abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 22 juli 2015 @ 16:14:36 #251
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_154544319
Zouden we buitenaards leven kunnen detecteren aan de hand van eventueel licht dat zij uitzenden net als ons bij nacht?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_154549575
Met de huidige telescopen? Lijkt me sterk. Het reflecterende licht van de ster is vele male sterker dus zal altijd eerst gezien worden..
Veni, vidi, vodka.
pi_154585964
23-07-2015

Aardachtige exoplaneet gevonden die om zonachtige ster draait




Astronomen hebben de beste exo-aarde tot nu toe gevonden. Deze kleine planeet draait om de ster Kepler 452 en bevindt zich in de leefbare zone. Dit is een gebied om een ster waar water in vloeibare vorm op het oppervlak van een planeet kan voorkomen.

Grootste kans op buitenaards leven
Er zijn al verschillende aardachtige exoplaneten gevonden. Waar is de kans op buitenaards leven het grootst? Wij hebben een top tien gemaakt. Met de komst van Kepler-452b moet deze lijst binnenkort bijgewerkt worden.

“Het is de eerste aardachtige exoplaneet in de leefbare zone rondom een ster die lijkt op onze zon”, zegt astronoom Douglas Caldwell van het SETI Instituut. Hoewel er op de artistieke impressie bovenaan dit artikel wolken en water te zien zijn op het oppervlak van de exoplaneet, is de aanwezigheid hiervan nog niet bevestigd door wetenschappers.

Over de exo-aarde
De exo-aarde Kepler-452b is 60% groter dan de aarde en draait op een afstand van ruwweg 165 miljoen kilometer om zijn moederster. Dit betekent dat de exoplaneet 10% verder verwijderd is van zijn moederster dan de aarde van de zon. Een jaar op Kepler-452b duurt 385 dagen. Dat komt verrassend dicht in de buurt van een aards jaar.


De nieuwe exoplaneet is fors groter dan de aarde, zoals te zien is op deze visualisatie.

Over de ster
De ster Kepler-452 is 1,5 miljard jaar ouder dan de zon, waardoor de ster en de exoplaneet zes miljard jaar oud zijn. In de eerste vijf miljard jaar kreeg de exo-aarde minder energie van zijn ster dan de aarde van de zon ontvangt, maar dit verschil is nu gelijk getrokken. Dit komt omdat de ster langzaam heter en helderder wordt. Op dit moment is de ster Kepler-452 10% groter en 20% helderder dan de zon. De oppervlaktetemperatuur is gelijk.

In de toekomst kijken
“Kepler-452b kun je zien als het oudere, grotere neefje van de aarde”, zegt data-analist Jon Jenkins van het Kepler-team. “Dankzij deze exoplaneet kunnen we aanschouwen hoe de toekomst van onze planeet eruit gaat zien. Het is verbazingwekkend dat deze planeet zich al zes miljard jaar in de leefbare zone om een ster bevindt. Dit betekent dat leven meer tijd heeft gehad om zich te ontwikkelen. Tenminste… als alle ingrediënten voor leven aanwezig zijn.”


Kepler-452b is de eerste aardachtige exoplaneet die om een zonachtige ster is gevonden. Er zijn al meer aardachtige exoplaneten gevonden, alleen bevinden die zich om kleinere sterren.

.
Ons eigen zonnestelsel vergeleken met het systeem van Kepler-452.

.
Alle kandidaat-planeten die ontdekt zijn door de Kepler-telescoop. De nieuwe aanwas is geel.

Hoe gaat het eigenlijk met Kepler?
De Kepler-telescoop begon in 2009 met zijn wetenschappelijke missie: het vinden van exoplaneten die – net als de aarde – bewoonbaar kunnen zijn. Helaas werkte de telescoop in 2013 niet meer naar behoren, omdat twee reactiewielen waren uitgevallen. De stand kan hierdoor niet meer voldoende nauwkeurig worden geregeld. Toch is de telescoop niet inactief. Op dit moment gebruikt Kepler de zon om te stabiliseren, waardoor het ruimteobservatorium alsnog planeten rondom kleine rode dwergsterren kan ontdekken.

Verre ster
Het Kepler-452-systeem is 1.400 lichtjaar van de aarde verwijderd. Dit betekent dat de ster Kepler-452 geen buur is van de aarde. Het is onmogelijk om dit systeem in de nabije of verre toekomst te bezoeken. Wel kunnen wetenschappers over enkele jaren de James Webb-telescoop gebruiken om bijvoorbeeld de atmosfeer van de exoplaneet te analyseren. De samenstelling van de atmosfeer kan verraden of er leven (mogelijk) is.

Bijna vijfduizend kandidaat-planeten
Kepler-452b is niet de enige exoplaneet die gevonden is door de Kepler-telescoop. In totaal zijn er vandaag 521 nieuwe kandidaat-planeten aangekondigd. In totaal zijn er nu 4.696 kandidaat-planeten. Dit zijn exoplaneten die waarschijnlijk bestaan, maar die nog wel bevestigd moeten worden door een andere telescoop.

(Scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 24 juli 2015 @ 03:30:37 #254
323401 Kijkertje
met filter
pi_154587998
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_154589084
23-07-2015

Nieuwe oogst van exoplaneten gepresenteerd


Artist’s impression van het oppervlak van de exoplaneet Kepler 452b – wellicht de meest ‘aarde-achtige’ planeet die tot nu toe met de Kepler-satelliet is opgespoord. Of er ook werkelijk vulkanen en water op de planeet zijn, staat allerminst vast. (SETI Institute/Danielle Futselaar)

Astronomen hebben vandaag een nieuwe lijst van meer dan 500 ’exoplaneet-kandidaten’ gepresenteerd. De (mogelijke) planeten zijn opgespoord in gegevens die de afgelopen vier jaar zijn verzameld door de NASA-satelliet Kepler. Een eerdere versie van de Kepler-catalogus telde al 4175 kandidaten.

De Kepler-satelliet spoort planeten op door te letten op periodieke ‘dipjes’ in de helderheden van sterren. Of deze regelmatige helderheidsveranderingen ook werkelijk door planeten worden veroorzaakt, moet uit (tijdrovende) vervolgwaarnemingen blijken. De geschiedenis heeft echter geleerd dat dit bijna altijd het geval is.

Op de nieuwe lijst staan twaalf kandidaten die minder dan twee keer zo groot zijn als de aarde en bovendien binnen de zogeheten ‘leefbare zone’ om hun ster cirkelen. Deze zone is de gordel rond de ster waarbinnen de temperaturen op het oppervlak van een planeet zo gematigd kunnen zijn dat er water in vloeibare vorm kan bestaan. Dat er ook werkelijk water aanwezig is, staat allerminst vast.

Van een van de twaalf kandidaten, Kepler 452b, is het bestaan inmiddels al bevestigd. Deze planeet, die anderhalf keer zo groot is als de aarde, draait om een zonachtige ster die 1400 lichtjaar van ons is verwijderd. De afstand tussen Kepler 452b en zijn moederster is vergelijkbaar met de afstand aarde-zon.

De massa van Kepler 452b wordt geschat op vijf aardmassa’s. Daarmee behoort hij tot de klasse van de ‘superaardes’ – planeten die qua omvang tussen de aarde en de planeet Neptunus in zitten. Uit de massa/grootte-verhouding van de planeet kan worden afgeleid dat het een rotsachtig object is.

Over de omstandigheden op de planeet kan voorlopig alleen maar worden gespeculeerd. Elke overeenkomst tussen de artist’s impression die het SETI Institute aan zijn persbericht heeft toegevoegd en de werkelijkheid berust dus op zuiver toeval.

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_154589123
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 00:38 schreef Sigaartje het volgende:
Ik vind het een raar verhaal. Hoe kun je nou zien dat een planeet gastvrij is op 1.500 lichtjaar afstand? Snap hier helemaal niets van.
En dan nog met een plaatje erbij ook nog (in het journaal). Kom op man. We weten amper of er op mars een beetje water is.
Misschien eerst een beetje inlezen hoe wetenschappers te werk gaan? ;)
In eerste instantie is aangegeven dat de kenmerken op de foto niet bevestigd is door wetenschappers.
We kunnen afleiden dat de planeet zich in een zone bevindt waar vloeibaar water kan voorkomen.
Ook zijn we in staat de atmosfeer te analyseren wanneer een exoplaneet voor de zon trekt.
Dat we een aardachtige planeet hebben ontdekt die zich in de goldilocks zone bevindt, wil niet zeggen dat wij mensen op die planeet zonder astonautenpak kunnen rondlopen ;)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_154589344
quote:
10s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:14 schreef Woods het volgende:
Zouden we buitenaards leven kunnen detecteren aan de hand van eventueel licht dat zij uitzenden net als ons bij nacht?
[ [url=https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.gearthblog.com%2Fimages%2Fearthnight.jpg&f=1]afbeelding[/url] ]
Met de nieuwe generatie telescopen zouden we misschien het licht van de ster genoeg weg kunnen filteren en kunstmatig licht kunnen opvangen.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  Moderator vrijdag 24 juli 2015 @ 09:05:09 #258
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154589526


Hier alvast een lijstje met mogelijke namen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 24 juli 2015 @ 11:04:49 #259
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_154591356
Ik zei laatst dat het jammer was dat de FP niet naar W&T gerelateerde artikelen linkte waar dat van toepassing is.

Maar dit is toch om te huilen, heeft niks met wetenschap te maken:
NASA doet grote ontdekking: tweede aarde gevonden
Het meteen bestempelen als bewoonbare planeet :').
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 24 juli 2015 @ 11:39:44 #260
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_154592036
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 11:04 schreef Maanvis het volgende:
Ik zei laatst dat het jammer was dat de FP niet naar W&T gerelateerde artikelen linkte waar dat van toepassing is.

Maar dit is toch om te huilen, heeft niks met wetenschap te maken:
NASA doet grote ontdekking: tweede aarde gevonden
Het meteen bestempelen als bewoonbare planeet :').
Bewoonbaar is elke planeet; heel kort weliswaar maar goed...
pi_154592802
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 11:39 schreef xzaz het volgende:

[..]

Bewoonbaar is elke planeet; heel kort weliswaar maar goed...
Jij bent al 1000 keer dood voordat je de oppervlakte van Jupiter aanraakt, dat noem ik niet echt bewoonbaar, ook niet heel kort.. ;)
Veni, vidi, vodka.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 13:02:56 #262
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_154594000
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 12:16 schreef dumble het volgende:

[..]

Jij bent al 1000 keer dood voordat je de oppervlakte van Jupiter aanraakt, dat noem ik niet echt bewoonbaar, ook niet heel kort.. ;)
Wie zegt dat je de oppervlakte moet aanraken?
  Moderator vrijdag 24 juli 2015 @ 13:55:18 #263
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_154595637
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 13:02 schreef xzaz het volgende:

[..]

Wie zegt dat je de oppervlakte moet aanraken?
Ruime definitie van wonen heb jij :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 24 juli 2015 @ 15:58:14 #264
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_154599285
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 13:55 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ruime definitie van wonen heb jij :D
Benauwde definitie van wonen heb jij :D
pi_154599328
Je kunt ook met een balloon op een gasplaneet wonen, ja in de "wolken" dus.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 16:01:11 #266
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_154599386
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 15:59 schreef k3vil het volgende:
Je kunt ook met een balloon op een gasplaneet wonen, ja in de "wolken" dus.
hoe zie je dat voor je op laten we zeggen.. jupiter? een ballon gevuld met wat?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_154599461
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 16:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

hoe zie je dat voor je op laten we zeggen.. jupiter? een ballon gevuld met wat?
Ik weet niet of het op Jupiter kan maar het principe dat je met een ballon op een planet kunt vertoeven is niet nieuw. Volgens mij waren er ook ideeën om zo op venus te wonen (is dan wel niet een gasplaneet).
pi_154599551
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 16:03 schreef k3vil het volgende:

[..]

Ik weet niet of het op Jupiter kan maar het principe dat je met een ballon op een planet kunt vertoeven is niet nieuw. Volgens mij waren er ook ideeën om zo op venus te wonen (is dan wel niet een gasplaneet).
http://sacd.larc.nasa.gov(...)smab-projects/havoc/
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  vrijdag 24 juli 2015 @ 16:07:56 #270
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_154599641
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 16:03 schreef k3vil het volgende:

[..]

Ik weet niet of het op Jupiter kan maar het principe dat je met een ballon op een planet kunt vertoeven is niet nieuw. Volgens mij waren er ook ideeën om zo op venus te wonen (is dan wel niet een gasplaneet).
volgens mij zakt een ballon op jupiter meteen naar beneden...
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_154599761
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 16:07 schreef Maanvis het volgende:

[..]

volgens mij zakt een ballon op jupiter meteen naar beneden...
Dat zou ik niet weten.
  vrijdag 24 juli 2015 @ 16:27:38 #272
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_154600310
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 16:10 schreef k3vil het volgende:

[..]

Dat zou ik niet weten.
Als je er helium in doet zakt ie naar beneden, want de atmosfeer van jupiter bevat grotendeels waterstof. en er is niets lichter dan waterstof.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_154601668
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 11:39 schreef xzaz het volgende:

[..]

Bewoonbaar is elke planeet; heel kort weliswaar maar goed...
lol
_O-
Eindbaas Neil legt uit ;)

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 24 juli 2015 @ 18:18:28 #274
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_154603880
quote:
hoezo eindbaas, dankzij hem heeft jouw new horizons topique maar 4 delen ipv 40!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_154605466
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 18:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

hoezo eindbaas, dankzij hem heeft jouw new horizons topique maar 4 delen ipv 40!
Hoezo? En kom niet aan met die onzin dat Tyson verantwoordelijk is voor de 'dood' van Pluto als planeet
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')