Je bedoelt dat we met z'n allen Nederland op kunnen eisen, een overheid installeren en de bedoel weer omvormen tot hoe het was?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hoeft je niet aan te passen. Jij en jij alleen bepaalt hoe je je leven wilt leiden. Er kunnen in de maatschappij groepen ontstaan die anderen bijstaan. De SP zou zo'n groep kunnen zijn.
toch wel, je wilt alle bestaande instituties opheffen. dat is nogal een aanpassing.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hoeft je niet aan te passen. Jij en jij alleen bepaalt hoe je je leven wilt leiden.
Ik ben weer terug bij het argument waar je omheen probeert te lullen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ben je door je argumenten heen?
die zijn in de magische utopische libertarische heilstaat allemaal pief, paf, weggetoverdquote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:37 schreef KoosVogels het volgende:
Het is trouwens wel een extreem makkelijk antwoord. Wat dat betreft is het absurd dat je 99.999 ervan beschuldigd door argumenten heen te zijn. 'Jij bepaalt hoe je je leven invult', is mij namelijk net iets te makkelijk. Daarmee suggereer je dat er geen externe factoren zijn.
Nee want dan zou er weer een maatschappij ontstaan met gedwongen solidariteit, gedwongen altruïsme en slavernij. Iedereen is vrij om zich te verenigen en iedereen is vrij om met elkaar te delen. Misschien verenigen zich wel miljoenen mensen in de vereniging die SP heet en sluiten ze collectief verzekeringen af en delen ze kennis. Als iemand dat liever niet meer wil moet hij of zij vrij zijn om uit de vereniging te stappen en vrij te zijn om andere keuzes te maken. Voor de mensen die lid zijn van de vereniging die SP heet kan het leven er net zo uit zien als nu. Het enige verschil is dat je mensen niet meer kan dwingen tot bepaald gedrag omdat het jou beter uitkomt.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bedoelt dat we met z'n allen Nederland op kunnen eisen, een overheid installeren en de bedoel weer omvormen tot hoe het was?
Nee die bestaan dan ook alleen de manier waarop ze worden opgelost is anders.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
die zijn in de magische utopische libertarische heilstaat allemaal pief, paf, weggetoverd
En dat is....?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik ben weer terug bij het argument waar je omheen probeert te lullen.
Je lijkt niet te snappen dat bij een maatschappij zoals ik die wens, meer komt kijken dan collectieve verzekeringen. Het is ook al gezegd door 99.999; je moet denken aan riolering, wegen, dijken en nog meer voorzieningen die goedkoper worden wanneer we met z'n allen ons steentje bijdragen. Jij dwingt mij echter te leven in een samenleving die al deze zaken uit handen geeft en vermarkt.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee want dan zou er weer een maatschappij ontstaan met gedwongen solidariteit, gedwongen altruïsme en slavernij. Iedereen is vrij om zich te verenigen en iedereen is vrij om met elkaar te delen. Misschien verenigen zich wel miljoenen mensen in de vereniging die SP heet en sluiten ze collectief verzekeringen af en delen ze kennis. Als iemand dat liever niet meer wil moet hij of zij vrij zijn om uit de vereniging te stappen en vrij te zijn om andere keuzes te maken. Voor de mensen die lid zijn van de vereniging die SP heet kan het leven er net zo uit zien als nu. Het enige verschil is dat je mensen niet meer kan dwingen tot bepaald gedrag omdat het jou beter uitkomt.
Om bij Rand te blijven de huidige samenleving lijkt verdacht veel op die waar Dagny Taggert in leeft en dat is ook niet echt fijn. De insteek bij alles moet zijn dat het goedkoper en efficiënter gebeurt dan nu. Misschien blijkt dat bepaalde zaken alsnog beter collectief geregeld moeten worden. Misschien komen er vanuit de markt creatieve oplossingen voor problemen die tot op heden nog niet zijn bedacht omdat het niet aan de orde is. Nogmaals de overgang van een maatschappij gebaseerd op dwang naar een gebaseerd op vrijheid is er een die een generatie duurt en geen van ons beiden zal er nog zijn om het mee te maken in het hypothetische geval dat zo'n maatschappij er zou komen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je lijkt niet te snappen dat bij een maatschappij zoals ik die wens, meer komt kijken dan collectieve verzekeringen. Het is ook al gezegd door 99.999; je moet denken aan riolering, wegen, dijken en nog meer voorzieningen die goedkoper worden wanneer we met z'n allen ons steentje bijdragen. Jij dwingt mij echter te leven in een samenleving die al deze zaken uit handen geeft en vermarkt.
Bij een libertarische samenleving moet ik denken aan het Atlantis van Rand, en daar word ik niet bepaald vrolijk van.
Nee dat kan niet. Welk bezwaar kan dat dan zijn? Dat die burger wil dat een ander zijn rekeningen blijft betalen?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat 1 burger met bezwaar je hele libertarische utopie kan voorkomen
Je wilt anderen dus jouw levensvorm opleggen? En dat zonder dwang?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee dat kan niet. Welk bezwaar kan dat dan zijn? Dat die burger wil dat een ander zijn rekeningen blijft betalen?
Kijk, ik heb niks tegen marktwerking. Hell, ik juich het in de meeste gevallen zelfs toe. Maar het libertarisme betekent het huidige bestel met het badwater weggooien en dan simpelweg te bidden dat de Markt in alle gevallen uitkomst biedt. En ik ben er tot op zekere hoogte van overtuigd dat het meeste, zo niet alles, in theorie door de markt geregeld kan worden. Het probleem zijn de onwenselijk neveneffecten. Er zijn bepaalde voorwaarden verbonden aan het succes van de vrije markt, zoals transparantie en een zeker kennisniveau van consumenten. Die is op veel vlakken (zoals bijvoorbeeld de zorg, maar er zijn tal van voorbeelden) niet aanwezig. Vandaar dat een overheid tussenbeide komt en reguleert dan wel zich ontfermt over deze sector.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Om bij Rand te blijven de huidige samenleving lijkt verdacht veel op die waar Dagny Taggert in leeft en dat is ook niet echt fijn. De insteek bij alles moet zijn dat het goedkoper en efficiënter gebeurt dan nu. Misschien blijkt dat bepaalde zaken alsnog beter collectief geregeld moeten worden. Misschien komen er vanuit de markt creatieve oplossingen voor problemen die tot op heden nog niet zijn bedacht omdat het niet aan de orde is. Nogmaals de overgang van een maatschappij gebaseerd op dwang naar een gebaseerd op vrijheid is er een die een generatie duurt en geen van ons beiden zal er nog zijn om het mee te maken in het hypothetische geval dat zo'n maatschappij er zou komen.
Ik denk dat we het helemaal niet zo oneens zijn. Never change a winning team. De zorg vindt ik nu juist een van de zaken die erg slecht is geregeld. Dat komt door het taboe wat er omheen hangt. Het lijkt wel alsof zorg altijd moet worden verleent, ongeacht de kosten en ongeacht wie de rekening uiteindelijk betaald. Als je bij de bakker voor de toonbank staat en je wensen kenbaar maakt krijg je direct te horen wat je moet betalen. Je wordt geconfronteerd met de kosten van je consumptie. Bij de huisarts kan je naar binnen lopen zonder ooit een rekening te krijgen. Ik ken mensen die er wekelijks komen met van allerhande flut die ze ook thuis zelf hadden kunnen regelen. een pleister, een schaafwond een splinter in een vinger, verkouden, een beetje eczeem, een scheet die anders ruikt. Het gevoel van gratis leidt tot overconsumptie. als bij de bakker alles gratis is verlaat je de zaak ook met een vollere boodschappentas.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kijk, ik heb niks tegen marktwerking. Hell, ik juich het in de meeste gevallen zelfs toe. Maar het libertarisme betekent het huidige bestel met het badwater weggooien en dan simpelweg te bidden dat de Markt in alle gevallen uitkomst biedt. En ik ben er tot op zekere hoogte van overtuigd dat het meeste, zo niet alles, in theorie door de markt geregeld kan worden. Het probleem zijn de onwenselijk neveneffecten. Er zijn bepaalde voorwaarden verbonden aan het succes van de vrije markt, zoals transparantie en een zeker kennisniveau van consumenten. Die is op veel vlakken (zoals bijvoorbeeld de zorg, maar er zijn tal van voorbeelden) niet aanwezig. Vandaar dat een overheid tussenbeide komt en reguleert dan wel zich ontfermt over deze sector.
Overigens lijkt de huidige samenleving in niets op degene waarin Dagny leefde. Taggert sprak over een maatschappij waarin alles werd geregeld door de overheid, en daarvan is allerminst sprake natuurlijk.
Lijkt me niet.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:36 schreef Illiberal het volgende:
Is Hong Kong een libertarische samenleving?
De rol van China en de gesteldheid met persoonlijke vrijheden.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:39 schreef Illiberal het volgende:
Hoezo niet? http://heritage.org/index/country/hongkong
Omdat ze verplichte belasting heffen..quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:39 schreef Illiberal het volgende:
Misschien wel. Weet jij veel. De stelling is natuurlijk wel terecht: als 1 burger (of miljoenen burgers, als we even realistisch blijven) niet in een libertarische maatschappij willen leven, dan is het snel afgelopen. Iemand zegt het hier ook al: het valt niet te implementeren zonder dictatoriale methoden.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee dat kan niet. Welk bezwaar kan dat dan zijn? Dat die burger wil dat een ander zijn rekeningen blijft betalen?
Hier ben ik het verder wel mee eens. Daarom valt het huisartsbezoek wat mij betreft binnenkort ook onder het eigen risico. Maar waarom een vrije markt in de zorg naar mijn idee niet werkt, is omdat de consument onmogelijk zelf kan beoordelen of en welk type zorg hij nodig heeft.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik denk dat we het helemaal niet zo oneens zijn. Never change a winning team. De zorg vindt ik nu juist een van de zaken die erg slecht is geregeld. Dat komt door het taboe wat er omheen hangt. Het lijkt wel alsof zorg altijd moet worden verleent, ongeacht de kosten en ongeacht wie de rekening uiteindelijk betaald. Als je bij de bakker voor de toonbank staat en je wensen kenbaar maakt krijg je direct te horen wat je moet betalen. Je wordt geconfronteerd met de kosten van je consumptie. Bij de huisarts kan je naar binnen lopen zonder ooit een rekening te krijgen. Ik ken mensen die er wekelijks komen met van allerhande flut die ze ook thuis zelf hadden kunnen regelen. een pleister, een schaafwond een splinter in een vinger, verkouden, een beetje eczeem, een scheet die anders ruikt. Het gevoel van gratis leidt tot overconsumptie. als bij de bakker alles gratis is verlaat je de zaak ook met een vollere boodschappentas.
Hong Kong komt misschien nog wel het dichtst bij maar daarin zie je ook meteen de tegens van een dergelijk systeem.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 10:39 schreef Illiberal het volgende:
Wat gebeurd er, in een libertarische samenleving, met mensen die niet voor hun pensioen hebben gespaard of zich niet hebben verzekerd maar toch arbeidsongeschikt raken?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er komt een vrije keuze of en hoe je voor je pensioen wilt sparen. Er komt een vrije keuze of en hoe je je wilt verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Je gaat op een andere manier betalen voor het gebruik van wegen maar minder dan nu omdat je via het betalen voor mobiliteit niet allemaal andere zaken hoeft te financieren. De verworven zekerheden zijn lucht gefinancierd met schuld. Alle transacties tussen mensen geschied op basis van onderlinge afspraken en wederzijdse goedkeuring. Hoe kan dat leiden tot slavernij. Het huidige systeem is nu juist gebaseerd op slavernij en gedwongen altruïsme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |