abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116338117
De Slankreeks

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)s-als-konijnensport/

Vorige topics: Topicreeks: Gezond Slank

De Slank-topics zijn bedoeld voor wie wel wat kilootjes kwijt wil raken, maar geen overgewicht heeft, en voor wie probeert een goed gewicht te behouden, kortom, voor wie bezig is met goed eten en goed leven.

Algemeen uitgangspunt om af te vallen / goed gewicht te houden
• Eet genoeg! Meestal is dat méér dan je denkt: veel mensen die willen afvallen eten te weinig om te kunnen afvallen. Wie te weinig eet geeft z'n lichaam onvoldoende energie om vet af te breken, en daarnaast krijgt het lichaam signalen dat het heel verstandig is om elke overblijvende calorie ergens op te slaan. Op je buik, kont of heupen.
• Eet meer broccoli! Toevallig is broccoli héél gezond. Zegt loveli, dus het zal zo zijn. Iets algemener: eet meer groente. Veel meer groente.
• Sport! Goed voor je lijf, voor de stofwisseling, voor vetverbranding en voor spieropbouw. Niet iedereen kan of wil sporten, sommige mensen wérken echt (huuh), anderen hebben een kwetsbaar lichaam, maar hoe meer je inspanning toevoegt aan je dagelijkse bezigheden, hoe beter dat is voor je lijf. Niet overdrijven natuurlijk.
• Wees duurzaam! Je kunt een laag gewicht bereiken met een extreme aanpak. Dan is het echter heel moeilijk vast te houden. Probeer een aanpak te kiezen die je kan en wil blijven volhouden. In het algemeen is het beter om maximaal een halve kilo per week af te vallen.
• Kijk niet uitsluitend naar calorieën en hecht niet teveel waarde aan een weegschaal. Een eenzijdig menu kan je voorzien van de juiste hoeveelheid calorieën, maar voorziet niet in alle stoffen die je nodig hebt. Een veelzijdig menu bestaat niet zozeer uit de ene dag italiaans en de volgende sushi en de derde hollandse pot, maar uit een verzameling van groente (veel), brood etc (volkoren), vlees (mager) en vet (van de juiste soort). De weegschaal vertelt je hoe zwaar je bent, maar als je een kilo vet verwerkt tot 2 kilo spieren ben je zwaarder.. maar slanker.

Meedoen!
Doen! Welkom! Vertel, wat wil je, wat is je plan, wat doe je? De meeste van ons posten regelmatig een eetlijstje, met daarop:
• O Ontbijt
• T Tussendoortje
• L Lunch
• D Diner
• S Sport
Soms volgt daarop ongevraagd commentaar, niet altijd, schroom niet expliciet om commentaar te vragen, dan krijg je een hoop op- en aanmerkingen (of complimenten natuurlijk, kan ook).

Details (BMI is een handvat om overgewicht vast te stellen. De slankreeks is bedoeld voor mensen zonder overgewicht, met overgewicht (BMI > 27) ben je van harte welkom in het zustertopic Dieetclub.
BMR is een statistische berekening van de hoeveel calorieën die je lichaam nodig heeft om bedlegerig te zijn zonder je organen te beschadigen.

Slowchat In deze reeks wordt veel geslowchat, mocht jouw vraag niet meteen beantwoord worden/ondersneeuwen, stel hem dan gerust nog een keer!

PM-lijst PM-lijst is hier te vinden.
Bijwerken staat vrij!
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  maandag 3 september 2012 @ 10:15:56 #2
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_116338214
Cupcake von der Schokoinsel _O-

Ze zien me aankomen :') :D

Die beesten springen wel hoog zeg :o
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_116338329
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:21 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Joh, de eerste keren dat ik 10 km liep kon ik ook niet meer lopen en was ik misselijk, omdat ik niet meteen iets at toen ik thuiskwam. Na een tijdje loop je als een zonnetje :Y.
ik ben wel snugger genoeg om te weten dat ik moet eten. Mijn fout was eerder dat ik voor 2 dagen rijst had gekookt en dat omdat ik zo brak was, alles op mijn bord had gegooid (en tijdens het eten je afvragen waarom ze het zo friggin veel is :') ) Ik heb in 1 maaltijd 100 gram rijst weg zitten kauwen :D

quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:24 schreef Perruche het volgende:

[..]

Jij moet dieetcoach worden! :P
Nah :P Dan zou ik alleen maar strepen door lijstjes zetten :X

ik ben beter in andere dingen *D
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_116338438
Mn opgeblazen buik is weg! Nu vet>lucht :')
pi_116338498
Ik moet weer even aan de rem trekken :D Iemand ideeën voor het avondeten met véél groente? Enige wat ik kan bedenken is 2 soorten groente en een stukje vlees of vis voor vanavond, maar da's op zich wel een beetje saia :+
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_116338545
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:29 schreef Goodbye het volgende:
Ik moet weer even aan de rem trekken :D Iemand ideeën voor het avondeten met véél groente? Enige wat ik kan bedenken is 2 soorten groente en een stukje vlees of vis voor vanavond, maar da's op zich wel een beetje saia :+
Pastasalade met gegrilde groenten en dan vooral veel groente, weinig pasta? :)

Lijstje voor vandaag, ingesteld op minimaal bewegen ;(

O: Griekse yoghurt met banaan en walnoten
T: hand amandelen
L: omelet met wat baconblokjes en spinazie
T: soort kleine salade nicoise met verse knapperige sperzieboontjes en tonijn en rode ui
D: bietjestaart

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 03-09-2012 10:40:19 ]
Ja doei.
pi_116338624
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:21 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

ik ben wel snugger genoeg om te weten dat ik moet eten. Mijn fout was eerder dat ik voor 2 dagen rijst had gekookt en dat omdat ik zo brak was, alles op mijn bord had gegooid (en tijdens het eten je afvragen waarom ze het zo friggin veel is :') ) Ik heb in 1 maaltijd 100 gram rijst weg zitten kauwen :D

[..]

Nah :P Dan zou ik alleen maar strepen door lijstjes zetten :X

ik ben beter in andere dingen *D
euh... is 75 gram niet een 'normale' portie? Met vrienden reken ik minimaal 100 gram per persoon, anders is het echt te weinig.
Of misschien zit zat ik altijd lomp te schaften.
pi_116338630
Twee O's vandaag blootje?
pi_116338677
Na m'n middagdutje 8-)

:+ dat moet een T zijn, natuurlijk :P
Ja doei.
pi_116338705
Mr.Mo heeft nu een telefonisch interview voor 'n baan in York! Spannend :o
Ja doei.
pi_116338713
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:40 schreef motorbloempje het volgende:
Na m'n middagdutje 8-)

:+ dat moet een T zijn, natuurlijk :P
Ik had gisteren zo'n lekker middagdutje! We waren Nils Holgersson ( :') ) aan het kijken en ik viel zo in slaap (na de bodypump & lunch). Vriendje kon niet slapen en lag heel ongemakkelijk maar is speciaal voor mij blijven liggen O+.

Trouwens bijna geen spierpijn vandaag, ondanks 2x sporten gisteren! Dutjes ftw O+.
pi_116339066
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:36 schreef the85mc het volgende:

[..]

euh... is 75 gram niet een 'normale' portie? Met vrienden reken ik minimaal 100 gram per persoon, anders is het echt te weinig.
Of misschien zit zat ik altijd lomp te schaften.
die bepaalt wat normaal is? :)

Voor mij is 50 gram een normale portie, maar ik ben dan ook maar 2 turfjes hoog.
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  maandag 3 september 2012 @ 11:01:30 #13
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_116339106
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:59 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

Voor mij is 50 gram een normale portie, maar ik ben dan ook maar 2 turfjes hoog.
Rijst vult ook als een malle!
pi_116339132
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Pastasalade met gegrilde groenten en dan vooral veel groente, weinig pasta? :)

Lijstje voor vandaag, ingesteld op minimaal bewegen ;(

O: Griekse yoghurt met banaan en walnoten
T: hand amandelen
L: omelet met wat baconblokjes en spinazie
T: soort kleine salade nicoise met verse knapperige sperzieboontjes en tonijn en rode ui
D: bietjestaart
Lekker idee, bewaar ik voor morgen als ik ga sporten! :9
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_116339180
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:59 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

Daarom ook normaal tussen aanhalingstekens ;). Dat staat altijd achterop zo'n pakje.. Maar ik geloof ook wel dat ik wel bovengemiddelde hoeveelheden at. Dat ik wat zwaar was kwam me niet aanwaaien.

Heb nog steeds wel dat ik na een kant en klare maaltijd (die zijn meestal 450 gram) meestal nog wel trek heb. Maar eigenlijk moet ik ook geen kant en klare dingen eten.
pi_116339186
GB, je zou ook melanzana alla parmigiana kunnen maken, soort lasagne met aubergine als bladen. Verder heb ik niet echt tips :@ ik neem als ik geen carbs wil bij mij D vaak een stevige groentesoep, of gewoon salade met vis of kip, of een "chopped salad" met veel rauwe groente en een lekkere dressing...
pi_116339201
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:04 schreef the85mc het volgende:

[..]

Daarom ook normaal tussen aanhalingstekens ;). Dat staat altijd achterop zo'n pakje.. Maar ik geloof ook wel dat ik wel bovengemiddelde hoeveelheden at. Dat ik wat zwaar was kwam me niet aanwaaien.

Heb nog steeds wel dat ik na een kant en klare maaltijd (die zijn meestal 450 gram) meestal nog wel trek heb. Maar eigenlijk moet ik ook geen kant en klare dingen eten.
Vroeger van AH stoommaaltijd kip met rozemarijn aardappeltjes, die was LEKKER!
pi_116339220
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:05 schreef Perruche het volgende:

[..]

Vroeger van AH stoommaaltijd kip met rozemarijn aardappeltjes, die was LEKKER!
Ow die ken ik geloof ik niet. Bestaat die nog?
pi_116339275
O+ Mr.Mo had een positief gesprek en mag binnenkort daar langs komen *O*
Ja doei.
pi_116339305
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:07 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ow die ken ik geloof ik niet. Bestaat die nog?
Nee :'(.

Fijn mo!! Wat voor bedrijf?
pi_116339327
Trouwens Mo, ik heb nog een vraag aan jou. Jij hebt weleens ravioli gemaakt toch? Rol jij dat uit met de hand of met een pastamachine? De smaak van het deeg en de vulling was lekker maar het was eigenlijk te dik... vroeg me af of je misschien tips had :@
pi_116339382
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:14 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

kan je ergens nog wat groente en eiwitten (kip/vis etc) Ik vind het een heel erg carby weekendlijstje, maar niks voor doordeweeks :)

En die brownie mag je imo ook wel schrappen.
Ik heb niets tegen carbs. En het zijn allemaal goede, volkoren carbs. En ik ben tegen de carb-hetze. Zonder koolhydraten kan ik niet goed functioneren, zeker niet in de intensieve periode die ik deze maand inga.

En die brownie zou inderdaad niet hoeven. Wellicht eet ik die ook niet, maar ik merk dat mezelf alles ontzeggen niet goed werkt. Dat hou ik een week vol, en daarna ga ik helemaal los...

Thanks voor je feedback.
pi_116339391
Ik gebruik een pastamachine en rol 't dan uit tot 'dikte 2' van de 7.. En 2 is denk ik al redelijk dunner dan wat je met de hand kunt doen. :)

Oh, en een softwarebedrijf, 'uiteraard'. Hoofdbedrijf in London, maar kleinere vestiging in York. Hij zou dan gaan softwareontwikkelen, wat hij nu ook doet. Scheen een erg positief en leuk gesprek te zijn, dus hoop dat hij morgen ofzo hoort dat hij volgende week kan langskomen! :)
Ja doei.
pi_116339405
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:11 schreef Perruche het volgende:
Trouwens Mo, ik heb nog een vraag aan jou. Jij hebt weleens ravioli gemaakt toch? Rol jij dat uit met de hand of met een pastamachine? De smaak van het deeg en de vulling was lekker maar het was eigenlijk te dik... vroeg me af of je misschien tips had :@
ik heb zo'n pastamachientje en daar rol ik het mee uit, op standje 5 (de schaal gaat van 1 = superdun naar 10 = dik)

dan zijn ze precies goed :Y

Ik ben trouwens echt blij met mijn O+ Kitchenaid O+, vrijdag pizzadeeg gemaakt en het was zo lekker en zo zacht :) Volgens de omstanders he, ik heb heel netjes een bodem gemaakt met lijnzaad *D
  maandag 3 september 2012 @ 11:15:56 #25
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_116339427
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:13 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen carbs. En het zijn allemaal goede, volkoren carbs. En ik ben tegen de carb-hetze. Zonder koolhydraten kan ik niet goed functioneren, zeker niet in de intensieve periode die ik deze maand inga.

En die brownie zou inderdaad niet hoeven. Wellicht eet ik die ook niet, maar ik merk dat mezelf alles ontzeggen niet goed werkt. Dat hou ik een week vol, en daarna ga ik helemaal los...

Thanks voor je feedback.
Speltbroodjes zijn trouwens ook lekker! *O* 0,0 carbs vind ik ook huu.

Anders kiezen: of bier, of brownie? :Y *lightbulb*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')