Zou je zo vriendelijk willen zijn om niet in bijna elke post woorden als "natuurlijk" te gebruiken, dat is namelijk heel irritant en kinderlijk.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zou niet zo heel slim zijn geweest natuurlijk
Een gewoon modaal gezinnetje kan in vergelijking met nu dan niet meer rondkomen en moet dus een beroep gaan doen op liefdadigheid. Je moet vele miljoenen mensen gaan helpen. Je zit dan zo op dat percentage als je geen zin hebt in zwervers onder elke brug.quote:Op dinsdag 4 september 2012 16:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, als de ondoelmatigheid van de overheid verdwijnt is zo'n groot deel van je inkomen afstaan niet nodig. Maar ik denk wel dat mensen vrijwillig misstanden aanpakken ja.
Is een trekje waar utopische maakbaarheidsgelovers helaas vaker een handje van hebbenquote:Op dinsdag 4 september 2012 16:56 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Stelen is een definitie. Volgens de huidige definitie is belasting heffen geen stelen. Het is pas stelen als je de definitie van stelen gaat veranderen. Dat is wat de LP doet.
Nou, een modaal gezin kan prima rondkomen als ze geen belasting hoeven te betalen. En als er geen "safety cushion" van de overheid is zijn mensen sneller geneigd hard te werken voor hun succes dus krijg je minder paupers (niet negatief bedoeld) in de maatschappij.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een gewoon modaal gezinnetje kan in vergelijking met nu dan niet meer rondkomen en moet dus een beroep gaan doen op liefdadigheid. Je moet vele miljoenen mensen gaan helpen. Je zit dan zo op dat percentage als je geen zin hebt in zwervers onder elke brug.
Maakbaarheid?quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is een trekje waar utopische maakbaarheidsgelovers helaas vaker een handje van hebben
Hand afhakken valt onder de definitie van mishandeling. Of het legaal is of niet doet niet terzake. Belasting heffen valt niet onder de definitie van stelen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:11 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Je vindt het ook geen mishandeling als bij een Iraanse dief de hand wordt afgehakt, aangezien dat in die staat conform de wet is?
Zoals heiden zei, als ik 1000 euro van jou afpak en aan daklozen geef en mezelf ambtenaar of politicus noem is dat nog steeds diefstal.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:23 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Hand afhakken valt onder de definitie van mishandeling. Of het legaal is of niet doet niet terzake. Belasting heffen valt niet onder de definitie van stelen.
Nee hoor, niet in Iran (mits de Iraanse overheid het doet, uiteraard). Dan moet je eerst de definitie aanpassen!quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:23 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Hand afhakken valt onder de definitie van mishandeling.
Oh, je kan bij een definitie tóch abstraheren van de juridische context in een land?quote:Of het legaal is of niet doet niet terzake.
Wel als je stelen definieert als 'iets materieels van iemand afnemen zonder toestemming daartoe'.quote:Belasting heffen valt niet onder de definitie van stelen.
Tadaa.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:23 schreef MilaNL het volgende:
Of het legaal is of niet doet niet terzake.
Daarover verschillen de meningen. Zeker wanneer er weer eigen definities verzonnen gaan worden. Maar van de deelnemende partijen aan deze verkiezingen heeft de LP naast pakweg SOPN de grootste maakbaarheidsidealen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:18 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Maakbaarheid?
Als je iets een libertariër niet in de schoenen kunt schuiven, is het dat wel.
Dat is maar zeer de vraag. Uit elk rekenvoorbeeld tot nu toe bleek dat dit niet mogelijk was.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nou, een modaal gezin kan prima rondkomen als ze geen belasting hoeven te betalen.
Ik denk dat je niet begrijpt wat maakbaarheid inhoudt, het libertarisme wil helemaal niet de maatschappij op een bepaalde manier inrichten (uit principe en omdat dat niet werkt), het is juist exact waartegen het zo ageert, het idee dat alles collectief geregeld moet worden en gestuurd kan worden.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarover verschillen de meningen. Zeker wanneer er weer eigen definities verzonnen gaan worden. Maar van de deelnemende partijen aan deze verkiezingen heeft de LP naast pakweg SOPN de grootste maakbaarheidsidealen.
Niet als het een belasting is.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zoals heiden zei, als ik 1000 euro van jou afpak en aan daklozen geef en mezelf ambtenaar of politicus noem is dat nog steeds diefstal.
Ja wel hoor. Ook als de Iraanse overheid het doet is het mishandeling. Het woord "rechtmatig" komt niet voor in de definitie van mishandeling. Wel in de definitie van stelen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:24 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Nee hoor, niet in Iran (mits de Iraanse overheid het doet, uiteraard). Dan moet je eerst de definitie aanpassen!
Bij de definitie van stelen wel ja. Bij de definitie van mishandeling niet. Toebrengen van lichamelijk letsel, of het nu door de overheid gebeurt of niet, is altijd mishandeling.quote:[..]
Oh, je kan bij een definitie tóch abstraheren van de juridische context in een land?
Precies. Als je stelen anders definieert wel. Maar dat is nou eenmaal niet de definitie.quote:[..]
Wel als je stelen definieert als 'iets materieels van iemand afnemen zonder toestemming daartoe'.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:29 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Niet als het een belasting is.
[..]
Ja wel hoor. Ook als de Iraanse overheid het doet is het mishandeling. Het woord "rechtmatig" komt niet voor in de definitie van mishandeling. Wel in de definitie van stelen.
[..]
Bij de definitie van stelen wel ja. Bij de definitie van mishandeling niet. Toebrengen van lichamelijk letsel, of het nu door de overheid gebeurt of niet, is altijd mishandeling.
[..]
Precies. Als je stelen anders definieert wel. Maar dat is nou eenmaal niet de definitie.
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Als ik jou iets, wat mijn rechtmatige eigendom is, uitleen, en ik pak het daarna weer teurg, ben ik dan aan het stelen? Ik neem toch "iets materieels van iemand af zonder toestemming daartoe"?quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:31 schreef heiden6 het volgende:
[..]![]()
Zelden zo'n warrig, onlogisch en incoherent verhaal gelezen in bijna 9 jaar hier op Fok!.
Een gemiddeld gezin ziet meer dan een verdubbeling van besteedbaar inkomen als er 0 belasting is. Bovendien zijn private ondernemingen zo goed als altijd stukken efficienter dan overheidsinstellingen dus de totale kosten voor de maatschappij dalen flink. Lijkt me evident dat je dan makkelijk rond kan komen. Welke rekenvoorbeelden heb jij voorhanden?quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is maar zeer de vraag. Uit elk rekenvoorbeeld tot nu toe bleek dat dit niet mogelijk was.
Ben echter erg benieuwd of jij dit misschien beter weet te onderbouwen dan je collega 'libertariërs'.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:29 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Als je stelen anders definieert wel. Maar dat is nou eenmaal niet de definitie.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=stelen&lang=nnquote:ste·len (werkwoord; stal, heeft gestolen)
1
iets dat van een ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden
Ja. En dat geld dat jij naar de staat moet sturen is niet van jou, maar van de belastingdienst.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:33 schreef Stezo het volgende:
[..]
[..]
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=stelen&lang=nn
1. In dé definitie van stelen en dé definitie van mishandeling? Er is dus een universele definitie van deze begrippen? Care to share?quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:29 schreef MilaNL het volgende:
Ja wel hoor. Ook als de Iraanse overheid het doet is het mishandeling. Het woord "rechtmatig" komt niet voor in de definitie van mishandeling. Wel in de definitie van stelen.
Zie punt 1 hierboven.quote:Bij de definitie van stelen wel ja. Bij de definitie van mishandeling niet.
Dat is dus niet zo, zie punt 2 hierboven.quote:Toebrengen van lichamelijk letsel, of het nu door de overheid gebeurt of niet, is altijd mishandeling.
Dat is een universele definitie. Hierboven stemde je in met het bestaan hiervan.quote:Precies. Als je stelen anders definieert wel. Maar dat is nou eenmaal niet de definitie.
Nee, de toestemming volgt uit de leenovereenkomst.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:32 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Als ik jou iets, wat mijn rechtmatige eigendom is, uitleen, en ik pak het daarna weer teurg, ben ik dan aan het stelen? Ik neem toch "iets materieels van iemand af zonder toestemming daartoe"?
Dat is juist in de juridische context van Nederland, maar niet als je een universele definitie, geabstraheerd van juridische contexten, van 'stelen' wil vormen.quote:Iets moet eerst je rechtmatige eigendom zijn voordat iemand het van je kan stelen. Zo simpel is het.
Het leven van een Jood is niet van de persoon zelf maar van de kampbewaker. Is net zo'n kromme redenering. Alleen omdat een democratisch gekozen overheid besluit Joden te vergassen betekent niet dat het rechtmatig is.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:35 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ja. En dat geld dat jij naar de staat moet sturen is niet van jou, maar van de belastingdienst.
Het is een extreme verandering van de inrichting van de maatschappij ten opzichte van nu met een bepaald doel. (althans, het idee is toch dat het er beter of in elk geval anders van wordt, toch?).quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:28 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet begrijpt wat maakbaarheid inhoudt, het libertarisme wil helemaal niet de maatschappij op een bepaalde manier inrichten (uit principe en omdat dat niet werkt), het is juist exact waartegen het zo ageert, het idee dat alles collectief geregeld moet worden en gestuurd kan worden.
Inhoudelijke discussie vind ik prima, felle kritiek ook, maar zo'n opmerking geeft aan dat je het echt niet begrijpt, en daar word ik een beetje moedeloos van.![]()
Nee, het is van jou, en het wordt afgenomen door de belastingdienst.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:35 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ja. En dat geld dat jij naar de staat moet sturen is niet van jou, maar van de belastingdienst.
Voordat het naar de Belastingdienst gaat, is het van jou, dat is ook zo bepaald in de overeenkomst tussen jou en je werkgever. Dat de Belastingdienst daar vervolgens, op een in Nederland legale wijze, een deel van inneemt, doet daar niets aan af. Is geld dat je, via automatische incasso, overmaakt aan, ik noem maar wat, de Donald Duck, nooit van jou geweest?quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:35 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Waar jij het over hebt is in hoeverre het afwijkt van de huidige situatie, dat is iets heel anders dan maakbaarheid.quote:Op dinsdag 4 september 2012 17:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is een extreme verandering van de inrichting van de maatschappij ten opzichte van nu met een bepaald doel. (althans, het idee is toch dat het er beter of in elk geval anders van wordt, toch?).
Als je ook daadwerkelijk tot zo'n verandering wil komen vraagt dat toch wel heel degelijk een zeer stevige portie maakbaarheidsdenken (en handelen). Sorry maar leuker kunnen we het niet maken op dit vlak.
En ik weet prima dat jij het hier niet mee eens zal zijn, ik heb deze discussie al vaker gevoerd en deze constatering doet gewoon pijn maar dat maakt het niet minder terecht. Daarbij maakt het niet uit of je die maakbaarheid richting de belangen van het collectief wilt regelen of richting het individu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |