Ah, duidelijk.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 15:22 schreef Michielos het volgende:
ik zag niks op de spelcontrole dus ging er vanuit dat het Nederlands was"mongool", "vaag"
Zo mag ik het horenquote:Op donderdag 16 augustus 2012 15:21 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Deuzig. Deuzig?
[..]
Er zal wat Nijmeegs in te bespeuren zijn, en naar jou maatstaven zal ik ongetwijfeld een zachte g hebben. Maar ik doe mijn best om het ABN zoveel mogelijk na te streven.
Mijn ouders praten behoorlijk boers-GeldersGodzijdank heb ik dat nooit overgenomen.
Besmettelijke taalverloedering, daar maak ik me juist wel druk om.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 15:32 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ach dat is je accent, trek het je niet aan
en als ik er helemaal niet vanaf wil?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:47 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n klinkklare onzin hè. Met een beetje moeite kun je makkelijk accentloos spreken. Kwestie van leren en veel luisteren naar ABN. Dat is namelijk hetzelfde als dat mensen vaak accenten gaan overnemen als ze vaak ergens komen waar iedereen zo praat. Je spraak is veranderlijk, dus met die smoes kom je er niet.
Inderdaad. Tis een deel van je identiteit. Als je t accent kwijtraakt raak je ook n deel van je identiteit kwijt.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:01 schreef Shispeed het volgende:
[..]
en als ik er helemaal niet vanaf wil?
ik vind het prima om gewoon Nederlands te praten, maar ik ga dus echt niet accentloos proberen te praten omdat dat de maatstaaf is uit westelijk Nederland is. Waarom zou je uberhaupt van je accent afwillen? dat krijg je nu eenmaal mee vanuit je geboortestreek en hoort daarom bij je, waarom zou je daar vanaf willen?
Precies.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:06 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Inderdaad. Tis een deel van je identiteit. Als je t accent kwijtraakt raak je ook n deel van je identiteit kwijt.
Zolang je inderdaad maar vandaan zegt in plaats van weg.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:19 schreef Nemephis het volgende:
Ik ga ook niet mijn best doen om extra netjes ABN te praten als een westeling of iemand uit een andere provincie mij iets vraagt o.i.d. Niet dat ik plat praat, maar je kunt horen waar ik weg vandaan kom en dat is niet iets waarvoor ik me hoef te schamen.
Mijn buurman vroeg: "Von woher kommen Sie?"quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:22 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zolang je inderdaad maar vandaan zegt in plaats van weg.Ik heb 6 jaar in Emmen gewoond en dat is wel zo raar.. Het eerste wat mijn buurman vroeg `Waar kom je weg dan'' Is toch totaal niet logisch ook
Ja vrij vertaald naar het Nederlands is dat dus: Van waar kom je? oftewel waarvandaan. Dat is nog logisch.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:23 schreef vluggejapie99 het volgende:
[..]
Mijn buurman vroeg: "Von woher kommen Sie?"
Ja jongen, vooral niet aan je tekortkomingen werkenquote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:01 schreef Shispeed het volgende:
[..]
en als ik er helemaal niet vanaf wil?
ik vind het prima om gewoon Nederlands te praten, maar ik ga dus echt niet accentloos proberen te praten omdat dat de maatstaaf is uit westelijk Nederland is. Waarom zou je uberhaupt van je accent afwillen? dat krijg je nu eenmaal mee vanuit je geboortestreek en hoort daarom bij je, waarom zou je daar vanaf willen?
Je snapt m nietquote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja vrij vertaald naar het Nederlands is dat dus: Van waar kom je? oftewel waarvandaan. Dat is nog logisch.
Zie post #158quote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:25 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja jongen, vooral niet aan je tekortkomingen werken
Wat moet ik er aan snappen? Was het een grapje ofzo?quote:
Duitse humorquote:Op donderdag 16 augustus 2012 23:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wat moet ik er aan snappen? Was het een grapje ofzo?
Eén dingquote:Op donderdag 16 augustus 2012 13:19 schreef Michielos het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij het niet helemaal. In Limburg is de voertaal Limburgs. Er wordt hier Limburgs gesproken. Nederlands verstaan wij ook, wij spreken het ook maar wel met een accent. Ik WOON in Limburg. Waarom zou ik dan accentloos Nederlands meoten spreken volgens jou? Mag ik om dezelfde reden van jou vragen dat jij accentloos chinees praat? Doe niet alsof je het niet kan. Met een beetje moeite kun je makkelijk accentloos chinees praten! Kwestie van leren en veel luisteren naar chinees! Je spraak is immers veranderlijk, dus met die smoes kom je er niet.
Snap je waarom jij totale bullshit aan het verkondigen praat? Je verlangt maar dat iedereen naar jouw pijpen danst en zich aan jouw aanpast. Ik woon in LIMBURG. Hier spreekt men met een accent! Dat is nu eenmaal zo. Waarom maak je je hier zo druk over? Waarom vind jij het terecht om mensen enkel om iets als hun accent af te kraken en dingen te gaan eisen?
Snap je nu waarom mensen uit Z-B en L mensen zoals jou arrogant en verheven zouden kunnen vinden? Je eist maar dingen en zeikt mensen af om iets waar ze bij voorbaat niets aan kunnen doen enkel omdat je je beter voelt op basis van iets wat per toeval bepaalt is, je geboorteplaats.Zeer triest..
Yup en dus spreken we Nederlands. Alleen in bepaalde streken wordt er naast Nederlands ook nog iets ander gesproken. Streekdialect namelijkquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 19:55 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Eén dingwe wonen niet in China maar in NEDERLAND.
quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 19:57 schreef Michielos het volgende:
[..]
Yup en dus spreken we Nederlands. Alleen in bepaalde streken wordt er naast Nederlands ook nog iets ander gesproken. Streekdialect namelijk
Ik weiger het niet. Ik KAN het gewoon niet. Ik heb geen harde G omdat ik niet in een streek geboren ben waar men met een harde G gesproken wordt. Net zoals ik niet van jou eis dat je met een zachte g moet spreken als je hierheen komt, kun jij dit niet van mij eisen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 19:59 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]![]()
![]()
Nogmaals, ik heb het over mensen die weigeren accentloos (of zo dicht mogelijk in de buurt van) Nederlands te praten als men ze gewoon niet kan verstaan, zoals Friezen die Fries blijven praten als er mensen bijzijn die het niet kunnen verstaan.
Ik heb het ook niet over zachte of harde 'g', dat weet je ook best. Sommige mensen praten gewoon zo ontzettend plat dat het net lijkt alsof ze zijn opgegroeid tussen weet ik veel, zwijnen of zo, i.p.v. mensen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 20:02 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ik weiger het niet. Ik KAN het gewoon niet. Ik heb geen harde G omdat ik niet in een streek geboren ben waar men met een harde G gesproken wordt. Net zoals ik niet van jou eis dat je met een zachte g moet spreken als je hierheen komt, kun jij dit niet van mij eisen.
Voor de rest praat ik gewoon ABN met Nederlanders btw
En jij denkt dat dat komt omdat ze het weigeren? Daar is denk ik al meteen de eerste gedachtenfout gemaakt (en ja.. die lui zijn erquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 20:03 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet over zachte of harde 'g', dat weet je ook best. Sommige mensen praten gewoon zo ontzettend plat dat het net lijkt alsof ze zijn opgegroeid tussen weet ik veel, zwijnen of zo, i.p.v. mensen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |