abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116373487
Het gaat de laatste tijd weer lekker met de goudprijs-in-euro! Het record tot nu toe stond op 43.688 euro per kilo van 9 september 2011. Goud is daarna een beetje ingekakt. De euro ook, maar dat mocht niet baten.

Dankzij de nog steeds verergerende eurocrisis en het feit dat nu ook in de VS de crisis zich weer wat harder doet voelen (en er uiterlijk 01-01-2013 harde maatregelen genomen moeten worden om het begrotingstekort sterk te verlagen of de belastingen te verhogen), en zowel de ECB als de FED signalen hebben gegeven dat er weer quantitative ge-eased zou kunnen worden, komt goud weer in beeld. Zweefde de prijs dit jaar steeds zo rond de ¤ 41.000/Kg, we zitten nu alweer op 43.200 en de trend is opwaarts. Eén dezer dagen zou het nieuwe record al gezet kunnen worden.
pi_116439673
Goud stijgt omdat bernanke wederom de geldpersen heeft aangezet.

Goud word niet meer waard : de dollar word minder waard.

Het zal nog wel een tijd gaan stijgen ja maar dat gaat klappen.
2 jaar maximaal.
  donderdag 6 september 2012 @ 12:49:06 #53
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_116455797
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 22:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Goud stijgt omdat bernanke wederom de geldpersen heeft aangezet.

Goud word niet meer waard : de dollar word minder waard.

Het zal nog wel een tijd gaan stijgen ja maar dat gaat klappen.
2 jaar maximaal.
Over twee jaar wordt geld in een klap weer meer waard?
pi_116456133
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 12:49 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Gewoon een nulletje van het bankbiljet halen....
  donderdag 6 september 2012 @ 13:24:14 #55
371032 GoedeVraag
pi_116456715
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 13:00 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Gewoon een nulletje van het bankbiljet halen....
In dat geval zegt het dus niets over de koopkracht als de goudprijs maal 1/10e gaat.
In zo'n omgeving ben je toch beter af met goud dan met bankbriefjes.

Maar goed, meer dan een losse-pols-voorspelling is het natuurlijk niet; dat nulletje van de bankbiljetten binnen twee jaar.

We zien wel. Het lijkt me in elk geval geen reden om goud te verkopen of na te laten het aan te schaffen.
pi_116458105
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 12:49 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Nee nee, dat word, als dit zo doorgaat alleen maar minder waard.
Het kan wel tijdelijk meer waard worden, maar dat ligt er compleet aan hoe we nou eens met dit belachelijke monetaire systeem omgaan.

Hoe de regeringen de leningen denken te kunnen aflossen en oplossen. (niet eigenlijk, maar daar zijn ze in de achterkamertjes allang over eens)

Maar als het systeem klapt, hoe of op wat word goud dan nog gewaardeerd?
Waarschijnlijk op de ..umm shit hoe heet t ook alweer renmibi?

Niet echt een catchy name, maar omdat china eigenlijk heel goedkoop massaal goud inkoopt (de goudkoers is jarén lang kunstmatig laag gehouden door USA, waarvan china heeft geprofiteerd) en (straks) heel veel goud in voorraad heeft, zullen veel investeerders en beleggers dat als een meer zeker iets gaan zien. (als wereldmunt in plaats van de dollar dat eigenlijk door niets word ondersteunt behalve lucht)

Tenminste die kans bestaat.
  zaterdag 8 september 2012 @ 11:25:08 #57
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_116529898
goud weer op alltime high
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_116753044
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 03:22 schreef dvr het volgende:
Het gaat de laatste tijd weer lekker met de goudprijs-in-euro! Het record tot nu toe stond op 43.688 euro per kilo van 9 september 2011.
Ka-ching! Het bericht dat Ome Ben de Amerikaanse rommelhypotheekmarkt gaat opkopen, gaf goud precies de zet die nodig was om het goudprijs-in-euro record van vorig jaar te overtreffen: binnen een uur steeg het een dikke 900 euro per kilo, om om 19:28u de nieuwe recordprijs van exact ¤ 44.000/Kg aan te tikken.
pi_116815305
Wat zijn politici toch lekker voorspelbaar. De printpersen draaien overuren, de Bernank heeft net gisteren toegegeven dat iedereen die dollar(bonds) bezit genaaid wordt. De rente stijgt, terwijl de FED's juist een lagere rente voor ogen had. De Fed is all-in, ze kunnen niet meer terug. Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen en wie er gelijk krijgen, de inflationists of de deflationists.

Na de 2008 crash zagen een heleboel mensen (in dit topic bijv) dit natuurlijk al aankomen. Maar het blijft bizar en de meeste mensen weten nog steeds niet wat hun te wachten staat. Vet Kloteh!
pi_116818502
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 14:59 schreef arjanus het volgende:

Na de 2008 crash zagen een heleboel mensen (in dit topic bijv) dit natuurlijk al aankomen. Maar het blijft bizar en de meeste mensen weten nog steeds niet wat hun te wachten staat. Vet Kloteh!
Je zou voor de grap eens dit topic uit 2002-2004 moeten lezen:
¤1 = $1 vandaag ?

De Amerikaanse woningmarkt en aandelenmarkt, de bestendigheid van de euro, onze pensioenen, de vraag of Amerika de Bush tax-cuts kan handhaven,etc etc -- het komt allemaal al aan de orde. Zelfs de paradoxale stijging van de dollar die uiteindelijk in 2008 zou gaan plaatsvinden wordt al voorspeld.
pi_116898830
done...
  dinsdag 18 september 2012 @ 14:32:07 #62
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_116933952
Hoe zien jullie de goudprijs op korte termijn (1 maand)? Stijging of daling?
pi_116937593
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 14:32 schreef YazooW het volgende:
Hoe zien jullie de goudprijs op korte termijn (1 maand)? Stijging of daling?
Er is een onderliggende stijging in goud van zo'n 10-15% per jaar, waar omheen zich een hoop volatiliteit afspeelt die o.a. beinvloed wordt door de eurokoers.

De euro zal tussen nu en aanvang 2013 waarschijnlijk aantrekken door de grote Amerikaanse budgetproblemen. Dat maakt goud in euro's goedkoper. Anderzijds begint Spanje in acute geldnood te komen wat binnen 1-2 maanden weer tot een hoop negatieve publiciteit over de euro kan leiden.

Verder zie je in goud regelmatig een dip op de dagen vóór en van het aflopen van opties en futures, deze maand zijn dat 27-28 september.

Kortom, als je deze maand wilt kopen zou ik tot de 26e-27e wachten en dan hopen dat Spanje zich tot die tijd koest houdt (en het rumoer rond Griekenland niet verder aanzwelt).
  dinsdag 18 september 2012 @ 16:06:28 #64
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_116937915
Bedankt voor je antwoord, het ging mij inderdaad om wanneer ik het beste kan gaan inkopen. Even afwachten dus nog.
pi_116946422
Ja, behalve als je het wilt kopen om je in te dekken tegen calamiteiten, want dan zou ik me niet druk maken om een mogelijk klein voordeeltje en het gewoon 'nu' kopen. Niemand weet wanneer Griekenland of Duitsland uit de euro stapt, of wanneer er weer ergens een grote bank omvalt, of wanneer de eerste bommen op Teheran vallen. Maar als je niet zo'n haast hebt, dan vermoed ik dat je rond de 26e, 27e een goed koopmoment hebt.

Veel langer zou ik ook weer niet wachten, want met de oplopende spanningen rond dollar en euro zal goud de komende maanden wel gestaag in de lift blijven zitten, en in dat geval zal een dipje over vier weken waarschijnlijk duurder uitpakken dan een piekje nu.

Het enige dat m.i. nog voor een significante dip kan zorgen is een beurscrash, die in korte tijd grote aantallen beleggers dwingt om assets, waaronder goud, te verkopen om aan hun margeverplichtingen te kunnen voldoen (wie met geleend geld belegt, moet bijstorten wanneer de waarde van zijn aandelenportfolio daalt). Dat zou nog voor een kortstondige daling van de goudprijs met zo'n 10-20% kunnen zorgen. Maar ik zou daar niet op wachten, want tegen de tijd dat het zover is is goud misschien alweer 30% gestegen. En er kunnen tussendoor ook nog heel andere calamiteiten optreden die de prijs de hoogte insturen.
pi_116968384
Enige tip die ik zou geven is niet teveel in goud leggen. (vergeet niet dat verreweg het meeste goud in kluizen ligt van de centrale banken, en dus vooral meerwaarde heeft als onderpand voor de grotere spelers)

Zilver is vele malen interessanter.
Als die prijs omhoog klapt, en dat zal gebeuren absoluut 100% zeker echt een kwestie van tijd.

Het hoe en waarom heb ik ff geen energie om uit te leggen. (ziek sorry :P)
pi_116969087
Dat centrale- en andere banken goud als reserve gebruiken is JUIST waarom je het zou moeten hebben als je niet meer op de waardevastheid van geld of op de bestendigheid van het bankenstelsel durft te vertrouwen. Goud is dan immers bij uitstek de asset waar veel geld- en obligatiebezitters bij gebrek aan alternatief naartoe zullen vluchten en die vrijwel als enige binnen het financiële systeem liquide blijft. Zie mijn diverse eerdere betogen in deze topicreeks voor meer info.

Wat betreft zilver: of het in gelijke mate met goud in waarde zal toenemen blijft voorlopig een gok. Het heeft niet de monetaire functie die goud heeft. Er zijn genoeg andere redenen om wel in zilver te beleggen, maar die zijn behoorlijk speculatief en dat vertaalt zich ook in grotere volatiliteit (z. koersgrafiek april 2011).
pi_116969298
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 08:56 schreef dvr het volgende:
Dat centrale- en andere banken goud als reserve gebruiken is JUIST waarom je het zou moeten hebben als je niet meer op de waardevastheid van geld of op de bestendigheid van het bankenstelsel durft te vertrouwen. Goud is dan immers bij uitstek de asset waar veel geld- en obligatiebezitters bij gebrek aan alternatief naartoe zullen vluchten en die vrijwel als enige binnen het financiële systeem liquide blijft. Zie mijn diverse eerdere betogen in deze topicreeks voor meer info.

Wat betreft zilver: of het in gelijke mate met goud in waarde zal toenemen blijft voorlopig een gok. Het heeft niet de monetaire functie die goud heeft. Er zijn genoeg andere redenen om wel in zilver te beleggen, maar die zijn behoorlijk speculatief en dat vertaalt zich ook in grotere volatiliteit (z. koersgrafiek april 2011).
Want jij trapt er nog een keer? dat je dezelfde mensen aan de macht laat wezen?

Maar enfin ik heb mn redenen.
Ik weet beter ben alleen niet in staat het goed uit te leggen.
Daar heb ik 7 jaar voor nodig. :')
pi_116969334
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 09:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar je mening over goud vs zilver, wil je het eens in 7 minuten proberen? :D
pi_116969653
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 09:09 schreef Sparqq het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar je mening over goud vs zilver, wil je het eens in 7 minuten proberen? :D
ik denk niet dat het mogelijk is.
Begrijp me niet verkeerd, het kan nooit kwaad om goud te kopen.

Maar zilver is de achillesspees van de (in dit geval want daar is mn studie op gebaseerd) de amerikaanse economie.

Je zal elk onderzoek, elke grafiek, elk bericht van de afgelopen hmm nou zeg 5 tot 7 jaar moeten doorspitten om te begrijpen wat er aan de hand is op het gebied van zilver.

Iedereen weet dat zilver gemanipuleerd word om laag te blijven in prijs.
Terwijl zilver het eerste metaal is waarvan verwacht word dat het "uitgestorven" zal zijn.

Bijna al het gedelfde zilver sinds het begin van de mensheid is verloren geraakt.
Ja dat klinkt raar, maar dat komt omdat we tegenwoordig ontzettend veel kleine hoeveelheden gebruiken in, bijvoorbeeld, computers en andere industriële toepassingen, maar het is vaak te kleine stukjes om nog terug te halen zonder dat het ontzettend duur word.

In 2020 zal het zilver in Amerika opzijn zo verwacht het Amerikaanse instituut voor geologie.
Daar komt ook nog eens bij dat wat ze nu delven bijna allemaal exclusief opgaat in munten maken. (114%.. ja 114%)
En dat is puur om aan de vraag te voldoen, die jaar op jaar steeds exponentieel groter word.

En ondanks dat, en dit zijn nog maar de kleinste feitjes, blijft zilver heel erg laag staan in de markt? maar hoe komt dat dan?

Het antwoord in een nutshell is papierenzilver.
Er word per minuut voor miljarden ounce zilver verhandeld qua slv's.

Terwijl er per DAG maar 1 miljoen ounce uit de grond word gehaald wereldwijd.
Waarvan 300k beschikbaar is voor fysieke zilver.

Van alle orders die uitstaan qua papieren zilver is nog geen 4% daadwerkelijk in "kas".
Er hoeft maar 1 grote partij te zijn die het opeist.. en de hele boel klapt.

Vergeet niet dat jaarlijks zilver als enige grondstof steeds meer vereist word in de industie.
Het zit in alles. van de apple iphone5 tot medicatie aan toe.
En er worden steeds meer toepassingen uitgevonden waarbij zilver een steeds grotere rol speelt.

Dit is geen speculatie maar gewoon statistieken die je kan opzoeken als je de moeite ervoor neemt.

Bijna iedereen die het bestudeert ziet dat er 1 of 2 grote spelers zijn die het kunstmatig klein houden de prijs.

Maar dat kost ze enorm veel geld en is straks niet meer vol te houden.

Let maar op, binnen 2 jaar zal de prijs voor 1 troy ounce 100 euro zijn.
NU AL zou dat minimaal, inflatie sinds de jaren 80 NIET meegerekend, 400 á 500 euro moeten zijn.

Waarom het dan maar 85cent per gram kost.. its bullshit en klopt gewoon niet voor wat zilver is in de wereld en voornamelijk van hoeveel er nog is.

Het grote verschil met goud is overigens dat goud vooral word opgeslagen op een enkele toepassing na in de industrie.

zilver word letterlijk weggegooid terwijl het opraakt en cruciaal is op elk gebied.
De enige manier waarop dat voorkomen kan worden is door de prijs omhoog te gooien. (zodat het ook lucratiever word om het weer uit producten te halen bijv. zoals dat nog wel eens gebeurt met goud, denk aan oude mobieltjes etc. dat vaak word opgekocht om het van goud te strippen)

Er is nog zoveel meer, alleen ik ben niet zo goed in het uitleggen ervan.
7 jaar van research.. het zit allemaal in mn hoofd, elk feit, elk stukje achtergrond van het hoe of wat.

Maar hoe ik dat dan moet neerpennen weet ik vaak niet. xD
pi_116970086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 09:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

ik denk niet dat het mogelijk is.
Begrijp me niet verkeerd, het kan nooit kwaad om goud te kopen.

Je hebt een aardige poging gedaan, ik zal ook eens naar zilver kijken.
pi_116970966
quote:

Het heeft niets te maken met wie er aan de macht is. De mensheid heeft een betaal- en spaarmiddel nodig. Als geld niet meer werkt is goud het meest voor de hand liggende alternatief.

w.b. zilver, ik heb je uitleg gelezen maar er stond niets in dat nieuw voor me was en dat ik hier zelf ook niet eerder verteld heb. Maar het punt blijft dat geen van je argumenten met de crisis te maken heeft of met het afnemende vertrouwen in geld, staatsschuld en banken (wel, afgezien van de grote vraag naar zilveren munten). Zoals ik al zei zijn er genoeg redenen om in zilver te speculeren, maar wat mij betreft niet als alternatief voor goud (overigens geldt het papiermarkt-vs-fysieke-markt argument ook voor goud).
pi_116971426
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 10:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Het heeft niets te maken met wie er aan de macht is. De mensheid heeft een betaal- en spaarmiddel nodig. Als geld niet meer werkt is goud het meest voor de hand liggende alternatief.

w.b. zilver, ik heb je uitleg gelezen maar er stond niets in dat nieuw voor me was en dat ik hier zelf ook niet eerder verteld heb. Maar het punt blijft dat geen van je argumenten met de crisis te maken heeft of met het afnemende vertrouwen in geld, staatsschuld en banken (wel, afgezien van de grote vraag naar zilveren munten). Zoals ik al zei zijn er genoeg redenen om in zilver te speculeren, maar wat mij betreft niet als alternatief voor goud (overigens geldt het papiermarkt-vs-fysieke-markt argument ook voor goud).
Mag ik je eraan herinneren dat we ooit goud opsloegen en daar een papiertje voor terug kregen? (zo is eigenlijk papiergeld ontstaan soort van)

Dat systeem faalde hard omdat? er meer papiergeld in omloop was dan er goud was opgeslagen.

Stel je nou even dat voor maar dan met zilver x 1.4 quatrillion. (schatting wat er per jaar aan slv's verhandeld word.. )

Als die zilver markt klapt is het meteen gedaan met de dollar.

Nogmaals : goud kopen kan geen kwaad als je het kan veroorloven.
Maar voor mezelf ik koop (als ik t geld toevallig bij een wonder heb :P) zilver en goud in een 70/30 verhouding.

Mn punt over zilver is gewoon eigenlijk meer dat de prijs uiteindelijk veel hoger hoort te liggen en mijn mening is dat het niet dom is om zilver te kopen.

Ik moet wel oppassen dat ik niet heel erg mn best ga doen mensen te overtuigen van het een of het ander. :P
Die neiging heb ik vaak met dit soort dingen.

Uiteindelijk moeten mensen zelf goed kijken wat het beste is voor hun.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 19-09-2012 10:41:40 ]
pi_116973757
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 10:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Mag ik je eraan herinneren dat we ooit goud opsloegen en daar een papiertje voor terug kregen? (zo is eigenlijk papiergeld ontstaan soort van)
Dat mag wel, maar het is nogal overbodig als ik net bevestigd heb dat er (voor zowel zilver ALS goud) een veel grotere papierhandel bestaat dan er zilver/goud is......

quote:
Stel je nou even dat voor maar dan met zilver x 1.4 quatrillion. (schatting wat er per jaar aan slv's verhandeld word..)
Als de zilvermarkt opgeblazen wordt is dat met nooit meer dan het open interest. Die ligt een stuk lager, maar inderdaad, het kan een paar grote bullionbanken theoretisch de kop kosten.

quote:
Als die zilver markt klapt is het meteen gedaan met de dollar.
Hooguit als die banken gered moeten worden en 'too big to bail' blijken te zijn (zoals mogelijk JP Morgan). Maar de Hunt broers en zelfs "value investor" (ha!) Warren Buffett hebben al eens hun miljarden ingezet om de zilvermarkt te breken, en dat heeft uiteindelijk alleen hunzelf opgebroken. De meeste zilverbugs die ik ken zijn sinds de mislukking van april 2011 en de enorme prijsdaling dan ook een stuk minder optimistisch over het breken van de markt.

quote:
Mn punt over zilver is gewoon eigenlijk meer dat de prijs uiteindelijk veel hoger hoort te liggen en mijn mening is dat het niet dom is om zilver te kopen.
Dat is prima. Maar voordat zilver 500 euro per ounce aantikt, komen er nog vele duizenden tonnen zilver miraculeus tevoorschijn uit oude besteklades, servieskasten, muntencollecties, sieradenkluizen en industriële apparatuur, wordt de winning en recycling opgevoerd en gaat de industrie het veel minder gebruiken. En verder zorgen de beurzen er met hun margins wel voor dat de grote spelers niet doodgespeculeerd worden; dan krijg je gewoon weer verhalen als deze: http://www.bloomberg.com/(...)ading-costs-84-.html
  woensdag 19 september 2012 @ 12:08:38 #75
371032 GoedeVraag
pi_116974700
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 08:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Enige tip die ik zou geven is niet teveel in goud leggen. (vergeet niet dat verreweg het meeste goud in kluizen ligt van de centrale banken, en dus vooral meerwaarde heeft als onderpand voor de grotere spelers)
Je zou ook kunnen concluderen dat centrale banken goud blijkbaar belangrijker vinden dan zilver.

quote:
Zilver is vele malen interessanter.
Voor centrale banken - en misschien andere grote spelers - blijkbaar niet.

quote:
Als die prijs omhoog klapt, en dat zal gebeuren absoluut 100% zeker echt een kwestie van tijd.
Dat wordt al ruim tien jaar geroepen, als het niet al veel langer is. Het is maar net hoeveel tijd je hebt.

quote:

[..]

Wie goud koopt heeft dat in principe zelf in bezit. Dan ben je dus ook zelf aan de macht.

quote:
Ik vind het meestal geloofwaardiger als het korter kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')