Vast wel, maar ik denk dat die overige 50% voor zeker 95% CDA- en D66-stemmers waren.quote:Op zondag 16 september 2012 10:34 schreef 2thmx het volgende:
Via peil.nl/Maurice de Hond:
[..]
Wie weet zaten onder die overige 50% ook wat LP-stemmers...
Goed werk van de Libertariers.quote:Op zondag 16 september 2012 01:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat gebeurt nog maar in vrij beperkt aantal sectoren (althans dat de overheid zich daar tegenaan bemoeit).
Gelyncht neem ik aan.quote:Op zondag 16 september 2012 10:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Door wie wordt er gestraft? En op basis waarvan wordt er gestraft?
Ik geloof best dat ik een libertarische samenleving mensen vaker en meer geld doneren, maar hoe garandeer je dat verstandelijk gehandicapten een goed bestaan krijgen,zonder dat afhankelijk zijn van giften en gewoon pech hebben als ze in een arme gemeente wonen of zoveel zorg nodig hebben dat het niet opgebracht kan worden? Zoals ik het lees zijn die garanties er niet, en worden deze mensen min of meer afhankelijk van de eventuele gulheid van de mensen in hun omgevingquote:Op zondag 16 september 2012 08:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Uitwassen zullen er altijd zijn. Ook nu. Je ziet ze niet en hoort er pas veel later over.
Dus niemand wil voor een ander zorgen totdat er iemand bij je aan de deur komt van de overheid die, tegen een vorstelijk salaris, jouw je geld afhandig maakt (belasting) en vervolgens de gehandicapte er wat van geeft. Kunnen we niet beter het salaris van de geldophaler uitsparen en mensen gewoon helpen met elkaar? Er zullen altijd mensen zijn die zich het lot van een ander aantrekken en zich er sterk voor maken. Er zijn nu toch ook mensen gemotiveerd om met de collectebus langs de deuren te gaan? Waarom niet gewoon geven?
Binnen 5 jaar is het gebeurd met de euro en de dollarquote:Op zondag 16 september 2012 00:38 schreef heiden6 het volgende:
Ron Paul Says QE3 Will Lead to a Worse Economic Crash Than What We Saw in 2008
Tevens
Onvoorstelbaar dat ze hier maar mee door blijven gaan, zowel hier als daar.![]()
Met de Euro weet ik dan weer niet zeker, als het echt fout gaat in Amerika zouden heel wat Amerikanen kunnen besluiten om Euro`s op te kopen. En dat zou ons dan wel weer eventjes lucht geven.quote:Op zondag 16 september 2012 16:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Binnen 5 jaar is het gebeurd met de euro en de dollar
Een paar Nederlandse politici kunnen dat ook niet veranderen natuurlijk. Laat staan dat ze erover gaan debatteren, de meeste mensen snappen er nu al helemaal niets van en stemmen met hun onderbuik. Het is een wereldwijd economisch systeem en er moet echt wel iets heel ernstigs gebeuren voordat er draagkracht genoeg is om dat mondiaal aan te pakken.quote:Op zondag 16 september 2012 16:18 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Met de Euro weet ik dan weer niet zeker, als het echt fout gaat in Amerika zouden heel wat Amerikanen kunnen besluiten om Euro`s op te kopen. En dat zou ons dan wel weer eventjes lucht geven.
Het ironische zal wel zijn dat wij via het IMF wel de Amerikanen moeten gaan onderhouden, ja het is een zootje en tijdens de debatten heb ik niemand horen praten over dit soort problemen. Het was een verkiezing om wie nou recht had op een stukje van de taart die eigenlijk al is opgegeten.
Leuk he politiek terwijl de centrale banken ons keihard zitten te naaien.
Financiele markten zijn niet het probleem, dat zijn de overheden.quote:Op zondag 16 september 2012 18:00 schreef Charles.Darwin het volgende:
[..]
Ik zie ook het liefst een totale hervorming van het economische syteem, in ieder geval afschaffing van derivaten, risico-handel op de beurs in gefabriceerde financiële producten en misschien zelfs aandelen (dan heb je een ander investering-systeem nodig uiteraard). Van de goudstandaard ben ik overigens geen voorstander, maar aan de andere kant ben ik verre van een expert, wellicht dat het theoretisch een stuk beter is.
Mooi voorbeeld waarom overheden kut zijn. Voedseltekort komt enkel en alleen omdat er handelembargo's, barriere's en heffingen zijn. Er is zat, maar het levert niets op om het naar bv. Afrika terug te sturen. Waarom? Europa en alle andere overheden willen hun eigen markt beschermen. Overheden maken voedsel ook duur door subsidie's op 'groene' brandstof.quote:Op zondag 16 september 2012 18:25 schreef Charles.Darwin het volgende:
Een ander voorbeeld is de speculatie in basisbehoeften, zoals voedsel. Hiermee worden de voedselprijzen kunstmatig hoog gehouden en het zorgt voor een oneerlijke verdeling van voedsel over de wereld.
De hypotheekcrisis komt van de overheid, niet de markt.quote:Op zondag 16 september 2012 18:25 schreef Charles.Darwin het volgende:
Wat ik wel weet is dat er veel niet pluis is met de financiële markt. Kijk naar de kredietcrisis, waar hypotheek-paketten die niets waard zijn gewoon fijn een AAA+ rating krijgen. Deze speculatie heeft ons de problemen opgeleverd waar we nu nog steeds mee worstelen (in de VS en de EU).
Zolang we met dit systeem zitten zal er juist MEER moeten worden gereguleerd, om excessen zoals de kredietcrisis te kunnen voorkomen. Als je alles totaal gaat vrijgeven gaan we alleen maar eerder kapot. En dan kun je als land nog prima de overheidsinkomsten en het overheidstekort terugdringen, en meer overlaten aan de vrije markt. Niemand houd je tegen, alleen moet het wel eerlijk gebeuren.
Mwoah, de zaken liggen wel een tikkeltje gecompliceerder. Ik zal niet ontkennen dat de overheid een kwalijke rol heeft gespeeld, integendeel. Het is echter meer een 'en-en verhaal' en niet een of-of.quote:Op zondag 16 september 2012 19:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De hypotheekcrisis komt van de overheid, niet de markt.
1)Door de overheid kunstmatig lage rentes hebben gezorgd voor excessief hoge leningen en dus hoge hypotheken.
2)De overheid garandeert spaargelden waardoor banken en consumenten gerust risico's kunnen nemen
3)De overheid heeft fiat geld geintroduceerd
4)Het schijnt dat de Amerikaanse overheid zelfs een vast quotum aan hypotheken (vast deel van de balans van de bank) eisten van diezelfde banken om woningbezit te stimuleren
5)Banken worden gewoon gered door de overheid dus risico's nemen loont
Dus ook hier is de overheid weer het probleem en niet de oplossing
quote:Op zondag 16 september 2012 19:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
1)Door de overheid kunstmatig lage rentes hebben gezorgd voor excessief hoge leningen en dus hoge hypotheken.
2)De overheid garandeert spaargelden waardoor banken en consumenten gerust risico's kunnen nemen
4)Het schijnt dat de Amerikaanse overheid zelfs een vast quotum aan hypotheken (vast deel van de balans van de bank) eisten van diezelfde banken om woningbezit te stimuleren
Je legt nu de gehele schuld bij de overheid, terwijl de markt ook (en misschien de grootste) fouten heeft gemaakt. Erger is nog dat veel banken bewust de markt manipuleren (vast en zeker met hulp van overheden/delen van overheden). Corruptie dus.quote:Op zondag 16 september 2012 19:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is geen duidelijk onderscheid tussen overheid en markt op dit punt. Er is geen vrije markt als het gaat om (hypotheek)leningen. Door het afschaffen van de goudstandaard en door rentemanipulatie door centrale banken ontstaan er onevenwichtigheden in de financiële markt die leiden tot dit soort excessen. Afgezien van de invloed van de overheid op andere vlakken, bijvoorbeeld bepaalde spaargeldgaranties en het stimuleren van het verstrekken van hypotheken aan mensen die dat niet kunnen ophoesten.quote:Op zondag 16 september 2012 19:34 schreef Charles.Darwin het volgende:
[..]
Je legt nu de gehele schuld bij de overheid, terwijl de markt ook (en misschien de grootste) fouten heeft gemaakt.
Klopt, maar het libertarisme is ook geen voorstander van crony capitalism.quote:Erger is nog dat veel banken bewust de markt manipuleren (vast en zeker met hulp van overheden/delen van overheden). Corruptie dus.
Ik ben het grotendeels eens met deze lezing, alleen leg ik de schuld niet alleen bij de overheid. Dat vind ik ook wat te makkelijk. Ik ontken niet dat er dankzij de overheid sprake was van moral hazard, hoewel dat ook een tikkeltje te kort door de bocht is. Banken wisten niet op voorhand dat ze gered zouden worden. Ze hebben daarom doelbewust aangestuurd op schaalvergroting zodat een eventueel faillissement systeemontwrichtend zou werken en dat de overheid hen wel te hulp moest schieten.quote:Op zondag 16 september 2012 20:02 schreef teknomist het volgende:
[..]
Er is geen duidelijk onderscheid tussen overheid en markt op dit punt. Er is geen vrije markt als het gaat om (hypotheek)leningen. Door het afschaffen van de goudstandaard en door rentemanipulatie door centrale banken ontstaan er onevenwichtigheden in de financiële markt die leiden tot dit soort excessen. Afgezien van de invloed van de overheid op andere vlakken, bijvoorbeeld bepaalde spaargeldgaranties en het stimuleren van het verstrekken van hypotheken aan mensen die dat niet kunnen ophoesten.
Dat er door private partijen foute beslissingen zijn genomen die hebben bijgedragen aan de kredietcrisis moet je zien in het licht van een door de overheid gecreëerde omgeving die dat gedrag faciliteert. Wanneer je de oorzaken van de crisis zoekt en je wil een verklaring die verder kijkt dan de directe aanleidingen en ingaat op de structurele weeffouten van het systeem (fractional reserve banking, fiat money, moral hazard) dan kom je snel tot de conclusie dat de overheid hier het probleem is die de crises heeft veroorzaakt.
Hoe veel overheid wil je wel dan? 52% van BNP? 30%BNP?quote:Op zondag 16 september 2012 20:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neemt allemaal niet weg dat de overheid voor een groot deel schuldig is aan de crisis, dus in dat opzicht onderschrijf ik je lezing. Voor mij is dat echter nog steeds geen reden het libertarisme te omarmen.
Dat is een beetje lastig uit te leggen met percentages. Vind het ook een wat rare vraag.quote:Op zondag 16 september 2012 21:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoe veel overheid wil je wel dan? 52% van BNP? 30%BNP?
Hoe veel regels wil je opleggen? Hoe veel soevereiniteit wil je overdragen aan EU?
etc.
Het rare is dat ik juist het gevoel heb dat in de maatschappij waarin we nu leven de menselijke maat steeds meer verdwijnt. Ik wijt dat aan het feit dat iedereen voor alles naar de overheid wijst. In een libertarische samenleving verdwijnt de overheid als herverdeler en zullen we als mensen weer meer op elkaar aangewezen worden.quote:Op zondag 16 september 2012 11:57 schreef Charles.Darwin het volgende:
Ook problematisch is dat we in een sterk geïndividualiseerde samenleving leven. Mensen hebben niet meer zoveel oog voor elkaar. Een systeem waar iedereen voor elkaar zorgt kan wellicht werken in een kleine, gesloten gemeenschap, maar zelfs daar voorzie ik problemen.
Wat wellicht het dichtste bij het door de libertariers voorgestelde systeem komt is een frontier-stadje uit de 18e eeuw. Mensen gingen op de goede gok op zoek naar een beter leven en kwamen terecht in een no-mans land waar de Amerikaanse regering niets te zeggen had.
Toch zie ik het wilde westen niet als het hoogtepunt van onze westerse beschaving. Het was een omgeving waar een aantal mensen heel erg rijk konden worden terwijl de rest werd afgebeuld. Wat zou me tegen houden om binnen een libertarische samenleving hetzelfde te doen? Goedkope arbeid en een eigen politiedienst om de rest van het land uit de deur te houden.
Ik snap de essentie van de vraag wel, maar zoiets is moeilijk uit te drukken in percentages. En kan wel een heel verhaal afsteken waarbij ik tientallen voorbeelden noem van wat de overheid wel en niet moet doen, maar je begrijpt misschien wel dat ik daar weinig van zin in heb.quote:Op zondag 16 september 2012 21:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Moet de overheid bepalen of een komkommer recht is of krom of dat de appel met of zonder steeltje verkocht mag worden, of jouw kinderen alcohol drinken of niet, of er al dan niet gerookt mag worden in het café?
Ik ben daar ook voor maar zou het woord overheid graag vervangen voor markt. Markt dat zijn wij allemaal...quote:Op zondag 16 september 2012 21:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap de essentie van de vraag wel, maar zoiets is moeilijk uit te drukken in percentages. En kan wel een heel verhaal afsteken waarbij ik tientallen voorbeelden noem van wat de overheid wel en niet moet doen, maar je begrijpt misschien wel dat ik daar weinig van zin in heb.
Kort samengevat: ik ben voor een overheid die de private sector op veel terreinen z'n gang laat gaan, maar op bepaalde vlakken zich doet gelden.
52% van het BNP betekent dat de overheid 52% belasting heft over de gemiddelde Nederlander. Hoe hoger dit percentage, hoe groter de overheid is, hoe meer de overheid regelt, en hoe minder jij zelf te zeggen hebt over je eigen geld (en daarmee ook een deel van je leven).quote:Op zondag 16 september 2012 21:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap de essentie van de vraag wel, maar zoiets is moeilijk uit te drukken in percentages. En kan wel een heel verhaal afsteken waarbij ik tientallen voorbeelden noem van wat de overheid wel en niet moet doen, maar je begrijpt misschien wel dat ik daar weinig van zin in heb.
Kort samengevat: ik ben voor een overheid die de private sector op veel terreinen z'n gang laat gaan, maar op bepaalde vlakken zich doet gelden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |