Druk met zeiken.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Een groot deel van de Nederlanders brengt uren achter de beeldbuis door, dus met die drukte valt het echt wel wat mee.
Onzin, we moeten zelf weer wat meer verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en niet bij alles naar de overheid kijken. Dat maakt alles duur.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is makkelijk praten over eigen verantwoordelijkheid als je geld genoeg hebt, en genoeg luxe hebt om op te bezuinigen. Maar voor veel mensen met een lager inkomen komt die eigen verantwoordelijkheid vooral neer op "zoek het zelf maar uit" en hou vooral niks meer over dan puur voor het overleven en de noodzakelijke levensbehoeften als je toevallig de pech hebt dat je (chronisch) ziek bent en van medische hulp afhankelijk bent.
Klopt maar ben je het er ook mee eens dat het in de tegenwoordige maatschappij steeds meer geld gaat richting luxe die een mens eigenlijk niet perse nodig heeft?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, als Gerrit Zalm niet zo het geld had lopen verkwisten hadden we de jaren erna een potje gehad voor de minder goede tijden, en had de overheid meer inkomsten gehad, waardoor mogelijk mensen nu nog wel de overheid zou hebben gehad om er voor hun te zijn wat betreft medische verzorging.
Ik ben arbeidsongeschikt helaas dus breng veel tijd achter een beeldscherm door ondanks dat maak ik vrijwel iedere avond ene rondje langs de oudjes in mijn omgeving. Gewoon een praatje maken en ik zie gewoon hoe erg ze dat nodig hebben is trouwens ook gewoon leuk om de verhalen van vroeger te horen met 10 gezinsleden opgroeien in een 3 kamer rijtjeshuis dat soort dingen weet je. Maar ik doe nog wel wat meer dan dat trouwens.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Een groot deel van de Nederlanders brengt uren achter de beeldbuis door, dus met die drukte valt het echt wel wat mee.
dat is ook makkelijker praten voor mensen die meer verdienen. En het lijkt dan ook onrechtvaardig voor de lagere inkomens. Maar nood breekt wet, en als het neerkomt op de thuiszorg (dus niet de hulpbehoevenden) zoals gesteld in het bronartikel en wat Boris_ zegtquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is makkelijk praten over eigen verantwoordelijkheid als je geld genoeg hebt, en genoeg luxe hebt om op te bezuinigen. Maar voor veel mensen met een lager inkomen komt die eigen verantwoordelijkheid vooral neer op "zoek het zelf maar uit" en hou vooral niks meer over dan puur voor het overleven en de noodzakelijke levensbehoeften als je toevallig de pech hebt dat je (chronisch) ziek bent en van medische hulp afhankelijk bent.
wat anders het hele stelsel in gevaar brengt, dan komt het neer op eigen verantwoordelijkheid.quote:de simpele huishoudelijke taken die onder de thuiszorg vallen. Niet om de verpleging. Het gaat dus om zaken als wat stofzuigen, afwasse, stoffen, etc. Wat is daar precies erg aan om dat even voor je ouders, familie en vrienden te doen
De wij-komen-van-school-en-moeten-een-huis-kopen-en-2-autos-hebben generatie?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:45 schreef Sneezeechu het volgende:
Als je dat eens zegt tegen een leeftijdsgenoot kijken ze je aan alsof ze net water hebben zien branden![]()
Ondertussen ploffen ze 's avonds na het werk neer voor de tv om er niet meer achter weg te komen en ondertussen zeuren dat de schoonmaak van moeder niet door de maatschappij betaald wordtquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:52 schreef Luigi het volgende:
[..]
De wij-komen-van-school-en-moeten-een-huis-kopen-en-2-autos-hebben generatie?
Ik ben ermee eens dat er niks mis is om eerst naar de mogelijkheden te kijken die de mensen zélf kunnen regelen, en dat er niks mis is om wat meer van familie of kennissen verlangt. Indien mogelijk, en ook niet dwingend. Maar dit zou eigenlijk wel een vanzelfsprekendheid moeten zijn, iets dat vanuit de mensen zelf komt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Onzin, we moeten zelf weer wat meer verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en niet bij alles naar de overheid kijken. Dat maakt alles duur.
Wat is nou precies het probleem om even bij familie of vrienden wat huishoudelijk werk te doen als ze in de positie kommen dat ze het zelf niet meer zo goed kunnen? Ik doe ook veel dingen voor mijn moeder omdat ze ook steeds verder achteruit gaat. Ik vind dat eigenlijk vrij normaal, maar als ik hier lees begrijp ik dat het beter is als er gewoon 2 dagen in de week thuiszorg komt, dan kan ik weer meer dagen egoïstisch bezig zijn en de maatschappij betaalt wel. Super
Ja daar ben ik mee eens. De maatschappij is erg materialistisch ingesteld, bij jong en oud, onder alle inkomensgroepen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:45 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Klopt maar ben je het er ook mee eens dat het in de tegenwoordige maatschappij steeds meer geld gaat richting luxe die een mens eigenlijk niet perse nodig heeft?
[..]
En als je ver bij je ouders vandaan woont? En wie zorgt er voor je kinderen?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:22 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jij bent dus niet bereid om iets voor je ouders te doen en vind dat die kosten geheel bij de maatschappij thuis horen.
Ik vind dat eigenlijk belachelijk. Mensen die beschikken over famillie en vrienden of een dikke bankrekening mag best wel een grotere eigen bijdrage worden verwacht.
Maar wat er niet is kun je niet weghalen (geld bij de lage inkomens dus), of je moet hen in financiële problemen willen brengen alleen omdat ze de pech hebben hulpbehoevend te zijn?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:48 schreef Sosa het volgende:
[..]
dat is ook makkelijker praten voor mensen die meer verdienen. En het lijkt dan ook onrechtvaardig voor de lagere inkomens. Maar nood breekt wet, en als het neerkomt op de thuiszorg (dus niet de hulpbehoevenden) zoals gesteld in het bronartikel en wat Boris_ zegt
[..]
wat anders het hele stelsel in gevaar brengt, dan komt het neer op eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben het wel met je eens. Alleen wat die disclaimer betreft: ik ben bang dat het juist die mensen het hardst gaat treffen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:28 schreef Luigi het volgende:
[..]
In luxe kun je snijden. En ik zie maar heel, heel weinig van die klagers hun rookwaren inleveren, hun auto omruilen, hun iPhones niet meer kopen, etc. Ik koop ook Euroshopper spullen he, om wat over te houden? Wij doen onze dochter ook niet meer naar de BSO omdat die 250 euro per maand (waar dus geen cent toeslag tegenover staat) ons te gortig werd. Daar hebben we wat comfort voor moeten inleveren (vrouw schuiven met uren, met een moeder wat omstebeurt afspraken gemaakt, etc) maar hop, wel 250 euro per maand bespaard.
Er wordt te makkelijk gehuild door mensen. Onderneem nou eens actie denk ik dan.
(disclaimer: dit slaat natuurlijk niet op mensen die écht in de penarie zitten en buiten hun schuld om ziek, werkloos of weet ik veel wat zijn... die mogen en moeten gewoon een sociaal vangnet kunnen gebruiken!)
De overheid heeft aan die mentaliteit mee geholpen door het volk zo te betuttelen. Regeltje zus, regeltje zo.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:34 schreef Sosa het volgende:
[..]![]()
Als iedereen er nou zou over zou denken, dan zijn we het snel eens. maar helaas kent NL teveel huilies en is eigen verantwoordelijkheid tegenwoordig ver te zoeken. Vooral als het gratis is.
We zijn ook drukker. De meeste huishoudens kunnen namelijk niet meer op 1 inkomen draaien. Vroeger gingen wij nooit naar kinderopvang, mijn moeder was altijd thuis. Mijn moeder maakte daar naast het huis van mijn oma schoon, daar had ze tijd voor.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:36 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Tegenwoordig doen we alsof we ontzettend druk zijn en het leven amper Nannen door alle verplichtingen alsof men 30/40 jaar terug het niet druk had maar ach iedereen wil steeds groter en luxer maar een beetje tijd vrijmaken om wat hulp te bieden hoe maar daar hebben we de overheid voor dat mag best anders als je het mij vraagt.
In mijn beleving zijn het meestal de mensen met de vooruitzichten op een goede baan die bereid zijn daarvoor ver weg te verhuizen. Ik hoor niet vaak dat mensen hele einden verhuizen voor een laagbetaalde baan. De meeste mensen met laag betaald werk blijven vaak in de regio waar ze zijn geboren en getogen. Die kunnen dus prima wat taken van hun ouders overnemen. En mensen met een goede baan hebben dan misschien niet de mogelijkheid om zelf iets te doen, maar zouden financieel kunnen bijdragen. Ik zie daar persoonlijk weinig verkeerds in.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
En als je ver bij je ouders vandaan woont? En wie zorgt er voor je kinderen?
Als je vind dat je persé die tophypotheek moet hebben, persé die auto moet kopen, dan klopt dat ja. Laat eens wat marge denk ik dan. Wij hadden ook nog wel een paar 10.000 euro extra kunnen lenen, maar bewust niet gedaan. Richt je leven gewoon eens in gvd.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:02 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
We zijn ook drukker. De meeste huishoudens kunnen namelijk niet meer op 1 inkomen draaien. Vroeger gingen wij nooit naar kinderopvang, mijn moeder was altijd thuis. Mijn moeder maakte daar naast het huis van mijn oma schoon, daar had ze tijd voor.
Nu kan dat soms eenvoudigweg niet meer.
Ben het met je eens dat onderzocht moet worden of er familieleden kunnen helpen, maar dat gebeurt nu al.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Onzin, we moeten zelf weer wat meer verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en niet bij alles naar de overheid kijken. Dat maakt alles duur.
Wat is nou precies het probleem om even bij familie of vrienden wat huishoudelijk werk te doen als ze in de positie kommen dat ze het zelf niet meer zo goed kunnen? Ik doe ook veel dingen voor mijn moeder omdat ze ook steeds verder achteruit gaat. Ik vind dat eigenlijk vrij normaal, maar als ik hier lees begrijp ik dat het beter is als er gewoon 2 dagen in de week thuiszorg komt, dan kan ik weer meer dagen egoïstisch bezig zijn en de maatschappij betaalt wel. Super
Juist die generatie die zo egoïstisch lijken te zijn als het maar kan zijnquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:52 schreef Luigi het volgende:
[..]
De wij-komen-van-school-en-moeten-een-huis-kopen-en-2-autos-hebben generatie?
Thank youquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 15:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja daar ben ik mee eens. De maatschappij is erg materialistisch ingesteld, bij jong en oud, onder alle inkomensgroepen.
Omdat iedereen maar alles wil hebben een flat is tegenwoordig fout als je een kind krijgt je moet toch echt minimaal een groot huis met eigen tuin en dan ook nog in veel gevallen tot op de nok toe verbouwen met de meest modernste snufjes mogelijk als we daar eens vanaf stappen...quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:02 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
We zijn ook drukker. De meeste huishoudens kunnen namelijk niet meer op 1 inkomen draaien. Vroeger gingen wij nooit naar kinderopvang, mijn moeder was altijd thuis. Mijn moeder maakte daar naast het huis van mijn oma schoon, daar had ze tijd voor.
Nu kan dat soms eenvoudigweg niet meer.
Dit is zo waarquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:11 schreef Sneezeechu het volgende:
Omdat iedereen maar alles wil hebben een flat is tegenwoordig fout als je een kind krijgt je moet toch echt minimaal een groot huis met eigen tuin en dan ook nog in veel gevallen tot op de nok toe verbouwen met de meest modernste snufjes mogelijk als we daar eens vanaf stappen...
Zelfde met een auto zie het zo vaak krijgen ze een kind dan is de hatchback ineens te klein en moet er een stationwagon voor de deur vroeger reed men in een dafje rond
Het punt is natuurlijk dat íedereen op het randje zit. Of je nou 10k, 100k of 2 miljoen per jaar binnenharkt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:15 schreef Gia het volgende:
[..]
En dan kunnen ze niet rond komen van 85k.
Als je een huis wilt kopen moet je tegenwoordig tweeverdiener zijn of een riant salaris hebben. Ik ken weinig gezinnen waar alles op 1 inkomen kan draaien. En die hebben geen mega-groot huis o.i.d.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:05 schreef Luigi het volgende:
[..]
Als je vind dat je persé die tophypotheek moet hebben, persé die auto moet kopen, dan klopt dat ja. Laat eens wat marge denk ik dan. Wij hadden ook nog wel een paar 10.000 euro extra kunnen lenen, maar bewust niet gedaan. Richt je leven gewoon eens in gvd.
Maar je hoeft echt geen 2x85K te verdienen om een huis van 189.000 te kunnen kopen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:17 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Als je een huis wilt kopen moet je tegenwoordig tweeverdiener zijn of een riant salaris hebben. .
Hier is niet eens een flat.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:11 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
[..]
Omdat iedereen maar alles wil hebben een flat is tegenwoordig fout als je een kind krijgt je moet toch echt minimaal een groot huis met eigen tuin en dan ook nog in veel gevallen tot op de nok toe verbouwen met de meest modernste snufjes mogelijk als we daar eens vanaf stappen...
Zelfde met een auto zie het zo vaak krijgen ze een kind dan is de hatchback ineens te klein en moet er een stationwagon voor de deur vroeger reed men in een dafje rond
Nee, dan niet nee. Alleen zal ik nooit 85K verdienen. Dat wil zeggen, ik verdien het wel, ik krijg het niet.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:18 schreef Luigi het volgende:
[..]
Maar je hoeft echt geen 2x85K te verdienen om een huis van 189.000 te kunnen kopen.
Nee joh je moet gewoon lekker gelijk gaan kopen samen, al ben je net een jaartje bij elkaar, heerlijk, ipv op je gemakje huren en eens kijken of je het samen wel zo leuk vind voordat je je in een tophypotheek stort.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:23 schreef Sneezeechu het volgende:
Maar waarom moet er altijd gekocht worden wat is er mis met huren? Onderhoud mogelijk waarde verlies wat je nu ziet in de huidige markt heb er geen last van. Dat gelul over waarde opbouw of dat het van jou is?
Tot dat jij je huis hebt afbetaald is het van de bank en wanneer je net als huren niet betaald knikkeren ze je eruit en bij een eigen huis moet je dan maar afwachten of je niet duizenden euro's het schip ingaat
Starters zijn zelden bovenmodaal natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 16:26 schreef Swetsenegger het volgende:
Het probleem is dat wanneer je een goedkoop huis huurt in een achterstandswijk je er als bovenmodaal verdiener op aangekeken wordt. "Profiteur" ben je dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |