abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116228074
Hij gaat dus toch door. Per 1 oktober stijgt de BTW van 19% naar 21%. Ik heb al brieven van mijn glasvezelprovider en mobiele aanbieder gekregen dat ze de prijzen hierdoor omhoog zullen gooien.

Zijn er nog partijen die die BTW-verhoging na de verkiezingen terug willen draaien? Is dit uberhaupt nog mogelijk of moet er daarvoor weer te veel geregeld worden en kan dat dus amper?
(Het kan natuurlijk altijd, is mijn mening, maar zal wel weer teveel gedoe zijn voor veel partijen)

En wat is eigenlijk het nut van die BTW-verhoging? Simpelweg een belastingverzwaring voor de burger,zodat er weer meer geld wordt binnengeharkt door de staat? (goh, ik dacht dat de VVD daar zo tegen was, tegen belastingverzwaringen. Ik dacht dat zij zo voor bezuinigen waren, in plaats van de overheid spekken). Of zitten er nog voordeeltjes aan zo'n hoge BTW voor grote bedrijven, of concurrentiepositie met het buitenland oid?

Zal die BTW-verhoging door veel bedrijven niet aangegrepen worden om op een gluiperige manier hun prijzen iets verder te verhoging dan vanwege die BTW strikt noodzakelijk? Denk bijv. aan alleen al kleine afrondingsverschillen van één of een paar cent of zo, dat ze het mooi afronden. Hoe groter je bedrijf (hoe meer je verkoopt), hoe meer baat je hebt bij zo'n stiekeme hogere afronding van 1 of 2 cent.
Of zal zoiets niet gebeuren denken jullie?

En wordt eten (wat meestal 6% btw is) ook duurder door deze BTW-verhoging, omdat bijv. in de produktie van dat eten gewerkt wordt met dingen die wel met BTW-verhoging te maken krijgen, zodat uiteindelijk het eindprodukt (het eten) er ook last van ondervind in de vorm van een prijsverhoging?
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:32:58 #2
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_116228512
Gewoon minder kopen, dat zal ze leren.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:33:39 #3
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_116228550
Prijsverhogingen zijn niet stiekem. Iedere ondernemer is vrij te vragen voor zijn product wat hij wil.

De verwachting is echter dat veel ondernemers de btw verhoging uit eigen zak betalen omdat de concurrentie al erg hevig is.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:41:26 #4
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_116228852
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:21 schreef bulbjes het volgende:
Zijn er nog partijen die die BTW-verhoging na de verkiezingen terug willen draaien?
Ja, de SP wil dat.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_116228950
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:32 schreef mymoodfentje het volgende:
Dat gaat sowieso wel gebeuren, met de huidige plannen houd ik toch geen cent meer over }:|
pi_116229029
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
Prijsverhogingen zijn niet stiekem. Iedere ondernemer is vrij te vragen voor zijn product wat hij wil.

De verwachting is echter dat veel ondernemers de btw verhoging uit eigen zak betalen omdat de concurrentie al erg hevig is.
Kleine ondernemers gaan er idd aan onderdoor wellicht, maar hele grote bedrijven met een grotere marge kunnen het makkelijker hebben. En zeker bedrijven die produkten verkopen die uiteindelijk iedereen toch een keer nodig heeft of die een monopoli-positie op de markt hebben kunnen rustig hun prijzen naar boven afronden.
pi_116229060
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:41 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Ja, de SP wil dat.
tenminste nog 1 verstandige partij ;)
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:47:24 #8
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_116229106
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:45 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Kleine ondernemers gaan er idd aan onderdoor wellicht, maar hele grote bedrijven met een grotere marge kunnen het makkelijker hebben. En zeker bedrijven die produkten verkopen die uiteindelijk iedereen toch een keer nodig heeft of die een monopoli-positie op de markt hebben kunnen rustig hun prijzen naar boven afronden.
Kleine bedrijven hebben grotere marges.

Of je een product 'een keer nodig hebt ' maakt geen reet uit. Er zijn namelijk meerdere aanbieders.
Als je een monopolie positie hebt kun je altijd de prijzen verhogen. Of de BTW nou omhoog gaat of niet.
pi_116229377
BTW verhoging van 2% betekent gewoon een extra inflatie van +/-2%. Van alle bezuinigingen van het kabinet vind ik deze maatregel toch wel de ergste.

In veel landen in Europa is de BTW ook 21% of zelfs 25%, maar dat hoeven wij toch niet te doen... Lagere BTW en belastingen trekken juist bedrijven aan, de bedrijven die wij hard nodig gaan hebben.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:46 schreef bgt het volgende:

[..]

Nee, een verstandig standpunt. De andere standpunten van de SP zijn dramatisch ;)
pi_116229415
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:45 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Dat betekent overigens wbt die kleine ondernemers (neem als voorbeeld een kleding of cadeauwinkeltje in de stad) dat dat kleding- of cadeauwinkeltje wellicht failliet gaat. Nog meer kleine winkeltjes weg (waar we dan weer een ander klein winkeltje voor terug krijgen, wat het ook geen 6 maanden volhoudt...of waar we dan een grote keten voor terugkrijgen waarvan we er al 100 hebben).

Dat houdt ook in dat dat kledingwinkeltje zo in de problemen komt dat het personeel de laan uit moet sturen en zelf als eigenaar nog meer zelf moet doen (met nog meer stress).
Of zo'n eigenaar neemt in het vervolg alleen nog maar 18-jarige meisjes aan, want goedkoper, in plaats van mensen boven de 25. Oudere mensen komen dus nog moeilijker aan de bak.
Ook zullen ze eerder voor zwartwerkers kiezen, want goedkoper.

De economie en de koopkracht gaan de komende jaren onder veel partijprogramma's slechter worden, dus zo'n klein winkeltje krijgt het sowieso al moeilijk. Een BTW-verhoging draagt er dan niet echt aan bij het makkelijker te maken. Sowieso komt er denk ik een hoop rompslomp bij kijken om die BTW te wijzigen?
pi_116229499
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:56 schreef Qontroller het volgende:
BTW verhoging van 2% betekent gewoon een extra inflatie van +/-2%. Van alle bezuinigingen van het kabinet vind ik deze maatregel toch wel de ergste.

In veel landen in Europa is de BTW ook 21% of zelfs 25%, maar dat hoeven wij toch niet te doen... Lagere BTW en belastingen trekken juist bedrijven aan, de bedrijven die wij hard nodig gaan hebben.

[..]

Nee, een verstandig standpunt. De andere standpunten van de SP zijn dramatisch ;)
Ja dat vroeg ik me ook af, in veel landen is de BTW idd ook al hoog, maar wat heeft dat dan voor concrete gevolgen voor onze concurrentie-en handelspositie als wij de BTW ook omhoog gooien?
Heb daar niet zoveel verstand van.

En is het ook niet zo dat omdat alles voor veel bedrijven met die BTW-verhoging duurder wordt (denk ik?) dat ze dan maar nog meer goedkope Polen en andere Oostblokkers aan zullen nemen om de kosten te drukken?
pi_116229505
Ik ben maar een gewone burger en baal dat we nu weer gepakt worden met deze verhoging alsof we niet genoeg aan de Staat afdragen. :(
pi_116229718
quote:

[..]

De verhoging is niet 2 %, maar 2 procentpunt. Dat is een verhoging van 9,5 procent van de BTW.

In mijn ogen een schofterig schandalige prijsverhoging!
pi_116233417
quote:
Met als bijkomend voordeel dat al die piepkuikens hieronder ook niet zo hoeven te roeptoeteren dat ze 'geen cent over houden' :').

Guttegut je iPad wordt 2 euro duurder... Verwende nesten... Ik betaal het liever ook niet hoor, maar als je denkt failliet te gaan aan 2% extra BTW dan gaat er iets niet goed.
pi_116233893
Waarom is bijna iedereen hier zo dom?
pi_116236493
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:42 schreef Jodenkoek het volgende:
Waarom is bijna iedereen hier zo dom?
Jij bent de enige hoor!
pi_116236600
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:32 schreef Luigi het volgende:

[..]

Met als bijkomend voordeel dat al die piepkuikens hieronder ook niet zo hoeven te roeptoeteren dat ze 'geen cent over houden' :').

Guttegut je iPad wordt 2 euro duurder... Verwende nesten... Ik betaal het liever ook niet hoor, maar als je denkt failliet te gaan aan 2% extra BTW dan gaat er iets niet goed.
Ik betaal anders ook al 52% belasting over mijn inkomen. Dan ook nog 21% over mijn aankopen. Dan houd ik van iedere verdiende euro dus nog 27 (pro) centjes over.

Denk daar maar eens over na.
pi_116236701
Niet alle aankopen worden duurder, het lage btw-tarief blijft 6% (wordt dus niet verhoogd). Dat betreft voornamelijk voedsel, maar ook bv. treinkaartjes worden niet duurder per 1 oktober.
pi_116237029
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 15:54 schreef flappy het volgende:

[..]

Ik betaal anders ook al 52% belasting over mijn inkomen. Dan ook nog 21% over mijn aankopen. Dan houd ik van iedere verdiende euro dus nog 27 (pro) centjes over.

Ik zeg ook niet dat het tof is.
pi_116241470
quote:

[..]

Ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat dit niet klopt.

Je betaald alleen 52% over een bepaald gedeelte. En 21% geldt alleen voor luxe aankopen. Dus je huis, je boodschappen en je verzekering geldt dit allemaal niet voor. En je vliegtickets voor als je op vakantie gaat zijn zelfs BTW vrij.
pi_116242858
Het is waarschijnlijk wel goed voor de omzet in september.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:48:00 #22
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
pi_116242900
Zo gaat het nu eenmaal in the netherlands
pi_116243329
Gewoon stoppen met het kopen van onnodige producten, alleen de strikt noodzakelijk spullen zoals bijvoorbeeld eten en drinken aanschaffen.
pi_116244152
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 19:00 schreef QBay het volgende:
Gewoon stoppen met het kopen van onnodige producten, alleen de strikt noodzakelijk spullen zoals bijvoorbeeld eten en drinken aanschaffen.
Er zal, voor velen, niets anders opzitten ;(
“Loop niet voor me, want ik volg niet.
Loop niet achter me, want ik leid niet.
Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”
pi_116244299
De overheid geeft teveel geld uit en daarom gaat de BTW omhoog, gewoon omdat het kan.
Gelukkig is het consumenten vertrouwen enorm groot en daarom is het goed dat ze juist nu de BTW verhogen en dat laat wel zien dat de VVD en het CDA en D66 het beste is wat we op politiek gebied kunnen hebben.
pi_116244332
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:21 schreef bulbjes het volgende:

En wordt eten (wat meestal 6% btw is) ook duurder door deze BTW-verhoging, omdat bijv. in de produktie van dat eten gewerkt wordt met dingen die wel met BTW-verhoging te maken krijgen, zodat uiteindelijk het eindprodukt (het eten) er ook last van ondervind in de vorm van een prijsverhoging?
:Y
pi_116246055
In de C1000 waren al heel wat mensen aan het hamsteren geslagen. Door die 1 gulden-aanbiedingen gingen er heel wat maaltijdsoep-blikken doorheen.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:22:35 #28
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_116246383
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:46 schreef bgt het volgende:

[..]

PVV ook.
pi_116247198
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 19:00 schreef QBay het volgende:
:')

Voor wat leef je dan nog als je alleen maar eten en drinken koopt en niet eens geniet van het leven.
pi_116250134
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 20:42 schreef dieselnoi het volgende:

:')

Voor wat leef je dan nog als je alleen maar eten en drinken koopt en niet eens geniet van het leven.
Wij mogen blij zijn dat we onze leiders mogen dienen.
pi_116255404
stem daarom op partij van de toekomst :')
pi_116259771
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 20:12 schreef miep63 het volgende:
In de C1000 waren al heel wat mensen aan het hamsteren geslagen. Door die 1 gulden-aanbiedingen gingen er heel wat maaltijdsoep-blikken doorheen.
Misschien moet ik ook maar eens gaan hamsteren. Zijn nu ook hamsterweken bij Albert Heijn (helaas alleen nooit de produkten die ik zelf altijd koop die in de aanbieding zijn...).
Helaas heb ik het momenteel zo krap dat hamsteren niet echt lukt ;( :(
pi_116259871
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 01:20 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Misschien moet ik ook maar eens gaan hamsteren. Zijn nu ook hamsterweken bij Albert Heijn (helaas alleen nooit de produkten die ik zelf altijd koop die in de aanbieding zijn...).
Helaas heb ik het momenteel zo krap dat hamsteren niet echt lukt ;( :(
Aah ik las net dat ik het over 1 gulden had, terwijl we al jaren de euro hebben. Maar als je een c1000 in je omgeving heb raad ik je aan daar boodschappen te doen.
pi_116259920
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 01:24 schreef miep63 het volgende:

[..]

Aah ik las net dat ik het over 1 gulden had, terwijl we al jaren de euro hebben. Maar als je een c1000 in je omgeving heb raad ik je aan daar boodschappen te doen.
En ik heb er gewoon overheen gelezen _O- Is de C1000 zo goedkoop dan ja? Ik vind de Jan Linders ook wel tof _O_ is goedkoper dan de AH heb ik gemerkt, en meer assortiment *O*
pi_116260152
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 01:26 schreef bulbjes het volgende:

[..]

En ik heb er gewoon overheen gelezen _O- Is de C1000 zo goedkoop dan ja? Ik vind de Jan Linders ook wel tof _O_ is goedkoper dan de AH heb ik gemerkt, en meer assortiment *O*
De euro-weken bij de C1000 is onderhand bezig, dat is zo'n actie.
Jan Linders is dat een supermarkt, nooit van gehoord.
pi_116260279
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 01:34 schreef miep63 het volgende:

[..]

De euro-weken bij de C1000 is onderhand bezig, dat is zo'n actie.
Jan Linders is dat een supermarkt, nooit van gehoord.
Alleen in het Zuiden des lands.
pi_116260609
quote:

[..]

De btw gaat met meer dan 10% omhoog, de inflatie stijgt dus niet met 2% en bedrijven hebben niet direct last van deze verhoging...
pi_116263821
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 01:54 schreef Yreal het volgende:

[..]

De btw gaat met meer dan 10% omhoog, de inflatie stijgt dus niet met 2% en bedrijven hebben niet direct last van deze verhoging...
Ach je vat m'n punt, de BTW gaat 2 procentpunten omhoog. Dat betekent wel ongeveer 2% extra inflatie, want de prijzen stijgen +/- 2 procentpunten. En bedrijven hebben wel direct last van deze verhoging, want niet elk bedrijf kan klakkeloos de prijzen omhoog gooien. De meeste bedrijven zullen zich moeten conformeren aan de markt. Daarnaast kan je de klant niet producten aanbieden met prijzen als: ¤2,03, ¤7,14, ¤201,45, oftewel die prijzen dalen waarschijnlijk ook, wat de winstmarge aantast.
pi_116265267
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 10:29 schreef Qontroller het volgende:

[..]

Ach je vat m'n punt, de BTW gaat 2 procentpunten omhoog. Dat betekent wel ongeveer 2% extra inflatie, want de prijzen stijgen +/- 2 procentpunten. En bedrijven hebben wel direct last van deze verhoging, want niet elk bedrijf kan klakkeloos de prijzen omhoog gooien. De meeste bedrijven zullen zich moeten conformeren aan de markt. Daarnaast kan je de klant niet producten aanbieden met prijzen als: ¤2,03, ¤7,14, ¤201,45, oftewel die prijzen dalen waarschijnlijk ook, wat de winstmarge aantast.
Je spreekt jezelf tegen. Of er is inflatie, of de prijzen dalen. Daarnaast vergeten de meeste mensen dat een stijging van 119 naar 121 geen twee procent is...
pi_116265330
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 11:54 schreef nikk het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen. Of er is inflatie, of de prijzen dalen.
Want beide kunnen niet tegelijk...

Oke, laat ik het anders formuleren. De gemiddelde prijzen zullen stijgen, alleen niet voor de volle 2 procentpunt van de BTW, omdat dat niet in elke markt en bij elke onderneming mogelijk is.
pi_116265412
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 september 2012 11:56 schreef Qontroller het volgende:

[..]

Want beide kunnen niet tegelijk...

Oke, laat ik het anders formuleren. De gemiddelde prijzen zullen stijgen, alleen niet voor de volle 2 procentpunt van de BTW, omdat dat niet in elke markt en bij elke onderneming mogelijk is.
De stijging van de prijzen zal sowieso geen twee procent zijn omdat de BTW omhoog gaat. Alleen wanneer ook de bruto prijs van het product met twee procent stijgt is dat het geval. De ervaring vanuit het buitenland (Duitsland) leert dat de stijging van 19 naar 21 procent vrijwel geen gevolgen zal hebben voor de prijzen in de winkel.
pi_116265647
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 11:54 schreef nikk het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen. Of er is inflatie, of de prijzen dalen. Daarnaast vergeten de meeste mensen dat een stijging van 119 naar 121 geen twee procent is...
nee maar het is wel 1.68% en dat is bijna wel bijna 2%. Dat is gewoon 1.68% extra bovenop de normale inflatie van goederen. En dan laat ik de inflatie in de zorg nog eens buiten beschouwing
pi_116266185
Inflatie in de zorg? Waar heb jij het over... De zorgkosten stijgen, dat is anders dan inflatie.
pi_116266223
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 12:00 schreef nikk het volgende:

[..]

De stijging van de prijzen zal sowieso geen twee procent zijn omdat de BTW omhoog gaat. Alleen wanneer ook de bruto prijs van het product met twee procent stijgt is dat het geval. De ervaring vanuit het buitenland (Duitsland) leert dat de stijging van 19 naar 21 procent vrijwel geen gevolgen zal hebben voor de prijzen in de winkel.
iemand die economie snapt _O_
pi_116269384
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 12:27 schreef nikk het volgende:
Inflatie in de zorg? Waar heb jij het over... De zorgkosten stijgen, dat is anders dan inflatie.
ja en dat heet inflatie. Inflatie is de prijsstijging van goederen en diensten.
pi_116270793
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 12:00 schreef nikk het volgende:

[..]

De stijging van de prijzen zal sowieso geen twee procent zijn omdat de BTW omhoog gaat. Alleen wanneer ook de bruto prijs van het product met twee procent stijgt is dat het geval.
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg +/-2%, aangezien prijsveranderingen twee kanten op kunnen gaan. Het is 119 naar 121, zoals je al zei, maar het staat een ondernemer vrij om te bepalen wat hij of zij gaat doen.

quote:
De ervaring vanuit het buitenland (Duitsland) leert dat de stijging van 19 naar 21 procent vrijwel geen gevolgen zal hebben voor de prijzen in de winkel.
Dat principe benoem ik toch? Dat niet alle bedrijven de prijzen kunnen verhogen vanwege bijvoorbeeld marktconformiteit.
pi_116270993
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 14:24 schreef dieselnoi het volgende:

[..]

ja en dat heet inflatie. Inflatie is de prijsstijging van goederen en diensten.
Nee, er wordt meer uitgegeven in de zorg. Een pleister is in 2013 niet duurder dan in 2012.
  zaterdag 1 september 2012 @ 17:18:00 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116274747
quote:
Dit
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_116274935
Ik vind dit een goede maatregel. In principe kopen mensen met een hoger inkomen meer producten dus betalen die indirect meer belasting. Mensen die weinig geld kunnen uitgeven, kopen wellicht minder en komen zo dus beter weg met deze maatregel.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_116274942
Dit is gewoon erg verstandig beleid, in het MKB gaat het al erg goed:
quote:
De nettowinstmarge van de productie is verslechterd sinds de crisis uitbrak. Oorzaak
hiervoor was de combinatie van slechts geleidelijk aanpasbare vaste kosten en druk op
de afzet, zowel in volume als prijs. Personeelskosten vormden een van deze hoge kostenposten.
Bedrijven hebben de afgelopen jaren veel personeel in dienst gehouden,
terwijl er minder werk voor hen was. Vooral nu het economische herstel langer op zich
laat wachten, zullen bedrijven de pijn van een verdere winstdaling ervaren en hun
personeelsbestand versneld aanpassen, waardoor de werkloosheid het komende jaar
verder oploopt.
http://overons.rabobank.c(...)208_tcm64-167195.pdf
pi_116299056
quote:

[..]

Hoezo dramatisch???Ze zijn de enige die tenminste nog veel sociale standpunten hebben. De rest van de partijen is alleen maar voor de veelverdienenden. Die hebben geen last van al die verhogingen en lachen zich rot dat er aan de onderkant zoveel voor de zorg betaald moet worden. Ik zal nooit vergeten wat mijn baas zei toen de zorg geprivatiseerd werd........ha, nu kan ik weer een keer extra op vakantie nu ik zo weing zorgkosten hoef te betalen.....bedankt Hoogervorst/Borst. VVD is als gif......zeer gevaarlijk :?
pi_116381362
dit is nou niet echt economisch stimulerend.
maarja, wij hebben daar weinig over te zeggen.
het enige wat wij er aan kunnen doen is allemaal op 1 partij stemmen die daar tegen is.
dit zal wel het meest besproken bericht zijn want nujij.nl staat hier ook al vol mee:
http://www.nujij.nl/economie/btw-verhoging-per-1-oktober.18733801.lynkx#axzz25UxB4YSo
en typ het maar eens bing.com in, je zult voorstelt staan hoeveel sites je tegen komt.
  dinsdag 4 september 2012 @ 15:58:40 #53
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_116385757
quote:

Waarom zou een lager BTW tarief bedrijven aantrekken? Bedrijven werken BTW neutraal... het is alleen een kostenpost voor de consument.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:00:21 #54
65960 sanger
pi_116385796
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:57 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Dat betekent overigens wbt die kleine ondernemers (neem als voorbeeld een kleding of cadeauwinkeltje in de stad) dat dat kleding- of cadeauwinkeltje wellicht failliet gaat. Nog meer kleine winkeltjes weg (waar we dan weer een ander klein winkeltje voor terug krijgen, wat het ook geen 6 maanden volhoudt...of waar we dan een grote keten voor terugkrijgen waarvan we er al 100 hebben).

Dat houdt ook in dat dat kledingwinkeltje zo in de problemen komt dat het personeel de laan uit moet sturen en zelf als eigenaar nog meer zelf moet doen (met nog meer stress).
Of zo'n eigenaar neemt in het vervolg alleen nog maar 18-jarige meisjes aan, want goedkoper, in plaats van mensen boven de 25. Oudere mensen komen dus nog moeilijker aan de bak.
Ook zullen ze eerder voor zwartwerkers kiezen, want goedkoper.

De economie en de koopkracht gaan de komende jaren onder veel partijprogramma's slechter worden, dus zo'n klein winkeltje krijgt het sowieso al moeilijk. Een BTW-verhoging draagt er dan niet echt aan bij het makkelijker te maken. Sowieso komt er denk ik een hoop rompslomp bij kijken om die BTW te wijzigen?
De koopkracht moet ook wel achteruit met alle bezuinigingen die noodzakelijk zijn om de 3% van Brussel te halen. Uit welk potje het dan komt maakt weinig uit. De BTW is misschien wel de eerlijkste, omdat dan alleen de gebruiker betaald. Iemand die spaart betaald de verhoging dus niet.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:01:28 #55
65960 sanger
pi_116385830
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:59 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Ja dat vroeg ik me ook af, in veel landen is de BTW idd ook al hoog, maar wat heeft dat dan voor concrete gevolgen voor onze concurrentie-en handelspositie als wij de BTW ook omhoog gooien?
Heb daar niet zoveel verstand van.
Geen omdat er binnen de EU onderling geen BTW wordt gerekend.

quote:
En is het ook niet zo dat omdat alles voor veel bedrijven met die BTW-verhoging duurder wordt (denk ik?) dat ze dan maar nog meer goedkope Polen en andere Oostblokkers aan zullen nemen om de kosten te drukken?
De BTW is geen kostenpost voor bedrijven (in beginsel) maar voor consumenten.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:02:55 #56
65960 sanger
pi_116385881
quote:

[..]

En denk dan eens na dat je in Duitsland, de UK, Frankrijk, Belgie en nog een aantal nog minder overhoudt.... (blijkt uit onderzoek die jaartje geleden door Rendement is gepubliceerd).
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:04:08 #57
65960 sanger
pi_116385905
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 19:31 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

:Y
Niet dus. BTW is niet kostprijsverhogend, alleen verkoopprijs.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:04:27 #58
37248 BertV
Klei indiaan
pi_116385919
quote:
^O^

...en dat ga ik ook zeker doen.
Als je dat niet doet, zoals vrijwel iedereen, teer je in op je spaargeld.
Spaargeld dat ook in 1 klap 2% extra minder waard is geworden. (bovenop de inflatie)
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:07:08 #59
65960 sanger
pi_116385998
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2012 01:54 schreef Yreal het volgende:

[..]

De verkoopprijs wordt (sec door de BTW verhoging) maar 2% hoger.

Dat een verhoging van 19% naar 21% meer dan 10% verhoging is doet hier niets aan af....
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:11:01 #60
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_116386131
Niet dat ze het in stapjes doen en zo in 2 jaar de btw elk jaar 1% verhogen, nee, gewoon BAM 2 procent erbij.
pi_116386224
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:41 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Ja, de SP wil dat.
Laat Roemer dat nou eens wat vaker noemen, kom je aan de portemonnee van de mensen dan worden ze wakker.
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.
pi_116386280
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:58 schreef sanger het volgende:

[..]

Waarom zou een lager BTW tarief bedrijven aantrekken? Bedrijven werken BTW neutraal... het is alleen een kostenpost voor de consument.
Omdat een bedrijf minder winst maakt als de kosten voor de consument hoger worden.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:27:00 #63
65960 sanger
pi_116386653
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:15 schreef Stezo het volgende:

[..]

Omdat een bedrijf minder winst maakt als de kosten voor de consument hoger worden.
Dat gaat alleen op als daardoor de afzet afneemt... En gezien het praktijkvoorbeeld in Duitsland (en in 2001 in NL) heeft het niet zoveel effect op de afzet...
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:27:43 #64
65960 sanger
pi_116386678
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:11 schreef MrBaas het volgende:
Niet dat ze het in stapjes doen en zo in 2 jaar de btw elk jaar 1% verhogen, nee, gewoon BAM 2 procent erbij.
Ah, jij wilt twee keer een zachte klap in plaats ineens een hardere?
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:28:05 #65
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116386688
Wel kut dat t 1 oktober ingaat, ik draag dit jaar nog de btw 1x per jaar af dus moet een correctie doen over 2012
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:31:57 #66
65960 sanger
pi_116386800
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:28 schreef Stefan het volgende:
Wel kut dat t 1 oktober ingaat, ik draag dit jaar nog de btw 1x per jaar af dus moet een correctie doen over 2012
Hoezo correctie?
pi_116386913
BTW verhoging is goed mits men de koopkracht effecten opvangt door werken goedkoper te maken, dat laatste doet men niet en dus is het een slechte maatregel die faillisementen en werkloosheid gaat opleveren.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:48:50 #68
65960 sanger
pi_116387336
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:35 schreef Wespensteek het volgende:
BTW verhoging is goed mits men de koopkracht effecten opvangt door werken goedkoper te maken, dat laatste doet men niet en dus is het een slechte maatregel die faillisementen en werkloosheid gaat opleveren.
Dus je bedoeld een budgetneutrale oplossing? En hoe had je gedacht dat deze maatregel dan leidt tot meer staats inkomsten?
pi_116387451
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:48 schreef sanger het volgende:

[..]

Dus je bedoeld een budgetneutrale oplossing? En hoe had je gedacht dat deze maatregel dan leidt tot meer staats inkomsten?
Doordat het de arbeidskosten drukt en dus de werkgelegenheid stimuleert.
  dinsdag 4 september 2012 @ 16:57:28 #70
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116387649
Maar wat schiet t op voor de MKB?
Ik lever een dienst en factureer + 21 procent
Dat draag ik af
Maar degene die mij inhuurt kan de 21 procent weer terugvragen.
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:04:47 #71
65960 sanger
pi_116387889
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:52 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Doordat het de arbeidskosten drukt en dus de werkgelegenheid stimuleert.
Koopkracht compenseer je niet aan werkgeverskosten kant, maar aan Inkomstenbelasting kant. Dus werken goedkoper maken voor werkgevers levert geen extra koopkracht op voor de werknemer.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:57 schreef Stefan het volgende:
Maar wat schiet t op voor de MKB?
Ik lever een dienst en factureer + 21 procent
Dat draag ik af
Maar degene die mij inhuurt kan de 21 procent weer terugvragen.
Alleen als je B2B levert natuurlijk :)
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:06:59 #72
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116387952
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:04 schreef sanger het volgende:

Mijn werk bestaat uit B2B idd.
pi_116388415
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:04 schreef sanger het volgende:

[..]

Koopkracht compenseer je niet aan werkgeverskosten kant, maar aan Inkomstenbelasting kant. Dus werken goedkoper maken voor werkgevers levert geen extra koopkracht op voor de werknemer.

[..]

Als je arbeidskorting geeft stijgen de netto lonen waardoor er minder druk is om de bruto lonen te verhogen, per saldo zorgt het indirekt ook voor het drukken van de arbeidskosten.
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:26:47 #74
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_116388627
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:06 schreef Stefan het volgende:

[..]

Mijn werk bestaat uit B2B idd.
Maar die klanten van jou leveren waarschijnlijk ook weer producten aan anderen... En die misschien ook wel weer aan anderen, wie weet hoe ver die keten doorgaat. Maar uiteindelijk kom je bij de consument uit die die btw op moet hoesten, want iemand moet het toch betalen... En die gaat dus vaker de hand op de knip houden als producten duurder worden, en dat voel ook jij uiteindelijk weer bovenin die keten...
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  dinsdag 4 september 2012 @ 17:49:20 #75
65960 sanger
pi_116389251
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:20 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Als je arbeidskorting geeft stijgen de netto lonen waardoor er minder druk is om de bruto lonen te verhogen, per saldo zorgt het indirekt ook voor het drukken van de arbeidskosten.
Denk je echt dat er in CAO onderhandelingen minder verhoging gevraagd wordt dan? Buiten dat zijn verhogingen (vooral in CAO's of in grotere organisaties) vooraf volgens een bepaald stramien opgesteld.

Het zal wel enig effect hebben, maar lang niet zoveel als jij verwacht denk ik.
  dinsdag 4 september 2012 @ 18:01:01 #76
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116389564
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:26 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Maar die klanten van jou leveren waarschijnlijk ook weer producten aan anderen... En die misschien ook wel weer aan anderen, wie weet hoe ver die keten doorgaat. Maar uiteindelijk kom je bij de consument uit die die btw op moet hoesten, want iemand moet het toch betalen... En die gaat dus vaker de hand op de knip houden als producten duurder worden, en dat voel ook jij uiteindelijk weer bovenin die keten...
Je kan ook nog 2 procent korting geven, ook goed als markertingtool
pi_116389786
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:07 schreef sanger het volgende:

[..]

De verkoopprijs wordt (sec door de BTW verhoging) maar 2% hoger.

Dat een verhoging van 19% naar 21% meer dan 10% verhoging is doet hier niets aan af....
ook niet, leer eens met procenten rekenen. De prijs wordt ong 1.7% hoger ( en bij dagelijkse dingen is dat niks)
  dinsdag 4 september 2012 @ 18:19:56 #78
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116389966
Stel ik verkoop iets (een dienst) dat 5000 euro ex btw kost. Dat zal 100 euro extra aan btw zijn, dan geef je 100 euro korting. Als dat mensen over de brug helpt.

Ontvang tot eind 2013 de verhoogde BTW als korting!
  dinsdag 4 september 2012 @ 18:21:17 #79
65960 sanger
pi_116389999
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 18:12 schreef Yreal het volgende:

[..]

ook niet, leer eens met procenten rekenen. De prijs wordt ong 1.7% hoger ( en bij dagelijkse dingen is dat niks)
Ik formuleer het wat ongelukkig, de BTW in de verkoopprijs gaat met 2% omhoog. Rekenen met procenten lukt me echt wel :D :P
pi_116390717
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 15:58 schreef sanger het volgende:

[..]

Niet alle bedrijven kunnen zomaar de prijs omhoog gooien, marktconformiteit, afzet-daling, prijselastisch, etc.

In één van je berichten hier stel je al dat de gemiddelde prijsverandering redelijk klein was in Duitsland, dat geeft dus al aan dat een groot deel van de BTW-verhoging (gemiddeld genomen) niet word doorgerekend aan de consument, maar aan de bedrijven, die daardoor minder winst maken.

Ondernemers / internationale bedrijven zullen daardoor eerder uitwijken naar landen waar de winst hoger is.
pi_116393988
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:02 schreef sanger het volgende:

[..]

En denk dan eens na dat je in Duitsland, de UK, Frankrijk, Belgie en nog een aantal nog minder overhoudt.... (blijkt uit onderzoek die jaartje geleden door Rendement is gepubliceerd).
Ligt eraan. De prijzen van drank en drogisterijartikelen zijn in Duitsland bijv. vele malen lager dan in Nederland. Waar een shampoo hier 4 euro kost en een dure dagcreme 21, kost het daar 1,75 en 9 euro, om maar wat te noemen.
Veel bedrijven die drogisterij-artikelen maken staan in Duitsland zelf, dus dat scheelt dan in de prijs.

Daarnaast moet je ook kijken naar wat de burgers verdienen. Of dat in verhouding staat tot de kosten van levensonderhoud. Dat loopt hier in ieder geval steeds meer scheef met duurder wordende produkten en lonen die dalen of in ieder geval niet stijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')