De kan evengoed gelden voor bijvoorbeeld goud en olie.quote:Op woensdag 19 september 2012 09:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Iedereen weet dat zilver gemanipuleerd word om laag te blijven in prijs.
Van goud is 60 jaar productie bovengronds, en toch is de prijs veel hoger dan die van zilver. Schaarste is blijkbaar niet het enige criterium. Los daarvan werd ook al een tijd gelden voorspeld dat olie op zou raken, terwijl het er nog steeds is. De vraag is - in jouw geval - ook in hoeverre je je geld op die voorspelling van dat ene instituut wil zetten.quote:Terwijl zilver het eerste metaal is waarvan verwacht word dat het "uitgestorven" zal zijn.
Als het echt zo veel in prijs gaat stijgen zal het relatief aantrekkelijker worden om het terug te halen. In die zin zit er dus een rem op de stijging. Er wordt overigens al steeds meer e-waste gerycled.quote:Bijna al het gedelfde zilver sinds het begin van de mensheid is verloren geraakt.
Ja dat klinkt raar, maar dat komt omdat we tegenwoordig ontzettend veel kleine hoeveelheden gebruiken in, bijvoorbeeld, computers en andere industriële toepassingen, maar het is vaak te kleine stukjes om nog terug te halen zonder dat het ontzettend duur word.
Misschien heb je niet alle feitjes op een rij gezet? Los daarvan is de prijs de afgelopen tien jaar wel degelijk gestegen.quote:En ondanks dat, en dit zijn nog maar de kleinste feitjes, blijft zilver heel erg laag staan in de markt? maar hoe komt dat dan?
Dat geldt evengoed voor goud. En dat, terwijl goud zelfs veel minder schaars is. Waarom zouden ze het dan toch nodig vinden zoveel papiergoud te verhandelen?quote:Het antwoord in een nutshell is papierenzilver.
Er word per minuut voor miljarden ounce zilver verhandeld qua slv's.
En welke grote partij zou dat dan gaan doen, als ze weten wat het gevolg is? Blijkbaar vinden grote partijen ondanks dat gegeven papieren zilver toch nog aantrekkelijk, anders zouden ze het niet kopen.quote:Van alle orders die uitstaan qua papieren zilver is nog geen 4% daadwerkelijk in "kas".
Er hoeft maar 1 grote partij te zijn die het opeist.. en de hele boel klapt.
Zilver is dus een industriële grondstof. Misschien hebben centrale banken liever goud omdat ze dat als monetair zien.quote:Vergeet niet dat jaarlijks zilver als enige grondstof steeds meer vereist word in de industie.
Het zit in alles. van de apple iphone5 tot medicatie aan toe.
En er worden steeds meer toepassingen uitgevonden waarbij zilver een steeds grotere rol speelt.
Dat baseer je dan zeker op de prijs van de jaren '80 (toen de gebroeders Hunt er ook mee aan het spelen waren)? Waarom zou piekprijs van destijds de juiste prijs zijn om mee te rekenen?quote:NU AL zou dat minimaal, inflatie sinds de jaren 80 NIET meegerekend, 400 á 500 euro moeten zijn.
Blijkbaar ziet met geld als 'spaargeld' en zilver niet.quote:Het grote verschil met goud is overigens dat goud vooral word opgeslagen op een enkele toepassing na in de industrie.
Een industriële grondstof voor industriële beleggers dus. Geen waarde-opslagmiddel.quote:zilver word letterlijk weggegooid terwijl het opraakt en cruciaal is op elk gebied.
De enige manier waarop dat voorkomen kan worden is door de prijs omhoog te gooien. (zodat het ook lucratiever word om het weer uit producten te halen bijv. zoals dat nog wel eens gebeurt met goud, denk aan oude mobieltjes etc. dat vaak word opgekocht om het van goud te strippen)
Goud en zilver word 1:1 gekocht.quote:Op woensdag 19 september 2012 12:16 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De kan evengoed gelden voor bijvoorbeeld goud en olie.
[..]
Van goud is 60 jaar productie bovengronds, en toch is de prijs veel hoger dan die van zilver. Schaarste is blijkbaar niet het enige criterium. Los daarvan werd ook al een tijd gelden voorspeld dat olie op zou raken, terwijl het er nog steeds is. De vraag is - in jouw geval - ook in hoeverre je je geld op die voorspelling van dat ene instituut wil zetten.
[..]
Als het echt zo veel in prijs gaat stijgen zal het relatief aantrekkelijker worden om het terug te halen. In die zin zit er dus een rem op de stijging. Er wordt overigens al steeds meer e-waste gerycled.
[..]
Misschien heb je niet alle feitjes op een rij gezet? Los daarvan is de prijs de afgelopen tien jaar wel degelijk gestegen.
[..]
Dat geldt evengoed voor goud. En dat, terwijl goud zelfs veel minder schaars is. Waarom zouden ze het dan toch nodig vinden zoveel papiergoud te verhandelen?
[..]
En welke grote partij zou dat dan gaan doen, als ze weten wat het gevolg is? Blijkbaar vinden grote partijen ondanks dat gegeven papieren zilver toch nog aantrekkelijk, anders zouden ze het niet kopen.
[..]
Zilver is dus een industriële grondstof. Misschien hebben centrale banken liever goud omdat ze dat als monetair zien.
[..]
Dat baseer je dan zeker op de prijs van de jaren '80 (toen de gebroeders Hunt er ook mee aan het spelen waren)? Waarom zou piekprijs van destijds de juiste prijs zijn om mee te rekenen?
[..]
Blijkbaar ziet met geld als 'spaargeld' en zilver niet.
[..]
Een industriële grondstof voor industriële beleggers dus. Geen waarde-opslagmiddel.
Hoe kan je dat weten? Er zijn nergens geaggregeerde data beschikbaar. Zitten daar contante verkopen bij? En goudaankopen door centrale banken van bijvoorbeeld Rusland en China? Los daarvan weet je niet wat er wel en niet fysiek is. Wat je wel weet is dat er van goud ongeveer 60 jaar productie is gespaard, terwijl zilver - volgens jou - bijna op is. Dat geeft aan dat men liever goud dan zilver spaart.quote:Op woensdag 19 september 2012 12:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Goud en zilver word 1:1 gekocht.
Dus net zoveel dollars voor goud als zilver.
Dat zegt iets over de natuurkundige eigenschappen, en verandert niet dat het primair een industriële grondstof is (in tegenstelling tot goud dat vooral monetaire waarde lijkt te hebben).quote:Zilver is een edelmetaal.
De prijs stijgt al tien jaar, maar heeft overigens recentelijk een piek gehad die flink boven de huidige prijs ligt.quote:De prijs stijgt omdat JP morgan paar jaar geleden was afgestraft na een rechtzaak omdat ze de zilverprijs manipuleerde.
Als ik dit zo lees is de zilverprijs vooral afhankelijk van een aantal rechtszaken? Ik vind dat een twijfelachtige conclusie.quote:Sindsdien is het gaan stijgen, alleen nog steeds onderdrukt omdat JP morgan het nu op een andere manier probeert.
Zo zijn er nog een paar banken die nog voor de rechtzaal staan (langslepende zaken) aangeklaagd door advocatenkantoren die de boel uit eigen zak betalen.
Met andere woorden er kan wel eens een einde gaan komen aan de grotere manipuleer spelletjes.
Dat klinkt als een emotioneel argument. Als jij met bankiers wil vechten dan kan dat, maar voor iemand die zijn koopkracht wil behouden lijkt het me verstandig naar andere zaken te kijken.quote:Daar komt bij, ik vind zilver "beter" omdat je daarmee makkelijker tegen de bankiers ten strijde kan gaan mocht het 'einde' komen. (qua balans)
Ik heb ook mensen voor goud een prijs van 50.000 per ounce zien voorspellen. Mocht het zover komen dan zal dat waarschijnlijk meer over de dollar zeggen dan goud (of zilver), maar of het ooit gebeurd is natuurlijk twijfelachtig.quote:Daarbij moet je ook naar de gehele geschiedenis kijken van zilver.
zoals mike maloney het al zei : hoe gek het ook klinkt zilver zou best wel eens op 1000 dollar per ounce kunnen raken.
Het is beter om je eigen onderzoek te doen.quote:Maar okay die kerel heeft ook z'n eigen agenda uiteraard, maar lijkt er ook een hoop vanaf te weten op het eerste gezicht.
Zou kunnen. Het blijft een industriële grondstof. Als het trouwens zo schaars is, waarom krijg ik dan nog zilveren bestek als ik uit eten ga?quote:Oh btw, heel veel zilver is niet meer terug te halen.
Ligt allemaal op giftige stortplaatsen.
Die lijsten van hoeveel fysiek goud/zilver en hoeveel papieren zilver/goud word heen en weer ge- en verkocht zijn gewoon te vinden.quote:Op woensdag 19 september 2012 14:39 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hoe kan je dat weten? Er zijn nergens geaggregeerde data beschikbaar. Zitten daar contante verkopen bij? En goudaankopen door centrale banken van bijvoorbeeld Rusland en China? Los daarvan weet je niet wat er wel en niet fysiek is. Wat je wel weet is dat er van goud ongeveer 60 jaar productie is gespaard, terwijl zilver - volgens jou - bijna op is. Dat geeft aan dat men liever goud dan zilver spaart.
[..]
Dat zegt iets over de natuurkundige eigenschappen, en verandert niet dat het primair een industriële grondstof is (in tegenstelling tot goud dat vooral monetaire waarde lijkt te hebben).
[..]
De prijs stijgt al tien jaar, maar heeft overigens recentelijk een piek gehad die flink boven de huidige prijs ligt.
[..]
Als ik dit zo lees is de zilverprijs vooral afhankelijk van een aantal rechtszaken? Ik vind dat een twijfelachtige conclusie.
[..]
Dat klinkt als een emotioneel argument. Als jij met bankiers wil vechten dan kan dat, maar voor iemand die zijn koopkracht wil behouden lijkt het me verstandig naar andere zaken te kijken.
[..]
Ik heb ook mensen voor goud een prijs van 50.000 per ounce zien voorspellen. Mocht het zover komen dan zal dat waarschijnlijk meer over de dollar zeggen dan goud (of zilver), maar of het ooit gebeurd is natuurlijk twijfelachtig.
[..]
Het is beter om je eigen onderzoek te doen.
[..]
Zou kunnen. Het blijft een industriële grondstof. Als het trouwens zo schaars is, waarom krijg ik dan nog zilveren bestek als ik uit eten ga?
Even gequote van iemand die beter kan rekenen dan ik.quote:The US Mint reports that 191 silver dollars were sold for every 1 gold coin.
So lets do some math :
191x$28(silver)/$1620(gold)=3.3:1 (actual silver to gold ratio) not 57:1, the official silver/gold ratio.
Now $1620/3.3=$490+ per oz TODAY when you take out the paper silver. The market doesnt lie. Market manipulators do.
Als de prijs zo gemanipuleerd wordt als je zegt, denk je dan dat ze alle verkopen op een of andere lijst gaan zetten?quote:Op woensdag 19 september 2012 14:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Die lijsten van hoeveel fysiek goud/zilver en hoeveel papieren zilver/goud word heen en weer ge- en verkocht zijn gewoon te vinden.
Ik zou eerder zeggen dat de dollarwaarde wordt vastgesteld door goud (in 'markt' met een aantal zeer krachtige, politieke invloeden).quote:De goud prijs word voornamelijk vastgesteld door de dollar.
Dat weet ik niet. Goud is een tijd uit focus geweest en begint nu langzaam weer terug te keren. Het kan daarmee best wat in waarde stijgen.quote:Maar goud is niet duurder geworden eigenlijk.
Dat wil zeggen doordat het fiat geld minder waard is lijkt goud meer waard.
Centrale banken hebben geen zilver, ik eet niet met gouden bestek, en je hele verhaal hierboven gaat over de industriële vraag naar zilver. Zilver is voor de industrie. Het zal een kleine monetaire component hebben van mensen als jij of de 'silver liberation army' van Max Keiser (die vooral schreeuwde dat je zilver moest kopen toen de prijs boven de 50 dollar stond.quote:Prima als je het geld hebt koop je goud.
Maar om te zeggen dat zilver geen monetaire waarde heeft is onzin.
Ja, zo kan ik wel meer voorspellen.quote:Ik blijf erbij dat zilver enorm zal stijgen uiteindelijk.
Kan morgen zijn, kan over 100 jaar zijn.
Met de US mint heb je slechts een klein deel van de markt te pakken. Het lijkt me niet betrouwbaar daar op te varen.quote:Even gequote van iemand die beter kan rekenen dan ik.
Goud is per gram misschien duurder, maar je kunt je euro's net zo goed aan goud als zilver uitgeven natuurlijk.quote:Ik hoef alleen maar zilver te kopen en te wachten. (dit geldt net zo goed voor goud wat mij betreft maar is voor mij lastiger te betalen)
Zonder zilver, net als olie, houdt alles op.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:57 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Als de prijs zo gemanipuleerd wordt als je zegt, denk je dan dat ze alle verkopen op een of andere lijst gaan zetten?
[..]
Ik zou eerder zeggen dat de dollarwaarde wordt vastgesteld door goud (in 'markt' met een aantal zeer krachtige, politieke invloeden).
[..]
Dat weet ik niet. Goud is een tijd uit focus geweest en begint nu langzaam weer terug te keren. Het kan daarmee best wat in waarde stijgen.
[..]
Centrale banken hebben geen zilver, ik eet niet met gouden bestek, en je hele verhaal hierboven gaat over de industriële vraag naar zilver. Zilver is voor de industrie. Het zal een kleine monetaire component hebben van mensen als jij of de 'silver liberation army' van Max Keiser (die vooral schreeuwde dat je zilver moest kopen toen de prijs boven de 50 dollar stond.
[..]
Ja, zo kan ik wel meer voorspellen.
[..]
Met de US mint heb je slechts een klein deel van de markt te pakken. Het lijkt me niet betrouwbaar daar op te varen.
[..]
Goud is per gram misschien duurder, maar je kunt je euro's net zo goed aan goud als zilver uitgeven natuurlijk.
Is ook nergens voor nodig, een met wolfraam of een ander metaal vervalste goudbaar is eenvoudig met ultrasound te detecteren. Wanneer de gemeten echo of geluidssnelheid verandert terwijl de baar onder de scanner doorgaat, is het mis. Er is ook apparatuur die met wervelstromen (Eddy currents) werkt. Grotere handelaren hebben machines die met dit soort non-destructieve technieken baren kunnen testen zonder ze te beschadigen. In de smelterijen en groothandels, die bijna allemaal bij de LBMA aangesloten zijn en aan hun voorwaarden moeten voldoen, wordt nog wel ouderwets rigoreus getest met drilboren en smeltproeven.quote:Op woensdag 19 september 2012 18:04 schreef WammesWaggel het volgende:
Hoeveel mensen gaan er nou boren in hun goud? Erg weinig lijkt mij zo.
Klopt ja heb wel eens gezien hoe dat in z'n werk gaat.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Is ook nergens voor nodig, een met wolfraam of een ander metaal vervalste goudbaar is eenvoudig met ultrasound te detecteren. Wanneer de gemeten echo of geluidssnelheid verandert terwijl de baar onder de scanner doorgaat, is het mis. Er is ook apparatuur die met wervelstromen (Eddy currents) werkt. Grotere handelaren hebben machines die met dit soort non-destructieve technieken baren kunnen testen zonder ze te beschadigen. In de smelterijen en groothandels, die bijna allemaal bij de LBMA aangesloten zijn en aan hun voorwaarden moeten voldoen, wordt nog wel ouderwets rigoreus getest met drilboren en smeltproeven.
Zou goed kunnen. Die apparatuur is min of meer portable dus je zou er ook mee op klantenbezoek kunnen gaan.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:42 schreef WammesWaggel het volgende:
Er is dus wellicht wel een markt voor een kantoortje waar je tegen een vergoeding je goud kan laten testen middels zo'n sonar.
Dom van hem hoor. Hij had die 7 kilo goud in een mooi beeldje moeten laten omgieten. Dan was het kunst geweest en viel het niet onder de vermogenstoets :-)quote:Op woensdag 19 september 2012 20:48 schreef FredericBastiat het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)r_slaapt_op_gou.html
De beste man mag dan in de bijstand zitten, maar hij weet wel wat geld is!
Ik had het gewoon ergens begraven in plaats van onder je bed.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:45 schreef dvr het volgende:
[..]
Zou goed kunnen. Die apparatuur is min of meer portable dus je zou er ook mee op klantenbezoek kunnen gaan.
[..]
Dom van hem hoor. Hij had die 7 kilo goud in een mooi beeldje moeten laten omgieten. Dan was het kunst geweest en viel het niet onder de vermogenstoets :-)
nb: ik ben geen fiscaal adviseur
Ik weet niet hoe je hierbij komt, SLV volume vandaag was bijvoorbeeld 1.94 miljoen over de hele dag. Niet miljarden shares per minuut.quote:Op woensdag 19 september 2012 09:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het antwoord in een nutshell is papierenzilver.
Er word per minuut voor miljarden ounce zilver verhandeld qua slv's.
Dan nog is dat zoveel x meer dan dat er aan fysiek zilver beschikbaar is per dag en daar ging t om.quote:Op donderdag 20 september 2012 00:01 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe je hierbij komt, SLV volume vandaag was bijvoorbeeld 1.94 miljoen over de hele dag. Niet miljarden shares per minuut.
Hoe lang is die manipulatie al bezig?quote:Op donderdag 20 september 2012 08:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
snap je hoe er iets dus totaal niet klopt zowel met de markt prijs als dit hele slv gebeuren?
Zo'n 30 tot 40 jaar inprincipe, misschien langer want ishares zijn vrij nieuw natuurlijk, om over derivaten niet te spreken maar dat is een apart verhaal.quote:Op donderdag 20 september 2012 12:32 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hoe lang is die manipulatie al bezig?
Je vergeet misschien de bubble in de goudprijs? Ik vind goud te hoog gewaardeerd voor het nut dat dit metaal heeft. In de wereld van fiat is goud een barbaars reliek dat feitelijk geen functie meer heeft en enkel vanwege wat sentimenten nog gezocht wordt.quote:Op donderdag 20 september 2012 12:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het is zelfs zo dat er voor investeerders er 8x meer goud is om in te investeren dan zilver.
Ook dat is een aanwijzing dat zilver bij lange na niet op zn werkelijke fysieke markt waarde ligt.
Goud is altijd al een tegenpool geweest.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je vergeet misschien de bubble in de goudprijs? Ik vind goud te hoog gewaardeerd voor het nut dat dit metaal heeft. In de wereld van fiat is goud een barbaars reliek dat feitelijk geen functie meer heeft en enkel vanwege wat sentimenten nog gezocht wordt.
Waarom zou een waardeloos stukje geel glimmend metaal zo'n $15.000 waard moeten zijnquote:Op donderdag 20 september 2012 17:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Goud is altijd al een tegenpool geweest.
Juist omdat het zeldzaam is.
Goud waarde ligt theoretisch juist veel en veel hoger.
Zou nu meer rond de 15000 per ounce moeten liggen (in dollars) inflatie niet meegerekent vanaf 1980.
Om dat te begrijpen, ook waarom het de beste "geld metaal" blijft zul je er echt in moeten verdiepen in plaats het heel erg cliche barbaars reliek noemen.
Wat wel zo is is dat de vlucht in goud meer een reflex reactie is in onzekere tijden.
Omdat we een aandelenmarkt hebben.quote:Op donderdag 20 september 2012 17:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waarom zou een waardeloos stukje geel glimmend metaal zo'n $15.000 waard moeten zijn![]()
Goud is dusdanig waardeloos dat het vrijwel nergens voor te gebruiken is.
Er zijn metalen die op basis van hun zeldzaamheid een stuk minder beschikbaar zijn en toch een veel lagere waarde hebben. Neem nou eens een metaal als Gallium op basis van beschikbaarheid zou dit metaal vele malen de prijs van goud moeten overstijgen.
Zeldzaamheid is geen enkel argument voor de sentimentele waarde van edelmetalen. Goud is goud waard omdat het tussen de oren van de mens zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |