abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116416402
Bij de sollicitatie hoorde ik, dat men mijn vorige werkgever om inlichting wil vragen.
Zijn hier regels voor? Ik heb gezegd, dat ik een flinke ontslagvergoeding heb gehad, en ik heb ook een beetje verteld hoe het is gegaan. Maar ik voelde, dat men hier weinig van begrijpt.

De werkgever zit in een machtspositie, en als hij dingen niet begrijpt, zal hij toch het voordeel van de twijfel aan zijn collega-werkgever geven. Ik vermoed, dat dat zo gaat.
En dan heb ik het als werkzoekende natuurlijk het nakijken.
Ik vind dit onrechtvaardig, maar misschien hoef ik mij nergens zorgen om te maken.

Wie is bekend met het soort vragen dat bij deze screening wordt gesteld? En met de regels daarover?
Wie zich gedraagt als een robot, krijgt salaris teveel.
pi_116416444
Je kan je oude werkgever in ieder geval alvast laten weten dat hij of zij een telefoontje kan verwachten.
pi_116416478
Mijn ervaring is dat men nooit de oude werkgever opbelt.
pi_116416525
Het is door jouw vorige werkgever niet toegestaan om de nieuwe werkgever te behouden van een baan voor je.
'Als' is einde discussie.
  woensdag 5 september 2012 @ 12:30:35 #5
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_116416536
Wat is er onrechtvaardig aan om als werkgever te weten wat voor vlees je in de kuip haalt..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 5 september 2012 @ 12:32:48 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116416584
Er zijn geen regels voor, fatsoensnormen schrijven voor dat je eerst toestemming vraagt. Maar het komt ook voor dat men dit niet doet, als je bijvoorbeeld bij een bank solliciteert vragen ze gewoon inlichtingen waar ze maar willen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Redactie Frontpage woensdag 5 september 2012 @ 12:34:05 #7
38148 crew  Innisdemon
pi_116416628
Werkgevers beseffen best dat als jij in den minne weg bent gegaan, een referentie van zo'n oud-werkgever waardeloos is.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_116416746
Wat voor inlichtingen willen ze?
Over je functioneren, je kennis en kunde of hoe jij weg bent gegaan en hoe dat afgehandeld is?

Als het over het eerste gaat dan kun je misschien ook een oud-collega of zakelijk contact als referentie opgeven (wel even vragen/inlichten vooraf). Als het over het laatste is dan zou ik toch afvragen waarom ze dat willen weten, dat is toch al afgewikkeld?
klerkje
pi_116417244
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:38 schreef Spiegelei het volgende:
Wat voor inlichtingen willen ze?
Over je functioneren, je kennis en kunde of hoe jij weg bent gegaan en hoe dat afgehandeld is?

Als het over het eerste gaat dan kun je misschien ook een oud-collega of zakelijk contact als referentie opgeven (wel even vragen/inlichten vooraf). Als het over het laatste is dan zou ik toch afvragen waarom ze dat willen weten, dat is toch al afgewikkeld?
Dank voor de antwoorden tot dusverre. Die sterken mij in het gevoel, dat dit 'raar' is.
Als er geen regels voor zijn, dan had ik er afspraken over moeten maken. Ik had kunnen vragen welke inlichtingen zij dan nog nodig hebben, en toestemming kunnen geven voor precies díe vragen.

(In dit geval is de ik-figuur een dame die bij een advocatenkantoor gewerkt heeft, en nu haar oude beroep van helpende in de huishouding wil oppakken).

Ik snap trouwens niet, hoe mijn vorige werkgever in staat zou kunnen zijn inlichtingen te geven die een beter licht zouden kunnen werpen op mijn aanstaande functioneren als hulp in de huishouding.
Daarom vrees ik, dat de sollicitatiecommissie alleen maar op onderbuikgevoelens afgaat. Gevoelens, die men zelf niet begrijpt, maar daarover geen verantwoording hoeft af te leggen aan wie dan ook, omdat men in de baas-rol zit.
pi_116417269
Als je slim was geweest dan had je daarover afspraken gemaakt in de ontslagovereenkomst. Ik ken een paar mensen die daar afspraken over gemaakt hadden en hadden laten vastleggen dat de vorige werkgever niet zomaar mochten gaan vertellen wat precies de aanleiding is geweest voor het ontslag. (er mochten wel gerichte vragen beantwoord worden wat dan wel weer grappige situaties gaf...)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_116417310
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:55 schreef jantco het volgende:

[..]

Dank voor de antwoorden tot dusverre. Die sterken mij in het gevoel, dat dit 'raar' is.

Vind je dit 'raar'? Een werkgever is volgens mij gestoord als hij geen referenties opvraagt.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_116417384
Als jou zus/buurman/kennis/etc. een bepaalde auto heeft gekocht en jij wilt precies hetzelfde model kopen, is het raar dat jij dat aan hen vraagt of het wel een goede auto is? Of ie wel echt een goede wegligging heeft enz.?
pi_116418253
@snapcount2: goed idee! Dat zou dus eigenlijk standaard moeten zijn bij een ontslag op deze manier.

Dat er referenties worden gevraagd, begrijp ik. Maar dan gaat het (denk ik) op vragen als: is zij betrouwbaar (hoe klein is de kans dat zij zich vergrijpt aan het begrafenisspaargeld dat de hulpvrager misschien in een schoenendoos bewaart?); komt zij altijd op tijd, is zij al dan niet vergeetachtig.
Kortom, vragen die met het functioneren te maken hebben.

Dus daar had ik bij dit sollicitatiegesprek afspraken over kunnen maken.

@wil-bert.
Stel dat je een tweedehands fiets wil hebben, ga je dan vragen stellen over een nieuwe auto??
Ik bedoel, het gaat hier over twee wel héél erg verschillende beroepen. Zó verschillend, dat het sterke vermoeden bestaat, dat dit verschil zich buiten het gezichtsveld van de sollicitatiecommissie bevindt. Mijn vraag is ook een beetje of dit bespreekbaar is; het voelt voor mij een beetje aan als happen naar de baas.
pi_116418334
Wat voor soort werk is het?
pi_116418573
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:30 schreef JoPiDo het volgende:
Wat voor soort werk is het?
Het oude werk: klanten te woord staan, stukken en brieven uittypen vanaf een bandje, post sorteren en opbergen. Eenvoudige juridische handelingen verrichten, en de agenda heel secuur bijhouden.

Het nieuwe werk: stofzuigen, ramen lappen, koffiedrinken en daarbij de klant laten praten.
  woensdag 5 september 2012 @ 13:39:50 #16
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116418633
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:28 schreef jantco het volgende:

@wil-bert.
Stel dat je een tweedehands fiets wil hebben, ga je dan vragen stellen over een nieuwe auto??
Ik bedoel, het gaat hier over twee wel héél erg verschillende beroepen. Zó verschillend, dat het sterke vermoeden bestaat, dat dit verschil zich buiten het gezichtsveld van de sollicitatiecommissie bevindt. Mijn vraag is ook een beetje of dit bespreekbaar is; het voelt voor mij een beetje aan als happen naar de baas.
De auto ben jij, niet de baan ;)
All she wants and needs is just a little taste..
pi_116418663
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:37 schreef jantco het volgende:

[..]

Het oude werk: klanten te woord staan, stukken en brieven uittypen vanaf een bandje, post sorteren en opbergen. Eenvoudige juridische handelingen verrichten, en de agenda heel secuur bijhouden.

Het nieuwe werk: stofzuigen, ramen lappen, koffiedrinken en daarbij de klant laten praten.
Voor zo'n baan gaan ze informeren naar de vorige werkgever? Dat vind ik eigenlijk wel raar ja :')
pi_116418762
Het is een nieuwe werkgever zijn goed recht om informatie in te winnen over nieuw vlees dat hij in de kuip haalt, ik begrijp niet waarom je dit zo vreemd vindt?
Fo’ fo’ bulldog: my motherfucking pet
I point it at you and tell that motherfucker "fetch"
I’m fucking her good, she got her legs on my neck
I get pussy, mouth and ass, call that bitch triple threat
  woensdag 5 september 2012 @ 13:45:24 #19
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_116418827
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:30 schreef Paralectic het volgende:
Het is door jouw vorige werkgever niet toegestaan om de nieuwe werkgever te behouden van een baan voor je.
Wat mag deze prachtige volzin betekenen??
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 5 september 2012 @ 13:48:53 #20
33954 ElisaB
pi_116418953
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:55 schreef jantco het volgende:

Dan lees jij iets anders dan ik. Het is helemaal niet raar als een nieuwe werkgever informatie wil van de oude werkgever. Maar als je van je vertrek net zo'n ingewikkeld verhaal maakt als je hier in dit topic doet, dan begrijp ik best dat ze er wat bedenkelijk van gingen kijken :Y
pi_116419008
Mijn vraag gaat erover of daar regels over zijn.

Bijvoorbeeld, ik verzin maar wat: "de werkgever mag bij navraag uitsluitend vragen stellen die zijn begrip over de kwaliteit en kwantiteit van de uit te voeren werkzaamheden ten goede komen".

Dus, in concreto: "Hoe heeft zij de ramen bij u gelapt?", en "kon zij luisteren onder het koffiedrinken, of wilde zij meer zelf de aandacht?", en "kon zij zich aan een tijdsplanning houden?".

Kijk, dan is er niets aan de hand. Want op deze vragen zal de oude werkgever naar waarheid moeten antwoorden, dat dit niet aan de hand was, dan wel in orde.

Maar mijn vrees is dus, dat de sollicitatiecommissie op een simplistisch manier denkt.
Zo van: wij kunnen niets met het door de vorige werkgever gegeven antwoord, dus laten wij haar maar niet nemen.
pi_116419093
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:48 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dan lees jij iets anders dan ik. Het is helemaal niet raar als een nieuwe werkgever informatie wil van de oude werkgever. Maar als je van je vertrek net zo'n ingewikkeld verhaal maakt als je hier in dit topic doet, dan begrijp ik best dat ze er wat bedenkelijk van gingen kijken :Y
Nee, de oude werkgever maakte er een ingewikkelde toestand van. Met een ontslagaanvrage van 45 kantjes, en 12 getuigenverklaringen. Mijn advocaat heeft alles weerlegd, en verklaringen overlegd van ALLE personeelsleden die het kantoor hadden verlaten.
De uitkomst: ik kreeg door de rechter zelfs een HOGERE ontslagvergoeding toegekend, dan ik had gevraagd.

Wat ik doe, is de zaak zuiver en helder weergeven.
  woensdag 5 september 2012 @ 13:52:51 #23
33954 ElisaB
pi_116419098
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:50 schreef jantco het volgende:

Maar mijn vrees is dus, dat de sollicitatiecommissie op een simplistisch manier denkt.
Zo van: wij kunnen niets met het door de vorige werkgever gegeven antwoord, dus laten wij haar maar niet nemen.
Je hebt ze daar niet erg hoog zitten, is het wel?
  woensdag 5 september 2012 @ 13:55:56 #24
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_116419227
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:25 schreef jantco het volgende:
Bij de sollicitatie hoorde ik, dat men mijn vorige werkgever om inlichting wil vragen.
Zijn hier regels voor? Ik heb gezegd, dat ik een flinke ontslagvergoeding heb gehad, en ik heb ook een beetje verteld hoe het is gegaan. Maar ik voelde, dat men hier weinig van begrijpt.

De werkgever zit in een machtspositie, en als hij dingen niet begrijpt, zal hij toch het voordeel van de twijfel aan zijn collega-werkgever geven. Ik vermoed, dat dat zo gaat.
En dan heb ik het als werkzoekende natuurlijk het nakijken.
Ik vind dit onrechtvaardig, maar misschien hoef ik mij nergens zorgen om te maken.

Wie is bekend met het soort vragen dat bij deze screening wordt gesteld? En met de regels daarover?
Wij laten sollicitanten eerst een machtigingsformulier tekenen, daarna ga ik ze screenen.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:28 schreef Manco299 het volgende:
Mijn ervaring is dat men nooit de oude werkgever opbelt.
Wij bellen ALTIJD de laatste 5!! werkgevers... al is het alleen maar om te verifiëren of ze er überhaupt gewerkt hebben.
pi_116419645
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:52 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Je hebt ze daar niet erg hoog zitten, is het wel?
Dan komt de strekking van mijn vraag niet goed over. Wat ik toepas, komt uit het boek: "Ons Feilbare Denken" van Daniel Kahneman.
Mijn gedachtegang is, dat de sollicitatiecommissie mijn situatie niet begrijpt en dan terugvalt op een simplistische voorstelling. Deze gedachtefout wordt in dit boek geïllustreerd.
Voorts, dat men zich aan de procedure houdt, dus belt, maar helemaal niets met de antwoorden kan. En daarna die foute beslissing neemt.

Mijn gedachtegang is dus gebaseerd op hoe dingen werken, en niet -zoals jij vermoedt- op een waardeoordeel over mensen.
  woensdag 5 september 2012 @ 14:14:02 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116419884
Maar je maakt zelf ook een heleboel aannames.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 5 september 2012 @ 14:17:01 #27
373754 mossad_agent
pi_116419978
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:06 schreef jantco het volgende:

[..]

Dan komt de strekking van mijn vraag niet goed over. Wat ik toepas, komt uit het boek: "Ons Feilbare Denken" van Daniel Kahneman.
Mijn gedachtegang is, dat de sollicitatiecommissie mijn situatie niet begrijpt en dan terugvalt op een simplistische voorstelling. Deze gedachtefout wordt in dit boek geïllustreerd.
Voorts, dat men zich aan de procedure houdt, dus belt, maar helemaal niets met de antwoorden kan. En daarna die foute beslissing neemt.

Mijn gedachtegang is dus gebaseerd op hoe dingen werken, en niet -zoals jij vermoedt- op een waardeoordeel over mensen.
Ah,.... jij haalt de kennis allemaal 'uit een boekje'. Nee, dan zijn we klaar :)
pi_116420148
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:14 schreef Lienekien het volgende:
Maar je maakt zelf ook een heleboel aannames.
Maar je noemt niet welke dat dan zijn.

Nou, als juridisch medewerker leer je dat wel gauw af. Als je aanneemt, dat de rechter je wel gelijk zal geven, dan merk je dat dat zo niet werkt. Je zult je dan beter gaan voorbereiden, en niets aan het toeval overlaten. Goed lezen, checken, anticiperen op dingen die fout kunnen gaan. Accuratesse is erg belangrijk in dit beroep. Plus grote stressbestendigheid, want zaken moeten echt op een bepaalde dag de deur uit; zo niet, dan is zo'n zaak verloren. Dus je moet ook echt hart hebben voor het werk, en bereid zijn plotseling over te werken.
Je mag solliciteren naar mijn oude baan!
pi_116420178
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:55 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Wij laten sollicitanten eerst een machtigingsformulier tekenen, daarna ga ik ze screenen.

[..]

Wij bellen ALTIJD de laatste 5!! werkgevers... al is het alleen maar om te verifiëren of ze er überhaupt gewerkt hebben.
Is er een format voor dat screenen?
  woensdag 5 september 2012 @ 14:23:43 #30
373754 mossad_agent
pi_116420212
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:21 schreef jantco het volgende:

[..]

Lees je eigen berichten eens terug.

De rest van je post is :?
  woensdag 5 september 2012 @ 14:24:43 #31
373754 mossad_agent
pi_116420244
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:22 schreef jantco het volgende:

[..]

Is er een format voor dat screenen?
Hoe bedoel je 'format'? Wij hebben hier idd standaardformulieren voor.
  woensdag 5 september 2012 @ 14:25:05 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116420262
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:21 schreef jantco het volgende:

[..]

Nou, als juridisch medewerker leer je dat wel gauw af. Als je aanneemt, dat de rechter je wel gelijk zal geven, dan merk je dat dat zo niet werkt. Je zult je dan beter gaan voorbereiden, en niets aan het toeval overlaten. Goed lezen, checken, anticiperen op dingen die fout kunnen gaan. Accuratesse is erg belangrijk in dit beroep. Plus grote stressbestendigheid, want zaken moeten echt op een bepaalde dag de deur uit; zo niet, dan is zo'n zaak verloren. Dus je moet ook echt hart hebben voor het werk, en bereid zijn plotseling over te werken.
Je mag solliciteren naar mijn oude baan!
Je neemt aan dat ze je situatie niet snappen en je neemt aan dat ze na contact met je oude werkgever een foute beslissing nemen.

En de rest van je post lijkt me vrij irrelevant.
pi_116420358
Ik zie het probleem niet zo.

In het verleden heb ik het ook enkele keren meegemaakt dat er gevraagd werd of ze contact op mochten nemen met mn vorige werkgever(s) voor referentie.

Ik heb daar geen enkel probleem mee.

Vaak verpakken ze het ook nog mooi in een vraag:
quote:
Stel we bellen jou vorige werkgever op, wat zou die dan over jou zeggen?
Ook weer zo een debiele kutvraag die men graag stelt tijdens een sollicitatiegesprek.
Daar geef ik altijd als antwoord op:
Geen idee, dit is zijn/haar nummer. Bel hem/haar maar op :*
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_116420733
Ik bedoel, als blijkt dat je vorige werkgever jou een ontzettende sok vind op grond van je persoonlijkheid. Of als je drugprobleem hebt, of geld issues, of weet ik veel wat, dan is het zijn goed recht om een eventuele nieuwe werkgever daar kennis van te geven. Lijkt mij.
pi_116421074
@Lienekien: dat bleek tijdens het sollicitatiegesprek. Ik ben niet gek! Nee, ik merkte dat ze deze rechtszaak totaal niet konden plaatsen. Plus dat ze geen idee hadden wat juridisch werk is, en dat dat héél anders dan dit werk. Dan wordt overtuigen moeilijk.
Wat vosss zegt is reëel: laat dat maar lekker aan de gespreksvoerder over. Zoiets heb ik in het gesprek ook gezegd. Maar daarbij tevens vermeld, dat de vorige werkgever natuurlijk nooit over mij lovend zal kunnen spreken. Hij ging immers met gebogen hoofd de rechtszaal uit. Dus dan blijft het bij sentimenten. Stel ik mij voor.

@VanitySquared: dat zijn ook goede vragen. Mij dunkt, dat dit op een standaard checklist vermeld kan worden. En die zou de sollicitatiecommissie mij kunnen overhandigen.

@mossad-agent: Ja, ik haal kennis uit een "boekje". Is daar iets mis mee? Studieboeken, de wet, noem maar op. Nee, ik verzin dingen niet zelf.
  woensdag 5 september 2012 @ 14:51:21 #36
373754 mossad_agent
pi_116421143
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:49 schreef jantco het volgende:

@mossad-agent: Ja, ik haal kennis uit een "boekje". Is daar iets mis mee? Studieboeken, de wet, noem maar op. Nee, ik verzin dingen niet zelf.
Wel als je bij voorbaat al uitgaat van het gegeven, dat in de echte wereld alles net zo gaat als in het boekje staat aangegeven. Sterker nog, de praktijk wijkt 9 van de 10 keer af van de werkelijkheid.

Jij leest iets in een boekje, verbindt daar een conclusie aan en verwacht dat dit in 'real life' exact zo gaat uitpakken.
pi_116421195
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:51 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Wel als je bij voorbaat al uitgaat van het gegeven, dat in de echte wereld alles net zo gaat als in het boekje staat aangegeven. Sterker nog, de praktijk wijkt 9 van de 10 keer af van de werkelijkheid.

Jij leest iets in een boekje, verbindt daar een conclusie aan en verwacht dat dit in 'real life' exact zo gaat uitpakken.
Nee, ik begrijp iets, en ik pas dat begrip toe.
  woensdag 5 september 2012 @ 14:55:39 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116421302
Wat voor conclusies gaat de sollicitatiecommisie dan trekken?
pi_116421450
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:49 schreef jantco het volgende:
@VanitySquared: dat zijn ook goede vragen. Mij dunkt, dat dit op een standaard checklist vermeld kan worden. En die zou de sollicitatiecommissie mij kunnen overhandigen.
Dan ga jij er van uit dat iedereen goudeerlijk is. Dat is natuurlijk niet zo, en zeker niet als er ook nog eens een beloning aan liegen zit verbonden. Totaal niet slim dus.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:02:18 #40
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_116421548
Nooit geweten dat het zo lastig is om hulp in de huishouding te worden
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_116421589
@Lienekien, nee het komt nog niet over. Die conclusies zijn namelijk niet voorspelbaar.

Ik geef nog wat meer info. Ik heb vroeger jaren lang bij de rechtsvoorganger van de nieuwe werkgever gewerkt, in precies dezelfde functie als waarop ik solliciteerde.
Dat vermeldde ik dus ook. Maar de sollicitatiecommissie wil 'meer' weten. En ik vraag mij af, wát dan??

Ze kennen mij dus, en (kunnen) weten dat ik een uitstekende kracht ben. En toch willen ze navraag doen bij een heel andersoortige werkgever. En als ik dan mijn twijfels hierover uit, wordt ik niet gerustgesteld, noch leggen ze mij voor welke info ze dan missen en welke vragen ze dan gaan stellen.

Kortom, het wordt me onderhand heel duidelijk, dat die sollicitatieprocedure verbeterd kan worden. Het is niet verkeerd, om een openbare standaard sollicitatiechecklist te gebruiken.
pi_116421611
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:59 schreef VanitySquared het volgende:

[..]

Dan ga jij er van uit dat iedereen goudeerlijk is. Dat is natuurlijk niet zo, en zeker niet als er ook nog eens een beloning aan liegen zit verbonden. Totaal niet slim dus.
Precies, naar mijn ervaring zijn werkgevers minder eerlijk dan werknemers.
pi_116421681
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:04 schreef jantco het volgende:

[..]

Precies, naar mijn ervaring zijn werkgevers minder eerlijk dan werknemers.
Je begrijpt het niet. Ze gaan peilen wat voor soort mens je bent. Dat kun jij niet objectief beoordelen. Door zoveel mogelijk informatie in te winnen kunnen zij een beeld vormen. Een beeld dat niet ontstaat van iemand die zichzelf probeert te verkopen. Logisch toch?
  woensdag 5 september 2012 @ 15:08:41 #44
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_116421730
TS, ik kan je gevoel wel begrijpen, maar inderdaad mag dit gewoon bij sollicitatieprocedures, en er zijn geen 'regels' voor. Op dit moment kunnen werkgevers voor de meest lullige baantjes kiezen uit vele kandidaten, en natuurlijk snuffelen ze na 'wat voor vlees' ze in de kuip hebben. Het bellen van voorgaande werkgevers is daar één vorm van, er zijn ook plenty werkgevers die bijvoorbeeld je facebook en twitter pagina's afstruinen om te kijken of daar soms iets doms tussen staat. ;)
Mag allemaal.

Bedenk ook: 'zoals de waard vertrouwt-ie zijn gasten'. Als je niet wordt aangenomen moet je maar bedenken dat die mensen waarschijnlijk ook niet van het type waren geweest waarvoor je graag wilt werken.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:02 schreef Mark het volgende:
Nooit geweten dat het zo lastig is om hulp in de huishouding te worden
Op dit moment is het verrekte lastig om wat voor baan ook te krijgen, zeker als je 'iets' ouder bent. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 5 september 2012 @ 15:10:08 #45
373754 mossad_agent
pi_116421769
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:52 schreef jantco het volgende:

[..]

Nee, ik begrijp iets, en ik pas dat begrip toe.
Dus de nieuwe werkgever is te achterlijk om de oude werkgever te begrijpen? Zo moet ik het eigenlijk dus zien?

Nogmaals..ik heb tijdens mijn werkzaamheden denk ik ongeveer 500 mensen gescreend (eigen personeel plus van een bank) en nog nooit was het zo dat men mij niet kon vertellen hoe de vork in de steel zat.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:03 schreef jantco het volgende:
wordt ik niet gerustgesteld,

Juridisch medewerker..... ik hoop dat het bij archiveren bleef? ;)

Volgende kandidaat!

[ Bericht 28% gewijzigd door mossad_agent op 05-09-2012 15:17:29 ]
  woensdag 5 september 2012 @ 15:15:16 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116421922
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:03 schreef jantco het volgende:
@Lienekien, nee het komt nog niet over. Die conclusies zijn namelijk niet voorspelbaar.

Ik geef nog wat meer info. Ik heb vroeger jaren lang bij de rechtsvoorganger van de nieuwe werkgever gewerkt, in precies dezelfde functie als waarop ik solliciteerde.
Dat vermeldde ik dus ook. Maar de sollicitatiecommissie wil 'meer' weten. En ik vraag mij af, wát dan??

Ze kennen mij dus, en (kunnen) weten dat ik een uitstekende kracht ben. En toch willen ze navraag doen bij een heel andersoortige werkgever. En als ik dan mijn twijfels hierover uit, wordt ik niet gerustgesteld, noch leggen ze mij voor welke info ze dan missen en welke vragen ze dan gaan stellen.

Kortom, het wordt me onderhand heel duidelijk, dat die sollicitatieprocedure verbeterd kan worden. Het is niet verkeerd, om een openbare standaard sollicitatiechecklist te gebruiken.
Dus je wilt ze eigenlijk een gratis advies geven aangaande hun werving en selectie?

Ik zou inzage in hun procedurehandboek vragen.
pi_116422181
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dus je wilt ze eigenlijk een gratis advies geven aangaande hun werving en selectie?

Ik zou inzage in hun procedurehandboek vragen.
Wat??? procedurehandboek??
pi_116422184
@ mossad-agent. Dat is jouw gevoel en overtuiging daarover. Helaas kun je dat niet precies meten. En als dat wel zo was, zou je waarschijnlijk ontdekken, dat jij -net als ieder normaal mens- inschattingsfouten maakt.
De betreffende werkgever is een buitenbeentje. Dat zei ik al: álle vorige werknemers steunden mij. Álle. Dus ligt dat dan aan mij, of aan die werkgever??

Het menselijk beoordelingsvermogen is echt niet zo nauwkeurig als jij denkt. Het is een gatenkaas.

@Lienekien.
Dat heeft Jantco inmiddels gedaan. Goede suggestie.
En ach, we vormen met zijn allen de samenleving.
  † In Memoriam † woensdag 5 september 2012 @ 15:24:03 #49
34726 Fratz
Max
pi_116422255
Ik ben echt zo vaak gebeld met vragen over oud-werknemers. De vragen variëren van "Kwam Pietje altijd op tijd?" tot "Zou je Pietje weer aannemen?" en alles wat daartussen zit.

En TS, een standaard sollicitatiechecklist? Not gonna happen! Mensen liegen nu al dat ze barsten tijdens de gesprekken, het zou dan alleen maar erger worden. En omgekeerd weet ik ook wel dat werkgevers dingen beloven die niet waargemaakt worden, ik denk dat je dit altijd zult houden.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  woensdag 5 september 2012 @ 15:24:32 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116422270
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 15:22 schreef VanitySquared het volgende:

[..]

Wat??? procedurehandboek??
Heb je moeite met het aantal lettergrepen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')