En weet je wat ook lastig was: sommige boerenzonen hadden een brommobiel, maar dat was een begrensde Caddy.. valt vanaf een afstand niet te zien dat het een brommobiel is.quote:Op maandag 1 oktober 2012 23:58 schreef dylanrr het volgende:
[..]
Ja, rijden kunnen ze vaak niet, als ik uit eigen ervaring ga spreken, dan denk je dat je koning ter wereld bent op zo'n geval. Want je bent 16 en mag eindelijk gemotoriseerd de weg op. Helaas vergeten de meeste dat auto's hard zijn en je daar niet tegenaan moet komen. Overmoedigheid, stommiteit en stoer doen zijn ook belangrijke factoren.
Echt waar, ik hoop dat ze wat zinnigs over verkeersveiligheid wordt bijgebracht bij de praktijklessen voor de scooter, want het merendeel rijdt echt baggerslecht. Niet dat ik anders reed op m'n brommer, maar ik heb er gelukkig wel van geleerd.
Hoe werkt dat dan?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 00:00 schreef Marco001 het volgende:
[..]
En weet je wat ook lastig was: sommige boerenzonen hadden een brommobiel, maar dat was een begrensde Caddy.. valt vanaf een afstand niet te zien dat het een brommobiel is.
Nee, daadwerkelijk.. Kunnen trouwens ook de Peugeot variant zijn geweest, lijken allemaal zoveel op elkaar..quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 00:02 schreef dylanrr het volgende:
[..]
Hoe werkt dat dan?
Bij een brommobiel denk ik aan een skelter met een dieselmotortje erop en wat plastic eromheen.
Wat bedoel je met een Caddy? Daadwerkelijke een begrensde Volkswagen, of ben ik nu heel blond bezig?
Ik had echt geen idee dat dit mogelijk was. :pquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 00:05 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Nee, daadwerkelijk.. Kunnen trouwens ook de Peugeot variant zijn geweest, lijken allemaal zoveel op elkaar..
Wat ik had begrepen, was er gewoon een downtune kitje te koop, dat bouwde je in een middagje in, liet hem als brommobiel keuren en klaar..
Tegen de tijd dat ze B-rijbewijs hebben, halen ze dat kitje er weer uit, opnieuw keuren en voilla.
mag tegenwoordig niet meer, maar het kon wel altijd..quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 00:07 schreef dylanrr het volgende:
[..]
Ik had echt geen idee dat dit mogelijk was. :p
Lijkt me opzich wel gaaf, als je 16 bent, helemaal hip bij de dames uit VMBO 4.
Dat heb ik ook een keer gehad ja. Maar dan net wat anders. Was op vakantie met drie vrienden en ik als enige motorrijder. Nou had degene die stuurde van mij onderhand wel geleerd dat je ruimte 'moet' maken voor motorrijders, dus dat deed hij dan ook. Duurde niet lang voor de eerste motorrijder voorbij kwam en groette met zijn voet, zoals 'we' dat doen bij inhalen of iets dergelijks.quote:Op maandag 1 oktober 2012 23:26 schreef dylanrr het volgende:
Dit doet me trouwens denken aan een moment, dat iemand in de file (als enige) ruimte voor me maakte in de file. Ik kon er sowieso wel doorheen, maar die man maakte extra ruimte.
Ik stak dus mijn hand op, met de bedoeling hem te bedanken, meneer pakte dit volledig verkeerd op en als meteen ging z'n raam open, begon hij te schelden en z'n middelvinger op te steken.
Nog nooit heb ik zoiets raars meegemaakt, het is ook niet zo dat mijn bedankje snel als beledigend opgevat kan worden, ik stak immers mijn duim op.
Met zo'n instelling is de agressie van sommige motorrijders wel te verklaren.quote:
Filerijden is gewoon toegestaan, ik begrijp echt niet waar men dat hele `het word gedoogd` idee vandaan halen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 07:47 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Met zo'n instelling is de agressie van sommige motorrijders wel te verklaren.
Heb ik ergens het woord 'gedogen' gebruikt?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:19 schreef Yreal het volgende:
[..]
Filerijden is gewoon toegestaan, ik begrijp echt niet waar men dat hele `het word gedoogd` idee vandaan halen.
Als je meerdere keren per minuut bijna van je motor word gereden zou je ook agressief worden
Jij beweert dat het geen recht is dat kan worden afgedwongen, dat is het dus wel.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:23 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Heb ik ergens het woord 'gedogen' gebruikt?
Als er ruimte is, dan kun je prima tussen twee rijstroken rijden. Als er geen ruimte is dan blijf je gewoon op een rijstrook naar keuze. Simpel zat.
Maargoed, als dat voor jou reden is om spiegels te trappen...
Ik zie graag een wetsartikel tegemoet waarin staat dat ik ruimte moet maken voor motorrijders die op het midden rijden.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Jij beweert dat het geen recht is dat kan worden afgedwongen, dat is het dus wel.
Klopt, dat was een aanname. Omdat bevestiging 'afgedwongen'.quote:De opmerking dat ik spiegels trap, slaat dan weer nergens op.
Hmm, je mag geen enkel recht afdwingen... Je mag ook geen voorrang afdwingen...quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Jij beweert dat het geen recht is dat kan worden afgedwongen, dat is het dus wel.
De opmerking dat ik spiegels trap, slaat dan weer nergens op.
Nee, dat is het zeker niet. Het wordt gedoogd door de politie als de file langzamer dan 45 km/u gaat en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's minder dan 10 km/u is. Maar het is absoluut geen recht van de motorrijder en automobilisten zijn al helemaal niet verplicht om aan de kant te gaan.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Precies, zie ook mijn link maar eens. .:) en http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htmquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat is het zeker niet. Het wordt gedoogd door de politie als de file langzamer dan 45 km/u gaat en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's minder dan 10 km/u is. Maar het is absoluut geen recht van de motorrijder en automobilisten zijn al helemaal niet verplicht om aan de kant te gaan.
Vanmorgen ook een bijna ongeluk.... Het was maar goed dat er niemand op het laatst op de linkerbaan schoot...quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:51 schreef Henkerbedenker het volgende:
Verder nog bijna een ongeluk zien gebeuren, met een auto die al raar aan het rijden was (sneed me keihard af en slingerde over de weg, bestuurder was iig niet bezig met rijden). Hij zat achter die oranje peug en ging naar links zonder knipper, op het moment dat hij naast een andere auto zat (kijken much??). Die moest dus vol in de ankers...ging net goed.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:02 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Precies, zie ook mijn link maar eens. .:) en http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
Iets dat niet strafbaar is kan je ook niet gedogenquote:Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie e ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.
Inhalen door de file is niet strafbaar, kan je dus ook niet gedogen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 09:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat is het zeker niet. Het wordt gedoogd door de politie als de file langzamer dan 45 km/u gaat en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's minder dan 10 km/u is. Maar het is absoluut geen recht van de motorrijder en automobilisten zijn al helemaal niet verplicht om aan de kant te gaan.
Het is sinds 1991 niet meer verboden omdat het sindsdien wordt gedoogd, in de vorm van die gedragscode. Maar het staat alsnog niet in de verkeerswet en het is al helemaal geen recht van een motorrijder.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:28 schreef Yreal het volgende:
[..]
[..]
Iets dat niet strafbaar is kan je ook niet gedogen
Als het niet verboden is, is het toegestaanquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is sinds 1991 niet meer verboden omdat het sindsdien wordt gedoogd, in de vorm van die gedragscode. Maar het staat alsnog niet in de verkeerswet en het is al helemaal geen recht van een motorrijder.
Kortom: knijp in je handjes als er plek voor je wordt gemaakt, maar ga niet stug jezelf ertussen wringen als dat niet zo is.
Misschien niet zoals de vrijheid van meningsuiting nee. Maar motorrijders mogen gewoon inhalen (wettelijk gezien, niks gedogen) en als automobilist heb je in het midden van je baan te blijven, dat geeft ruimte zat. Al die goldwings enzo kopen maar een kleinere motor.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:40 schreef Tijn het volgende:
Het is niet verboden. Maar het is ook geen recht. Simple as that.
Brrr.. Heb zelf ook eens een dergelijk akkefietje meegemaakt, maar toen was ik de eerste in de rij. Passat reed vol door rood destijds, had m net in mn ooghoeken gezien. Zo iets blijft je altijd bij denk ik.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 10:03 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Vanmorgen ook een bijna ongeluk.... Het was maar goed dat er niemand op het laatst op de linkerbaan schoot...
Dubbele stoplichten. Die springen op groen. Er staat niemand op de linkerbaan (maar er wil nog wel eens iemand achterin de (korte) rij ineens gas geven om dan nog even een paar auto's snel in te halen...) Komt er een auto van rechts... Toen de auto voor mij (ik was nr2 in de rij) al meer dan de helft de kruising over was... Dat was dus niet eens een kwestie van "oeps, hij was al rood", maar meer een kwestie van "stoplicht? nooit gezien"...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |