abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116133504
Ooit geloofde ik in het gezegde dat niemand de waarheid in pacht heeft. Destijds heb ik dat geheel verkeerd geinterpreteerd waardoor mijn leven dermate minder werd. Ik ben nu herstellende maar wil het van me afschrijven en misschien hebben anderen er iets aan.

Ik begrijp nu dat de absolute waarheid enkel iets individueels is. Wat niet al te moeilijk te begrijpen is maar ik geloof of weet bijna zeker dat het hele mechanisme in de hersenen wat die individuele ervaring maakt afhangt van hoe het individu met de absolute waarheid omgaat. Een ieder maakt zijn of haar eigen waarheid, natuurlijk door datgene te kopieeren of imiteren wat al aanwezig was aan waarheden in de maatschappij wat zo'n persoon dan eigen maakt door ermee te leven en het te leren kennen.

Bij mij duurde het besluitvormingsproces wat langer. Na de waarheden in Nederland te hebben bekeken was ik er nog niet uit wat waarheid was en besloot verder te kijken naar andere culturen. Nadat ik daar ook op uitgekeken was heb ik nog jaren in dubio geleefd met wat nu werkelijkheid is en wat niet.

Maar ergens was het al te laat. Het voelde alsof ik de macht over mezelf was verloren, omdat ik zolang in twijfel leefde. De mensen om me heen hadden hun keuzes al gemaakt en als ik dan met hen praatte over koetjes en kalfjes dan leek het alsof wat ze zeiden echt waar was. Voor hen was het natuurlijk echt waar maar ergens in de interpretatie maakte ik dat voor mezelf ook waar op dat moment. Als dan het moment voorbij was, bv ik had een praatje gemaakt op het werk over iets banaals dan moest ik soms uren in de avond mezelf tegen spreken en mezelf weer overtuigen dat iets anders was dan diegene het zei of hoe ik dacht dat die ander het bedoelde.

Ik wist op dat moment niets beters te verzinnen, ook niet na sessies met een psycholoog. Ik heb er zelfs flinke psychoses aan overgehouden maar ook de mooiste ervaringen in mijn leven, van ontzettende mooie engelachtige figuren die dan het goede representeerden en verschrikkelijk vervelende demonische figuren die me vele nachten hebben gekweld. Het heeft relaties gekost, niet alleen de romantische maar ook familie, vrienden en werk. Voor mij is het nog best bizar hoe anders mensen op me reageerden, vroeger vond iedereen me vriendelijk en aardig en wilde me leren kennen, later vermeden mensen me en kreeg ik allerlei nare leugens over me heen.

Nu ik die absolute waarheid beter begrijp is de omgang ook weer makkelijker alhoewel nog niet zoals het vroeger was. Het was niet zo dat ik geen zelfcontrole meer had, alleen dat stukje wat ik 'hogere hersenfuncties' noem, daarover had ik een verminderde controle. Ik heb het meeste wel in goede banen kunnen leiden, behalve dan dat ik stukken minder intelligent overkwam of het leek mij alsof me mij minder intelligent zag dan dat ik van mezelf vond. Omdat ik zo in de knoop zat kon ik ook niet veel zinnigs zeggen of op zo'n manier dat die ander het gevoel had dat ik oprecht was omdat ik zo twijfelde over mijn eigen waarheid. Niet dat ik mezelf als hoogbegaafd beschouw overigens maar meer alsof ik VMBO nivo had terwijl ik Havo had gedaan. Ik ben in die jaren ook 1000 euro bruto achteruit gegaan en heb meerdere banen verloren, mede vanwege indrukken, hoe ik overkwam en niet vanwege de crisis. Gewoon omdat men mij zo inschatte en het werk wat ik deed niet zo belangrijk vond om er echt tijd aan te besteden, wat beter besteed kon worden aan WO collega's qua geld.

Het kost me inmiddels minder moeite doordat ik allerlei overtuigende modellen heb bedacht voor mezelf wat mijn houvast is en wat ik mezelf doe herinneren tijdens moeilijke momenten als ik in gesprek ben met mensen die nog niet die absolute waarheid begrijpen (en vooral subjectiviteit). Wat allemaal voornamelijk neerkomt op mezelf ervan te overtuigen dat ik niet tegen mezelf aan het praten ben maar dat het 'gewoon' onderlinge communicatie is tussen hersencellen, om een weerwoord te bedenken wat enigzins normaal overkomt.
pi_116134563
En wat is die absolute waarheid dan?
pi_116134685
Ik merk het al, je staat lekker nuchter in het leven! ^O^
pi_116134845
Jij moet je gwn gaan verdiepen in filosofie en met name de logica.
pi_116135140
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 01:20 schreef LelijKnap het volgende:
Jij moet je gwn gaan verdiepen in filosofie en met name de logica.
Of z'n antipsychotica innemen... :@
pi_116159289
Antipsychotica gaat niet helpen, niet dat ik dat ooit heb genomen. Ik weet niet, het leven lijkt me dan niet meer waard te leven omdat ik mezelf niet meer kan zijn alhoewel ik verwacht dat dat me dan ook niet meer kan schelen.

Dank voor de tip Lelijkknap, ik vind mijn logica anders prima werken voor mij. Filosofie ben ik nog altijd mee bezig. In mijn logica zit ook het hiernamaals verwoven, misschien dat je daarom geen logica herkent in mijn expressie.

Trebo, ergens heb je een punt, had ik minder geblowd in mijn leven dan was het anders geweest. Helaas voor mij vermoed ik dat het enkel een langere lijdensweg zou zijn, een beetje uitstel van executie. Overigens ben ik al een tijdje gestopt met blowen, waardoor deze problemen juist meer naar de voorgrond treden.

Ik weet zelf ook wel dat alles mijn eigen schuld is geweest en dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn huidige situatie. Ik vind het gewoon zo jammer dat ik vermoed dat ik niet alleen ooit het gevoel zal hebben mezelf te zijn, dat ik mezelf tenminste voor meer dan 50% het gevoel heb dat het beeld wat de ander van mij heeft overeenkomt met hoe ik mezelf wil zien maar ook dat ik enkel zulke reacties zal krijgen zoals in dit topic. Jammer maar helaas voor mij.
pi_116160757
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 19:28 schreef loop het volgende:
Antipsychotica gaat niet helpen, niet dat ik dat ooit heb genomen. Ik weet niet, het leven lijkt me dan niet meer waard te leven omdat ik mezelf niet meer kan zijn alhoewel ik verwacht dat dat me dan ook niet meer kan schelen.
Als je in een psychose zit ben je toch juist niet jezelf, of zie jij dat wel zo?
pi_116161713
ik kan je wel begrijpen
pi_116162398
probeer een nieuw leven te creeeren met de veranderingen die in je hersens en gedachtens zijn ontstaan, door blowe heb je een ander denkbeeld ontwikkeld, waarbij andere gedachtens komen en een ander uitlatingsgedrag, maar zie het positief, je vindt meer antwoorden op vragen die je je zelf stelt dan een mens die nooit geblowd heeft, het veruimd je denkbeeld maar je kan ook in elk denkbeeld vast blijven zitten omdat je meer vragen zoekt en meer antwoorden wil, jezelf zijn is alleen maar een gevoel, hoe jij je wil voelen zo ben jij, dat geldt voor iedereen, maar inderdaad door blowe kan je daarvan in de war raken, je bent niet de enigste
pi_116162488
quote:
7s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 20:05 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als je in een psychose zit ben je toch juist niet jezelf, of zie jij dat wel zo?
Je ziet dan dingen heel anders schijnbaar verruimend op een bepaalde manier... Dat is mij dan ooit eens verteld. Geloof er trouwens geen bal van maar dat terzijde :')
pi_116162584
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 20:52 schreef Sneezeechu het volgende:

[..]

Je ziet dan dingen heel anders schijnbaar verruimend op een bepaalde manier... Dat is mij dan ooit eens verteld. Geloof er trouwens geen bal van maar dat terzijde :')
Zo kun je een grip op de realiteit verliezen ook mooi verwoorden...
Daar heb ik 's nachts mijn dromen voor.
pi_116162623
quote:
7s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 20:54 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zo kun je een grip op de realiteit verliezen ook mooi verwoorden...
Daar heb ik 's nachts mijn dromen voor.
Juist dat maar dat wou de persoon in kwestie niet horen natuurlijk _O-
pi_116166864
ik vind wel, dat iemand die zo zijn probleem kwijt wil, nooit afgezeken mag worden, als iedereen op de wereld 1 iemand zou helpen zou iedereen bezig zijn met iets goeds en zou er vrede zijn, maar zou is iets net als als, en dat is de realiteit, zie op het nieuws of you tube, mensen doen elkaar de ergste dingen aan, dromen is het mooist, maar ieder moet er voor zorgen om de realiteit voor zich zelf zo mooi mogelijk en peacevol te creeren, be happy with your self dude,
pi_116168012
quote:
7s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 20:05 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik ervoer het zelf meer alsof mensen om me heen, familie en opgetrommelde gezondheidsmedewerkers mij ervan wilden overtuigen dat ik in een psychose zat. Ik ging er verder niet tegen in want het leek me nutteloos om mezelf proberen te verdedigen als men zegt dat ik daar niet in staat toe zou zijn, of tot wat dan ook.

Ik heb ze gedag gezegd en uit mijn leven verwijderd nadat ze begonnen te vermoeden dat ik mogelijk gewelddadig zou worden, tegen mezelf of anderen en de politie erbij kwam op hun verzoek.

Achteraf ben ik er wel blij om dat het gebeurt was, ik geloof dat ik mijn familie nu zie voor hoe ze zijn, een bijzonder negatief gezin waarvan ik al die jaren mezelf in allerlei geestelijke bochten heb gewrongen om ze toch als positief te zien vooral omdat zij de enigen waren die echt belangrijk voor me waren. Vrienden ook wel maar die komen en gaan nu eenmaal, mijn familie zag ik echt als mensen waar ik mijn hele leven mee zou omgaan.

Wat mij betreft ben ik in de kern altijd hetzelfde gebleven, ik ben ook maar een mens.
pi_116168520
Afzeiken mag bij mij altijd, sommige mensen hebben het nu eenmaal nodig als onderdeel van hun eigen copings mechanisme en daar kan ik best respect voor hebben. Als m'n negatieve ervaringen dan nog iets bijdragen aan een ander zijn geluk dan vind ik het wel best.

Ik waardeer je post, trieste ervaring voor je. Hopelijk heb je nog leuke momenten met je zoontje ondanks je trauma. Ik zou zeker een leuke vrouw tegen willen komen maar ik wil liever eerst mezelf leren opknappen omdat ik bang ben dat het anders zo'n afhankelijkheids relatie zal worden waar ik op termijn niet gelukkig van zal worden. En anders, wie weet is er een volgend bestaan en ontmoet ik haar daar.
pi_116170180
interresant topic.

Mag ik weten of er een persoonlijkheid stoornis is vast gesteld bij jou?
pi_116172047
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 22:40 schreef loop het volgende:

[..]

Ik ervoer het zelf meer alsof mensen om me heen, familie en opgetrommelde gezondheidsmedewerkers mij ervan wilden overtuigen dat ik in een psychose zat. Ik ging er verder niet tegen in want het leek me nutteloos om mezelf proberen te verdedigen als men zegt dat ik daar niet in staat toe zou zijn, of tot wat dan ook.

Ik heb ze gedag gezegd en uit mijn leven verwijderd nadat ze begonnen te vermoeden dat ik mogelijk gewelddadig zou worden, tegen mezelf of anderen en de politie erbij kwam op hun verzoek.

Achteraf ben ik er wel blij om dat het gebeurt was, ik geloof dat ik mijn familie nu zie voor hoe ze zijn, een bijzonder negatief gezin waarvan ik al die jaren mezelf in allerlei geestelijke bochten heb gewrongen om ze toch als positief te zien vooral omdat zij de enigen waren die echt belangrijk voor me waren. Vrienden ook wel maar die komen en gaan nu eenmaal, mijn familie zag ik echt als mensen waar ik mijn hele leven mee zou omgaan.

Wat mij betreft ben ik in de kern altijd hetzelfde gebleven, ik ben ook maar een mens.
Hoe deed je dan wat ze zo bezorgd maakten over jouw (en hun eigen) welzijn? Hoe uitte de psychose zich?
pi_116183037
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 23:58 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoe deed je dan wat ze zo bezorgd maakten over jouw (en hun eigen) welzijn? Hoe uitte de psychose zich?
Ik luisterde niet meer naar mijn ouders, ik reageerde anders op ze. Dat wil zeggen, vroeger was ik open, eerlijk, spontaan tegen ze en hield ik nog van ze, ik had vaak contact. Ik was ook bezig met zingeving en ging met een spiritueel clubje om waardoor ik met mezelf geconfronteerd werd. Ik veranderde en ging me minder emotioneel afhankelijk gedragen en dat zinde vooral mijn dominante moeder niet zo denk ik achteraf.

Er was verder niets aan de hand, ik ben juist erg geweldloos. Heb ook geen strafblad, ik vermoed dat mijn ouders me vooral wilden vernederen en intimideren in de hoop dat ik weer naar ze zou gaan luisteren en me laten opnemen en/of medicatie nemen. Ik was ook direct weer vrijgelaten eenmaal op het politie buro na een gesprek met een psychiater van de crisisdienst. Het was eigenlijk zo dat zodra ik zei stemmen te horen (niet eens continu ofzo, af en toe) alles veranderde. Achteraf was het maar een fase, ik hoor nu al jaren geen stemmen meer zoals toen alleen nog een irritant hoog piepgeluid.

Kleine-pooier, ik zou schizotypisch en autistisch zijn. Ik hecht er zelf geen waarde aan, al was het maar omdat ik niet geloof dat het mogelijk is een fatsoenlijke diagnose te stellen in een paar uur. Ik ben in ieder geval niet erg onder de indruk van 'de psychiatrie', ik heb wat gesprekken gehad maar zag af van verder contact, ik vind mezelf wel prima, zij zijn in ieder geval niet goed voor me en het deed me vooral overkomen alsof het voornamelijk om het geld ging dan daadwerkelijk hulp en inzicht bieden. Ik zie in ieder geval geen stoornis in mijn persoonlijkheid en een ieder die me daarvan zou willen overtuigen zie ik maar als dat zo iemand mij zou willen neerhalen of in ieder geval doen twijfelen aan mezelf zodat ik makkelijker meega of buig.

Zonzeeenstrand, nooit een prive detective geprobeerd in te huren om je zoontje te vinden?
pi_116195998
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 12:27 schreef loop het volgende:

[..]

Ik luisterde niet meer naar mijn ouders, ik reageerde anders op ze. Dat wil zeggen, vroeger was ik open, eerlijk, spontaan tegen ze en hield ik nog van ze, ik had vaak contact. Ik was ook bezig met zingeving en ging met een spiritueel clubje om waardoor ik met mezelf geconfronteerd werd. Ik veranderde en ging me minder emotioneel afhankelijk gedragen en dat zinde vooral mijn dominante moeder niet zo denk ik achteraf.

Er was verder niets aan de hand, ik ben juist erg geweldloos. Heb ook geen strafblad, ik vermoed dat mijn ouders me vooral wilden vernederen en intimideren in de hoop dat ik weer naar ze zou gaan luisteren en me laten opnemen en/of medicatie nemen. Ik was ook direct weer vrijgelaten eenmaal op het politie buro na een gesprek met een psychiater van de crisisdienst. Het was eigenlijk zo dat zodra ik zei stemmen te horen (niet eens continu ofzo, af en toe) alles veranderde. Achteraf was het maar een fase, ik hoor nu al jaren geen stemmen meer zoals toen alleen nog een irritant hoog piepgeluid.
Op de stemmen na klinkt dit niet echt extreem. Je bent misschien wat apart. Maar blijft natuurlijk wel dat we enkel jouw kant van het verhaal weten, dus er valt moeilijk iets over te zeggen. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom je ouders je zouden willen vernederen. Is dat een reële gedachte?

quote:
Kleine-pooier, ik zou schizotypisch en autistisch zijn. Ik hecht er zelf geen waarde aan, al was het maar omdat ik niet geloof dat het mogelijk is een fatsoenlijke diagnose te stellen in een paar uur.
Dat vind ik wel erg kwalijk. Zijn die diagnoses dan officieel? Persoonlijk dacht ik dat zeker het vaststellen van een persoonlijkheidsstoornis meestal een lange tijd in beslag neemt.

[ Bericht 2% gewijzigd door -Strawberry- op 30-08-2012 18:34:45 ]
pi_116201431
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 18:27 schreef -Strawberry- het volgende:
Op de stemmen na klinkt dit niet echt extreem. Je bent misschien wat apart. Maar blijft natuurlijk wel dat we enkel jouw kant van het verhaal weten, dus er valt moeilijk iets over te zeggen. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom je ouders je zouden willen vernederen. Is dat een reële gedachte?
Het is niet mijn intentie anderen te overtuigen, ik heb me voorgenomen zoveel mogelijk dat spel te vermijden. Ik wilde het vooral van mezelf afschrijven, duidelijker maken en natuurlijk de reacties en meningen van anderen horen zodat ik een beter beeld krijg van wat me nog te wachten staat en hoe ik daar het beste me om kan gaan.

Mijn ouders zouden me willen vernederen zodat mijn wil minder sterk wordt en ik beinvloed kan worden zodat ik weer in de pas loop die zij graag willen, omdat ze natuurlijk geloven dat dat het beste voor me is.

Ook vermoed ik dat mijn ouders het liefste zich zouden willen distantieren van mijn persoon en waar ik voor heb gekozen, beetje Tristan achtig verhaal want ja met een schizofreen weet je het maar nooit, die zijn onvoorspelbaar etc.

Ergens vermoed ik dat mijn moeder er geluk verkijgt uit de wetenschap dat haar zoon haar nodig heeft en niet zonder haar kan, alsof ze graag wil dat ik eeuwig het afhankelijke kind blijf. Maar dat zijn mijn vermoedens, ik heb het ze gevraagd maar dat wilden ze allemaal niet vertellen. Ook niet wat ze destijds tegen de politie hebben verteld toen ze me opsloten in hun huis en 112 belden. En ja, dan komt de politie die mij ziet als psychiatrisch patient en mijn ouders als brave burgers, dan kun je weigeren maar ik durfde niet weg te lopen, bang dat ze me zouden dwingen met geweld. Wat zij eraan hebben weet ik niet, misschien waren ze mij wel gewoon zat en was dit hun manier om mij dat te laten weten.

Ik zal dit alles wel nooit zeker weten of datgene reeel is maar ik heb mijn ouders verder opgegeven en heb ze bijna uit mijn gedachtes verbannen. Of tenminste, het hardnekkige beeld wat ik van ze had opgebouwd na al die jaren. Maar ik moet voor mezelf zorgen en zij dragen niets bij aan mijn geluk, ik kennelijk ook niet aan die van hen want ze laten het er zelf ook zo bij.

quote:
Dat vind ik wel erg kwalijk. Zijn die diagnoses dan officieel? Persoonlijk dacht ik dat zeker het vaststellen van een persoonlijkheidsstoornis meestal een lange tijd in beslag neemt.
Ja ze zijn officieel en wat je zegt dacht ik ook altijd. Misschien heeft mijn broer die psychiater is van beroep zonder mijn medeweten contact gehad met hulpverleners, maar dat weet ik niet, ik zal het hem eens vragen. Ik had ook allerlei hersenscans verwacht maar het kwam in totaal neer op een paar uur met mij spreken en de conclusie was gemaakt, voor de rest van mijn leven helaas want men ziet het nu eenmaal als een ongeneeslijke ziekte. Ik heb nog wel een MRI scan gehad om tumoren uit te sluiten, dat gedeelte vond ik wel professioneel en alles.
pi_116202017
Zo, opgeschoond. Ik heb de posts van zonzeeenstrand verwijderd en hem verzocht een eigen topic te openen.

Gaat u verder.

[ Bericht 89% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2012 20:44:52 ]
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:17:24 #22
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116249014
Wat ik vooral lees is dat jij de waarheid weet (nog steeds na alles gelezen te hebben geen enkel idee wat dat nou precies is), dat anderen die waarheid niet begrijpen en dat je denkt dat iedereen tegen je is en ongelijk hebben met diagnoses en hun gedrag.

Het punt is bij mensen zoals jou dat je ze wel kan vertellen dat er wat mis is maar ze geloven het toch niet zo. Jij ervaart het op die manier en als je dan gelooft dat je logisch nadenkt e.d. en toch vrij normaal reageert enzo dan geloof je dat niet van anderen. Maar juist de mensen met een afwijking kunnen minder goed inschatten hoe normale mensen denken. Net als een dom persoon, die voelt zich ook niet snel dom want hij denkt ook na over dingen en heeft niet door wat hij allemaal mist qua gedachtes om plaatjes correct te maken.

Na je vage topicstart lees ik vooral hierover. Dat je het niet gelooft e.d. en hoe anderen raar zijn eigenlijk. En vertel nu eens over die individuele waarheid? Je kan me dom vinden maar ik heb echt geen idee wat je bedoelt.
we dan
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:21:09 #23
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116249196
quote:
Kleine-pooier, ik zou schizotypisch en autistisch zijn. Ik hecht er zelf geen waarde aan, al was het maar omdat ik niet geloof dat het mogelijk is een fatsoenlijke diagnose te stellen in een paar uur. Ik ben in ieder geval niet erg onder de indruk van 'de psychiatrie', ik heb wat gesprekken gehad maar zag af van verder contact, ik vind mezelf wel prima, zij zijn in ieder geval niet goed voor me en het deed me vooral overkomen alsof het voornamelijk om het geld ging dan daadwerkelijk hulp en inzicht bieden. Ik zie in ieder geval geen stoornis in mijn persoonlijkheid en een ieder die me daarvan zou willen overtuigen zie ik maar als dat zo iemand mij zou willen neerhalen of in ieder geval doen twijfelen aan mezelf zodat ik makkelijker meega of buig.
Dit bedoel ik o.a. Het hele verhaal maar in dikgedrukt de essentie ervan. Mensen met zo'n stoornis geloven vaak niet dat ze zoiets hebben (ook al vertelt iedereen het ze, hebben ze alle pech van de wereld met sociale contacten, banen e.d.). Wat denk je nou dan? Dat je normaal bent ofzo?
we dan
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:22:54 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116249291
Waarheid is het overeenkomen van de theorie of uitspraak met de werkelijkheid.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:25:05 #25
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116249391
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 21:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarheid is het overeenkomen van de theorie of uitspraak met de werkelijkheid.
Hehe ga es naar Haushofer enz. terug jij. Zelfs hier weet jij nog iets wetenschappelijks te vinden om op te reageren 8-)
we dan
pi_116270326
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 21:17 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Wat ik vooral lees is dat jij de waarheid weet (nog steeds na alles gelezen te hebben geen enkel idee wat dat nou precies is), dat anderen die waarheid niet begrijpen en dat je denkt dat iedereen tegen je is en ongelijk hebben met diagnoses en hun gedrag.
Ik zie het zelf zo dat er informatie is in deze wereld waar iedereen mee te maken krijgt en waar iedereen een oordeel over zal moeten vellen, dus over ieder onderwerp moet een individu beslissen over het waar of onwaar is.

Argumenten als dat ik met zo'n instelling mensen tegen me in het harnas jaag, dat men mij daaorm niet meer mag begrijp ik wel maar kan ik weinig aan doen.

Ik kan er van genieten om weken lang in m'n kamer alle onderwerpen en mijn mening daarover te herzien, ik snap dat de meeste mensen liever andere dingen doen. Misschien maak ik gewoon de fout te denken dat mijn mening meer waard is omdat ik er zoveel tijd in heb gestopt, waar ik bij andere mensen zie dat zij die tijd daar niet aan hebben besteed en dat ik dat op de 1 of andere manier 'meegeef' in alles wat ik doe en zeg.

Vooral wanneer mensen mij hun mening wilden opleggen over een onderwerp wat ik al geheel had uitgekauwd, waarvan ik geloofde dat ik het beter kende of in ieder goed genoeg om niet naar die persoon te hoeven luisteren irriteerde me vroeger. Dan probeerde ik nog wel eens verder door te vragen over het onderwerp van discussie of een ander aspect te belichten in de hoop dat die persoon toleranter tegenover mijn mening zou staan maar dat leidde vaak ook niet verder tot irritatie en wrijving en werd ik afgedaan als doordrammertje.

quote:
Het punt is bij mensen zoals jou dat je ze wel kan vertellen dat er wat mis is maar ze geloven het toch niet zo.
Was er voor mij maar een groep van mensen zoals ik :)

quote:
Jij ervaart het op die manier en als je dan gelooft dat je logisch nadenkt e.d. en toch vrij normaal reageert enzo dan geloof je dat niet van anderen.
Nee, dat is dus jouw absolute waarheid die voor jou zo is en die jouw interpretatie zo maakt. Jij gelooft dat, ik weet voor mezelf dat het anders is, daar zullen we wel nooit uitkomen.

quote:
Maar juist de mensen met een afwijking kunnen minder goed inschatten hoe normale mensen denken. Net als een dom persoon, die voelt zich ook niet snel dom want hij denkt ook na over dingen en heeft niet door wat hij allemaal mist qua gedachtes om plaatjes correct te maken.

Na je vage topicstart lees ik vooral hierover. Dat je het niet gelooft e.d. en hoe anderen raar zijn eigenlijk. En vertel nu eens over die individuele waarheid? Je kan me dom vinden maar ik heb echt geen idee wat je bedoelt.
Voor jou is het vaag, voor mij is het duidelijk. Met reacties zoals die van jou kan ik wat, dan kan ik mijn eigen communicatie methodes veranderen zodat mijn persoon wat makkelijker te tolereren is voor anderen.

Je hebt een beeld van mijn persoon opgebouwd of in ieder geval denkwijze, in jouw hoofd noem je dat afwijkend zodat je het kunt afwijzen en loslaten. Het beeld wat ik van mijn denkwijze heb zit niet in jouw hoofd, snap je? Da's mijn brein, daar geld nu eenmaal mijn absolute waarheid net als dat in jouw brein jouw absolute waarheid geld voor jou. Vroeger had ik er de grootste moeite mee om als afwijkend te worden beschouwd of dom, maar inmiddels niet meer. Da's dan ook wel weer een beetje omdat ik onlangs heb besloten mijn huis op te geven en alle dromen van dure auto/motor/kleding enz. en simpeler te gaan wonen, ik hoef niet meer zo graag om te gaan met de groep mensen die is zoals jij.

[ Bericht 1% gewijzigd door loop op 01-09-2012 15:00:43 ]
pi_116270684
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 21:21 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Dit bedoel ik o.a. Het hele verhaal maar in dikgedrukt de essentie ervan. Mensen met zo'n stoornis geloven vaak niet dat ze zoiets hebben (ook al vertelt iedereen het ze, hebben ze alle pech van de wereld met sociale contacten, banen e.d.). Wat denk je nou dan? Dat je normaal bent ofzo?
Natuurlijk kan ik niet reageren op wat ik denk, dan kan ik net zo goed een thesis gaan schrijven. Wat normaal is daar kan ik ook niet over uitweiden. Iemand die eet, slaapt, werkt en zich aan de wetten en regels van dit land houd beschouw ik als normaal. Dat ik aparte meningen heb over bepaalde onderwerpen valt bij mij onder vrijheid van meningsuiting en religie een recht wat iedereen heeft.
  zaterdag 1 september 2012 @ 15:17:48 #28
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116270879
Je ziet het echt niet. Ik weet dat je nu denkt dat dat een zwaktebod van mij is en een simpele oneliner maar ik kan ook niet duidelijker zijn. Hoop dat het wat voor je werkt en blijft werken
we dan
pi_116271936
Gelukkig weet ik inmiddels dat ik enkel mezelf gek kan maken door bepaalde uitspraken als waarheid te interpreteren en heb ik de nodige mentale barrieres of filters voor mezelf ingebouwd. Overigens zitten afwijzingen als oneliners of zwakteboden niet in die barrieres of filters.
pi_116272114
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 14:55 schreef loop het volgende:
Je hebt een beeld van mijn persoon opgebouwd of in ieder geval denkwijze, in jouw hoofd noem je dat afwijkend zodat je het kunt afwijzen en loslaten. Het beeld wat ik van mijn denkwijze heb zit niet in jouw hoofd, snap je? Da's mijn brein, daar geld nu eenmaal mijn absolute waarheid net als dat in jouw brein jouw absolute waarheid geld voor jou. Vroeger had ik er de grootste moeite mee om als afwijkend te worden beschouwd of dom, maar inmiddels niet meer. Da's dan ook wel weer een beetje omdat ik onlangs heb besloten mijn huis op te geven en alle dromen van dure auto/motor/kleding enz. en simpeler te gaan wonen, ik hoef niet meer zo graag om te gaan met de groep mensen die is zoals jij.
Maar stel, even for the sake of argument, jij zou wel een objectief vast te stellen stoornis hebben. Zelfs dan zou jij jezelf ervan kunnen overtuigen dat het onzin is en dat mensen jou in een hokje willen stoppen, terwijl dat niet zo is. Hoe zou iemand jou dan wel ervan kunnen overtuigen dat je een stoornis hebt waarvoor je behandeld zou kunnen worden om je levenskwaliteit te verbeteren? Het lijkt namelijk alsof je het bestaan van stoornissen per definitie afwijst en daarmee de mogelijkheid dat jij er een zou kunnen hebben. Afwijkend zijn is niet hetzelfde als het hebben van een stoornis, gelukkig niet.
pi_116272163
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 14:55 schreef loop het volgende:
Was er voor mij maar een groep van mensen zoals ik :)
Die zijn er wel. Misschien is er zoiets als een praatgroep voor mensen met een schizotypische persoonlijkheid. :P
  zaterdag 1 september 2012 @ 16:07:06 #32
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116272282
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 16:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Die zijn er wel. Misschien is er zoiets als een praatgroep voor mensen met een schizotypische persoonlijkheid. :P
Je vergeet autisme, trololo
we dan
pi_116273282
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 19:28 schreef loop het volgende:

Dank voor de tip Lelijkknap, ik vind mijn logica anders prima werken voor mij. Filosofie ben ik nog altijd mee bezig. In mijn logica zit ook het hiernamaals verwoven, misschien dat je daarom geen logica herkent in mijn expressie.

Trebo, ergens heb je een punt, had ik minder geblowd in mijn leven dan was het anders geweest. Helaas voor mij vermoed ik dat het enkel een langere lijdensweg zou zijn, een beetje uitstel van executie. Overigens ben ik al een tijdje gestopt met blowen, waardoor deze problemen juist meer naar de voorgrond treden.

Ik weet zelf ook wel dat alles mijn eigen schuld is geweest en dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn huidige situatie. Ik vind het gewoon zo jammer dat ik vermoed dat ik niet alleen ooit het gevoel zal hebben mezelf te zijn, dat ik mezelf tenminste voor meer dan 50% het gevoel heb dat het beeld wat de ander van mij heeft overeenkomt met hoe ik mezelf wil zien maar ook dat ik enkel zulke reacties zal krijgen zoals in dit topic. Jammer maar helaas voor mij.
Misschien een gesprek aangaan met een psychiater?
kap nah
pi_116273720
Toch zal ik voor eeuwig ervan overtuigd zijn dat de mensen in mijn omgeving die problemen hebben met mijn gedrag te intolerant zijn en meer moeten leren en zich verder verdiepen in alle materie. Ik heb geen problemen met mezelf, anderen wel, het begint dus bij een ander, niet bij mij.

Ik wil me best aanpassen, een kleine woning huren, geen dure kleding dragen, goedkoop eten kopen, mij zul je echt nergens over horen klagen. Ik zal ook geen woord zeggen tegen die mensen die geloven in DSM termen en allerlei angsten en vooroordelen hebben, ik kan ze prima negeren.

Momenteel heb ik mijn carriere perspectieven bijgesteld van een carriere waarbij ik met een best goed salaris zou kunnen eindigen naar bijstand en vrijwilligerswerk, hopelijk simpel administratief werk waarbij individuele meningen niet relevant zijn. Mocht me dat niet lukken dan zal ik nog proberen het klooster in te gaan, anders vind ik het ook prima om op straat te gaan leven, dan ga ik met mijn spaargeld op de fiets reizen en zie ik wel waar ik beland.

Alles beter dan mensen te gaan geloven die mij ervan willen overtuigen dat ik problemen zou hebben en zo mezelf als gestoord gaan beschouwen waardoor er allerlei problemen in mijn denken zullen ontstaan en ik waarschijnlijk niet voor mezelf kan zorgen, laat staan mezelf kan zijn.

[quote]Maar stel, even for the sake of argument, jij zou wel een objectief vast te stellen stoornis hebben.[quote]

Men kan wel objectief vaststellen dat de aarde om de zon draait maar als iemand mij raar of gestoord vind dan is dat nog altijd subjectief. Misschien omdat een hoop mensen DSM ideeen als waarheid accepteren en het dan vervolgens verwarren met objectiviteit maar ik denk er nu eenmaal anders over en val daar verder niemand mee lastig en heb ook niet die intentie. Dat psychiatrie ook nog eens een universitaire studie is, net als objectieve vakken als natuur en scheikunde maakt het allemaal nog lastiger om te weerleggen.

Ik zie psychiatrische denkbeelden in ieder geval niet als objectief. Ik heb dan misschien wel ervaringen die sommigen raar zullen vinden maar ik kan er mee omgaan. Een ieder die dan wil beweren dat ik mogelijk in de toekomst geweld zou gaan plegen of (andere illegale activiteiten) die zijn voor mij hetzelfde als waarzeggers op een kermis, behalve dan dat zo'n waarzegger niet iedereen bij die kermis wil overtuigen van hetgeen die in zijn glazen bol allemaal heeft gezien over die persoon die het vroeg, waarbij in mijn geval ik niet om hulp heb gevraagd aan psychiatrie (dat waren mijn ouders).
pi_116273802
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 16:39 schreef zipper4u het volgende:
Misschien een gesprek aangaan met een psychiater?
Nee, dan vind ik Fok en jullie replies toch vele malen waardevoller. Met de psychiatrie valt ook verder niet te praten, dan krijg je gewoon medicatie en dat was het dan. Tenzij je natuurlijk zelf een psychiatrische opleiding hebt gevolgd, dan mag je erover mee praten. Ik zelf ga dan toch liever voor geloof, een eigen geloofsgemeenschap oprichten bijvoorbeeld.
pi_116274003
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 16:51 schreef loop het volgende:
Toch zal ik voor eeuwig ervan overtuigd zijn dat de mensen in mijn omgeving die problemen hebben met mijn gedrag te intolerant zijn en meer moeten leren en zich verder verdiepen in alle materie. Ik heb geen problemen met mezelf, anderen wel, het begint dus bij een ander, niet bij mij.
Geheel begrijpelijk. Maar om enigszins goed te kunnen functioneren binnen een maatschappij, zal je wel op normaal niveau moeten kunnen communiceren met andere mensen. En dat probleem ligt wel bij jou, niet bij de ander. Het DSM werkt over het algemeen ook op die manier. Als iemand geen problemen ervaart in het functioneren, is een diagnose met een stoornis niet op z'n plaats. Blijkbaar zijn er toch vlakken waarop jouw functioneren belemmerd wordt, anders zou je geen diagnose hebben.
pi_116274112
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 16:51 schreef loop het volgende:
Ik zie psychiatrische denkbeelden in ieder geval niet als objectief. Ik heb dan misschien wel ervaringen die sommigen raar zullen vinden maar ik kan er mee omgaan. Een ieder die dan wil beweren dat ik mogelijk in de toekomst geweld zou gaan plegen of (andere illegale activiteiten) die zijn voor mij hetzelfde als waarzeggers op een kermis, behalve dan dat zo'n waarzegger niet iedereen bij die kermis wil overtuigen van hetgeen die in zijn glazen bol allemaal heeft gezien over die persoon die het vroeg, waarbij in mijn geval ik niet om hulp heb gevraagd aan psychiatrie (dat waren mijn ouders).
Noch jij noch iemand anders kan dat voorspellen. Maar jij kan niet uitsluiten dat je een ander (of jezelf) tijdens een psychose, wanneer je per definitie geen grip hebt op de realiteit, geweld aan doet. En dat is een beetje het probleem.
pi_116274159
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 16:54 schreef loop het volgende:

[..]

Nee, dan vind ik Fok en jullie replies toch vele malen waardevoller. Met de psychiatrie valt ook verder niet te praten, dan krijg je gewoon medicatie en dat was het dan. Tenzij je natuurlijk zelf een psychiatrische opleiding hebt gevolgd, dan mag je erover mee praten. Ik zelf ga dan toch liever voor geloof, een eigen geloofsgemeenschap oprichten bijvoorbeeld.
En een gesprek met de psycholoog dan? Die mag geen medicijnen uitschrijven. En als je geen medicatie wil dan zal je die sowieso niet krijgen.
pi_116274495
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 17:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Noch jij noch iemand anders kan dat voorspellen. Maar jij kan niet uitsluiten dat je een ander (of jezelf) tijdens een psychose, wanneer je per definitie geen grip hebt op de realiteit, geweld aan doet. En dat is een beetje het probleem.
Maar datzelfde zou dan moeten gelden voor het huwelijk. Wat als iemand tijdens het huwelijk gaat veranderen en opeen zijn kind gaat misbruiken? Zo kun je een hoop dingen nooit uitsluiten, ik vind die redenering zoals jij die benoemt die steeds prevalenter lijkt te worden in deze maatschappij nu eenmaal onjuist en ga er liever niet in mee. Dat ik daardoor moet emigreren is aan de ene kant spijtig maar aan de andere kant zal ik nooit gelukkig kunnen worden in zo'n maatschappij.

Het probleem bestaat enkel in jouw hoofd, niet de mijne. Vraag dan een psychiater om medicatie tegen angsten ofzo.

Overigens lag het minder aan mijn functioneren, ik deed mijn werk en klanten waren tevreden. De diagnose die destijds gesteld werd is voornamelijk vanwege mijn familie. Door die problematische relatie was ik op de werkvloer niet echt de gangmaker maar ook niet vervelend in de zin van vloeken/schelden/collega's neerhalen, ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk mijn negativiteit voor mezelf te houden en het niet te laten merken.
pi_116274538
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 17:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En een gesprek met de psycholoog dan? Die mag geen medicijnen uitschrijven. En als je geen medicatie wil dan zal je die sowieso niet krijgen.
Heb ik al gehad, heeft me ook zeker geholpen bepaalde dingen beter uit te kunnen leggen, als een klankbord zegmaar.
pi_116274710
Je hebt gelijk, iedereen moet oordelen over dingen en dan zelf bekijken of het waar of onwaar is. Dit is echter normaal maar de meeste mensen zullen niet met alles wat ze horen krijgen gelijk gaan bestuderen of het wel of niet zo is.

Een mooi onderwerp zijn "geesten", sommige zullen er wel in geloven en anderen niet. Dit is iets wat redelijk moeilijk te bewijzen is ( en dus vast te stellen als de echte waarheid ) en dus moet je het maar zelf uitvogelen. De zwakte hierin zit dat als jij denkt dat geesten niet bestaan en ze bestaan wel, dat jij fout zit.

Hopelijk snap je daarmee dat jij ook fout kunt denken en dat niet voor alles een uitgebreide documentatie nodig is.

Dat terzijde, het is normaal om een mening over dingen te hebben. Mensen hebben nou een beeld bij mensen, en jij werkt het beeld op dat jij grote problemen hebt. Als merendeel van de bevolking dit ziet, dan zou je dat kunnen beschouwen als de waarheid, alhoewel hij niet vastgesteld staat. Dat zou je dan later nog kunnen proberen vast te stellen, door mensen die er verstand te van hebben het te laten vaststellen. Je kunt immers niet alles zelf vaststellen, dat is sowieso onmogelijk. Geen mens is perfect en iedereen maakt weleens fouten. Als we 1 ding niet kunnen is onszelf beoordelen tot in de haren.

Ik vind dat je redelijk anders overkomt dan de meesten hier, misschien komt het door de manier waarop je typt en reageert op alles.
pi_116274777
quote:
Ik zou schizotypisch en autistisch zijn.
Die diagnose is op zich niet zo vreemd na het lezen van jouw relaas hier.

Stemmen horen en dergelijke -> schizotypisch.

In een andere wereld lijken te leven dan de rest -> autistisch.

Wel doet dit topic mij eraan denken hoe "normaal" ik eigenlijk ben geworden de afgelopen 10 jaar. Destijds opende ik ook nog van die tenenkrommende topics, nu heb ik de grootste moeite ze te begrijpen.
Tombstone shadow, stretchin' across my path.
Every time I get some good news, ooh.
There's a shadow on my back.
  zaterdag 1 september 2012 @ 17:26:38 #43
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116275091
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 17:18 schreef Tangledup het volgende:

[..]

Wel doet dit topic mij eraan denken hoe "normaal" ik eigenlijk ben geworden de afgelopen 10 jaar. Destijds opende ik ook nog van die tenenkrommende topics, nu heb ik de grootste moeite ze te begrijpen.
Goed om te horen ^O^
we dan
pi_116282061
De diagnose: autisme is heel makkelijk te stellen. Dat heeft namelijk iedereen en zeker mensen die tijd door brengen op het FOK!forum.

Los daarvan, ik heb een paar posts gelezen en de openingspost. Ik vind het namelijk een interessant verhaal, en ik denk dat één van de problemen is dat je zelf veel te veel waarde bent gaan hechten aan een concept dat slechts een illusie is, namelijk de "waarheid".

Ik heb in het laatste jaar van mijn studie veel gelezen van Foucault:
http://www.ethische-persp(...)ep_book&SID=284&ID=0

Eén van zijn conclusies is dat kennis en macht gerelateerd zijn. Mensen kunnen de macht krijgen om te bepalen wat kennis is.
Vroeger geloofde je in Sinterklaas. Niet omdat Sinterklaas echt bestond maar omdat mensen die macht over je hadden (mamma en pappa) jou vertelden dat je maar beter braaf moest zijn omdat hij jou anders geen cadeautjes gaf.
Vroeger was de wereld plat. Niet omdat je er toen vanaf viel als je te ver naar het westen vaarde, maar omdat de Kerk als "Almachtig Instituut" had bepaald dat God zo de wereld had geschapen.
Doorredenerend kun je vaststellen dat er geen objectieve waarheid bestaat. Natuurlijk kun je van simpele vaststellingen als: 'van regen wordt je nat' niet heel veel waarheidsconflicten verwachten, maar dat is natuurlijk ook geen spannend discours. Het wordt pas spannend als men partijprogramma's door het CPB gaat doorrekenen, of wanneer bepaalde wetenschappers aangaande klimaatverandering de waarheid in pacht te lijken hebben. Dan moet je beseffen dat wat als waarheid gepresenteerd wordt uiteindelijk terugvloeit op aannames. Zelfs Einsteins relativieteitstheorie is een theorie en nog geen vaststaand feit. Kortom: er wordt door mensen een aanname gedaan en vervolgens wordt dat als waarheid verkocht. En mensen die de macht hebben, of waarvan andere mensen vinden dat ze de kennis hebben, die bepalen welke aannames dan "waarheid" worden.

Dat gezegd hebbend, zijn we nog niet beland bij het eigenlijke probleem dat volgens mij in jouw post doorklinkt. In jouw zoektocht heb je mensen van je afgestoten (vrienden en familie) en ben je op je werk teruggevallen. Dat is natuurlijk ultiem zonde. In het huidige aardse bestaan moet je namelijk vooral zorgen dat je 'meebeweegt' met de kudde. Gewoon je richten op aardse doelen als: leuk huis, leuke mensen om je heen, mooie auto voor de deur en interessante vakanties. De meer diepzinniger levensvragen, dat moet je bewaren voor regenachtige winteravonden voor bij de open haard :)
pi_116286203
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 17:17 schreef Purified het volgende:
Dit is echter normaal maar de meeste mensen zullen niet met alles wat ze horen krijgen gelijk gaan bestuderen of het wel of niet zo is.
Dat wist ik al, ik begrijp dat mensen liever andere dingen willen doen dan bepaalde onderwerpen te bestuderen. Ik val echter niemand verder lastig met mijn geloof of ideeen, anderen vallen mij wel weer lastig met hun geloof zelfs op zo'n manier dat mijn fysieke lichaam er mogelijk door beschadigd door wordt. Nu is er altijd wel wat beschadiging maar toch neem ik liever geen drugs.

quote:
Een mooi onderwerp zijn "geesten", sommige zullen er wel in geloven en anderen niet. Dit is iets wat redelijk moeilijk te bewijzen is ( en dus vast te stellen als de echte waarheid ) en dus moet je het maar zelf uitvogelen. De zwakte hierin zit dat als jij denkt dat geesten niet bestaan en ze bestaan wel, dat jij fout zit.
Ik heb er wel eens een topic over geopend in een poging tot dialoog. De lezer heeft echter de keuze om erop te klikken, het door te lezen en erop te reageren. Het is niet zo dat ik geloof dat ik op afstand mensen kan commanderen naar fok.nl te surfen, naar tru te gaan en mijn topic te lezen om er vervolgens op te reageren. Wat ik ook nooit zou willen al was het mogelijk.

quote:
Hopelijk snap je daarmee dat jij ook fout kunt denken en dat niet voor alles een uitgebreide documentatie nodig is.
Ik vind zelf dat ik niet fout denk, het is een kwestie van geloofskeuze waarbij ik psychiatrie grotendeels als geloof/religie beschouw, waar ik allerlei redenen voor heb bedacht die ik valide vind. Net als bijvoorbeeld een vegatarier het fout vind om te denken dat het goed is om geen vlees te eten. Dan komen er allerlei dingen bij kijken, bijvoorbeeld slagers en veehandelaren zouden geld verliezen, restaurants zouden failliet gaan, supermarkten, het zou allemaal moeten gaan veranderen. Net als de farmaceutische industrie een deel van hun inkomsten mis zouden lopen, maar ook alles eromheen.

quote:
Dat terzijde, het is normaal om een mening over dingen te hebben. Mensen hebben nou een beeld bij mensen, en jij werkt het beeld op dat jij grote problemen hebt.
Ik wek dat beeld niet op, lezers die dat vinden adhv mijn topic interpreteren dat zo. Een paar jaar terug vond ik dat alles een stuk problematischer, dat wel maar ik ben er nu grotendeels over heen.

quote:
Als merendeel van de bevolking dit ziet, dan zou je dat kunnen beschouwen als de waarheid, alhoewel hij niet vastgesteld staat.
Ok, dus volgens jouw redenering zou het Christendom leidend moeten zijn voor de gehele wereld. Immers, zij hebben de meeste mensen die in het Christendom geloven dus wat zij geloven dat waarheid is dat moet iedereen dan maar accepteren. Dan zie ik de waarheid toch liever anders, namelijk dat verschillende religies ieder hun eigen waarheid hebben met dan ook nog eens substromingen enzovoorts.

quote:
Als we 1 ding niet kunnen is onszelf beoordelen tot in de haren.
Dat geloof jij, ik denk er weer anders over. Wat ik niet zeker kan beoordelen is hoe iemand datgene wat ik zeg opvat.

quote:
Ik vind dat je redelijk anders overkomt dan de meesten hier, misschien komt het door de manier waarop je typt en reageert op alles.
Dat begrijp ik en ik weet ook waarom dat zo is maar daar wil ik verder niet over uitweiden.
pi_116287595
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 20:58 schreef jaha het volgende:
De diagnose: autisme is heel makkelijk te stellen. Dat heeft namelijk iedereen en zeker mensen die tijd door brengen op het FOK!forum.

Los daarvan, ik heb een paar posts gelezen en de openingspost. Ik vind het namelijk een interessant verhaal, en ik denk dat één van de problemen is dat je zelf veel te veel waarde bent gaan hechten aan een concept dat slechts een illusie is, namelijk de "waarheid".

Ik heb in het laatste jaar van mijn studie veel gelezen van Foucault:
http://www.ethische-persp(...)ep_book&SID=284&ID=0

Eén van zijn conclusies is dat kennis en macht gerelateerd zijn. Mensen kunnen de macht krijgen om te bepalen wat kennis is.
[quote]Vroeger geloofde je in Sinterklaas. Niet omdat Sinterklaas echt bestond maar omdat mensen die macht over je hadden (mamma en pappa) jou vertelden dat je maar beter braaf moest zijn omdat hij jou anders geen cadeautjes gaf.
Ik geloofde er ook deels in omdat ik graag wilde geloven dat er 1 iemand was die zomaar aan jan en alleman cadeau's gaf. Achteraf had ik liever een boodschap gehoord dat je zelf moet werken om de cadeau's te verdienen, alhoewel het ergens ook wel iets heeft om een kind te doen geloven dat er zo iemand bestaat maar dat dat waarschijnlijk gewoon nep is en zo iemand je voor de gek wil houden. Een goede les om oplichters en dergelijke te herkennen in het leven.

quote:
Vroeger was de wereld plat. Niet omdat je er toen vanaf viel als je te ver naar het westen vaarde, maar omdat de Kerk als "Almachtig Instituut" had bepaald dat God zo de wereld had geschapen.
Doorredenerend kun je vaststellen dat er geen objectieve waarheid bestaat.
Ik vind wat je noemt niet relevant voor mijn topic voornamelijk omdat ik niet in de middeleeuwen heb geleefd of leef net als iedereen en ook geen lid ben van een religie maar ok.

quote:
Dat gezegd hebbend, zijn we nog niet beland bij het eigenlijke probleem dat volgens mij in jouw post doorklinkt. In jouw zoektocht heb je mensen van je afgestoten (vrienden en familie) en ben je op je werk teruggevallen. Dat is natuurlijk ultiem zonde. In het huidige aardse bestaan moet je namelijk vooral zorgen dat je 'meebeweegt' met de kudde. Gewoon je richten op aardse doelen als: leuk huis, leuke mensen om je heen, mooie auto voor de deur en interessante vakanties. De meer diepzinniger levensvragen, dat moet je bewaren voor regenachtige winteravonden voor bij de open haard :)
Ik heb mensen niet afgestoten, ik zie het zelf meer zakelijk en hou het contact minimaal. Nu ik ouder wordt en ik keuzes kan maken omdat ik voldoende informatie heb (per onderwerp dan bezien) zal ik mensen moeten afwijzen die er andere waarheden en onwaarheden op na houden dan waar ik voor kies. Uiteindelijk komt het neer op mijn eigen geluk, ga ik verder met mijn geloof wat mij gelukkig maakt of wijs ik bepaalde delen ervan af wat waardoor ik minder gelukkig zal worden. Ik heb nu eenmaal een bepaalde mate van geluksgevoel nodig om goed te kunnen functioneren.

Dan kan ik kiezen om me de rest van mijn leven proberen aan te passen aan wat ik als onwaarheden beschouw en medicatie te nemen ter compensatie van het gemis van die geluksstofjes of te vertrekken naar elders om te zien of ik daar gelukkig kan zijn. Dan ga ik liever geen leugen leven. En omdat ik uitga van een leven na deze en ik geen materiele bezittingen kan meenemen investeer ik liever meer op het voorbereiden daarop dan al het andere. Ik haal er ook veel plezier en voldoening uit, meer dan wat ik verwacht uit een auto of vakantie te kunnen halen.
pi_116287930
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 16:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Daar pas ik niet tussen omdat ik allerlei redenen heb om die diagnose af te wijzen die ik zal blijven herhalen tot ik voldoende zeker weet dat iemand mijn argumenten begrijpt en deze kan weerleggen. De anderen in zo'n praatgroep hebben zich waarschijnlijk al erbij neergelegd.
pi_116292507
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 17:18 schreef Tangledup het volgende:

[..]

Ik zie ook niet echt een reden om te twijfelen aan de diagnose. Zelfs normaal communiceren op een forum lijkt hem redelijk lastig af te gaan. Dit is overigens niet bedoeld als userbash, maar slechts een observatie.
pi_116292557
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 22:51 schreef loop het volgende:

[..]

Daar pas ik niet tussen omdat ik allerlei redenen heb om die diagnose af te wijzen die ik zal blijven herhalen tot ik voldoende zeker weet dat iemand mijn argumenten begrijpt en deze kan weerleggen. De anderen in zo'n praatgroep hebben zich waarschijnlijk al erbij neergelegd.
Het gaat niet om de diagnose maar om eventuele raakvlakken die je met die mensen wel of niet hebt. Als het mensen zijn die ook psychoses hebben en dergelijke, dan kan zelfs jij die raakvlakken niet ontkennen.
pi_116292602
Wat Strawberry zegt dus.
pi_116293278
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 17:12 schreef loop het volgende:

[..]

Maar datzelfde zou dan moeten gelden voor het huwelijk. Wat als iemand tijdens het huwelijk gaat veranderen en opeen zijn kind gaat misbruiken? Zo kun je een hoop dingen nooit uitsluiten, ik vind die redenering zoals jij die benoemt die steeds prevalenter lijkt te worden in deze maatschappij nu eenmaal onjuist en ga er liever niet in mee. Dat ik daardoor moet emigreren is aan de ene kant spijtig maar aan de andere kant zal ik nooit gelukkig kunnen worden in zo'n maatschappij.

Het probleem bestaat enkel in jouw hoofd, niet de mijne. Vraag dan een psychiater om medicatie tegen angsten ofzo.
De kans dat iemand die last heeft van psychoses daar negatieve gevolgen van ondervindt is wel wat groter dan de kans dat iemand in een gemiddeld huwelijk een kind gaat misbruiken. Je kan inderdaad een heleboel dingen niet uitsluiten en dat is geen reden om alles dan maar te gaan vermijden. Echter schuif jij op deze manier wel je eigen verantwoordelijkheid weg door compleet te ontkennen dat je een probleem hebt. Jij wéét namelijk dat je meer dan eens psychotisch bent geweest. Die wetenschap heb je. Om op je vergelijking terug te komen... als een moeder zou weten dat de kans redelijk aanwezig is dat de vader haar kind zou misbruiken, dan zou zij dat huwelijk waarschijnlijk niet voortzetten. Jij doet dat in hypothese wel door de psychoses te omarmen ipv te bevechten.

Het is niet dat anderen het jou enkel opdringen omdat het zo in hun straatje past, maar ook omdat ze denken dat het voor jouw eigen veiligheid beter is. Die psychiater zal er geen nacht meer of minder van slapen.

Hoezo zou het probleem in mijn hoofd bestaan? Ik ken je niet, ik heb geen last van je. Ik probeer objectief te kijken naar wat jij hier post, want als je wel gelijk hebt is dat ook prima. Op basis van wat je hier post, zie ik echter geen reden om aan te nemen dat je psychiater het niet bij het juiste eind had. Hoe je erbij komt dat ik angsten zou hebben is me al helemaal niet duidelijk. Of jij nou wel of niet je medicatie neemt, of je diagnoses erkent, het maakt mij niet uit. Ik heb er alleen wel een mening over.

In de OP schrijf je bijvoorbeeld:

quote:
Het heeft relaties gekost, niet alleen de romantische maar ook familie, vrienden en werk. Voor mij is het nog best bizar hoe anders mensen op me reageerden, vroeger vond iedereen me vriendelijk en aardig en wilde me leren kennen, later vermeden mensen me en kreeg ik allerlei nare leugens over me heen.
Denk je dat het aan die mensen ligt dat ze niet meer met je wilden omgaan, of aan jou? Als iedereen een bepaalde overtuiging heeft dan is het soms verstandiger om ook naar jezelf te kijken. Misschien ben jij degene die veranderd is. Wil je niet terug naar de tijd dat iedereen je vriendelijk vond en je wilde leren kennen?
pi_116293661
quote:
Antipsychotica moeten vaak door mensen met een bipolaire of schizofrene stoornis levenslang geslikt worden, ook als men geen psychoseverschijnselen meer ervaart. Veel mensen kunnen na een behandeling toe met een lage dosis antipsychotica, sommigen zelfs zonder. Sommige patiënten zijn van mening dat hem of haar niets mankeert, ze denken dat het de rest van de wereld is die raar doet.
Klinkt bekend?
pi_116296837
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 00:28 schreef loop het volgende:
Ik wist op dat moment niets beters te verzinnen, ook niet na sessies met een psycholoog. Ik heb er zelfs flinke psychoses aan overgehouden maar ook de mooiste ervaringen in mijn leven, van ontzettende mooie engelachtige figuren die dan het goede representeerden en verschrikkelijk vervelende demonische figuren die me vele nachten hebben gekweld.
Hoe sta je nu tegenover het hebben gehad van de psychoses? Heb je het idee dat je daardoor nu beïnvloed word?

Edit: eigenlijk wat -Strawberry- ook vraagt dus :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_116299295
quote:
Ik vind wat je noemt niet relevant voor mijn topic voornamelijk omdat ik niet in de middeleeuwen heb geleefd of leef net als iedereen en ook geen lid ben van een religie maar ok.
Dan begrijp je mijn post niet. Het is slechts een illustratie van een bepaald principe. Je kunt trouwens beter het boek lezen als je echt geïnteresseerd bent.
pi_116300872
@-Strawberry

Die bestaat dus niet omdat er altijd wel een bepaalde factor in mee speelt waardoor het niet meer als absoluut kan worden gedefinieerd.
  zondag 2 september 2012 @ 13:18:32 #56
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116301100
Niks wijs laten maken hoor loop. Ik ben het met je eens. De rest hier zit gewoon maar wat met je mind te fucken. Vooral die strawberry..
we dan
pi_116304963
quote:
10s.gif Op zondag 2 september 2012 13:18 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Niks wijs laten maken hoor loop. Ik ben het met je eens. De rest hier zit gewoon maar wat met je mind te fucken. Vooral die strawberry..
Waarom zou ik met zijn mind willen fucken? Ik geef gewoon mijn mening. Doe niet zo paranoïde.

quote:
6s.gif Op zondag 2 september 2012 13:11 schreef Iwanius het volgende:
@-Strawberry

Die bestaat dus niet omdat er altijd wel een bepaalde factor in mee speelt waardoor het niet meer als absoluut kan worden gedefinieerd.
Waar reageer je precies op?
  zondag 2 september 2012 @ 15:18:51 #58
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116305887
quote:
7s.gif Op zondag 2 september 2012 15:00 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waarom zou ik met zijn mind willen fucken? Ik geef gewoon mijn mening. Doe niet zo paranoïde.

[..]

Waar reageer je precies op?
Er is dus zelfs een manier om dat serieus te nemen merk ik.. ik zal proberen minder paranoide te zijn :D
we dan
pi_116734887
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 01:16 schreef -Strawberry- het volgende:
De kans dat iemand die last heeft van psychoses daar negatieve gevolgen van ondervindt is wel wat groter dan de kans dat iemand in een gemiddeld huwelijk een kind gaat misbruiken. Je kan inderdaad een heleboel dingen niet uitsluiten en dat is geen reden om alles dan maar te gaan vermijden.
Ok, het was een slechte vergelijking. Ik associeer psychose al snel met ziekte of anders negatief iets, wat ik bij mijzelf niet constateer. Ik heb wel angsten gehad en allerlei dingen waardoor ik erg afgeleid was van het alledaagse leven maar die hield ik zoveel mogelijk voor mezelf omdat ik verwachtte dat anderen er niets mee konden doen of er in ieder geval weinig begrip of interesse voor zou zijn. Ik functioneerde op het werk, had geen problemen met de huishouding, alleen een berg werk aan niet-uitgewerkte opvattingen en ervaringen. Dus dingen die onbewust ergens opgeslagen waren maar niet op een langdurige manier.

quote:
Hoezo zou het probleem in mijn hoofd bestaan?
Ik zal het anders proberen uit te leggen wat ik bedoel. Ik heb geen problemen, anderen om mij heen wel. Dan kunnen 5 mensen zeggen dat ik een probleem zou hebben, dat betekend voor mij nog niet dat ik hun denkwijze moet overnemen om dat probleem in te zien. Anders creeer ik voor mezelf problemen die er eerst niet waren. De problemen die me nu nog bezighouden hebben voornamelijk betrekking op gelovige zaken zoals de ziel, psyche en lichaam, hoe alles ontstaat, wat dromen zijn.

quote:
Hoe je erbij komt dat ik angsten zou hebben is me al helemaal niet duidelijk.
Ik vind het zelf een natuurlijk iets dat dieren in een bepaald leefgebied voor zichzelf vaststellen wat de roofdieren zijn en waar die zich bevinden. Nu ben ik geen roofdier of bedreiging maar voor veel mensen zijn psychotische mensen of met andere geestesziektes gevaarlijk of eng, die dienen onschadelijk gemaakt te worden of uit de leefgemeenschap verplaatst te worden (naar bv opvang/inrichtingen). Ik vermoed zelfs dat het opsporen, identificeren en 'behandelen' voor sommige studenten een motivatie is om de studie te kiezen om zo een steentje bij te dragen aan een veiliger leefgemeenschap. Het is wat mij betreft ergens vergelijkbaar met politiewerk of recherche.

Het is zo'n gegeven wat ik nooit op de man af zal vragen, waar geen statistieken over zijn voor zover ik weet of enquetes over gehouden zijn maar ik vermoed dat veel mensen zo over psychiatrie denken op een bepaald nivo.

quote:
Of jij nou wel of niet je medicatie neemt, of je diagnoses erkent, het maakt mij niet uit. Ik heb er alleen wel een mening over.
Ik wil jou niet ondankbaar zijn of een ander voor het posten maar je zal er vast wel iets aan hebben. Ik vermoed dat je op deze manier werkt aan je eigen communicatie, in het bijzonder iemand duidelijk proberen te maken wanneer die volgens jou een probleem heeft en hoe dat gecorrigeerd kan worden.

quote:
Wil je niet terug naar de tijd dat iedereen je vriendelijk vond en je wilde leren kennen?
Ik weet zeker dat ik dat weer zal ervaren, het is voor mij een fase. Ik wilde veel aan zingeving doen en zag daarom minder vaak mensen, contacten werden minder. Op werk kreeg ik veel negativiteit over me heen, normaal ging ik met vrienden uit en dan was het weer goed maar ik wilde liever iets anders, wat minder afhankelijk van anderen die me opbeurden. Ik trok het me destijds aan en dat zal wel de oorzaak zijn geweest voor mijn mindere uitstraling en zin om meer met mensen om te gaan.

Tegelijk wilde ik graag de diepte in over het bestaan, leven en dood met een neiging naar mystiek. Ik kan me voorstellen dat mijn gezichtsuitdrukkingen bijvoorbeeld zo anders werden, omdat ik met zo'n serieus onderwerp bezig was.
pi_116735148
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 11:30 schreef loop het volgende:
Ik vind het zelf een natuurlijk iets dat dieren in een bepaald leefgebied voor zichzelf vaststellen wat de roofdieren zijn en waar die zich bevinden. Nu ben ik geen roofdier of bedreiging maar voor veel mensen zijn psychotische mensen of met andere geestesziektes gevaarlijk of eng, die dienen onschadelijk gemaakt te worden of uit de leefgemeenschap verplaatst te worden (naar bv opvang/inrichtingen). Ik vermoed zelfs dat het opsporen, identificeren en 'behandelen' voor sommige studenten een motivatie is om de studie te kiezen om zo een steentje bij te dragen aan een veiliger leefgemeenschap. Het is wat mij betreft ergens vergelijkbaar met politiewerk of recherche.
Dat is niet hoe een psycholoog te werk gaat. Opsporen van geesteszieken, wat? Ze worden veelal aangemeld, vrijwillig of niet vrijwillig. Het is niet dat men iemand kan vastzetten omdat hij/zij psychotisch is geweest in het verleden. Dat kan alleen als die persoon zichzelf of anderen geweld heeft aangedaan. Dat lijkt mij een prima grens, al is het wel een beetje achter de feiten aanlopen. Er moet eerst iets ergs voorvallen voordat er actie kan worden ondernomen door politie.
pi_116735226
quote:
Ik wil jou niet ondankbaar zijn of een ander voor het posten maar je zal er vast wel iets aan hebben. Ik vermoed dat je op deze manier werkt aan je eigen communicatie, in het bijzonder iemand duidelijk proberen te maken wanneer die volgens jou een probleem heeft en hoe dat gecorrigeerd kan worden.
Niet meer of minder dan jij. Ik verwacht al lang niemand meer te overtuigen op het forum, maar ik vind het wel plezierig mijn eigen mening te ventileren en misschien mijn eigen overtuigingen te verrijken of bij te stellen.

quote:
Ik weet zeker dat ik dat weer zal ervaren, het is voor mij een fase. Ik wilde veel aan zingeving doen en zag daarom minder vaak mensen, contacten werden minder. Op werk kreeg ik veel negativiteit over me heen, normaal ging ik met vrienden uit en dan was het weer goed maar ik wilde liever iets anders, wat minder afhankelijk van anderen die me opbeurden. Ik trok het me destijds aan en dat zal wel de oorzaak zijn geweest voor mijn mindere uitstraling en zin om meer met mensen om te gaan.

Tegelijk wilde ik graag de diepte in over het bestaan, leven en dood met een neiging naar mystiek. Ik kan me voorstellen dat mijn gezichtsuitdrukkingen bijvoorbeeld zo anders werden, omdat ik met zo'n serieus onderwerp bezig was.
De OP komt op mij niet over als zingeving. Ik denk niet dat je zoveel tegenstand over je heen had gekregen als het enkel om zingeving ging. Maar ik moet zeggen dat je laatste post wel een stuk duidelijker en helderder overkomt.
  donderdag 13 september 2012 @ 12:24:51 #62
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_116736740
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 11:40 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Niet meer of minder dan jij. Ik verwacht al lang niemand meer te overtuigen op het forum, maar ik vind het wel plezierig mijn eigen mening te ventileren en misschien mijn eigen overtuigingen te verrijken of bij te stellen.

[..]

De OP komt op mij niet over als zingeving. Ik denk niet dat je zoveel tegenstand over je heen had gekregen als het enkel om zingeving ging. Maar ik moet zeggen dat je laatste post wel een stuk duidelijker en helderder overkomt.
Zal best, maar iets wat duidelijk en helder overkomt kan alsnog gewoon een stuk gelul zijn. Sorry vind het gewoon wat irritant dat mensen (niet jij) aan woorden met definities hun eigen definities gaan plakken. Wordt extra vaag zo en vaak niet op logische redenaties gebaseerd. Net zoals wat 'waarheid' is. Staat vast, zijn zoveel boeken over geschreven en dan nog krijg je zo'n vage tekst van iemand over zijn eigen waarheid en dit en dat. Dat irriteert me een beetje. Het moet in de OP helder en duidelijk zijn en gestaafd, niet pas na 3 pagina's. Sowieso kon dit beter in het filosofieforum. Zo nu heb ik mijn mening even geventileerd.
we dan
pi_116756369
Ik vind Strawberry's reacties alleszins redelijk en ben het er ook mee eens.

Goed dat TS zijn visie / werkelijkheid / ideeën hier deelt. Het is alleen lastig om er iets van te vinden als er in zijn ogen maar één werkelijkheid is. Verder niet negatief of slecht, alleen wel moeilijk.

Ik hoop van harte voor TS dat je een weg kan vinden om, zonder problemen van buitenaf, je eigen draai kan vinden.

Interessant topic.

[ Bericht 33% gewijzigd door Hou-m-Nat op 13-09-2012 21:30:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')