Ik maak dit topic aan voor een vriendin van me. Hopelijk heeft iemand tips waar ze wat mee kan, ze weet het ondertussen niet meer.
Hoe het begon:
Mijn vriendin (ik noem haar voor het gemak even Ann) kreeg in december vorig jaar nieuwe buren. Een turks gezin. Man, vrouw, twee kindjes. Ze waren tot diep in de nacht aan het klussen (met diep bedoel ik tot een uur of 2). Ze wilden niet meteen moeilijk gaan doen bij nieuwe buren, maar na een week is haar man er toch maar naartoe gegaan, met de vraag of ze het rustig aan willen doen, in ieder geval 's avonds. Hun zoontje werd regelmatig wakker, en dat kon toch niet de bedoeling zijn (hoe hun eigen kindjes de nachten doorbrachten, ik wil het niet weten). Veel excuses, sorry dat wisten we niet, en het werd rustiger. Ann en haar man dachten dat het klaar was.
Totdat ze samen met een vriendin in de speeltuin tegenover haar huis zat. De buurvrouw kwam al scheldend op hun af, bleek dat ze ooit had gedacht dat de schoonzus van de vriendin van Ann een verhouding had met haar man, en daarom had ze een probleem met die vriendin. En ook met Ann, want die was ook met haar bevriend (volgt u het nog?)
En sindsdien is het helemaal mis. Vanwege een foute aanname van de buurvrouw waar Ann sowieso niks mee te maken heeft leeft ze nu al maanden op de toppen van haar zenuwen. Zij en haar zoontje worden bedreigd, er wordt constant op de muren gebonkt, ze staren door haar raam naar binnen, uren achter elkaar, en vorige week stond de buurvrouw achter haar met een geheven arm met daarin een stok met scherpe punt. Op het schoolplein maar liefst, met voorafgaand daaraan scheldpartijen.
Ann heeft al regelmatig de politie en de woningbouw gebeld. Ze heeft nu ook aangifte gedaan (vanwege het steekincident) en de buurvrouw heeft zes uur vastgezeten, toen moesten ze haar weer laten gaan. Het pesten, bedreigen, intimideren en treiteren is er alleen maar erger op geworden.
De politie zegt niet meer te kunnen doen dan wat ze nu doen. De boel in de gaten houden en er zo snel mogelijk zijn als er daadwerkelijk iets gebeurt (als ze 112 belt zien ze daar meteen dat zij het is). De woningbouw kan niet veel, omdat de gemeente het huis huurt. Buurvrouw zit daar omdat ze een speciaal geval is, ze was opgenomen in de psychiatrie en volgens de gemeente heeft ze recht op een nieuwe kans. Gemeente doet voor zover ik weet ook niks.
Haar vader staat daar ingeschreven als hoofdbewoner, maar die woont er dus niet.
Haar man woont er ook, maar officieel is hij ingeschreven in België, omdat hij niet in NL kan/mag wonen vanwege een gevangenisstraf, zoiets.
Lang verhaal, vast heel onsamenhangend, maar heeft iemand tips?
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in