abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:40:14 #126
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_116389035
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:49 schreef Buitendam het volgende:

[..]

En stiekem ook een fabeltje.
Buitendam die alleen aardig is mits daartoe gedwongen....
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:41:43 #127
379943 Paper_Tiger
pi_116389073
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een gewoon modaal gezinnetje kan in vergelijking met nu dan niet meer rondkomen en moet dus een beroep gaan doen op liefdadigheid. Je moet vele miljoenen mensen gaan helpen. Je zit dan zo op dat percentage als je geen zin hebt in zwervers onder elke brug.
Een gewoon modaal gezin heeft dan gewoon netto twee keer zoveelte besteden als nu.
pi_116389087
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:40 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Buitendam die alleen aardig is mits daartoe gedwongen....
Nee, Buitendam niet, maar andere mensen wel. (Zegt iedereen.)
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:42:50 #129
379943 Paper_Tiger
pi_116389107
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:23 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Hand afhakken valt onder de definitie van mishandeling. Of het legaal is of niet doet niet terzake. Belasting heffen valt niet onder de definitie van stelen.
Dat is dus maar net met welke maat je meet.
pi_116389112
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:35 schreef 2thmx het volgende:

[..]

1. In dé definitie van stelen en dé definitie van mishandeling? Er is dus een universele definitie van deze begrippen? Care to share?
2. Wel degelijk, komt 'rechtmatig' voor in de definitie van 'mishandeling'. Zelfverdediging bijvoorbeeld kan prima rechtmatig zijn, terwijl het (doorgaans) niet als mishandeling gezien wordt, aangezien (althans in juridische definities) daarvoor onrechtmatigheid vereist wordt.
Er zijn inderdaad definities van ja. Niet universeel, maar wel in het woordenboek. Google ze maar. Zul je zien dat mishandeling niet afhangt van wat rechtmatig is of niet, en stelen wel.
quote:
[..]

Zie punt 1 hierboven.

[..]

Dat is dus niet zo, zie punt 2 hierboven.

[..]

Dat is een universele definitie. Hierboven stemde je in met het bestaan hiervan.
Onzin. Wat jij zegt is een andere definitie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:37 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Jawel, de toestemming volgt uit de leenovereenkomst.
Ook als je het eerder terugneemt dan afgesproken? Ben je dan aan het stelen?
quote:
[..]

Dat is juist in de juridische context van Nederland, maar niet als je een universele definitie, geabstraheerd van juridische contexten, van 'stelen' wil vormen.

Overigens betwist ik of je bruto inkomen, dus voordat de overheid er een deel van afneemt, niet je rechtmatige eigendom is in de Nederlandse context. Volgens mij is belasting, in de Nederlandse context, een juridisch toegestane wijze waarop de overheid inbreuk kan maken op je rechtmatige eigendom -- toch net even wat anders.
Juist, en de LP heeft het over "stelen". Dan mag ik toch aannemen dat men daarmee de Nederlandse definitie bedoelt? Anders moeten ze er een sterretje bij zetten hoor.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het leven van een Jood is niet van de persoon zelf maar van de kampbewaker. Is net zo'n kromme redenering. Alleen omdat een democratisch gekozen overheid besluit Joden te vergassen betekent niet dat het rechtmatig is.
Als het van de wet mag, is het rechtmatig. Of het nou goed is of niet.
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:44:36 #131
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_116389151
Sorry hoor, maar waar nu de discussie over de definitie van stelen gaat kan ik ook zo mijn vraagtekens stellen bij de definitie van het NAP. Zinloze discussie dus.
pi_116389160
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:43 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Als het van de wet mag, is het rechtmatig. Of het nou goed is of niet.
Ja, dan is het inderdaad legaal. Belasting is dus gelegaliseerde diefstal. En ik vind diefstal persoonlijk immoreel, of het nu legaal is of niet in een bepaald land.
pi_116389165
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:39 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Voordat het naar de Belastingdienst gaat, is het van jou, dat is ook zo bepaald in de overeenkomst tussen jou en je werkgever. Dat de Belastingdienst daar vervolgens, op een in Nederland legale wijze, een deel van inneemt, doet daar niets aan af. Is geld dat je, via automatische incasso, overmaakt aan, ik noem maar wat, de Donald Duck, nooit van jou geweest?
Leuk, maar zodra de belastingdienst het opeist is het hun rechtmatige eigendom. Als je het toch zelf houdt, ben jij degene die aan het stelen is.
pi_116389170
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Een gemiddeld gezin ziet meer dan een verdubbeling van besteedbaar inkomen als er 0 belasting is. Bovendien zijn private ondernemingen zo goed als altijd stukken efficienter dan overheidsinstellingen dus de totale kosten voor de maatschappij dalen flink. Lijkt me evident dat je dan makkelijk rond kan komen. Welke rekenvoorbeelden heb jij voorhanden?
Heb bijvoorbeeld deze gegeven FOK! sprak met de Libertarische Partij deel 2
Ik moest zelf maar aan het rekenen aangezien het op vragen om rekenvoorbeelden altijd stil blijft of het beperkt wordt tot de algemeenheden die je zelf ook schetst.
Het is echter een gegeven dat je tot aan best een stevig inkomen in elk geval in periodes van je leven (met opgroeiende kinderen) als gezin momenteel tot de netto ontvangers behoort.
pi_116389190
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, dan is het inderdaad legaal. Belasting is dus gelegaliseerde diefstal. En ik vind diefstal persoonlijk immoreel, of het nu legaal is of niet in een bepaald land.
Gelegaliseerde diefstal bestaat niet. Dat zou het rechtmatigen van het afnemen van rechtmatig eigendom zijn. Dat kan niet, want dan zou het dus geen diefstal meer zijn.
pi_116389230
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Oh, dus als ik van jou 100 euro uit je zak haal en je de volgende dag kom vertellen dat ik daar de daklozen van heb geholpen aan eten en onderdak, dan is het geen diefstal?
Dat is de beste vergelijking die je kunt maken met ons belastingstelsel?

Ik vind het knap.
Dit, dus.
pi_116389232
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:45 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Leuk, maar zodra de belastingdienst het opeist is het hun rechtmatige eigendom. Als je het toch zelf houdt, ben jij degene die aan het stelen is.
Je eigen geld beschermen van diefstal is diefstal, freedom is slavery, ignorance is strength.

Dit is ongeveer dezelfde logica die de illegale mafia erop nahoudt, maar dan met een wetboek in je hand.
pi_116389240
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:46 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Gelegaliseerde diefstal bestaat niet. Dat zou het rechtmatigen van het afnemen van rechtmatig eigendom zijn. Dat kan niet, want dan zou het dus geen diefstal meer zijn.
Jouw geld is je rechtmatige eigendom (mits je het zelf verdient hebt), net als je auto of je schoenen. Niemand mag dat afpakken, ook een overheid niet. Als dat wel afgepakt wordt kan het wel legaal zijn volgens een juridisch systeem maar dat was Joden vergassen in het Nazi systeem ook. Dat betekent dus niet dat ik het als moreel acceptabel beschouw ondanks dat het legaal is.
pi_116389265
quote:

[..]

Dus homo's vermoorden in Iran is geen moord, als in de wet staat dat het rechtmatig is?

Of de doodstraf in de VS, is ook geen moord volgens jou?
pi_116389275
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:43 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad definities van ja. Niet universeel, maar wel in het woordenboek. Google ze maar. Zul je zien dat mishandeling niet afhangt van wat rechtmatig is of niet, en stelen wel.
Volgens Van Dale:
quote:
mis·han·de·ling (de; v; meervoud: mishandelingen) 1het toebrengen van lichamelijk letsel: dierenmishandeling, kindermishandeling
quote:
dief·stal (de; m; meervoud: diefstallen) 1de daad van stelen
quote:
ste·len (werkwoord; stal, heeft gestolen) 1iets dat van een ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden
In beide definities komen de woorden 'rechtmatig' niet voor.

Daarbij, in de Nederlandse context, is rechtmatigheid eveneens een vereiste voor 'mishandeling' (i.c. zelfverdediging is geen mishandeling) of 'diefstal' (i.c. belastingheffing is geen diefstal).

Zowel in de Nederlandse juridische context als voor wat betreft een universele definitie klopt het dus niet wat je schrijft.
quote:
Onzin. Wat jij zegt is een andere definitie.
Een andere definitie dan wat? Kenmerk van een universele definitie is dat deze door ratio wordt bepaald, niet door juridische dogma's van een land. Ik zie niet in waar mijn definitie irrationeel is, i.t.t. jouw definities.
quote:
Ook als je het eerder terugneemt dan afgesproken? Ben je dan aan het stelen?
In de Nederlandse juridische context schend je dan de leenovereenkomst.
quote:
Juist, en de LP heeft het over "stelen". Dan mag ik toch aannemen dat men daarmee de Nederlandse definitie bedoelt? Anders moeten ze er een sterretje bij zetten hoor.
De lijsttrekker van de LP is een belastingadviseur, dus je kunt erop gerust zijn dat hij zich ervan bewust is dat belasting geen diefstal is in de context van het Nederlandse recht. Naar een definitie die daarvan abstraheert, is belastingheffing dat echter wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2012 17:52:35 ]
pi_116389294
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:39 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Waar jij het over hebt is in hoeverre het afwijkt van de huidige situatie, dat is iets heel anders dan maakbaarheid.
Oh, je wilt geen handelingen verrichten om tot die nieuwe situatie te komen (hint, ook wetten afschaffen is nogal een handeling)?
pi_116389305
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:41 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een gewoon modaal gezin heeft dan gewoon netto twee keer zoveelte besteden als nu.
En drie maal zoveel kosten.
pi_116389316
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:50 schreef 2thmx het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

In beide definities komen de woorden 'rechtmatig' niet voor.

Daarbij, in de Nederlandse context, is rechtmatigheid eveneens een vereiste voor 'mishandeling' (i.c. zelfverdediging is geen mishandeling) of 'diefstal' (i.c. belastingheffing is geen diefstal).

Zowel in de Nederlandse juridische context als voor wat betreft een universele definitie klopt het dus niet wat je schrijft.

[..]

Een andere definitie dan wat? Kenmerk van een universele definitie is dat deze door ratio wordt bepaald, niet door juridische dogma's van een land. Ik zie niet in waar mijn definitie irrationeel is, i.t.t. jouw definities.

[..]

In de Nederlandse juridische context schend je dan de leenovereenkomst.

[..]

De lijsttrekker van de LP is een belastingadviseur, dus je kunt erop gerust zijn dat hij zich ervan bewust is dat belasting geen diefstal is in de context van het Nederlandse recht. Naar een definitie die daarvan abstraheert, is belastingheffing dat echter wel.
Deze post had ik dus het geduld niet voor. :D
pi_116389326
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:44 schreef Belabor het volgende:
Sorry hoor, maar waar nu de discussie over de definitie van stelen gaat kan ik ook zo mijn vraagtekens stellen bij de definitie van het NAP. Zinloze discussie dus.
Ach, het is vermaak. Niemand ziet het hele sprookje als een serieuze optie.
pi_116389337
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:45 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Leuk, maar zodra de belastingdienst het opeist is het hun rechtmatige eigendom.
Zelfs als dat zo is -- volgens mij ligt het genuanceerder, maar vooruit -- dan nog is het dus jouw rechtmatige eigendom geweest, en dat was het punt.
quote:
Als je het toch zelf houdt, ben jij degene die aan het stelen is.
Binnen de Nederlandse juridische context ben je dan belasting aan het ontduiken, dat is voor het Nederlands recht niet gelijk aan stelen.
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:53:03 #146
379943 Paper_Tiger
pi_116389361
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Heb bijvoorbeeld deze gegeven FOK! sprak met de Libertarische Partij deel 2
Ik moest zelf maar aan het rekenen aangezien het op vragen om rekenvoorbeelden altijd stil blijft of het beperkt wordt tot de algemeenheden die je zelf ook schetst.
Het is echter een gegeven dat je tot aan best een stevig inkomen in elk geval in periodes van je leven (met opgroeiende kinderen) als gezin momenteel tot de netto ontvangers behoort.
Zie opleiding als een investering. Leen er geld voor en betaal die schulden gewoon af. De jaarlijkse kosten smeer je dan uit over meer jaren. De kinderen kunnen uiteindelijk ook een deel van die schuld zelf af betalen. Zij plukken er uiteindelijk de vruchten van. Linksom of rechtsom de opleiding van kinderen moet ook nu betaald worden. De rekening betaal je uiteindelijk altijd zelf.
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:54:11 #147
379943 Paper_Tiger
pi_116389389
quote:

[..]

Dan bestaat gelegaliseerde mishandeling dus ook niet. Als de staat jouw hand opeist als straf voor een diefstal is die hand niet meer van jou.
pi_116389397
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jouw geld is je rechtmatige eigendom (mits je het zelf verdient hebt), net als je auto of je schoenen. Niemand mag dat afpakken, ook een overheid niet. Als dat wel afgepakt wordt kan het wel legaal zijn volgens een juridisch systeem maar dat was Joden vergassen in het Nazi systeem ook. Dat betekent dus niet dat ik het als moreel acceptabel beschouw ondanks dat het legaal is.
Geld dat naar de belasting moet gaan is niet jouw geld. De belastingdienst kan geen belastinggeld stelen, het is namelijk al haar eigen geld. Hoe moeilijk is dit te begrijpen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:49 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dus homo's vermoorden in Iran is geen moord, als in de wet staat dat het rechtmatig is?

Of de doodstraf in de VS, is ook geen moord volgens jou?

Lees even terug. Er is een verschil in definitie tussen stelen en moorden. In de ene speelt rechtmatigheid wel een rol, in de andere niet.

Anyway, ik heb het wel weer gezien. Ik ga mn eigen auto stelen.
pi_116389416
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:54 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dan bestaat gelegaliseerde mishandeling dus ook niet. Als de staat jouw hand opeist als straf voor een diefstal is die hand niet meer van jou.
Dan zou die hand niet gestolen zijn, maar het zou nog steeds mishandeling zijn. Waarom is dit zo moeiljik te begrijpen? :')
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:57:43 #150
379943 Paper_Tiger
pi_116389483
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En drie maal zoveel kosten.
Uit welke duim zuig je dat toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties