abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115187427
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_115188296
een kleine impressie met de favoriete kadootjes:)

het feeenpakje dus *O*

camelot (ze noemen de poppetjes ravi en selene en die gaan goedmaken O+ )

ook een selene

ook een selene met baby (metroman gaat ervoor :P )

metroman en de prinses, een nieuw verhaal met apothekersmemorie
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_115188391
Wat is ze prachtig, simmu! Gefeliciteerd!

Je jongetje is ook beeldig. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_115188519
Simmu wat zijn ze leuk!! En wat een mooi pak! Jaël wil hem ook zegt ze net!
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:36:15 #5
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_115188524
Mooi stel Simmu en Ravi vind het gewoon allemaal helemaal leuk zo'n grote zus!

Daar hebben wij er vorige week ook twee van gekregen want K. was mee iets ophalen en die gaat dan rustig terug om een andere te vragen voor haar zusje want die was thuis gebleven bij papa en daar is de apotheker gevoelig voor hihihi...
pi_115188557
ze heeft nu dus een complete babybjorn uitzet trouwens.

het is dusdanig veel dat ik vanochtend het spul even uitbesteed heb aan heur vriendinnetje hiertegenover en *al* het oude speelgoed naar zolder heb gedaan :o
pi_115188804
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 12:13 schreef Incantrix het volgende:

[..]
Ik dacht al dat Stef de laatste der Mohicanen was, haha! Met al die blije berichten van jongere kindjes die al heul zindelijk aan het worden zijn voel ik me wel een beetje stom, ofzo. Alsof we iets verkeerd doen..
Dat had ik dus ook! Ik lees hier van leeftijdsgenoten of nog veel jongere kindjes :o die (bijna) zindelijk zijn dat ik echt begon/begin te twijfelen of ik er niet veel meer mee bezig moet zijn/gaan (zonder te pushen overigens, daar heb ik echt een bloedhekel aan)
En dat terwijl ik mezelf eigenlijk helemaal geen onzekere moeder vind..
Ik vind het dus toch ook wel fijn om de verhalen van jou,Claudia,Mefke en Chan te lezen!

Jeetje Leonieke, ik wist helemaal niet dat ze het bij jullie in Belgie dan toch ook wel erg prettig vinden dat ze dan ook meteen zindelijk zijn als ze naar school gaan, ik wist wel dat ze al jonger naar school gaan daar. Ik zou me dan echt best wel onder druk gezet voelen eigenlijk
Maar echt wel erg knap van Thomas dat het zo goed gaat met zindelijk worden, wauw!

Claudia vroeg naar methodes e.d die KDV/PSZ hanteren: Van de kaleidoscoop methode had ik nog nooit gehoord! Klinkt wel ok, al krijg ik dan meteen een beetje het gevoel dat het dan vnl is ter motivatie/stimulans voor kindes met een achterstand,maar ik begrijp dat juist Ivan het erg leuk vindt en daarin mee gaat en zo weer andere kindjes mee kan krijgen, leuk!
Wolf zit op een psz van de Vrije school, antroposofisch is dat dus. Mijn ervaringen tot nu toe zijn erg positief.Voornamelijk heel knus en belevingsgericht (veel erop uit, stilstaan bij de belevingswereld van peuters) Volgens mij is het er voor alle peuters echt geweldig! Elke dag broodjes bakken,ongeacht het weertype altijd naar buiten in hun eigen tuintje,zeer bezig met de seizoenen enz.
Als basisschool zou mijn voorkeur er niet naar uit gaan overigens, het echte vrije school onderwijs/leren spreekt me niet aan
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_115188857
oh te lang scherm open: wat een leuke gezellige foto's Simmu, geweldig die twee feeen :D
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_115188988
Klinkt leuk, Poppejans! Waarom zou je dat niet als school willen voor Wolf?
pi_115189055
Klinkt idd leuk poppejans!
Fake it till you make it...
pi_115189099
Oh leuk Simmu! En ineens weet ik wat lars krijgt voor zijn verjaardag, hij vraagt al een tijdje om een mega tony pak!

Oh en ik wou nog tegen chan zeggen dat ik het zo sneu vind voor timo dat hij zo in paniek is steeds. Vertelt hij ook waarom hij bang is?
pi_115189215
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:46 schreef Claudia_x het volgende:
Klinkt leuk, Poppejans! Waarom zou je dat niet als school willen voor Wolf?
Die ''vrij'' van Vrije school, zo vrij is het juist helemaal niet (niet dat ik daar geheel vanuit ging hoor) het doet mij toch wat te godsdienstig aan, die leer van Steiner. Het doet vooral E. wat aan een sekte denken met opgelegde dingen.
En vage dingen zoals een kind niet stimuleren als het al vrij jong juist wel graag met letters en cijfers wil bezig gaan. Volgens de antroposofie ga je pas leren lezen als je bezig bent met het wisselen van je melkgebit :? :{
pi_115189530
Dat is precies de reden waarom mijn moeder er destijds voor gekozen heeft om mij enkel naar de vrije kleuterschool te doen, Poppejans.

Mooi, Simmu! Nu zie ik ook pas hoeveel Selene en Ravi op elkaar lijken. :o

Over zindelijkheid: wat is volgens jullie het verschil tussen pushen en stimuleren?
pi_115189558
Oh, en naar het antwoord op Karin d'r vraag ben ik ook benieuwd. Arme Timo. ;(
pi_115189605
Karin nee geen flauw idee.. Soms zegt hij dat hij niet op het bed/de grond/het kussen (waar hij maar ligt) wil poepen.. dus dan zeg ik dat als dat gebeurt ik dat helemaal niet erg vind en ik het dan gewoon opruim. Maar dan nog is het niet goed. Hij poept ook hele dagen door hele kleine beetjes, 10 keer verschonen op een dag is weinig... Ik word er een beetje moedeloos van.. We kunnen de deur amper meer uit, want hij moet continu verschoond. Langer dan 5 minuten wachten met verschonen is ook echt geen optie, zijn billen liggen telkens tot bloedens toe open. We lopen de deur bij de huisarts ook plat, maar die is nu met vakantie en het liefst ga ik niet naar een ander.. Dus zodra hij terug is maar weer een afspraak maken, wie weet krijgen we dan eindelijk een doorverwijzing naar de kinderarts.
pi_115189673
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:58 schreef -Spring het volgende:
Dat is precies de reden waarom mijn moeder er destijds voor gekozen heeft om mij enkel naar de vrije kleuterschool te doen, Poppejans.

Ik merk dat hier ook, er zijn al meerdere kinderen 4 jaar geworden in de maanden dat hij er heen gaat, en vooralsnog is dus echt geen enkel kind daarvan doorgestroomd naar de vrije school kleuterklas :o
pi_115190133
Jeetje chan, wat vervelend... Er zijn toch speciale poeppoli's voor dit soort dingen? Zou je daar niet heen kunnen? Arm ventje
pi_115190364
Daar wil ik inderdaad naar doorverwezen worden. Heb het ook al met de huisarts besproken dat als de lactulose niet gauw het probleem oplost, er dan een doorverwijzing moet komen. De lactulose slaat wel eindelijk aan, in de zin van dat zn ontlasting dunner wordt, maar alsnog is hij hele dagen bezig met drukken.. en het kost hem zóveel moeite telkens.. zo sneu.. :{
pi_115190787
ah das wel erg zielig Chan, arm kereltje!
pi_115190950
Chan, misschien een volgende keer bij de huisarts een doorverwijzing "eisen", want dit is ook geen doen toch? Arm ventje :*
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:02:31 #21
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_115192696
Ik zou ook staan op een doorverwijzing, Chan :Y
En anders telefoontje naar de poeppoli en je verhaal uitleggen (als huisarts niet wil doorverwijzen)
pi_115194244
Chan, wat sneu! Hopelijk krijg je een verwijzing naar de poeppoli.

Op ond kdv werken ze ook volgens kaleidoscoop, vind ik echt geweldig. Geeft kindjes op een leuke manier strucuur. En het hele 'ontdekken van de wereld', wat er ook belangrijk bij is, geeft ook veel ruimte voor creativiteit, zowel bij de kinderen als bij de leidsters.
pi_115196184
Chan wat sneu!

Op ons kdv werken ze met Piramide...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_115198657
Wat vind je van die methode lamb? Er wordt bijv weinig geknutseld met piramide, mis je dat niet?
  maandag 6 augustus 2012 @ 19:38:47 #25
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_115200817
Op onze psz wordt gebruik gemaakt van het programma 'Puk en Ko', maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het inhoudt :D
pi_115201157
Simmu, gefeliciteerd met je mooie vierjarige dame O+ . Hier net zo'n metroman in huis, verkleden en achter opoppenwagens aanlopen, heerlijk toch! ;-)
pi_115201188
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 18:54 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Wat vind je van die methode lamb? Er wordt bijv weinig geknutseld met piramide, mis je dat niet?
Hier komt ze soms wel iets mee naar huis... maar dat zou idd wel wat spannender/vaker mogen..
Teminste.. ze hebben ook een map waarin knutsels bewaard worden, dus ik weet niet precies hoe vaak er de laatste tijd geknutseld is... weer eens in haar map gluren!
Nu knutsel ik zelf graag en veel met O. (Zit zelf in t onderwijs) dus mis ik het toch niet echt..

Verder vind ik ze er op ons kdv wel goed mee bezig zijn. Ik zit in de ouderadviescommissie en ook daar komt het regelmatig terug. Updates van wat ze gedaan hebben in de schriftjes, dingen erover in de nieuwsbrief......

Ben wel heel benieuwd of ik er nu meer van ga merken nu ze 2+ is... daarvoor is Piramide natuurlijk leuker dan voor de kleintjes... En ook is ze net van een 1-4jaar groep naar en 2-4jaar groep gegaan.. Dus daar hebben ze wel iets meer mogelijkheden...

Meimel wat vindt jij?? (Dyon en O. zitten op tzelfde kdv Karin)
We'll have love aplenty
You and Me
pi_115202544
Knutselen doet Thomas nooit bij de onthaalmoeder (of er moet een stagiair zijn). Dus dat is iets waar hij volgens mij wel wat moeite zal mee hebben in de peuterklas. (Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit graag geknutseld heb en het dus eigenlijk ook niet doe met Thomas, dus je hoort het me zeker niet op de onthaalmoeder schuiven :N )

Een methode is er ook niet bij de onthaalmoeder, behalve dat onze onthaalmoeder z'n 3e oma is O+ Je merkt het ook bij de andere kinderen die er vroeger gingen. Heel regelmatig zie ik nog kinderen die er vroeger waren op bezoek komen (zelf een meisje die nu al 14 jaar is ofzo).

Karin, ik vind het wel wat raar dat ze de ouders opbellen. Wat moet je dan doen? Langsgaan om de pamper te veranderen? Dat zou mij per luier anderhalf uur tijd kosten. Toch een raar iets? Het is toch eigenlijk hetzelfde als zeggen dat kinderen zindelijk moeten zijn?

@ Poppejans: die druk is er inderdaad wel. Maar we ervaren die niet zo erg omdat die er voor alle kinderen is en dat het in onze leefwereld zo evident is dat je je kind zindelijk moet krijgen tegen dat ze naar school gaan (we zijn er dan ook mee gestart toen Thomas 2 jaar was. Doordat hij van 5 maart is, hebben we er ongeveer 8 maand de tijd voor. Maar begrijp me niet verkeerd. We hebben hier wekelijks ook wel nog een paar ongelukjes. Dus die moeten we er eigenlijk nog uit krijgen tegen november :X
pi_115202933
Bij ons op school is het ook als je kind nog niet zindelijk is, dat je zelf moet komen verschonen als ze poepen. Ik vind het eigenlijk niet zo raar, als juf sta je ook maar alleen voor de klas, dan kan je ook niet zo makkelijk even de klas uit om een kind te verschonen. Op de peuterspeelzaal waren we altijd met minimaal 1 leidster en 1 vrijwilliger of stagiair op de groep, dus dan gaat zoiets wel.
pi_115202977
Maar dan zijn de kinderen wel al 4 jaar? Of jonger?
  Moderator maandag 6 augustus 2012 @ 20:29:35 #31
5428 crew  miss_sly
pi_115203628
Simmu gefeliciteerd met je grote dame *O*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_115204295
@ Simmu, gefeliciteerd!
  maandag 6 augustus 2012 @ 20:42:19 #33
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_115204314
De mijne is ook niet zindelijk hoor... met heel veel heel snel, maar hier heeft ze niet zo'n haast mee ;)
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_115204554
4 jaar als ze naar school gaan
pi_115204649
Simmu gefeliciteerd met je grote dame!! *O* O+
wat een prachtige kinders heb je toch O+

Chan :* wat ontzettend sneu voor je lieve mooie menneke. Hopelijk snel een verwijzing of een oplossing. :*
:)
pi_115206081
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:45 schreef Lamb29 het volgende:

[..]

Ben wel heel benieuwd of ik er nu meer van ga merken nu ze 2+ is... daarvoor is Piramide natuurlijk leuker dan voor de kleintjes... En ook is ze net van een 1-4jaar groep naar en 2-4jaar groep gegaan.. Dus daar hebben ze wel iets meer mogelijkheden...

Meimel wat vindt jij?? (Dyon en O. zitten op tzelfde kdv Karin)
Het werken met thema's vind ik wel erg goed! Verder krijg ik echter niet zoveel van het piramide project mee. Dyon heeft regelmatig tekeningen in zijn mandje liggen, maar idd niet zoveel 'bijzondere' knutselwerkjes. Kyllian neemt van de BSO veel meer mee terug ;)
Ik heb niet specifiek voor het KDV gekozen vanwege een bepaalde werkwijze, er was 3 jaar geleden nergens anders plek. Ik vind het echter een heel fijn kdv, genoeg structuur en ze doen veel meer met de kinderen dan het KDV waar Kyllian twee jaar heeft gezeten.
Zo kwam ik Dyon ooit in de supermarkt tegen met een leidster, waren ze met de bolderkar een paar boodschapjes halen en hij mocht de rozijntjes in de supermarkt halen O+

Dyon gaat 'maar' twee dagen naar het kdv. De dag dag hij bij oma is 'knutselt' hij ook wel vaak iets.
  maandag 6 augustus 2012 @ 21:17:40 #37
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_115206492
Knutselen als in knippen en plakken zijn we hier nog niet mee bezig. Wel kleurt Nathan graag met zn wascokrijtjes en heeft hij sinds zn verjaardag klei waar hij graag mee rommelt. Verven heb ik 1 keer met em gedaan: 2 minuten lol en toen een half uur schoonmaken, daar wachten we nog even mee...

Simmu prachtige fee is ze!
pi_115206703
Simmu I O+ je metroman O+ Al mag je dame er zeker ook zijn :Y

Hier gaan de plasjes op de pot of op de wc. Poepen nog niet, daarvoor wil ze nog een luier. Prima toch? Komt vanzelf wel :)

Verder is mijn uk gek op kleien en puzzelen. Ze maakt met gemak de puzzels voor 5+ van haar zus. Daarentegen wil ze wel regelmatig dat we haar bij het avondeten nog voeren :D

En ze praat net zoveel als haar grote zus :X
pi_115206759
Thomas tekent anderzijds wel af en toe met zijn aqua doodle. Superhandig wat opruimen betreft ;) Maar zo graag is hij er (nog) niet mee bezig.

pi_115206825
En hoe weten jullie als ouders welk thema er aangeboden wordt? Hier krijgen de ouders een nieuwsbrief per mail, krijg niet het gevoel dat ze het lezen. Zowiezo boeit het de meeste ouders niet zo wat we aan piramide doen, als het kind het naar zijn zin heeft vinden ze het wel prima verder.
pi_115207369
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:22 schreef XXXKarinXXX het volgende:
En hoe weten jullie als ouders welk thema er aangeboden wordt? Hier krijgen de ouders een nieuwsbrief per mail, krijg niet het gevoel dat ze het lezen. Zowiezo boeit het de meeste ouders niet zo wat we aan piramide doen, als het kind het naar zijn zin heeft vinden ze het wel prima verder.
Hier ook in de nieuwsbrief (maar volgens mij niet altijd vooraf aan een thema) en in het schriftje een verslagje. Er wordt sowieso wel wekelijks in het schriftje van de kinderen geschreven. Vaak lees ik ook pas achteraf het thema hoor of zie ik het aan de knutsels ;) Nieuwsbrief lees ik wel ;)
pi_115207540
Schriftjes zijn fijn wat dat betreft, bij ons wordt geschreven tot 18 maanden ivm de vele tijd die het kost
pi_115207647
Hier op de babygroep dagelijks, vanaf 1 jaar wekelijks (dan is er gewoon ook niet zoveel meer te melden).
pi_115207742
Bij beide organisaties die wij hebben/hadden hier deden ze helemaal niet aan schriftjes helaas -O-
Thema's hangen hier altijd op de deuren aangekondigd met posters e.d.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_115207753
Bij ons werken ze ook met piramide. Een paar weken geleden was er 'iemand van piramide' op de groep komen kijken en moest de hele indeling anders. Een speelhoek in het midden en twee kleinere tafels aan de zijkanten. Twee weken later stond alles weer in de oude opstelling, kennelijk toch niet zo goed bevallen :D

Wij krijgen nieuwsbrieven per mail en tot op heden gingen die eigenlijk alleen over personele wisselingen (Anne zit er nu net 2 maanden).

Ik moet zeggen dat ik, ondanks mijn onderwijs achtergrond, tot de groep ouders behoor die denken: 'Het maakt me niet zoveel uit wat ze aanbieden, als ze het er maar naar haar zin heeft'. :@

Hier overigens ook een schriftje, vind ik heel leuk. De eerste paar maanden schrijven ze wekelijks, daarna een keer per twee weken geloof ik.

Moet erbij zeggen dat ik het zelf niet zo fijn zou vinden om in al die schriftjes te schrijven, wat een administratie... ben blij dat ik dat bij mijn kleuters straks niet heb!
pi_115207770
Stond er in jullie schriftjes ook in elk verhaal minstens drie keer het woord 'heerlijk'? :+

L heeft vandaag heerlijk op het kleed gespeeld en daarna heeft ze heerlijk gegeten. 's Middags heeft ze van 14:00 tot 16:00 uur heerlijk geslapen.

:D

[ Bericht 0% gewijzigd door -Spring op 06-08-2012 21:55:52 ]
pi_115207919
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:37 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Bij beide organisaties die wij hebben/hadden hier deden ze helemaal niet aan schriftjes helaas -O-
Thema's hangen hier altijd op de deuren aangekondigd met posters e.d.

Owja thema hangt hier ook nog eens op de deur :D En soms geschilderd op het raam haha.
pi_115208060
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:37 schreef -Spring het volgende:
Stond er in jullie schriftjes ook in elke verhaal minstens drie keer het woord 'heerlijk'? :+
Wel een heleboel spellingsfouten :@ Maar ok, daar gaat het niet om he, toch leuk om te lezen :P
pi_115208243
De nieuwsbrieven van ons gastouderbureau lees ik ook niet want daar moet ik voor inloggen en die codes heb ik niet bij de hand :') met de gastouder hebben we wel nauw contact, ze knutselt heel veel met de kinderen, nu weer wat minder vanwege mooi weer en veel buiten in speeltuinen en kinderboerderij enzo maar evengoed wordt er veel geknutseld. Superleuk O+
onze gastouder heeft jaren op een kdv gewerkt voordat ze thuis aan de gang ging dus ze heeft wel een grote ideeëndoos wat knutsels betreft :D ze heeft niet echt een vaste aanpak geloof ik, maar ze neigt naar thema's zoals in het voorjaar schaapjes en bloemen knutselen, rondom feestdagen passende knutsels, als ze naar de kinderboerderij gaan dan volgt daar een eigen geknutselde 'boerderij' op. En ze koken/bakken regelmatig iets. Pepernoten, appelmoes, pannenkoeken, koekjes. Erg leuk O+

Hier geen schriftje maar ik krijg maandelijks foto's toegestuurd van het reilen en zeilen daar en dat is toch wel zo ontzettend leuk O+ O+
:)
pi_115208904
Zeker leuk mignonne, en ook het voordeel van kleinschalige opvang. Ik vind het altijd leuk om te horen hoe het op andere kdv's gaat, vooral mbt piramide-oudercontacten
pi_115209330
Klinkt allemaal erg fijn Mignonne O+
Dat bakken zullen niet zo snel op een kdv doen, hier doen ze dat iig niet.
Een nieuwsbrief van de organisatie zelf zou ik ook niet zo snel lezen, gaat meestal toch niet direct over dingen op het KDV/ gastouder zelf.
pi_115209707
Zit ik eens op de site te kijken van de organisatie waar Dyon zn KDV onder valt...zie ik mn kleine man op een foto staan O+ En wat is hij op de foto aan het doen? Knutselen :D
Kan helaas de foto niet opslaan.
pi_115209716
Simmu, gefeliciteerd! *O*

Lang niet geweest hier. :D
Maar Ko is ook nog steeds niet zindelijk. Met zijn 3 jaar en 2 maanden. Hij wil echt echt niet.
Alhoewel hij vandaag wel met een grote glimlach tegen me zei dat hij een plasje had gedaan in zijn luier. Ach, het komt wel.

Verder doet hij het heel goed met zijn zusje, heel lief is hij voor haar, al moet ze af en toe ook weg. :D
En hij wil alleen nog maar blauw eten. Zelfs in de supermarkt mocht papa niet de rode chocoladereep kopen, maar hij moest de blauwe pakken. 'Die is heel lekker, papa!'
leuk vind ik het, al die voorkeurtjes, en mooie zinnen die hij aan het maken is. Zijn verlegenheid bij andere mensen, maar ook zijn vrijpostigheid als hij op zijn gemak is. O+

Ko gaat naar een ouder participatie-creche en dat bevalt erg goed. Na elke ochtend schrijven de dienstouders over elk kind een stukje, en daar wordt elke maand een samenvatting van gemaakt. Elke maand vergaderen we bij 1 van de ouders thuis en bespreken we elk kind uitgebreid naar aanleiding van die samenvatting.
De dienstouders bepalen ook de activiteit in de morgen, dus de ene keer is dat een knutsel en de andere keer een grote poppenkastvoorstelling door de kindjes zelf. Of muziek maken etc.
Daarna gaan ze altijd naar buiten tenzij het heel hard regent. O+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_115210931
Ko en z'n blauwe chocoladereep :D Ik begrijp het wel hoor, melk is ook lekkerder dan puur ;)
Wat houdt een ouder participatie-creche in Oeke? Dat je zowel pedagogisch medewerkers als ouders hebt die voor de kinderen zorgen? Ben je dan zelf ook een dienstouder?
pi_115211788
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 21:22 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ik lees de nieuwsbrief wel. :+ Die krijgen we van de leidsters, een papieren versie. En het thema van dat moment staat ook aangekondigd op de deur van de groep. Pas waren ze een tijdje een restaurant en toen hebben ze bijvoorbeeld samen pasta gemaakt. Daar rapporteren de leidsters bovendien mondeling over. Voor zover ik weet doen ze bij ons niet aan schriftjes.
pi_115212335
Meimeltje, er zijn alleen ouders werkzaam in de creche, geen leidsters.
Er zitten 12 kindjes op en van elk kindje heeft een ouder dienst. Mijn vriend en ik doen het samen dus om de week moet ik een ochtend draaien. Bij sommige ouderparen draait alleen de moeder diensten, dus elke week 1 ochtend.
Je staat altijd met zijn tweeen op de groep. En we vegen dus ook weleens billen af van andere kindjes. Maar omdat je de kindjes en hun ouders zo goed leert kennen vind ik dat geen probleem. :Y)

Oh en we hebben nu pindakaas met een blauwe wikkel, smeerkaas in een blauw doosje, rijstwafels in blauwe verpakking.... etc. Dat krijg je ervan als de mannen boodschappen gaan doen. :D
pi_115212337
Hier werken ze met de "uk en puk" methode. Het thema wordt medegedeeld in het schriftje, maar ook in de lokalen is het vaak goed zichtbaar door de knutsels en er worden ook foto's op de website en de facebookpagina van het kdv gezet.
Op de babygroep wordt er bij ons dagelijks in het schriftje geschreven en op de peutergroep 1-2 keer per week. Ikzelf schrijf dagelijks een stukje over wat we thuis meemaken in het schriftje. Dus grappige dingen, tandjes die doorkomen, soms hoe ze geslapen of gegeten heeft, uitspraken, briljante acties e.d.. Ik hoop echt dat ze dat later erg leuk vind om terug te lezen. Ik in ieder geval wel, nu al vind ik het onzettend tof om de boekjes uit de babyperiode terug te lezen. Het zorgt telkens weer voor oja en O+ momenten.
pi_115212427
Ik lees de nieuwsbrief ook. Bij ons zit die elke maand in de mandjes, dus tegenwoordig krijgen we hem dubbel :+ . Thema's doen ze bij ons dan weer niet (of het is me nog nooit opgevallen). Wel hadden ze laatst koekjes gebakken met de peuters. En wat ik altijd heel leuk vind, is dat ze ze ook met enige regelmaat met dingen als yoghurt en vla laten spelen. Zeil op de tafel, schortjes voor, vla op tafel, en ga maar los. Voelen, proeven, praten over wat je ermee kan. Geweldig!

Schriftjes doen ze alleen bij de baby's, maar heel summier. Staat alleen in op welke tijden er gegeten / gedronken / geslapen / een luier verschoond is. Vind ik wel prima.

Oeke: wow, dat klinkt bijzonder. Voor mij zou t niets zijn, maar ik kan me voorstellen dat t ook wel grote voordelen heeft.
pi_115212974
Oeke, dat klinkt dan meer als een psz? Hoeveel dagdelen gaat hij daar naartoe?
Dyon zit niet op de PSZ aangezien ik 2 dagen KDV wel genoeg vind (het waren er eerst 3). Kyllian is wel van 2-4 jaar een ochtend naar PSZ geweest en daar was je ook om de 2 maanden hulpouder. Er was echter nog wel een pedagogisch medewerker.
pi_115213695
Hij gaat meestal 5 ochtenden per week, Meimeltje. Het is ook een psz. Maar dan een waar je minimaal 3 ochtenden naar toe gaat. Dus van 9 tot 12.30.
Deze vorm van opvang bestaat trouwens ook in kdv vorm, dus de hele dag. maar daar hebben wij bewust niet voor gekozen.
Er zijn trouwens maar 8 ouder-participatie creches in Nederland.
pi_115214106
Hier op het kdv ook Piramide, en ik vind het best een aardige methode. Ze stappen nu ook over op de nieuwste versie van Piramide. Er wordt wel geknutseld, niet echt super veel, maar toch wel regelmatig. De nieuwsbrief over het thema krijgen we nog steeds op papier. Wat mij vooral opvalt is dat de leidsters er bij het ophalen zelf niet zo heel erg veel over zeggen wat ze precies met het thema gedaan hebben als ik vraag hoe het gegaan is die dag.

Morgen neem ik hem mee naar mijn Opa, die is overleden.. Woensdag is de uitvaart, dan past een vriendin op. Ik heb lang (nou ja, voor mijn gevoel dan) getwijfeld over wat wijsheid is. Hij kent mijn opa niet heel goed, was altijd erg verlegen voor hem, maar hij heeft wel heel goed in de gaten wie het is. Dus enige vorm van afscheid leek me dan wel handig.. Maar ik blijf twijfelen.
pi_115214128
Volgens mij zit 1 van die ouder participatie creches hier in de buurt... Helaas hebben ze geen site..
Vind het idee wel heel mooi..

Mooie foto Dyon Meimel op de site! Leuk!

De nieuwsbrief (per mail) van ons kdv vindt ik altijd goed in elkaar zitten.. Over elk kind staat er een "wist je dat" zinnetje in e.d.... Wat er in de schriftjes geschreven wordt is meestal wel een herhaling van andere keren...

Binnenkort krijgen alle ouders als het goed is ook een inlogcode..
De leidsters werken sinds kort met een Ipad om alle gegevens (eten, slapen, luiers) e.d in op te slaan... en ouders kunnen dat 'savonds nalezen online als het goed is.
Via die site kunnen we straks ws ook dagen afmelden e.d... en misschien nog andere dingen maar dat wist de leidster waarmee ik het er over had niet zeker nog
We'll have love aplenty
You and Me
  maandag 6 augustus 2012 @ 23:05:12 #63
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_115214177
Hier werken we via kleine stapjes, er word echt naar het kind gekeken en op de ontwikkeling passen ze de werkjes aan.
En hier krijgen we de verslagen via schriftje.nl
kleine groepjes, met fysio,logo, soort van gymen, veel buitenspelen, werkjes gemaakt, en veel 1 op 1 spel.

Morgen word mijn kleine man gewoon al 3 :o :D
onvoorstelbaar dat de 3 jaren voorbij gevlogen zijn, veel meegemaakt, en nu lijkt alles beetje bij beetje op zijn plek te vallen.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_115214487
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:05 schreef _Bar_ het volgende:
Hier werken we via kleine stapjes, er word echt naar het kind gekeken en op de ontwikkeling passen ze de werkjes aan.
En hier krijgen we de verslagen via schriftje.nl
kleine groepjes, met fysio,logo, soort van gymen, veel buitenspelen, werkjes gemaakt, en veel 1 op 1 spel.

Morgen word mijn kleine man gewoon al 3 :o :D
onvoorstelbaar dat de 3 jaren voorbij gevlogen zijn, veel meegemaakt, en nu lijkt alles beetje bij beetje op zijn plek te vallen.
Ik ben zo blij om dit te kunnen lezen.

Alvast gefeliciteerd :*
pi_115215019
Sterkte Chan, en gecondoleerd. Dat lijkt me een moeilijke beslissing. :*

Oh Bar, wat spannend! Ik wens jullie een fijne dag toe morgen! Feest! *O*
pi_115215195
Chan gecondoleerd!

En Bar een heeel feestelijke dag morgen!
We'll have love aplenty
You and Me
pi_115215685
Chan gecondoleerd...

Probeer je gevoel te volgen, al is het een moeilijke beslissing.
  maandag 6 augustus 2012 @ 23:34:52 #68
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_115216659
Chan gecondoleerd :*

We vieren het zaterdag pas, morgenavond gaan m'n vriend en ik naar The BeachBoys :D
Maar ondanks dat we het morgen niet echt vieren, gaan we er wel een gezellige dag van maken.
pi_115226609
Chan gecondoleerd :*

Bar roy 3jr! Gefeliciteerd! En fijne dagen! :*

Ik lurk wel veel mee hier maar zo weinig te melden
behalve dat zindelijkheid hier ineens als een speer gaat
pi_115226792
Bar gefeliciteerd! *O*
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 08:33:59 #71
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_115226874
Bar van harte gefeliciteerd met je jarige job! *O*

Chan, gecondoleerd

Hier krijgen we ook een nieuwsbrief bij het wisselen van het thema. Die lees ik altijd. In het begin oefenden we ook braaf het versje wat erop stond maar dat is er een beetje uitgegaan ;)
pi_115226941
Hier ook een nieuwsbrief per e-mail en die wordt braaf gelezen. :)
pi_115227067
Goedemorgen!

Ik fietste vanmorgen met ISabeau naar het kinderdagverblijf. We zagen een paar eendjes, een bruine en een witte. Isabeau kwaakte even luid naar ze ( :') ) en vroeg toen: "Mama, welke kleur vind jij de mooiste?"
Ik: "De witte!" (ik dacht dat ze het over de eenden had)
Isabeau: "Nee mama, wit is geen kleur. Rood is een kleur, zwart en wit niet."

Ik: "..."
pi_115227837

en

Bar van harte gefeliciteerd *O*

[ Bericht 14% gewijzigd door Meimeltje op 07-08-2012 09:49:28 ]
pi_115227875
Bar gefeliciteerd met jarige Roy *O*
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_115228705
Nu jullie het hier toch over kdv e.d. hadden :+
Hoe is het speelgoed aanbod bij jullie kdv? Ik vind het hier een best triest aanbod eigenlijk en soms ook nog eens stuk :@
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_115228893
Gefeliciteerd, Bar en Roy! *O*

Ons kdv komt werkelijk óm in het speelgoed, DML. En leuk spul ook, vind ik. Veel puzzels, een leeshoek met kussen, grote houten boten en auto's om in te spelen en het Ikeakeukentje en zo.

Ik ben wel teleurgesteld in de billenafveegkunsten van leidsters. -O- Dat werd me sowieso 's avonds altijd al duidelijk, maar toen ik L laatst kwam ophalen, snapte ik het helemaal: L zat net op de wc te plassen toen ik aankwam; toen ze klaar was veegde leidster niet eens af, maar liet 'r zo d'r broek weer optrekken. Hu. :X

[ Bericht 0% gewijzigd door -Spring op 07-08-2012 10:33:51 ]
pi_115229035
Bij de onthaalmoeder is er meer dan genoeg speelgoed. Kindjes die er vroeger kwamen, brengen ook vaak hun gebruikt (te klein geworden) speelgoed en boekjes tot bij haar. Er is dus heel regelmatig nieuw speelgoed.

Chan, gecondoleerd. Ik had er gisteren nog over gelezen.
pi_115229058
Nou daar zou ik wat van zeggen, Spring! Het niet fris, de boel kan geirriteerd raken en zo snapt zo'n zindelijk wordend kind toch niet hoe het 'hoort'?

/weg
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:39:46 #80
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_115233546
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:04 schreef Chan het volgende:
Hier op het kdv ook Piramide, en ik vind het best een aardige methode. Ze stappen nu ook over op de nieuwste versie van Piramide. Er wordt wel geknutseld, niet echt super veel, maar toch wel regelmatig. De nieuwsbrief over het thema krijgen we nog steeds op papier. Wat mij vooral opvalt is dat de leidsters er bij het ophalen zelf niet zo heel erg veel over zeggen wat ze precies met het thema gedaan hebben als ik vraag hoe het gegaan is die dag.

Morgen neem ik hem mee naar mijn Opa, die is overleden.. Woensdag is de uitvaart, dan past een vriendin op. Ik heb lang (nou ja, voor mijn gevoel dan) getwijfeld over wat wijsheid is. Hij kent mijn opa niet heel goed, was altijd erg verlegen voor hem, maar hij heeft wel heel goed in de gaten wie het is. Dus enige vorm van afscheid leek me dan wel handig.. Maar ik blijf twijfelen.
Chan gecondoleerd.
We hebben Nathan wel meegenomen naar mn schoonvader toe en ook naar de uitvaart. De eerste keer bij mn schoonvader was voor hem vooral interessant. Hij raakt hem ook even aan, maar vond het heel raar dat opa koud was, hij heeft toen nog een paar keer over de rand gegluurd. De 2de keer hoefde van Nathan niet zo nodig (bleek achteraf), hij was niet met opa bezig en liep vrij snel naar de deur en zei "klaar". We hebben het wel verteld "opa is in de hemel" en "opa is koud omdat hij niet meer ademt", wat hij ervan heeft begrepen weet ik niet. De uitvaartdienst hebben we gedaan met mijn moeder achter ons, op momenten dat het handig was dat Nathan stil was liep ze met hem naar achteren. Ik ben er heel blij mee hoe wij het hebben gedaan, maar met een directe opa is misschien anders dan een oud-opa?
Nathan vraagt nu trouwens niet meer naar opa (wat ook wel heel moeilijk is, het lijkt voorbij voor hem) en hij loopt ook niet meer naar de foto's toe van opa.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_115237327
Gefeliciteerd Bar en Roy! *O*
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:04:14 #82
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_115237445
Och lieve Chan, wat naar. Dikke :* en sterkte ermee.. De enige ervaring die wij op dit gebied hebben is met Gabriël en van hem heeft Stef wel zelf afscheid genomen. Dat wil zeggen, hij vroeg of hij de baby mocht zien, heeft even samen met ons gekeken en toen was het goed. Ik twijfelde ook heel erg, maar uiteindelijk was de gelegenheid ernaar om hem erbij te laten zijn (alle mensen die vaak op hem passen, dus opa's, oma's en oom/tante kwamen ook afscheid nemen, als dat niet het geval was geweest zouden we hem niet mee hebben genomen). Ik ben blij dat het zo is gegaan.

En weer volkomen omgekeerd: Bar en Roy, enórm gefeliciteerd met deze nieuwe mijlpaal! Wat fijn dat alles op z'n plek lijkt te vallen nu :Y Vier maar lekker feest vandaag *O* *O* Vieren jullie het ook vandaag?
3!
pi_115237481
Gefeliciteerd, Bar! :*
pi_115237506
gefeliciteerd bar *O* *O* *O* *O* *O*
dat jullie maar veel plezier hebben vandaag :*
feestje vieren *O*
pi_115238104
Bar gefeliciteerd!!
We'll have love aplenty
You and Me
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:09:35 #86
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_115240096
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 14:04 schreef Incantrix het volgende:
Och lieve Chan, wat naar. Dikke :* en sterkte ermee.. De enige ervaring die wij op dit gebied hebben is met Gabriël en van hem heeft Stef wel zelf afscheid genomen. Dat wil zeggen, hij vroeg of hij de baby mocht zien, heeft even samen met ons gekeken en toen was het goed. Ik twijfelde ook heel erg, maar uiteindelijk was de gelegenheid ernaar om hem erbij te laten zijn (alle mensen die vaak op hem passen, dus opa's, oma's en oom/tante kwamen ook afscheid nemen, als dat niet het geval was geweest zouden we hem niet mee hebben genomen). Ik ben blij dat het zo is gegaan.

En weer volkomen omgekeerd: Bar en Roy, enórm gefeliciteerd met deze nieuwe mijlpaal! Wat fijn dat alles op z'n plek lijkt te vallen nu :Y Vier maar lekker feest vandaag *O* *O* Vieren jullie het ook vandaag?
vandaag houden we het lekker rustig, net opa en oma zijn even om de koffie geweest.
Zaterdag vieren we het lekker in de tuin O+

Dank jullie wel voor de felicitaties :D
Roy keek vanmorgen even vreemd op toen hij de woonkamer in kwam, en daarna een big smile en die is er niet meer vanaf gegaan, en telkens naar boven wijzen O+
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:11:49 #87
95408 Incantrix
pi_115240187
Leuk Bar! En wat lief, hij vind zijn slingers mooi O+ Veel plezier alvast zaterdag!
3!
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:13:41 #88
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_115240262
En Chan moeilijke keuze waar je voor staat... Ik blijf er bij volg je gevoel, kijk naar je kind. :*

ik zou zelf Roy nog nergens mee naartoe nemen, mede omdat die zich nog niet bewust is van afscheid enzo. Bij m'n broer was Roy nog veel te klein en is hij veel bij m'n schoonouders geweest,overdag voornamelijk bij schoonouders, en sávonds namen wij Roy weer mee naar huis, dag van afscheid nemen was het sávonds en heeft hij bij m'n schoonouders geslapen. De andere ochtend al vroeg de dienst, en hebben schoonzus en zwager opgepast, smiddags zijn we hem wezen halen en hem mee naar de fam gebracht.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:16:48 #89
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_115240366
Over zindelijkheid gesproken, wij hebben hier een brief van de ka en van de dagopvang liggen om de luiers vergoed te gaan krijgen, omdat zindelijkheid hier nog wel even op zich laat wachten.
Is best raar om die brief te lezen.

En Spring ik zou dat ook zeker aankaarten bij de opvang!
Hoe is het met Stef eigenlijk Incantrix? ik kom hier niet meer zo heel vaak dus mis echt een boel.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:25:25 #90
95408 Incantrix
pi_115240703
Je hebt weinig gemist hoor Bar, ik heb echt een enorme tijd niet meegepost en begin het nu pas een beetje op te pakken weer :) Stef doet het hardstikke goed, hij is vrolijk en lief en gezellig O+ Af en toe wel peuternukken natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat dat redelijk onder controle is, hij luistert over het algemeen best aardig! En kletsen joh!! Héle verhalen heeft hij, en het is zo leuk wat hij allemaal al wel niet snapt. Vandeweek vond hij bijvoorbeeld slingers op de zolder en toen begon hij te vertellen dat papa en mama die op zouden hangen als hij jarig is, en dat hij dan taart krijgt en een cadeautje O+ Toen ik hem vroeg wat hij dan graag wil dat er in de cadeau zit riep hij "zit nogge kleine taart in!" :D Nu krijgt hij waarschijnlijk een grote jongenskamer op zolder voor zijn verjaardag, dus ik vroeg of hij dat leuk zou vinden en hoe dat er dan uit moest zijn. Hij was heel resoluut: "rood met vliegtuigen". Zo geweldig :D

/enorm verhaal

En met Roy alles goed dus?
3!
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:42:19 #91
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_115241391
Met Roy gaat het goed ja, zijn gedrag is wat minder, maar ook daar word aan gewerkt.
Roy maakt sprongen vooruit, en dat is heel positief, en buiten dat kan hij ook zo ontzettend lief zijn.
Het gedrag heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met frustratie, en het niet kunnen vertellen en wij hem dus niet snappen, en daar word hij boos van.
in september gaan we daar intensief mee aan de slag.
volgende week woensdag starten we met de cursus Nederlands met Gebarentaal.

Op de dagopvang doet Roy het goed, en voelt zich er prima op zijn plek, hij haalt er dezelfde "streken"uit als thuis.
Hij doet goed mee met de groep, blijft netjes zitten tijdens het openen van de dag, en de 1 op 1 spellen vind hij leuk.
Vrijdagmiddag gaan we daar zijn verjaardag vieren :)
pi_115241427
Bar en Roy gefeliciteerd!

Chan, wat moeilijk! Gecondoleerd! Jair was toen op jonge leeftijd al mee naar de crematie van zijn grootopa, dat was ook met name vanwege de borstvoeding. Hij snapte er niet veel van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tinuviel op 07-08-2012 16:58:09 ]
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:54:35 #93
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_115241908
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:43 schreef Tinuviel het volgende:
Bar en Roy gefeliciteerd!

Chan, wat moeilijk! Gecondoleerd! Jair was toen op jonge leeftijd al mee naar de crematie van zijn opa, dat was ook met name vanwege de borstvoeding. Hij snapte er niet veel van.
overgrootvader (de opa van papa) ;)

chan, gecondoleerd
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_115244758
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:54 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

overgrootvader (de opa van papa) ;)

chan, gecondoleerd
oh ja idd. Stomme fout van mij.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_115244877
Bar, van harte met je grote knul alweer!!!

Hier vandaag 3-jaar test op het CB, Peuter zakte voor de oogtest. We moesten thuis maar goed oefenen en over een maandje weer komen. Nou hadden we al best geoefend en net thuis op afstand vond ik het ook dubieus of ze het niet zag of niet wilde... dichtbij benoemd ze ze wel.
We zullen wel zien, als het weer niet gaat dan moeten we naar de oogarts. En met een papa en mama met min-sterkte zou het me niet eens verbazen als ze (op den duur) aan een brilletje zal moeten... Maar liever nog ff niet natuurlijk.
pi_115245026
Nijna, was het alleen op het tweede oog, dat ze dingen op afstand niet zag of ook al bij het eerste oog, wat getest werd. Onze zoon had dat namelijk ook en toen zeiden ze, dat het vaker voorkomt, dat een kind het dan bij het tweede oog niet meer zo goed doet, omdat de concentratie er dan gewoon niet meer naar is. Ik hoop voor je dat het gewoon daaraan lag.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_115245136
Nee eerste oog ook al, arts wilde tweede oog niet eens doen, maar daar heb ik wel op aangedrongen, maar dat ging net zo. Of het dan verlegenheid is, concentratie, ... geen idee.
Ik maak me er maar niet al te druk om, met dit soort dingen lukt me dat dan weer wel gelukkig ;)
pi_115262011
Bar: op de valreep nog gefeliciteerd met Roy! Wat lief dat hij zo blij was met 'z'n slingers!

Chan: gecondoleerd.

Hier vanavond enorm drama om de knuffels... We hebben nu dus 2 apen, de oude en de nieuwe (omdat de oude kwijt was geweest). Ik wil er één al reserve instellen. Had dat eerst met de oude gedaan, dus die uit zicht gelegd, maar nee, een dag later wilde ze per se de nieuwe weer. Nou ja, vooruit, omgeruild (hadden we misschien ook niet moeten doen). En vanavond hele krijspartij omdat ze weer wilde wisselen. Heeft (8> gedaan, maar toen was het een kwartier later weer niet goed. Pfff. Daar zijn we dus niet meer op ingegaan, en na nog een kwartier krijsen was ze wel stil, maar blegh, wat vind ik dat soort momenten vervelend.
pi_115284883
En gewoon tijdelijk beide apen in bed leggen Bleie?
pi_115285729
Voor Inca en Poppejans, mijn lief kreeg vandaag dit weetje van de dag in zijn e-mail:

"Nederlandse peuters zijn gemiddeld op een leeftijd van 3,16 jaar zindelijk."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')