abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116726158
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 11:25 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat je het kan samenstellen, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk iets betekend. ;)

Maar als je wilt aangeven dat iemand iets fout heeft gedaan in het spellen van een woord, dan is het een spelfout. Een spelling(s)fout impliceert dat hoe je iets moet spellen fout zou zijn, en dat kan per definitie niet. Het woordje 'mij' kan maar op 1 manier gespeld worden.
Los van alle gezeik over je eigen spelfouten, snap ik niet wat je hier bedoelt.
Een spelfout is gewoon een fout die iemand maakt in de spelling van een woord.
Het woord spelling(s)fout staat helemaal niet in mijn Groene Boekje van 1990.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_116726244
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 13:21 schreef Bleie het volgende:
Het ging me er helemaal niet om het woord 'spelling(s)fout' te verbeteren. Ik weet heel goed dat dat allebei kan, en ik zeg en schrijf nu eenmaal spellingfout, of spelfout. Het ging me erom dat volgens mij 'ik bedenk me' een spel(ling(s))fout werd genoemd. En dat is het niet.
Nee, het is een grammaticafout.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kees22 op 13-09-2012 01:19:00 (Typefout verbeterd) ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_116729883
quote:
SP mistte gewoon inhoud. Dat bleek wel erg pijnlijk in de laatste debatten.
Een mistende inhoud?
  donderdag 13 september 2012 @ 06:10:49 #244
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116729886
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 01:14 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat het niet in het Groene Boekje staat, wil echter niet zeggen dat het woord fout zou zijn. Het Groene Boekje bevat namelijk echt niet alle mogelijke samenstellingen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_116729962
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 01:14 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Is dat niet precies wat ik zeg. Een woord dat per definitie niet kan, bestaat ook niet. :')

Bij mij bestaat het woord ook in geen enkel boekje, en in geen enkele bron online die ik gebruik.
  donderdag 13 september 2012 @ 07:13:05 #246
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116730011
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 06:57 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Is dat niet precies wat ik zeg. Een woord dat per definitie niet kan, bestaat ook niet. :')

Bij mij bestaat het woord ook in geen enkel boekje, en in geen enkele bron online die ik gebruik.
Hier een bron waar het expliciet genoemd wordt.

http://www.onzetaal.nl/ta(...)el-of-spellingsregel
pi_116730479
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2012 07:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hier een bron waar het expliciet genoemd wordt.

http://www.onzetaal.nl/ta(...)el-of-spellingsregel
Die site kun je ook niet serieus gebruiken als het om de officiële spelling gaat... Ze weten wel dat typfout fout is, maar ze gebruiken het zoals het hun uitkomt (het moet typefout zijn). Daar waar het Groene Boekje en de Van Dale leidend zijn voor onze spelling, gaan ze maar iets overnemen uit het Witte Boekje.

http://www.onzetaal.nl/ta(...)ut-spelfout-taalfout

quote:
Het Witte Boekje biedt de gebruiker meer spellingvrijheid dan de officiële regels en kiest in een aantal gevallen voor spellingen die dichter aansluiten bij onze taalintuïtie.
Daarom is onzetaal niet 100% te vertrouwen als het over spelling gaat. Spelling(s)fout is gewoon fout.

En afsluiten wil ik hiermee:
quote:
De grootste spellingsfout is in mijn ogen spellingsfout. Een leuke zin om over na te denken. Mensen die suggereren dat ze ‘geen spellingsfouten maken’, maken deze juist wel! Spellingsfout en spellingfout bestaan niet. Zoek het op in het Groene Boekje en de Dikke van Dale (beide boekwerken zijn mijns inziens de leidraad voor de hedendaagse correcte spelling).
En wat denk je van de veel voorkomende spelfout en/of typefout: typfout. Hiervoor geldt hetzelfde: "Ik maak geen typfout." Dus wel! De wijze les van nu, de correcte schrijfwijze is: SPELFOUT en TYPEFOUT.
http://www.sabinebrokstek(...)n-spellingsfout.html
  donderdag 13 september 2012 @ 08:19:20 #248
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116730517
Tja, ik kan ook een blog schrijven en het tegendeel beweren. Wel waarde hechten aan een blog, maar Onze Taal afwijzen als bron?

Wat je gewoon niet kunt ontkennen dat een bestaand en volgens de spellingregels correct gespeld woord niet per definitie in de woordenlijst of in de Van Dale staat. 'Het staat er niet in' is niet steekhoudend als het om samenstellingen gaat.
pi_116730597
quote:
15s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:19 schreef Lienekien het volgende:
Tja, ik kan ook een blog schrijven en het tegendeel beweren.

Wat je gewoon niet kunt ontkennen dat een bestaand en volgens de spellingregels correct gespeld woord niet per definitie in de woordenlijst of in de Van Dale staat. 'Het staat er niet in' is niet steekhoudend als het om samenstellingen gaat.
Die meid is meer dan alleen een blogschrijfster. Ik denk dat zij meer van taal af weet dan iedereen in dit topic samen. ;)

Ik neem Onze Taal regelmatig serieus, maar niet als het om spelling gaat. Daar zijn echt maar twee bronnen voor. Het Witte Boekje biedt te veel vrijheid.
  donderdag 13 september 2012 @ 08:29:26 #250
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116730614
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:27 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Die meid is meer dan alleen een blogschrijfster. Ik denk dat zij meer van taal af weet dan iedereen in dit topic samen. ;)

Ik neem Onze Taal regelmatig serieus, maar niet als het om spelling gaat. Daar zijn echt maar twee bronnen voor. Het Witte Boekje biedt te veel vrijheid.
Je reageert nog steeds niet op de kern van wat ik steeds naar voren breng, n.l. dat niet alle woorden in de officiële woordenlijst of in Van Dale zijn opgenomen. Dat vind je ook gewoon terug in de toelichting.
  donderdag 13 september 2012 @ 08:30:51 #251
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_116730629
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:27 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Voor spelling is echt maar één officiele bron.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_116730675
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je reageert nog steeds niet op de kern van wat ik steeds naar voren breng, n.l. dat niet alle woorden in de officiële woordenlijst of in Van Dale zijn opgenomen. Dat vind je ook gewoon terug in de toelichting.
Alle woorden die goedgekeurd zijn door de 'taalheren', zullen er in staan. Woorden die geen betekenis hebben zullen er waarschijnlijk nooit inkomen. Er zullen vast en zeker (nieuwe) woorden ontbreken, maar het woord spelling(s)fout worden al zo lang misbruikt, dat ik me niet kan voorstellen dat (als het een correct woord is) het er niet in zou staan. :)
  donderdag 13 september 2012 @ 08:39:45 #253
65252 Bart
pi_116730729
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:35 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Alle woorden die goedgekeurd zijn door de 'taalheren', zullen er in staan. Woorden die geen betekenis hebben zullen er waarschijnlijk nooit inkomen. Er zullen vast en zeker (nieuwe) woorden ontbreken, maar het woord spelling(s)fout worden al zo lang misbruikt, dat ik me niet kan voorstellen dat (als het een correct woord is) het er niet in zou staan. :)
Welnee joh, bergen samenstellingen staan niet in het Groene Boekje. Of bestaat een kampeerwinkel niet volgens jou? Om maar wat te noemen.
pi_116730757
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:30 schreef Bart het volgende:

[..]

Voor spelling is echt maar één officiele bron.
quote:
Wel is de inhoud van Van Dale goedgekeurd door de Nederlandse Taalunie (Van Dale heeft een keurmerk gekregen, dat aangeeft dat de inhoud van Van Dale overeenkomt met de officiële spellingregels).
2 bronnen dus.
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:39 schreef Bart het volgende:

[..]

Welnee joh, bergen samenstellingen staan niet in het Groene Boekje. Of bestaat een kampeerwinkel niet volgens jou? Om maar wat te noemen.
Daarom zijn er ook 2 bronnen. De Van Dale bevat de meeste samenstellingen die inderdaad niet in het Groene Boekje staan. ;)

Maar wat mij betreft kan deze discussie beëindigt worden. We zullen het er toch waarschijnlijk niet over eens worden. Het wordt een beetje een Apple vs Android moddergooien nu. :P
  donderdag 13 september 2012 @ 08:46:22 #255
65252 Bart
pi_116730821
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:41 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

[..]

2 bronnen dus.
Nee. De bron is het Groene Boekje. Van Dale neemt het enkel over. Mocht er om wat voor reden dan ook een discrepantie zijn, dan is het Groene Boekje leidend qua spelling. Eén bron dus.
  donderdag 13 september 2012 @ 08:49:03 #256
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_116730854
Ik dacht dat het na Argo wel klaar was met de nutteloze, off-topic discussies. Guess not.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 13 september 2012 @ 08:51:08 #257
65252 Bart
pi_116730883
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik dacht dat het na Argo wel klaar was met de nutteloze, off-topic discussies. Guess not.
Hoezo offtopic? Om spelfouten in een topic te kunnen plaatsen moet toch helder zijn wat uberhaupt een spelfout is :?.
  donderdag 13 september 2012 @ 10:06:51 #258
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116732532
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 08:49 schreef Tha_Erik het volgende:
Zoek je ruzie?
pi_116737452
ligtimeren in supermarkt voor sigaretten

Met een pareltje van een OP:

quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 12:02 schreef daanbundy het volgende:
hallo,
ik ben daan 19 jaar
ik voel me gediscrimineert omdat ik elke keer opnieuw me legitimatie moet laten zien!
sorry maar dit gaat me te ver word ik nou vergeleken met 15 jarige?
ik wil is weten hoe jullie je voellen bij het sigaretten halen
ik ben al zo ver als ze er om vragen geef ik niet eens antwoord en loop ik weg
je kan het verschil toch wel zien aan een klein kind van 14 15 of 16 jaar of een jong volwassenen van boven 18 meestal kan al zien aan het gedrag dat ze uiten bij de kassa
ik vind het legtimeren tot me 20ste gewoon te ver gaan graag jullie reacties hier over
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_116737832
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 12:46 schreef ElizabethR het volgende:
ligtimeren in supermarkt voor sigaretten

Met een pareltje van een OP:

[..]

Gezien de schrijfstijl kan hij best voor een 14jarige doorgaan :D
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')