Kok is nooit mijn favoriet geweest. Maar Bos zette de partij weer op de rails(zelfs vlaktaks was een mogelijkheid geweest). Cohen brak de weg omhoog weer af.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, het is ingezet onder Wim Kok, die de "ideologische veren van de PvdA afschudde".
Hij heeft een goede deal gemaakt. Wat had hij anders moeten doen?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:27 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Bos een goede politicus? Nou, die heeft in de crisis m.i. toch wel wat steken laten vallen.
Nogal logisch als we in de grootste economische crisis sinds de jaren '30 zitten.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:04 schreef Vhiper het volgende:
Wientjes moet niet zeiken, hij heeft de afgelopen twee jaar een kabinet gehad waar hij zijn vingers bij af kon likken en wat heeft het Nederland gebracht? Oplopende werkloosheid en een steeds dalend consumentenvertrouwen.
Om dat nog even te illustreren met een mooie quote uit The Economist:quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 11:55 schreef eriksd het volgende:
Niet. De markt doet immers exact wat de overheid wil
Heerlijk die naïviteit. Hele partij lijkt gericht te zijn op angst.
http://www.economist.com/node/21560915quote:Some of this is down to Mr Roemer’s warm and friendly image and unforced man-of-the-people sense of humour that puts him in contrast with other Dutch politicians. But it also reflects a political agenda that responds to the fears of the voters. Without explaining how he would find the money, Mr Roemer promises both to safeguard the welfare state and to share the burden of paying for it more equally.
Ben ik niet met je eens. Onder Wim Kok werden in de Paarse kabinetten gestrooid met belastingverlagingen van de hoogste belastingschijven en talloze cadeautjes, en lichte belastingverhogingen met procentpunten van de laagste schijven, waardoor Nederland sindsdien structureel minder inkomsten binnenkrijgt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat viel dan nog wel goed, was ook een goed idee trouwens. Maar Rechtsje-nooit-genoeg nam geen genoegen met gezellig polderen binnen neoliberale kaders, de beeldenstorm moest door de linkse kerk, ze moesten beschimpt, bespuugd en vernederd worden.
Interessant. Laat eens zien?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Onder Wim Kok werden in de Paarse kabinetten gestrooid met belastingverlagingen van de hoogste belastingschijven en talloze cadeautjes, en lichte belastingverhogingen met procentpunten van de laagste schijven, waardoor Nederland sindsdien structureel minder inkomsten binnenkrijgt.
Dat zou jij als belastingadviseur toch moeten weten.quote:
Ik vroeg je naar een onderbouwing van de structureel lagere inkomsten. Ik heb namelijk wel een bron paraat:quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat zou jij als belastingadviseur toch moeten weten.
In 2001 - als ik het goed heb - is de belasting van de onderste schijven met 0,4% gestegen, daarvoor waren de belastingen van de hoogste schijf al gedaald naar 52%.
Je vraagt naar de bekende weg, maar ik zal wel even op zoek gaan naar een bron.
Misschien is het handig voor je als je het hele rapport eens doorleest. Kan je ook zien wat voor effectief nut een roep om een hogere schijf heeft enzo.quote:De meeste structurele herzieningen van de laatste 25 jaar hadden betrekking op de loon- en
inkomstenbelasting (LB en IB). In 1990 is de heffing van de LB en IB aanzienlijk vereenvoudigd.
Bestond het stelsel voor de herziening nog uit negen belastingschijven, daarna waren dat er nog
slechts vier. Daarbij daalde het toptarief van 72% naar 60%. Dit was onder andere mogelijk omdat door de voorstellen van de commissie-Oort de grondslag voor de LB en IB met circa ¤ 45 mld. (fl. 100 mld.; 19% BBP) is verbreed. Deze verbreding bestond voornamelijk uit het niet langer in aftrek laten komen van de premies volksverzekering en de gemengde kosten. Tevens is de grondslag voor de premies volksverzekeringen gelijk getrokken met de grondslag voor de IB zodat de heffing van beide gelijktijdig plaats kan vinden.
Met de invoering van de Wet IB 2001 zijn er opnieuw fundamentele wijzigingen aangebracht in de IB.
De belangrijkste was de overgang van een zogeheten synthetische naar een analytische IB door de
invoering van het boxensysteem. Opnieuw is de belastinggrondslag verbreed, in het bijzonder door een aantal kosten (zoals de verwervingskosten voor werknemers) niet langer in aftrek toe te laten. Ook deze grondslagverbreding ging gepaard met de verlaging van het hoogste tarief, nu naar 52%.
Oh, en meer in lijn met de SP-voorstellen:quote:Toptarief
Box 1 kent een toptarief van 52%, dat ingaat bij een inkomen van ca. 55000 euro. In maatschappelijke discussies wordt wel gesproken over de invoering van een toptarief van 60% boven een bepaalde inkomensgrens. In bijlagen 4 en 6 is een variant bekeken waarbij dit 60%-tarief wordt ingevoerd voor inkomens boven de 100.000 euro. Als er geen gedragseffecten zouden optreden, zou dit toptarief een opbrengst genereren van 0,56 mld euro. De verwachting is evenwel dat gedragseffecten belangrijk zijn, bijvoorbeeld omdat mensen inkomen ontwijken of verbergen. Hoe belangrijk deze effecten zijn in de Nederlandse context is niet precies bekend. Een aanknopingspunt vormen evenwel empirische studies naar de belastingelasticiteit van het verdiende inkomen in andere landen. Gruber en Saez (2002) vinden bijvoorbeeld voor de VS een gemiddelde elasticiteit van - 0,4. Voor de inkomens boven de $100.000 is de elasticiteit hoger, nl. - 0,57. Als we de gemiddelde elasticiteit van - 0,4 toepassen op de Nederlandse situatie, dan zou de opbrengst van het toptarief met circa de helft dalen tot 0,28 mld euro. Met dit bedrag kunnen de tarieven in box 1 met 0,08%-punt worden verlaagd. Uit berekeningen in bijlage 5 blijkt dat het toptarief voor 3% van de mensen leidt tot een inkomensdaling. De overige huishoudens gaan er iets op vooruit omdat de overige tarieven dalen. De effecten voor de arbeidsmarkt zijn negatief: de werkgelegenheid daalt met 0,1%. Hierbij is geen rekening gehouden met effecten van migratie door het hoge toptarief of effecten op ondernemerschap (zie paragraaf 7).
90 miljoen euro mensen! Zo!quote:Bij een inkomensgrens van 180.000 euro is de opbrengst van een 60%-tarief 0,19 mld euro. Inclusief gedragseffecten resulteert een opbrengst van 0,09 mld.
Ik ben geen socialist en ik ben niet tegen grote inkomensverschillen. Dus met die dogma's wat dat betreft had ik niet zoveel.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Onder Wim Kok werden in de Paarse kabinetten gestrooid met belastingverlagingen van de hoogste belastingschijven en talloze cadeautjes, en lichte belastingverhogingen met procentpunten van de laagste schijven, waardoor Nederland sindsdien structureel minder inkomsten binnenkrijgt.
Ja.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:13 schreef Cherna het volgende:
Dat eriksd stelt dat het niets oplevert klopt. Maar is dat dan een reden om het maar niet te doen?
Dan moet je ook accepteren dat de lagere inkomens de extreme kant gaan opzoeken. Want dat kun je zo niet verkopen aan de werkman.quote:
Heeft "de werkman" het dan zo slecht in dit land? Of moeten we maar lekker veel symboolwetgeving lanceren om onredelijke gevoelens proberen de kop in te drukken. Het is kapitalisme om consumeren en socialisme om de rekening te presenteren tegenwoordig.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:17 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dan moet je ook accepteren dat de lagere inkomens de extreme kant gaan opzoeken. Want dat kun je zo niet verkopen aan de werkman.
Nee die heeft het niet zo slecht. Maar het punt is dat hij het slechter gaat krijgen. Hij moet terug. En dat kan alleen maar als ook de hogere inkomens terug moeten. Lukt dat niet dan komen partijen zoals de SP aan het licht.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:21 schreef eriksd het volgende:
[..]
Heeft "de werkman" het dan zo slecht in dit land? Of moeten we maar lekker veel symboolwetgeving lanceren om onredelijke gevoelens proberen de kop in te drukken. Het is kapitalisme om consumeren en socialisme om de rekening te presenteren tegenwoordig.
Dan heb ik liever een eerlijk verhaal, ook al is het wat mensen niet willen horen. En dat staat hierboven.
Hij heeft het ook niet zo heel goed en zeker niet zo goed als hij het kunnen hebben. De 'werkman', of in ieder geval degene die met arbeid zijn geld verdient en niet met kapitaal of kapitaalschuiverij, heeft natuurlijk heel goed door dat zijn welvaart niet toeneemt wanneer zijn rijtjeshuis 2 ton kost ipv 1 ton zoals zijn vorige terwijl het niks groter of mooier is.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:35 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee die heeft het niet zo slecht. Maar het punt is dat hij het slechter gaat krijgen. Hij moet terug. En dat kan alleen maar als ook de hogere inkomens terug moeten. Lukt dat niet dan komen partijen zoals de SP aan het licht.
Ik denk dat de meeste mensen echt een ander zijn rijkdom wel gunnen. Maar het gaat er wel om hoe je eraan komt. Iemand die zijn eigen zaak heeft opgebouwd, een ondernemer dus, wordt zelden zijn rijkdom misgund. Terwijl die vaak meer verdient dan een CEO. Die 'onderbuik' keert zich tegen de graaiers, niet tegen ondernemers.quote:In de toestand waar we in zitten gaat het helaas om onderbuikgevoelens die een grote rol spelen. Die worden alsmaar groter zodra men merkt dat hogere inkomens gespaard blijven terwijl het modale inkomen steeds minder te besteden heeft.
En dat er naar hen geluisterd moet worden daar waar ze wel een punt hebben.quote:En geloof me. Als een modaal iemand hoort dat het toch niets oplevert om de toptarieven aan te pakken en dus doen we dat ook maar niet dan gaan onderbuikgevoelens al gauw een grote rol spelen. Het is de grootste groep is ook.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er snel stabiliteit/zekerheid zal moeten komen voor de middeninkomens.
Het heeft allemaal zo weinig zin.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:59 schreef DeParo het volgende:
Het wordt echt tijd dat dit soort mensen als de man uit de OP flink op hun nummer worden gezet, ik ben het helemaal zat, van mij mag de SP al hun inkomsten afnemen het interesseert me geen kut zo.
Beetje denken dat zij de enige zijn die welvaart in het land brengen.
Misschien als ze een dagje meedraaien op een fabriek dat ze er anders over denken.
Debielen.
Ik mag toch hopen van niet! Doe dan het CDA er ook even bij.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het heeft allemaal zo weinig zin.
Met de SP kom je er niet. Te extreem en dan kunnen we weer opnieuw beginnen. Misschien is weer een paars kabinet de oplossing. VVD met PvDA. Gematigd. Zolang D66 ,SP, PVV maar buiten schot blijven.
Maar goed, dat zal het wel niet worden.
Met dit systeem is er gewoon geen oplossing, het poldermodel heeft gefaald, en zo lang Nederland dat niet in gaat zien zullen we nog vele jaren klote kabinetten hebben. De enige manier om daar nog een beetje onder uit te komen is op een partij als de SP te stemmen, een partij zonder verleden wat dat betreft in de regering en symbolische oppositie jegens dat was als traditioneel gezien kan worden, op die manier worden andere partijen hopelijk gedwongen zich eens aan te passen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het heeft allemaal zo weinig zin.
Met de SP kom je er niet. Te extreem en dan kunnen we weer opnieuw beginnen. Misschien is weer een paars kabinet de oplossing. VVD met PvDA. Gematigd. Zolang D66 ,SP, PVV maar buiten schot blijven.
Maar goed, dat zal het wel niet worden.
Nee hoor, de VVD niet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:05 schreef Tem het volgende:
Maakt niet uit, iedere partij gaat deze keer voor meer geld in de portemonnee van de hardwerkende Nederlander.
Voor de rest is Wientjes gewoon een anus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |