Stel dat ze er dan ¤5 winst op maken en stel nou dat jij de spullen voor ¤3 het stuk kan verkopen dan maken zij er ¤7 winst.quote:Stel dat hun het product voor ¤10 verkopen
Ik vraag me vooral af of bijvoorbeeld een Expo dit überhaupt doet, of dat ze alleen inkopen bij hun vaste leveranciers. Als iemand hier weet of winkels hier positief dan wel negatief tegenover staan, dan weet ik of er überhaupt iets te onderhandelen is. Ik heb hiermee nul ervaring en wil gewoon zoveel mogelijk nuttige informatie, zodat ik wat minder zal worden afgezet. Als ik een toponderhandelaar was, zou ik hier niets gepost hebben hè..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 01:28 schreef bijdehand het volgende:
Dat heet onderhandelen. Gewoon doen. Zucht.
tenzij de prijs incl BTW onder de reguliere inkoopprijs zou liggen. Beetje afhankelijk van het sorot winkelier en branche (keten/ inkooporganisatie/ zelfstandige)quote:Op woensdag 22 augustus 2012 02:23 schreef djkoelkast het volgende:
Een winkel gaat geen spullen particulier kopen, want je kunt de BTW niet terugvragen.
4 euro op een retailwaarde van een tientje is netjes. En er zullen vast wel winkels inkopen, hoor.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 01:48 schreef Pokervriend het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af of bijvoorbeeld een Expo dit überhaupt doet, of dat ze alleen inkopen bij hun vaste leveranciers. Als iemand hier weet of winkels hier positief dan wel negatief tegenover staan, dan weet ik of er überhaupt iets te onderhandelen is. Ik heb hiermee nul ervaring en wil gewoon zoveel mogelijk nuttige informatie, zodat ik wat minder zal worden afgezet. Als ik een toponderhandelaar was, zou ik hier niets gepost hebben hè..
Ik ken de Cash converters en het is inderdaad wel een idee hun bod als absoluut minumum te nemen. Maar ik vroeg me vooral af welke onderhandelingspositie ik aan kan nemen. Hoeveel zal een winkel tov de adviespijs in de regel bieden? Als 1 product ¤10 kost in de winkel, zouden ze dan 4 accepteren, of is dat te hoog ingezet?
Onzin, ik koop bijna dagelijks van particulieren. BTW hoef ik niet terug te vragen, want die mag een particulier mij niet rekenen. BTW afdragen doe ik over de marge tussen inkoop- en verkoopprijs.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 02:23 schreef djkoelkast het volgende:
Een winkel gaat geen spullen particulier kopen, want je kunt de BTW niet terugvragen.
gaat het daar zo slecht mee?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 08:54 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik zou het niet aan de Expo verkopen, die zijn of gaan binnenkort failliet.
Maar die hoeven ze aan een particulier ook niet te betalen hèquote:Op woensdag 22 augustus 2012 02:23 schreef djkoelkast het volgende:
... zou ik denken. Want anders doe ik het al járen verkeerdquote:Op woensdag 22 augustus 2012 08:39 schreef IntensiveGary het volgende:
Onzin, ik koop bijna dagelijks van particulieren. BTW hoef ik niet terug te vragen, want die mag een particulier mij niet rekenen. BTW afdragen doe ik over de marge tussen inkoop- en verkoopprijs.
Nee, maar die particulier vergelijkt de waarde van zijn product wel met de incl. BTW prijs van de winkel, dus hij zal het voor max 1/3 van de winkelprijs kunnen verkopen, maar waarschijnlijk vinden ze dat al te duur.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:07 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Maar die hoeven ze aan een particulier ook niet te betalen hè
Ik zie een franchiser nog niet zo snel een partij van een particulier opkopen. En een individuele winkel van een filiaalbedrijf al helemaal niet. Om diverse redenen. Ik zou eerder een standwerker zoeken
Who gives a fuck? Als TS z'n geld maar direct krijgt.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 08:54 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik zou het niet aan de Expo verkopen, die zijn of gaan binnenkort failliet.
Daar had ik dan weer niet aan gedachtquote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:11 schreef Leandra het volgende:
Nee, maar die particulier vergelijkt de waarde van zijn product wel met de incl. BTW prijs van de winkel, dus hij zal het voor max 1/3 van de winkelprijs kunnen verkopen, maar waarschijnlijk vinden ze dat al te duur.
Zou oom een boefje zijnquote:Hoe krijg je trouwens iets uit het faillissement van je oom? Heeft hij het uit de boedel gehouden?
quote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:08 schreef ElisaB het volgende:
[..]
... zou ik denken. Want anders doe ik het al járen verkeerd
BRON: belastingdienst; http://www.belastingdiens(...)e_btw/margeregeling/quote:U berekent de btw dan niet over uw omzet, maar over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs, de winstmarge.
Op zo'n fiets! Nooit mee te maken gehadquote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:14 schreef IntensiveGary het volgende:
BRON: belastingdienst; http://www.belastingdiens(...)e_btw/margeregeling/
Let wel, dit gaat dus om spullen die je van particulieren koopt.
Graag gedaanquote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:15 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Op zo'n fiets! Nooit mee te maken gehad
Thnx
Ze zijn niet gek, daar bij de BDquote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:18 schreef IntensiveGary het volgende:
Graag gedaan
Bij mij komen er vaak mensen die hun verzameling verkopen. Particulieren mogen geen BTW heffen, dus als ik over de totale verkoopprijs BTW zou moeten afdragen, zou dat niet helemaal eerlijk zijn. Vandaar dat onze vrienden bij de BD de margeregeling hebben bedacht
En ook niet bij de autobedrijvenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:18 schreef Leandra het volgende:
Indirect waarschijnlijk wel, autodealers zijn uitermate creatief met die regeling
Zo ongeveer jaarlijksquote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:33 schreef Leandra het volgende:
nog nooit een andere auto gekocht en de oude ingeruild?
Ben jij zo dom of ik zo slim?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:11 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Who gives a fuck? Als TS z'n geld maar direct krijgt.
Jaquote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:06 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
gaat het daar zo slecht mee?
Jij bent zo dom. Als TS naar de winkel gaat, z'n partij spullen aanbiedt en meteen cash krijgt, zal het hem toch jeuken of die toko de dag erna failliet gaat?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:57 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ben jij zo dom of ik zo slim?
Failliet == geen geld == geld kwijt
Even de goede link geplaatst.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:14 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
[..]
BRON: belastingdienst; http://www.belastingdiens(...)ingen/margeregeling/
Het kan ook tussen handelaren onderling.quote:Let wel, dit gaat dus om spullen die je van particulieren koopt.
De margeregeling was al genoemd.quote:
Nee, vlak voordat hij failliet ging hield hij een faillissementsuitverkoop. Hij heeft me toen een beetje gematst door een hele lage prijs te vragen voor een doos of twee vol spullen. Jullie hebben er duidelijk meer verstand van dan mij, maar dan is er dus al BTW over betaald? Ik weet niet of dat verder nog wat uitmaakt hoor.. Maar goed. Ik heb nagekeken dat ze de klok/wekker-dingen waar ik er 30 van heb voor ruim 15 euro verkopen. Als ik 5 euro per stuk vraag, dan is dat voor hun toch veel voordeliger dan via hun normale inkopers. Via mij zouden ze 200% winst kunnen maken. Maar stel nu dat de EXPO of een ander bedrijfje interesse heeft, krijg ik dan cash, maken ze het naar me over of iets dergelijks?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar die particulier vergelijkt de waarde van zijn product wel met de incl. BTW prijs van de winkel, dus hij zal het voor max 1/3 van de winkelprijs kunnen verkopen, maar waarschijnlijk vinden ze dat al te duur.
Hoe krijg je trouwens iets uit het faillissement van je oom? Heeft hij het uit de boedel gehouden?
Nee, het gaat erom dat jij de spullen niet als ondernemer en dus met BTW kunt verkopen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 10:46 schreef Pokervriend het volgende:
@margeregeling,
als ik dat lees lijkt het te gaan om handelaren die gebruikte spullen inkopen via particulieren (Pawn Stars:-). Mijn spullen zijn nieuw. Maakt dat uit?
Geen enkele Expo winkel gaat dat doen, dat gaat via de grote inkoop op het hoofdkantoor.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 09:59 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Jij bent zo dom. Als TS naar de winkel gaat, z'n partij spullen aanbiedt en meteen cash krijgt, zal het hem toch jeuken of die toko de dag erna failliet gaat?
Geen rocket science, toch?
Oke, maar (sorry, dit is niet mijn area of expertise) hoe waar een waarom zou hij normaal btw terugvragen? Normaal koopt een bv. fietsenmaker zijn fietsen in bij de frabrikant. Betaald hij hierover btw? Dan zet hij de fiets in de etalage voor ¤1000. Daarbovenop komt dan 19%btw. Dus voor een consument kost de fiets 1190 euro. Straks koopt de man de fiets niet bij de fabrikant, maar voor minder geld bij Donny, die nog wat nieuwe fietsen heeft staan. Hij zet de fietsen weer voor 1000 in de etalage + 19%btw. Hoe kan hij btw terugvragen, en waarom niet als hij ze via Donny koopt en wel als hij ze via de fabrikant koopt.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat jij de spullen niet als ondernemer en dus met BTW kunt verkopen.
De winkel koopt de spullen van een particulier, kan geen BTW terug vragen en zal de goederen als marge-goederen moeten registreren en verwerken.
quote:Op woensdag 22 augustus 2012 01:48 schreef Pokervriend het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af of bijvoorbeeld een Expo dit überhaupt doet, of dat ze alleen inkopen bij hun vaste leveranciers. Als iemand hier weet of winkels hier positief dan wel negatief tegenover staan, dan weet ik of er überhaupt iets te onderhandelen is. Ik heb hiermee nul ervaring en wil gewoon zoveel mogelijk nuttige informatie, zodat ik wat minder zal worden afgezet. Als ik een toponderhandelaar was, zou ik hier niets gepost hebben hè..
Ik ken de Cash converters en het is inderdaad wel een idee hun bod als absoluut minumum te nemen. Maar ik vroeg me vooral af welke onderhandelingspositie ik aan kan nemen. Hoeveel zal een winkel tov de adviespijs in de regel bieden? Als 1 product ¤10 kost in de winkel, zouden ze dan 4 accepteren, of is dat te hoog ingezet?
Onzin..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 10:59 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Geen enkele Expo winkel gaat dat doen, dat gaat via de grote inkoop op het hoofdkantoor.
Dan moet ie dus een andere toko zoeken die wel cash wil betalen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 10:59 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Geen enkele Expo winkel gaat dat doen, dat gaat via de grote inkoop op het hoofdkantoor.
Ja, die kopen zelfstandig hun gadgets in, lijkt me. Maar als ze bij de fabrikant 8 moeten betalen, terwijl ze bij mij maar 4 hoeven te geven, waarom zouden ze het dan níet doen?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:03 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dan moet ie dus een andere toko zoeken die wel cash wil betalen.
Bovendien zou het zomaar wél kunnen, aangezien er nog de nodige franchisers bestaan.
Wat zeiden ze toen je het vroeg?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:04 schreef Pokervriend het volgende:
[..]
Ja, die kopen zelfstandig hun gadgets in, lijkt me. Maar als ze bij de fabrikant 8 moeten betalen, terwijl ze bij mij maar 4 hoeven te geven, waarom zouden ze het dan níet doen?
Ja. En die kan hij terugvragen bij de belastingdienst.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:00 schreef Pokervriend het volgende:
[..]
Oke, maar (sorry, dit is niet mijn area of expertise) hoe waar een waarom zou hij normaal btw terugvragen? Normaal koopt een bv. fietsenmaker zijn fietsen in bij de frabrikant. Betaald hij hierover btw?
Omdat Donny geen BTW in rekening brengt en afdraagt.quote:Dan zet hij de fiets in de etalage voor ¤1000. Daarbovenop komt dan 19%btw. Dus voor een consument kost de fiets 1190 euro. Straks koopt de man de fiets niet bij de fabrikant, maar voor minder geld bij Donny, die nog wat nieuwe fietsen heeft staan. Hij zet de fietsen weer voor 1000 in de etalage + 19%btw. Hoe kan hij btw terugvragen, en waarom niet als hij ze via Donny koopt en wel als hij ze via de fabrikant koopt.
Zolang de winstmarge (excl. BTW) groter is dan bij het inkopen bij de leverancier, is het gunstiger om het bij jou in te kopen.quote:Belangrijker, maakt dit de positie van mij sterker, of juist zwakker. Is het voor een winkeleigenaar interessanter of juist niet om de spullen via mij (of Donny) te kopen?
Zoals ik eerder aangaf wil ik gewoon eerst zeker weten dat winkels van particulieren inkopen en wat voor hun de voor en nadelen zijn. Ik wil immers wel mezelf goed verkopen en heb hier geen enkele ervaring mee. Vandaar ook mijn vraag net over die margegoederen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:11 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Wat zeiden ze toen je het vroeg?
Daar heb ik wat aan, dank je wel. Als ik het een beetje begrijp kan de ondernemer de btw die hij betaald aan de fabrikant bij inkoop van goederen, terugkrijgen bij de belastingdienst. dus als hij 500 euro betaald aan de inkoper, kan hij 19% daarvan terugkrijgen. Echter, omdat Donny geen btw vraagt, kan de ondernemer over de inkoopprijs die hij betaald bij Donny, geen btw terugkrijgen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja. En die kan hij terugvragen bij de belastingdienst.
[..]
Omdat Donny geen BTW in rekening brengt en afdraagt.
Je moet het dan ook niet aan de verkoopkant bekijken maar aan de inkoopkant.
[..]
Zolang de winstmarge (excl. BTW) groter is dan bij het inkopen bij de leverancier, is het gunstiger om het bij jou in te kopen.
Sommige winkels wel en sommige winkels niet. E.e.a. zal ook nog afhangen van het soort producten dat je verkoopt. 'Gadgets' vind ik nogal een ruim begrip.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:22 schreef Pokervriend het volgende:
Zoals ik eerder aangaf wil ik gewoon eerst zeker weten dat winkels van particulieren inkopen en wat voor hun de voor en nadelen zijn.
Daar zit inderdaad het verschil.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:32 schreef Pokervriend het volgende:
[..]
Daar heb ik wat aan, dank je wel. Als ik het een beetje begrijp kan de ondernemer de btw die hij betaald aan de fabrikant bij inkoop van goederen, terugkrijgen bij de belastingdienst. dus als hij 500 euro betaald aan de inkoper, kan hij 19% daarvan terugkrijgen. Echter, omdat Donny geen btw vraagt, kan de ondernemer over de inkoopprijs die hij betaald bij Donny, geen btw terugkrijgen.
Samenvattend, Donny moet in elk geval 19% minder vragen dan de fabrikant om het interessant te maken voor de fietsenmaker.
Dat is het doel van de BTW: de uiteindelijke gebruiker betaalt. (En dat is inderdaad meestal de consument.)quote:Dit is wat ik tot vandaag dacht: Ondernemer betaald btw aan de fabrikant a 19%. Door op zijn beurt weer 19% te vragen aan de klant, krijgt hij zijn geld terug. Blijkbaar krijgt de ondernemer de 19% die hij aan de fabrikant betaald terug van de belasting, én komt er 19% bovenop de verkoopprijs. Uiteindelijk is de consument degene die echt belasting over spullen betaald.
Nope. Want ook hier koop jij de goederen onder de margeregeling in en verkoop ze onder de margeregeling. Hoeveel schakels er tussen zitten maakt niets uit. Het gaat erom hoe de goederen in de keten terecht zijn gekomen.quote:Nog een vraagje. Als ik nu een bedrijfje had dat spullen opkoopt en vervolgens doorverkoopt aan consumenten. Ik heb een partij fietsen waar ik niet vanaf kom. Ik ga naar dezelfde fietsenmaker en vraag of hij interesse heeft. Kan hij dan wél btw terugvragen, ook al ben ik helemaal geen fietsenfabrikant of iets dergelijks?
En er een leuke boterham aan verdienen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:33 schreef ElisaB het volgende:
Er zijn overigens bedrijven die dit (opkopen van boedels) als hun business hebben.
Ik heb gewoon een doos of twee met klokken, rare pennen, spelletjes en dergelijke. Dit zijn exact dezelfde spullen die de Expo in het assortiment heeft (alles in originele verpakking). Die inkopers waar jij het over hebt zullen mij een dusdanig laag bedrag bieden, dat zij het weer aan retailers of anderen doorverkopen. Ik wil liever rechtstreeks naar de winkel, omdat de marge dan groter is. Ervan uitgaande dat winkels dit doen..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:33 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Sommige winkels wel en sommige winkels niet. E.e.a. zal ook nog afhangen van het soort producten dat je verkoopt. 'Gadgets' vind ik nogal een ruim begrip.
Er zijn overigens bedrijven die dit (opkopen van boedels) als hun business hebben.
Psiesquote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:39 schreef ManAtWork het volgende:
En er een leuke boterham aan verdienen.
Oke, dus of ik nou een eigen bedrijf heb of als consument dingen wil doorverkopen aan winkels, is er eigenlijk altijd sprake van margegoederen. Het belangrijkste is voor mij dat het voor een winkel dus wel degelijk interessant kan zijn om de spullen van mij over te nemen, als ik maar de juiste prijs vraag. Dat is ook meteen het lastige. Hoeveel marge hebben winkels ongeveer? Ik weet dat supermarkten hele kleine marges hebben en het vooral moeten hebben van grote aantallen. Hoe zit dit bij de meeste winkels? Kan ik ergens vinden wat de inkoopprijs voor bedrijven is voor bepaalde goederen? Ik kan niet goed inschatten of de expo voor een aparte wekker (die in de winkel voor ongeveer ¤15 staat), ¤5,¤10 of wel¤12,50 aan de fabrikant betaald? Is dit na te gaan, of zijn hier globale cijfers van bekend? Als hun ¤10 betalen, zou ik al ¤5,50-¤6,50 kunnen vragen en is het voor beide partijen een goede deal..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Daar zit inderdaad het verschil.
[..]
Dat is het doel van de BTW: de uiteindelijke gebruiker betaalt. (En dat is inderdaad meestal de consument.)
[..]
Nope. Want ook hier koop jij de goederen onder de margeregeling in en verkoop ze onder de margeregeling. Hoeveel schakels er tussen zitten maakt niets uit. Het gaat erom hoe de goederen in de keten terecht zijn gekomen.
(In theorie kan het wel door de margegoederen om te zetten in BTW goederen maar dit is een administratief lastige handeling en jij geeft gelijk je winstmarge prijs. Plus dat het meestal niet interessant is.)
Ja, misschien wel, maar TS heeft nog geen rijbewijs en moet dus eerst leren rijden. Bovendien is het een eenmalige actie, ik hoop tenminste niet dat mijn oom later weer failliet gaatquote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:42 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Psies
En ik bedoelde dan ook niet dat TS ze aan hen moet verkopen, maar eigenlijk dat TS een wiel probeert uit te vinden waar een stapeltje sjacheraars al sinds jaar en dag comfortabel mee rijdt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |