Dank voor de antwoorden tot dusverre. Die sterken mij in het gevoel, dat dit 'raar' is.quote:Op woensdag 5 september 2012 12:38 schreef Spiegelei het volgende:
Wat voor inlichtingen willen ze?
Over je functioneren, je kennis en kunde of hoe jij weg bent gegaan en hoe dat afgehandeld is?
Als het over het eerste gaat dan kun je misschien ook een oud-collega of zakelijk contact als referentie opgeven (wel even vragen/inlichten vooraf). Als het over het laatste is dan zou ik toch afvragen waarom ze dat willen weten, dat is toch al afgewikkeld?
Vind je dit 'raar'? Een werkgever is volgens mij gestoord als hij geen referenties opvraagt.quote:Op woensdag 5 september 2012 12:55 schreef jantco het volgende:
[..]
Dank voor de antwoorden tot dusverre. Die sterken mij in het gevoel, dat dit 'raar' is.
Het oude werk: klanten te woord staan, stukken en brieven uittypen vanaf een bandje, post sorteren en opbergen. Eenvoudige juridische handelingen verrichten, en de agenda heel secuur bijhouden.quote:
De auto ben jij, niet de baanquote:Op woensdag 5 september 2012 13:28 schreef jantco het volgende:
@wil-bert.
Stel dat je een tweedehands fiets wil hebben, ga je dan vragen stellen over een nieuwe auto??
Ik bedoel, het gaat hier over twee wel héél erg verschillende beroepen. Zó verschillend, dat het sterke vermoeden bestaat, dat dit verschil zich buiten het gezichtsveld van de sollicitatiecommissie bevindt. Mijn vraag is ook een beetje of dit bespreekbaar is; het voelt voor mij een beetje aan als happen naar de baas.
Voor zo'n baan gaan ze informeren naar de vorige werkgever? Dat vind ik eigenlijk wel raar jaquote:Op woensdag 5 september 2012 13:37 schreef jantco het volgende:
[..]
Het oude werk: klanten te woord staan, stukken en brieven uittypen vanaf een bandje, post sorteren en opbergen. Eenvoudige juridische handelingen verrichten, en de agenda heel secuur bijhouden.
Het nieuwe werk: stofzuigen, ramen lappen, koffiedrinken en daarbij de klant laten praten.
Wat mag deze prachtige volzin betekenen??quote:Op woensdag 5 september 2012 12:30 schreef Paralectic het volgende:
Het is door jouw vorige werkgever niet toegestaan om de nieuwe werkgever te behouden van een baan voor je.
Dan lees jij iets anders dan ik. Het is helemaal niet raar als een nieuwe werkgever informatie wil van de oude werkgever. Maar als je van je vertrek net zo'n ingewikkeld verhaal maakt als je hier in dit topic doet, dan begrijp ik best dat ze er wat bedenkelijk van gingen kijkenquote:Op woensdag 5 september 2012 12:55 schreef jantco het volgende:
Dank voor de antwoorden tot dusverre. Die sterken mij in het gevoel, dat dit 'raar' is.
Nee, de oude werkgever maakte er een ingewikkelde toestand van. Met een ontslagaanvrage van 45 kantjes, en 12 getuigenverklaringen. Mijn advocaat heeft alles weerlegd, en verklaringen overlegd van ALLE personeelsleden die het kantoor hadden verlaten.quote:Op woensdag 5 september 2012 13:48 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dan lees jij iets anders dan ik. Het is helemaal niet raar als een nieuwe werkgever informatie wil van de oude werkgever. Maar als je van je vertrek net zo'n ingewikkeld verhaal maakt als je hier in dit topic doet, dan begrijp ik best dat ze er wat bedenkelijk van gingen kijken
Je hebt ze daar niet erg hoog zitten, is het wel?quote:Op woensdag 5 september 2012 13:50 schreef jantco het volgende:
Maar mijn vrees is dus, dat de sollicitatiecommissie op een simplistisch manier denkt.
Zo van: wij kunnen niets met het door de vorige werkgever gegeven antwoord, dus laten wij haar maar niet nemen.
Wij laten sollicitanten eerst een machtigingsformulier tekenen, daarna ga ik ze screenen.quote:Op woensdag 5 september 2012 12:25 schreef jantco het volgende:
Bij de sollicitatie hoorde ik, dat men mijn vorige werkgever om inlichting wil vragen.
Zijn hier regels voor? Ik heb gezegd, dat ik een flinke ontslagvergoeding heb gehad, en ik heb ook een beetje verteld hoe het is gegaan. Maar ik voelde, dat men hier weinig van begrijpt.
De werkgever zit in een machtspositie, en als hij dingen niet begrijpt, zal hij toch het voordeel van de twijfel aan zijn collega-werkgever geven. Ik vermoed, dat dat zo gaat.
En dan heb ik het als werkzoekende natuurlijk het nakijken.
Ik vind dit onrechtvaardig, maar misschien hoef ik mij nergens zorgen om te maken.
Wie is bekend met het soort vragen dat bij deze screening wordt gesteld? En met de regels daarover?
Wij bellen ALTIJD de laatste 5!! werkgevers... al is het alleen maar om te verifiëren of ze er überhaupt gewerkt hebben.quote:Op woensdag 5 september 2012 12:28 schreef Manco299 het volgende:
Mijn ervaring is dat men nooit de oude werkgever opbelt.
Dan komt de strekking van mijn vraag niet goed over. Wat ik toepas, komt uit het boek: "Ons Feilbare Denken" van Daniel Kahneman.quote:Op woensdag 5 september 2012 13:52 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je hebt ze daar niet erg hoog zitten, is het wel?
Ah,.... jij haalt de kennis allemaal 'uit een boekje'. Nee, dan zijn we klaarquote:Op woensdag 5 september 2012 14:06 schreef jantco het volgende:
[..]
Dan komt de strekking van mijn vraag niet goed over. Wat ik toepas, komt uit het boek: "Ons Feilbare Denken" van Daniel Kahneman.
Mijn gedachtegang is, dat de sollicitatiecommissie mijn situatie niet begrijpt en dan terugvalt op een simplistische voorstelling. Deze gedachtefout wordt in dit boek geïllustreerd.
Voorts, dat men zich aan de procedure houdt, dus belt, maar helemaal niets met de antwoorden kan. En daarna die foute beslissing neemt.
Mijn gedachtegang is dus gebaseerd op hoe dingen werken, en niet -zoals jij vermoedt- op een waardeoordeel over mensen.
Maar je noemt niet welke dat dan zijn.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:14 schreef Lienekien het volgende:
Maar je maakt zelf ook een heleboel aannames.
Is er een format voor dat screenen?quote:Op woensdag 5 september 2012 13:55 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Wij laten sollicitanten eerst een machtigingsformulier tekenen, daarna ga ik ze screenen.
[..]
Wij bellen ALTIJD de laatste 5!! werkgevers... al is het alleen maar om te verifiëren of ze er überhaupt gewerkt hebben.
Lees je eigen berichten eens terug.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:21 schreef jantco het volgende:
[..]
Maar je noemt niet welke dat dan zijn.
Hoe bedoel je 'format'? Wij hebben hier idd standaardformulieren voor.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:22 schreef jantco het volgende:
[..]
Is er een format voor dat screenen?
Je neemt aan dat ze je situatie niet snappen en je neemt aan dat ze na contact met je oude werkgever een foute beslissing nemen.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:21 schreef jantco het volgende:
[..]
Maar je noemt niet welke dat dan zijn.
Nou, als juridisch medewerker leer je dat wel gauw af. Als je aanneemt, dat de rechter je wel gelijk zal geven, dan merk je dat dat zo niet werkt. Je zult je dan beter gaan voorbereiden, en niets aan het toeval overlaten. Goed lezen, checken, anticiperen op dingen die fout kunnen gaan. Accuratesse is erg belangrijk in dit beroep. Plus grote stressbestendigheid, want zaken moeten echt op een bepaalde dag de deur uit; zo niet, dan is zo'n zaak verloren. Dus je moet ook echt hart hebben voor het werk, en bereid zijn plotseling over te werken.
Je mag solliciteren naar mijn oude baan!
Ook weer zo een debiele kutvraag die men graag stelt tijdens een sollicitatiegesprek.quote:Stel we bellen jou vorige werkgever op, wat zou die dan over jou zeggen?
Wel als je bij voorbaat al uitgaat van het gegeven, dat in de echte wereld alles net zo gaat als in het boekje staat aangegeven. Sterker nog, de praktijk wijkt 9 van de 10 keer af van de werkelijkheid.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:49 schreef jantco het volgende:
@mossad-agent: Ja, ik haal kennis uit een "boekje". Is daar iets mis mee? Studieboeken, de wet, noem maar op. Nee, ik verzin dingen niet zelf.
Nee, ik begrijp iets, en ik pas dat begrip toe.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:51 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Wel als je bij voorbaat al uitgaat van het gegeven, dat in de echte wereld alles net zo gaat als in het boekje staat aangegeven. Sterker nog, de praktijk wijkt 9 van de 10 keer af van de werkelijkheid.
Jij leest iets in een boekje, verbindt daar een conclusie aan en verwacht dat dit in 'real life' exact zo gaat uitpakken.
Dan ga jij er van uit dat iedereen goudeerlijk is. Dat is natuurlijk niet zo, en zeker niet als er ook nog eens een beloning aan liegen zit verbonden. Totaal niet slim dus.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:49 schreef jantco het volgende:
@VanitySquared: dat zijn ook goede vragen. Mij dunkt, dat dit op een standaard checklist vermeld kan worden. En die zou de sollicitatiecommissie mij kunnen overhandigen.
Precies, naar mijn ervaring zijn werkgevers minder eerlijk dan werknemers.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:59 schreef VanitySquared het volgende:
[..]
Dan ga jij er van uit dat iedereen goudeerlijk is. Dat is natuurlijk niet zo, en zeker niet als er ook nog eens een beloning aan liegen zit verbonden. Totaal niet slim dus.
Je begrijpt het niet. Ze gaan peilen wat voor soort mens je bent. Dat kun jij niet objectief beoordelen. Door zoveel mogelijk informatie in te winnen kunnen zij een beeld vormen. Een beeld dat niet ontstaat van iemand die zichzelf probeert te verkopen. Logisch toch?quote:Op woensdag 5 september 2012 15:04 schreef jantco het volgende:
[..]
Precies, naar mijn ervaring zijn werkgevers minder eerlijk dan werknemers.
Op dit moment is het verrekte lastig om wat voor baan ook te krijgen, zeker als je 'iets' ouder bent.quote:Op woensdag 5 september 2012 15:02 schreef Mark het volgende:
Nooit geweten dat het zo lastig is om hulp in de huishouding te worden
Dus de nieuwe werkgever is te achterlijk om de oude werkgever te begrijpen? Zo moet ik het eigenlijk dus zien?quote:Op woensdag 5 september 2012 14:52 schreef jantco het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp iets, en ik pas dat begrip toe.
Juridisch medewerker..... ik hoop dat het bij archiveren bleef?quote:
Dus je wilt ze eigenlijk een gratis advies geven aangaande hun werving en selectie?quote:Op woensdag 5 september 2012 15:03 schreef jantco het volgende:
@Lienekien, nee het komt nog niet over. Die conclusies zijn namelijk niet voorspelbaar.
Ik geef nog wat meer info. Ik heb vroeger jaren lang bij de rechtsvoorganger van de nieuwe werkgever gewerkt, in precies dezelfde functie als waarop ik solliciteerde.
Dat vermeldde ik dus ook. Maar de sollicitatiecommissie wil 'meer' weten. En ik vraag mij af, wát dan??
Ze kennen mij dus, en (kunnen) weten dat ik een uitstekende kracht ben. En toch willen ze navraag doen bij een heel andersoortige werkgever. En als ik dan mijn twijfels hierover uit, wordt ik niet gerustgesteld, noch leggen ze mij voor welke info ze dan missen en welke vragen ze dan gaan stellen.
Kortom, het wordt me onderhand heel duidelijk, dat die sollicitatieprocedure verbeterd kan worden. Het is niet verkeerd, om een openbare standaard sollicitatiechecklist te gebruiken.
Wat??? procedurehandboek??quote:Op woensdag 5 september 2012 15:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus je wilt ze eigenlijk een gratis advies geven aangaande hun werving en selectie?
Ik zou inzage in hun procedurehandboek vragen.
Heb je moeite met het aantal lettergrepen?quote:Op woensdag 5 september 2012 15:22 schreef VanitySquared het volgende:
[..]
Wat??? procedurehandboek??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |