Onvolwassen opmerking aangezien je de Disclosure Project niet eens hebt bekeken. Je leest er wat over en wuift het gelijk allemaal weg. Nou geef je mening dan eens over de ervaring van deze man:quote:Op woensdag 14 november 2012 00:56 schreef Molurus het volgende:
Maar als je met the Disclosure Project komt aanzetten om dat aannemelijk te maken, dan kan ik daar eigenlijk alleen maar om lachen. Dat er complottheorieen uit de kast worden gehaald om een gebrek aan bewijs te verklaren bevestigt voor mij alleen maar dat dit echt een religie is.
Ik vroeg aan jou "wie heeft het hier over een complot". Daarmee doelde ik op onze discussie. Ik geef verder toe dat dat nogal een ongelukkige uitdrukking was omdat het UFO fenomeen uiteraard automatisch gelinkt is met complotten. Ik had me dus anders moeten uitdrukken.quote:Op woensdag 14 november 2012 02:00 schreef Molurus het volgende:
Je blijft maar doen alsof ik niets weet over het onderwerp, terwijl ik jou er nota bene op moet wijzen dat the Disclosure Project haar bestaansrecht aan een complottheorie heeft te danken.
Maak me maar wakker wanneer er echt bewijs is. Voor het moment duik ik m'n bed in.
Maar men praat wel over "disc-shaped" objects waarvan ze dus niet weten wat het zijn. Is het dan echt zo raar om te zeggen dat het UFO fenomeen ook een serieuze kant heeft? Dat is mijn positie, dat het UFO fenomeen een serieuze kant heeft.quote:Op woensdag 14 november 2012 02:36 schreef LelijKnap het volgende:
Het probleem is, popcp, dat al die documenten niets anders doen dan kenbaar maken dat men geen benul heeft wat het is dat is waargenomen en wat buitenaards leven uberhaupt kan/moet voorstellen: hoe dat 'concept' gedefinieerd moet worden.
Dat bewijs is inderdaad onleverbaar. Maar ik vraag Molurus gewoon om zijn mening en hij blijft steeds terugvallen op "ja maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor". So what? Mensen mogen toch wel voor zichzelf nadenken zolang ze maar in hun achterhoofd houden dat je zonder wetenschappelijk bewijs geen 100% vaststaande conclusies kunt trekken?quote:Bewijs, dat Mol verlangt, is onleverbaar, immers gaat het hier enkel om pure speculatie gevoed door enerzijds schijnbare wensgedachten maar anderzijds ook door de afwezigheid van degelijke alternatieven voor wat waargenomen wordt, die in het 'common sense'-denken nog minder schijnbaar lijken, zoals vliegende smurfen.
Dat doe ik de hele tijd, maar ik moet een half uur van tijd spenderen om hem te laten zeggen dat het eventueel een mogelijkheid kan zijn dat dat object op die foto een vliegende schotel zou kunnen zijn.quote:Jullie moeten elkaar misschien vinden door enkel te spreken in waarschijnlijkheden en gradatis daar binnen in te herkennen en erkennen.
Daarmee is nog niets gezegd over de waarschijnlijkheid daarvan. Dat is precies mijn probleem met die hypothese.quote:Op woensdag 14 november 2012 02:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat doe ik de hele tijd, maar ik moet een half uur van tijd spenderen om hem te laten zeggen dat het eventueel een mogelijkheid kan zijn dat dat object op die foto een vliegende schotel zou kunnen zijn.
Dat we hier in een ander forum zitten betekent nog niet dat het hier makkelijker is om ietsquote:Hij heeft al moeite om zoiets überhaupt maar te overwegen. Blijkbaar vergeet hij dat hij niet in W&T zit maar in TRU en dat het hier juist de bedoeling is om te kijken naar aanwijzingen.
Ik vind het *oprecht* geen interessante foto. Ik neem aan dat dat mag, ook in TRU. Het zou een interessante foto kunnen zijn als je somehow aannemelijk weet te maken dat die iets met buitenaards leven te maken heeft. Maar sofar is het alleen als mogelijkheid genoemd zonder dat dat aannemelijk is gemaakt.quote:Maar hij durft zelfs niet eens te zeggen dat het wel een interessante foto is.
Het is serieus in de zin; het is interessant om uit te vogelen wat het is. Zeer zeker. Alleen de opgeworpen implicaties van wat het object kan zijn blijven zeer vaag.... Er wordt te makkelijk vanuit gegaan dat het een object is dat bestuurt wordt. De vraag wat het bestuurt is secundair en onzeker; het is een vraag gestoeld op een onzeker uitgangspunt, namelijk dat het überhaupt een object is dat bestuurt wordt.quote:Op woensdag 14 november 2012 02:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Maar men praat wel over "disc-shaped" objects waarvan ze dus niet weten wat het zijn. Is het dan echt zo raar om te zeggen dat het UFO fenomeen ook een serieuze kant heeft? Dat is mijn positie, dat het UFO fenomeen een serieuze kant heeft.
Inderdaad. Ik ben ook een fel tegenstander van het dood slaan van ideeën omdat ze niet verifieerbaar zijn volgens de normen van het huidig paradigma. Verwondering staat aan de basis van alles, en ook de wetenschap zelf, sterker: de wetenschap is dood en zinloos zonder.quote:Op woensdag 14 november 2012 02:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat bewijs is inderdaad onleverbaar. Maar ik vraag Molurus gewoon om zijn mening en hij blijft steeds terugvallen op "ja maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor". So what? Mensen mogen toch wel voor zichzelf nadenken zolang ze maar in hun achterhoofd houden dat je zonder wetenschappelijk bewijs geen 100% vaststaande conclusies kunt trekken?
Dit voorbeeld slaat wel net de plank mis; trouwen blijkt vaak een foute keuze, dus een foute inschatting, hoe gedurfd ook. Maar verliefdheid is veelal de oorzaak van de keuze, en laat net verliefdheid bekent staan om zijn kracht te verblinden. In die zin heeft Mol wel weer gelijk; blind zijn voor non-betekenis van wat waargenomen wordt in de lucht; het te graag iets willen zien, wat er niet is.quote:Op woensdag 14 november 2012 02:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Als je gaat trouwen met iemand, dan ga je toch ook niet een wetenschappelijk onderzoek houden om erachter te komen of je toekomstige vrouw wel echt van je houdt? Dat weet je toch ook zonder wetenschappelijk onderzoek? En dat terwijl het delen van je leven met 1 enkel persoon een hele grote beslissing is in je leven.
Dat is jammer, ja. Neigt een beetje naar goedkoop bashen.quote:Op woensdag 14 november 2012 02:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat doe ik de hele tijd, maar ik moet een half uur van tijd spenderen om hem te laten zeggen dat het eventueel een mogelijkheid kan zijn dat dat object op die foto een vliegende schotel zou kunnen zijn.
Hij heeft al moeite om zoiets überhaupt maar te overwegen. Blijkbaar vergeet hij dat hij niet in W&T zit maar in TRU en dat het hier juist de bedoeling is om te kijken naar aanwijzingen. Maar hij durft zelfs niet eens te zeggen dat het wel een interessante foto is.
Dat geld voor elke overtuiging; communisme, kapitalisme, humanisme, anarchisme, empirisme, et cetera. Geen één enkel idee is gefundeerd op dé waarheid en kent om die reden, net zoals elke religie, enkel gelovende.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:14 schreef Molurus het volgende:
Dit wil je vast niet horen: maar ik vind het interessant vanwege de paralellen die er zijn met religie.
Bij de meeste ideologieen zijn de aanhangers zich er terdege van bewust dat het gaat om een subjectief standpunt, en niet over waarheid. Mijn kritiek op ufologie jaagt een ufoloog veel sneller op de kast dan dat mijn kritiek op kapitalisme - noem maar wat - een kapitalist op de kast jaagt. Het verschil zit hem in het feit dat een ufoloog denkt iets objectiefs te zeggen over de werkelijkheid. Een kapitalist weet dat zijn standpunt slechts een mening is en heeft daar geen probleem mee.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:44 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat geld voor elke overtuiging; communisme, kapitalisme, humanisme, anarchisme, empirisme, et cetera. Geen één enkel idee is gefundeerd op dé waarheid en kent om die reden, net zoals elke religie, enkel gelovende.
Een striktere definitie van religie gaat hier echter niet mee akkoord; religie omhelst wel wat meer dan het koesteren van een onzeker uitgangspunt.
Zo bekeken, heeft iedere opvatting verschillende soorten aanhangers; de strikte, de blinde, de twijfelende, et cetera. Overigens; een ufoloog, is toch iemand die onderzoekt/zich afvraagt wat een aanschouwde ufo is ? Anders was het een alienloog oid lijkt mij...quote:Op woensdag 14 november 2012 11:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bij de meeste ideologieen zijn de aanhangers zich er terdege van bewust dat het gaat om een subjectief standpunt, en niet over waarheid. Mijn kritiek op ufologie jaagt een ufoloog veel sneller op de kast dan dat mijn kritiek op kapitalisme - noem maar wat - een kapitalist op de kast jaagt. Het verschil zit hem in het feit dat een ufoloog denkt iets objectiefs te zeggen over de werkelijkheid. Een kapitalist weet dat zijn standpunt slechts een mening is en heeft daar geen probleem mee.
Wat dit voor mij vergelijkbaar maakt met religie is dat een behoorlijk onzeker standpunt door mensen wordt uitgelegd als een objectieve uitspraak over de werkelijkheid.
Zoals gezegd heb ik sowieso wat moeite met de terminologie. "Ufoloog" lijkt een contradictio in terminis. Je kunt geen expert zijn op het gebied van ongeidentificeerde zaken.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:54 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zo bekeken, heeft iedere opvatting verschillende soorten aanhangers; de strikte, de blinde, de twijfelende, et cetera. Overigens; een ufoloog, is toch iemand die onderzoekt/zich afvraagt wat een aanschouwde ufo is ? Anders was het een alienloog oid lijkt mij...
Het gaat om de verhouding tussen de werkelijke zekerheid en de veronderstelde zekerheid. Is die veronderstelde zekerheid veel groter dan de werkelijke zekerheid dan neigt het meer naar religie en is het makkelijker om mensen op de kast te jagen.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:54 schreef LelijKnap het volgende:
Maar hoe onzekerder, hoe eerder op de kast te jagen, lijkt mij. Of het komt door de algehele weerstand die deze mensen al ondervinden en elk extra stukje weerstand irriteert hun meer dan andere.
Als je wetenschappelijk onderbouwde uitspraken kon doen over de waarschijnlijkheid van buitenaardse bezoekers dan zou ik dat zeer zeker interessant vinden.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:54 schreef LelijKnap het volgende:
Maar wat als jij een ander trof, iemand die wél in waarschijnlijkheden sprak en geen waarheidsclaimen maakt, zou je dit topic nog wel interessant vinden ? Of ben je hier enkel om duidelijk te maken dat popcp een religie-fanaat is ?
Het is natuurlijk wel wat duidelijker omlijnd dan 'ongeidentificeerde zaken'. Het gaat ten eerste om; een object, ten tweede om; iets wat vliegt, en ten derde, om iets wat niet de vorm heeft van al bekende, afgebakende objecten, zoals passagiersvliegtuigen. Maar verder blijft het best een kul-term jaquote:Op woensdag 14 november 2012 12:00 schreef Molurus het volgende:
Zoals gezegd heb ik sowieso wat moeite met de terminologie. "Ufoloog" lijkt een contradictio in terminis. Je kunt geen expert zijn op het gebied van ongeidentificeerde zaken.
Een beperkt deel van mensen met een interesse buitenaards leven doet werkelijk wetenschappelijk onderzoek, namelijk de mensen van SETI. Die mensen doen wat mij betreft degelijk onderzoek, ik heb hier zelfs BOINC op mijn server draaien om mee te doen in die zoektocht. (Distributed computing.)
Het overgrote merendeel van mensen die geinteresseerd zijn houdt zich bezig met zich doodstaren op dit soort foto's, zonder ooit iets te doen dat ook maar in de verte met wetenschap te maken heeft.
De exacte definitie van religie is bijzonder moeizaam. Vele filosofen hebben zich er in de loop der tijd op stuk gebeten, en je zou meer dan een volledig topic kunnen volschrijven over dit onderwerp.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:55 schreef LelijKnap het volgende:
Dus; is er sprake van een overtuiging gaande over de kosmische orde, wordt er gesproken over normen en waarden, en wordt er gehandeld in symbolen, tradities en/of gebruik gemaakt van een eigen dialectiek ? Ja ? Dan hebben we te maken met een religie.
Mmm oke. Misschien was er noodzaak voor deze verheldering, ik heb niet verder terug gelezen dan de vorige pagina. Maar nu deze er is, die door mij eigenlijk als vrij vanzelfsprekend ervaren wordt, wat blijft er over ? Mag er door gespeculeerd worden zonder ons te verontschuldigen tegenover de wetenschap ?quote:Op woensdag 14 november 2012 12:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je wetenschappelijk onderbouwde uitspraken kon doen over de waarschijnlijkheid van buitenaardse bezoekers dan zou ik dat zeer zeker interessant vinden.
Ik ben hier overigens niet om popcp te kakken te zetten of iets van die strekking. Maar ik denk wel dat het van het grootste belang is om de grenzen tussen wetenschap en pseudowetenschap / religie helder te definieren en zichtbaar te maken. Als het resultaat daarvan is dat popcp zich aangevallen voelt, so be it. Dat is echter niet mijn bedoeling daarvan.
Interessant. Soms snap ik dan niet dat er gewoon niet wat meer termen worden ontworpen voor de sake van duidelijkheid/het niet vertroebelen v.d. taal. Kun je mij wel één voorbeeld geven ? Ik geloof je best, zeker te bedenken dat er duizenden religies gevormd zijn, maar ben zelf onbekend met de meeste.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
De exacte definitie van religie is bijzonder moeizaam. Vele filosofen hebben zich er in de loop der tijd op stuk gebeten, en je zou meer dan een volledig topic kunnen volschrijven over dit onderwerp.
Om het kort samen te vatten: religie is een family resemblance concept. Je kunt veel eigenschappen noemen die typisch zijn voor religie, maar niet 1 daarvan kan een noodzakelijke voorwaarde genoemd worden. Elk daarvan heeft wel ergens een uitzondering, zo ook de paar die je hier noemt. Niet alle religies doen uitspraken over de kosmische orde, niet alle religies omvatten een systeem van normen en waarden, etc etc.
Speculeren mag altijd. Maar iets zegt me dat mensen zoals popcp zich toch aangevallen voelen wanneer je ze er op wijst dat er niets in het bijzonder is dat die speculaties waarschijnlijk maakt. En dat is dus zeer vergelijkbaar met discussies over religie. Dat is het probleem dat ik trachtte bespreekbaar te maken in het topic dat ik eerder linkte.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:07 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Mmm oke. Misschien was er noodzaak voor deze verheldering, ik heb niet verder terug gelezen dan de vorige pagina. Maar nu deze er is, die door mij eigenlijk als vrij vanzelfsprekend ervaren wordt, wat blijft er over ? Mag er door gespeculeerd worden zonder ons te verontschuldigen tegenover de wetenschap ?
In de lezingen die Herman Philipse heeft gegeven over dit onderwerp haalt hij onder meer de Navajo indianen aan als voorbeeld. Hun goden worden niet als metafysisch gezien, en zijn moreel gezien totaal onbetrouwbaar. Ze worden niet gezien als een gids voor normen en waarden, noch vormen zij voor de Navajo indianen een kosmische orde.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:10 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Interessant. Soms snap ik dan niet dat er gewoon niet wat meer termen worden ontworpen voor de sake van duidelijkheid/het niet vertroebelen v.d. taal. Kun je mij wel één voorbeeld geven ? Ik geloof je best, zeker te bedenken dat er duizenden religies gevormd zijn, maar ben zelf onbekend met de meeste.
Jammerlijk, ja. Voordeel heeft wel dat deze mensen zich door hun verblindheid ongelooflijk gemotiveerd blijvend verdiepen in het onderwerp; om die onzekerheid te versterken (in hun ogen; hun waarheid te verdikken). Dat dit niet leid naar de waarheid, soit. Maar hier en daar wel wat leuke informatie voor de rest, om mee te nemen.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Speculeren mag altijd. Maar iets zegt me dat mensen zoals popcp zich toch aangevallen voelen wanneer je ze er op wijst dat er niets in het bijzonder is dat die speculaties waarschijnlijk maakt. En dat is dus zeer vergelijkbaar met discussies over religie. Dat is het probleem dat ik trachtte bespreekbaar te maken in het topic dat ik eerder linkte.
True!quote:Op woensdag 14 november 2012 12:16 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Jammerlijk, ja. Voordeel heeft wel dat deze mensen zich door hun verblindheid ongelooflijk gemotiveerd blijvend verdiepen in het onderwerp; om die onzekerheid te versterken (in hun ogen; hun waarheid te verdikken). Dat dit niet leid naar de waarheid, soit. Maar hier en daar wel wat leuke informatie voor de rest, om mee te nemen.
Duidelijk, het mist punten. Echter, 'de kosmische orde' wordt hierin toch wel degelijk besproken, het goden-concept, geeft toch wel enige duidelijkheid over hoe de kosmos (in hunner beleving; de aarde) werkt; hoe deze ingericht is.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:15 schreef Molurus het volgende:
In de lezingen die Herman Philipse heeft gegeven over dit onderwerp haalt hij onder meer de Navajo indianen aan als voorbeeld. Hun goden worden niet als metafysisch gezien, en zijn moreel gezien totaal onbetrouwbaar. Ze worden niet gezien als een gids voor normen en waarden, noch vormen zij voor de Navajo indianen een kosmische orde.
Ja, dat is zonde. Daarin is het inderdaad onze/jouw plicht hem te waarschuwen, ja. No sarcasm.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
True!Als dat leidt tot een motivatie om meer te onderzoeken dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Er is echter wel een groot risico dat men dit met oogkleppen gaat doen. Zoals ik eerder in dit topic al constateerde vindt popcp dit vooral een interessante foto omdat hij daarin een mogelijk bewijs voor buitenaards leven ziet. Ik zou er meer gerust op zijn als hij zich ook zou interesseren voor onverklaarde waarnemingen los van mogelijke verklaringen. Dus zonder die bias.
Zoals ik ook eerder in dit topic al aangaf zijn eigenlijk veruit de meeste onverklaarde waarnemingen volstrekt oninteressant. Niet vanwege de mogelijke verklaringen, maar meer vanwege het feit dat het totaal onmogelijk is om ze te onderzoeken. We kunnen dan lekker mijmeren over wat het geweest zou kunnen zijn, maar daar schiet je dan zo weinig mee op.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:29 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ja, dat is zonde. Daarin is het inderdaad onze/jouw plicht hem te waarschuwen, ja. No sarcasm.
Verder, hoe immoreel het wellicht klinkt, zullen we zo een iemand dan verder enkel als 'tool' moeten gebruiken, als informatie-verstrekker. Maar wat is er interessant aan een onverklaarde waarneming an sich ? Dit vind ik wel weer een interessant punt, de alternatieven. Wat hou je -vanuit speculatief oogpunt- over als mogelijkheden als het niet gaat om buitenaardse bewegingen ? Natuurlijke verschijnselen en men-made objects ?
Wat een pessimistisch uitgangspunt! Uiteraard, wat op die foto's staat, kan niet meer onderzocht worden. Maar (mogelijk) aankomende waarnemingen zouden zeer zeker nog (beter) onderzocht kunnen worden, waarmee de onzekere hypotheses op getoetst zouden kunnen worden, misschien zelfs nog wel in combinatie met wat er op die foto's gevonden is. De 'toetsbaarheid' is geen stilstaande vast-gedefinieerde eis; het is bewegelijk en onderhevig aan innovativiteit.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals ik ook eerder in dit topic al aangaf zijn eigenlijk veruit de meeste onverklaarde waarnemingen volstrekt oninteressant. Niet vanwege de mogelijke verklaringen, maar meer vanwege het feit dat het totaal onmogelijk is om ze te onderzoeken. We kunnen dan lekker mijmeren over wat het geweest zou kunnen zijn, maar daar schiet je dan zo weinig mee op.
De vorming van toetsbare hypotheses is essentieel in de wetenschappelijke methode. Zonder dat kun je nooit iets te weten komen.
Het toetsbaar maken van ideeen is zeker afhankelijk van inventiviteit. Ik wil ook niet zeggen dat het onmogelijk is om, bijvoorbeeld, hypotheses tav deze foto toetsbaar te maken. Het toetsbaar maken van hypotheses is echter wel *het* grote probleem in zo'n beetje alle wetenschappelijke vakgebieden.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:41 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wat een pessimistisch uitgangspunt! Uiteraard, wat op die foto's staat, kan niet meer onderzocht worden. Maar (mogelijk) aankomende waarnemingen zouden zeer zeker nog (beter) onderzocht kunnen worden, waarmee de onzekere hypotheses op getoetst zouden kunnen worden, misschien zelfs nog wel in combinatie met wat er op die foto's gevonden is. De 'toetsbaarheid' is geen stilstaande vast-gedefinieerde eis; het is bewegelijk en onderhevig aan innovativiteit.
Ja, of die 30,000 tot 100,000 mensen die het wonder van de zon in hoogst eigen persoon waarnamen.quote:Op woensdag 14 november 2012 15:37 schreef valandil25 het volgende:
fijn dat de cast van the big bang theory ook meedenkt over ufos in filmpjes op tv die duizenden mensen tegelijkertijd hebben gezien.
lekker blijven toetsen..
Dat PoP die foto interessant vindt omdat er iets op staat wat als 1 van de mogelijke verklaringen heeft dat het wellicht wel eens een UFO"vliegende schotel" zou kunnen zijn, en jij daar blijkbaar moeite mee hebt, interesseert mij dan weer niets.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:19 schreef Molurus het volgende:
True!Als dat leidt tot een motivatie om meer te onderzoeken dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Er is echter wel een groot risico dat men dit met oogkleppen gaat doen. Zoals ik eerder in dit topic al constateerde vindt popcp dit vooral een interessante foto omdat hij daarin een mogelijk bewijs voor buitenaards leven ziet. Ik zou er meer gerust op zijn als hij zich ook zou interesseren voor onverklaarde waarnemingen los van mogelijke verklaringen. Dus zonder die bias.
Even aan het binnenhalen. Op dat kanaal zitten iets teveel reclamesquote:
Weet jij wat het is dan? Ik niet in elk geval, dus een UFO is het zeker.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 17:45 schreef HarmsonFX het volgende:
Is er hier nog iemand die denkt dat dit een UFO is? Ufo aan strand van de Waddenzee:
Aluhoedjes op!!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 21:35 schreef Schunckelstar het volgende:
zier er een beetje uit als zo'n bestuurbare heli met led lampjes
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |