abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116643948
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 14:47 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_kritiek_beu__.html

De Grieken worden het beu dat gezeur

[..]

De andere probleemlanden zoals Portugal zijn het gezeur van de Grieken ook allang beu. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2012 15:07:49 ]
  dinsdag 11 september 2012 @ 15:22:57 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116644588
....en Duitsers en Nederlanders zijn het gezeur van alle PIIGS beu, dus het cirkeltje is rond!

Opbreken dan maar?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 11 september 2012 @ 15:27:43 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116644754
Waar blijft trouwens de rechtszaak tegen de ECB? Er moet toch ergens een grens zitten aan hoe creatief je met de interpretatie van verdragen om kunt gaan? Er is geen enkele twijfel over dat monetaire financiering tegen de letter en zeker tegen de geest van het verdrag in gaat!
Mijn reisverslagen
pi_116644853
quote:

[..]

ik vind dit stukje uit je quote minstens zo interessant

quote:
Ik denk dat we voldoende voor onze fouten hebben betaald
Het is nogal een uitspraak :')
pi_116645173
quote:

[..]

Arme Grieken. Moeten we Mies Bouman nog een keer uit het vet halen voor een inzameling?

:6
pi_116645778
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 september 2012 15:22 schreef SeLang het volgende:
....en Duitsers en Nederlanders zijn het gezeur van alle PIIGS beu, dus het cirkeltje is rond!

Opbreken dan maar?
Het 'gezeur van alle PIIGS'? Waarover zeuren Ierland en Portugal dan? Volgens mij voeren die gewoon braaf en zonder te morren het programma van de troika uit.

Sterker nog, zij doen hun uiterste best om niet een tweede Griekenland te zijn. Daarom is het zo lachwekkend en misplaatst als een Griek met een typisch Grieks gejammer komt en dan ook nog doet alsof hij ook namens de andere PIGS spreekt. Het is wel een mooie illustratie hoe de Grieken blijkbaar totaal geen besef hebben van hun eigen positie in de wereld.

quote:
5s.gif Op dinsdag 11 september 2012 15:27 schreef SeLang het volgende:
Waar blijft trouwens de rechtszaak tegen de ECB? Er moet toch ergens een grens zitten aan hoe creatief je met de interpretatie van verdragen om kunt gaan? Er is geen enkele twijfel over dat monetaire financiering tegen de letter en zeker tegen de geest van het verdrag in gaat!
Welke gerecht zou überhaupt bevoegd zijn, als het om de ECB gaat?
  dinsdag 11 september 2012 @ 15:53:55 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116645879
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 15:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Het 'gezeur van alle PIIGS'? Waarover zeuren Ierland en Portugal dan? Volgens mij voeren die gewoon braaf en zonder te morren het programma van de troika uit.

Sterker nog, zij doen hun uiterste best om niet een tweede Griekenland te zijn. Daarom is het zo lachwekkend en misplaatst als een Griek met een typisch Grieks gejammer komt en dan ook nog doet alsof hij ook namens de andere PIGS spreekt. Het is wel een mooie illustratie hoe de Grieken blijkbaar totaal geen besef hebben van hun eigen positie in de wereld.

Je hebt gelijk hoor :Y

quote:
Welke gerecht zou überhaupt bevoegd zijn, als het om de ECB gaat?
Europees hof? Het is toch gewoon een schending van het Verdrag van Maastricht?
Ik ben er verder ook niet zo in thuis wat in welk verdrag staat...
Mijn reisverslagen
pi_116645936
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 september 2012 15:22 schreef SeLang het volgende:

Opbreken dan maar?
Grappig dat de tegenstellingen alleen maar vergroot worden terwijl we ze voor verdergaande politieke integratie juist zouden moeten verkleinen. Dat wordt nog heel interessant de komende jaren.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_116646022
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 15:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je hebt gelijk hoor :Y

[..]

En ik schat in dat alleen regeringen van EU staten en de EC een zaak kunnen aanbrengen. Welke dacht je dat er plannen had om een spaak in het wiel te steken?
pi_116646092
quote:

[..]

Dat is inderdaad een knap stukje gotspe, dat een lid van de corrupte politieke klasse in Griekenland zoiets durft te zeggen.
pi_116646103
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 15:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben er verder ook niet zo in thuis wat in welk verdrag staat...
Volgens dit artikel kan inderdaad een lidstaat de ECB aanklagen bij het Europees Hof.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2012 15:58:34 ]
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:05:03 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116646387
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 15:56 schreef HiZ het volgende:

[..]

En ik schat in dat alleen regeringen van EU staten en de EC een zaak kunnen aanbrengen. Welke dacht je dat er plannen had om een spaak in het wiel te steken?
Waarom is dat "een spaak in het wiel steken"? :?
Is het niet gewoon een goed idee om de legaliteit testen in het Europees Hof nu er zoveel twijfel en discussie over is? Als de regering ervan overtuigd is dat het legaal is dan hebben ze niets te vrezen. Als ze denken dat het illegaal is dan zijn ze dus moedwillig de wet aan het breken. Dus er is imo geen enkel argument om dit niet te doen.

Het antwoord is natuurlijk dat ze dondersgoed weten dat het illegaal is maar hopen dat het de problemen oplost zodat later er niemand meer over praat.
Mijn reisverslagen
pi_116646576
quote:
3s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Is het niet gewoon een goed idee om de legaliteit testen in het Europees Hof nu er zoveel twijfel en discussie over is? Als de regering ervan overtuigd is dat het legaal is dan hebben ze niets te vrezen. Als ze denken dat het illegaal is dan zijn ze dus moedwillig de wet aan het breken. Dus er is imo geen enkel argument om dit niet te doen.

Het antwoord is natuurlijk dat ze dondersgoed weten dat het illegaal is maar hopen dat het de problemen oplost zodat later er niemand meer over praat.
In die zin heeft de actie van de ECB dan wel degelijk democratische legitimiteit, voor zover daarvan überhaupt sprake kan zijn bij intergouvernmenteel handelen.
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:11:00 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116646670
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:08 schreef Igen het volgende:

[..]

In die zin heeft de actie van de ECB dan wel degelijk democratische legitimiteit, voor zover daarvan überhaupt sprake kan zijn bij intergouvernmenteel handelen.
Hoezo? Omdat je de mogelijkheid hebt om een misdadiger aan te klagen dan is de misdaad opeens legaal?
Mijn reisverslagen
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:12:31 #195
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_116646729
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Tot ze inderdaad gaan beginnen met het opkopen van PIGS schuldpapier op enige schaal

Dan kan Duitsland concluderen dat de ECB het mandaat passeert en uitstapt
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_116646866
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoezo? Omdat je de mogelijkheid hebt om een misdadiger aan te klagen dan is de misdaad opeens legaal?
Min of meer wel ja. Net als met de softdrugs in Nederland: volgens de wet zijn die net zo illegaal als harddrugs, maar in de praktijk zijn ze wel degelijk op een democratische manier de-facto legaal gemaakt doordat het een politieke keuze is om niet te vervolgen.
pi_116647217
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

quote:
3s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dus jij vindt het logisch om te verwachten dat 17 mensen nagenoeg zitten te smeken om een besluit van de ECB en dat die mensen als het besluit, helemaal volgens hun wensen, is genomen naar de rechter gaan stappen om het te laten vernietigen?

Interessante logica.
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:23:30 #198
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116647232
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Min of meer wel ja. Net als met de softdrugs in Nederland: volgens de wet zijn die net zo illegaal als harddrugs, maar in de praktijk zijn ze wel degelijk op een democratische manier de-facto legaal gemaakt doordat het een politieke keuze is om niet te vervolgen.
Behalve als het tegen de grondwet (of het Duitse Grundgesetz) ingaat, want dan is de politiek niet bevoegd om het te gedogen!

En hier is duidelijk sprake van een schending van het Duitse Grundgesetz, aangezien de ECB het heeft over onbeperkte aankopen. Daarmee kan ze de Duitse belastingbetaler opzadelen met onbeperkte risico's en verliezen en daar heeft het Hoogerechtshof vorig jaar een duidelijke uitspraak over gedaan: mag niet!

Dit biedt dan trouwens mogelijkheden, want je zou de zaak dus aanhangig kunnen maken bij het Hooggerechtshof (en daar kan volgens mij iedere Duitser naartoe) en de regering aanklagen omdat ze verdragsbreuk van de ECB gedoogt. Je kan de regering dan dus dwingen om naar het Europees Hof te stappen om de ECB aan te klagen!

Het wordt zo wel ingewikkeld en lang, maar het kan.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:26:21 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116647362
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:23 schreef HiZ het volgende:

[..]

[..]

Dus jij vindt het logisch om te verwachten dat 17 mensen nagenoeg zitten te smeken om een besluit van de ECB en dat die mensen als het besluit, helemaal volgens hun wensen, is genomen naar de rechter gaan stappen om het te laten vernietigen?

Interessante logica.
Ja want het is een breuk van de wet. Als je dit wilt dan moet je democratisch beslissen om het ECB mandaat aan te passen.
Mijn reisverslagen
pi_116647370
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Behalve als het tegen de grondwet (of het Duitse Grundgesetz) ingaat, want dan is de politiek niet bevoegd om het te gedogen!

En hier is duidelijk sprake van een schending van het Duitse Grundgesetz, aangezien de ECB het heeft over onbeperkte aankopen. Daarmee kan ze de Duitse belastingbetaler opzadelen met onbeperkte risico's en en verliezen en daar heeft het Hoogerechtshof vorig jaar een duidelijke uitspraak over gedaan: mag niet!

Dit biedt dan trouwens mogelijkheden, want je zou de zaak dus aanhangig kunnen maken bij het Hooggerechtshof (en daar kan volgens mij iedere Duitser naartoe) en de regering aanklagen omdat ze verdragsbreuk van de ECB gedoogt. Je kan de regering dan dus dwingen om naar het Europees Hof te stappen om de ECB aan te klagen!
Het Bundesgerichtshof heeft geen jurisdictie. Dus dat kun je gevoegelijk vergeten. Ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt met het 'gebrek' aan controle over de ECB, want er is inderdaad geen effectieve controle over de ECB. Dat was ook gepland zo, omdat men een zo weinig politiek als mogelijk ECB wilde hebben.
pi_116647430
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja want het is een breuk van de wet. Als je dit wilt dan moet je democratisch beslissen om het ECB mandaat aan te passen.
Fout gedacht dus. Overigens is er voorzover ik weet nooit een plicht tot aanklagen, in geen enkel stelsel. En een artikel 12 procedure bestaat er op Europees niveau niet.
pi_116647475
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het Bundesgerichtshof heeft geen jurisdictie. Dus dat kun je gevoegelijk vergeten. Ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt met het 'gebrek' aan controle over de ECB, want er is inderdaad geen effectieve controle over de ECB. Dat was ook gepland zo, omdat men een zo weinig politiek als mogelijk ECB wilde hebben.
Hoezo zou het Bundesverfassungsgericht geen jurisdictie hebben? Die kunnen weliswaar niet direct iets over de ECB zeggen, maar waarom zouden die de bondsregering niet kunnen opdragen om een aanklacht bij het EUHvJ in te dienen?
pi_116647573
quote:
Dat was ook gepland zo, omdat men een zo weinig politiek als mogelijk ECB wilde hebben.
Het was volgens mij ook niet gepland dat de ECB buitengewoon warme banden onderhoudt met de Europese en nationale politiek.
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:31:05 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116647595
quote:

[..]

Het Bundesgerichtshof heeft geen jurisdictie. Dus dat kun je gevoegelijk vergeten.
Wel over de regering als die iets gedoogt wat tegen het Grundgesetz ingaat. Vervolgens kun je die dwingen om naar het Europees hof te gaan om de ECB aan te klagen.
Mijn reisverslagen
pi_116647658
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoezo zou het Bundesverfassungsgericht geen jurisdictie hebben? Die kunnen weliswaar niet direct iets over de ECB zeggen, maar waarom zouden die de bondsregering niet kunnen opdragen om een aanklacht bij het EUHvJ in te dienen?
Zonder dat de Bondsdag daarin gekend is? Dat zou een leuke ommezwaai zijn in de manier waarop het BGH de laatste jaren heft besloten.
pi_116647705
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wel over de regering als die iets gedoogt wat tegen het Grundgesetz ingaat. Vervolgens kun je die dwingen om naar het Europees hof te gaan om de ECB aan te klagen.
En waar in de Duitse Grondwet staat dat de regering kan worden aangeklaagd om beleid dat deze regering niet uitvoert? Waar staat die plicht om wel wat te doen omschreven?
pi_116647763
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zonder dat de Bondsdag daarin gekend is? Dat zou een leuke ommezwaai zijn in de manier waarop het BGH de laatste jaren heft besloten.
Het BVerfG heeft als taak om de Grondwet te bewaken. In de afgelopen tijd kwam dat vaak erop neer dat het BVerfG de rol van het parlement benadrukte als het om de begroting gaat. Maar als het hier gaat om een handeling waarbij de ECB op eigen houtje elke controle van de Bondsdag omzeilt en als het niet de Bondsdag maar alleen de regering is die de bevoegdheid heeft om hiertegen actie te ondernemen, dan lijkt mij dat je niet kan uitsluiten dat het BVerfG een opdracht aan de regering meegeeft.

P.S. Vergeet ook niet dat de Duitse grondwet een bepaling inhoudt die de burger het expliciete recht van een revolutie geeft als de grondbeginselen van de grondwet worden aangetast en er geen andere uitweg meer mogelijk is. Dat geeft al wel aan dat in principe het BVerfG altijd een uitweg zou moeten zoeken om een aantasting van de grondbeginselen te voorkomen.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2012 16:37:53 ]
pi_116648175
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Het BVerfG heeft als taak om de Grondwet te bewaken. In de afgelopen tijd kwam dat vaak erop neer dat het BVerfG de rol van het parlement benadrukte als het om de begroting gaat. Maar als het hier gaat om een handeling waarbij de ECB op eigen houtje elke controle van de Bondsdag omzeilt en als het niet de Bondsdag maar alleen de regering is die de bevoegdheid heeft om hiertegen actie te ondernemen, dan lijkt mij dat je niet kan uitsluiten dat het BVerfG een opdracht aan de regering meegeeft.

P.S. Vergeet ook niet dat de Duitse grondwet een bepaling inhoudt die de burger het expliciete recht van een revolutie geeft als de grondbeginselen van de grondwet worden aangetast en er geen andere uitweg meer mogelijk is. Dat geeft al wel aan dat in principe het BVerfG altijd een uitweg zou moeten zoeken om een aantasting van de grondbeginselen te voorkomen.
Eh, ik weet niet of je het weet, maar er is ook nog zoiets als verdragenrecht. De ECB heeft volkenrechtelijk een mandaat dat nadrukkelijk boven een nationaal mandaat uitgaat. Dat kun je niet zomaar op nationaal niveau weer gaan uitkleden.

Het lijkt mij alleen al om deze reden onwaarschijnlijk dat er waar dan ook in de duitse wetgeving of grondwet dan ook staat dat de Bondsregering verplicht is om toezicht te houden op de besluiten van de ECB. Een dergelijke plicht zou namelijk zinloos zijn zolang Duitsland het verdrag op grond waarvan de ECB verantwoordelijk - ONDER ANDERE (dat is voor Selang die artikel 127 van het verdrag maar niet wil lezen) het monetaire beleid van de Eurozone niet heeft opgezegd. Een opzegging die vervolgens dan weer de toezichtsfunctie overbodig maakt.

Kortom, kom maar op met je rechtsgrond op grond waarvan de rechters in Karlsruhe moeten besluiten dat Berlijn de ECB wel moet controleren.
pi_116648565
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, ik weet niet of je het weet, maar er is ook nog zoiets als verdragenrecht. De ECB heeft volkenrechtelijk een mandaat dat nadrukkelijk boven een nationaal mandaat uitgaat. Dat kun je niet zomaar op nationaal niveau weer gaan uitkleden.
Dat kan heus wel. Het Duitse recht is dualistisch en dat betekent dat alle internationale verdragen qua prioriteit onder de Grondwet staan. In die zin moet voor het BVerfG de Duitse Grondwet dus altijd de opperste prioriteit hebben, ook als dat conflicteert met verdragenrecht.

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een internationaal tribunaal constateert dat Duitsland zich daarmee niet aan een bepaald verdrag houdt, maar in principe moet je het onderscheid maken tussen het Duitse binnenlandse recht dat de Grondwet met stip op 1 heeft staan, en het internationale recht waarvoor het binnenland(se recht) in beginsel een 'black box' is.

Natuurlijk schrijven sommige verdragen op hun beurt wel degelijk voor hoe bepaalde dingen op binnenlands niveau geregeld moeten zijn, maar dat kan hoogstens een reden zijn om een inbreukprocedure tegen Duitsland te beginnen. Maar voor het BVerfG mag het niet relevant zijn, want voor hun staat de Grondwet bovenaan de prioriteitenlijst.
pi_116649096
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat kan heus wel. Het Duitse recht is dualistisch en dat betekent dat alle internationale verdragen qua prioriteit onder de Grondwet staan. In die zin moet voor het BVerfG de Duitse Grondwet dus altijd de opperste prioriteit hebben, ook als dat conflicteert met verdragenrecht.

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat een internationaal tribunaal constateert dat Duitsland zich daarmee niet aan een bepaald verdrag houdt, maar in principe moet je het onderscheid maken tussen het Duitse binnenlandse recht dat de Grondwet met stip op 1 heeft staan, en het internationale recht waarvoor het binnenland(se recht) in beginsel een 'black box' is.

Natuurlijk schrijven sommige verdragen op hun beurt wel degelijk voor hoe bepaalde dingen op binnenlands niveau geregeld moeten zijn, maar dat kan hoogstens een reden zijn om een inbreukprocedure tegen Duitsland te beginnen. Maar voor het BVerfG mag het niet relevant zijn, want voor hun staat de Grondwet bovenaan de prioriteitenlijst.
Het EU verdrag schrijft voor dat de nationale wetgeving in overeenstemming moet zijn met het verdrag op de onderdelen die het functioneren van de ECB en ESCB regelt. Lijkt me duidelijk genoeg.

Voor het geval je eraan twijfelt; het EU verdrag is geldend recht OOK in Duitsland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')