Volgt nog, heb eerst nog kaas te eten die over is van kerstquote:
Heel graag. Thanks. Smakelijk eten.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgt nog, heb eerst nog kaas te eten die over is van kerst
Ja dat vind ik wel leuk om te lezen! Ik hou niet van oude/brokkelkazen maar wel van sterke romige kaasjesquote:Op zondag 20 januari 2013 18:04 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het is wel een minpunt, want je mist persoonlijke ervaringen in dit topic. Zie het meer als een topic met veel kennis en informatie over de kazen.
Yep, ik plaats van alles en nog wat. Heb er ook pas sinds een paar maanden kennis meegemaakt. Tot nu toe zijn Port Salut, Gorgonzola en wat Zwitserse kazen mij goed bevallen. De bekende kazen die makkelijk in Nederland verkrijgbaar zijn.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:13 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Ja dat vind ik wel leuk om te lezen! Ik hou niet van oude/brokkelkazen maar wel van sterke romige kaasjes
Staan een paar tussen die er lekker uit zien!
Port Salut is heerlijk, heb hem hier en in Frankrijk gegeten, daar was die toch wat romiger hah. De korst was ook beter en lekkerderquote:Op zondag 20 januari 2013 18:17 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, ik plaats van alles en nog wat. Heb er ook pas sinds een paar maanden kennis meegemaakt. Tot nu toe zijn Port Salut, Gorgonzola en wat Zwitserse kazen mij goed bevallen. De bekende kazen die makkelijk in Nederland verkrijgbaar zijn.
Yep, een heel oude abdijkaas. Helaas vaak in de supermarkt van fabriekmakelij, maar niettemin smaakt het dan nog steeds uitstekend. Hoewel de echte Port Salut daar nog wel boven uitsteekt.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:19 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Port Salut is heerlijk, heb hem hier en in Frankrijk gegeten, daar was die toch wat romiger hah. De korst was ook beter en lekkerder
Welke kazen zijn hiermee vergelijkbaar of iets sterker? Lijkt me ook wel lekkerquote:Op zondag 20 januari 2013 18:20 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Yep, een heel oude abdijkaas. Helaas vaak in de supermarkt van fabriekmakelij, maar niettemin smaakt het dan nog steeds uitstekend. Hoewel de echte Port Salut daar nog wel boven uitsteekt.
Dan moet je kijken naar de Abdijkazen. Port Salut vindt zijn oorsprong in een abdij. Daarnaast heb je meer abdijkazen. Ik had er toevallig nog een gepost, namelijk Abbaye d'Echourgnac is ook een abdijkaas waarbij de monikken gebruik hebben gemaakt van het recept van Port Salut.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:22 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Welke kazen zijn hiermee vergelijkbaar of iets sterker? Lijkt me ook wel lekker
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 05:45 schreef Jellereppe het volgende:
Abbaye d'Échourgnac
De Franse kaas vindt zijn oorsprong in 1868 in Dodorgne aan de cisterciënzerabdij (groep monikken) van de trappisten. De monikken moesten helpen bij een desastreuze malaria-uitbraak en vestigden zich in dat gebied. Behalve een abdij bouwden de monikken ook een kaasmakerij, waarbij ze gebruik maakten van het recept van Port Salut. De zusters hebben jaren later het kaasmaken van de monikken overgenomen. Later is die kennis van het maken van de Abbaye d'Échourgnac door de boeren bewaard.
De kaas kent een rijpingstijd van een maand. De kaas wordt geproduceerd in twee smaken: nature en affiné à la liqueur de noix. De laatsgenoemde kaas is tijdens het rijpingsproces gewassen met likeur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die lijkt er wel op! Is de likeurgewassen variant in Nederland te krijgen? Ik zal eens zoeken of hier een kaasboer in de buurt zit.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:25 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dan moet je kijken naar de Abdijkazen. Port Salut vindt zijn oorsprong in een abdij. Daarnaast heb je meer abdijkazen. Ik had er toevallig nog een gepost, namelijk Abbaye d'Echourgnac is ook een abdijkaas waarbij de monikken gebruik hebben gemaakt van het recept van Port Salut.
[..]
Daar moet ik je het antwoord schuldig op blijven. Excuses. Deze zaak werd gepost in dit topic: http://www.kaasspeciaalzaak.nl/. Een kaasparadijs volgens Wombat. Ik weet alleen weet niet of je er in de buurt woont of komt. Anders even bellen met die zaak om het na te vragen als je het echt wilt weten. Ze zullen je vast van veel meer advies kunnen voorzien.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:33 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Die lijkt er wel op! Is de likeurgewassen variant in Nederland te krijgen? Ik zal eens zoeken of hier een kaasboer in de buurt zit.
Verder koop ik elke week een stuk jonge kaas bij de kaasboer op de markt. De vriendin van een vriend van mij werkt er, en het is heerlijk romige kaas!
Ik zie het nut van het opsommen ook niet zo.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:57 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Sowieso vind ik het jammer dat dit bijna alleen een plaatjes-opsomtopic is
Dan zal ik mij verder inhouden en laten we dit topic voor mensen die hun ervaringen willen delen.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zie het nut van het opsommen ook niet zo.
quote:Op zondag 20 januari 2013 19:08 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dan zal ik mij verder inhouden en laten we dit topic voor mensen die hun ervaringen willen delen.
Thnx zal ns kijken als ik in de buurt ben!quote:Op zondag 20 januari 2013 18:44 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Daar moet ik je het antwoord schuldig op blijven. Excuses. Deze zaak werd gepost in dit topic: http://www.kaasspeciaalzaak.nl/. Een kaasparadijs volgens Wombat. Ik weet alleen weet niet of je er in de buurt woont of komt. Anders even bellen met die zaak om het na te vragen als je het echt wilt weten. Ze zullen je vast van veel meer advies kunnen voorzien.
Yep, ik ga er ook eens kijken. Ben benieuwd en dan zeker wat kazen kopen.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:32 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Thnx zal ns kijken als ik in de buurt ben!
Ik vind het juist goed, zo'n opsomming. Zo leer je weer 'onbekende' soorten kennen.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:08 schreef Jellereppe het volgende:
Dan zal ik mij verder inhouden en laten we dit topic voor mensen die hun ervaringen willen delen.
Of je plaatst zo'n stukje over een kaas om een bepaalde reden. Bijvoorbeeld omdat je er nieuwsgierig naar bent, omdat die net in het seizoen zit, omdat je hem gehad hebt, omdat je hem hebt zien liggen.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:08 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook wel iets ja. Bijvoorbeeld als het sneeuwt een stukje posten van een bergkaas uit de Alpen oid.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of je plaatst zo'n stukje over een kaas om een bepaalde reden. Bijvoorbeeld omdat je er nieuwsgierig naar bent, omdat die net in het seizoen zit, omdat je hem gehad hebt, omdat je hem hebt zien liggen.
Het idee van een encyclopedisch kaastopic dan wel site, dan wel wiki spreekt me ook wel aan, en daar zou ik graag aan meewerken, maar dan ligt een volledig systematische aanpak meer voor de hand, dan wordt het een soort naslagwerk. Ik durf wel te stellen dat mijn interesse en kennis van kaas enigzins bovengemiddeld is, maar na 10 van die stukjes denk ik bij no 11 'wat moet ik hiermee?' Het vertelt mij vooral dat er heel veel verschillende kazen zijn, en dat wist ik al.
Dus vandaar mijn opmerking, maar ik zie ook dat niet iedereen dat gevoel deelt.
Ik dacht zelf meer aan seizoenskazen in de zin dat ze maar een paar maanden per jaar gemaakt kunnen worden.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:53 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook wel iets ja. Bijvoorbeeld als het sneeuwt een stukje posten van een bergkaas uit de Alpen oid.
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijkquote:Op maandag 21 januari 2013 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik dacht zelf meer aan seizoenskazen in de zin dat ze maar een paar maanden per jaar gemaakt kunnen worden.
Ik snap je punt. Zal nu en dan wat kazen posten die ik heb geprobeerd. Dat geeft het topic net wat beters.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of je plaatst zo'n stukje over een kaas om een bepaalde reden. Bijvoorbeeld omdat je er nieuwsgierig naar bent, omdat die net in het seizoen zit, omdat je hem gehad hebt, omdat je hem hebt zien liggen.
Het idee van een encyclopedisch kaastopic dan wel site, dan wel wiki spreekt me ook wel aan, en daar zou ik graag aan meewerken, maar dan ligt een volledig systematische aanpak meer voor de hand, dan wordt het een soort naslagwerk. Ik durf wel te stellen dat mijn interesse en kennis van kaas enigzins bovengemiddeld is, maar na 10 van die stukjes denk ik bij no 11 'wat moet ik hiermee?' Het vertelt mij vooral dat er heel veel verschillende kazen zijn, en dat wist ik al.
Dus vandaar mijn opmerking, maar ik zie ook dat niet iedereen dat gevoel deelt.
Gaan we zeker doen, alleen de laatste pagina's het liefst met wat persoonlijke ervaringen van mensen.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:56 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Ik vind het juist goed, zo'n opsomming. Zo leer je weer 'onbekende' soorten kennen.
Dus wat mij betreft, gewoon zo doorgaan, Jellereppe.![]()
En van het aanvullen met persoonlijke ervaringen wordt dit topic alleen nóg maar beter, dus die zou ik ook graag willen lezen.
quote:Op maandag 21 januari 2013 21:45 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik snap je punt. Zal nu en dan wat kazen posten die ik heb geprobeerd. Dat geeft het topic net wat beters.
Omdat schijnbaar niet veel kaaskoppen schrijverig zijn, of zolderfok!nerd...quote:
quote:Alleen vaak is het aanbod aan kaaswinkels vrij laag in de meeste steden tegenwoordig (tenzij er een goede tip is voor ergens in Eindhoven)
quote:Op donderdag 1 mei 2014 14:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat schijnbaar niet veel kaaskoppen schrijverig zijn, of zolderfok!nerd...
[..]
Ja, ik heb een vaak een Langres coupe, een stuk van zo'n grote platte. Even laten uitwaaien in de vensterbank en dan met een theelepeltje opeten.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Een goede langres kan ik ook erg waarderen
[ afbeelding ]
En dan tergend langzaam zodat je alles proeft...quote:Op zaterdag 3 mei 2014 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Ja, ik heb een vaak een Langres coupe, een stuk van zo'n grote platte. Even laten uitwaaien in de vensterbank en dan met een theelepeltje opeten.
Die vind ik ook heerlijk jaquote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet eruit als een stel ontstoken hersenen. Smaakt ongetwijfeld anders. Nog niet tegengekomen, anders had ik deze uit pure belangstelling al eens geproeft.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is net zoals bij de bieren bij pils blijven of bij wijn niet verder gaan dan chardonnay.quote:Op maandag 12 mei 2014 15:06 schreef AMAR420 het volgende:
jong belegen goudse kaas wint het altijd gewoon..f**k the rest
Ik ben het in zoverre wel met hem eens dat belegen of jong belegen Stolwijker (boerengoudse) die in jumbovorm gerijpt is (door de dikkere kaas rijpt hij smeuiiger voor zijn leeftijd), zich kan meten met allerhande exotica.quote:Op maandag 12 mei 2014 16:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is net zoals bij de bieren bij pils blijven of bij wijn niet verder gaan dan chardonnay.
Ieder z'n smaak natuurlijk, maar er is zo onnoemelijk veel meer dan alleen pils, goudse of chardonnay.
Juist leuk om dan op avontuur te gaan.
nah, blijf terugkomen op goudse jong belegen, zelfs bij een exclusief wijntje..quote:Op maandag 12 mei 2014 16:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is net zoals bij de bieren bij pils blijven of bij wijn niet verder gaan dan chardonnay.
Ieder z'n smaak natuurlijk, maar er is zo onnoemelijk veel meer dan alleen pils, goudse of chardonnay.
Juist leuk om dan op avontuur te gaan.
Persoonlijke mening toch?quote:Op maandag 12 mei 2014 20:05 schreef AMAR420 het volgende:
[..]
nah, blijf terugkomen op goudse jong belegen, zelfs bij een exclusief wijntje..
ik vind de rest maar stinken, noem eens een vergelijkbare kaas svp
Moet eerlijk bekennen dat ik die nog nooit bewust gegeten heb.quote:Op maandag 12 mei 2014 17:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben het in zoverre wel met hem eens dat belegen of jong belegen Stolwijker (boerengoudse) die in jumbovorm gerijpt is (door de dikkere kaas rijpt hij smeuiiger voor zijn leeftijd), zich kan meten met allerhande exotica.
Enmentahler, chedder?quote:Op maandag 12 mei 2014 20:05 schreef AMAR420 het volgende:
[..]
nah, blijf terugkomen op goudse jong belegen, zelfs bij een exclusief wijntje..
ik vind de rest maar stinken, noem eens een vergelijkbare kaas svp
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |