abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:30:20 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115813090
Verkoop van levensmiddelen buiten de bebouwde kom..

Het is in Nederland vrijwel nergens of liever, niet, toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom. Dit staan gemeentes niet toe omdat ze zo hun binnensteden willen beschermen. Is dit een goede zaak? Ik denk het niet. Het heeft als resultaat dat Supermarkten in Nederland relatief klein zijn en er geen hypermarkten zijn. Voor de consument is dit een slechte zaak.
Waarom? Omdat vastgoed in de binnensteden duur is en dat merk je terug in de prijs van de producten, het aanbod is krapper omdat er de schapruimte beperkt is. Een Hypermarkt aan de snelweg zou een ruimer assortiment kunnen voeren omdat ze een veel groter bereik hebben, en producten waar minder vraag naar is zullen ze ook kunnen voeren omdat er meer klanten zijn.
Heeft het zin de binnensteden te beschermen? Nee, dit is door de steeds snellere opkomst van internetwinkelen achterhaald. De enigen die daar onder zullen lijden zijn de grote vastgoedjongens en de overheid hoeft deze helemaal niet te beschermen.
Van de vakantie zul je ze wel kennen, de rijk gesorteerde hypermarkten in Frankrijk, Italie en Spanje. Prachtige producten, scherpe prijzen, en ook een ruime keuze aan nonfood artikelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115813269
Alsjeblieft niet, zulke ketens slopen de binnensteden, kijk maar in de USA, nergens is daar meer een leefbaar centrum over.
For great justice!
pi_115813272
Volgens mij zijn de producten in de Nederlandse supermarkten al zeer scherp geprijst. Scherper dan in veel van die grote winkels in onze buurlanden in elk geval. Heb er ook wel nieuwsberichten over voorbij zien komen. Zal er mee te maken hebben dat de concurrentie veel scherper is hier.

Oh, en ik vind het argument dat het niet erg prettig is wanneer de binnensteden leegstromen toch ook wel van belang. Een gevarieerd winkelaanbod brengt toch wat extra's in een binnenstad.

Blijft het grotere aanbod over, dat zou leuk zijn maar als ik in ruil daarvoor niet meer met de fiets boodschappen kan doen omdat de winkel te ver weg is :P...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:40:51 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115813285
Ik zou heel graag de grote "malls" zien, die ze in heel veel landen hebben. VS, Australie, maar ook Frankrijk en deels in Belgie: gewoon een drukke doorgaande weg buiten de stad, met daarlangs grote winkels met grote parkeerplaatsen. Lijkt me ideaal!
censuur :O
pi_115813311
Ik heb trouwens liever 5 kleinere supermarkten dichter bij elkaar dan één mega-markt verder weg. Ik woon dan ook in een stad en heb geen auto. Lijkt me echt killing voor de leefbaarheid van de steden.
For great justice!
pi_115813323
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou heel graag de grote "malls" zien, die ze in heel veel landen hebben. VS, Australie, maar ook Frankrijk en deels in Belgie: gewoon een drukke doorgaande weg buiten de stad, met daarlangs grote winkels met grote parkeerplaatsen. Lijkt me ideaal!
En dan wel GRATIS parkeren, anders gaat het bij voorbaat al mislukken...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:23 #7
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_115813368
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:42 schreef tcr het volgende:

[..]

En dan wel GRATIS parkeren, anders gaat het bij voorbaat al mislukken...
gratis parkeren in Nederland¿ :')
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:41 #8
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115813371
Ik woon in een historische binnenstad met een hoop kleine ondernemers en geen grote supermarkt. Voor mijn boodschappen ga ik of naar de markt op 200 meter afstand, de kleine zelfstandige, of een keer in de week de grote supermarkt aan de rand van de bebouwde kom, die alles heeft.

Grote supermarkten hebben invloed op de kleine zelfstandige, aan de andere kant veranderen de tijden. De kleine zelfstandige in de dorpskern of binnenstad, zal altijd wel blijven bestaan. Een groter 'gevaar' voor deze ondernemingen is eerder de continu stijgende huurprijs ipv concurrentie van de grote jongens.

Misschien is een oplossing juist wel om het contrast te vergroten; de kleine zelfstandige binnen de bebouwde kom en de grote jongens daar weren en aan de buitenrand plaatsen.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:56 #9
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_115813379
Mits het er niet te veel worden (1 per 250.000 inwoners oid), ben ik wel voor.
Ok stelletje hokboeren
pi_115813413
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:41 schreef Q. het volgende:
Ik heb trouwens liever 5 kleinere supermarkten dichter bij elkaar dan één mega-markt verder weg. Ik woon dan ook in een stad en heb geen auto. Lijkt me echt killing voor de leefbaarheid van de steden.
gezellig met het hele gezin op zaterdagmiddag naar de mega-markt O+
pi_115813448
Nee alsjeblieft niet. Ga je liever winkelen in het historisch centrum van de stad of ga je naar één groot gebouw?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:49:31 #12
45206 Pietverdriet
pi_115813470
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef Q. het volgende:
Alsjeblieft niet, zulke ketens slopen de binnensteden, kijk maar in de USA, nergens is daar meer een leefbaar centrum over.
Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen. De meeste binnensteden in NL verschralen juist omdat er steeds minder mensen wonen omdat winkels liever een paar vierkante meter extra in de winkel hebben dan een trap naar boven
pi_115813477
hypermarkten _O_
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_115813495
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen.
Wonen zonder voorzieningen, nee, dat is aantrekkelijk. Het zorgt er alleen maar voor dat de leegstand in de binnensteden nog verder toeneemt en ze onleefbaar worden.
For great justice!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:52:11 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813534
Ik moet zeggen dat ik het juist lekker vind om naar de supermarkt te kunnen lopen/fietsen, en dat er meerdere bij elkaar in de buurt zitten. Een grote hypermarkt buiten de stad zou ik leuk vinden, maar niet als vervanging van de winkels in de binnensteden.
pi_115813560
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen. De meeste binnensteden in NL verschralen juist omdat er steeds minder mensen wonen omdat winkels liever een paar vierkante meter extra in de winkel hebben dan een trap naar boven
leuk die woonfunctie, worden de laatste actieve functies in een binnenstad (vermaak zou nog over kunnen blijven) ook weggejaagd omdat de bejaarden die in de binnenstad komen te wonen dat niet trekken vanwege alle herrie en overlast...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:53:07 #17
45206 Pietverdriet
pi_115813562
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Wonen zonder voorzieningen, nee, dat is aantrekkelijk. Het zorgt er alleen maar voor dat de leegstand in de binnensteden nog verder toeneemt en ze onleefbaar worden.
Binnensteden in NL gaan sowieso de winkels verliezen omdat mensen op internet inkopen. Dit maakt plaats voor horeca, bewoning en een ander aanbod.
Binnensteden zijn nu juist, als gevolg van dit beleid ongelofelijk schraal, overal dezelfde ketenwinkels vanwege de hoge huur. Nauwelijks bewoning omdat de vierkante meters van een trap naar boven meer opleveren aan winkelruimte dan aan huur van de woning erboven.
pi_115813570
Ben voor, maar dan niet in steden kleiner dan ca. 150.000 inwoners, of één / twee per provincie.
Dit zorgt er voor dat in bijvoorbeeld Frankrijk of België hele steden van 30.000 inwoners die in Nederland een bruisende stad zouden zijn, op zaterdagochtend!! helemaal uitgestorven zijn.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:54:27 #19
45206 Pietverdriet
pi_115813593
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

leuk die woonfunctie, worden de laatste actieve functies in een binnenstad (vermaak zou nog over kunnen blijven) ook weggejaagd omdat de bejaarden die in de binnenstad komen te wonen dat niet trekken vanwege alle herrie en overlast...
De tijden veranderen. Geen enkele reden voor de overheid hier nog te reguleren.
pi_115813595
Met een gewone supermarkt langs de snelweg zou ik al blij zijn. Hoeft niet perse zo'n mega-mall te zijn. Ik vind het erg hinderlijk dat ik na een rit van twee uur in de auto me nog eens een buitenwijk in moet wurmen en een parkeermeter moet vullen om m'n avondeten te bemachtigen.
pi_115813625
Eens, tijdens een zombieapocalypse zijn hypermarkten de place to be.
Maar tot die tijd doe ik mijn boodschappen liever in het centrum.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:56:10 #22
45206 Pietverdriet
pi_115813630
Een mall is trouwens compleet wat anders, dat is een overdekt winkelcentrum
pi_115813635
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:52 schreef kwiwi het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het juist lekker vind om naar de supermarkt te kunnen lopen/fietsen, en dat er meerdere bij elkaar in de buurt zitten. Een grote hypermarkt buiten de stad zou ik leuk vinden, maar niet als vervanging van de winkels in de binnensteden.
De komst van hypermarkten gaat sowieso ten koste van bestaande supermarkten/winkels in wijken, buurten en binnensteden. Nogmaals, kijk maar naar wat Walmart heeft gedaan met de oude Main Streets in de USA.
For great justice!
pi_115813636
Nou doe maar niet. Dan blijven de centrums van de steden gezellig. Want meestal bouwt men om een supermarkt heen. Waar een supermarkt is komt ineens ook een Blokker of een kledingzaak. En zo herhaalt het zich een beetje.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_115813649
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De tijden veranderen. Geen enkele reden voor de overheid hier nog te reguleren.
Het zorgen voor een leefbare stad is geen overheidstaak?
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')