maatschappij is nou eenmaal mondiger en dat is niet erg. Je moet alleen goed weten wat je grens is en mensen daar niet overheen laten gaan.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')