Griekenland heeft - volgens de boeken - nog een behoorlijke goudreserve.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, hoe moet het licht in Griekenland blijven branden? Ik denk dat de olieboeren wel betaald willen worden in geld dat ongeveer hetzelfde waard is op het moment dat ze het ontvangen.
Ik kan het me ook niet voorstellen, vandaar de vraag om een bron.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat de Amerikanen van de reserve currency status afwillen. Zij kunnen hun schulden afbetalen, desnoods door de geldpers aan te zetten en daarnaast kunnen ze zich al sinds de goudstandaard werd losgelaten een deel van hun inflatie exporteren naar andere landen. Dat zijn twee grote voordelen voor een land.
Waarde van om en nabij de 4,5 miljard euro. Genoeg om de rekening een maand of vier te betalen. Daarna is het goud op. Moeten ze ondertussen niks anders meer willen dan warmte en licht, want voor eten is er dan geen geld meer over.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:30 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Griekenland heeft - volgens de boeken - nog een behoorlijke goudreserve.
Ja maar dat is toch prima? Ik wil dat de ECB zich aan haar mandaat houdt. Het EGH zal zeker niet accoord gaan met een onbeperkte monetarisatie. Je kunt het verdrag echt met geen mogelijkheid zo lezen dat dat binnen het mandaat valt. Als het EGH duidelijk aangeeft waar de grens ligt dan is dat winst.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee dus, dat lees je helemaal fout. Men schat in dat er een kans is van ooit een zaak bij het EGH en om die reden gaat de ECB nu al dichttimmeren dat het OMT programma aan de letter van het verdrag voldoet.
Dan willen de Noren, de Denen, de UK en de Polen denk ik ook erg graag lid worden van de eurozone, dat ze dat niet gewoon zeggen danquote:Op dinsdag 25 september 2012 18:25 schreef HiZ het volgende:
. Misschien dat de Zwitsers wel lid van de EU willen worden dan;
Het is inderdaad wel zo dat Zwitserland zich op deze manier afhankelijk maakt van de eurozone. De enige manier waarop de Zwitserse nationale bank valutarisico's op haar balancesheet kan hedgen is zelf de euro invoeren.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zwitserland wil dan ook helemaal geen safe haven zijn voor de hele EU. Maar inderdaad als dit zich gaat afwikkelen wordt het wel grappig. Misschien dat de Zwitsers wel lid van de EU willen worden dan; omdat het belang van de meerderheid van de burgers DAN voor het belang van de veehouders in de bergen gaat.
Krugman heeft er weleens over geschreven dat het hebben van de reservemunt vooral een nadeel is. En Krugman is zo'n beetje de gevestigde orde - de huidige machthebbers zitten allemaal op die lijn. Dat blijkt ook uit losse uitspraken van diverse ministers van financiën en andere politici die de "hoge" dollar als een probleem zien.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hebben ze dat wel eens zo gezegd, of heb jij dit bedacht?
In Griekenland zelf gaat dan natuurlijk wel het licht uit, maar daar kiezen ze zelf voor. Het is pompen of verzuipen. Ze staan zelf aan het roer.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, hoe moet het licht in Griekenland blijven branden? Ik denk dat de olieboeren wel betaald willen worden in geld dat ongeveer hetzelfde waard is op het moment dat ze het ontvangen. De Grieken gaan gewoon in de vrije val als ze eruit donderen. Voorzover mensen nog een baan hebben is het een soort make-believe baantje gedurende de overgangsperiode. En of het veel beter wordt erna is nog maar de vraag.
Nee, het gaat ons veel geld kosten. Maar het kost ons nog meer geld als we daar het licht nog wat langer laten branden voordat het onherroepelijk uit gaat.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:26 schreef grr0x het volgende:
Wij gaan er ook niet op vooruit als daar het licht uit gaat
Das waar, dan weten we wel waar we aan toe zijn. Ik zie ze ook niet herstellen hier van, ik heb begrepen dat de bezuinigingen die daar gedaan moeten worden onmenselijk zijn.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, het gaat ons veel geld kosten. Maar het kost ons nog meer geld als we daar het licht nog wat langer laten branden voordat het onherroepelijk uit gaat.
Krugman is een autoverkoper. Hij heeft die 'nobelprijs' (om zijn profiel wat op te krikken) en schrijft opiniestukken voor kranten. Wat die man zegt is wat men het volk wil vertellen, niet wat men denkt.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Krugman heeft er weleens over geschreven dat het hebben van de reservemunt vooral een nadeel is. En Krugman is zo'n beetje de gevestigde orde - de huidige machthebbers zitten allemaal op die lijn. Dat blijkt ook uit losse uitspraken van diverse ministers van financiën en andere politici die de "hoge" dollar als een probleem zien.
Niet dat ik het daar zelf mee eens ben....
Er wordt veel te dramatisch gedaan over een default. Er zijn er tientallen geweest de afgelopen eeuw. Niets bijzonders hoor. Dat worden even een paar moeilijke jaren en dan krabbelt het land weer op. Ze zullen hun budget gedwongen moeten balanceren want je krijgt eventjes niets meer geleend, maar als de boel weer in balans is en ze zijn van een groot deel van de schuldenlast af (dankzij de default) dan kun je na een tijdje gewoon weer lenen omdat het risico dan lager is geworden.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:33 schreef grr0x het volgende:
[..]
Das waar, dan weten we wel waar we aan toe zijn. Ik zie ze ook niet herstellen hier van, ik heb begrepen dat de bezuinigingen die daar gedaan moeten worden onmenselijk zijn.
De prijs voor dergelijke hoeveelheden (100 ton) ligt minimaal een tienvoud hoger, maar wordt nooit bekend gemaakt, mocht er op dat volume een transactie plaatsvinden.quote:Op dinsdag 25 september 2012 18:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Waarde van om en nabij de 4,5 miljard euro. Genoeg om de rekening een maand of vier te betalen. Daarna is het goud op. Moeten ze ondertussen niks anders meer willen dan warmte en licht, want voor eten is er dan geen geld meer over.
Dat hangt er tegenvoordig (en in 2010 ook) maar net van af wie die bondholders zijn en hoe 'big to fail' ze zijn.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:44 schreef SeLang het volgende:
Bovendien waren de verliezen dan grotendeels op bondholders gevallen in plaats van op de belastingbetaler.
Ik denk dat de schade in geld minder relevant is dan de gigantische schade aan geloofwaardigheid die de EU oploopt.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, het gaat ons veel geld kosten. Maar het kost ons nog meer geld als we daar het licht nog wat langer laten branden voordat het onherroepelijk uit gaat.
Ik schat in dat als Griekenland goud gaat verkopen dat een neerwaartse druk op de prijs gaat zetten. Ik weet niet of de Grieken 100 ton hebben of 10 ton, maar wat ik weet is dat de waarde van hun goudvoorraad nu wordt geschat op 4.5 miljard. Ik zou het vreemd vinden als het niet gewoon op de balans van de centrale bank terug te vinden is.quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:44 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De prijs voor dergelijke hoeveelheden (100 ton) ligt minimaal een tienvoud hoger, maar wordt nooit bekend gemaakt, mocht er op dat volume een transactie plaatsvinden.
Strak plan, het is wel weer eens tijd voor een remake: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoonvegen_van_de_Damquote:Op dinsdag 25 september 2012 21:26 schreef Bombshell het volgende:
Rellen zijn losgebroken in Spanje lees ik net. 25000 man die het spaanse congres proberen te omsingelen en aan het rellen zijn. Ik geef het nog een jaar dan staan we hier in nederland ook de klinkers uit de straat aan het trekken.
Het is zeker terug te vinden op de balans: Europa zet zijn goud tegen marktwaarde in de boeken (bij de VS staat het er nog tegen $42 in).quote:Op dinsdag 25 september 2012 20:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik schat in dat als Griekenland goud gaat verkopen dat een neerwaartse druk op de prijs gaat zetten. Ik weet niet of de Grieken 100 ton hebben of 10 ton, maar wat ik weet is dat de waarde van hun goudvoorraad nu wordt geschat op 4.5 miljard. Ik zou het vreemd vinden als het niet gewoon op de balans van de centrale bank terug te vinden is.
quote:wo 26 sep 2012, 11:16
'Herstel crisislanden tergend langzaam'
MUNCHEN (AFN) - De crisislanden van de eurozone zullen nog jarenlang te kampen hebben met economische stagnatie en het herstel zal slechts zeer langzaam verlopen.
Dat voorspelt de Duitse topeconoom Clemens Fuest, die volgend jaar directeur wordt van het gerenommeerde Duitse economische onderzoeksinstituut ZEW in Mannheim.
Volgens Fuest zal er slechts ,,tergend langzaam'' vooruitgang worden geboekt in de crisislanden bij het saneren van de overheidsfinanciën.
Om de concurrentiepositie van die landen te verbeteren, moeten de lonen en prijzen worden verlaagd, maar dat leidt ook minder belastinginkomsten, wat de sanering van de financiën moeilijker maakt, aldus Fuest.
De topeconoom denkt echter dat de sterke eurolanden, vooral Duitsland en Frankrijk, er alles aan zullen doen om te vermijden dat landen uit de euro treden.
Hij sluit niet uit dat zwakke landen zelf de euro zullen verlaten.
Dat zou kunnen gebeuren als de bevolking na jarenlange stagnatie de hoop op economisch herstel binnen de eurozone verliest.
Fuest verwacht eerder dat Griekenland, Portugal of Spanje de euro zullen verlaten vanwege hun slechtere economieën dan Italië of Ierland.
quote:wo 26 sep 2012, 11:30
Grieks bezuinigingsplan is af
ATHENE (AFN) - De Griekse minister van Financiën Yannis Stournaras heeft een plan afgerond om nog eens 11,5 miljard euro te bezuinigen, aldus een bron bij het ministerie woensdag.
Belastingverhoging moet nog eens 2 miljard euro opleveren.
Over de inhoud zijn nog geen mededelingen gedaan.
Premier Antonis Samaras presenteert het pakket maatregelen aan zijn linkse coalitiepartners bij een bespreking die waarschijnlijk donderdag plaatsvindt.
Daarna moet een delegatie van de grootste kredietverleners (EU, IMF, ECB) nog toestemming geven.
De bezuinigingsronde moet de deur openen naar een nieuwe lening van 31,5 miljard euro.
Het noodlijdende Griekenland heeft die lening nodig om salarissen te betalen en andere leningen af te lossen.
Veel Grieken staken woensdag tegen de nieuwe bezuinigingen
Nederlanders en rellen? Pfff, zolang ze met een kop koffie en een gevulde koek naar GTST kunnen loeren krijg je die niet van de bank af.quote:Op dinsdag 25 september 2012 21:26 schreef Bombshell het volgende:
Rellen zijn losgebroken in Spanje lees ik net. 25000 man die het spaanse congres proberen te omsingelen en aan het rellen zijn. Ik geef het nog een jaar dan staan we hier in nederland ook de klinkers uit de straat aan het trekken.
In Haren zijn ze het niet met je eens.quote:Op woensdag 26 september 2012 13:49 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Nederlanders en rellen? Pfff, zolang ze met een kop koffie en een gevulde koek naar GTST kunnen loeren krijg je die niet van de bank af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |