quote:
Op woensdag 5 september 2012 09:43 schreef Henkerbedenker het volgende:^ ik kan er niet bijzijn vrijdagochtend. Wel heb ik een serieuze vraag die tot op heden onbeantwoord is gebleven. Jawel, mbt tot langstudeerboete,maar niet zozeer om het geld.
Meneer Zijlstra, u stelt voor de kenniseconomie te vergroten. Of dat nuttig is door een boete in te stellen betwijfel ik, maar ala. Mijn vraag: Ik doe zelf een harde beta-studie, welke 10 jaar geleden bij de invoering van het Bachelor-Master systeem van 4 jaar bachelor naar 3 jaar bachelor ging, zogenaamd om kwalitatieve redenen. Nu krijgen wij weer een boete op ons hoofd bij langstuderen. Betastudies zijn niet gemakkelijk. Ik heb toevallig de cijfers van mijn faculteit (TU Delft, Werktuigbouwkunde) beschikbaar, en
slechts 20% haalt het bachelor in 4 jaar. En de rest is echt niet alleen de luie zuipende student, het niveauverschil met bijvoorbeeld een studie WO psychologie (mijn vriendin doet dat) is...op zijn zachtst gezegd groot.
Lang verhaal. Vraag: Hoe kan het dat betastudies op dezelfde moeilijkheidsgraad gewaardeerd worden als alfa/gamma studies? En niet aankomen met gelijke monniken, gelijke kappen, het is puur administratief een wijziging...
Een boete lijdt alleen tot kwaliteitsverlies (dit jaar al, tentamens die bijvoorbeeld opeens meerkeuze worden en zonder te leren te doen zijn...een pilot voor volgend jaar!).
Aan de andere kant, ik ben bijna klaar met mijn bachelor, 4 jaar heb ik er nu opzitten, en mag lekker 6 maanden boete betalen omdat ik nog 2x een 5.5 (5.8 is pas voldoende) open heb staan

Mijn papiertje wordt wel meer waard, want wie gaat er nu nog beta studeren buiten de corpsballen met rijke pappas, met zulke maatregelen

Paar punten, gaan over in vragen voor Halbe. Ik heb aan de TU Delft gestudeerd, Technische Informatica, en ook daar hadden we in het eerste jaar een vak wat afgesloten werd met een multiple choice examen. Sterker nog de vragen werden zo weinig gevarieerd per jaar dat je gewoon de tentamens van voorgaande jaren uit je hoofd kon leren om een voldoende te halen. Het bijbehorende practicum werd zo slecht gemaakt dat er twee weken voor de deadline nog een extra college werd ingeruimd om mensen uit te leggen wat de bedoeling was. Uiteindelijk was dat niet genoeg want verscheidene mensen hebben toen een voldoende gekregen voor het practicum ondanks dat ze het niet afgemaakt hadden. Waaronder ik. Scheelde mij net de punten om in het eerste jaar 22 punten te halen en vrijstelling te krijgen voor mijn eerste jaar studiefinanciering. Een jaar later heb ik zelfs nog een voldoende gehaald voor een vak waar ik niet eens meer bij was op het eind, simpel weg om de reden dat ik er niets leerde. Ik was toegelaten, maar had te weinig kennis om echt iets toe te voegen aan het practicum. Het over nieuw doen met de juiste kennis had meer zin dus ik stopte, uiteindelijk kwam ik er maanden later achter dat ik toch een voldoende had gehad voor het vak.
Uiteindelijk heb ik de studie niet afgemaakt aangezien ik door verscheidene gebeurtenissen in mijn prive leven de eerste twee jaar weinig tijd aan de studie heb/kon besteden. Ik heb een paar jaar door gemodderd met de futile hoop mijn achterstand goed te maken. Dat bleek niet overbrugbaar, de knoop door gehakt en gekozen voor een studie wissel na mijn vierde jaar.
Toen ben ik over gestapt naar een alfa studie. Appeltje eitje, na drie jaar had ik mijn bachelor Theater-, Film- en Televisiewetenschappen binnen. Heb je daar iets aan? Nee, praktijkgerichte dingen leer je er niet, de nadruk ligt op onderzoek, maar het niveau is zo laag dat je er niet veel aan hebt. Stage lopen? Alleen bij uitzondering. Uitdaging? Nee absoluut niet. Nu kunnen we zeggen echte mannen doen een beta opleiding, want dat is moeilijk, alfa is te simpel en dat kan iedereen. Maar waarom eigenlijk? Mijn ervaring is dat erop beta opleidingen dingen mis gaan, er weinig begeleiding is of interesse in studenten. Mijn ervaring met alfa studies is dat het niveau erg laag is en er niets om gegeven wordt. Alfa studies zijn makkelijk zeg je? Waarom verhogen we het niveau van afla studies dan niet? Waarom is het altijd dat we alfa/gamma afzetten tegen de moeilijkheid van beta, maar we nooit zeggen, misschien moet het niveau omhoog van de alfa studies?
Dus mijn vraag aan Halbe Zijlstra zou in dat geval zijn:
Waarom blijven we neer kijken op alfa/gamma studies en beta studies de hemel in prijzen zonder dat we kijken naar de kwaliteit van het onderwijs dat geleverd wordt? Kunnen we er niet beter voor zorgen dat de kwaliteit van alfa/gamma studies omhoog gaan? Strengere eisen stellen? En betere lesprogramma's?Na mijn bachelor ben ik begonnen aan een master, een master waarvoor ik zelfs 800 euro moest betalen boven op het normale college geld, een master met een selectie procedure. Alleen op het moment dat ik hulp nodig had, het vinden van een stage, gaven ze niet thuis. Er was geen enkele connectie met het bedrijfsleven, er was niets wat ze voor mij konden doen. 20 sollicitatie later heb ik een stage gevonden, maar helaas één onder mijn niveau. Als we kijken naar hoeveel mensen blijven hangen bij een stageplek en daar een baan vinden, dan is het jammer dat er zo weinig aandacht is voor deze koppeling tussen het bedrijfsleven en het onderwijs.
Hoe bent U van plan om deze koppeling tussen het bedrijfsleven en het onderwijs te verbeteren?Maar daar eindigde het niet voor mij. Wat niet duidelijk gemaakt was tijdens de promoavonden voor deze master was dat er geen universitaire docent verbonden was aan de opleiding. Iemand waarbij je je scriptie schrijft. Ook die moest jezelf vinden en ook hier gold weer, als je het zelf niet kan vinden dan kunnen wij niet helpen. 30 universitaire docenten heb ik aangeschreven, de één verwees me door na de ander, de ander had geen tijd of verwees me door naar de eerste. Had ik er eindelijk één gevonden reageerde hij na een tijdje niet meer op mijn e-mails. Mijn huidige begeleider heeft geen kennis van het onderwerp waar ik over schrijf. Sterker nog bij de eerste meeting werd gezegd: "Ik ga je begeleiden, maar het is overwerk voor mij" en "Ik wou dat mijn promotie begeleider zoveel tijd voor mij had". Dat was na twee keer een gesprek van een half uur, waar ik bezig was om uit te leggen waar mijn scriptie over ging en wat het belang ervan was. Het belang van mijn scriptie wordt des te meer duidelijk gemaakt omdat de politiek er iedere vier jaar een mooie brief over uitgeeft.
Wat jullie er zelf over zeggen:
"De creatieve industrie levert een directe bijdrage aan onze economie: de creatieve sectoren dragen rechtstreeks bij aan onze welvaartsgroei en verschaffen substantiële werkgelegenheid. De toegevoegde waarde van de creatieve industrie wordt geschat op 16,9 miljard euro. Dat is ruim 3 procent van het BBP. De jaarlijkse export wordt geschat op 7 miljard dollar, wat neerkomt op ongeveer 1,7 procent van de totale Nederlandse export. De werkgelegenheid in de creatieve industrie bedroeg in 2008 ongeveer 261.000 banen. Dat is ruim 3 procent van de totale werkgelegenheid van Nederland. De werkgelegenheid in de creatieve sectoren groeide tussen 2004 en 2007 ook nog eens sterker dan de totale werkgelegenheid. Met maar liefst 6 procent zat deze ruim boven de gemiddelde totale werkgelegenheidsgroei van 3 procent." We hebben het dan over Media, Kunst en Cultuur blz 12 uit de brief Waarde van creatie 2009.
Maar zoals ik al aangaf, in mijn geval, maar ook zeker in meerdere gevallen. Is het onderwijs ontoereikend.
Waarom worden studenten afgerekend op het niet afronden van een studie, terwijl die studie niet het niveau haalt wat zou moeten of de begeleiding niet toereikend is om op een juiste manier de studie af te sluiten? In het kort waarom moeten studenten gestrafd worden voor het niet op tijd afronden van een studie, terwijl vaak het onderwijs te kort schiet en niet in staat is om te helpen?Ik ken mensen die op het punt stonden om van een flat gebouw te springen, ik ken mensen die het gedaan hebben. Ik heb universiteiten resultaten zien vervalsen om beter uit te komen met cijfers, ik heb studenten geweigerd zien worden omdat er iets mis was met hun inschrijving. Ik heb docenten gezien die studenten niet konden helpen met het vinden van een stage en daarmee was het klaar. Ik heb docenten gezien die niet konden helpen met een scriptie. Ik heb studenten gezien die om hielp vroegen maar niet geholpen werden.
Waarom worden studenten gestrafd voor het niet op tijd af hebben van hun studie, terwijl universiteiten, hogere scholen niet in staat zijn om het onderwijs en de begeleiding te geven die nodig is?De student is de afnemer van het product, het product is ontoereikend, waarom wordt de afnemer gestraft en niet de aanbieder aangepakt.
[edit] De drie belangrijkste vragen zijn eigenlijk:
Waarom wordt het niveau van alfa/gamma studies niet verhoogd tot het niveau van beta studies?Waarom moeten studenten betalen voor onderwijs dat niet toereikend is?Waarom worden studenten gestraft voor uitloop, terwijl vaak de oorzaak gevonden kan worden bij de tekortkomingen in het onderwijs? Moeten niet eerst die problemen opgelost worden, voor we de schuld bij de afnemer van het product leggen?[ Bericht 2% gewijzigd door Tweek op 07-09-2012 02:39:27 ]