Op dinsdag 25 december 2012 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:Ik heb weer even lekker ingeslagen voor 2 kerstdiners. Veel tamelijk kleine stukjes voor een kaasplankje, een proeverij van kaas meer. Van het ene diner ken ik ook niet iedereen en zeker niet in de hoedanigheid van kaaseter.
Daarom een aantal 'voorzichtige" kazen: Een Oldambtster extra belegen (Nee, niet die nepperd van een Old Amsterdam, maar een excellente gouda-stijl uit het Groningse Oldambsterland. Verder een Rode Fryslaner, ook goudastijl, maar wel met een twist en heel erg lekker. Daarnaat nog een Havarti. Best markant maar daar jaag je ook niemand mee van tafel. De laatste twee zijn gepasteuriseerd volgens mij, vooruit dan maar, wie weet zit er een hysterische zwangere vrouw bij, dan heeft die tenminste nog 2 stukjes kaas om te proeven.
Dan nog een Etivaz, een prachtige harde Zwitserse Alpenkaas van koeien.
[
afbeelding ]Zie ook mijn post hier boven.
Er was nog een klein stukje, want het is een seizoenskaas. Een Oldehoofster geitenkaas, ik ken de schapenkaas van hun boerderij, maar ze zijn overschakeld op geit, ben benieuwd. Dan een Langres Coupe, hoop dat hij nog goed uit aan het lopen is. Stinkt harder dan hij smaakt, even uit laat waaien op het balkon.
[
afbeelding ]
Ik heb hem wel eens met een lepeltje moeten eten, toen was die fantastisch.
Een Maroilles:
[
afbeelding ]Schijnt op Limburger en Herve te lijken. Rook sterk in ieder geval. Worden per stuk verkocht dus nog niet geproefd. Splits hem tussen de 2 avonden.
Een Monte Enebro:
[
afbeelding ]
Heftige Baskische schapenkaas, echt heerlijk.
En dan nog een Bleu d'Ostari en een Bleu Des Basques. Ik hou erg van Baskische en Spaanse kazen. De BdB is ook een blauwschimmel van alleen schaap, zie het Roquefort topic. Die is voor het fijnproeversdiner, die andere voor het diner met onbekenden.
En als uitsmijter de Cabrales Valdeon: [
afbeelding ]
Volgens mij was die de laatste keer erg venijnig, met wat bijsmaakjes en geurtjes die flink prikken in de neus. Kaas van koe, geit en schaap en met bladerkorst.
Een aantal ga dus splitsen en degene die op elkaar lijken verdelen, zo 7 stukjes per plank/avond. Suggesties voor de combi's zijn natuurlijk welkom, maar het is me meer te doen om verlekkerde reacties.