abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117491377
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 23:58 schreef dylanrr het volgende:

[..]

Ja, rijden kunnen ze vaak niet, als ik uit eigen ervaring ga spreken, dan denk je dat je koning ter wereld bent op zo'n geval. Want je bent 16 en mag eindelijk gemotoriseerd de weg op. Helaas vergeten de meeste dat auto's hard zijn en je daar niet tegenaan moet komen. Overmoedigheid, stommiteit en stoer doen zijn ook belangrijke factoren.

Echt waar, ik hoop dat ze wat zinnigs over verkeersveiligheid wordt bijgebracht bij de praktijklessen voor de scooter, want het merendeel rijdt echt baggerslecht. Niet dat ik anders reed op m'n brommer, maar ik heb er gelukkig wel van geleerd.
En weet je wat ook lastig was: sommige boerenzonen hadden een brommobiel, maar dat was een begrensde Caddy.. valt vanaf een afstand niet te zien dat het een brommobiel is.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_117491432
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 00:00 schreef Marco001 het volgende:

[..]

En weet je wat ook lastig was: sommige boerenzonen hadden een brommobiel, maar dat was een begrensde Caddy.. valt vanaf een afstand niet te zien dat het een brommobiel is.
Hoe werkt dat dan?

Bij een brommobiel denk ik aan een skelter met een dieselmotortje erop en wat plastic eromheen.
Wat bedoel je met een Caddy? Daadwerkelijke een begrensde Volkswagen, of ben ik nu heel blond bezig?
pi_117491533
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 00:02 schreef dylanrr het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan?

Bij een brommobiel denk ik aan een skelter met een dieselmotortje erop en wat plastic eromheen.
Wat bedoel je met een Caddy? Daadwerkelijke een begrensde Volkswagen, of ben ik nu heel blond bezig?
Nee, daadwerkelijk.. Kunnen trouwens ook de Peugeot variant zijn geweest, lijken allemaal zoveel op elkaar..
Wat ik had begrepen, was er gewoon een downtune kitje te koop, dat bouwde je in een middagje in, liet hem als brommobiel keuren en klaar..
Tegen de tijd dat ze B-rijbewijs hebben, halen ze dat kitje er weer uit, opnieuw keuren en voilla. :)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_117491612
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 00:05 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Nee, daadwerkelijk.. Kunnen trouwens ook de Peugeot variant zijn geweest, lijken allemaal zoveel op elkaar..
Wat ik had begrepen, was er gewoon een downtune kitje te koop, dat bouwde je in een middagje in, liet hem als brommobiel keuren en klaar..
Tegen de tijd dat ze B-rijbewijs hebben, halen ze dat kitje er weer uit, opnieuw keuren en voilla. :)
Ik had echt geen idee dat dit mogelijk was. :p
Lijkt me opzich wel gaaf, als je 16 bent, helemaal hip bij de dames uit VMBO 4.
pi_117491644
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 00:07 schreef dylanrr het volgende:

[..]

Ik had echt geen idee dat dit mogelijk was. :p
Lijkt me opzich wel gaaf, als je 16 bent, helemaal hip bij de dames uit VMBO 4.
mag tegenwoordig niet meer, maar het kon wel altijd..

Zou wel geniaal zijn inderdaad, mooie slammed caddy.. :P
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_117491994
Met de standaard angel-eyes en lexus-look achterlichten uiteraard.

Maar volgens mij gaan we inmiddels redelijk off-topic, dus ik knal er nog maar een leuke verkeerssituatie bij.

Ik reed laatst in mijn auto naar m'n werk. Op de A2 vanaf 's-Hertogenbosch naar Eindhoven.
Normaal kom je hier naast de gebruikelijke linksplakker en bumperklever niet veel tegen.

Maar vorige week reed er een BMW X5 met een oud vrouwtje erin.
Zij had duidelijk moeite met kiezen tussen de rechter- en linkerrijstrook.
Toen ze op een gegeven moment toch gekozen had, helaas was dit links, besloot ze dat 120 toch wel erg hard was.
Nu mag je op dit traject voor een groot deel maar 90, dus de stukken waar je 120 mag wil je wel benutten.

Mevrouw bleef echter lekker op links hangen met mij erachter, achter mij hingen een flink aantal andere auto's. Rechts er voorbij was niet verantwoord in mijn ogen, dus moest ik er op links achter blijven hangen.

Nu denk je natuurlijk dat dit verhaal over de BMW gaat, maar nee, dit verhaal gaat over een Hyundai Atos :Y

Deze auto vond het schijnbaar niet nodig om er links achter te blijven hangen, dus ging de hele stoet recht voorbij om, nota bene nog voor de BMW, weer naar links te gaan, helaas reed ik hier.

Toch besloot deze dappere bestuurder naar links te komen, ik zag hem al komen, maar remmen kon niet vanwege de afstand van de auto achter me. Dan maar flink toeteren.
Hier had de Atos :+ helaas geen boodschap aan en duwde lekker door.

Ik wist me op dat moment even geen raad en besloot dat de klap het minst heftig was als hij me zou raken, dus ik bleef waar ik was.

En echt op het allerlaatste moment kreeg de Atos :+ door dat ik niet weg ging. Toen besloot hij toch maar terug naar rechts te gaan.

Ik moet zeggen dat ik toch wel het idee had dat ik afscheid mocht nemen van mijn trouwe vierwieler.
Gelukkig liep dit af met een sisser, maar als hij door was gereden was ik dus mooi de vangrail ingeklapt.
pi_117493954
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 23:26 schreef dylanrr het volgende:
Dit doet me trouwens denken aan een moment, dat iemand in de file (als enige) ruimte voor me maakte in de file. Ik kon er sowieso wel doorheen, maar die man maakte extra ruimte.

Ik stak dus mijn hand op, met de bedoeling hem te bedanken, meneer pakte dit volledig verkeerd op en als meteen ging z'n raam open, begon hij te schelden en z'n middelvinger op te steken.

Nog nooit heb ik zoiets raars meegemaakt, het is ook niet zo dat mijn bedankje snel als beledigend opgevat kan worden, ik stak immers mijn duim op.
Dat heb ik ook een keer gehad ja. Maar dan net wat anders. Was op vakantie met drie vrienden en ik als enige motorrijder. Nou had degene die stuurde van mij onderhand wel geleerd dat je ruimte 'moet' maken voor motorrijders, dus dat deed hij dan ook. Duurde niet lang voor de eerste motorrijder voorbij kwam en groette met zijn voet, zoals 'we' dat doen bij inhalen of iets dergelijks.

Werd die vriend van mij een partij kwaad :{ Zo van, "dan maak ik al ruimte voor je, en dan flik je me dat!". Bleek dus dat hij dacht dat het gebaar met dat voetje betekend dat je harder je gas in moet trappen :') Groeten of bedanken kan echt wel eens voor vervarring zorgen. Daarom steek ik sinds dien ook gewoon mijn duim op naar automobilisten die bewust veel ruimte maken, als de situatie het toelaat dan. Maar zo kan een duim omhoog ook cynisch zijn natuurlijk; "Nee, geweldig bezig kerel, top :|W ". En dan al helemaal op de motor omdat je het gezicht van de motorrijder vrijwel niet kunt zien.

Ik heb verder ook wel eens gezeur met mensen die er niet tegen kunnen dat ik door de files heen rijd. Als ik dan het alternatief voorstel om in de file aan te sluiten en hem zodoende nóg langer te maken is het vaak wel stil :s). En bij een stoplicht, knappe auto die een motor eruit trekt. Ik schat zo dat de gemiddelde motor 0 tot 100 doet in zo'n 5 seconden zonder extreem je best te doen. Als een motor eenmaal weg is heb je er dus ook geen last meer van. Maar als je dan als motorrijder stoer naar voren rijdt en vervolgens niet op zit te letten als het op groen springt, schaam je je wel even ja :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_117494464
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 23:11 schreef Yreal het volgende:

[..]

is het ook
Met zo'n instelling is de agressie van sommige motorrijders wel te verklaren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_117495561
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 07:47 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Met zo'n instelling is de agressie van sommige motorrijders wel te verklaren.
Filerijden is gewoon toegestaan, ik begrijp echt niet waar men dat hele `het word gedoogd` idee vandaan halen.

Als je meerdere keren per minuut bijna van je motor word gereden zou je ook agressief worden
pi_117495634
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

Filerijden is gewoon toegestaan, ik begrijp echt niet waar men dat hele `het word gedoogd` idee vandaan halen.

Als je meerdere keren per minuut bijna van je motor word gereden zou je ook agressief worden
Heb ik ergens het woord 'gedogen' gebruikt?

Als er ruimte is, dan kun je prima tussen twee rijstroken rijden. Als er geen ruimte is dan blijf je gewoon op een rijstrook naar keuze. Simpel zat.
Maargoed, als dat voor jou reden is om spiegels te trappen...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_117495658
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:23 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Heb ik ergens het woord 'gedogen' gebruikt?

Als er ruimte is, dan kun je prima tussen twee rijstroken rijden. Als er geen ruimte is dan blijf je gewoon op een rijstrook naar keuze. Simpel zat.
Maargoed, als dat voor jou reden is om spiegels te trappen...
Jij beweert dat het geen recht is dat kan worden afgedwongen, dat is het dus wel.

De opmerking dat ik spiegels trap, slaat dan weer nergens op.
pi_117495872
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Jij beweert dat het geen recht is dat kan worden afgedwongen, dat is het dus wel.
Ik zie graag een wetsartikel tegemoet waarin staat dat ik ruimte moet maken voor motorrijders die op het midden rijden.
quote:
De opmerking dat ik spiegels trap, slaat dan weer nergens op.
Klopt, dat was een aanname. Omdat bevestiging 'afgedwongen'.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 02-10-2012 09:42:23 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_117496084
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Jij beweert dat het geen recht is dat kan worden afgedwongen, dat is het dus wel.

De opmerking dat ik spiegels trap, slaat dan weer nergens op.
Hmm, je mag geen enkel recht afdwingen... Je mag ook geen voorrang afdwingen...

Het probleem is dat er een aantal asociale motorrijders zijn die het voor de "goede' verpesten (zoals voor alle groepen). Die veel te hard door een al rijdende groep auto's doorrijden (dubbele stoplichten die al op groen staan, en er dan toch perse tussendoor willen), die plakken achter auto's om dan die auto's (die netjes de maximale snelheid rijden) hoekend inhalen (en die automobilisten dus een hartverzakking geven omdat het altijd maar net kan), die over doorgetrokken strepen inhalen alsof die niet voor hun gelden (omdat zij altijd "zo snel kunnen inhalen").
pi_117496135
http://www.anwb.nl/verkee(...)teken-de-kop-op.html
Welliswaar 2011, maar nog wel relevant lijkt mij..
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_117496139
Ik had laatst een doos in een oranje peugeot die vanaf de A2 afslag Vianen tot s'Hertogenbosch op de middelste baan heeft gereden :') Paar keer knipperen/groot licht/in spiegel van baan wisselen etc werkte niet, toen ben ik er achter gaan hangen op de rechterbaan om te kijken hoe lang het zou duren :P
Ze reed ook net aan honderd, en het was erg rustig op de weg dus ze had makkelijk rechts kunnen rijden.

Verder nog bijna een ongeluk zien gebeuren, met een auto die al raar aan het rijden was (sneed me keihard af en slingerde over de weg, bestuurder was iig niet bezig met rijden). Hij zat achter die oranje peug en ging naar links zonder knipper, op het moment dat hij naast een andere auto zat (kijken much??). Die moest dus vol in de ankers...ging net goed.

En nog hard gesneden (2m afstand) door bejaarden in een wagon R+ baksteen geval. Ging er nog ff naast rijden, maar ze keken stoicijns voor zich uit.. pfff
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 09:53:34 #291
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_117496179
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Jij beweert dat het geen recht is dat kan worden afgedwongen, dat is het dus wel.
Nee, dat is het zeker niet. Het wordt gedoogd door de politie als de file langzamer dan 45 km/u gaat en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's minder dan 10 km/u is. Maar het is absoluut geen recht van de motorrijder en automobilisten zijn al helemaal niet verplicht om aan de kant te gaan.
pi_117496322
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:53 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nee, dat is het zeker niet. Het wordt gedoogd door de politie als de file langzamer dan 45 km/u gaat en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's minder dan 10 km/u is. Maar het is absoluut geen recht van de motorrijder en automobilisten zijn al helemaal niet verplicht om aan de kant te gaan.
Precies, zie ook mijn link maar eens. .:) en http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_117496339
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:51 schreef Henkerbedenker het volgende:
Verder nog bijna een ongeluk zien gebeuren, met een auto die al raar aan het rijden was (sneed me keihard af en slingerde over de weg, bestuurder was iig niet bezig met rijden). Hij zat achter die oranje peug en ging naar links zonder knipper, op het moment dat hij naast een andere auto zat (kijken much??). Die moest dus vol in de ankers...ging net goed.
Vanmorgen ook een bijna ongeluk.... Het was maar goed dat er niemand op het laatst op de linkerbaan schoot...

Dubbele stoplichten. Die springen op groen. Er staat niemand op de linkerbaan (maar er wil nog wel eens iemand achterin de (korte) rij ineens gas geven om dan nog even een paar auto's snel in te halen...) Komt er een auto van rechts... Toen de auto voor mij (ik was nr2 in de rij) al meer dan de helft de kruising over was... Dat was dus niet eens een kwestie van "oeps, hij was al rood", maar meer een kwestie van "stoplicht? nooit gezien"...
pi_117496911
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 10:02 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Precies, zie ook mijn link maar eens. .:) en http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
quote:
Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie e ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.
Iets dat niet strafbaar is kan je ook niet gedogen :|W
pi_117497076
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:53 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nee, dat is het zeker niet. Het wordt gedoogd door de politie als de file langzamer dan 45 km/u gaat en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's minder dan 10 km/u is. Maar het is absoluut geen recht van de motorrijder en automobilisten zijn al helemaal niet verplicht om aan de kant te gaan.
Inhalen door de file is niet strafbaar, kan je dus ook niet gedogen.

Motorrijders blokkeren is een art5 vergrijp. En je hoeft ook niet speciaal aan de kant te gaan, maar gewoon in het midden van je strook te blijven. Bewust in het midden gaan staan maakt je een teringlijder.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 10:35:07 #296
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_117497094
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 10:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

[..]

Iets dat niet strafbaar is kan je ook niet gedogen :|W
Het is sinds 1991 niet meer verboden omdat het sindsdien wordt gedoogd, in de vorm van die gedragscode. Maar het staat alsnog niet in de verkeerswet en het is al helemaal geen recht van een motorrijder.

Kortom: knijp in je handjes als er plek voor je wordt gemaakt, maar ga niet stug jezelf ertussen wringen als dat niet zo is.
pi_117497154
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 10:35 schreef Tijn het volgende:

[..]

Het is sinds 1991 niet meer verboden omdat het sindsdien wordt gedoogd, in de vorm van die gedragscode. Maar het staat alsnog niet in de verkeerswet en het is al helemaal geen recht van een motorrijder.

Kortom: knijp in je handjes als er plek voor je wordt gemaakt, maar ga niet stug jezelf ertussen wringen als dat niet zo is.
Als het niet verboden is, is het toegestaan :|W

Dit alles vloeit trouwens voort uit het schrappen van het artikel dat verbood om over dezelfde rijstrook in te halen, samen met het artikel dat rechts inhalen in de file toestaat.

Die code is er enkel voor verzekeringskwesties en artikel 5 situaties. In theorie mag je er overal tussendoor, we hebben alleen afgesproken dat we het tussen de 2 meest linker stroken doen. Dit zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 10:40:35 #298
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_117497232
Het is niet verboden. Maar het is ook geen recht. Simple as that.
pi_117497312
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 10:40 schreef Tijn het volgende:
Het is niet verboden. Maar het is ook geen recht. Simple as that.
Misschien niet zoals de vrijheid van meningsuiting nee. Maar motorrijders mogen gewoon inhalen (wettelijk gezien, niks gedogen) en als automobilist heb je in het midden van je baan te blijven, dat geeft ruimte zat. Al die goldwings enzo kopen maar een kleinere motor.

Op het moment Dat je een motor aanrijdt in de file zit je als automobilist 100% fout zolang de motorrijder in de goede baan zit en rustig aan doet.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 10:47:12 #300
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_117497411
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 10:03 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Vanmorgen ook een bijna ongeluk.... Het was maar goed dat er niemand op het laatst op de linkerbaan schoot...

Dubbele stoplichten. Die springen op groen. Er staat niemand op de linkerbaan (maar er wil nog wel eens iemand achterin de (korte) rij ineens gas geven om dan nog even een paar auto's snel in te halen...) Komt er een auto van rechts... Toen de auto voor mij (ik was nr2 in de rij) al meer dan de helft de kruising over was... Dat was dus niet eens een kwestie van "oeps, hij was al rood", maar meer een kwestie van "stoplicht? nooit gezien"...
Brrr.. Heb zelf ook eens een dergelijk akkefietje meegemaakt, maar toen was ik de eerste in de rij. Passat reed vol door rood destijds, had m net in mn ooghoeken gezien. Zo iets blijft je altijd bij denk ik. :{

(en da's misschien ook wel goed voor je eigen bewustzijn)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')