abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116416402
Bij de sollicitatie hoorde ik, dat men mijn vorige werkgever om inlichting wil vragen.
Zijn hier regels voor? Ik heb gezegd, dat ik een flinke ontslagvergoeding heb gehad, en ik heb ook een beetje verteld hoe het is gegaan. Maar ik voelde, dat men hier weinig van begrijpt.

De werkgever zit in een machtspositie, en als hij dingen niet begrijpt, zal hij toch het voordeel van de twijfel aan zijn collega-werkgever geven. Ik vermoed, dat dat zo gaat.
En dan heb ik het als werkzoekende natuurlijk het nakijken.
Ik vind dit onrechtvaardig, maar misschien hoef ik mij nergens zorgen om te maken.

Wie is bekend met het soort vragen dat bij deze screening wordt gesteld? En met de regels daarover?
Wie zich gedraagt als een robot, krijgt salaris teveel.
pi_116416444
Je kan je oude werkgever in ieder geval alvast laten weten dat hij of zij een telefoontje kan verwachten.
pi_116416478
Mijn ervaring is dat men nooit de oude werkgever opbelt.
pi_116416525
Het is door jouw vorige werkgever niet toegestaan om de nieuwe werkgever te behouden van een baan voor je.
'Als' is einde discussie.
  woensdag 5 september 2012 @ 12:30:35 #5
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_116416536
Wat is er onrechtvaardig aan om als werkgever te weten wat voor vlees je in de kuip haalt..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 5 september 2012 @ 12:32:48 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116416584
Er zijn geen regels voor, fatsoensnormen schrijven voor dat je eerst toestemming vraagt. Maar het komt ook voor dat men dit niet doet, als je bijvoorbeeld bij een bank solliciteert vragen ze gewoon inlichtingen waar ze maar willen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Redactie Frontpage woensdag 5 september 2012 @ 12:34:05 #7
38148 crew  Innisdemon
pi_116416628
Werkgevers beseffen best dat als jij in den minne weg bent gegaan, een referentie van zo'n oud-werkgever waardeloos is.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_116416746
Wat voor inlichtingen willen ze?
Over je functioneren, je kennis en kunde of hoe jij weg bent gegaan en hoe dat afgehandeld is?

Als het over het eerste gaat dan kun je misschien ook een oud-collega of zakelijk contact als referentie opgeven (wel even vragen/inlichten vooraf). Als het over het laatste is dan zou ik toch afvragen waarom ze dat willen weten, dat is toch al afgewikkeld?
klerkje
pi_116417244
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:38 schreef Spiegelei het volgende:
Wat voor inlichtingen willen ze?
Over je functioneren, je kennis en kunde of hoe jij weg bent gegaan en hoe dat afgehandeld is?

Als het over het eerste gaat dan kun je misschien ook een oud-collega of zakelijk contact als referentie opgeven (wel even vragen/inlichten vooraf). Als het over het laatste is dan zou ik toch afvragen waarom ze dat willen weten, dat is toch al afgewikkeld?
Dank voor de antwoorden tot dusverre. Die sterken mij in het gevoel, dat dit 'raar' is.
Als er geen regels voor zijn, dan had ik er afspraken over moeten maken. Ik had kunnen vragen welke inlichtingen zij dan nog nodig hebben, en toestemming kunnen geven voor precies díe vragen.

(In dit geval is de ik-figuur een dame die bij een advocatenkantoor gewerkt heeft, en nu haar oude beroep van helpende in de huishouding wil oppakken).

Ik snap trouwens niet, hoe mijn vorige werkgever in staat zou kunnen zijn inlichtingen te geven die een beter licht zouden kunnen werpen op mijn aanstaande functioneren als hulp in de huishouding.
Daarom vrees ik, dat de sollicitatiecommissie alleen maar op onderbuikgevoelens afgaat. Gevoelens, die men zelf niet begrijpt, maar daarover geen verantwoording hoeft af te leggen aan wie dan ook, omdat men in de baas-rol zit.
pi_116417269
Als je slim was geweest dan had je daarover afspraken gemaakt in de ontslagovereenkomst. Ik ken een paar mensen die daar afspraken over gemaakt hadden en hadden laten vastleggen dat de vorige werkgever niet zomaar mochten gaan vertellen wat precies de aanleiding is geweest voor het ontslag. (er mochten wel gerichte vragen beantwoord worden wat dan wel weer grappige situaties gaf...)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_116417310
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:55 schreef jantco het volgende:

[..]

Dank voor de antwoorden tot dusverre. Die sterken mij in het gevoel, dat dit 'raar' is.

Vind je dit 'raar'? Een werkgever is volgens mij gestoord als hij geen referenties opvraagt.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_116417384
Als jou zus/buurman/kennis/etc. een bepaalde auto heeft gekocht en jij wilt precies hetzelfde model kopen, is het raar dat jij dat aan hen vraagt of het wel een goede auto is? Of ie wel echt een goede wegligging heeft enz.?
pi_116418253
@snapcount2: goed idee! Dat zou dus eigenlijk standaard moeten zijn bij een ontslag op deze manier.

Dat er referenties worden gevraagd, begrijp ik. Maar dan gaat het (denk ik) op vragen als: is zij betrouwbaar (hoe klein is de kans dat zij zich vergrijpt aan het begrafenisspaargeld dat de hulpvrager misschien in een schoenendoos bewaart?); komt zij altijd op tijd, is zij al dan niet vergeetachtig.
Kortom, vragen die met het functioneren te maken hebben.

Dus daar had ik bij dit sollicitatiegesprek afspraken over kunnen maken.

@wil-bert.
Stel dat je een tweedehands fiets wil hebben, ga je dan vragen stellen over een nieuwe auto??
Ik bedoel, het gaat hier over twee wel héél erg verschillende beroepen. Zó verschillend, dat het sterke vermoeden bestaat, dat dit verschil zich buiten het gezichtsveld van de sollicitatiecommissie bevindt. Mijn vraag is ook een beetje of dit bespreekbaar is; het voelt voor mij een beetje aan als happen naar de baas.
pi_116418334
Wat voor soort werk is het?
pi_116418573
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:30 schreef JoPiDo het volgende:
Wat voor soort werk is het?
Het oude werk: klanten te woord staan, stukken en brieven uittypen vanaf een bandje, post sorteren en opbergen. Eenvoudige juridische handelingen verrichten, en de agenda heel secuur bijhouden.

Het nieuwe werk: stofzuigen, ramen lappen, koffiedrinken en daarbij de klant laten praten.
  woensdag 5 september 2012 @ 13:39:50 #16
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116418633
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:28 schreef jantco het volgende:

@wil-bert.
Stel dat je een tweedehands fiets wil hebben, ga je dan vragen stellen over een nieuwe auto??
Ik bedoel, het gaat hier over twee wel héél erg verschillende beroepen. Zó verschillend, dat het sterke vermoeden bestaat, dat dit verschil zich buiten het gezichtsveld van de sollicitatiecommissie bevindt. Mijn vraag is ook een beetje of dit bespreekbaar is; het voelt voor mij een beetje aan als happen naar de baas.
De auto ben jij, niet de baan ;)
All she wants and needs is just a little taste..
pi_116418663
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:37 schreef jantco het volgende:

[..]

Het oude werk: klanten te woord staan, stukken en brieven uittypen vanaf een bandje, post sorteren en opbergen. Eenvoudige juridische handelingen verrichten, en de agenda heel secuur bijhouden.

Het nieuwe werk: stofzuigen, ramen lappen, koffiedrinken en daarbij de klant laten praten.
Voor zo'n baan gaan ze informeren naar de vorige werkgever? Dat vind ik eigenlijk wel raar ja :')
pi_116418762
Het is een nieuwe werkgever zijn goed recht om informatie in te winnen over nieuw vlees dat hij in de kuip haalt, ik begrijp niet waarom je dit zo vreemd vindt?
Fo’ fo’ bulldog: my motherfucking pet
I point it at you and tell that motherfucker "fetch"
I’m fucking her good, she got her legs on my neck
I get pussy, mouth and ass, call that bitch triple threat
  woensdag 5 september 2012 @ 13:45:24 #19
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_116418827
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:30 schreef Paralectic het volgende:
Het is door jouw vorige werkgever niet toegestaan om de nieuwe werkgever te behouden van een baan voor je.
Wat mag deze prachtige volzin betekenen??
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 5 september 2012 @ 13:48:53 #20
33954 ElisaB
pi_116418953
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:55 schreef jantco het volgende:

Dan lees jij iets anders dan ik. Het is helemaal niet raar als een nieuwe werkgever informatie wil van de oude werkgever. Maar als je van je vertrek net zo'n ingewikkeld verhaal maakt als je hier in dit topic doet, dan begrijp ik best dat ze er wat bedenkelijk van gingen kijken :Y
pi_116419008
Mijn vraag gaat erover of daar regels over zijn.

Bijvoorbeeld, ik verzin maar wat: "de werkgever mag bij navraag uitsluitend vragen stellen die zijn begrip over de kwaliteit en kwantiteit van de uit te voeren werkzaamheden ten goede komen".

Dus, in concreto: "Hoe heeft zij de ramen bij u gelapt?", en "kon zij luisteren onder het koffiedrinken, of wilde zij meer zelf de aandacht?", en "kon zij zich aan een tijdsplanning houden?".

Kijk, dan is er niets aan de hand. Want op deze vragen zal de oude werkgever naar waarheid moeten antwoorden, dat dit niet aan de hand was, dan wel in orde.

Maar mijn vrees is dus, dat de sollicitatiecommissie op een simplistisch manier denkt.
Zo van: wij kunnen niets met het door de vorige werkgever gegeven antwoord, dus laten wij haar maar niet nemen.
pi_116419093
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:48 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dan lees jij iets anders dan ik. Het is helemaal niet raar als een nieuwe werkgever informatie wil van de oude werkgever. Maar als je van je vertrek net zo'n ingewikkeld verhaal maakt als je hier in dit topic doet, dan begrijp ik best dat ze er wat bedenkelijk van gingen kijken :Y
Nee, de oude werkgever maakte er een ingewikkelde toestand van. Met een ontslagaanvrage van 45 kantjes, en 12 getuigenverklaringen. Mijn advocaat heeft alles weerlegd, en verklaringen overlegd van ALLE personeelsleden die het kantoor hadden verlaten.
De uitkomst: ik kreeg door de rechter zelfs een HOGERE ontslagvergoeding toegekend, dan ik had gevraagd.

Wat ik doe, is de zaak zuiver en helder weergeven.
  woensdag 5 september 2012 @ 13:52:51 #23
33954 ElisaB
pi_116419098
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:50 schreef jantco het volgende:

Maar mijn vrees is dus, dat de sollicitatiecommissie op een simplistisch manier denkt.
Zo van: wij kunnen niets met het door de vorige werkgever gegeven antwoord, dus laten wij haar maar niet nemen.
Je hebt ze daar niet erg hoog zitten, is het wel?
  woensdag 5 september 2012 @ 13:55:56 #24
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_116419227
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:25 schreef jantco het volgende:
Bij de sollicitatie hoorde ik, dat men mijn vorige werkgever om inlichting wil vragen.
Zijn hier regels voor? Ik heb gezegd, dat ik een flinke ontslagvergoeding heb gehad, en ik heb ook een beetje verteld hoe het is gegaan. Maar ik voelde, dat men hier weinig van begrijpt.

De werkgever zit in een machtspositie, en als hij dingen niet begrijpt, zal hij toch het voordeel van de twijfel aan zijn collega-werkgever geven. Ik vermoed, dat dat zo gaat.
En dan heb ik het als werkzoekende natuurlijk het nakijken.
Ik vind dit onrechtvaardig, maar misschien hoef ik mij nergens zorgen om te maken.

Wie is bekend met het soort vragen dat bij deze screening wordt gesteld? En met de regels daarover?
Wij laten sollicitanten eerst een machtigingsformulier tekenen, daarna ga ik ze screenen.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:28 schreef Manco299 het volgende:
Mijn ervaring is dat men nooit de oude werkgever opbelt.
Wij bellen ALTIJD de laatste 5!! werkgevers... al is het alleen maar om te verifiëren of ze er überhaupt gewerkt hebben.
pi_116419645
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 13:52 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Je hebt ze daar niet erg hoog zitten, is het wel?
Dan komt de strekking van mijn vraag niet goed over. Wat ik toepas, komt uit het boek: "Ons Feilbare Denken" van Daniel Kahneman.
Mijn gedachtegang is, dat de sollicitatiecommissie mijn situatie niet begrijpt en dan terugvalt op een simplistische voorstelling. Deze gedachtefout wordt in dit boek geïllustreerd.
Voorts, dat men zich aan de procedure houdt, dus belt, maar helemaal niets met de antwoorden kan. En daarna die foute beslissing neemt.

Mijn gedachtegang is dus gebaseerd op hoe dingen werken, en niet -zoals jij vermoedt- op een waardeoordeel over mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')