abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117624144
Het hele water- en elektriciteitsgebeuren hebben ze wel veel makkelijker en ook beter gemaakt zo te zien. Geen gezeik meer met leidingen en zulks en toch nog een soort management tussen vraag en aanbod. Naar mijn mening hebben ze alle 'onoverzichtelijke' dingen van SC4 in SC5 allemaal gevisualiseerd en dit maakt het een stuk beter speelbaar.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_117624565
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:01 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Het hele water- en elektriciteitsgebeuren hebben ze wel veel makkelijker en ook beter gemaakt zo te zien. Geen gezeik meer met leidingen en zulks en toch nog een soort management tussen vraag en aanbod. Naar mijn mening hebben ze alle 'onoverzichtelijke' dingen van SC4 in SC5 allemaal gevisualiseerd en dit maakt het een stuk beter speelbaar.
water en electra in SC4 was niet onoverzichtelijk, was prima werkbaar en prima realistisch
pi_117625120
Het probleem met dit spel is dat ze hebben geprobeerd er een spel van te maken.

Simcity 4 was niet leuk omdat het zo uitdagend was om een stad te bouwen of een of ander doel te halen, het was met wat gedownloade gebouwen meer een soort landschapsontwerper. Dat het dan ook nog een beetje organisch functioneerde was ook leuk maar ik speelde het niet omdat ik zo nodig zoveel inwoners wilde hebben of dingen wilde unlocken of iets dergelijks. Het hele spel element aan deel 4 boeide aan het eind niemand meer. Als het dus een spelletje-spelletje blijft zal het niemand lang boeien denk ik, alleen als het totaal te modden valt en dat societies-achtige uiterlijk van de wegen en gebouwen af te halen valt zal ik het misschien kopen.

Maar goed, 4 was aanvankelijk ook een simpel programma waarin alles eruit zag als een soort onsmakelijke zuid-californische suburb met een bos wolkenkrabbers. Alleen lijkt mij dat deze engine zo gericht is op een bepaalde structuur van spelen dat hij misschien niet zo flexibel is als die van 4.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 13:36:21 #54
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_117625276
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:32 schreef Kiyoaki het volgende:

Simcity 4 was niet leuk omdat het zo uitdagend was om een stad te bouwen of een of ander doel te halen, het was met wat gedownloade gebouwen meer een soort landschapsontwerper. Dat het dan ook nog een beetje organisch functioneerde was ook leuk maar ik speelde het niet omdat ik zo nodig zoveel inwoners wilde hebben of dingen wilde unlocken of iets dergelijks. Het hele spel element aan deel 4 boeide aan het eind niemand meer. Als het dus een spelletje-spelletje blijft zal het niemand lang boeien denk ik, alleen als het totaal te modden valt en dat societies-achtige uiterlijk van de wegen en gebouwen af te halen valt zal ik het misschien kopen.
Precies, ik vond SC4 ook zo leuk omdat er zo bizar veel user-made content te vinden was op fansites. Ik geloof dat er zelfs iemand half Amsterdam had nagebouwd. :D

Bij SC4 was het eerste wat ik deed een cheat gebruiken die me een paar miljard euro gaf, en dan kon ik beginnen aan het leuke werk: steden bouwen. Ook al was het cheaten, het maakte het absoluut niet minder verslavend op een of andere manier.
pi_117625364
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:32 schreef Kiyoaki het volgende:

Maar goed, 4 was aanvankelijk ook een simpel programma waarin alles eruit zag als een soort onsmakelijke zuid-californische suburb met een bos wolkenkrabbers. Alleen lijkt mij dat deze engine zo gericht is op een bepaalde structuur van spelen dat hij misschien niet zo flexibel is als die van 4.
que 4 was niet leuk omdat het zo uitdagend was? ik vond het anders altijd bijzonder knap als je een grote stad had waar je A) winst maakte, B) weinig tot geen verkeersproblemen had en C) een hoog inwoners aantal had...

dat je vervolgens ook custom gebouwen e.d. kon neerzetten waardoor je je stad kon opfleuren is leuk, maar dat was een extra'tje..
pi_117625989
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:39 schreef mschol het volgende:

[..]

que 4 was niet leuk omdat het zo uitdagend was? ik vond het anders altijd bijzonder knap als je een grote stad had waar je A) winst maakte, B) weinig tot geen verkeersproblemen had en C) een hoog inwoners aantal had...

dat je vervolgens ook custom gebouwen e.d. kon neerzetten waardoor je je stad kon opfleuren is leuk, maar dat was een extra'tje..
Mwoah, in 4 was dat wel makkelijk juist vond ik. Geld was makkelijk te verdienen door gewoon snel en veel high tech industry en high wealth residential te laten groeien (een probleem van het spel was ook dat het je min of meer in die richting duwde, en een groezelige industriestad moeilijker klaar te spelen was) en de budgetten van je scholen en ziekenhuizen enzo op peil te houden. Maar op zich vind ik die uitdaging potentieel niet zo interessant als gewoon vrijuit te kunnen bouwen.

4 begon als dit:

... maar was zo flexibel dat je er uiteindelijk ook bijvoorbeeld dit mee kon:
http://img243.imageshack.us/img243/4594/paradisefalls12jul72116il5.jpg (copy/paste deze link)

Over dit nieuwe spel heb ik vooral dingen gelezen die je er niet meer mee kan, zoals terraformen en enorme steden maken, en je moet je aan een bepaalde economische structuur houden, dat beperkt toch de mogelijkheden denk ik. Het doet me denken aan civ4 vergeleken met civ5, wel wat smoother en speelbaarder maar met minder echte mogelijkheden.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 14:19:35 #57
62913 Blik
The one and Only!
pi_117626816
Mij lijkt het een dik spel, ga het zeker kopen.

En dat modden zal echt wel mogelijk blijven, kan me niet voorstellen dat ze dat er opeens uit gaan halen
pi_117629946
Dat modden komt inderdaad wel goed. Er komen ongetwijfeld ook mods uit om de cartoony sfeer er uit te halen ofzo.

Iemand trouwens enig idee wanneer ze die beta keys gaan uitdelen? Zit met smart te wachten :D
No amount of money ever bought a second of time.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 18:48:55 #59
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_117635906
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 13:57 schreef Kiyoaki het volgende:

[..]
knip
[..]

Over dit nieuwe spel heb ik vooral dingen gelezen die je er niet meer mee kan, zoals terraformen en enorme steden maken, en je moet je aan een bepaalde economische structuur houden, dat beperkt toch de mogelijkheden denk ik. Het doet me denken aan civ4 vergeleken met civ5, wel wat smoother en speelbaarder maar met minder echte mogelijkheden.
Oei. Pijnlijk herkenbaar. Ik beleef aan CIV5 lang niet zoveel lol als aan 4. Ik hoop echt dat ze in dit geval niet een vergelijkbare fout maken.

Maar wat ik er tot dusver van gezien heb is dat er aardig wat mogelijkheden komen. Dus ook qua stijl (lees: ook Europese architectuur etc).
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_117638749
Wat me vooral niet zo bevalt zijn die reusachtig brede, Amerikaanse wegen en huisjes met lawns enzo. Wat als ik zoiets als tokyo wil bouwen, met allemaal kleine straatjes en dicht op elkaar gepakte shit. In de trailer wordt gezegd dat je alleen langs wegen kan bouwen, dus dat is dan al niet mogelijk tenzij de manier waarop het bouwen gebeurt zelf wordt aangepast, of je (net als in simcity 4) reusachtige lots kan importeren met ingebouwde straatjes. maar dat lijkt me al een stuk moeilijker met krommende wegen en onvoorspelbare lot vormen. Het komt allemaal erg "amerikaans" over.
pi_117638886
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 20:02 schreef Kiyoaki het volgende:
Wat me vooral niet zo bevalt zijn die reusachtig brede, Amerikaanse wegen en huisjes met lawns enzo. Wat als ik zoiets als tokyo wil bouwen, met allemaal kleine straatjes en dicht op elkaar gepakte shit. In de trailer wordt gezegd dat je alleen langs wegen kan bouwen, dus dat is dan al niet mogelijk tenzij de manier waarop het bouwen gebeurt zelf wordt aangepast, of je (net als in simcity 4) reusachtige lots kan importeren met ingebouwde straatjes. maar dat lijkt me al een stuk moeilijker met krommende wegen en onvoorspelbare lot vormen. Het komt allemaal erg "amerikaans" over.
Maar dat was 4 ook, je kon alleen VS style gridcities bouwen.

Maar ik moet toegeven het oogt allemaal erg simpel en basic, niet eens een metro.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 20:13:58 #62
380998 DarkAccountant
pi_117639196
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 20:02 schreef Kiyoaki het volgende:
Je had daar wel trucs voor in SC4, bv. altijd 1x1 zonen en dan op medium of high density, dan kreeg je rijhuizen.

Maar de Europese steden zijn er inderdaad enkel gekomen door de modders. _O_
pi_117642099
hier ben ik nu mee bezig

Eerdere dingen:

Zou het jammer vinden als dit niet meer kan.
pi_117921295
Rampen: aardbeving, tornado, meteoorinslag.

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_117921345
pi_117924469
Als ik die plaatjes van SC4 zie heb ik weer zin om het te gaan spelen maar dat is geen goed idee :P
pi_117926844
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:14 schreef Kiyoaki het volgende:
[ afbeelding ] hier ben ik nu mee bezig

Eerdere dingen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zou het jammer vinden als dit niet meer kan.
:9
pi_117928106
Die social media promotie op Facebook komt me ook de strot uit hoor. :r

"Blijven liken en commenten om het volgende plaatje en de trailer te zien!"

En dan krijg je na 4000 mensen die geliked hebben en een paar honderd man die reageert 1 plaatje van een tornado. Nou geweldig. Lekker bezig EA.
pi_117928792
Wees blij dat je die plaatjes niet hoeft te kopen met Microsoft points ofzo.
pi_117928872
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 14:56 schreef TigerXtrm het volgende:

En dan krijg je na 4000 mensen die geliked hebben en een paar honderd man die reageert 1 plaatje van een tornado. Nou geweldig. Lekker bezig EA.
Ziet er treurig uit. Een voorbeeldje van hoe je niet met social media om moet gaan. :)
If not now, then when.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:52:09 #71
380998 DarkAccountant
pi_117934599
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als ik die plaatjes van SC4 zie heb ik weer zin om het te gaan spelen maar dat is geen goed idee :P
Nee, voor mij ook niet. Veel te veel uren aan verslaafd geweest. :P
pi_117946233
pi_117950694
Die wegen komen rechtstreeks uit simcity societies. Hebben ze nou ook geen straten en paadjes ingebouwd, of gewoon smallere, niet-amerikaanse wegen?

Vind het er maar treurig uitzien, wat boeit mij nou dat je een ruimteschip kan oproepen? Dat heb ik in SC4 misschien 3 keer gedaan, maar voegt verder niets toe aan het spel. Als ik het soort simcity wil spelen waar je dingen unlocked en rampen bestrijd doe ik de snes versie wel, die had dat al geperfectioneerd.

Ik denk dat de perfecte simcity open source zal worden. Het enige wat eigenlijk nodig is is een basis terraformer met menuutjes om lots in te zetten en een wisselbare analoge/digitale manier om wegen aan te leggen, vervolgens een standaardpakketje textures en lots erbij doen van de bestaande mod gemeenschap en je hebt al heel wat. Vervolgens hoef je alleen maar te wachten tot mensen er dingen voor maken en de parameters van het spel verfijnen.

[ Bericht 37% gewijzigd door Kiyoaki op 14-10-2012 11:38:27 ]
  zondag 14 oktober 2012 @ 12:27:19 #74
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_117951964
quote:

Dat je daar naar kijkt... :D. Gewoon wachten totdat die game er is.
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_117953496
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 01:37 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]
Ik snap echt niet wat daar de lol van is.
  zondag 14 oktober 2012 @ 16:38:16 #76
380998 DarkAccountant
pi_117959879
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 11:22 schreef Kiyoaki het volgende:
Die wegen komen rechtstreeks uit simcity societies. Hebben ze nou ook geen straten en paadjes ingebouwd, of gewoon smallere, niet-amerikaanse wegen?

Vind het er maar treurig uitzien, wat boeit mij nou dat je een ruimteschip kan oproepen? Dat heb ik in SC4 misschien 3 keer gedaan, maar voegt verder niets toe aan het spel. Als ik het soort simcity wil spelen waar je dingen unlocked en rampen bestrijd doe ik de snes versie wel, die had dat al geperfectioneerd.

Ik denk dat de perfecte simcity open source zal worden. Het enige wat eigenlijk nodig is is een basis terraformer met menuutjes om lots in te zetten en een wisselbare analoge/digitale manier om wegen aan te leggen, vervolgens een standaardpakketje textures en lots erbij doen van de bestaande mod gemeenschap en je hebt al heel wat. Vervolgens hoef je alleen maar te wachten tot mensen er dingen voor maken en de parameters van het spel verfijnen.
Op een console wil je dit spel juist niet, lijkt me. Maar inderdaad: de beste manier om dit spel interessant te maken is de open source manier. Maar dan niet meer op de anarchistische manier zoals bij SC4. Daar had je vaak addons waarbij je urenlang moest zoeken voor je de juiste bestanden had om ze te doen werken.
pi_117960118
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:38 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Op een console wil je dit spel juist niet, lijkt me. Maar inderdaad: de beste manier om dit spel interessant te maken is de open source manier. Maar dan niet meer op de anarchistische manier zoals bij SC4. Daar had je vaak addons waarbij je urenlang moest zoeken voor je de juiste bestanden had om ze te doen werken.
Nee, de SNES versie was een heel leuk spel, maar had een totaal andere opzet. Het was een simcity waar het doel meer was om zoveel mogelijk burgers te krijgen op een zo efficient mogelijke manier, terwijl je geinige nintendo gebouwtjes unlocked en die bouwt. Het is een puur spel en geen serieuze stedenbouwer. Simcity 4 was weer heel anders en meer een echte simulatie en ontwerpprogramma. Die twee uitersten combineren denk ik slecht, daarom was simcity societies ook zo'n rukspel: als spelletje-spelletje was het overgecompliceerd en niet beter dan eerdere games, als simulator was het te tekenfilmachtig en ongecompliceerd.
pi_117975601
Leuk hoor dat 3D stadje bouwen, maar kan ik er ook, bij voorbeeld, een lieflijk overkoepeld techno-lustoord met bijpassende vactrain en kabbelend beekje mee maken?

(ik moet hem nog omringen met een gewone stad en wat smaakvol gerangschikte, futuristische wolkenkrabbers)
pi_117998669
quote:

Verschrikkelijk inderdaad. En dat voor die ene foto.. :')
Als er nu wat meer filmpjes kwamen zoals die de laatste tijd zijn vrijgegeven, maar kom aan.. een zo'n kutplaatje zeg.

Het Disasters-filmpje is wel geinig opgezet, maar ik zit helemaal niet te wachten op disasters eigenlijk..
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:17:46 #80
160987 abruzzese
Veel geld veel vrijheid
pi_118037562
gelukkig kan ik SimCity 5 op mijn laptop draaien

http://www.game-debate.co(...)3&ram=6&checkSubmit=
Hardlopen is mijn grote passie en loop ongeveer 3000 KM per jaar
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:16:36 #81
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_118039816
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 21:28 schreef Kiyoaki het volgende:
Leuk hoor dat 3D stadje bouwen, maar kan ik er ook, bij voorbeeld, een lieflijk overkoepeld techno-lustoord met bijpassende vactrain en kabbelend beekje mee maken?

[ afbeelding ]

(ik moet hem nog omringen met een gewone stad en wat smaakvol gerangschikte, futuristische wolkenkrabbers)
Geil :) Ik neem aan via plug-ins!?

Ik vond Sim City 4 ook geweldig. Maar ik deed nooit aan cheats en qua plug-ins heb ik me nooit in kunnen verdiepen, dus daar ben ik helaas nooit mee aan de slag gegaan.

Helaas lijkt het niet echt lekker te werken op mijn nieuwe krachtigere PC, want in 1920x1080 gaat het opeens allemaal heel erg langzaam, terwijl ik het qua specs gewoon makkelijk zou moeten kunnen draaien.

Ik mis het wel. :'(
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:44:31 #82
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_118043394
Het ziet er meer uit als Sim Village of Sim Town. Het gaat om een grote groep van kleine plaatsjes die met elkaar in een omgeving zitten. Leuk idee maar het lijkt allemaal te kleinschalig en simpel. De graphics helpen daarbij niet.
Ik denk dat EA totaal niet begrijpt wat mensen willen en ons steeds maar hun ideeen opdringt zoals met Socities en nu ook weer.

Wordt echt tijd voor een goede concurrent, laat EA maar lijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door T-zooi op 16-10-2012 16:45:36 (typo) ]
pi_118053696
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 15:16 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Geil :) Ik neem aan via plug-ins!?

Ik vond Sim City 4 ook geweldig. Maar ik deed nooit aan cheats en qua plug-ins heb ik me nooit in kunnen verdiepen, dus daar ben ik helaas nooit mee aan de slag gegaan.

Helaas lijkt het niet echt lekker te werken op mijn nieuwe krachtigere PC, want in 1920x1080 gaat het opeens allemaal heel erg langzaam, terwijl ik het qua specs gewoon makkelijk zou moeten kunnen draaien.

Ik mis het wel. :'(
Yes, met een hele berg plugins. Op zich is het installen van plugins niet zo heel moeilijk, je begint gewoon bij de NAM en het installeren van alle BSC standaard dependency packs, de columbus of italia terrain mod + tree controller en dan gewoon gebouwtjes trekken.
pi_118054924
pi_118055683
quote:
14s.gif Op zondag 14 oktober 2012 13:22 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik snap echt niet wat daar de lol van is.

:9~ _O_
pi_118055899
Kun je jezelf ook aanmelden voor een Mac beta versie?
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
pi_118067775
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:44 schreef T-zooi het volgende:
Het ziet er meer uit als Sim Village of Sim Town. Het gaat om een grote groep van kleine plaatsjes die met elkaar in een omgeving zitten. Leuk idee maar het lijkt allemaal te kleinschalig en simpel. De graphics helpen daarbij niet.
Ik denk dat EA totaal niet begrijpt wat mensen willen en ons steeds maar hun ideeen opdringt zoals met Socities en nu ook weer.

Wordt echt tijd voor een goede concurrent, laat EA maar lijden.
de jongens achter citiesXL begonnen heel erg hoopvol.. maar dat is helaas niks geworden..
pi_118299225
Halve stad kwijt omdat Simcity 4 crashte :( :'(

Twee uur werk :{w
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:29:27 #89
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_118301433
quote:
13s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:51 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Halve stad kwijt omdat Simcity 4 crashte :( :'(

Twee uur werk :{w
Nooit gehoord van tussentijds opslaan?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
pi_118301786
quote:
11s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:29 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Nooit gehoord van tussentijds opslaan?
Niet aan gedacht.
pi_118302296
Ogh, dat is me ook (te) vaak overkomen. Dan ben je zo bezig, dat je er niet aan denkt.. todat'ie crasht inderdaad.. :(
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:51:22 #92
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_118302775
Was toch wel het probleem met simcity 4, de crashgevoeligheid van de engine.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_118316453
wanneer gaat de beta van start?
pi_118323464
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 07:21 schreef PennyWise84 het volgende:
wanneer gaat de beta van start?
Geen idee, ik wacht nog steeds met smart op een mailtje.
pi_118375434
pi_118376061
Mogen ze wel eens gaan beginnen met die beta. Zal je zien dat ze de beta vlak voor release nog houden en vervolgens geen tijd hebben om iets met de feedback te doen :')
pi_118380757
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 15:32 schreef TigerXtrm het volgende:
Mogen ze wel eens gaan beginnen met die beta. Zal je zien dat ze de beta vlak voor release nog houden en vervolgens geen tijd hebben om iets met de feedback te doen :')
beta releases. daar staat EA bekend om.. :D ;)
  donderdag 25 oktober 2012 @ 16:32:14 #98
160987 abruzzese
Veel geld veel vrijheid
pi_118422181
Het grootste probleem is met nieuwe PC games of je hem kunt draaien op jouw PC ????
Ik kan SimCity 5 met mijn Mobile Grafische Nvidia GT630M 2 GB op minimaal draaien en dat moet genoeg zijn want ze maken de games steeds mooier maar voor diegene wat een tragere grafische kaart hebben kunnen toch plezier aan beleven .
Als ik de kwaliteit heb van games die 2 jaar oud zijn ben ik dik tevreden . :Y
Hardlopen is mijn grote passie en loop ongeveer 3000 KM per jaar
pi_118425718
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 16:32 schreef abruzzese het volgende:
Het grootste probleem is met nieuwe PC games of je hem kunt draaien op jouw PC ????
Ik kan SimCity 5 met mijn Mobile Grafische Nvidia GT630M 2 GB op minimaal draaien en dat moet genoeg zijn want ze maken de games steeds mooier maar voor diegene wat een tragere grafische kaart hebben kunnen toch plezier aan beleven .
Als ik de kwaliteit heb van games die 2 jaar oud zijn ben ik dik tevreden . :Y
mijn 3 jaar oude kaart kan nog steeds prima mee (een HD5870)
pi_118467528
quote:
Nice!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')