abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116228074
Hij gaat dus toch door. Per 1 oktober stijgt de BTW van 19% naar 21%. Ik heb al brieven van mijn glasvezelprovider en mobiele aanbieder gekregen dat ze de prijzen hierdoor omhoog zullen gooien.

Zijn er nog partijen die die BTW-verhoging na de verkiezingen terug willen draaien? Is dit uberhaupt nog mogelijk of moet er daarvoor weer te veel geregeld worden en kan dat dus amper?
(Het kan natuurlijk altijd, is mijn mening, maar zal wel weer teveel gedoe zijn voor veel partijen)

En wat is eigenlijk het nut van die BTW-verhoging? Simpelweg een belastingverzwaring voor de burger,zodat er weer meer geld wordt binnengeharkt door de staat? (goh, ik dacht dat de VVD daar zo tegen was, tegen belastingverzwaringen. Ik dacht dat zij zo voor bezuinigen waren, in plaats van de overheid spekken). Of zitten er nog voordeeltjes aan zo'n hoge BTW voor grote bedrijven, of concurrentiepositie met het buitenland oid?

Zal die BTW-verhoging door veel bedrijven niet aangegrepen worden om op een gluiperige manier hun prijzen iets verder te verhoging dan vanwege die BTW strikt noodzakelijk? Denk bijv. aan alleen al kleine afrondingsverschillen van één of een paar cent of zo, dat ze het mooi afronden. Hoe groter je bedrijf (hoe meer je verkoopt), hoe meer baat je hebt bij zo'n stiekeme hogere afronding van 1 of 2 cent.
Of zal zoiets niet gebeuren denken jullie?

En wordt eten (wat meestal 6% btw is) ook duurder door deze BTW-verhoging, omdat bijv. in de produktie van dat eten gewerkt wordt met dingen die wel met BTW-verhoging te maken krijgen, zodat uiteindelijk het eindprodukt (het eten) er ook last van ondervind in de vorm van een prijsverhoging?
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:32:58 #2
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_116228512
Gewoon minder kopen, dat zal ze leren.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:33:39 #3
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_116228550
Prijsverhogingen zijn niet stiekem. Iedere ondernemer is vrij te vragen voor zijn product wat hij wil.

De verwachting is echter dat veel ondernemers de btw verhoging uit eigen zak betalen omdat de concurrentie al erg hevig is.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:41:26 #4
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_116228852
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:21 schreef bulbjes het volgende:
Zijn er nog partijen die die BTW-verhoging na de verkiezingen terug willen draaien?
Ja, de SP wil dat.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_116228950
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:32 schreef mymoodfentje het volgende:
Dat gaat sowieso wel gebeuren, met de huidige plannen houd ik toch geen cent meer over }:|
pi_116229029
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
Prijsverhogingen zijn niet stiekem. Iedere ondernemer is vrij te vragen voor zijn product wat hij wil.

De verwachting is echter dat veel ondernemers de btw verhoging uit eigen zak betalen omdat de concurrentie al erg hevig is.
Kleine ondernemers gaan er idd aan onderdoor wellicht, maar hele grote bedrijven met een grotere marge kunnen het makkelijker hebben. En zeker bedrijven die produkten verkopen die uiteindelijk iedereen toch een keer nodig heeft of die een monopoli-positie op de markt hebben kunnen rustig hun prijzen naar boven afronden.
pi_116229060
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:41 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Ja, de SP wil dat.
tenminste nog 1 verstandige partij ;)
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:47:24 #8
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_116229106
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:45 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Kleine ondernemers gaan er idd aan onderdoor wellicht, maar hele grote bedrijven met een grotere marge kunnen het makkelijker hebben. En zeker bedrijven die produkten verkopen die uiteindelijk iedereen toch een keer nodig heeft of die een monopoli-positie op de markt hebben kunnen rustig hun prijzen naar boven afronden.
Kleine bedrijven hebben grotere marges.

Of je een product 'een keer nodig hebt ' maakt geen reet uit. Er zijn namelijk meerdere aanbieders.
Als je een monopolie positie hebt kun je altijd de prijzen verhogen. Of de BTW nou omhoog gaat of niet.
pi_116229377
BTW verhoging van 2% betekent gewoon een extra inflatie van +/-2%. Van alle bezuinigingen van het kabinet vind ik deze maatregel toch wel de ergste.

In veel landen in Europa is de BTW ook 21% of zelfs 25%, maar dat hoeven wij toch niet te doen... Lagere BTW en belastingen trekken juist bedrijven aan, de bedrijven die wij hard nodig gaan hebben.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:46 schreef bgt het volgende:

[..]

Nee, een verstandig standpunt. De andere standpunten van de SP zijn dramatisch ;)
pi_116229415
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:45 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Dat betekent overigens wbt die kleine ondernemers (neem als voorbeeld een kleding of cadeauwinkeltje in de stad) dat dat kleding- of cadeauwinkeltje wellicht failliet gaat. Nog meer kleine winkeltjes weg (waar we dan weer een ander klein winkeltje voor terug krijgen, wat het ook geen 6 maanden volhoudt...of waar we dan een grote keten voor terugkrijgen waarvan we er al 100 hebben).

Dat houdt ook in dat dat kledingwinkeltje zo in de problemen komt dat het personeel de laan uit moet sturen en zelf als eigenaar nog meer zelf moet doen (met nog meer stress).
Of zo'n eigenaar neemt in het vervolg alleen nog maar 18-jarige meisjes aan, want goedkoper, in plaats van mensen boven de 25. Oudere mensen komen dus nog moeilijker aan de bak.
Ook zullen ze eerder voor zwartwerkers kiezen, want goedkoper.

De economie en de koopkracht gaan de komende jaren onder veel partijprogramma's slechter worden, dus zo'n klein winkeltje krijgt het sowieso al moeilijk. Een BTW-verhoging draagt er dan niet echt aan bij het makkelijker te maken. Sowieso komt er denk ik een hoop rompslomp bij kijken om die BTW te wijzigen?
pi_116229499
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:56 schreef Qontroller het volgende:
BTW verhoging van 2% betekent gewoon een extra inflatie van +/-2%. Van alle bezuinigingen van het kabinet vind ik deze maatregel toch wel de ergste.

In veel landen in Europa is de BTW ook 21% of zelfs 25%, maar dat hoeven wij toch niet te doen... Lagere BTW en belastingen trekken juist bedrijven aan, de bedrijven die wij hard nodig gaan hebben.

[..]

Nee, een verstandig standpunt. De andere standpunten van de SP zijn dramatisch ;)
Ja dat vroeg ik me ook af, in veel landen is de BTW idd ook al hoog, maar wat heeft dat dan voor concrete gevolgen voor onze concurrentie-en handelspositie als wij de BTW ook omhoog gooien?
Heb daar niet zoveel verstand van.

En is het ook niet zo dat omdat alles voor veel bedrijven met die BTW-verhoging duurder wordt (denk ik?) dat ze dan maar nog meer goedkope Polen en andere Oostblokkers aan zullen nemen om de kosten te drukken?
pi_116229505
Ik ben maar een gewone burger en baal dat we nu weer gepakt worden met deze verhoging alsof we niet genoeg aan de Staat afdragen. :(
pi_116229718
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:56 schreef Qontroller het volgende:

[..]

De verhoging is niet 2 %, maar 2 procentpunt. Dat is een verhoging van 9,5 procent van de BTW.

In mijn ogen een schofterig schandalige prijsverhoging!
pi_116233417
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:32 schreef mymoodfentje het volgende:
Met als bijkomend voordeel dat al die piepkuikens hieronder ook niet zo hoeven te roeptoeteren dat ze 'geen cent over houden' :').

Guttegut je iPad wordt 2 euro duurder... Verwende nesten... Ik betaal het liever ook niet hoor, maar als je denkt failliet te gaan aan 2% extra BTW dan gaat er iets niet goed.
pi_116233893
Waarom is bijna iedereen hier zo dom?
pi_116236493
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:42 schreef Jodenkoek het volgende:
Waarom is bijna iedereen hier zo dom?
Jij bent de enige hoor!
pi_116236600
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:32 schreef Luigi het volgende:

[..]

Met als bijkomend voordeel dat al die piepkuikens hieronder ook niet zo hoeven te roeptoeteren dat ze 'geen cent over houden' :').

Guttegut je iPad wordt 2 euro duurder... Verwende nesten... Ik betaal het liever ook niet hoor, maar als je denkt failliet te gaan aan 2% extra BTW dan gaat er iets niet goed.
Ik betaal anders ook al 52% belasting over mijn inkomen. Dan ook nog 21% over mijn aankopen. Dan houd ik van iedere verdiende euro dus nog 27 (pro) centjes over.

Denk daar maar eens over na.
pi_116236701
Niet alle aankopen worden duurder, het lage btw-tarief blijft 6% (wordt dus niet verhoogd). Dat betreft voornamelijk voedsel, maar ook bv. treinkaartjes worden niet duurder per 1 oktober.
pi_116237029
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 15:54 schreef flappy het volgende:

[..]

Ik betaal anders ook al 52% belasting over mijn inkomen. Dan ook nog 21% over mijn aankopen. Dan houd ik van iedere verdiende euro dus nog 27 (pro) centjes over.

Ik zeg ook niet dat het tof is.
pi_116241470
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 15:54 schreef flappy het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat dit niet klopt.

Je betaald alleen 52% over een bepaald gedeelte. En 21% geldt alleen voor luxe aankopen. Dus je huis, je boodschappen en je verzekering geldt dit allemaal niet voor. En je vliegtickets voor als je op vakantie gaat zijn zelfs BTW vrij.
pi_116242858
Het is waarschijnlijk wel goed voor de omzet in september.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:48:00 #22
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
pi_116242900
Zo gaat het nu eenmaal in the netherlands
pi_116243329
Gewoon stoppen met het kopen van onnodige producten, alleen de strikt noodzakelijk spullen zoals bijvoorbeeld eten en drinken aanschaffen.
pi_116244152
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 19:00 schreef QBay het volgende:
Gewoon stoppen met het kopen van onnodige producten, alleen de strikt noodzakelijk spullen zoals bijvoorbeeld eten en drinken aanschaffen.
Er zal, voor velen, niets anders opzitten ;(
“Loop niet voor me, want ik volg niet.
Loop niet achter me, want ik leid niet.
Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”
pi_116244299
De overheid geeft teveel geld uit en daarom gaat de BTW omhoog, gewoon omdat het kan.
Gelukkig is het consumenten vertrouwen enorm groot en daarom is het goed dat ze juist nu de BTW verhogen en dat laat wel zien dat de VVD en het CDA en D66 het beste is wat we op politiek gebied kunnen hebben.
pi_116244332
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:21 schreef bulbjes het volgende:

En wordt eten (wat meestal 6% btw is) ook duurder door deze BTW-verhoging, omdat bijv. in de produktie van dat eten gewerkt wordt met dingen die wel met BTW-verhoging te maken krijgen, zodat uiteindelijk het eindprodukt (het eten) er ook last van ondervind in de vorm van een prijsverhoging?
:Y
pi_116246055
In de C1000 waren al heel wat mensen aan het hamsteren geslagen. Door die 1 gulden-aanbiedingen gingen er heel wat maaltijdsoep-blikken doorheen.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:22:35 #28
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_116246383
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:46 schreef bgt het volgende:

[..]

PVV ook.
pi_116247198
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 19:00 schreef QBay het volgende:
:')

Voor wat leef je dan nog als je alleen maar eten en drinken koopt en niet eens geniet van het leven.
pi_116250134
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 20:42 schreef dieselnoi het volgende:

:')

Voor wat leef je dan nog als je alleen maar eten en drinken koopt en niet eens geniet van het leven.
Wij mogen blij zijn dat we onze leiders mogen dienen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')