Zo kan je toch helemaal niet slapen, veel te druk met die lichtenquote:Op dinsdag 18 september 2012 00:06 schreef Skillstorm het volgende:
Nee niks gebeurd. Groeipijn hebben we ook al als reden genoemd aan haar.
Bang in het donker? Dat heeft er niks mee te maken. Ze slaapt met de tv aan (zonder geluid) dus licht genoeg.
Hou je open dat er wel iets ergs is gebeurd maar dat ze er niet over durft te praten?quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:06 schreef Skillstorm het volgende:
Nee niks gebeurd. Groeipijn hebben we ook al als reden genoemd aan haar.
Bang in het donker? Dat heeft er niks mee te maken. Ze slaapt met de tv aan (zonder geluid) dus licht genoeg.
Langer, heeft zich in een maand ontwikkeld.quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:10 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hou je open dat er wel iets ergs is gebeurd maar dat ze er niet over durft te praten?
En: is dit allemaal heel plotseling opgekomen of is ze al langer van slag?
Welnee, ze is extreem moe, dan kan ze echt slapen. Ik doe de tv ook uit later.quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:08 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Zo kan je toch helemaal niet slapen, veel te druk met die lichten
je hebt mensen die zelfs slecht slapen als er alleen maar een standbylichtje aan staat
Zijn er grote veranderingen geweest in haar leven, of één grote verandering voordat die maand begon?quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:11 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Langer, heeft zich in een maand ontwikkeld.
Niet dat ik weet en ze vertelt mij alles.quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zijn er grote veranderingen geweest in haar leven, of één grote verandering voordat die maand begon?
En je gaat er nu van uit dat ze geen geheimen heeft voor je.
Daar gaat ze gelukkig al naar toe. En 'crisis'dienst komt over een paar dagen ook kijken.quote:Op dinsdag 18 september 2012 00:16 schreef Mishu het volgende:
Zowel mn broer als ik hebben rond die leeftijd een periode gehad dat wij snachts meer nadachten over dingen en daar erg angstig van werden (over de dood enzo, waarom we leven etc.).
Maar waar het op lijkt is dat het psychisch is en dat je zusje paniekaanvallen heeft. Daarover zou ze eventueel kunnen praten met een kinderpsycholoog. Die helpt haar dan om er mee om te gaan. Het kan ook iets van hypochondrie zijn.
Hebben jullie al gevraagd aan haar of er iets is voorgevallen? Dit hoeft helemaal niet zo te zijn, maar misbruik kan er bijv. wel eens voor zorgen dat kinderen gaan bedplassen enzo. Ook pesten kan voor dit soort klachten leiden.
Nee, ze flipte ook s'ochtends een beetje, toen bepaald dat ze niet naar school kon.quote:
Is ze NU nog uit haar plaat aan het gaan?quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:35 schreef Skillstorm het volgende:
Was al een tijdje geleden, nog steeds niet terug gebeld.
Nee, maar als er zometeen niet emand komt zal ze weer flippen zo.quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:36 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Is ze NU nog uit haar plaat aan het gaan?
Want?quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:37 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Nee, maar als er zometeen niet emand komt zal ze weer flippen zo.
Doe jezelf een lol, en bel zelf naar de crisisdienst van Jeugdzorg. Bij de GGZ hebben ze geen haast, maar de crisisdienst van Jeugdzorg laat er echt geen gras over groeien.quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:37 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Nee, maar als er zometeen niet emand komt zal ze weer flippen zo.
Ik bel, maar de mailbox is vol.quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:41 schreef Tayu het volgende:
[..]
Doe jezelf een lol, en bel zelf naar de crisisdienst van Jeugdzorg. Bij de GGZ hebben ze geen haast, maar de crisisdienst van Jeugdzorg laat er echt geen gras over groeien.
088 777 88 88 (Regio Noord-Holland, zij kunnen je het telefoonnummer geven van je eigen regio).
Waarom denk je dat ze zo gaat flippen?quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:49 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ik bel, maar de mailbox is vol.
Dat is gewoon een garantie. Ze zegt het zelf ook.quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:50 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ze zo gaat flippen?
Probeer daar eens niet van uit te gaan.quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:50 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Dat is gewoon een garantie. Ze zegt het zelf ook.
Juist.quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:51 schreef Mirjam het volgende:
Probeer daar eens niet van uit te gaan.
Als ze dat zegt ga je er niet op in, of relativeer je het, maar ga daar alsjeblieft niet in ee.
Neem je mobiel mee, pak je zus aan de hand en ga samen een ijsje halen.
Ja, da's de meest simpele en effectieve aanpak (geloof me).quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:53 schreef Copycat het volgende:
[..]
Juist.
Zo voedt je enkel haar angst. Beter geef je haar positieve en leuke aandacht.
?quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:49 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ik bel, maar de mailbox is vol.
Dat is mooi. Jullie hebben allemaal duidelijk hulp nodig hierin. Wat ik niet zo goed begrijp, is dat het lijkt of alles op jouw schouders neerkomt. Wat is de rol van je moeder hierin?quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:05 schreef Skillstorm het volgende:
Jeugdzorg ingeschakeld, nu maar kijken hoe en wat. Ik wordt terug gebeld.
We zijn een Arabische familie, mijn moeder kan niet zo goed Nederlands.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat is mooi. Jullie hebben allemaal duidelijk hulp nodig hierin. Wat ik niet zo goed begrijp, is dat het lijkt of alles op jouw schouders neerkomt. Wat is de rol van je moeder hierin?
Nu begrijp ik het al een stuk beter!quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:09 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
We zijn een Arabische familie, mijn moeder kan niet zo goed Nederlands.
Je interpreteert het verkeerd.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:09 schreef Skillstorm het volgende:
Wij doen constant positief, ik snap absoluut niet hoe jullie er bij komen dat wij niet positieve dingen met haar doen.
Naar de kermis is ze nu al 2 keer gegaan bijvoorbeeld, we praten altijd kalm met haar en we zetten haar ook altijd op de eerste plek en we lachen altijd met haar.
Je snapt het niet, dit zal ook niet helpen met haar op dit moment.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:06 schreef Copycat het volgende:
Ga je dan nu even met haar naar buiten, een ijsje scoren?
Ja, dat snap ik ook, dat snap ik ook.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:12 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je interpreteert het verkeerd.
Wat MoBlo en ik bedoelen is dat als jij meegaat in die angst van haar, dat haar angst alleen maar groter maakt. Jouw meegaan bevestigt haar immers in haar angst.
Dus als ze weer zo'n aanval zegt te krijgen, ga daar dan niet in mee, maar neem haar mee naar buiten voor een wandeling, eventueel met ijs toe.
Ik vind het anders een hele verantwoordelijkheid voor een jonge jongen om hiermee te kunnen dealen. En zoals ik het lees, doet hij enorm zijn best voor zijn zusje. Maar ik kan me voorstellen, dat je daar als grote broer op een gegeven moment toch ook ten einde raad bent. Hij is geen psycholoog, enkel de grote broer. Die hele familie heeft hulp nodig op dit moment.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:12 schreef Copycat het volgende:
[..]
Wat MoBlo en ik bedoelen is dat als jij meegaat in die angst van haar, dat haar angst alleen maar groter maakt. Jouw meegaan bevestigt haar immers in haar angst.
Dus als ze weer zo'n aanval zegt te krijgen, ga daar dan niet in mee, maar neem haar mee naar buiten voor een wandeling, eventueel met ijs toe.
Misschien is het ook niet nodig, maar stel dat het wel nodig is... Wat zijn haar bezwaren dan?quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:17 schreef Skillstorm het volgende:
Mijn moeder vind opname not done.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ze wil dat niet.
Dat hulp nodig is, ontken ik toch ook niet?quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:15 schreef Tayu het volgende:
Ik vind het anders een hele verantwoordelijkheid voor een jonge jongen om hiermee te kunnen dealen. En zoals ik het lees, doet hij enorm zijn best voor zijn zusje. Maar ik kan me voorstellen, dat je daar als grote broer op een gegeven moment toch ook ten einde raad bent. Hij is geen psycholoog, enkel de grote broer. Die hele familie heeft hulp nodig op dit moment.
Het feit dat hij hier al een topic over heeft geopend, geeft al aan dat ook hij hulp nodig heeft in deze kwestie. Niet zo gek, want het is tamelijk heftig allemaal.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:18 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat hulp nodig is, ontken ik toch ook niet?
En ik snap dat TS een erg grote verantwoordelijkheid heeft. Te groot, denk ik. Daarom dat ik deze suggesties ook doe. Naast de hulp die al gezocht is.
Niet mee proberen te gaan in haar paniek, rationeel blijven, even lekker samen naar buiten.
Uhm ja ... Ik snap niet zo goed wat je punt is, maar okay.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:20 schreef Tayu het volgende:
Het feit dat hij hier al een topic over heeft geopend, geeft al aan dat ook hij hulp nodig heeft in deze kwestie. Niet zo gek, want het is tamelijk heftig allemaal.
Nu het topic op slot gooien lijkt me helemaal niet prettig voor TS. Dit is denk ik wel een nodige uitlaatklep en adviesbaak.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:23 schreef Re het volgende:
Dit begint een beetje te groot te worden voor FOK! denk ik?
Dat lijkt mij ook.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:26 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nu het topic op slot gooien lijkt me helemaal niet prettig voor TS. Dit is denk ik wel een nodige uitlaatklep en adviesbaak.
Inderdaad. Helaas is het op gang komen van geestelijke hulpverlening dramatisch in Nederland en hier kan hij nog een beetje zijn verhaal kwijt.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:26 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nu het topic op slot gooien lijkt me helemaal niet prettig voor TS. Dit is denk ik wel een nodige uitlaatklep en adviesbaak.
Het dringt echt niet door nee, het is echt niks wat ze er aan doen, helemaal niks.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:30 schreef livelink het volgende:
kennelijk dringt het elders nog niet door dat het probleem te groot is. Ik hoop echt dat professionals het snel overnemen van TS en zijn moeder
Op een telefoontje van wie zit je te wachten? Van Jeugdzorg? Volgens mij is dat na 17.00 uur een bereikbaarheidsdienst, dus dat kan nog even duren. Als ze na een uurtje nog niet gebeld hebben, moet je echt weer bellen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:34 schreef Skillstorm het volgende:
Nou wacht ik weer op een belletje en ze is momenteel weer in een paniekaanval/aan het huilen. Een buurvrouw en mijn moeder zijn haar aan het geruststellen op dit moment.
De crisisdienst van Jeugdzorg is 24 uur per dag bereikbaar en actief.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:36 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Op een telefoontje van wie zit je te wachten? Van Jeugdzorg? Volgens mij is dat na 17.00 uur een bereikbaarheidsdienst, dus dat kan nog even duren. Als ze na een uurtje nog niet gebeld hebben, moet je echt weer bellen.
Ik had het Leiderdorp ziekenhuis gebeld.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:36 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Op een telefoontje van wie zit je te wachten? Van Jeugdzorg? Volgens mij is dat na 17.00 uur een bereikbaarheidsdienst, dus dat kan nog even duren. Als ze na een uurtje nog niet gebeld hebben, moet je echt weer bellen.
dat op zich wel ja, maar wij kunnen hier niet echt iets betekenen qua hulp aan een derde via TS... maar ik kijk het ff aan ... het is lastige materie en dan zijn internetadviezen vaak tegenstrijdig en soms ook schadelijkquote:Op dinsdag 18 september 2012 18:26 schreef Copycat het volgende:
[..]
Klopt, de crisisdient is 24 uur per dag bereikbaar, de regionale Jeugdzorg werkt tot 17.00.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:37 schreef Tayu het volgende:
[..]
De crisisdienst van Jeugdzorg is 24 uur per dag bereikbaar en actief.
Als medicatie de paniekaanvallen doen stoppen, of iig doen afnemen, dan is dat toch juist goed? Jeugdzorg zal je straks wel weer terugbellen, om alles verder door te spreken.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:39 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ik had het Leiderdorp ziekenhuis gebeld.
Die verwezen me door/belde de crisisdienst, ik zou nog van ze horen.
Toen een stuk later jeugdzorg zitten bellen.
Eindelijk in een goed gesprek met Jeugdzorg op de mobiel en op de huistelefoon werd gebeld van dat de crisisdienst medicatie aangeraden had. (what else...)
Toen die vrouw van Jeugdzorg laten wachten, toen was ik klaar met het Leiderdorp gesprek.
Toen wilde de vrouw van Jeugdzorg ook overleggen met die mensen van Leiderdorp en ze probeert nu te achterhalen wie het was die gebeld had.
Ik ben bang dat we weer medicatie aangeraden krijgen.
TS heeft naar de crisisdienst gebeld.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:42 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Klopt, de crisisdient is 24 uur per dag bereikbaar, de regionale Jeugdzorg werkt tot 17.00.
Mooi dat je al terug gebeld bent.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:39 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ik had het Leiderdorp ziekenhuis gebeld.
Die verwezen me door/belde de crisisdienst, ik zou nog van ze horen.
Toen een stuk later jeugdzorg zitten bellen.
Eindelijk in een goed gesprek met Jeugdzorg op de mobiel en op de huistelefoon werd gebeld van dat de crisisdienst medicatie aangeraden had. (what else...)
Toen die vrouw van Jeugdzorg laten wachten, toen was ik klaar met het Leiderdorp gesprek.
Toen wilde de vrouw van Jeugdzorg ook overleggen met die mensen van Leiderdorp en ze probeert nu te achterhalen wie het was die gebeld had.
Ik ben bang dat we weer medicatie aangeraden krijgen.
Dat weet ik nu, maar dat was mij even niet duidelijk, omdat hij in zijn post om 18.05 zei dat hij Jeugdzorg had ingeschakeld.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:43 schreef Tayu het volgende:
[..]
TS heeft naar de crisisdienst gebeld.
Ja, dat nummer iig wat iemand hier had doorgegeven. Ik werd doorverstuurd omdat het Noord Holland was, maar toch werd ik doorverstuurd naar een nummer van Zuid Holland.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:45 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Dat weet ik nu, maar dat was mij even niet duidelijk, omdat hij in zijn post om 18.05 zei dat hij Jeugdzorg had ingeschakeld.
Dat was ikquote:Op dinsdag 18 september 2012 18:47 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ja, dat nummer iig wat iemand hier had doorgegeven. Ik werd doorverstuurd.
Over een uur kan het weer anders zijn. Het probleem is niet weg, als een aanval is gestopt. Er komt een volgende, als er niets mee wordt gedaan.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:48 schreef Skillstorm het volgende:
Ze is gerustgesteld voor nu, ze zegt: je hoeft niet meer te bellen.
Ik kijk nog wel.
Dit is niet zomaar over, ben ik bang.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:48 schreef Skillstorm het volgende:
Ik kijk nog wel.
Ja, dat sowieso wel.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:50 schreef Tayu het volgende:
[..]
Over een uur kan het weer anders zijn. Het probleem is niet weg, als een aanval is gestopt. Er komt een volgende, als er niets mee wordt gedaan.
Je moeder heeft gelijk.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:51 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso wel.
Mijn moeder zegt ook dat ik wel hulp moet inschakelen, zelfs als ze nu rustig is.
Mirjamquote:Op dinsdag 18 september 2012 18:12 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat is een nogal verkeerde aanname, dat weet je namelijk helemaal niet.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:12 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Je snapt het niet, dit zal ook niet helpen met haar op dit moment.
Je zusje moet daarhelemaal niks mee te maken hebben. Sterker nog; zij zou niet moeten weten en horen dat je aan het panieken en regelneven bent. Dat helpt haar echt niet...quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:48 schreef Skillstorm het volgende:
Ik kijk nog wel.
Je vader leeft toch nog, hij is nu op vakantie schreef je eerder? Een buurman die een aantal jaren geleden is overleden, lijkt mij niet de reden te zijn waarom ze nu paniekaanvallen zou hebben.quote:Op dinsdag 18 september 2012 19:23 schreef Skillstorm het volgende:
Hmm, we hebben de redenen gepinpoint,
Mijn vader had hartproblemen, mijn moeder heeft haar verteld dat hij vroeger heel veel aan roken deed.
Mijn buurman was een aantal jaar geleden dood neergevallen, we hebben gezegd dat hij extreem oud was en veel dronk.
Ze is nu weer blij, ze gaf toe dat ze bang was omdat dat gebeurt was met die 2 mannen.
Mijn dochtertje had op die leeftijd ook gedachten waarvan ik dacht, hoe verzin je het. Maar ze kreeg ze wel. Toen ze 10 was werd de zaak van het Meisje van Nulde op TV behandeld. Zij was bang dat ik haar ook zou vermoorden en was doodsbang voor me. Sta je dan als vader van een kind waar je zielsveel van houdt. Ik heb het haar uiteraard wel uit kunnen leggen, maar ze bleef toch een poosje op afstand.quote:Op dinsdag 18 september 2012 19:38 schreef Tayu het volgende:
[..]
Je vader leeft toch nog, hij is nu op vakantie schreef je eerder? Een buurman die een aantal jaren geleden is overleden, lijkt mij niet de reden te zijn waarom ze nu paniekaanvallen zou hebben.
Wat ik heb begrepen uit het hele verhaal, is dat er enkel een intake-gesprek is geweest met de bewuste psycholoog. Moeder en broer weten niet eens de naam van die psycholoog. Het is waar, dat kinderen (maar ook volwassenen) enorme angst voor de dood kunnen hebben. Maar die angst ontstaat dan niet jaren later na een overlijden van een buurman.quote:Op dinsdag 18 september 2012 20:03 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Mijn dochtertje had op die leeftijd ook gedachten waarvan ik dacht, hoe verzin je het. Maar ze kreeg ze wel. Toen ze 10 was werd de zaak van het Meisje van Nulde op TV behandeld. Zij was bang dat ik haar ook zou vermoorden en was doodsbang voor me. Sta je dan als vader van een kind waar je zielsveel van houdt. Ik heb het haar uiteraard wel uit kunnen leggen, maar ze bleef toch een poosje op afstand.
Zo werkt dat dus in kleine kinderhoofdjes.
Het maakt niet uit of het een oude buurman is, het gaat erom dat kinderen van 10 denkt over doodgaan en daardoor in paniek raakt.
Maar er is meer aan de hand, ze loopt ook bij een psycholoog, ik vind dan ook nog steeds dat die psycholoog gebeld moet worden voor advies en een vervroegde afspraak en niet pas over twee weken het aan de behandelend psycholoog melden.
O dat stukje begreep ik niet zo goed, of het nou om die psychiater van de crisisdienst ging of de behandelend psycholoog en die intake, ik snapte er geen snars van. Daar heb ik wel vaker last van in dit topic omdat het taalgebruik van TS beperkt isquote:Op dinsdag 18 september 2012 20:08 schreef Tayu het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen uit het hele verhaal, is dat er enkel een intake-gesprek is geweest met de bewuste psycholoog. Moeder en broer weten niet eens de naam van die psycholoog. Het is waar, dat kinderen (maar ook volwassenen) enorme angst voor de dood kunnen hebben. Maar die angst ontstaat dan niet jaren later na een overlijden van een buurman.
De tv waar ze dagelijks mee in slaap valt 's avonds, lijkt me eerder een dergelijk probleem te kunnen veroorzaken.
Het kan best zijn dat haar vader bijvoorbeeld de stabiliserende factor was bij haar angsten of zoveel invloed had op haar gedrag dat zij het niet had als hij er wel was en het nu pas krijgt omdat hij weg is, om maar eens wat mogelijkheden te opperen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 19:38 schreef Tayu het volgende:
[..]
Je vader leeft toch nog, hij is nu op vakantie schreef je eerder? Een buurman die een aantal jaren geleden is overleden, lijkt mij niet de reden te zijn waarom ze nu paniekaanvallen zou hebben.
Het heeft geen zin om redenen te gaan verzinnen. Die redenen worden haar (wat ik vermoed) nu ook al aangepraat. Waarmee het probleem enkel groter gemaakt wordt, ipv kleiner.quote:Op dinsdag 18 september 2012 20:19 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Het kan best zijn dat haar vader bijvoorbeeld de stabiliserende factor was bij haar angsten of zoveel invloed had op haar gedrag dat zij het niet had als hij er wel was en het nu pas krijgt omdat hij weg is, om maar eens wat mogelijkheden te opperen.
Vader had hartklachten, dat weet ze, misschien is ze bang dat vader niet meer terugkomt omdat de buurman vroeger een hartaanval heeft gehad, het kind wordt angstig, krijgt het benauwd, denkt dat ze dood gaat, raakt daarvan in paniek, focust zich daarop en is even kwijt hoe het kwam dat ze over de dood ging nadenken..
Allemaal mogelijkheden....
Ik geef slechts voorbeelden. Ik denk dat sommige dingen wel ter zake kunnen doen, maar ken het kind niet en kan er geen oordeel over geven.quote:Op dinsdag 18 september 2012 20:24 schreef Tayu het volgende:
[..]
Het heeft geen zin om redenen te gaan verzinnen. Die redenen worden haar (wat ik vermoed) nu ook al aangepraat. Waarmee het probleem enkel groter gemaakt wordt, ipv kleiner.
Het vervelende van angst is namelijk, dat angst generaliserend is. Je kunt er van alles bijslepen wat niet ter zake doet, maar waar die angst zich vervolgens wel op kan gaan projecteren.
dan nog kan dat er voor zorgen dat ze niet uit rustquote:Op dinsdag 18 september 2012 00:12 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Welnee, ze is extreem moe, dan kan ze echt slapen. Ik doe de tv ook uit later.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |