Ik zeg niet dat het libertarisme voor gaat zorgen, ik geef alleen maar aan dat het in jou mooie democratie zeker niet werkt.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En daar gaat het libertarisme uiteraard voor zorgen. Je leeft in een droomwereld, m'n beste. Daarom wordt ook zo vaak een vergelijking gemaakt tussen het communisme en het libertarisme. Een communistische staat belooft een prettig en gelijkwaardig bestaan voor iedereen. In de praktijk pakte dat streven ietwat anders uit.
Zo ook met het libertarisme. Op papier klinkt het natuurlijk helemaal geweldig. Geen of minder belasting betekent dat armlastigen meer hebben te spenderen. In de praktijk spelen zoveel meer zaken een rol die dat streven ondermijnen.
En subsidie is daar de oplossing voor?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet iedereen is productief genoeg om door arbeid in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.
GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELDquote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:59 schreef Wespensteek het volgende:
De libertariers die hier hun plannen verdedigen hebben volgens mij nog niet één inhoudelijke vraag serieus kunnen beantwoorden en als je het partijprogramma leest wijkt dat behoorlijk af van wat hier allemaal wordt beweerd. Voorlopig zet ik ze op dezelfde hoogte als een partij die gelooft dat god alles wel gaat regelen, men weet niet hoe maar gelooft dat alles goed gaat komen.
Allereerst ben ik geen democraat in hart en nieren en ten tweede constateer ik slecht dat echte armoede vrijwel is uitgeband in Nederland. Daarmee beweer ik niet dat Nederland geen armoede kent, maar in vergelijking met de rest van de geschiedenis, hebben we het goed voor elkaar.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het libertarisme voor gaat zorgen, ik geef alleen maar aan dat het in jou mooie democratie zeker niet werkt.
Ik zie geen verschil met het programma van de libertariers, daar krijgt iedereen gratis geld als de overheid maar afgeschaft wordt.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD GRATIS GELD
Ja dat is nog eens een partijprogram wat ik serieus neem.
Het communisme is uitgeprobeerd en gefaald. Het libertarisme is nog niet uitgeprobeerd. Je kunt dus niet op het basis van het ene concluderen dat het andere daarom ook zal falen; al was het alleen omdat het twee extreem verschillende ideologieën zijn. Daarnaast is het communisme enigszins drastisch en met geweld ingevoerd, dat is niet iets waar libertariers voorstander van zijn.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En daar gaat het libertarisme uiteraard voor zorgen. Je leeft in een droomwereld, m'n beste. Daarom wordt ook zo vaak een vergelijking gemaakt tussen het communisme en het libertarisme. Een communistische staat belooft een prettig en gelijkwaardig bestaan voor iedereen. In de praktijk pakte dat streven ietwat anders uit.
Zo ook met het libertarisme. Op papier klinkt het natuurlijk helemaal geweldig. Geen of minder belasting betekent dat armlastigen meer hebben te spenderen. In de praktijk spelen zoveel meer zaken een rol die dat streven ondermijnen.
Ik stel slechts het falen van utopische maatschappijvormen vast.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:02 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het communisme is uitgeprobeerd en gefaald. Het libertarisme is nog niet uitgeprobeerd. Je kunt dus niet op het basis van het ene concluderen dat het andere daarom ook zal falen; al was het alleen omdat het twee extreem verschillende ideologieën zijn. Daarnaast is het communisme enigszins drastisch en met geweld ingevoerd, dat is niet iets waar libertariers voorstander van zijn.
Het scheelt inderdaad als je 20% zinloze overhead wegsnijd, ik zie weinig in zaken als provinciale staten en waterschappenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:01 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik zie geen verschil met het programma van de libertariers, daar krijgt iedereen gratis geld als de overheid maar afgeschaft wordt.
Tuurlijk wel het grootste deel van de tijd van de mensheid is er geen overheid geweest. Eigenlijk hebben de Europeese landen de meeste libertarische samenlevingen overwonnen en of uitgeroeid. Mogelijk geeft dat aan welke samenlevingsvorm het beste resultaat geeft.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:02 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het communisme is uitgeprobeerd en gefaald. Het libertarisme is nog niet uitgeprobeerd. Je kunt dus niet op het basis van het ene concluderen dat het andere daarom ook zal falen; al was het alleen omdat het twee extreem verschillende ideologieën zijn. Daarnaast is het communisme enigszins drastisch en met geweld ingevoerd, dat is niet iets waar libertariers voorstander van zijn.
Ach, weer het ridiculiseren. Ik heb op veel vragen een serieus en uitgebreid antwoord gegeven en daar nooit een fatsoenlijke repliek op terug gekregen. Het is kennelijk sommigen leuker om andersdenkenden tussen de regels door belachelijk te maken; alleen aan de PI's is het al af te lezen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:59 schreef Wespensteek het volgende:
De libertariers die hier hun plannen verdedigen hebben volgens mij nog niet één inhoudelijke vraag serieus kunnen beantwoorden en als je het partijprogramma leest wijkt dat behoorlijk af van wat hier allemaal wordt beweerd. Voorlopig zet ik ze op dezelfde hoogte als een partij die gelooft dat god alles wel gaat regelen, men weet niet hoe maar gelooft dat alles goed gaat komen.
Communisme was geen utopie maar een dystopie.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik stel slechts het falen van utopische maatschappijvormen vast.
Een libertarische samenleving kenmerkt zich niet door het ontbreken van een overheid.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Tuurlijk wel het grootste deel van de tijd van de mensheid is er geen overheid geweest. Eigenlijk hebben de Europeese landen de meeste libertarische samenlevingen overwonnen en of uitgeroeid. Mogelijk geeft dat aan welke samenlevingsvorm het beste resultaat geeft.
Het is een dystopie gebleken. Dat is wat anders. Overigens wordt het communisme overigens niet beschouwd als een traditionele utopie, meen ik. Maar dat is een andere discussie.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:08 schreef teknomist het volgende:
[..]
Communisme was geen utopie maar een dystopie.En het libertarisme is nooit geprobeerd dus er valt niks vast te stellen.
Nee, dat is een anarchistische samenleving.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:10 schreef teknomist het volgende:
[..]
Een libertarische samenleving kenmerkt zich niet door het ontbreken van een overheid.
Omdat de Nederlanders van nature Libertarisch zijn. Moet je nagaan wat er wordt gegeven als er minder wordt afgepakt door de staat....quote:Op woensdag 22 augustus 2012 10:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
http://www.guardian.co.uk(...)table-giving-country
Verklaar jij eens de hoge positie van hypercommunistische heilstaat Nederland in dit lijstje.
Het spijt me maar hoe voedselveiligheid wordt geregeld is niet geantwoord. Hoe monopolievorming, o.a. op infrastructuur, voorkomen moet worden is niet beantwoord. Hoe men als inwoner kan regelen dat men geen schade heeft door de persoonlijke vrijheden van een ander is niet beantwoord. Hoe men moet omgaan met immateriele schade is niet beantwoord. Hoe er meer vrijheid komt als men meer afhankelijk wordt van andere mensen is niet beantwoord. Hoe voorkomen kan worden dat mensen misbruik van vrijheden gaan maken is niet beantwoord. Hoe de extra bureaucratie, die men bij private personen neerlegt omdat de algemene regels zijn afgeschaft, gaat doorwerken is niet beantwoord. Hoe je überhaupt bezit registreert als bijv. kadaster en boekhoudregels worden afgeschaft is niet beantwoord.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:07 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ach, weer het ridiculiseren. Ik heb op veel vragen een serieus en uitgebreid antwoord gegeven en daar nooit een fatsoenlijke repliek op terug gekregen. Het is kennelijk sommigen leuker om andersdenkenden tussen de regels door belachelijk te maken; alleen aan de PI's is het al af te lezen.
Goh, ik lees hier precies wat nu in een democratie plaats vind.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het spijt me maar hoe voedselveiligheid wordt geregeld is niet geantwoord. Hoe monopolievorming, o.a. op infrastructuur, voorkomen moet worden is niet beantwoord. Hoe men als inwoner kan regelen dat men geen schade heeft door de persoonlijke vrijheden van een ander is niet beantwoord. Hoe men moet omgaan met immateriele schade is niet beantwoord. Hoe er meer vrijheid komt als men meer afhankelijk wordt van andere mensen is niet beantwoord. Hoe voorkomen kan worden dat mensen misbruik van vrijheden gaan maken is niet beantwoord. Hoe de extra bureaucratie, die men bij private personen neerlegt omdat de algemene regels zijn afgeschaft, gaat doorwerken is niet beantwoord. Hoe je überhaupt bezit registreert als bijv. kadaster en boekhoudregels worden afgeschaft is niet beantwoord.
Zonder regels ontstaat chaos in plaats van een goede samenleving tenzij die samenleving weer die regels gaat opstellen.
Ik kan me niet herinneren dat deze vragen aan mij zijn gesteld maar ik ben hier natuurlijk niet continu. Ik kom terug op je vragen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het spijt me maar hoe voedselveiligheid wordt geregeld is niet geantwoord. Hoe monopolievorming, o.a. op infrastructuur, voorkomen moet worden is niet beantwoord. Hoe men als inwoner kan regelen dat men geen schade heeft door de persoonlijke vrijheden van een ander is niet beantwoord. Hoe men moet omgaan met immateriele schade is niet beantwoord. Hoe er meer vrijheid komt als men meer afhankelijk wordt van andere mensen is niet beantwoord. Hoe voorkomen kan worden dat mensen misbruik van vrijheden gaan maken is niet beantwoord. Hoe de extra bureaucratie, die men bij private personen neerlegt omdat de algemene regels zijn afgeschaft, gaat doorwerken is niet beantwoord. Hoe je überhaupt bezit registreert als bijv. kadaster en boekhoudregels worden afgeschaft is niet beantwoord.
Zonder regels ontstaat chaos in plaats van een goede samenleving tenzij die samenleving weer die regels gaat opstellen.
Het georganiseerde deel valt dan weg. Dat zal vast voor een deel door liefdadigheid worden opgevangen (de plaatselijke kerk of moskee maakt graag mensen van zich afhankelijk) maar de minder bedeelden zullen het er stukken zwaarder op krijgen. Of iemand die rond moet komen van een laag salaris en dan de werkelijke kosten voor de school van z'n kind moet betalen. Of voor z'n huurwoning en zorgverzekering.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou je in een libertarische omgeving in 1 keer als een asociaal gaan gedragen? Zorg jij dan niet voor je naasten zonder dat daar iemand met een mes op je keel drukt?
Ze laten verhongeren of aan hun lot overlaten om het probleem op te lossen zie ik ook niet echt als optie...quote:Op woensdag 22 augustus 2012 11:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
En subsidie is daar de oplossing voor?
Waarom zou ik me niet kunnen organiseren? Juist een libertarische samenleving draait op samenwerking zonder dwang, mensen werken stukken beter samen als ze het eens zijn over hun ideeen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het georganiseerde deel valt dan weg. Dat zal vast voor een deel door liefdadigheid worden opgevangen (de plaatselijke kerk of moskee maakt graag mensen van zich afhankelijk) maar de minder bedeelden zullen het er stukken zwaarder op krijgen. Of iemand die rond moet komen van een laag salaris en dan de werkelijke kosten voor de school van z'n kind moet betalen. Of voor z'n huurwoning en zorgverzekering.
Zou jij de mensen om je heen laten verhongeren als er geen dwang was? Ik niet, kennelijk heb jij daar dwang voor nodig mag ik uit je verhaal opmaken.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze laten verhongeren of aan hun lot overlaten om het probleem op te lossen zie ik ook niet echt als optie...
Er zal altijd een groep zijn die niet in haar eigen levensonderhoud kan voorzien. En door het wegvallen van de nivellering zal die groep sterk vergroot worden.
Tja zo zie je maar weer de ene libertarier roept wat en de ander roept wat anders.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:10 schreef teknomist het volgende:
[..]
Een libertarische samenleving kenmerkt zich niet door het ontbreken van een overheid.
Hoe wou je het dan in gaan voeren? Ik neem met unanieme besluitvoring van alle Nederlanders? Immers, doe je het middels een eenvoudige democratische meerderheid dan leg je alsnog met dwang heel wat ellende op aan de minderheid die tegen is en er zal altijd een fractie tegenblijven.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:02 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoeld dat ook in een libertarische omgeving het mogelijk is om met een volksvertegenwoordiging te werken.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 12:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Tja zo zie je maar weer de ene libertarier roept wat en de ander roept wat anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |