abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115429938
Volgens DNB-directeur Job Swank is het reëel beschikbare inkomen van Nederlanders sinds 2000 gedaald. Dat stelde hij gisteren in de Volkskrant. Daarmee maakt Swank impliciet dus korte metten met het fabeltje dat de invoering van de euro ons “extra welvaart” zou hebben opgeleverd.

Weten we het nog? De invoering van de euro had ons precies één weeksalaris aan extra welvaart opgeleverd. Dat wist het CPB tenminste te melden in november 2011, toen het even wat rustiger leek op het eurofront en je bijna zou kunnen gaan hopen dat het allemaal met een sisser af zou lopen. Nu is het theoretisch natuurlijk mogelijk (en ook onmogelijk te controleren) dat we momenteel nog slechter af waren geweest als we vast hadden gehouden aan de gulden, maar erg waarschijnlijk is dat niet.

Gebakken lucht
Vast staat dat we er – in de letterlijke woorden van DNB-directeur Job Swank – ‘-in dertien jaar niets bij hebben gekregen’. Daarbij heeft hij het over het reëel beschikbare inkomen van de gemiddelde Nederlander, gemeten vanaf 1999. En daarmee bevestigt hij het beeld dat we een tijdperk achter ons hebben van welvaart die op niets anders was gestoeld dan op gebakken lucht. Eerst was er de internet-hausse (waarbij je ineens 80 euro moest neertellen voor één aandeeltje UPC) en in het kielzog daarvan stegen de huizenprijzen exponentieel. Tussen 1999 en het hoogtepunt in 2007 verdubbelde de gemiddelde woningprijs nog eens, tot de lucht er langzaam uit begon te lopen.

Toch zijn er nog steeds mensen als Sylvester Eijffinger die menen dat we zonder de euro “een soort Jutland” zouden zijn geworden en dat deze crisis uiteindelijk zal leiden tot “een sprong voorwaarts”. In werkelijkheid versnelt de eurocrisis de gevolgen die we toch al zouden zijn gaan voelen door het leeglopen van de internetbubble en de zeepbel op de huizenmarkt. De invoering van de euro was een soort megalomane versie van de Noord/Zuidlijn, een naïef experiment dat steeds minder makkelijk valt goed te praten en waaruit simpelweg geen weg meer terug is.

Steekpenningen
Als Eijffinger achteraf steekpenningen blijkt te hebben ontvangen voor zijn peptalk (en dat geloven we natuurlijk niet serieus), dan zal waarschijnlijk ook blijken dat hij zich heeft laten uitbetalen in dollars of in Zwitserse francs. Want over wat voor een perfect storm hebben we het precies als de eurozone straks inderdaad in de afgrond stort op het moment dat de huizenprijzen hier zijn gehalveerd? Swank probeert de nijpende situatie nog enigszins te relativeren door te schetsen dat we na Luxemburg ‘het rijkste land van de EU’ zijn, maar ook dat is slechts een papieren werkelijkheid.

De afgelopen drie jaar is het gemiddelde vermogen van huishoudens in ons land bijna gehalveerd. Dat verschil komt vrijwel geheel op conto van de gestaag dalende huizenprijzen. De hoofdmoot van onze zogenaamde ‘rijkdom’ is terug te voeren op een theoretische woningwaarde die op niets anders is gebaseerd dan riskante hypotheekvormen en veel te ruim gehanteerde hypotheeknormen. Echt spaargeld is er bijna niet en wordt momenteel in razend tempo opgesoupeerd om ons huidige consumptieniveau vast te houden. En als zelfs dat niet meer toereikend is, dan lenen mensen er gewoon nog wat bij.

Dieptepunt
Het enige wat de euro ons achteraf écht heeft gebracht, zijn huizenprijzen die er opeens best nog wel schappelijk uitzagen toen alle bedragen door een factor 2.2 moesten worden gedeeld. Vervolgens betaalden starters grif 6 ton in guldens voor een rijtjeshuis, ook omdat ze natuurlijk meteen nét zo’n groot huis wilden hebben als dat van hun ouders. Waarschijnlijk zal dat ook pas het moment zijn waarop de huizencrisis in ons land zijn dieptepunt heeft bereikt: als de prijs die je voor een huis betaalt ineens weer schappelijk klinkt wanneer je hem terugrekent in guldens.

Quote van Hp de site

Maar dat wisten we natuurlijk allang!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_115430064
De Euro heeft en levert ons nog steeds ellende op... :( .
pi_115430336
Ach joh, die 'deskundigen' spreken elkaar allemaal constant tegen. :') Zolang ik maar gewoon lekker kan leven ga ik me nergens zorgen om maken, laat hun maar ruziën.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_115430339
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 18:43 schreef ietjefietje het volgende:
Maar dat wisten we natuurlijk allang!
Zolang er maar vaak genoeg herhaald wordt dat Nederland een exportland is dat economisch ten onder gegaan zou zijn als zij nier met de euro in zee gegaan waren, gelooft men dat.
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 19:09:50 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_115430875
Het boeit niet welke munteenheid we hebben, er zullen altijd mensen zijn die er problemen mee hebben. Alsof we de gulden tijd geen armoede hadden (voor zover dat al bestaat) of mensen die niet met geld kunnen omgaan.

Voor mij en velen om mij heen is het leven niet of nauwelijks merkbaar veranderd sinds de euro, dus ik zie het probleem niet zo.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 19:12:45 #6
359291 maji
today pinky . . . .
pi_115430973
het beestje hoeft maar een naam te hebben he, in dit geval de euro. En het beestje krijgt de schuld.
We zijn zelf verantwoordelijk voor onze beurs, geld maken is niet zo moeilijk.
Dat ze de administratie en gehele regelgeving eerder eens op orde zetten.
pi_115431748
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 19:12 schreef maji het volgende:
het beestje hoeft maar een naam te hebben he, in dit geval de euro. En het beestje krijgt de schuld.
:')

Nee, het gaat niet om de naam van het beestje, maar de aard van het beestje. In dit geval een concept waarmee een muntunie aangegaan is met minder welvarende lidstaten die bovendien een dubieuze staat van dienst hebben voor wat betreft het gegoochel met cijfers als het op overheidsfinanciën aan komt. Dat is de kern van het probleem. Of je het beesje dan ECU, EURO, Florijn of wat dat ook noemt boeit niet.

Het is gewoon een enorm risico geweest om je lot als welvarend Duitsland, Nederland etc., middels een muntunie, onlosmakelijk te verbinden aan dat van zwakkere Zuid-Europese landen. Het is niet meer dan logisch dat daar narigheid van komt.

Niet alleen narigheid overigens. Grote Duitse bedrijven hebben enorm geprofiteerd van de vergroting van het afzetgebied.
pi_115431883
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 18:55 schreef Rezania het volgende:
Ach joh, die 'deskundigen' spreken elkaar allemaal constant tegen. :') Zolang ik maar gewoon lekker kan leven ga ik me nergens zorgen om maken, laat hun maar ruziën.
Dit.
En zo is het gelijk met de hele politiek.
Digo
pi_115432546
Dat de welvaart niet is gestegen zegt natuurlijk niet dat de euro niets heeft bijgedragen aan de welvaart. Misschien was het met de gulden wel erger geweest. Onzin stukje dus weer.
pi_115432771
We zouden Nederland eigenlijk moeten vergelijken met andere Europese landen die niet meegedaan hebben met de Euro om een goed beeld te krijgen. Bijvoorbeeld Groot-Brittanie en Zweden.
pi_115443323
Dit is een nieuwsbericht van 13 juni. Bijna twee maanden oud dus.
http://www.hpdetijd.nl/20(...)al-niets-opgeleverd/
pi_115454838
Een niet coherent bericht, zonder euro zouden de huizenprijzen ook gestegen zijn, waarschijnlijk net zoveel, want zolang banken maar vage producten op de markt brachten en mensen hierdoor de financierbaarheid zagen toenemen, ging men meer financieren.
pi_115455394
Niets nieuws aan, als je gewoon naar je eigen inkomen en uitgaven kijkt is het wel duidelijk, in 1999 verdiende ik netto zo een 3000 gulden, nu verdien ik in 2012, zo een 2100 euro netto, echter als ik zie wat ik kan uitgeven is dat een stuk minder, en dan heb ik nog een relatief goed appartement kunnen kopen. De enige die er beter van zijn geworden zijn de grote banken die miljarden binnengeharkt hebben, en toen ze over de kop dreigden te gaan moesten ze met belastinggeld gered worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 12 augustus 2012 @ 10:41:33 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115455483
Ik denk niet dat de oorzaak hiervan in de Euro ligt maar aan de overheid die harder blijft groeien dan de economie en de lasten maar laat stijgen en stijgen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 10:44:01 #15
152789 karr-1
pi_115455508
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 10:34 schreef raptorix het volgende:
Niets nieuws aan, als je gewoon naar je eigen inkomen en uitgaven kijkt is het wel duidelijk, in 1999 verdiende ik netto zo een 3000 gulden, nu verdien ik in 2012, zo een 2100 euro netto, echter als ik zie wat ik kan uitgeven is dat een stuk minder, en dan heb ik nog een relatief goed appartement kunnen kopen. De enige die er beter van zijn geworden zijn de grote banken die miljarden binnengeharkt hebben, en toen ze over de kop dreigden te gaan moesten ze met belastinggeld gered worden.
_O-

Want je had in 1999 dezelfde uitgaven als dat je nu hebt? Zelfde gezinssamenstelling? Zelfde lasten etc? En in 13 jaar tijd zijn de prijzen niet gestegen, is de inflatie hetzelfde gebleven en heb je niet meer spullen aangeschaft die bv stroom gebruiken?
pi_115456966
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 10:44 schreef karr-1 het volgende:

[..]

_O-

Want je had in 1999 dezelfde uitgaven als dat je nu hebt? Zelfde gezinssamenstelling? Zelfde lasten etc? En in 13 jaar tijd zijn de prijzen niet gestegen, is de inflatie hetzelfde gebleven en heb je niet meer spullen aangeschaft die bv stroom gebruiken?
Ongeveer wel, ik heb geen kinderen, partner met klein inkomen. Stroom? Ik gebruik weinig stroomvretende apparatuur, sterker nog ik heb de kachel al 3 jaar niet meer aangehad.

Zomaar wat zaken die zijn afgeschaft:

-Werkgever die helft van ziektekosten premie vergoede
-Internetvergoeding van 50 naar 35 euro per maand
-Afschaffen PC prive

Ik heb het lijstje hier al vaker genoemd, maar met een modaal inkomen kan je in Nederland nauwelijks rondkomen, en met een hoog middeninkomen is het ook nauwelijks een vetpot, niet dat ik geld te kort kom, maar dat komt met name omdat ik geen auto heb, niet zo van vakantie hou, en meet 650 euro netto hypotheek lasten relatief goedkoop woon.

Maar goed, laten alle eurolovers maar eens gewoon aantonen wat we er op vooruit zijn gegaan.
pi_115456990
jawel
pi_115460919
De ellende met de euro was de verdeelsleutel: je kon op je klompen aanvoelen dat de prijzen voor de consument ècht niet netjes door 2,2 gedeeld gingen worden. Sterker nog: na 10 jaar zijn de meeste prijzen nu in precies euro's, wat ze voorheen in guldens waren, stap maar een willekeurig restaurant binnen!
Helaas is het uurloon in de afgelopen jaren nog níet hetzelfde in euro's, wat het destijds in guldens was...dus inderdaad verlies in koopkracht.
pi_115462924
Ik wil weer het kwartje, rijksdaalder, en 25 gulden briefje. :/
  zondag 12 augustus 2012 @ 15:22:38 #20
152789 karr-1
pi_115463554
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:02 schreef raptorix het volgende:

Ik heb het lijstje hier al vaker genoemd, maar met een modaal inkomen kan je in Nederland nauwelijks rondkomen, en met een hoog middeninkomen is het ook nauwelijks een vetpot, niet dat ik geld te kort kom, maar dat komt met name omdat ik geen auto heb, niet zo van vakantie hou, en meet 650 euro netto hypotheek lasten relatief goedkoop woon.

Maar goed, laten alle eurolovers maar eens gewoon aantonen wat we er op vooruit zijn gegaan.
Ik heb een modaal inkomen en ik kan er prima van rond komen zonder iets te laten of te veranderen. Ik blijf zeggen dat het een kwestie is van keuzes. En nee ik ben geen euro lover, in de gulden tijd had ik ook geen moeite met rondkomen.
pi_115467182
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 15:22 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik heb een modaal inkomen en ik kan er prima van rond komen zonder iets te laten of te veranderen. Ik blijf zeggen dat het een kwestie is van keuzes. En nee ik ben geen euro lover, in de gulden tijd had ik ook geen moeite met rondkomen.
Mag ik je vragen wat je woonlasten zijn en of je koophuis hebt?
  zondag 12 augustus 2012 @ 18:17:48 #22
152789 karr-1
pi_115470225
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 17:00 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mag ik je vragen wat je woonlasten zijn en of je koophuis hebt?
Ik heb geen koophuis, maar een huurhuis. Mijn woonlasten inclusief huur, verzekeringen, vaste lasten etc liggen tussen de 1000 en de 1250 euro per maand.
pi_115470783

[ Bericht 39% gewijzigd door Revolution-NL op 12-08-2012 18:39:10 ]
pi_115471258
Feit blijft wel dat er genoeg europese landen zonder de euro er een stuk beter voor staan.

Zodra er een land van de euro afkomt, volgen er meer.
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
  zondag 12 augustus 2012 @ 18:50:13 #25
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_115471432
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik denk niet dat de oorzaak hiervan in de Euro ligt maar aan de overheid die harder blijft groeien dan de economie en de lasten maar laat stijgen en stijgen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 12 augustus 2012 @ 19:25:38 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115472734
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 18:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Het is als roepen in de woestijn, en het volk stemt zo meteen massaal op de SP, nog meer overheid, nog meer overhead en voor iedereen stijgende lasten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 20:00:29 #27
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_115474187
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is als roepen in de woestijn, en het volk stemt zo meteen massaal op de SP, nog meer overheid, nog meer overhead en voor iedereen stijgende lasten.
De westerse samenleving raakt langzaam in verval. Gelukkig hebben we het aan onszelf te danken.

Decadentie :P
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_115477029
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat het hele euroverhaal één van de grote redenen is dat veel mensen inderdaad een soort proteststem zullen uitbrengen.
Als je je bevolking van je wil vervreemden, is dit bijna hèt standaardscenario hoe je dat aan zou moeten pakken. De positio-toon tijdens de introductie (alsof er ook maar iemand op deze munt zat te wachten), het negeren van iedere realistische voorspelling dat het inderdaad best link is je zeer solide gulden te koppelen aan een aantal zwaar instabiele landen, het hooghartige wegwimpelen van de constatering dat het leven voor de meeste mensen inderdaad veel duurder was geworden sinds de euro ("Nee hoor, de inflatie is maar 0,6 %, kijk maar naar deze cijfers!") terwijl iedereen die sindsdien een glas wijn heeft besteld, een werkster moet betalen, een verbouwing financiert of zelfs maar boodschappen doet gewoon wéét dat je geld de helft waard is sinds de nieuwe munteenheid, iets wat iedere middelbare scholier al kon zien aankomen, maar blijkbaar de hele Europese unie en het bankwezen niet... :?
Ja, dat het zo fantastisch zou zijn voor de handel en Nederland zoveel winst ging opleveren (net als de JSF toch?), daar heeft de gemiddelde bijstandsmoeder niets aan, die op de markt altijd een teiltje paprika's kocht voor 1 gulden, en het jaar daarna voor 1 euro.
pi_115558112
Ik heb zonet mijn dollars omgezet in euro.

Ik had destijds mijn dollars aangekocht voor

1 euro = 1.43 dollar

Nu verkocht voor

1 dollar = 0.809 euro

De bank zei me dat dit een goeie zaak was :s
Cindy De Vuyst
pi_115570105
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:20 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb zonet mijn dollars omgezet in euro.

Ik had destijds mijn dollars aangekocht voor

1 euro = 1.43 dollar

Nu verkocht voor

1 dollar = 0.809 euro

De bank zei me dat dit een goeie zaak was :s
Je hebt in ieder geval 15.69% winst behaald. Ik vraag me af wanneer 'destijds' was (en ben te moe om het op te zoeken).
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_115572803
Destijds is een jaar of 3-4 terug.
Cindy De Vuyst
pi_115812254
De Euro zal ons nooit wat opleveren. Na een kleine studie van geldsystemen, alle eerdere 176 ongedekte en p schuld gebaseerde geldsystemen zijn geëindigd in hyperinflatie of chaos / ongecontroleerde anarchie. En dat is nog uit te leggen ook.

Teken een piramide, zet bovenin de ECB, in de middelste laag de banken / financiele markt en onderin de bedrijven/overheden/particulieren.

ECB leent aan banken, banken aan de onderste laag. Omdat er rente over schuld betaald moet worden gaat de geldstroom van beneden naar boven. Dus moet aan de onderkant geforceerd steeds geld toegevoegd worden om de geldstroom naar boven op gang te houden.

Geld toevoegen kan met economische groei. Maar daar komt moeder aarde om de hoek, we kunnen neit to in de eeuwigheid maar blijven groeien en groeien, daar is moeder aarde te beperkt in in haar mogelijkheden. Dus, kan er meer schuld gemaakt worden. Schuld aan de ene kant is geld in het systeem aan de andere kant. Je kunt de oude schulden afbetalen met nieuwe schulden. Dan ontstaat het fenomeen rente op rente , en moet er exponentiële groei in de schulden gemaakt worden. Ook voor steeds meer schulden komt er een eind. Het vertrouwen raakt een keer op,

Daarmee komen we tot de laatste optie om geld aan de onderkant van de piramide te krijgen. En daarmee ook bij de enige twee gevolgen van een ongedekt geldsysteem. De geldpers aanzetten. Gaat hij aan dan ontstaat inflatie, uiteindelijk hyperinflatie. gaat hij niet aan ontstaat een steeds groter wordende schaarste onderin de piramide met chaos/ellende en ongecontroleerde anarchie tot gevolg.

Euro is niks en zal niks worden. Politici praten aldoor over hoe het geld verdelen in die onderste laag. Maar alle ongedekte geldsystemen eindigen in zijn intrinsieke waarde, oftewel de waarde waarvan het gemaakt is; papier. Als politici zich nu eens meer met het geldsysteem bezig zouden houden. Maar ja, we moeten vertrouwen houden in de Euro. Want met vertrouwen durven we meer schulden te maken . . .
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen ; http://www.fair4all.nl
pi_115838076
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:36 schreef vergeetalles het volgende:
De Euro zal ons nooit wat opleveren. Na een kleine studie van geldsystemen, alle eerdere 176 ongedekte en p schuld gebaseerde geldsystemen zijn geëindigd in hyperinflatie of chaos / ongecontroleerde anarchie. En dat is nog uit te leggen ook.

Teken een piramide, zet bovenin de ECB, in de middelste laag de banken / financiele markt en onderin de bedrijven/overheden/particulieren.

ECB leent aan banken, banken aan de onderste laag. Omdat er rente over schuld betaald moet worden gaat de geldstroom van beneden naar boven. Dus moet aan de onderkant geforceerd steeds geld toegevoegd worden om de geldstroom naar boven op gang te houden.

Geld toevoegen kan met economische groei. Maar daar komt moeder aarde om de hoek, we kunnen neit to in de eeuwigheid maar blijven groeien en groeien, daar is moeder aarde te beperkt in in haar mogelijkheden. Dus, kan er meer schuld gemaakt worden. Schuld aan de ene kant is geld in het systeem aan de andere kant. Je kunt de oude schulden afbetalen met nieuwe schulden. Dan ontstaat het fenomeen rente op rente , en moet er exponentiële groei in de schulden gemaakt worden. Ook voor steeds meer schulden komt er een eind. Het vertrouwen raakt een keer op,

Daarmee komen we tot de laatste optie om geld aan de onderkant van de piramide te krijgen. En daarmee ook bij de enige twee gevolgen van een ongedekt geldsysteem. De geldpers aanzetten. Gaat hij aan dan ontstaat inflatie, uiteindelijk hyperinflatie. gaat hij niet aan ontstaat een steeds groter wordende schaarste onderin de piramide met chaos/ellende en ongecontroleerde anarchie tot gevolg.

Euro is niks en zal niks worden. Politici praten aldoor over hoe het geld verdelen in die onderste laag. Maar alle ongedekte geldsystemen eindigen in zijn intrinsieke waarde, oftewel de waarde waarvan het gemaakt is; papier. Als politici zich nu eens meer met het geldsysteem bezig zouden houden. Maar ja, we moeten vertrouwen houden in de Euro. Want met vertrouwen durven we meer schulden te maken . . .
en de gulden was anders omdat? of de Britse pond? of de dollar?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_115852141
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:59 schreef miro86 het volgende:

[..]

en de gulden was anders omdat? of de Britse pond? of de dollar?
Wat vergeetalles feitelijk uitlegt, is het kapitalistische systeem. Dat had inderdaad ook met een andere munteenheid gebeurt in combinatie met de hypotheek renteaftrek.
pi_115854538
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:36 schreef vergeetalles het volgende:

Dollar, Yen, ...?
Of moeten we terug alles met graan en maïs betalen?
Cindy De Vuyst
  woensdag 22 augustus 2012 @ 12:00:18 #36
382508 sergep
Interesse in vanalles !
pi_115860484
De euro is ons destijds letterlijk door de stort geduwd, zoals dat altijd gaat en dan te bedenken dat merendeel van het nederlands volk tegen de euro was. Nu kunnen extra bloeden vanwege de achtergestelde landen die het nog meer verkloot hebben.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 12:07:13 #37
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_115860715
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 18:46 schreef QBay het volgende:
De Euro heeft en levert ons nog steeds ellende op... :( .
endat blijft door gaan
een muntunie kan niet bestaan
eerst landen samenvoegen en dan pas samen een munt nemen

[ Bericht 0% gewijzigd door HD9 op 22-08-2012 13:32:59 ]
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_115860797
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:00 schreef sergep het volgende:
De euro is ons destijds letterlijk door de stort geduwd
Letterlijk? :P
  † In Memoriam † woensdag 22 augustus 2012 @ 14:47:22 #39
230491 Zith
pls tip
pi_115866826
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:09 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Letterlijk? :P
WIlde ik net posten ja, word letterlijk strontmisselijk van mensen die letterlijk fout gebruiken :r
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_115893027
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 04:12 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Dollar, Yen, ...?
Of moeten we terug alles met graan en maïs betalen?
Zie de docu "Money as Debt" op youtube, ik denk niet dat we naar graam of maïs moeten nee. Ik denk wel dat we met de Euro als munt moeten stoppen. Het is gegoten in een ponzipiramide en alle kanten zit het systeem ziek in elkaar. Private bankiers kunnen zichzelf giga verrijken omdat ze aan de juiste knopjes kunnen draaien, zonder dat je als samenleving / overheid er echt zicht op hebt. en dat gaat ten koste van? Juist. en let op, na de LIBOR komt binnenkort ook een goud/zilver schandaal. Meer nieuws volgt nog wel, denk ik althans.

Enige oplossing is in mijn ogen in elk geval een genationaliseerd geldsysteem. Mooi in beeld gebracht in het volgende plaatje; http://www.courtfool.info(...)F_bevolking_smal.JPG
En dat geldsysteem koppelen aan een standaard, goud of zilver bijvoorbeeld.

mocht de overheid daar niet in voldoen, of op tijd in voldoen; www.fair4all.nl
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen ; http://www.fair4all.nl
pi_115895861
Dat systeem is op heel de wereld van toepassing, niet alleen op de euro.
Ik denk dat het een onbegonnen zaak is om dit allemaal te veranderen.

Dat goud/zilver over enkele jaren weer zullen dalen in waarde staat al een tijdje vast. We leven nu in een bubble!
Cindy De Vuyst
  donderdag 23 augustus 2012 @ 17:03:45 #42
382508 sergep
Interesse in vanalles !
pi_115914231
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 14:47 schreef Zith het volgende:

[..]

WIlde ik net posten ja, word letterlijk strontmisselijk van mensen die letterlijk fout gebruiken :r
Dat heb ik nu met mensen die het woord strontmisselijk gebruiken:)
  donderdag 23 augustus 2012 @ 17:14:56 #43
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_115914811
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 05:38 schreef einzeinz het volgende:

Dat goud/zilver over enkele jaren weer zullen dalen in waarde staat al een tijdje vast.
Zou dat dan de reden zijn waarom mensen het nu kopen?

donderdag 23 augustus 2012 @ 17:52:34 #44
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_115916438
Steeds meer 'experts' zeggen nu dat de Euro een grote fout is/was. ^O^

Ook toen ik minder Euro's voor mijn Ponden kreeg had ik geen vertrouwen in de Euro. Het hele idee van een gezamelijke munt in een unie van landen die niet echt samenwerken. De Scandinavische landen zagen dat en namen de Euro niet, die overleven prima en daar is zelfs geen oorlog/grote armoede/honger/<insert ander EU dreigement>. Het andere land in de regio dreigt al met eruit stappen. Dit is geen kritiek van een paar internethelden, maar van leiders.

Geschiedenis laat zien dat dit niet gaat werken en hoe langer dit door blijft sukkelen hoe meer het gaat kosten. De VS is een heel erg andere situatie en daar refereren mensen graag aan om te zien dat het wel kan werken.

Ook zonder Euro hadden we een sterke(r) internationale positie kunnen behouden zoals we die er al was.
reset
  donderdag 23 augustus 2012 @ 18:12:10 #45
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_115917234

Met de gulden was alles anders geweest. Duh.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_115918107
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 17:14 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Zou dat dan de reden zijn waarom mensen het nu kopen?

Als je nu koopt stap je in een zeepbel!
De periode van goud en zilver was de periode van 2000 en 2010 ja :')
Cindy De Vuyst
pi_115918282
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 18:12 schreef Fir3fly het volgende:
[ afbeelding ]

Met de gulden was alles anders geweest. Duh.
Met de gulden onder zijlstra was het echt anders geweest.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 19:19:18 #48
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_115919580
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 18:41 schreef machtpen het volgende:

[..]

Met de gulden onder zijlstra was het echt anders geweest.
Natuurlijk. Net zoals dat alles anders was geweest als we de dollar hadden genomen in plaats van de euro.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_115919790
quote:
14s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 19:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Natuurlijk. Net zoals dat alles anders was geweest als we de dollar hadden genomen in plaats van de euro.
Onder zijlstra was de dollar nog bang voor de gulden. Toen werd bijna de complete goudvoorraad van amerika opgekocht.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 19:42:59 #50
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_115920424
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 18:37 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Als je nu koopt stap je in een zeepbel!
De periode van goud en zilver was de periode van 2000 en 2010 ja :')
Dat wist jij in 2000 al (te melden), en toen ben je ingestapt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')