quote:do 13 sep 2012, 16:25 | 0 reacties
'Griekenland heeft derde steunpakket nodig'
AMSTERDAM - Griekenland heeft waarschijnlijk een derde steunpakket nodig om de enorme financiële problemen aan te pakken. Dat stelt een topfunctionaris van het IMF.
Volgens IMF-directeur Catsambas heeft het land extra geld nodig in de vorm van leningen, het liefst tegen zeer gunstige voorwaarden.
Vanuit Athene werd het nieuws gisteren ontkend. Op dit moment is de Trojka in Griekenland op bezoek om de voortgang van het tweede steunpakket te bekijken. Dat gebeurt om een moment dat de Griekse regering onder grote druk van de bevolking staat om pijnlijke maatregelen opnieuw uit te stellen of te versoepelen.
Premier Samaras heeft zijn Europese collega's al gevraagd om de strenge tekortdoelstellingen voor Griekenland met twee jaar te verlengen.
Volgens Catsambas is het onrealistisch te verwachten dat de Grieken de nieuwe problemen zonder aanvullende hulp oplossen.
mag wel iets kritischer herenquote:Thanos Catsambas, an IMF alternate executive director, who represents Greece at the Fund's board, said in an interview.
Ook Frankrijk wil uiteindelijk liever iets betekenen met Europa dan niets betekenen zonder Europa. Het zal nooit de keuzes maken die de Britten denken te kunnen maken met afzijdigheid. En je kunt aan het optreden van Hollande ook zien dat hij zich zelfs zonder federaal stelsel al onderwerpt aan de regels van Europa. Dan is net nog maar een kleine stap naar het institutionaliseren ervan. Je moet ook niet vergeten dat het democratische deficiet - voorzover het er is - nooit intergouvernementeel kan worden opgelost. Dat stelsel verdraagt zich niet met een democratische EU.quote:Op donderdag 13 september 2012 13:50 schreef SeLang het volgende:
@HiZ,
Ik weet dat jij een vergaande vorm van integratie wil zoals je beschrijft, maar een land als Frankrijk gaat nooit die mate van soevereiniteit weggeven dus dat kun je vergeten. Je eindigt altijd met iets wat vol zit met loopholes en niet afdwingbaar is als het puntje bij paaltje komt.
Je kent mijn mening hierover; dat waterdichte mandaat van jou bevatte een sluis die de ECB naar believen kon openzetten of sluiten. Ik ben van mening dat de ECB ruimschoots binnen zijn mandaat is gebleven. Misschien binnen zijn vermeende mandaat, maar dat is wat heel anders. Wat jij op dat gebied doet, doet mij sterk denken aan Britten die net doen alsof ze 'alleen maar gekozen hebben voor het lidmaatschap van een vrijhandelszone'. Terwijl ze in werkelijkheid lid werden van een groepering die als expliciet doel een 'steeds hechtere unie' had en die ook was aangeprezen als een nuttige startfase voor een politieke unie.quote:Als je kritisch kijkt naar de recente geschiedenis dan kun je alleen maar cynischer worden. Het mandaat van de ECB bijvoorbeeld is toch echt zo duidelijk als het kan en lijkt waterdicht. Toch is dat zonder problemen bij vol daglicht verbroken.
Zelfs als je de geschiednis van de EU ziet als een orgie van opportunisme, dan blijven we nu toch tot de conclusie komen dat het oude model niet meer werkt en dreigt in te storten. Niks doen is geen optie meer.quote:De hele recente geschiedenis van de EU is één orgie van opportunisme en dat gaat echt niet veranderen. Dat begon al met Duitsland en Frankrijk die het samen op een accoordje gooiden in 2004 en het Stabiliteitspact eigenhandig verscheurden. Hoe ga je zoiets in de toekomst voorkomen? Ga je met een leger de grens over als een land zich niet aan verdragen houdt?
Maar gelukkig steekt men de koppen in het zand , dus dat is ook weer opgelostquote:vr 14 sep 2012, 05:26
EU-ministers Financiën bijeen over crisis
NICOSIA (AFN) - De EU-ministers van Financiën komen vrijdag en zaterdag, voor het eerst na het zomerreces, bijeen in Nicosia. De verwachtingen over de vergadering werden bijgesteld, na het oordeel van het Duitse Constitutionele Hof over het permanente noodfonds ESM, maar de aanhoudende situatie baart Europa weer grote zorgen.
Vrijdagochtend treffen de ministers uit de eurolanden elkaar eerst in een aparte vergadering. Deze zogenoemde eurogroep krijgt een schets van de situatie in Griekenland. Media berichtten donderdag dat het land een derde steunpakket nodig zou hebben. Athene zou pas een heel klein deel van de afgesproken hervormingen en bezuinigingen doorgevoerd hebben.
In de middag schuiven ook de ministers van de tien niet-eurolanden aan. Zij zullen het hebben over de economische situatie in Europa. Zaterdag zetten zij hun gesprek voort. Dan zal vooral het Europese bankwezen op de agenda staan. Niet alleen wordt er gepraat over een toezichthouder op alle circa 6000 banken in de eurozone, ook over andere maatregelen. Europa wil dat in de toekomst voorkomen wordt dat belastingbetalers opdraaien voor probleembanken.
quote:vr 14 sep 2012, 08:02
De Jager: geen beslissingen over Griekenland
NICOSIA (AFN) - De ministers van Financiën van de 17 eurolanden zullen vrijdag geen beslissingen nemen over Griekenland. Daarvoor zal eerst het eindrapport van het team van experts, de zogeheten trojka, binnen moeten zijn. Dat zei minister Jan Kees de Jager vrijdag bij binnenkomst. De ministers zijn in Cyprus, dat dit halfjaar de voorzitter is van de Europese Unie.
Zou kunnen inderdaadquote:Op vrijdag 14 september 2012 10:39 schreef iamcj het volgende:
Misschien is dat wel de zwarte zwaanOeps, toch niet zo ordelijk.
Helemaal mee eens. Ons eigen depositogarantiestelsel (lees: de Rabobank) heeft al genoeg aan de risico's van ING, SNS etc. Moeten we zeker ook nog eens garant gaan staan voor Spaanse banken met al die hypotheken die onder water staan.quote:Duits verzet tegen bankenunie
Duitse spaarbanken verzetten zich tegen een Europese Bankenunie. In een open brief aan bondskanselier Angela Merkel zeggen ze dat spaartegoeden van Duitsers in gevaar komen door de plannen van de Europese Commissie.
Een belangrijke functie van een bankenunie is dat zwakke banken geholpen worden door andere banken, in plaats van door overheden. Georg Fahrenschon van de branchevereniging van Duitse spaarbanken: "De spaartegoeden zijn veilig bij ons en dat willen we zo houden. Het kan niet zo zijn dat noodlijdende banken in het buitenland worden gered met geld dat wij hebben liggen om de spaartegoeden van onze klanten af te schermen. Er is een grens die niet overschreden mag worden."
De Europese Commissie wil dat in de bankenunie uiteindelijk alle 6000 banken in de Europese Unie onder toezicht komen van de Europese Centrale Bank. De regeringsleiders van de EU willen eind dit jaar daarover een definitief besluit nemen.
http://nos.nl/artikel/418609-duits-verzet-tegen-bankenunie.html
Hoewel ik natuurlijk tegen die ECB steun ben, ben ik wel blij om te lezen dat er strenge condities komen van het IMF en dat er een meerderheid is binnen de ECB die echt wil waarborgen dat er niet getraineerd kan worden zoals tot nu toe de norm is geweest bij alle bailouts.quote:ECB dwingt Spanje tot acceptatie IMF-eisen
De Europese Centrale Bank (ECB) onderhandelt met het Internationaal Monetair Fonds (IMF) over een steunpakket voor Spanje van mogelijk ¤ 300 mrd.
De centrale bank wil zeker stellen dat het IMF meedoet, ook financieel. Alleen met een volledige deelname van het IMF vertrouwt de ECB erop dat aan Spanje stevige condities voor bezuinigingen en hervormingen worden gesteld.
Strikt toezicht van het IMF
Dat zeggen goed ingevoerde bronnen rond de onderhandelingen tegenover deze krant. ‘Er zijn informele gesprekken gaande tussen de ECB en het IMF’, aldus een ingewijde. ‘De ECB werkt een raamwerk uit voor het nieuwe programma voor de opkoop van staatsobligaties en daar hoort strikt toezicht van het IMF bij.’
Met de gesprekken gaat de centrale bank in tegen de pogingen van de Spaanse premier Rajoy om juist soepelere voorwaarden voor noodsteun te krijgen. Hij verzet zich ertegen dat het IMF straks bepaalt welke bezuinigingen en hervormingen hij moet doorvoeren. Mede daarom heeft Rajoy aanvraag van steun uitgesteld.
Strenge condities
De onderhandelingen worden gevoerd door president Mario Draghi en directeur Jörg Asmussen van de ECB en directeur Christine Lagarde en onderdirecteur David Lipton van het IMF. Het ophanden zijnde steunpakket voor Spanje wordt vandaag ook besproken door de ministers van financiën van de eurolanden, die op Cyprus bijeenkomen.
Draghi maakte onlangs bekend dat de ECB bereid is ongelimiteerd staatsobligaties op te kopen van landen die steun aanvragen bij het euronoodfonds. Daarbij heeft Draghi als eis gesteld dat die landen strenge condities krijgen opgelegd. Veel ECB-bestuurders hebben daarin geen vertrouwen als het IMF niet volledig aan zo’n noodpakket meedoet.
Vertragingstactieken
Spanje en Italië hadden op de EU-top van eind juni bedongen dat de rol van het IMF wordt teruggedrongen als het noodfonds intervenieert op de obligatiemarkt. Maar de ECB draait die politieke conclusie terug door zelf afspraken met het IMF te maken over zijn financiële bijdrage en de condities.
Draghi zei dat de ECB de opkoop van staatsobligaties staakt als een land zich niet aan de afspraken houdt. Maar een meerderheid van het ECB-bestuur wil die regel aanscherpen. De ECB zou dan stoppen met het programma als er na drie maanden nog geen IMF-rapport ligt. Spanje kan dan niet, net als Griekenland, met vertragingstactieken werken. De centrale bankiers van Spanje, Italië en Frankrijk zijn hierop tegen.
Jan Kees de Jager
Volgens minister Jan Kees de Jager van Financiën is Spanje 'op de goede weg', zo zei hij vrijdagmorgen bij aankomst in Nicosia, de hoofdstad van Cyprus. Volgens de minister is er nog geen sprake van een hulppakket voor Spanje. Ook zullen de ministers van financiën tijdens hun beraad in Nicosia nog geen beslissing nemen over Griekenland. 'We wachten op het rapport van de trojka', aldus De Jager.
http://fd.nl/economie-pol(...)f-eisen?visited=true
Het is wederom duidelijk dat de scheidslijn tussen de zeuro en de neuro ten noorden van Frankrijk ligt.quote:De centrale bankiers van Spanje, Italië en Frankrijk zijn hierop tegen.
Niet zo raar he? Dat zijn de landen die potentieel het eerst het risico lopen om hun fiscale soevereiniteit kwijt aan de ECB. Dat doet even pijn aan het stuitje. Ik hoop ook dat dit zo wordt doorgezet; wat die Grieken hebben gedaan grenst - alweer - aan kwade trouw. Kan me ook niet goed voorstellen dat het afstraffen van Griekenland door de markt wordt gezien als negatief.quote:Op vrijdag 14 september 2012 12:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoewel ik natuurlijk tegen die ECB steun ben, ben ik wel blij om te lezen dat er strenge condities komen van het IMF en dat er een meerderheid is binnen de ECB die echt wil waarborgen dat er niet getraineerd kan worden zoals tot nu toe de norm is geweest bij alle bailouts.
[..]
Het is wederom duidelijk dat de scheidslijn tussen de zeuro en de neuro ten noorden van Frankrijk ligt.
ECB blijft toch ons geld naar Griekenland sturenquote:Op vrijdag 14 september 2012 13:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Niet zo raar he? Dat zijn de landen die potentieel het eerst het risico lopen om hun fiscale soevereiniteit kwijt aan de ECB. Dat doet even pijn aan het stuitje. Ik hoop ook dat dit zo wordt doorgezet; wat die Grieken hebben gedaan grenst - alweer - aan kwade trouw. Kan me ook niet goed voorstellen dat het afstraffen van Griekenland door de markt wordt gezien als negatief.
quote:vr 14 sep 2012, 09:56
Spaanse huizenprijzen blijven kelderen
MADRID (AFN) - De huizenprijzen in Spanje zijn in het tweede kwartaal op jaarbasis met 14,4 procent gedaald, de sterkste afname sinds 2007. Dat maakte het Spaanse nationale bureau voor de statistiek vrijdag bekend.
In het eerste kwartaal gingen de huizenprijzen in Spanje met 12,6 procent omlaag in vergelijking met een jaar eerder. De Spaanse vastgoedsector verkeert al tijden in een diepe crisis.
quote:za 15 sep 2012, 10:43
Grieken willen 2 jaar uitstel bezuinigingen
ATHENE - Griekenland heeft 2 jaar uitstel nodig van bezuinigingsafspraken en wil ook meer geld van de Europese Centrale Bank, zei premier Antonis Samaras zaterdag in de Washington Post.
Samaras zei dat het armlastige land vastberaden is om 11,7 miljard euro te besparen, om te voorkomen dat Griekenland de eurozone moet verlaten. Maar hij zei dat dat daarvoor 4 jaar nodig is in plaats van de afgesproken 2 jaar.
Het is het meest speficieke verzoek om uitstel van de afgelopen weken. Voorafgaand aan zijn verkiezing in juni noemde hij al een periode van 2 jaar, maar daarna sprak hij steeds over „ademruimte”.
Leiders van de eurozone en IMF erkenden vrijdag dat Griekenland meer tijd nodig heeft.
Op dit moment moeten we het zeker niet doen. Maar wat wel een goed idee is om een Europees bankentoezicht te creeeren. Op ten duur moeten we ook de bankenproblemen scheiden van de overheidsproblemen. Op ten duur zou dat dan betekenen dat banken zelf gaan bijdragen aan een noodfonds die kan worden aangesproken wanneer een bank in de problemen komt.quote:Op vrijdag 14 september 2012 10:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ons eigen depositogarantiestelsel (lees: de Rabobank) heeft al genoeg aan de risico's van ING, SNS etc. Moeten we zeker ook nog eens garant gaan staan voor Spaanse banken met al die hypotheken die onder water staan.
Ik moet bekennen dat ik door de bomen het bos niet zie: Spaanse overheid, Spaanse banken en Spaanse regio's, 100 miljard, 300 miljard, IMF,....quote:Op vrijdag 14 september 2012 12:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoewel ik natuurlijk tegen die ECB steun ben, ben ik wel blij om te lezen dat er strenge condities komen van het IMF en dat er een meerderheid is binnen de ECB die echt wil waarborgen dat er niet getraineerd kan worden zoals tot nu toe de norm is geweest bij alle bailouts.
Als ik zulke dingen lees, denk ik vaak hoe noordelijk precies tov Frankrijkquote:Het is wederom duidelijk dat de scheidslijn tussen de zeuro en de neuro ten noorden van Frankrijk ligt.
tussen Vlaanderen en Wallonië onder Luxemburg en Oostenrijk en Tsjechisch en Slowakije, tussen Polen en Wit-ruslandquote:Op zaterdag 15 september 2012 17:44 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik door de bomen het bos niet zie: Spaanse overheid, Spaanse banken en Spaanse regio's, 100 miljard, 300 miljard, IMF,....
Ligt nu al vast welk bedrag Spanje precies zal of wil lenen voor de banken (die lening waarover al sinds juni gesproken wordt?)
[..]
Als ik zulke dingen lees, denk ik vaak hoe noordelijk precies tov Frankrijk
quote:ma 17 sep 2012, 09:54 | 758 reacties
'Duitsers negatiever over euro dan Fransen'
GUTERSLOH (AFN) - De euro is aanzienlijk minder populair in Duitsland dan in Frankrijk.
Dat bleek maandag uit een onderzoek dat in opdracht van de Duitse Bertelsmannstichting in beide landen werd uitgevoerd.
Bijna twee derde van de Duitsers gaf daarbij aan dat het beter was geweest als de Duitse mark nooit was ingewisseld voor de euro.
Van de ondervraagde Fransen gaf 36 procent aan hun oude frank te missen.
Ook de EU heeft volgens veel Duitsers weinig voordeel opgeleverd. Bijna de helft van de Duitsers denkt dat hun persoonlijke situatie beter zou zijn geweest als de EU niet had bestaan. Dat gevoel leeft onder 34 procent van de ondervraagde Fransen. In beide landen werd de mening gepeild van iets meer dan 1000 mensen.
Wel grappig dat een munt waar zoveel doemverhalen over worden uitgestort toch 'sterk en geaccepteerd' is.quote:Op maandag 17 september 2012 10:59 schreef HD9 het volgende:
net zo sterk en geaccepteerd als nu de Euro
Dankzij Duitsland en pech voor de PIGSquote:Op maandag 17 september 2012 11:08 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Wel grappig, dat een munt waar zoveel doemverhalen over worden uitgestort toch 'sterk en geaccepteerd' is.
Duitsland heeft altijd die mentaliteit gehad, die hebben ook nooit een minimumloon gehad, heeft niets met de Euro te maken, maar wel dat de D-Mark veel harder geweest zou zijn dan de Euro nu is, dus daar heeft Duitsland wel voordeel bij.quote:Op maandag 17 september 2012 11:35 schreef Igen het volgende:
Zien die Duitsers eigenlijk de verbanden wel? Duitsland is geen PIIGS-land, Duitsland heeft een zeer lage werkloosheid en Duitsland is/was 'Exportweltmeister' juist omdat er in de laatste tien jaar praktisch geen reële loonstijging is geweest en de doorsnee Duitser er in zekere zin niks op vooruit is gegaan. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille!
Zeker de Grieken, die gingen massaal in hun nieuwe BMW,s rijden, en op de terrassen zitten in Athene en Heraklionquote:Op maandag 17 september 2012 11:35 schreef Igen het volgende:
En zoals Selang wel eens heeft laten zien is het in Zuid-Europa (m.u.v. Italië) net andersom: daar zijn de lonen wel de hoogte in gesneld en kunnen de mensen die wel een baan hebben (toch nog altijd de grote meerderheid) zich in hun handen wrijven over het positieve effect van de euro op hun persoonlijke situatie. Maar of we daarom een voorbeeld aan hun moeten nemen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |