quote:
Verplicht niet. Maar een President is wel verplicht te kijken naar de consequenties van wel of niet tekenen. En de consequenties van een niet-betaald leger is wellicht een grotere crisis dan de inhoud van de NDAA.
Waaruit blijkt dat Obama een tegenstander zou zijn van deze wet, en wat heeft hij op grond daarvan
ondernomen of zelfs maar geweigerd te doen?
http://www.forbes.com/sit(...)zation-act-now-what/"The fact that I support this bill as a whole does not mean I agree with everything in it,” the president said in a statement. “I have signed this bill despite having serious reservations with certain provisions that regulate the detention, interrogation and prosecution of suspected terrorists."quote:
Hoe bedoel je 'blijkt redelijk te werken'? De dollar heeft meer dan 95% van zijn waarde verloren sinds 1913, er worden alsmaar meer schulden gemaakt door particulieren, bedrijven en overheden en de booms en busts worden alsmaar heviger en langduriger.
meer dan 60% van die dollar waarde is gevallen in 1913 tot 1929, onder de goudstandaard. Sindsdien is de overige 35% van de waarde gevallen.
![Purchasing%2BPower%2Bof%2BU.S.%2BDollar.jpg]()
In de laatste 40 jaar is de waarde van de dollar met minder dan 5% afgenomen zelfs. Dus blijkbaar gaat er toch ergens iets redelijk goed. Sinds de afschaffing van de goud standaard in 1971 is de dollar waarde niet enorm gekelderd zoals daarvoor.
quote:
Je bedoelt dat de bevolking van de VS sneller toeneemt dan de geldhoeveelheid. Of dat klopt weet ik niet, maar laten we daar vanuit gaan.
Ik zou niet weten waarom je een grotere geldhoeveelheid nodig hebt als er meer mensen in het land zijn. Waar baseer je dat eigenlijk op?
Arithmetic. Als de bevolking met 10% toeneemt in 10 jaar, en de prijzen nemen niet met 10% af, dan heb je meer geld nodig om mensen van ongeveer dezelfde waarde aan koopkracht te bieden.
Als je $100 hebt en 10 mensen, dan zou iedereen $10 kunnen hebben. Heb je echter 11 mensen, dan is er slechts $9 (en een beetje) voor iedereen. Dat zou weinig uitmaken als de hypotheek of huur van $5 naar $4 zou gaan, en de wekelijkse kosten van $1 naar $0.90 want dan hou je dezelfde koopkracht. Alleen gebeurd dat laatste dus niet.
Tel hierbij op inflatie die sowieso plaatsvind, en dan kom je al vrij snel geld te kort. Dan gaat men geld lenen, met als gevolg veel schulden. En als de salarissen en prijzen omlaag zouden gaan omdat we met z'n allen met dezelfde hoeveelheid geld moeten rondkomen, ook al groeit de bevolking met miljoenen per jaar.... die schuld (en de maandelijkse aflossing) blijft op hetzelfde niveau. Eigenlijk heeft een land als de VS al meer dan 80 jaar geen keus meer.
quote:
De dollar wordt minder waard naarmate er meer dollars in omloop zijn. Als er 500 miljard dollar in omloop is, en je drukt nog 100 miljard bij, is er 20% inflatie. Dat is niet afhankelijk van hoeveel mensen er in de VS wonen of hoeveel mensen de dollar gebruiken als betaalmiddel
Alleen wordt er bij lange na niet zoveel geprint. (En is er veel en veel meer in omloop).
Er wordt elke dag ong. 550 miljoen
gedrukt. 95% daarvan is echter om bestaande biljetten te vervangen, die door banken uit circulatie worden genomen. Dat betekend dus 27.5 miljoen aan "nieuw" geld per dag, ofwel ruim 10 miljard per jaar. Er is 1.13 Biljoen dollar (English: Trillion)
in omloop. 10 miljard is ongeveer 0.9% van 1.13 triljoen. De bevolkingsgroei van de VS bedraagt ong. 1% per jaar. Dat klopt dus aardig in de richtlijn.
Je maakt de economie veel ingewikkelder dan ze eigenlijk is. Uiteindelijk komt allemaal neer op een balans, en die lijkt redelijk behouden te zijn in de afgelopen 30 jaar.
Het kan waarschijnlijk beter, maar ik weet niet hoe.
quote:
De afschatting van de goudstandaard heeft geleid tot groei van wat? Van de economie?
(Enige juiste antwoord: van de hoeveelheid dollars in omloop.)De periode van sterke groei na WO2 waar je het over hebt komt juist ongeveer overeen met de periode dat het
Bretton Woods Systeem bestond.
Vanaf het einde van dat systeem in 1971, en het moment dat de koppeling met goud helemaal verdween waardoor de US Dollar definitief fiatgeld werd, was er juist veel minder groei dan in de periode daarvoor.
Je impliceert een oorzakelijk verband, terwijl je alleen een correlatie kunt aantonen (statistics 101). En de correlatie waar je het over hebt bestaat ook nog eens niet.
Sinds 1971 is de waarde van de doller niet echt gedaald echter, zoals je kunt zien de grafiek hierboven. Wellicht komt dat dus nu omdat de boel kunstmatig in balans wordt gehouden door het drukken van geld.
Bretton Woods was op zich een goed systeem, maar was ontworpen om de wereld economie op te bouwen uit de ramp van WO2, en in een andere tijdsperiode. Het systeem zoals destijds ontworpen zou nu niet echt meer werken, zeker niet nu landen als China (en hun monetair beleid) een enorm dikke vinger in de pap hebben. De Eurozone, en de fixed-rate exchange onder de Eurolanden veranderd de globale economische situatie ook behoorlijk. Alhoewel Bretton Woods "2" eigenlijk wereldwijd nog steeds gehandhaafd wordt, is het eigenlijk tijd voor een compleet nieuw systeem.
Je vasthangen aan een metaal echter... is ook compleet onpraktisch geworden. De goudstandaard was tevens van een tijdsperiode waar alle goudmijnen tevens ook koloniën waren van Europese landen (met name in Afrika en Zuid Amerika). Europa heeft helemaal GEEN Goudmijnen, en zou moeten importeren. Het geld drukken heeft de goudstandaard ook overbodig gemaakt: Er is zoveel geld in omloop in de VS dat de VS half Afrika zou moeten binnen vallen en al het goud moeten plunderen om de hoeveelheid geld in omloop weer om te zetten naar goud. En de economie plaatsen in de handen van goudmijnen die wel eens een paar maanden kunnen gaan staken zoals in Zuid Afrika en Australië het geval, is een redelijk gevaarlijk scenario in de huidige economie.
Ik ben geen econoom. Maar ik denk wel dat de tijd van de goudstandaard definitief voorbij is.
quote:
Wat bedoel je daarmee, wat voor restricties brengt het met zich mee en voor wie?
(Ik heb wel een vermoeden maar laat ik geen aannames doen.)
Goud is definitief. Er is slechts X hoeveelheid goud in de gehele wereld, en dat zou betekenen dat de hoeveelheid geld uiteindelijk niet kan groeien. Als goud in waarde stijgt, en de mijnen raken uitgeput.... en de bevolking stijgt naar de 8, 9 miljard mensen wereldwijd in de komende 50 jaar, dan gaat dat problemen geven.
Om je een idee te geven: Er is naar schatting tussen de 120.000 en 140.000 ton goud op aarde, en zo'n 50.000 ton goud nog in de grond, met Zuid Afrika die van die 50.000 ton het leeuwendeel heeft. Dat komt neer op pak-em-beet 25 gram goud per inwoner van de aarde. Wereldwijd, de waarde van dat goud op de huidige goudprijzen is zo rond de 2 biljoen dollar. We hebben net al eens gezien dat de VS zo'n 1.13 biljoen dollar in omloop heeft, en ik doe even een losse vingergok dat de Eurozone met haar 500 miljoen inwoners op z'n minst de overige 0.87 biljoen in omloop heeft. En dan vergeet ik dus even de rest van de wereld. De staatschuld van de VS alleen al is meer dan de complete wereldwijde goud voorraad (15 biljoen), en de gecombineerde staatsschulden van de Eurozone landen en het VK bedraagt zo'n 12 biljoen.
Tenzij we goud zo'n beetje 20-voud in waarde doen laten stijgen, is de goudstandaard compleet achterhaald geworden, uiteraard door ons eigen toedoen.
quote:
Dit volg ik echt even niet , kun je het toelichten? Wat zou er volgens jou gebeurd zijn als de goudstandaard niet was losgelaten (lijkt me eigenlijk onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen), waarom zou een groot deel van het goud in het bezit van Qatar gekomen zijn, en waarom is de huidige situatie beter dan dat?
Met Qatar baseer ik me op dollars. Zij bezitten ENORM veel dollars uit de olie-industrie, ze zitten bij wijze van spreken op pakhuizen vol met dollars. (Ooit wel eens afgevraagd hoe een landje van 1.2 miljoen inwoners 12 WK-kwaliteit stadions uit de grond gaat stampen?) De honger voor olie zou niet zijn verdwenen met een goudstandaard, en die pakhuizen zullen wel eens vol met goud kunnen zitten als de VS nog op een goudstandaard werkte, en de waarde van de dollar daaraan afhankelijk was. Natuurlijk weten we niet hoe dat allemaal gegaan zou zijn, en de VS had ook wel eens Qatar kunnen aanvallen om controle te krijgen over de olie.
Ik weet wel 1 ding: Als de VS of de Eurozone zich weer zou vastbinden aan een goud standaard, dan kopen rijke landjes als Qatar een ENORME voorraad goud op. (Als ze dat al niet gedaan hebben).
quote:
Denk jij werkelijk dat dit het best mogelijke geldsysteem is? Geloof jij dat het monetaire systeem in de VS zo is geworden omdat men heeft geconcludeerd dat dit het beste systeem zou zijn, en/of dat het om die reden in stand gehouden wordt?
Nee, dit is niet het best mogelijke systeem. Alles kan beter en anders. En anders MOET het ook wel worden. Maar terug gaan naar de goudstandaard is allang niet meer mogelijk. Er moet gekeken worden naar de toekomst, niet naar het verleden.
quote:
Als ik het goed begrijp is er volgens jou dus geen beter geldsysteem dan het huidige fiatgeldsysteem? Met welke alternatieven heb je het dan vergeleken, en wat maakt dat je tot die conclusie bent gekomen?
Er is MOMENTEEL geen beter systeem. De Goudstandaard is compleet verouderd, en er is nog geen nieuwer systeem bedacht. Of althans, er zullen best een stel wijze mannen zijn die van alles bedenken, maar er is nog niets nieuws ingevoerd.
Zelf denk ik dat uiteindelijk de Dollar, de Euro, de Britse Pond, (en CAN, AUS, RUS, etc) zich moeten verbinden tot een fixed exchange rate tussen de landen, maar hoe dat precies in zijn werk zou moeten gaan gaat mijn pet te boven. Ik weet alleen dat terugkeer naar Goud zo goed als onmogelijk is, dus we moeten richting de toekomst denken met andere plannen.
quote:
Wat vind je van legal tender laws, en dan met name de verplichting die er in de VS is om $ te accepteren als betaalmiddel? Ben je er voorstander van dat de overheid afdwingt dat er maar één valuta gebruikt mag worden (en het dus verboden is om een alternatieve munteenheid in omloop te brengen en/of te gaan gebruiken)?
Dat lijkt me op GROTE schaal inderdaad wel het handigst. Het kapitalisme kennende, zouden anders grote bedrijven gaan dealen in "Ik geef jou 50 schepen met olie in ruil voor 150 schepen met auto's". (Japan levert de auto's, en krijgt de olie bijvoorbeeld). Je kunt zo ook heel makkelijk onder belasting uitkomen, zeker als je Japanse autobedrijf eigenlijk een onafhankelijk eilandje is in de Pacific, en je oliebedrijf in de Cayman Islands geregistreerd staat. Als je dat zou afschaffen krijg je echt te maken met een Zimbabwe economie denk ik.
Ik denk dat de Nederlandse overheid ook niet zo blij zou zijn als een groep besluit: Weet je wat, die Grieken hebben het verpest, we gaan Britse Ponden invoeren, en voor je het weet accepteert de Albert Heijn ook Britse Ponden. Lijkt me op macro-economisch niveau niet echt een gewenste situatie.
quote:
Mijn mening zal sowieso inderdaad niets uithalen, maar wanneer we dat als criterium hanteren kunnen we het topic wel sluiten. Ik weet niet wat de gedachte is achter je laatste opmerking, maar mijn mening is niet ongeldig omdat er toch niets gaat veranderen in de richting die ik graag wil... wat een niveau om daar mee aan te komen. Zeg er iets zinnigs over als je het er niets mee eens bent, of reageer anders gewoon helemaal niet...
Nee, zo bedoel ik het ook niet. Alleen hebben figuren als Ron Paul een compleet verkeerde aanpak. Zij zijn de schreeuwers in de hoek die roepen dat alles fout gaat, maar daar overtuig je de massa niet mee. Als de politiek EN het volk niet wil luisteren, dan heeft het weinig zin. Dat bedoelde ik.
[ Bericht 0% gewijzigd door maartena op 27-09-2012 21:18:52 ]