Als het gedwongen negatieve effecten heeft op iemand is het verschil hooguit theoretisch. Creatief omgaan met definities om de grootst mogelijke schadelijke waanzin te verkopen. Meer is het dan niet...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:41 schreef teknomist het volgende:
[..]
Retorisch gelul. Iets wegnemen is iets anders dan verplichten. Dan snap je zelf ook wel toch?
Blijkbaar begrijp jij me verkeerd. Ik zeg niet dat we de staatschuld moeten afkopen met de pensioen gelden. Ik geef alleen aan dat we lang niet failliet zijn zoals jij beweerde. Het vermogen van de Nederlanders is enorm in verhouding tot de staatsschuld.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:45 schreef Libertarisch het volgende:
@ Wespensteek
Ik kon je niet meer quoten want er is al een nieuw deel geopend....
je kunt niet zomaar beschikken over de pensioenen. Waarom niet? omdat mensen hun hele leven betaald hebben voor dat pensioen. Zonder dat pensioen hebben ze niks meer, bovendien is het hun geld gewoon. Zij moeten soms 20 jaar van dat pensioen leven, ze kunnen verder echt geen werk meer krijgen op hun 66e en dat hoeven ze ook niet want ze hebben gespaard.
Als jij de gehele staatsschuld zou aflossen door de pensioenen te gebruiken dan zou je op compleet criminele wijze een aantal generaties van hun geld beroven. Dat is dus GEEN optie. Je zou miljoenen mensen in armoede storten....
Oftewel: de financiele problemen die ik aankaart gelden nog gewoon. De overheid moet in feite de komende jaren 60 miljard euro bezuinigen. Ze kunnen ook inflatie inbrengen, maar dat is hetzelfde als welvaartsverlies en geen fair play. Als ze pensioenen mochten gebruiken zou dit eveneens welvaartsverlies betekenen en geen fair play zijn. De overheid moet dus snijden in eigen uitgaven en de enige manier is door privatisatie.
Dat komt omdat het geen partij is in de traditionele betekenis. De partij gaat alleen maar regelen dat je zelf heer en meester wordt over je eigen leven. Het regelen van een buffer of verzekering tegen moeilijkheden in het leven zijn dan ook je eigen verantwoordelijkheid. Je mag kiezen of je materialistisch wilt zijn, sociaal of een beetje van beiden. Je mag een ander bijstaan maar het hoeft niet. De nuance is aan jou als mens.....quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:56 schreef DorperTed het volgende:
Hoe kijkt de Libertarische Partij aan tegen de zogenaamd 'onrendabelen' in de samenleving? Mensen als arbeidsongeschikten en gehandicapten? Moet alle zorg particulier geregeld worden of is er toch nog een vorm van verzorging vanuit de staat?
Ik kan me vinden in een hoop punten van deze partij maar het komt over als een extreme partij. Ik zie geen enkele nuance.
Gaat de partij in deze niet een beetje te veel uit van een ideaal mensbeeld. Ik denk dat de personen die ik in een eerdere post noemde het in de verzorgingstaat een stuk beter hebben dan in de tijd dat een particulier(de Kerk) voor ze zorgde.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat komt omdat het geen partij is in de traditionele betekenis. De partij gaat alleen maar regelen dat je zelf heer en meester wordt over je eigen leven. Het regelen van een buffer of verzekering tegen moeilijkheden in het leven zijn dan ook je eigen verantwoordelijkheid. Je mag kiezen of je materialistisch wilt zijn, sociaal of een beetje van beiden. Je mag een ander bijstaan maar het hoeft niet. De nuance is aan jou als mens.....
Er zijn vast personen die meer baat hebben bij de huidige verzorgingsstaat. Een zeer kleine minderheid waar echt een goede oplossing voor in de plaats komt. Lijntrekkers zullen het moeilijker krijgen. Particuliere weldoeners zullen het kaf en koren beter weten te scheiden dan de staat dat nu doet.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:28 schreef DorperTed het volgende:
[..]
Gaat de partij in deze niet een beetje te veel uit van een ideaal mensbeeld. Ik denk dat de personen die ik in een eerdere post noemde het in de verzorgingstaat een stuk beter hebben dan in de tijd dat een particulier(de Kerk) voor ze zorgde.
En zij die zich geroepen voelen hebben genoeg aan twee broden en vijf vissen om heel het volk te voeden. Leven het libertarisme, amen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
Er zijn vast pers
[..]
Er zijn vast personen die meer baat hebben bij de huidige verzorgingsstaat. Een zeer kleine minderheid waar echt een goede oplossing voor in de plaats komt. Lijntrekkers zullen het moeilijker krijgen. Particuliere weldoeners zullen het kaf en koren beter weten te scheiden dan de staat dat nu doet.
De meeste mensen zullen zich particulier gaan verzekeren tegen onheil. Voor andere mensen zal er liefdadigheid komen die er nu nog niet is.
De wereld is niet meer te vergelijken met die van 150 jaar geleden. Dat komt niet door de verzorgingsstaat maar door de technische vooruitgang. Iedereen heeft er baat bij dat er geen armen meer zijn en de middelen en de tijd om daar voor te zorgen hebben we.
Sommige mensen zullen er voor kiezen om zich niet om een ander te bekommeren en anderen zullen zich geroepen voelen om te helpen. Beide keuzes zijn goed want het zijn vrije keuzes.
Voor die paar mensen waar dat over gaat heeft het geen zin het huidige systeem in stand te houden. Je zou met die twee broden en vijf vissen nog wel eens een heel eind kunnen komen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En zij die zich geroepen voelen hebben genoeg aan twee broden en vijf vissen om heel het volk te voeden. Leven het libertarisme, amen.
Nee dat is het niet, de meeste mensen hebben een karig pensioentje die ook nog is sterk in waarde daalt door aanhoudende inflatie. En, zoals gezegd, de crisis moet nog beginnen. Ik hoor dat argument van de pensioenen vaker, maar de de Nederlandse overheid geeft elke dag gewoon 90 miljoen euro te veel uit en heeft een schuld van 400+ miljard, wat de komende jaren waarschijnlijk nog sterk zal stijgen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Blijkbaar begrijp jij me verkeerd. Ik zeg niet dat we de staatschuld moeten afkopen met de pensioen gelden. Ik geef alleen aan dat we lang niet failliet zijn zoals jij beweerde. Het vermogen van de Nederlanders is enorm in verhouding tot de staatsschuld.
Oh jee, het Somalië-argument. Ik ben geen voorstander van een samenleving zonder een overheid die garant staat voor de vrijheid en veiligheid van haar ingezetenen, dus ik snap de vergelijking met Somalie niet helemaal.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:19 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat klopt. Het punt is dat er een markt is. De migratiestromen zijn er het bewijs van. Dat er op de markt niet precies te vinden is wat jij graag wilt hebben hoeft niet te betekenen dat er sprake is van marktfalen, maar kan ook betekenen dat jij een gratis lunch wilt.
[..]
Dat kan een grootgrondbezitter in Libertopia ook. Er is geen enkele garantie dat dit in Libertopia anders zal zijn, behalve in de fantasieen van libertariers. Er is immers geen libertarische heilstaat waar we de zegeningen van het libertarisme kunnen waarnemen en kunnen controleren of al die fantastische claims die hier in deze topicreeks voorbij razen ook maar enige correspondentiegraad hebben met de werkelijkheid. O ja, in Somalie is er geen overheid! Een paradijs op aarde, kan ik je wel vertellen. De zelforganisatie van de mensen daar is indrukwekkend.
[..]
Ik heb nooit met de grootgrondbezitter afgesproken dat de grond waar ik op geboren ben en op woon van hem is. Ik zou niet weten waarom ik moreel gezien zijn eigendomsrecht zou moeten respecteren, hij heeft het ook maar in de schoot geworpen gekregen door een erfenis. In de praktijk heb ik geen keus op straffe van een uitje naar het gevang. Uiteindelijk komt het dus neer op het recht van de sterkste. En daar gaat per definitie dwang vanuit.
"Invoeren" is inderdaad geen woord dat in mijn woordenboek voorkomt, maar misschien dat jij daar als etatist (of democratisch despoot) anders over denkt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 09:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dus praktisch gezien zie jij ook geen mogelijkheden om die libertarische samenleving in te voeren? Gelukkig ook maar, dat is beter voor iedereen.
Als ik jou was zou ik me eerst eens verdiepen in het liberalisme voordat je zoiets beweert. De filosofische ondergrond van het liberalisme is niet veel anders die van het libertarisme. Het verschil tussen libertarisme en het huidige liberalisme is hooguit dat het laatste een sociaal-democratisch sausje heeft gekregen om salonfähig binnen de huidige maatschappij te zijn.Het grote verschil is in hoeverre je consequent principes hanteert.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 09:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
[..]
Er zijn mogelijkheden om er in de echte wereld iets mee te doen en dat gebeurt ook volop. Dat lijkt me toch wel een duidelijk verschil in het voordeel van het liberalisme. Ook is het duidelijk een ideologie waar veel meer over nagedacht is en die een stuk steviger in haar schoenen staat.
[..]
Dat lijken me eerder conservatieven.
Niet veel anders dan in de huidige samenleving. Mensen zijn geen egoïstische monsters, als je de gedwongen solidariteit afschaft zul je zien dat ook de zwakkeren in de samenleving nog steeds worden beschermd en geholpen; het gebeurt alleen op basis van vrijwilligheid en zonder bureaucratische verspillingen. Sterker nog, voor onze verzorgingsstaat gebeurde dit al.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:56 schreef DorperTed het volgende:
Hoe kijkt de Libertarische Partij aan tegen de zogenaamd 'onrendabelen' in de samenleving? Mensen als arbeidsongeschikten en gehandicapten? Moet alle zorg particulier geregeld worden of is er toch nog een vorm van verzorging vanuit de staat?
Ik kan me vinden in een hoop punten van deze partij maar het komt over als een extreme partij. Ik zie geen enkele nuance.
Dat lijkt me juist een uitstekend argument om het in twijfel te trekken. Want waarom heeft het nooit bestaan? Waarom hebben alternatieven die er op leken het niet gered of bleken niet het veronderstelde paradijs te zijn dat libertariers ervan verwachtten?quote:Op zondag 26 augustus 2012 03:18 schreef teknomist het volgende:
[..]
Oh jee, het Somalië-argument. Ik ben geen voorstander van een samenleving zonder een overheid die garant staat voor de vrijheid en veiligheid van haar ingezetenen, dus ik snap de vergelijking met Somalie niet helemaal.
Dat er nooit een libertarische samenleving bestaat of heeft bestaan is natuurlijk geen argument om het af te wijzen of om het in te twijfel te trekken. Sterker nog, het is zelfs een fraaie drogredenering: "jouw theorie is kut, want het is nooit geprobeerd."
In dat kader, wat maakt het uit of het een overheid is die jouw regels dicteert of een grootgrondbezitter die dat doet? In de praktijk merk je geen enkel verschil, en bij de grootgrondbezitter is het nog maar de vraag of je enige inspraak hebt. Het is doodeenvoudig om een situatieschets te geven van Libertopia die soortgelijk is aan de exacte huidige situatie maar volgens libertariers volkomen legitiem is, compleet met het predicaat vrijheid.quote:Tenslotte, het eigendomsrecht is onafhankelijk van hoe iemand dat eigendom heeft verkregen zolang het niet door dwang/agressie is verkregen. Wat maakt het uit of iemand via een erfenis een stuk heeft verkregen of het zelf heeft gekocht?
Je redenatie klopt niet. Je zegt eik van: het heeft nooit bestaan dus het is niet levensvatbaar gebleken - ongeacht alle omstandigheden die daarvoor gezorgd hebben. In principe maak je volgende syllogisme: ideologieen die nooit uitgevoerd zijn, zijn niet levensvatbaar gebleken, het libertarisme is een ideologie die nooit uitvoerd is, dus het libertarisme is niet levensvatbaar.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:55 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat lijkt me juist een uitstekend argument om het in twijfel te trekken. Want waarom heeft het nooit bestaan? Waarom hebben alternatieven die er op leken het niet gered of bleken niet het veronderstelde paradijs te zijn dat libertariers ervan verwachtten?
Evenzeer heb je ook communisten die exact dezelfde argumentatie aandragen. Want het communisme dat in de praktijk is gebracht was niet hun specifieke vorm van communisme en dat zou iedere kritiek verstommen.
Libertariers geven hoog op van de markt. Er is een markt van sociaal contracten. Deze markt biedt geen libertarisch sociaal contract. Maar de automarkt biedt ook geen auto's die 1:100 en 500 km/h rijden. Waarom niet? Omdat er waarschijnlijk iets gewenst wordt dat domweg niet levensvatbaar is.
[..]
Geef eens een voorbeeld van een grootgrondbezitter die mij regels en dicteert en hoe dat verhoudt tot mijn keuzevrijheid, want dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Vergeet ook niet dat de meeste bezitters van veel grond tevens overheden zijn of onderdeel van de overheid zoals de NS. Of overheden zijn anderszins zeer betrokken; denk aan de erfpacht.quote:In dat kader, wat maakt het uit of het een overheid is die jouw regels dicteert of een grootgrondbezitter die dat doet? In de praktijk merk je geen enkel verschil, en bij de grootgrondbezitter is het nog maar de vraag of je enige inspraak hebt. Het is doodeenvoudig om een situatieschets te geven van Libertopia die soortgelijk is aan de exacte huidige situatie maar volgens libertariers volkomen legitiem is, compleet met het predicaat vrijheid.
Die discussie hebben wel al eerder gehad; eerlijk gezegd weinig behoefte om alle argumenten weer op te rakelen. Lees maar gewoon terug.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:51 schreef 99.999 het volgende:
Je weet dat het voor nogal wat problemen zorgde voor begonnen werd met de verzorgingsstaat? Wil je werkelijk terug naar de vaak schrijnende omstandigheden van toen?
Het is vanuit jouw ideologie geen prettige constatering, dat snap ikquote:Op zondag 26 augustus 2012 12:28 schreef teknomist het volgende:
[..]
Die discussie hebben wel al eerder gehad; eerlijk gezegd weinig behoefte om alle argumenten weer op te rakelen. Lees maar gewoon terug.
Auto's zijn ook zeer complex. Er zijn auto's die zeer zuinig rijden, en er zijn auto's die heel snel kunnen rijden. Maar ze kunnen het niet allebei tegelijk. Het is een trade-off. Zo zijn er ook landen waar de overheid zich meer heeft teruggetrokken en libertarisch aandoet, maar dat geeft geen garantie op een vrijere en betere levensstandaard. Er is zeker geen sprake van een duidelijke correlatie, dwz hoe kleiner de rol van de overheid hoe groter het levensgeluk/welvaart (zie ook de migratiestromen naar Westere landen met hun grote dwingende overheden, kennelijk is dat voor veel mensen toch aantrekkelijk). Dat vind ik opvallend, want het lijkt het libertarische gedachtegoed tegen te spreken.quote:Op zondag 26 augustus 2012 12:26 schreef teknomist het volgende:
[..]
Je redenatie klopt niet. Je zegt eik van: het heeft nooit bestaan dus het is niet levensvatbaar gebleken - ongeacht alle omstandigheden die daarvoor gezorgd hebben. In principe maak je volgende syllogisme: ideologieen die nooit uitgevoerd zijn, zijn niet levensvatbaar gebleken, het libertarisme is een ideologie die nooit uitvoerd is, dus het libertarisme is niet levensvatbaar.
Je kunt tal van redenen aandragen waarom het libertarisme nooit is uitgevoerd, maar jij kiest voor deze oversimplificatie (auto's vergelijken met een relatief nieuwe politieke stroming in een versnipperd en complex politiek klimaat).
Uit dit topic:quote:[..]
Geef eens een voorbeeld van een grootgrondbezitter die mij regels en dicteert en hoe dat verhoudt tot mijn keuzevrijheid, want dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Vergeet ook niet dat de meeste bezitters van veel grond tevens overheden zijn of onderdeel van de overheid zoals de NS. Of overheden zijn anderszins zeer betrokken; denk aan de erfpacht.
Je kunt sowieso geen goede vergelijking trekken tussen een enorme overheid die alles bepaalt en enorme belastingen int met een eigenaar van een landbouwperceel.
Grappig in deze context is trouwens dat niet alle libertariers voorstander zijn van grond als privaateigendom en georgistische visie aanhouden als het gaat om grond: http://en.wikipedia.org/wiki/Geolibertarianism
50 miljard bezuinigen, makkie natuurlijkquote:Op maandag 27 augustus 2012 16:08 schreef Tchock het volgende:
Dus inkomensbelasting afschaffen is realistisch omdat Nederland op Monaco lijkt en 16,7 niet eens zo veel is?
Zelfs als ik het daar al mee eens was - wat bepaald niet zo is - zit je nog niet op een kwart.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:47 schreef PKRChamp het volgende:
7 miljard kun je al schrappen op cultuur en ontwikkelingssamenwerking.
De EU afdrachten zitten ook al op 6.7 miljard en dat kan veel minder. Kortom waar een wil is is een weg.
Ik ben dan ook geen politicus, maar snijden is onvermijdelijk. Laten we dan iets doen wat ons helpt ipv een ander land.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zelfs als ik het daar al mee eens was - wat bepaald niet zo is - zit je nog niet op een kwart.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |