Klopt, maar het is zeker geen achteruitgang t.o.v. de status quo. Je maakt een dogmatische fout door alles langs de teleologische meetlat te leggen. De wereld draait niet allen om pragmatisme en doelmatigheid. Principiële waardes als zelfbeschikkingsrecht, eigendomsrecht moeten weer in ere hersteld worden anders eindig je uiteindelijk in een technocratische samenleving die van onderen erodeert. De eerste tekenen zijn al zichtbaar (EU).quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Grotere keuzevrijheid is niet altijd een vooruitgang voor iedereen.
Ik ben hier nog wel benieuwd naar.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:09 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hetzelfde als nu? Waar je ook gewoon kunt verhuizen naar een ander land?
Je hebt keuze genoeg uit sociale contracten.
Fortune cookie wijsheid.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:25 schreef teknomist het volgende:
En vrijheid kun je niet opleggen. Het enige wat je doet is dwang wegnemen.
1. Er is op dat punt weinig keuzevrijheid. Ik kan niet voor een libertarische staat kiezen i.p.v. een socialistische staat zoals ik bij de supermarkt kan kiezen tussen cola of fanta.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik ben hier nog wel benieuwd naar.
Retorisch gelul. Iets wegnemen is iets anders dan verplichten. Dan snap je zelf ook wel toch?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:39 schreef Terecht het volgende:
[..]
Fortune cookie wijsheid.
Guns don't kill people, fingers do.
Ik ben een leider, geen politicus.
Oftewel, woordsalade.
Hmm, daar heb je wel een punt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:39 schreef teknomist het volgende:
[..]
1. Er is op dat punt weinig keuzevrijheid. Ik kan niet voor een libertarische staat kiezen i.p.v. een socialistische staat zoals ik bij de supermarkt kan kiezen tussen cola of fanta.
2. De transactiekosten van het switchen van staat (werk zoeken, taal leren, emigratie-aanvragen, bureaucratische rompslomp) zijn dermate hoog dat je niet kunt spreken van het voorleggen van een reële keuze. Je kunt hooguit het ene kwaad voor het andere inwisselen.
Ik ben een groot voorstander van het subsidiariteitsbeginsel en onder de voorwaarde van vrijhandel en vrije immigratie ben ik geen tegenstander van kleine staten met hun eigen regels en wetten - zolang keuzevrijheid en minimale transactiekosten zijn gewaarborgd. Noem het misschien ideologisch maar ik heb liever een pluriforme samenleving bestaande uit kleine gemeenschappen dan centralisatiedrang en imperialisme. (Dat laatste heeft, heeft de historie aangetoond, alleen maar ellende opgeleverd, zie ook Thierry Baudet.)quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:43 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hmm, daar heb je wel een punt.
Maar hoe veel anders zou dat zijn in een libertarische staat met meerdere overheden 'voluntarized' om het maar zo te noemen? Zo'n beheerder van een semi-staat kan natuurlijk ook allemaal eisen stellen en dan heb je eigenlijk precies hetzelfde als de landsgrenzen die we nu hebben.
Duidelijkquote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:47 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van het subsidiariteitsbeginsel en onder de voorwaarde van vrijhandel en vrije immigratie ben ik geen tegenstander van kleine staten met hun eigen regels en wetten - zolang keuzevrijheid en minimale transactiekosten zijn gewaarborgd. Noem het misschien ideologisch maar ik heb liever een pluriforme samenleving bestaande uit kleine gemeenschappen dan centralisatiedrang en imperialisme. (Dat laatste heeft, heeft de historie aangetoond, alleen maar ellende opgeleverd, zie ook Thierry Baudet.)
quote:Are you frustrated at the loss of freedom and responsibility in America, while the growth of government and taxes continues unabated? Do you want to live in strong communities where your rights are respected, and people exercise responsibility for themselves and in their dealings with each other?
If you answered "yes" to those questions, then the Free State Project has a solution for you.
What the Free State Project is... The Free State Project is an effort to recruit 20,000 liberty-loving people to move to New Hampshire. We are looking for neighborly, productive, tolerant folks from all walks of life, of all ages, creeds, and colors who agree to the political philosophy expressed in our Statement of Intent, that government exists at most to protect people's rights, and should neither provide for people nor punish them for activities that interfere with no one else.
1. Ik kan ook niet kiezen voor een auto die 500 km/u en 1:100 rijdt maar toch kan ik kiezen uit duizenden verschillende modellen, net zoals ik niet voor een libertarische staat kan kiezen maar wel de keuze heb uit ~200 verschillende staten.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:39 schreef teknomist het volgende:
[..]
1. Er is op dat punt weinig keuzevrijheid. Ik kan niet voor een libertarische staat kiezen i.p.v. een socialistische staat zoals ik bij de supermarkt kan kiezen tussen cola of fanta.
2. De transactiekosten van het switchen van staat (werk zoeken, taal leren, emigratie-aanvragen, bureaucratische rompslomp) zijn dermate hoog dat je niet kunt spreken van het voorleggen van een reële keuze. Je kunt hooguit het ene kwaad voor het andere inwisselen.
Maar je neemt dwang helemaal niet weg, net zoals je niet wegneemt dat je een politicus bent ook al noem je jezelf een leider. In Libertopia dien je je nog steeds aan eigendomsrechten te houden bijv, en dat kan heel reeel mijn vrijheid inperken.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:41 schreef teknomist het volgende:
[..]
Retorisch gelul. Iets wegnemen is iets anders dan verplichten. Dan snap je zelf ook wel toch?
Ik refereerde aan het feodale systeem, dat definitief ten einde kwam met de IR. Desalniettemin waren de omstandigheden voor fabrieksarbeiders die vanuit het platteland waren gekomen nauwelijks verbeterd.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:22 schreef teknomist het volgende:
[..]
Wat een tendentieus stuk. Ten eerste zitten er tussen de IR en de middeleeuwen nog een hele periode. Je schept een valse tegenstelling.
Corporatisme onstaat juist vanuit de belangen van de bezittende klasse. Een nachtwakersstaat staat in dienst van de mensen die bezittingen hebben. Waar het libertarisme in te korst schiet is dat ze ervan uit gaan dat iedereen bezit heeft. Werknemers/arbeiders hebben geen bezit en zijn gedwongen om voor de bezittende klasse te gaan werken. Daarmee houdt alle schijn van vrijheid op. Tenzij je de keuze tussen sterven van de honger en voor een hongerloon gaan werken een vorm van vrijheid vind, maar dit zal weer niet voor jullie zaak pleiten.quote:Ten tweede geef je toe dat het geweld vanuit de overheid kwam ter bescherming van de kapitalisten. Daar hebben we een mooi woord voor: crony capitalism of corporatisme, ik ken geen één libertariër die daar een voorstander van is. Bescherming van privaat eigendom is wat anders dan het beschermen van kapitalistische belangen.
Dat is een verkapte Godwin. Niet elke staat is even kwaadaardig en er zijn veel verschillende staatsvormen geweest na de IR die totaal van elkaar verschillen. Ik geloof niet perse in de staat maar ik geloof wel in democratie. Het grootste gedeelte van de bevolking heeft geprofiteerd van de welvaart toen deze beter verdeeld werd, na de 2e WO.quote:En ten derde, de IR was inderdaad een overgangsfase, en dat we er uiteindelijk op vooruit zijn gegaan is de toegenomen welvaart. Maar geloof jij maar lekker in vadertje staat, die na de IR miljoenen doden op zijn geweten heeft (democide).
Rare vergelijking, een auto is geen eerste levensbehoefte. Maar je zult toch ergens moeten leven, dus je bent altijd onderhevig aan een politiek systeem.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:49 schreef Terecht het volgende:
[..]
1. Ik kan ook niet kiezen voor een auto die 500 km/u en 1:100 rijdt maar toch kan ik kiezen uit duizenden verschillende modellen, net zoals ik niet voor een libertarische staat kan kiezen maar wel de keuze heb uit ~200 verschillende staten.
Precies, alleen is dat binnen onze huidige samenleving amper mogelijk omdat de overheid continu beperkingen oplegt.quote:2. Die keuze stellen libertariers anders constant voor aan mensen in Libertopia. Vind je je baan niet leuk? Zoek iets anders. Zint je huis je niet? Zoek een andere woonruimte. Bevalt Libertopia je niet? Richt zelf maar alle instituten op die je graag wilt zien, of emigreer. Stemmen met je voeten is hét mantra van de libertarier. Het zijn allemaal vrije keuzes volgens hen.
Je dient je niet aan eigendomsrechten te houden. Je mag zo je eigendom weggeven, je moet alleen wel het andere te respecteren. Dat heeft niks met dwang te maken, maar met samenwerking.quote:Maar je neemt dwang helemaal niet weg, net zoals je niet wegneemt dat je een politicus bent ook al noem je jezelf een leider. In Libertopia dien je je nog steeds aan eigendomsrechten te houden bijv, en dat kan heel reeel mijn vrijheid inperken.
In het begin niet nee, tenzij je in een quick fix gelooft.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:51 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Ik refereerde aan het feodale systeem, dat definitief ten einde kwam met de IR. Desalniettemin waren de omstandigheden voor fabrieksarbeiders die vanuit het platteland waren gekomen nauwelijks verbeterd.
Het libertarisme gaat er zeker vanuit dat iedereen bezit heeft. Bezit is niet alleen iets in de trant van kapitaal of geld, maar ook je eigen lijf, je gedachten, je mening. Dat mensen slaafs waren t.o.v. enkele industrielen was een gevolg van het corporatisme en het feit dat er een onevenwichtigheid was op de arbeidsmarkt. Dat is noch de schuld van de nachtswakersstaat noch van het liberatarisme.quote:Corporatisme onstaat juist vanuit de belangen van de bezittende klasse. Een nachtwakersstaat staat in dienst van de mensen die bezittingen hebben. Waar het libertarisme in te korst schiet is dat ze ervan uit gaan dat iedereen bezit heeft. Werknemers/arbeiders hebben geen bezit en zijn gedwongen om voor de bezittende klasse te gaan werken. Daarmee houdt alle schijn van vrijheid op. Tenzij je de keuze tussen sterven van de honger en voor een hongerloon gaan werken een vorm van vrijheid vind, maar dit zal weer niet voor jullie zaak pleiten.
Niet elke staat is even kwaadaardig nee, maar het is wel frappant dat de geschiedenis heeft aangetoond dat centralisatie en imperialisme alleen maar tot meer ellende heeft geleid.quote:Dat is een verkapte Godwin. Niet elke staat is even kwaadaardig en er zijn veel verschillende staatsvormen geweest na de IR die totaal van elkaar verschillen. Ik geloof niet perse in de staat maar ik geloof wel in democratie. Het grootste gedeelte van de bevolking heeft geprofiteerd van de welvaart toen deze beter verdeeld werd, na de 2e WO.
Dat klopt. Het punt is dat er een markt is. De migratiestromen zijn er het bewijs van. Dat er op de markt niet precies te vinden is wat jij graag wilt hebben hoeft niet te betekenen dat er sprake is van marktfalen, maar kan ook betekenen dat jij een gratis lunch wilt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:55 schreef teknomist het volgende:
[..]
Rare vergelijking, een auto is geen eerste levensbehoefte. Maar je zult toch ergens moeten leven, dus je bent altijd onderhevig aan een politiek systeem.
Dat kan een grootgrondbezitter in Libertopia ook. Er is geen enkele garantie dat dit in Libertopia anders zal zijn, behalve in de fantasieen van libertariers. Er is immers geen libertarische heilstaat waar we de zegeningen van het libertarisme kunnen waarnemen en kunnen controleren of al die fantastische claims die hier in deze topicreeks voorbij razen ook maar enige correspondentiegraad hebben met de werkelijkheid. O ja, in Somalie is er geen overheid! Een paradijs op aarde, kan ik je wel vertellen. De zelforganisatie van de mensen daar is indrukwekkend.quote:[..]
Precies, alleen is dat binnen onze huidige samenleving amper mogelijk omdat de overheid continu beperkingen oplegt.
Ik heb nooit met de grootgrondbezitter afgesproken dat de grond waar ik op geboren ben en op woon van hem is. Ik zou niet weten waarom ik moreel gezien zijn eigendomsrecht zou moeten respecteren, hij heeft het ook maar in de schoot geworpen gekregen door een erfenis. In de praktijk heb ik geen keus op straffe van een uitje naar het gevang. Uiteindelijk komt het dus neer op het recht van de sterkste. En daar gaat per definitie dwang vanuit.quote:[..]
Je dient je niet aan eigendomsrechten te houden. Je mag zo je eigendom weggeven, je moet alleen wel het andere te respecteren. Dat heeft niks met dwang te maken, maar met samenwerking.
Dus praktisch gezien zie jij ook geen mogelijkheden om die libertarische samenleving in te voeren? Gelukkig ook maar, dat is beter voor iedereenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:14 schreef teknomist het volgende:
[..]
Grappig om te lezen hoe mensen altijd jouw uitspraken uit hun verband trekken alleen om hun eigen "gelijk" bevestigd te zien. Ik ben zeker een tegenstander van de democratie. Democratie is destructief voor individuele vrijheden, welvaart en vrijwilligheid. Maar alle regels en wetten aan mijn laars lappen zul je mij niet zien doen. Bij mij staat het NAP centraal, dus ik zal als agorist nooit iemand vermoorden of verkrachten. Ook frauderen doe ik niet. Maar een jointje roken, betalen via een alternatieve currency, belastingontwijking: ja. Particulaire ordehandhaving zie ik helemaal niet als een surrogaat voor de politie; hooguit als een aanvulling.
quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:16 schreef teknomist het volgende:
[..]
Wat er binnen de status quo onder liberaal wordt verstaan: ja.
Er zijn mogelijkheden om er in de echte wereld iets mee te doen en dat gebeurt ook volop. Dat lijkt me toch wel een duidelijk verschil in het voordeel van het liberalisme. Ook is het duidelijk een ideologie waar veel meer over nagedacht is en die een stuk steviger in haar schoenen staat.quote:
Dat lijken me eerder conservatievenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ok, liberaal was toch een Opstelten met zijn maatje Teeuwen?
Dus gaat het er niet van komen. 1 tegenstander is dan toch voldoende om libertariers nooit nieuwe (voor die ene persoon) beperkende regels door te voeren. Prima en beter voor iedereen maar dat besef lijkt nog niet zo door te dringen...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:19 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Nogmaals je moet niets, maar je mag..........
Je kan er best een redelijk onderbouwde gooi naar doen. Dat is echt zo verschrikkelijk lastig niet. En het staat ook wel aardig wanneer je wel allerlei claims doet over die voorspelde verschrikkelijk positieve ontwikkelingen.quote:Omdat dat soort zaken nog niet goed te berekenen vallen. Op veel terreinen zullen we iets nieuws moeten proberen via de vrije markt en daar kan je helaas niet direct een prijskaartje aan hangen. Dus nogmaals stap voor stap kun je het realiseren alles ineens omgooien gaat inderdaad niet werken nee.
Dat kan het zeer zeker wel zijn. Het kan zelfs zeer goed het verschil tussen leven en dood betekenen voor mensen die afhankelijk zijn van hulp.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:32 schreef teknomist het volgende:
[..]
Klopt, maar het is zeker geen achteruitgang t.o.v. de status quo.
We bevinden ons in een samenleving (ik tenminste wel), die tot op het bot toe afbreken en dan proberen iets nieuws op te bouwen waarvan we al weten dat in elk geval onderdelen veel slechter zijn dan nu vind ik gewoon maar matig idee...quote:Je maakt een dogmatische fout door alles langs de teleologische meetlat te leggen. De wereld draait niet allen om pragmatisme en doelmatigheid. Principiële waardes als zelfbeschikkingsrecht, eigendomsrecht moeten weer in ere hersteld worden anders eindig je uiteindelijk in een technocratische samenleving die van onderen erodeert. De eerste tekenen zijn al zichtbaar (EU).
Als het gedwongen negatieve effecten heeft op iemand is het verschil hooguit theoretisch. Creatief omgaan met definities om de grootst mogelijke schadelijke waanzin te verkopen. Meer is het dan niet...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:41 schreef teknomist het volgende:
[..]
Retorisch gelul. Iets wegnemen is iets anders dan verplichten. Dan snap je zelf ook wel toch?
Blijkbaar begrijp jij me verkeerd. Ik zeg niet dat we de staatschuld moeten afkopen met de pensioen gelden. Ik geef alleen aan dat we lang niet failliet zijn zoals jij beweerde. Het vermogen van de Nederlanders is enorm in verhouding tot de staatsschuld.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:45 schreef Libertarisch het volgende:
@ Wespensteek
Ik kon je niet meer quoten want er is al een nieuw deel geopend....
je kunt niet zomaar beschikken over de pensioenen. Waarom niet? omdat mensen hun hele leven betaald hebben voor dat pensioen. Zonder dat pensioen hebben ze niks meer, bovendien is het hun geld gewoon. Zij moeten soms 20 jaar van dat pensioen leven, ze kunnen verder echt geen werk meer krijgen op hun 66e en dat hoeven ze ook niet want ze hebben gespaard.
Als jij de gehele staatsschuld zou aflossen door de pensioenen te gebruiken dan zou je op compleet criminele wijze een aantal generaties van hun geld beroven. Dat is dus GEEN optie. Je zou miljoenen mensen in armoede storten....
Oftewel: de financiele problemen die ik aankaart gelden nog gewoon. De overheid moet in feite de komende jaren 60 miljard euro bezuinigen. Ze kunnen ook inflatie inbrengen, maar dat is hetzelfde als welvaartsverlies en geen fair play. Als ze pensioenen mochten gebruiken zou dit eveneens welvaartsverlies betekenen en geen fair play zijn. De overheid moet dus snijden in eigen uitgaven en de enige manier is door privatisatie.
Dat komt omdat het geen partij is in de traditionele betekenis. De partij gaat alleen maar regelen dat je zelf heer en meester wordt over je eigen leven. Het regelen van een buffer of verzekering tegen moeilijkheden in het leven zijn dan ook je eigen verantwoordelijkheid. Je mag kiezen of je materialistisch wilt zijn, sociaal of een beetje van beiden. Je mag een ander bijstaan maar het hoeft niet. De nuance is aan jou als mens.....quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:56 schreef DorperTed het volgende:
Hoe kijkt de Libertarische Partij aan tegen de zogenaamd 'onrendabelen' in de samenleving? Mensen als arbeidsongeschikten en gehandicapten? Moet alle zorg particulier geregeld worden of is er toch nog een vorm van verzorging vanuit de staat?
Ik kan me vinden in een hoop punten van deze partij maar het komt over als een extreme partij. Ik zie geen enkele nuance.
Gaat de partij in deze niet een beetje te veel uit van een ideaal mensbeeld. Ik denk dat de personen die ik in een eerdere post noemde het in de verzorgingstaat een stuk beter hebben dan in de tijd dat een particulier(de Kerk) voor ze zorgde.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat komt omdat het geen partij is in de traditionele betekenis. De partij gaat alleen maar regelen dat je zelf heer en meester wordt over je eigen leven. Het regelen van een buffer of verzekering tegen moeilijkheden in het leven zijn dan ook je eigen verantwoordelijkheid. Je mag kiezen of je materialistisch wilt zijn, sociaal of een beetje van beiden. Je mag een ander bijstaan maar het hoeft niet. De nuance is aan jou als mens.....
Er zijn vast personen die meer baat hebben bij de huidige verzorgingsstaat. Een zeer kleine minderheid waar echt een goede oplossing voor in de plaats komt. Lijntrekkers zullen het moeilijker krijgen. Particuliere weldoeners zullen het kaf en koren beter weten te scheiden dan de staat dat nu doet.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 14:28 schreef DorperTed het volgende:
[..]
Gaat de partij in deze niet een beetje te veel uit van een ideaal mensbeeld. Ik denk dat de personen die ik in een eerdere post noemde het in de verzorgingstaat een stuk beter hebben dan in de tijd dat een particulier(de Kerk) voor ze zorgde.
En zij die zich geroepen voelen hebben genoeg aan twee broden en vijf vissen om heel het volk te voeden. Leven het libertarisme, amen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
Er zijn vast pers
[..]
Er zijn vast personen die meer baat hebben bij de huidige verzorgingsstaat. Een zeer kleine minderheid waar echt een goede oplossing voor in de plaats komt. Lijntrekkers zullen het moeilijker krijgen. Particuliere weldoeners zullen het kaf en koren beter weten te scheiden dan de staat dat nu doet.
De meeste mensen zullen zich particulier gaan verzekeren tegen onheil. Voor andere mensen zal er liefdadigheid komen die er nu nog niet is.
De wereld is niet meer te vergelijken met die van 150 jaar geleden. Dat komt niet door de verzorgingsstaat maar door de technische vooruitgang. Iedereen heeft er baat bij dat er geen armen meer zijn en de middelen en de tijd om daar voor te zorgen hebben we.
Sommige mensen zullen er voor kiezen om zich niet om een ander te bekommeren en anderen zullen zich geroepen voelen om te helpen. Beide keuzes zijn goed want het zijn vrije keuzes.
Voor die paar mensen waar dat over gaat heeft het geen zin het huidige systeem in stand te houden. Je zou met die twee broden en vijf vissen nog wel eens een heel eind kunnen komen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En zij die zich geroepen voelen hebben genoeg aan twee broden en vijf vissen om heel het volk te voeden. Leven het libertarisme, amen.
Nee dat is het niet, de meeste mensen hebben een karig pensioentje die ook nog is sterk in waarde daalt door aanhoudende inflatie. En, zoals gezegd, de crisis moet nog beginnen. Ik hoor dat argument van de pensioenen vaker, maar de de Nederlandse overheid geeft elke dag gewoon 90 miljoen euro te veel uit en heeft een schuld van 400+ miljard, wat de komende jaren waarschijnlijk nog sterk zal stijgen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Blijkbaar begrijp jij me verkeerd. Ik zeg niet dat we de staatschuld moeten afkopen met de pensioen gelden. Ik geef alleen aan dat we lang niet failliet zijn zoals jij beweerde. Het vermogen van de Nederlanders is enorm in verhouding tot de staatsschuld.
Oh jee, het Somalië-argument. Ik ben geen voorstander van een samenleving zonder een overheid die garant staat voor de vrijheid en veiligheid van haar ingezetenen, dus ik snap de vergelijking met Somalie niet helemaal.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 23:19 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat klopt. Het punt is dat er een markt is. De migratiestromen zijn er het bewijs van. Dat er op de markt niet precies te vinden is wat jij graag wilt hebben hoeft niet te betekenen dat er sprake is van marktfalen, maar kan ook betekenen dat jij een gratis lunch wilt.
[..]
Dat kan een grootgrondbezitter in Libertopia ook. Er is geen enkele garantie dat dit in Libertopia anders zal zijn, behalve in de fantasieen van libertariers. Er is immers geen libertarische heilstaat waar we de zegeningen van het libertarisme kunnen waarnemen en kunnen controleren of al die fantastische claims die hier in deze topicreeks voorbij razen ook maar enige correspondentiegraad hebben met de werkelijkheid. O ja, in Somalie is er geen overheid! Een paradijs op aarde, kan ik je wel vertellen. De zelforganisatie van de mensen daar is indrukwekkend.
[..]
Ik heb nooit met de grootgrondbezitter afgesproken dat de grond waar ik op geboren ben en op woon van hem is. Ik zou niet weten waarom ik moreel gezien zijn eigendomsrecht zou moeten respecteren, hij heeft het ook maar in de schoot geworpen gekregen door een erfenis. In de praktijk heb ik geen keus op straffe van een uitje naar het gevang. Uiteindelijk komt het dus neer op het recht van de sterkste. En daar gaat per definitie dwang vanuit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |