the_critic | maandag 6 augustus 2012 @ 13:37 |
![]() Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier. Vaste klasbakken: Captain_Fabulous - jpjedi - Littlecreep - marcodej - Superher0 - Tommeke - ultra_ivo - FJD - Gripper - Oksel - Yankee - Pritt - ursel - dutch_cyclist / Wielracer - No-P - Jakkop - hetsjhokleek - rockin_the_lowland - Cyclinggirl - Freddeh - Blik - SuperWeber - actuele_vertrektijd - Narcotical - Kaasplankje - Sciter - nodisch18 - 1-2 - eentwee Nuttige links: Algemene info • Fok! fietsers op de kaart• Wielersportinfo • Teamwebs fietsagenda van de FOK!kers Toertochten • Toertochten (komende week) in NL • Toertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling Tour • Toertochten in Frankrijk • Toertochten in Dld • Toertochten in Engeland Cyclo's • Cyclo's (deze maand) in Frankrijk • Jedermannrenner in Dld • Granfondo's in Italië • Cyclo's in Spanje [html-edit-me]<iframe height='454' width='300' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='http://app.strava.com/clubs/fok-recreatieve-wielrenners/latest-rides/0dcfd2b549ee27475b4706ec4f3e1fba1d5ef7ff?show_rides=true'></iframe>[/html] [html-edit-me]<iframe height='160' width='300' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='http://app.strava.com/clubs/fok-recreatieve-wielrenners/latest-rides/0dcfd2b549ee27475b4706ec4f3e1fba1d5ef7ff?show_rides=false'></iframe>[/html] De marmotte in 2013? Fietsmeet Vreeswijk bij Gripper Op zaterdag 11 of 25 augustus wil ik weer een Vreeswijk-meet doen. Een stukkie fietsen (110-120 km max) + daarna BBQ-en in de tuin. Voor sfeerimpressie van vorig jaar zie: Fietsmeet vreeswijk 2011, zaterdag 9 juli Discussies over de meet van 2012 kunnen we ook weer gewoon daar voorzetten. en om je beschikbaarheid in te vullen: http://www.doodle.com/bqpfgy6fhs7kcfdg al aangemeld: Gripper Patroon kaasplankje en zn 30 pseudoniemen Blik (& blikchick + blikbaby) Captain_fabulous misschien: Erik92 Oksel & Okselchick | |
Patroon | maandag 6 augustus 2012 @ 13:56 |
Indraaien is naar rechts? | |
the_critic | maandag 6 augustus 2012 @ 14:08 |
jup.. maar je kunt het ook wel zien als het goed is.. | |
Patroon | maandag 6 augustus 2012 @ 14:12 |
Oke dank. En hoe strak zet je de kabel bij vastzetten, zo strak mogelijk? Of juist niet omdat je hem nog spant met het uitdraaien? | |
eentwee | maandag 6 augustus 2012 @ 14:13 |
Ik kan nooit maar dan ook nooit onthouden welke kant ik op moet draaien als op- danwel afschakelen niet lekker loopt ![]() | |
Gripper | maandag 6 augustus 2012 @ 14:20 |
Recht achter de fiets zitten en kijken hoe de kooi onder het betreffende kransje staat. Opschakelen en afschakelen moeten allebei de kanten op even snel gaan. Als opschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar rechts, en moet de kabel strakker (stelschroef achteraan linksom, tegen de klok in) Als afschakelen meer moeite kost, zit je ketting te veel naar links, en moet de kabel losser (stelschroef achteraan rechtsom, met de klok mee) | |
the_critic | maandag 6 augustus 2012 @ 14:25 |
Met hand gewoon strak trekken en de rest opdraaien. Verder.. zoals Gripper zegt ![]() | |
eentwee | maandag 6 augustus 2012 @ 14:29 |
Weet ik, nu nog een ezelsbruggetje zodat ik het niet morgen weer vergeten ben ![]() ![]() | |
Patroon | maandag 6 augustus 2012 @ 14:30 |
Even voor de duidelijkheid: Opschakelen = naar lichtere versnelling? Afschakelen = naar zwaardere versnelling? Terug schakelen = naar zwaardere versnelling? | |
the_critic | maandag 6 augustus 2012 @ 14:33 |
Jup.. dat je zorgt dat je shifter ook helemaal teruggeklikt is (alsof je op zwaarste verzet rijd) als je de kabel monteert. Veelal logisch, maar soms vergeet je dat en kom je er halverwege afstellen achter dat er iets niet klopt en kun je opnieuw beginnen ![]() | |
Patroon | maandag 6 augustus 2012 @ 14:39 |
Hartelijk dank. Ik ga vanavond bezig. Fijn om het straks zelf te kunnen. Hoe vaak ik niet de dag voor de koers nog stond te stressen bij de FM ![]() | |
Gripper | maandag 6 augustus 2012 @ 14:54 |
Ik hou altijd die eerste 2 aan. OK, bij je voorderailleur is opschakelen naar een zwaardere versnelling, maar daaraan hoef je toch minder in te stellen dan aan je achterderrie. Anders gezegd: alles waarvoor je de kabel moet aanspannen is opschakelen, alles wat de springveer doet is afschakelen. | |
ThePlaneteer | maandag 6 augustus 2012 @ 15:00 |
Dit is deel 171 he, had gehoopt dat iemand het was opgevallen dat die vorige helemaal verkeerd ging... | |
Ambrosius | maandag 6 augustus 2012 @ 15:02 |
Zal het aanpassen. | |
Patroon | maandag 6 augustus 2012 @ 15:05 |
Bij de voorder. Loopt hij aan als ik op grote blad heb en achter zwaarste. Ik kan hem met de hendel wel verder doen maar hij gaat steeds stukje terug. | |
JohnDDD | maandag 6 augustus 2012 @ 15:05 |
Moet toch een compliment maken richting de mensen van de fietsbordjes; normaal ben ik niet heel positief maar heb vandaag Amsterdam-Muiden-Almere-Nijkerk-Amersfoort-Amsterdam gefietst, 115km. Nu ken ik het stukje tot Nijkerk redelijk, maar daar waren de bordjes onberispelijk. De route Amersfoort-Amsterdam ging links en rechts, dwars door plaatsen als Soest en Baarn e.d. maar elke keer weer waren de bordjes perfect te zien, op de juiste plek, in de juiste richting. Heb het wel eens anders gezien! | |
KnutdeIJsbeer | maandag 6 augustus 2012 @ 15:09 |
Waarom geen knooppuntenroute gemaakt? Werkt beter, ok deze keer ging blijkbaar goed ![]() | |
JohnDDD | maandag 6 augustus 2012 @ 15:11 |
Amsterdam stond gelukkig al op 47km afstand aangegeven; moet zeggen dat de route erg mooi was; Soest, Baarn, Laren, Muiden. ![]() | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 18:29 |
Als je derrie niet goed opschakelt moet ie strakker, als ie niet goed afschakelt moet ie losser. De derriestelschroef linksom draaien: de buitenkabel wordt langer(binnenkabel strakker) De derriestelschroef rechtsom draaien: de buitenkabel wordt korter(binnenkabel losser) Opschakelen = naar een groter tandwiel Afschakelen = naar een kleiner tandwiel [ Bericht 5% gewijzigd door kaasplankje op 06-08-2012 19:01:08 ] | |
JohnDDD | maandag 6 augustus 2012 @ 21:06 |
Vroeg me af of mensen hier tips hebben mbt eten tijdens het fietsen. Vandaag 115km gedaan, in totaal 2 broodjes met kaas, een snellejelle (ontbijtkoek) en 3 fruitrepen gegeten... Merk dat de broodjes een beetje teveel waren (kwam daarna niet meer vooruit), probleem is dat ik ook vooral niet teveel zoete troep wil eten. één van de grote nadelen van het fietsen voor mij is toch wel het eten, het vele eten en het zoete, en als ik dan ook nog zoete drankjes drink krijg ik al snel een vieze smaak in mijn mond en een naar gevoel in mijn maag. maar ja alleen gelletjes ofzo is toch ook niet goed? | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:07 |
krentebol? stroopwafel? | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:08 |
Een pannenkoek is ook lekker, in alufolie of huishoudfolie. Je krijgt er wel een beetje kleefjatten van. Ik houd niet van dat astronautenvoer, dat eet ik eigenlijk alleen met koersen oid, nooit tijdens trainen. Als je al zoete dingen meenemt qua eten, is dat wellicht genoeg en hoef je niet ook sportdrank mee te nemen, maar gewoon water. | |
dop | maandag 6 augustus 2012 @ 21:12 |
cakejes, sultana, liga. | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:14 |
Ja, kleine cupcakes met rozijnen. | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:16 |
Tijdens trainingen mag je jezelf best een beetje uithongeren vind ik, lees iets te weinig eten meenemen. | |
dop | maandag 6 augustus 2012 @ 21:16 |
madeleines ![]() perfect maatje en eet heel makkelijk weg | |
JohnDDD | maandag 6 augustus 2012 @ 21:16 |
Ik vind het ook gewoon vervelend om al die "tussendoortjes" te eten. Elk uur neem ik ongeveer een reep of banaan of iets. Ben normaal niet zo van de tussendoortjes. Ik eet overdag gewoon mijn maaltijden en heel af en toe iets kleins tussendoor, maar weinig. Mijn maag kan het niet zo goed aan. Maar ja als ik niet elk uur eet krijg ik toch honger. Krentebol is wel een goed idee moet ik zeggen! | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:22 |
Eten op de fiets doe je ook niet voor de lekker, maar voor de moet. Vaak is het gewoon een beetje proppen. | |
the_critic | maandag 6 augustus 2012 @ 21:23 |
bananen, mueslirepen,sultana, fruitkick, stroopwafels, verder gewoon goed iets in je bidon doen dat wat suikers heeft. Kan roosvicee zijn,of cola waar je de prik uitgeschud hebt of gewoon paar scheppen suiker en snufje zout om je eigen sportdrankje te maken.. | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:26 |
Je hebt ook van die Kanjers stroopwafels, met 2 in een pakje. Die gaan goed in je shirt mee.Na een tijdje worden ze lekker zacht op je rug. ![]() | |
eentwee | maandag 6 augustus 2012 @ 21:26 |
Meer in D1 trainen. | |
dop | maandag 6 augustus 2012 @ 21:27 |
voor mij is vaak de maaltijd de avond er voor belangrijker als eten onderweg. onder weg maakt het niet zoveel uit wat en hoeveel tenzij ruim boven de 100km | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:27 |
Wie jij? | |
MarcoD | maandag 6 augustus 2012 @ 21:27 |
Bij ritjes tot 3 uur neem ik meestal geen eten mee, alleen zo'n verpakt biscuitje met rozijnen en gedroogd fruit voor als ik een beetje honger krijg. Alleen als het een 'intensief' ritje is dan wel meer vaster voedsel. Kan normaal vrij lang zonder eten fietsen, zeker als ik het vergelijk met toen ik net begon met fietsen toen kreeg ik redelijk snel honger, dorst is erger zonder water houd ik het niet lang vol. Bij ritten boven de 4 uur, toertochten of als het warm is een paar krentenbollen en/of een banaan, soms een reep en veel water. Bij toertochten blij ik eten | |
ultra_ivo | maandag 6 augustus 2012 @ 21:45 |
Goed, met eten onderweg heb ik zo m'n ervaring ![]() | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:45 |
Tijdens Ivo's 300km hebben we halverwege zwaar zitten bunkeren in een eetcafé met omeletten, gebakken aardappels of friet en gehakt en ik zelfs 2 biertjes. Dan weet je gewoon dat je het 1e uur erna niet zo best rijdt. Maar daarna weer prima. | |
ultra_ivo | maandag 6 augustus 2012 @ 21:49 |
Dat eetcafé heb ik heel bewust als controleplek opgenomen ![]() | |
kaasplankje | maandag 6 augustus 2012 @ 21:52 |
Dat was een goede! | |
eentwee | maandag 6 augustus 2012 @ 22:01 |
Omdat ik Strava gebruik bedoel je? ![]() Veel D1 is goed, met een efficientere vetverbranding kun je met minder eten toe. Nu is het tijd om te proosten. Want Alberto heeft vandaag zijn rentree gemaakt. ![]() | |
SuperWeber | maandag 6 augustus 2012 @ 22:09 |
Ik vreet me altijd helemaal het schompes op de lange duurritten, hoofdzakelijk Snelle Jelle's en mueslirepen. Als ik dat niet doe, flikker ik halverwege van mijn fiets... Dus dan maar het eerste. Btw, eentwee heeft gelijk (vind ik), als je moeite hebt om te eten, moet je jezelf afvragen of je niet 'te snel' wilt, als ik een D1 training doe, kan ik tijdens het fietsen nog gewoon een volledige maaltijd wegwerken als ik dat wil, zonder op mijn fietsskills in te hoeven leveren... Als ik D3 training doe (bijna nooit, meestal eronder, of erboven), dan vind ik het ook klote om te eten omdat je daar dan last van hebt. Samenvatting, kijk eens goed naar hoe je traint... | |
No-P | maandag 6 augustus 2012 @ 22:15 |
Zondag lekker 7 gelletjes naar binnen gewerkt. Jamjamjam, lekker zoet. | |
ThePlaneteer | maandag 6 augustus 2012 @ 22:17 |
Gewoon lekkere dikke plakken ontbijtkoek, echt perfect. | |
Patroon | maandag 6 augustus 2012 @ 22:26 |
Dit, net 8 weken niet getraind, en moest gelijk weer veel meer eten dan ik gewend ben. Een week later doe ik weer met 1 stukje ontbijtkoek in een training van 3uren. Al die zoetigheid zoals mueslirepen, fruitkick enzo, zijn veel te duur en zit veel te weinig in. Als ik langer ga trainen smeer ik gewoon wat brood met jam en appelstroop en stop een banaantje toe. | |
Patroon | maandag 6 augustus 2012 @ 22:28 |
Met D1 bedoelt Eentwee, niet dat je geen tijd hebt om te eten of moeite hebt met het wegkrijgen van eten. Hij bedoelt met D1 dat je je lichaam leert om vet reserves aan te spreken om energie uit te halen. Ga je in de hogere zones trainen dan haalt je lichaam energie uit glucogeen en zal je sneller honger krijgen. Door meer in D1 te trainen zal je op den duur langer kunnen fietsen op minder eten en zal je duurvermogen toenemen, eerst zal dit snelheid kosten maar je zult zien dat je steeds met een hoger gemiddelde in D1 kunt fietsen. | |
buzz1291 | maandag 6 augustus 2012 @ 22:37 |
Allemaal veel te weinig. Kijk maar uit anders val je zo op je plaat........ ![]() | |
JohnDDD | maandag 6 augustus 2012 @ 22:37 |
Interessant patroon, dat is een goede tip. Van trainingsschema's e.d. weet ik (nog) helemaal niets. Ik fiets meestal gewoon net zo ver en hard als waar ik zelf zin in heb. ![]() | |
Blik | maandag 6 augustus 2012 @ 22:42 |
Dus eigenlijk zou je gewoon regelmatig een lange tocht (2+ uur) in D1 moeten trainen? | |
Patroon | maandag 6 augustus 2012 @ 22:43 |
Gewoon zorgen dat je regelmatig lange ritten +3uren maakt met handjes boven op het stuur en snelheid waarbij je nog complete gesprekken kunt voeren. Je zal zien dat je steeds met minder eten toe kunt. Ga je harder fietsen dan haalt het lichaam de energie uit glycogeen. Deze voorraad is veel beperkter dan de vet reserves, maar je kunt er veel sneller op. Doordat je er minder van hebt, zal je het ook sneller weer moeten bijvullen met eten. Tenzij je er voor zorgt dat je lichaam leert om energie te halen uit vetten, dan kan je veel langer door, en spaar je de glycogeen, die je nodig hebt bij een plaatsnaambordje sprint of splijtende demarrage ![]() | |
JohnDDD | maandag 6 augustus 2012 @ 22:49 |
Ja vandaag ben ik in het begin waarsch. te snel gegaan. Zat toen al een beetje in het rood. Waardoor de training toch behoorlijk zwaar werd uiteindelijk. Had overigens geen last van hongergevoel vandaag maar zover wil ik het ook niet laten komen. Want als je honger hebt, is het meestal al te laat... Overigens vind ik 's ochtends fietsen een stuk lastiger dan 's middags. Vandaag gefietst tussen 10 en 14 uur ongeveer. Ik ontbijt meestal rond 8 uur, lunch is meestal om 12.30 uur. Avondeten rond 19 uur, 19.30 uur. Lunch ook meestal warm en ontbijt is ook groot. Ik ben dus gewend aan twee grotere maaltijden in relatief weinig tijd ('s ochtends/vroeg in de middag), terwijl de tijd tussen de lunch en avondeten groter is waardoor ik minder snel grote honger krijg rond die tijd. Als ik om 10 uur ga fietsen, heb ik om 12 uur meestal grote honger, zin in lunch... | |
eentwee | maandag 6 augustus 2012 @ 22:56 |
Gok dat SW wel weet wat D1 is ![]() D1 is rustig peddelen en denken "dit is toch geen sporten!". Het is de basis en zorgt ervoor dat je vooruitgaat en langere tochten (harder) kunt rijden. In de winter train ik bijna alleen maar D1. Tenminste, op de racefiets. De verboden vrucht is veldtoertocht ![]() | |
kaasplankje | dinsdag 7 augustus 2012 @ 07:05 |
Die energie efficiëntie komt volgens mij ook wel met de jaren. Vroeger at ik 2x zoveel als nu. | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:00 |
Superweber, klopt het dat je voor zo'n rcx horloge ook nog apart een apparaatje moet kopen voordat je de gegevens kunt uploaden in je pc? ![]() Eigenlijk toch wel een heel duur ding dan, voordat je het uberhaupt kan gebruiken.. Horloge nog ok geprijsd op 169.95 maar dan: - Datalink: 49.95 - Fietshouder + sensoren 49.95 - GPS ontvanger: 103.96 Totaal 373.81 ![]() | |
Gripper | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:08 |
Ja mooi he. Bij MTB-tochten zie ik ook alleen maar hartslagen van richting de 180 voorbij flitsen. En een lol dat ik heb, slippen in de sneeuw! Overigens Patroon: D1 fietsen betekent ook weer niet dat je alleen maar vet verbrandt... Je zegt: Je lichaam verbrandt in D1 zoveel mogelijk vet, maar ook altijd een deel glycogeen. Als je tijdens een lange D1 rit niet ook regelmatig eet, zal het uiteindelijk toch zwaar voelen, omdat het voor je lijf altijd makkelijker is om de glycogeen voorraad die direct in de spieren zit opgeslagen aan te spreken. En die voorraad is maar een half uurtje. Gelukkig is een broodje eten of zelfs vet eten zoals Kaas omschreef een stuk minder naar voor je maag wanneer je zo rustig traint. Ik zou er tijdens een zware alpencol niet aan moeten denken om halverwege een grote uitsmijter te eten. Dan heeft het lijf alleen maar behoefte aan veel drinken, kleine hapjes en veel zoete mueslirepen zooi. | |
CyclingGirl | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:22 |
Ik eet bij een D1 training tot 3 uur niets. Alleen maar drinken. Pas vanaf 3 uur of langer wil er wel 1 reepje in gaan. Ik heb van die Nougat reepjes van Action, Rideshots of reepjes van Mule bar. Bij de interval trainingen eet ik wel omdat ik sneller honger heb en ook werkt het wel mentaal bij mij. En dat is ook maar 1 reepje of iets. Ontbijtkoek krijg ik niet weg op de fiets. Ik zou wel eens zo'n sportbun willen proberen. Wat ik wel doe is voor de training even snel een boterham smeren of wat cruesli. En na de training eet ik pas mijn warme maaltijd anders ga ik stuk als ik interval moet doen. | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:26 |
Tot een km of 40/50 eet ik onderweg niets. Bij thuiskomst dan muesli en kwark. Bij meer eet ik best veel denk ik. Veel ontbijtkoeken en bananen of ff stoppen voor een uitsmijter of pannenkoek. Heb ook een keer een hongerklop gehad terwijl ik echt rustig had getraind en dat hoef ik niet zo nodig nog een keer te ervaren ![]() | |
SuperWeber | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:39 |
Ik kreeg de datalink (rcx5) er gewoon bijgeleverd. Als ik zo een beetje kijk, klopt het dat er geen datalink bijzit. Ik vind het eigenlijk een beetje belachelijk, want dat is uiteindelijk waar je zo'n ding voor koopt. Nu kun je natuurlijk een pakket kopen waar hij wel inzit, maar het slaat natuurlijk volledig nergens op... | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:42 |
Inderdaad. Die "goedkoopste" versie is dus niks anders dan een hartslagmeter, maar dan voor 170 euro.. Zou niet meer dan 75 E mogen kosten. Ik zag dat ie in de duurdere pakketten inderdaad wel bijgeleverd is. Wel raar dat ze ook bij die pakketten dan nog los aanbieden om er een datalink bij te voegen a 49.95. Beetje misleidend.. | |
the_critic | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:44 |
kun je goedkoper een gps systeem kopen, die ook hartslagen registeerd Ik rijd zelf met de dakota 20. Is eigenlijk een gps voor wandelen/geocache, maar werkt super op de fiets. Paar tientjes extra voor hartslagband en je bent klaar.. | |
SuperWeber | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:45 |
Precies, verder wat eentwee zegt, ik weet wel wat D1 is, mijn enige probleem is dat ik gewoon altijd fucking honger heb, op de fiets, naast de fiets, hardlopend, zwemmend, gewoon altijd... Dus ik vreet me het schompes, mijn broer doet het op een paar veredelde wine gums, wanneer ik al een mueslibar en een Snelle Jelle naar binnen heb gewerkt... | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:47 |
Het is niet voor mij maar voor m'n vriendin en niet alleen voor het fietsen maar (vooral) ook voor hardlopen en ik verwacht in de toekomst ook nog wel zwemmen. Op dit moment registreert ze dat met een iPhone maar die vind ze te lomp en zwaar bij het hardlopen. Die dakota is nog een stapje erger ![]() | |
SuperWeber | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:48 |
Jammer dat het zulk leuk spul zo duur moet zijn, voor mijn vrouw maakt het niet zoveel uit, ze kan mijn GPS en datalink wel gebruiken (denk/hoop ik). Want als zij buiten is, moet ik toch op junior passen, maar op deze manier prijst Polar zichzelf wel een beetje de markt uit vind ik... | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:53 |
Inderdaad. Garmin heeft een paar modellen die een stuk beter geprijsd zijn. Enige verschil is dan dat er niet zo'n gesproken trainingsadvies bij zit en dat is nu juist weer precies iets voor m'n vriendin ![]() Ik kan iig nog wat besparen door de snelheidsensor van m'n oude Polar te blijven gebruiken bij dit ding, zo te zien is die precies hetzelfde. Dan nog even op zoek naar een bikemount (eentwee?). Zou dan uitkomen op ongeveer 250... ![]() | |
the_critic | dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:06 |
Nee inderdaad.. dat is nog zwaarder dan iphone, das met lopen niet handig. Dacht dat het om fietsen ging ![]() Dan is horloge inderdaad handiger. | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:39 |
Je hebt gelijk. Ik was wat kort van stof omdat ik op de mobiel zit te fok!en en het niet te complex wilde maken. Bedankt voor de toevoeging. | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:19 |
Is er nog een perfectie in het afstellen van de schroefjes van de derailleur of beperkt het enkel de bewegingsvrijheid. Ik kan de der. nu niet met de hand (zonder kabel) in de spaken drukken. Als ik een paar slagen door draai kan dat ook niet. Ik bedoel, is het van belang qua schakelen hoever ik die schroef uit draai om die beperking op te leggen? | |
the_critic | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:23 |
In principe is het het makkelijkst als je achter de fiets gaat staan, hij recht onder je tandwiel komt, dan loopt ie het mooist. Maar er is geen perfecte afstand. Die afstelling zit in de schakkelaars van je STI, en de stelschroef die je in of uitdraait | |
Tommeke | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:23 |
Je moet 'm niet te ver indraaien. Anders pakt ie het laatste kransje niet ![]() Gewoon al schakelend proberen. | |
Tommeke | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:24 |
Eet er hier nou niemand onder weg appeltaart met slagroom en cappuccino? Wat een nepwielrenners zijn jullie! ![]() | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:25 |
Ik eet sowieso geen slagroom en drink sowieso geen cappuccino, dus ook tijdens het fietsen laat ik die vrij makkelijk staan idd ![]() | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:38 |
Hij pakt al schakels en komt niet in de spaken. Maar als ik hem nog verder uitdraai komt hij nog steeds niet in de spaken. Dus moet je draaien tot de onder of bovengrens? Maar denk dat ik het al weet door knut zijn antwoord, recht eronder. Dit bekijkt je dan zeker zonder kabel en met je vingers de der. bewegen? En die stelschroef, wat doet in draaien en wat doet uitdraaien? [ Bericht 3% gewijzigd door Patroon op 07-08-2012 13:45:25 ] | |
Blik | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:42 |
Cappuccino is voor wijven man ![]() appeltaart met slagroom ![]() | |
SuperWeber | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:57 |
Onze toerder is er ook weer hoor, ik heb helemaal geen tijd voor appelgebak en cappucino, ik moet trainen... | |
PipodeOoi | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:16 |
Je doelt op de 'derde schroef'? Daarmee stel je de afstand van je bovenste derailleurwieltje tot je cassette af (erg handig voor wisselen van bergcassette/vlakke cassette). Des te losser (schroef uit) des te groter de afstand tussen bovenste derrailleur wieltje en cassette en andersom... | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:36 |
Handig! Hoe groot moet die afstand zijn? Ik gooi er straks wel wat grotere tanden op dus zal ik er op letten. | |
SuperWeber | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:43 |
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm Zo, hiermee denk ik dat we wel een eind kunnen maken aan dat Okselachtige-derailleur-gezever... | |
Gripper | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:48 |
Ha, en wat staat er zaterdag op tafel bij de espresso van versgemalen bonen? Appelgebak met slagroom! ![]() | |
Blik | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:49 |
Lekker! Helemaal in combinatie met een lekkere espresso! | |
eentwee | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:49 |
Voor mij graag zonder slagroom. ![]() | |
Erik92 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:52 |
Haha, lekker hoor! Ik heb er zin an! | |
Blik | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:59 |
Zijn er dingen die je wel eet? ![]() | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:04 |
Ik kreeg opdracht Oksel te vervangen ![]() | |
eentwee | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:05 |
Aan mijn buik te zien wel ja ![]() | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:07 |
![]() Als je zo doorgaat moeten we je naam nog veranderen in geentwee | |
eentwee | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:09 |
We zullen het over laten aan de afgetrainde kenners zaterdag. | |
CyclingGirl | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:46 |
alleen bij een lange rit | |
PipodeOoi | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:58 |
Dat is een goede link idd! Qua afstand cassette-bovenste derrailleurwieltje; je wieltje moet zo dicht mogelijk bij je casette zitten, zonder aan te lopen (dan zit je te dichtbij!) | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:34 |
Mooie link idd. Bedankt voor het advies. | |
Tommeke | dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:37 |
Cola dan. | |
Tommeke | dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:37 |
Prof. | |
Tommeke | dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:37 |
Met jou kan ik praten! Zeker met een groepje is een terrasje een must! | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 18:10 |
Ik was ff bezig met die stelschroef maar het lijkt wel dat hoe verder de schroef uit hoe kleiner de afstand der.wiel en cassette. Dat is trouwens ook wat m.engineering zegt. | |
dop | dinsdag 7 augustus 2012 @ 18:13 |
dat klopt | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 18:14 |
Ik heb de schroef nu zo ver mogelijk uitgedraaid en nog komt bovenste der.wiel niet tegen cassette. Normaal? 11-23 cassette | |
PipodeOoi | dinsdag 7 augustus 2012 @ 18:26 |
Pardon dan zal het andersom zijn, in ieder geval weet je waar hij voor dient ![]() Heb zelf ook nog een vraag aan de experts hier: ben aan het kijken voor een beginnersfietsje voor mijn vriendinnetje, basic, eenvoudig, goedkoop en simpel. Kan ik haar ook gewoon op een mannenframe gooien (ze is 1.80+, lange benen) en evt een vrouwenzadel monteren? | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 18:31 |
Dank u. Is haar bovenlichaam lang? Bij 1m80 moet het in principe wel lukken. Ga dan wel voor een merk met korte bovenbuizen, zoals Cube, Focus, Bianchi en nog wat. Maar hangt van bovenlichaam af of lukt. | |
kaasplankje | dinsdag 7 augustus 2012 @ 18:43 |
Teringpleuris, mijn Concorde rijdt 10x beter met nu ahead pen en oversized 3T stuurbocht. Ik vond de fiets altijd wat vaag bij insturen en zompig bij aanzetten. Ik dacht dat het aan de stijfheid van het frame lag maar het was dus de oude cinelli stuurnok en stuurbocht. Wát een verschil. ![]() | |
PipodeOoi | dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:00 |
Thanks! Bovenlichaam is relatief gezien korter. Goed kijken dus naar de stretch dus, maar dat is een kwestie van op de fiets gaan zitten ![]() Nog gelukt met je afstelling? @kaas: nice! | |
PipodeOoi | dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:01 |
Pardon, foutje | |
Patroon | dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:27 |
Mijn vriendin is 1m69. Die kan net niet op heren fiets. Ook langere benen dan bovenlichaam. Wieler ook vrij kort volgens mij. Vooral Italiaans is kort volgens mij | |
the_critic | dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:58 |
mijn vriendin rijd op mijn oude colnago c40. Past ze prima op.. Wel wil ze graag een dameszadel in de nabije toekomst ![]() | |
kaasplankje | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:05 |
Pics or didn't happen ![]() | |
buzz1291 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:38 |
Aaifoon en zwemmen...... Steve Jobs loves you! ![]() | |
the_critic | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:44 |
what did or didn't happen?? dat ze op mijn oude fiets past.. just believe ![]() Vandaag is ze wel voor het eerst gevallen... leve klikpedalen bij de ongeoefende fietser en eerst remmen en dan pas losklikken ghehe ![]() | |
buzz1291 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:44 |
Ik wilde er niet om vragen, maar het was ook mijn eerste gedachte. ![]() | |
KnutdeIJsbeer | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:02 |
Ik heb m'n iPhone al een keer in de wasmachine gedaan (hele ronde) en hij deed t nog ![]() | |
raptorix | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:23 |
Wou eigenlijk vanavond gaan rijden, maar ben zo moe in me hoofd dat ik het niet verantwoord vind, heb 2 dagen van ruim 16+ uren gemaakt, normaal vind ik sporten een leuke uitlaat klep, maar merkte net op de terugweg van me werk dat me reacties niet eens in staat zijn om op een stadsfiets normaal te reageren, denk dat ik lekker vroeg ga slapen, en morgen half dagje werken. | |
Erik92 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:25 |
Net een wedstrijd gereden als training voor de Vreeswijk-meet. Doel van de dag was: aanvallen, aanvallen, en nog eens aanvallen. Ging aardig goed, maar na 60 van de 80 minuten waren mijn benen toch wel op. Grootste voorsprong op het peloton was ongeveer enkele honderden meters in mijn eentje. Ook al win je niet, het geeft toch wel een kick als je in je eentje vooraan langs de toeschouwers fietst. Hebben jullie nog lekker gefietst? | |
raptorix | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:25 |
Iemand trouwens tip wat een goede manier is om je ketting/tandwielen te olien? Als in wat is goede olie/spuitbus? Ik ga morgen me fiets even goed schoonmakken want zit onder de zand ![]() | |
raptorix | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:26 |
Ja 6.8 km naar en van me werk vandaag, had een mooie uitremactie op een babyboomer die ik voor pannekoek heb uitgescholden ![]() | |
Blik | dinsdag 7 augustus 2012 @ 22:32 |
Benen voelen alleen altijd zo gaar aan na een stop, nooit last van? | |
Yankee | dinsdag 7 augustus 2012 @ 22:37 |
Goed bezig! Ik heb drie dagen in sauerland gefietst, goed te doen daar ![]() | |
Oksel | dinsdag 7 augustus 2012 @ 22:43 |
Eergisteren het Sella-rondje gefietst.. ![]() | |
Oksel | dinsdag 7 augustus 2012 @ 22:45 |
En we zijn ook op de meet, toen we hoorden dat Robin-man-in-tights er zou zijn, plus Kaasvrouw.. moesten we wel. Uniek! | |
Tommeke | dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:44 |
Idd goed bezig! Heerlijk gevoel hè? Ik heb dat dit jaar ook een keertje gehad. Samen met nog iemand voor het peloton uit. Helaas op 200meter teruggepakt. Gaf zo'n kick joh! | |
Tommeke | dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:45 |
Als het koud is of als ik slecht ben wel haha. | |
Gripper | dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:48 |
Als het koud is, is appeltaart en chocomelk met slagroom extra motiverend, even lekker bij een pannenkoekenhuis opwarmen. Of MTB toertochten waar je midden in een bos hete bouillon of nog beter, snert krijgt. Heb nou alweer zin in de herfst! ![]() | |
Tommeke | dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:57 |
Ik ook ![]() | |
Erik92 | woensdag 8 augustus 2012 @ 01:09 |
Ja, echt heerlijk! Volgende keer spreek ik gewoon met enkele renners af om te gaan ontsnappen een halfuur voor het einde ofzo. Als we dan met drie of vier zijn zou dat wel moeten lukken als je de rest van de wedstrijd zuinig rijdt. Maar inderdaad, dat gevoel dat als je denkt dat ze achter je zitten, je omkijkt, en dan opeens zo'n gat ziet. Heerlijk. Het is ook nog eens ontzettend goed voor mijn motivatie merk ik. :p Ik ben morgen van plan rond de 60 kilometer te fietsen, donderdag 180, vrijdag hersteltraining ofzo en dan ben ik er zaterdag helemaal klaar voor. Zondag nog even een wedstrijd meepakken want die vijf dagen daarna heb ik introductieweek van de universiteit dus dan kan ik het fietsen wel vergeten (al kan ik misschien nog twee uurtjes sportschool meepakken). ![]() | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 06:16 |
Goed bezig Erik92, Doe je wel rustig aan vandaag? | |
CyclingGirl | woensdag 8 augustus 2012 @ 08:08 |
Pff gisteren helemaal tot het bot verteerd geregend, zelfs niet intervallen want het was 1 groot zwembad op de weg. Wat een flutzomer. | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 08:23 |
het is gvd al het hele jaar herfst!!! heb wel eens een keer zin in de zomer!! | |
Freddeh | woensdag 8 augustus 2012 @ 08:33 |
Nog even druk bezig in conditie te komen zodat ik vanaf half oktober 1 keer per week op de fiets naar m'n nieuwe baan kan ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 08:39 |
QFT ![]() | |
ThePlaneteer | woensdag 8 augustus 2012 @ 09:21 |
Doen er nog mensen mee met de Gerrie Knetemann Classic? | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 09:46 |
Net even keihard in mijn kontje gepakt door een te commerciële FM hier in Leeuwarden. Moest ff nieuw voor derailleur kabeltje hebben, omdat de ander stuk was bij de schroef. Gelukkig was de beste man zo vriendelijk om het direct ff tussendoor te monteren, maar helaas was ik zo oerdom om te vragen wat het kost... rekent die knakker 15 fucking euro's voor zo'n stukje metaaldraad die hij in 5min had gemonteerd. ![]() | |
JohnDDD | woensdag 8 augustus 2012 @ 09:49 |
Klinkt leuk! 9 september, kan het weer nog best goed zijn. 150km vanaf Amsterdam. eigenlijk perfect. Jammer van de prijs, 20 euro. | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 10:02 |
15euro voor kabel en montage samen?? vind ik niet een hele overdreven prijs. Die man moet ook eten natuurlijk.. ![]() Uiteraard is het goedkoper om zelf te doen.. Maarja, gemak dient de mens | |
Blik | woensdag 8 augustus 2012 @ 10:06 |
Het is een cyclo toch? Dat verklaart de prijs op zich wel | |
ThePlaneteer | woensdag 8 augustus 2012 @ 11:33 |
Tis een cyclo ja, dus happen onderweg etc. Prijs is wel flink ja, maar wel leuk evenementje. Ik hou hem iig in de gaten. Je bedoelt vergeten te vragen? | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 11:46 |
Ja vergeten te vragen idd... Maar net weer een leuke meevaller, bij de webshop waar ik sokjes had besteld hadden ze per abuis de verkeerde kleur (zwart) toegestuurd, aangezien zwart niet soigne is stuurt hij gelijk de goede kleur toe en mag ik de zwarte houden ![]() Als je uiteindelijk bij je dood terugkijkt wat je hebt gekregen en gegeven, zal je wel zo'n 50/50 uitkomen ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 11:47 |
Betaal jij geen belasting? ![]() | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 11:49 |
Denk je dat die wegen waar jij dagelijks over fietst/rijdt door elfjes worden onderhouden ![]() Dat gezeik altijd over BD ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 11:50 |
Ach, ik zeik niet hoor, het hoort erbij. Maar denken dat je in NL op 50/50 uit gaat komen is wel erg naïef ![]() | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 11:51 |
Ik heb het over wanneer je iets teveel betaald en wanneer je iets teveel krijgt. ![]() Heb ook een schijthekel aan die lui die altijd alles op de cent nauwkeurig willen, wanneer je uiteten gaat of op stap bent ![]() | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 11:53 |
Ik betaal ook teveel belasting ![]() | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 11:58 |
ik heb lekker 7wkn vakantie.. dus, fuck de belasting, ik ga genieten. Zometeen maar weer ff lekker een rondje maken. Mager zonnetje, maar alsnog beter dan de nattigheid van gister en eergister..! ![]() | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 12:49 |
fuck mijn vriendin heeft achter enkel een 12-23 9 speed cassette en voor een triple 30-39-52. Nu wil ze geen grote bedragen meer uitgeven voor haar fiets omdat ze straks een nieuwe 10 speed gaat kopen. Gaat ze de bergen bij Annecy opkomen (max stijging zo'n 11% ofzo zag ik). Damn...hier had ik nog niet naar gekeken. | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 12:52 |
Col de la Forclaz opfietsen Patroon, 15% ofzo. | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 12:54 |
Bedankt voor de tip, die ga ik op! Nu nog even ergens een oud berg cassette regelen en mijn vriendin kan mee in het wiel ![]() | |
JohnDDD | woensdag 8 augustus 2012 @ 12:57 |
Hoe ging die berekening ook alweer? Als je 30-23 rijdt, hoe reken je dan ook alweer uit of dat zwaarder of lichter is dan de 39-29 die ik bijv. rijd? Vorig jaar op de Galibier had ik de 29 wel nodig, maar moet zeggen dat ik hem niet heel erg makkelijk rondkreeg, had graag nog wat kleiner gereden. Maar goed, het ging wel. Ik hoefde niet te stoppen ofzo. ![]() | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:01 |
Laat Ivo het maar niet horen ![]() @Johndddddd: 39/29 = 1.34 > 30/23 = 1.30 | |
Erik92 | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:02 |
Gewoon door elkaar delen. Het gaat om de verhouding. Zo zou een 50-25 even zwaar rijden als 30-15. Ik heb vorig jaar Grand Ballon opgereden, een stuk daarvoor was ook 700 meter klimmen ofzo tegen gemiddeld 10% ongeveer, volgens bronnen vergelijkbaar met de Alpe. Ik reed toen 31-21 dacht ik. | |
JohnDDD | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:04 |
misschien een domme vraag maar als het om de verhouding gaat, waarom dan zoveel tandwielen? als 52-26 hetzelfde is als 26-13, waarom dan geen fietsen met kleinere tandwielen? denk dat de vriendin van patroon het misschien wel moet kunnen redden toch op haar 30-23? in het wiel? ik ken zijn vriendin natuurlijk niet | |
SuperWeber | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:07 |
Als je een beetje getraind bent kom je overal boven met 30x23... | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:07 |
Hoe bedoel je kleiner? Kleiner dan 11 past niet op de naaf en kleinere tandwielen slijten sneller. Er moet toch een range in het verzet zitten? Zie niet hoe dat anders zou kunnen. 30-23 is zeker te zwaar voor een beginnende vrouw. Ik hoor na de vakantie wel dat ik gelijk heb. | |
JohnDDD | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:08 |
ah ok nee dat vroeg ik me dus, waarom niet minder dan 11 bijv. vandaar dus. ![]() | |
Erik92 | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:08 |
Is geen domme vraag. ![]() De grote tandwielen heb je nodig om bij hoge snelheden nog kracht te kunnen zetten. Ook is de overbrenging van kracht minder efficiënt bij kleine tandwieltjes. Als laatste is de kettinglijn ook belangrijk, als die scheef ligt slijt het allemaal toch wat sneller. | |
SuperWeber | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:11 |
Zoals ik zeg, beetje getraind, anders even een goedkope 9 speed bergcassette op de kop tikken. Als je hem zelf verwisseld (echt een eitje, zelfs mijn schoonmoeder zou het moeten kunnen) ben je voor 25 euro of minder wel klaar... | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:16 |
Polar RCX 3 besteld. Uiteindelijk viel het nog mee. Soort van dan. Net iets meer dan 200 inclusief datalink, gps ontvanger en bikemount. Hopen dat het in de smaak valt ![]() | |
No-P | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:19 |
Makkelijk. Mijn vriendin kwam over.al met 39 25 boven. Zij is wel licht. ForclaZ gaat tot 13 aan een kant. Andere kant is niet stijl. | |
SuperWeber | woensdag 8 augustus 2012 @ 13:32 |
Laat nog even weten hoe het bevalt mijn vrouw is binnenkort jarig en ze heeft het al een paar keer over hartslag, vetverbranding etc. gehad, dus dit lijkt mij wel een geschikt cadeau... | |
ThePlaneteer | woensdag 8 augustus 2012 @ 14:40 |
Jij snapt de hints niet! | |
SuperWeber | woensdag 8 augustus 2012 @ 14:44 |
Ik weet niet wat jij/jouw vriendin doet, maar die van mij (en ik ook niet) kijkt dan zeker niet op haar hartslagmeter... | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 14:49 |
Planeteer bedoelt vast dat je vriendin jij haar hartslag doet verhogen en dat ze graag een paar uurtjes met je op de vetverbranding wilt. ![]() | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 14:50 |
Ik schreef het vooral voor Ivo. ![]() | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 14:52 |
Al geregeld. Heb 1 te leen gekregen. Zal hem er morgen ff opzetten. ...ik typ dit vanaf een bankje tijdens mijn training... Hoe erg.. | |
Freddeh | woensdag 8 augustus 2012 @ 15:04 |
Patroon, heb jij nog wat mooie routes voor me die langs Appelscha gaan? ![]() | |
Deetch | woensdag 8 augustus 2012 @ 15:44 |
Ik heb morgen een gezondheidstest ivm deelname aan beklimming Mont Ventoux voor het goede doel: http://www.grootverzettegenkanker.nl/ En nu komt er uit zo'n fietstest altijd een VO2 max en een wattage. Voor de VO2 max heb ik al getallen voor een normale, ongetrainde, man gevonden van tussen de 35 en 40 dus als ik daarboven zit heb ik een goeie conditie. http://en.wikipedia.org/wiki/VO2_max#VO2_max_levels en topsporters zitten natuurlijk veel hoger. http://nl.wikipedia.org/wiki/VO2max Wat is nu een beetje normaal voor de recreatieve wielrenner, zowel man als vrouw? | |
Deetch | woensdag 8 augustus 2012 @ 15:47 |
Uit dezelfde test komt ook een vermogen, ergens tussen de 200 en 300 watt hoor ik wel eens. Is dat de Pkv uit onderstaande link? http://www.fietsica.be/kvermogen.htm Een man van 75 kg ![]() | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 15:53 |
Bedoel je 300W op omslagpunt of max wattage? | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 15:54 |
Zo niet direct, ik kom daar niet zoveel. Ik fiets altijd eerst tegen de wind in en bepaal ter plekke waar ik langs ga | |
Freddeh | woensdag 8 augustus 2012 @ 15:55 |
Ah, dan zet ik zelf wel mooie rondjes uit binnenkort ![]() | |
Erik92 | woensdag 8 augustus 2012 @ 15:59 |
Weer terug van een mooi herstelrondje. 42 kilometertjes met gemiddeld 29 kmph, hartslag was gemiddeld 130. ![]() | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:01 |
Ja kan je het beste doen. Als ik interval doe wil het soms wel gebeuren dat ik steeds intensieve stukken windtegen doe en dan omdraai voor de rust. En dat tig x. Blijft er weinig van een mooi tochtje over ![]() | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:03 |
Leuk om je harstslag te melden maar zegt niet zoveel. De ene hersteld bij 120 de ander bij 140. Geen vergelijkings materiaal, maar puur een graadmeter voor jezelf. Mooi dat zo goed gaat met koersen | |
Freddeh | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:06 |
Zag vanmiddag tijdens de lunch iemand de Brienenoord telkens op en af knallen. Dapper. Wel blij dat het in oktober eindelijk zover is, eindelijk naar Friesland. Heeft véél te lang geduurd. Eens kijken of Friesland mooier is dan Zuid-Holland ![]() | |
dop | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:15 |
als het een beetje weer is zie je daar vrij regelmatig wielrenners interval doen. vroeger was ik er zeker 1x per week te vinden http://app.strava.com/segments/682328 binnen kort nog eens de iphone van de vrouw lenen kijken of ik in de top10 kan komen | |
Deetch | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:18 |
De test arts draait de weerstand van de fiets steeds verder op terwijl ik op 60-70 rpm moet blijven fietsen. Als mijn hartslag op max zit wordt dat wattage genoteerd, zal wel omslagpunt zijn dan? kun je uitleggen watt het omslagpunt en max wattage inhoud? | |
ultra_ivo | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:26 |
Ik wil vooral comfort in het stuur en de stuurpen. Dus geen oversized voor mij. | |
Freddeh | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:46 |
Ivo, ik rij nog steeds op die Giant OCR van me. Wat kan ik doen om die comfortabeler te maken? | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:48 |
Rijd je al op minimaal 25mm met maximaal 7 bar? Banden(druk) maken het grootste verschil vind ik. | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:50 |
Goede broek aanschaffen. | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:57 |
Dat is dus je max wattage. Dus wat je maximaal aan watt kan trappen bij je max hartslag. Omslagpunt is je hartslag waarbij je verzuurd (google maar ff, moet zo weg). Dat is interessanter om te weten. 300 max is goed maar niet uitzonderlijk. Ik trapte ongetraind 350 watt bij max hartslag (ook niet bijzonder) en 225-250 op omslagpunt. [ Bericht 1% gewijzigd door Patroon op 08-08-2012 18:01:15 ] | |
Freddeh | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:57 |
Check Check Gaat me meer om de zithouding. Ben niets meer gewend en wil gewoon lekker touren, zonder me druk te maken om schouders en polsen. Heb overigens m'n stuur al ietsjes omhoog gekanteld (die stond wat naar beneden gedraaid) en leun al want minder diep daardoor op m'n grepen. Zadel is ook ietsjes omhoog gegaan waardoor zitvlak wat beter aanvoelt (maar kan nog beter). Verdient misschien ff aandacht dat ik er een (maar) 8cm lange stuurpen op heb zitten. Bij een langere stuurpen in diezelfde hoek zal ik ook minder diep komen te zitten lijkt me? | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 17:21 |
Ja minder diep maar wel gestrekter natuurlijk. Heb je wel een vlakke overgang van je stuur naar de shifters? Dat vind ik zelf een van de belangrijkste comfortcriteria op de fiets. | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 18:04 |
Verkopen aan een straffe wielertoerist en op staal gaan rijden. | |
JohnDDD | woensdag 8 augustus 2012 @ 18:57 |
Brr onder de 8 bar is fietsen niet echt fietsen voor mij. | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 19:16 |
Je leert pas echt fietsen op 5 bar. | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 19:19 |
weerstand training.. bbrrr bikkelen | |
Holenbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 19:19 |
voor de mensen die wax op de ketting smeren, hebben jullie er ook last van dat de quick link (in mijn geval kmc) verdomd moeilijk open gaat? Ik heb nu al 2x dat probleem met de quick link gehad en gebruik ook ongeveer die tijd wax ipv olie. Nu zoek ik een oorzaak-gevolg. Oplossing is trouwens wat wd40 spuiten op de schakel, maar het 'quick' gedeelte is wel aardig weg. | |
dop | woensdag 8 augustus 2012 @ 19:22 |
genoeg banden die met 8 bar helemaal niet fijn rijden. ik pomp doorgaans de bandjes zonder drukmeter op puur op gevoel | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 19:49 |
Waarom? Elke goede pomp heeft toch een drukmeter? | |
dop | woensdag 8 augustus 2012 @ 19:54 |
heeft een drukmeter gevoel ? is een pomp met drukmeter een goede pomp, en een zonder een slechte ? | |
JohnDDD | woensdag 8 augustus 2012 @ 19:57 |
Ik had vroeger alleen een handpomp. Heb ongeveer anderhalf jaar op 4 bar gereden...:D | |
MarcoD | woensdag 8 augustus 2012 @ 19:58 |
Geen problemen met quick links (kmc op mtb en race), ze zijn als ze nieuw zijn wel verdomd moeilijk te openen met de hand. Heb er laatst een tangetje voor gekregen en dan is het helemaal geen probleem meer. Ik gebruik (nog) geen wax maar kan me niet voorstellen dat daar het probleem ligt, je kan het ook met een doek proberen om iets meer grip te hebben/kracht te kunnen zetten. | |
Holenbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:04 |
over de gehele linie is een drukmeter wel stabieler en betrouwbaarder dan gevoel, maar als jij er tevreden over bent moet je zeker niets aanpassen @ MarcoD, Ik weet ook niet zeker of het verschil in smeermiddel de oorzaak is voor de moeilijk opengaande quick link. Toen ik nog met olie smeerde had ik er in ieder geval nooit last van | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:05 |
Mijn vrouw fietste deze vakantie ongetraind met een standaard compact overal tegenop, inclusief steile stukjes van > 10%. Held is ze. ![]() Ik heb trouwens 't Sella rondje gefietst een paar dagen geleden, 70km, 2000hm's. 3,5 uur had ik nodig.. continue 11km/uur of 60km/h op de teller. Raar. | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:09 |
![]() ![]() Soigne! ![]() | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:09 |
Wat een baas die Oksel, gaat gewoon op hoogtestage voor de vreeswijkmeet ![]() @Okkie: fietst ze zaterdag ook mee met de grote jongens? Wil die fraaie Isaac wel eens zien ![]() | |
JohnDDD | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:18 |
Heeft iemand hier wel eens last van zijn maag/middenrif gehad door het fietsen? Ik heb al 6 maanden last van zure oprispingen, pijnen in het middenrifgebied, boeren, ben getest op maagbacterie maar die blijk ik niet te hebben. Dokter zegt dat het misschien wel door het fietsen komt, door de voorovergebogen houding. Het lijkt inderdaad minder te worden als ik bijv. op vakantie een week niet fiets. Wat denken jullie? | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:21 |
Je klinkt als een vrouw. | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:22 |
Nee, de dame gaat mee met de dames-CF-groep. Maar die fietst vast eerst mee met de echte mannengroep? | |
dop | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:28 |
ik pomp ze gewoon hard op en het kan me echt niet boeien of het dan 7 of 8 bar is. ik kan prima voelen of het prettig rijd , en er is geen winst te halen in rolweerstand door ze dan nog wat harder op te pompen. | |
ultra_ivo | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:29 |
Ik rij meestal op 6 bar met 28 of 32mm bandjes. Daar zit flink wat comfort in en bij een slechte weg kun je gewoon doorrijden zonder angst voor je materiaal. Een Giant OCR klinkt niet als een comfortabele basis. Teveel gericht op racewerk. Heb je nog een klassieke stuurpen of een ahead? Bij klassiek kun je overwegen een Nitto Technomic stuurpen erop te zetten, die kan verder omhoog. | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:32 |
Wel qua lekrijden. 9 bar voor mij. | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:33 |
![]() ![]() | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:33 |
Alleen de vrouw is al wel gevallen.. ![]() ![]() | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:38 |
![]() | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:39 |
Wat? | |
dop | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:40 |
een snake-bite heb je echt niet bij 7 bar dan moet je of een heel dikke kont hebben of onder de 5 bar zitten en als je het dan toch goed wil doen dan voor wat minder druk als achter. 9 bar is voor heel wat type banden trouwens gewoon teveel. zwaardere berijder moet ook iets meer druk als een ligt iemand | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:40 |
Jaloers ![]() | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:45 |
We zijn nu alweer in NL. Eerder terug dan geplanned, maarja, complete camper leeggehaald. Alles weg. Paspoorten, rijbewijzen, alle pasjes, laptops, camera, navi, etc. etc. $$$. | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:48 |
Ben je ervoor verzekerd? En heb je alle bonnen nog? Desalniettemin klote. | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:55 |
zie ik daar nu ongeschoren poten?! | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:59 |
9 bar is inderdaad niet nodig. Alleen op biljartlakenasfalt of bij 90+kg. Tot mijn grote verbazing heb ik een keer een snakebite gehad met 8.5bar. Een behoorlijke steen op een smal fietspad waar ik met het achterwiel overheen reed. | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:01 |
Mijn ervaring is dat je met een hogere bandenspanning niet minder snel snakebite hebt dan met minder druk in de tubes. | |
kaasplankje | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:05 |
Wil graag: Een setje Eurus of Neutron wielen voor La Marmotte 2013 Geld: Niet echt, hmmm | |
Patroon | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:16 |
Vet billetjes ![]() | |
buzz1291 | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:40 |
Geen probleem maar daar is dan ook een speciale tang voor die precies tussen de schakels past. Lijkt een beetje onzin om een tang voor uitsluitend dat doeleinde te kopen, maar hij is wel verdomd handig. | |
buzz1291 | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:43 |
Wim de Vos kostte dat euvel zijn carriere als wielercrosser. Ik hoop dat het voor jou meevalt. | |
Holenbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:44 |
hmm, klinkt wel handig inderdaad. De meerwaarde van een quick release is aardig weg wanneer het niet snel gaat. Wanneer ik weer eens geld teveel heb maar op zoek naar een tangetje | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:45 |
Kaas, komop. 500 EUR inc. BTW. Dat is 420 EUR ex. Koop je toch zakelijk.. dat moet toch te doen zijn? | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:47 |
Ik heb net 2 notebooks (van die mooie dunne, platte gevallen), 1 Canon EOS 600 + lenskit en een navigatiesysteem zakelijk gekocht. Kreeg geen eens korting bij de Mediamarkt. Lijers. En ja, verzekerd, maargoed, die vergoeden maar een fractie. Gok ik. | |
buzz1291 | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:55 |
Deze dus, 7,50 euro.![]() | |
JohnDDD | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:55 |
Ah...zie dat hij nu een fietsenwinkel heeft. Heeft mooie fietsjes staan ![]() | |
Holenbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:14 |
buzz, ik zag het, prijs valt best mee eigenlijk. Meestal is specifiek gereedschap schrikbarend duur. Volgende keer wanneer ik bij een webshop meerdere dingen bestel zit het tangetje er ook bij. | |
Blik | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:37 |
iemand tips voor een goede kettingpons? | |
Gripper | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:48 |
Oh la la jij hebt echt een belladonna di dolomiti! Dapper hoor. Jep, eerste 30 km fietsen de dames mee. Erik: stel je er geen volle dag koers van voor, je hoeft er niet speciaal voor re trainen. Op de dijk krijg je wel alle gelegenheid om de benen te testen ![]() | |
Gripper | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:51 |
Of handgemaakte. Ik laat je zaterdag m'n nieuwe bergwielen wel zien. 1240 gram voor een setje ![]() | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:02 |
Ik zou adviseren.. iets meer uitgeven en een tang nemen. 10x beter dan een pons. Die moet je draaien, gokken dat je de goede afstand hebt. Tang is knippen, meteen de juiste afstand, en na demontage weer in elkaar klikken, tang op elkaar en klaar. is net iets duurder, maar gemak meer dan waard, en uitgesmeerd over de jaren dat je dat ding hebt, valt het reuze mee.. | |
Blik | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:13 |
bedoel je dan zoiets? http://www.futurumshop.nl(...)ettingponstang.phtml | |
Tommeke | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:13 |
Dat dus. Crossen op 2 bar ![]() Moet er niet aan denken om op 9 bar te fietsen ![]() | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:17 |
Nee dat is een tangetje om de quicklink open te krijgen. Van Extreme of KMC zelf kosten ze een derde. Een dure pons is nergens voor nodig als je nooit met pinnetjes weer een ketting dichtklinkt. Dus als je altijd quick links gebruikt, voldoet gewoon een goedkope van Tacx ofzo (8¤?). De pons gebruik je dan alleen om wat schakels te verwijderen uit een nieuwe ketting zodat-ie de goede lengte heeft. | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:18 |
nee, bedoel dit tang met pinnetje is om los te maken, voorkant van tang, dus zonder pin, om weer in elkaar te klikken.. | |
Tommeke | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:18 |
Ik wil ook een wattagemeter. Een een Ultegra 6700 groep, want dat is mooier. Hoewel 6600 beter schakelt. | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:20 |
't Is allebei niet mooi. ![]() | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:21 |
wattagemeter lijkt me ook nog wel leuk speelgoed, maar wel onwijs duur ![]() | |
Blik | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:21 |
En als je geen missing link hebt? ik heb serieus nog nooit mijn ketting echt op een fatsoenlijke manier schoongemaakt op mijn oude fiets. Wilde bij deze fiets wel wat beter onderhoud doen. Vandaar de vragen | |
Erik92 | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:22 |
Dat is dan ook wel het enige slechte er aan. Jammer dat die dingen van Garmin nog niet goed werken. Is toch wel mooi als je dat kan combineren met een Edge. | |
Tommeke | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:30 |
Ik vind die Campa shifters niet mooi. Beetje kitsch. Geef mij maar SRAM Red of Force. Mja, nait te betoal'n. | |
Erik92 | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:33 |
Ik ben dan toch meer van de Shimano. | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:35 |
Ultegra is inmiddels net zo duur als Force toch? @Blik: als je geen missing link hebt kun je je ketting niet loshalen voor schoonmaken. Je kunt namelijk niet elke keer een sluitpinnetje gaan gebruiken om de ketting weer dicht te maken (zijn ook niet gratis trouwens). Dat is geen excuus om je ketting niet schoon te maken ![]() | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:36 |
rijd dit jaar voor eerst met sram.. heerlijk, maar was wel ff wennen. Wel erg tevreden over. Vooral qua gewichtsbesparing.. super | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:38 |
met zo een kettingtang kun je prima de ketting openen en sluiten zonder gezeur met zwakke kettingen, of weet ik het. | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:39 |
Maar je mag niet hetzelfde pinnetje hergebruiken.. dus je kunt gewoon beter een missing link gebruiken, toch? | |
Blik | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:39 |
Ik wil het nu juist goed doen. Kettingpons kopen dan? | |
KnutdeIJsbeer | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:42 |
Je kan vrijwel alle wattagemeters met de edge combineren, alleen die ondingen van Polar niet. | |
the_critic | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:42 |
ik heb vroeger wedstrijden gereden en meermalen per jaar met pons pinnetje half uitgedrukt, ketting verwijderd, schoongemaakt en met zelfde pin weer vastgezet... nog nooit door ketting heengetrapt Ook in racezaak gewerkt en daar deden we dat ook zo. nooit klachten over gehad.. | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:43 |
Kettingpons + quicklink + tangetje is foolproof imo. Erg makkelijk. 20¤ ben je klaar en kun je voortaan altijd je ketting zelf vervangen en loshalen. | |
Blik | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:47 |
Heb je als koopjesjager nog een idee waar ik dat het beste kan halen? | |
eentwee | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:58 |
Misschien bike-components.de, die zijn meestal wel voordelig met die dingen. | |
buzz1291 | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:02 |
Oei, laat Kaas het maar niet horen...... Maar je hebt gelijk en die shifters zijn ook de enige reden dat ik van Campa op Sram Red ben overgestapt. En het rijdt nog steeds fantastisch! | |
buzz1291 | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:05 |
Nee, want dat krijg je zonder ervaring nooit meer goed gemonteerd. Ik vrees dan voor vast zittende schakels waar geen beweging meer in te krijgen is. Ik zou dat geld lekker in een KMC X-10-L (of SL) ketting investeren en een goedkoop ketting ponsje van Tacx voor een tientje om de ketting op maat in te korten. [ Bericht 0% gewijzigd door buzz1291 op 09-08-2012 08:58:04 ] | |
buzz1291 | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:09 |
Ik ook, en dan ook nog "klinken" met een hamer en een kleine moker er achter. Maar man man wat een gepruts soms om een vaste schakel weer gangbaar te maken totdat een op maat gemaakt 0,1 mm voelermaatje er tussen gestoken werd tijdens het vast ponsen. Dan zijn die missing links toch wel een uitkomst. En nu snurken, morgen de zooi inpakken en drie weken op (zaken)reis naar Singapore en een weekje fietsen in Maleisie. Bye! | |
raptorix | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:26 |
Vanavond even naar me ouders op en neer, en op terugweg de KOM van Kanonvinnie gepakt ![]() http://app.strava.com/rides/17324155#317874673 | |
raptorix | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:32 |
Ik ben laatst bijna de sloot ingereden tijdens drinken, als onervaren renner neig je volgens mij gelijk scheef te sturen, als je ook scheef gaat zitten om je bus te pakken ![]() Gelukkig kon ik nog net beetje corrigeren om in het pad te blijven. Vandaag trouwens wel hendig sjieke slip gemaakt toen ik in Oudwest vol moest remmen omdat een dame het nodig vond blind het fietspad op te lopen met telefoon in de hand ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Erik92 | donderdag 9 augustus 2012 @ 01:02 |
Dat is dan ook het gedrag van de gemiddelde Nederlander. Wat dacht je van deze: ik haal wat mensen in, maar ik heb geen bel. Het is druk op de weg en rijd niet al te hard. Ik vraag aardig beleefd of ik er langs mag, maar ik krijg een hoop scheldwoorden op me af omdat ik geen bel heb en asociaal ben volgens hen. Klein detailtje: het was een tweerichtings weg en de mensen voor me namen ook de linkerkant in beslag. Het gebeurt me ook regelmatig dat mensen aan het bellen zijn en totaal niet opletten, of dat auto's afslaan zonder in hun spiegels of dode hoeken kijken. Het is echt constant anticiperen. En dan beweren andere mensen dat wij niet opletten en asociaal zijn, in werkelijkheid is het vaker andersom denk ik. | |
raptorix | donderdag 9 augustus 2012 @ 01:06 |
Tjah, ik hou in Amsterdam me snelheid eigenlijk altijd onder de 25, en inhalen ben ik al helemaal huiverig voor, vooral in Amsterdam heb je op meeste fietspaden maar 75 cm, en als je dan inhaalt en ze maken net een slinger, dan lig je in een fietsenrek ![]() Valt me ook op dat steeds meer figuren niet alleen lopen te bellen, maar ook lopen te texten tijdens het fietsen, slingeren enorm, vind het altijd wel leuk om ze te laten schrikken ![]() | |
Erik92 | donderdag 9 augustus 2012 @ 01:09 |
Haha, mensen laten schrikken, het blijft heerlijk om dat bij asociale weggebruikers te doen. | |
raptorix | donderdag 9 augustus 2012 @ 01:10 |
Ik doe het alleen bij bellers, en moet natuurlijk wel veilig blijven, je wilt ook niet dat mensen vallen enzo, overigens vorige week bijna aanrijding met Aadje de Mos in oud-zuid op de stadsfiets, hij liep te bellen en gaf geen richting aan. Nog even nageroepen waarom ie in de auto ze afkoop som aan het regelen was ![]() | |
raptorix | donderdag 9 augustus 2012 @ 01:12 |
Trouwens morgen maar eens me fiets schoonmaken, zit onder het zand, en dan van de week me fiets weg brengen voor eerste service beurt, had eigenlijk al iets eerder gemoeten, maar is praktisch wat lastiger, heb hem in zaandam gekocht terwijl ik in Amsterdam woon. | |
Erik92 | donderdag 9 augustus 2012 @ 01:41 |
Net gelezen dat het handig is om de fiets mee te nemen naar Leiden (voor de introductieweek van de universiteit). F*ck this shit, ik ga wel op de mountainbike erheen, is toch maar 40 km. ![]() | |
Erik92 | donderdag 9 augustus 2012 @ 01:43 |
Ik ga hetzelfde doen. Eerst schoonmaken in de ochtend. Dan in de middag Haarlem-Amerongen-Haarlem rijden. Misschien ook iets minder. Al is de verleiding van de Amerongse berg groot. | |
Tommeke | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:03 |
Aadje afkoopsom ![]() | |
Tommeke | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:04 |
Ik moet maar snel afstuderen en een goede baan vinden ![]() Fijne reis ![]() | |
Patroon | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:07 |
Vroeger kon dat met de dikkere kettingen ook wel. Met de 10 speed zijn de kettingen dunner geworden en mag je de pinnetjes absoluut niet meer hergebruik. Altijd missing-link dus. | |
the_critic | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:09 |
Nou, gewoon ketting breken (keer flink naar links en rechts buigen) werkte voor mij ook prima. Maar er zijn er dus meer die zonder vervangen van pin, toch hebben overleefd zonder gebroken kettingen. Urban Myth dus ![]() | |
the_critic | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:10 |
Nou, was gewoon met de 9speed kettingen.. zoveel doet dat niet. en doe het tegenwoordig met de 10 ook gewoon. Maar, ieder zijn ding ![]() | |
Patroon | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:24 |
Ja 9 speed was ook dikker. Ach iedereen zijn ding, ik ga het risico en de ellende niet opzoeken als de missing-link gratis bij de KMC ketting wordt geleverd. Het is zelfs nog veel makkelijker dan steeds ponsen en kost niks meer. Ook als je Shimano of Campa gebruikt kost het maar een paar euro extra. | |
CyclingGirl | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:34 |
Jezus dat is klote zeg | |
raptorix | donderdag 9 augustus 2012 @ 08:54 |
Dat zuigt zeg ![]() Valt dat wel onder je verzekering? | |
Deetch | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:07 |
Zorg wel dat je alle demontabele onderdelen of erafhaalt of op slot zet. Ben wel eens teruggekomen van een avondje weg om alleen mijn frame en stuur aan te treffen. | |
Freddeh | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:07 |
@ Ivo: Het is een ahead stuurpen. Is het dan wellicht handig om (tijdelijk) een verstelbare pen te monteren om mijn ideale houding uit te vinden? Wat zou jij adviseren als fiets voor lange afstanden die nog wel met de wat rappere cyclo's mee zou kunnen? Is dan de Merckx AMX-3 waar ik nog steeds van droom wat prettiger door zijn andere geometrie? (ik snap dat je échte advies uiteraard een stalen frame zou zijn met klassieke geo ![]() | |
eentwee | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:12 |
Parcoursverkenning? ![]() @Freddeh: vraag me af of die Merckx comfortabeler zal zijn eerlijk gezegd.. hoe zijn de verschillen in geometrie? | |
MarcoD | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:18 |
Bijna alle powermeters werken toch wel met ant+? dus dat zou toch prima moeten werken met een edge. Die garmin vector pedalen zijn (van wat ik gelezen heb) ook al niet meer het te verwachtte goedkope alternatief, heb geschatte verkoopprijzen voorbij zien komen van >1500$ en dat is al weer een stuk duurder dan de <1000$ die ze oorspronkelijk in gedachte hadden. Ik denk dat het nog wel een paar jaar duurt voordat goedkopere alternatieven te krijgen zijn die goed en nauwkeurig zijn. | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:18 |
Denk dan toch ook eerder aan die Specialized modellen. Merckx ziet er nog vrij agressief uit ondanks zijn klassieke geometrie. | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:19 |
Inderdaad, alles ANT+ behalve Polar ( ![]() Als je dus een fietscomputer met ANT+ hebt moet het voor minder dan 1000 ¤ mogelijk zijn. | |
Freddeh | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:22 |
OCR: ![]() AMX-3 ![]() Heb hier op kantoor even niet de mogelijkheid om de tabel om te zetten naar een afbeelding en te uploaden helaas, zodoende linkje met info erbij: link | |
Gripper | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:22 |
Wat zal ie zuur zijn als ie van vakantie terugkomt ![]() | |
Freddeh | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:39 |
Zit eens te kijken naar de maten van de AMX-3. Wielbasis is wat korter (nog géén cm), headtube is wat korter (7mm), bovenbuis is korter (8mm). Merkwaardige is dat ik destijds een aantal fietsen bekeken heb waarvan deze het dichtst bij mijn OCR zat (en uiteraard in de juiste prijsklasse zat). Dacht destijds nog dat het allemaal wel te overbruggen zou zijn met aanpassingen qua lengte stuurpen e.d., maar denk dat ik daar toch wat te simpel over gedacht heb. Zit nu direct even te kijken naar de geometrie van de Specialized Allez en ik zie dat die inderdaad wat comfortabeler lijkt. Sowieso is de OCR een rare-maten-categorie, die werken met S, M, L en XL. Ik zelf rijd op een L. Gebaseerd op de afmetingen van mijn lichaam zou ik een Allez van 58cm moeten hebben, welke er dus comfortabeler uit ziet qua maten. Maar als ik die naast de 59cm AMX-3 leg dan zou die nóg fijner moeten zijn voor mij qua afmetingen. Binnenkort maar even langs Rikus met de fiets voor advies. | |
MarcoD | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:49 |
Zo'n powertap naaf is zeker de goedkoopste powermeter? | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:52 |
Volgens mij zijn die naven wel de goedkoopste optie ja. En ook de meest nauwkeurige als ik de tests mag geloven. Salden heeft een nieuwe voor 749. Scheelt niet veel met een crank van power2max though en die hoef je natuurlijk niet in te spaken ![]() | |
raptorix | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:13 |
Hebben die powermeters nou echt zoveel meerwaarde? Je kunt kracht toch op zich redelijk berekenen aan de hand van je gewicht, snelheid en stijgingspercentage? | |
eentwee | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:17 |
@Freddeh: die Merckx heeft inderdaad een zeer comfortabele geometrie. Meer nog dan de Allez. Vergelijk maar eens de reach en stack. Stack delen door reach is een goede comfortmaatstaf. Hoe hoger, hoe hoger het balhoofd relatief t.o.v. de framelengte. Meeste frames zitten tussen de 1.40 en 1.58 ofzo. Aangezien je beenlengte de zadelpositie t.o.v. het bracket bepaalt is de reach de best vergelijkbare lengtemaat. Want bovenbuislengte is afhankelijk van de zitbuishoek. Met een scherpere zitbuishoek wordt de bovenbuis automatisch langer, maar de reach niet. Je positie t.o.v. het bracket stel je af met de setback van de zadelpen. T.o.v. de Specialized zal je op de Merckx een zadelpen moeten hebben met minder setback, een langere stuurpen en minder spacers. | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:18 |
Dat kun jij ook terwijl je aan het fietsen bent, continu? Knap ![]() | |
raptorix | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:23 |
Ik kijk bij voorkeur voor me op de weg ![]() | |
Freddeh | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:24 |
Kijk, dat is duidelijke info. Thanks! ![]() | |
Gripper | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:41 |
Kan wel, maar is tijdens het rijden zo'n gedoe ![]() Ze hebben wel meerwaarde voor een pro of hele serieuze liefhebber (met teveel geld). Maar Watt moet je er als sterveling nou mee? | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:44 |
Dat kun je dan ook zeggen van een hartslagmeter ![]() | |
Blik | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:50 |
Niet helemaal mee eens. Een hartslagmeter heeft inderdaad als doel om je training te optimaliseren, maar je kunt er ook op aflezen of je lichaam vermoeid is. Zo kun je dus ook verstandige keuzes maken op basis van je hartslag. | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 10:56 |
Een Vermogensmeter moet je niet los zien van je hartslagmeter. Je blijft hartslag gebruiken. Je hartslag wordt dan gekoppeld aan het geleverde vermogen, waardoor je juist veel beter nog kan aflezen of je lichaam vermoeid is of niet. | |
Gripper | donderdag 9 augustus 2012 @ 11:03 |
Daar heb je gelijk in ![]() Toch vind ik het een duur grapje, en bovendien zit er ook al vermogensmeting in mn tacx. Dan test ik het daar wel mee. | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 11:05 |
De prijs is en blijft nog wel een groot struikelpunt inderdaad, al kan ik me herinneren dat er deze zomer ook nog wielsetjes van rond de 700 E door bepaalde personen werden aangeschaft ![]() Ik hoop een keer een mooie 2ehands aanbieding tegen te komen ![]() | |
Patroon | donderdag 9 augustus 2012 @ 12:34 |
Je kan met wattage meter nauwkeuriger trainen omdat hij direct je vermogen weergeeft. Een hartslagmeter loopt altijd achter. Als jij gaat verhogen naar bijv. 300W lever je de inspanning gelijk, maar bijv. pas 30 sec later zie je de juiste hartslag. | |
Patroon | donderdag 9 augustus 2012 @ 12:35 |
Ik las hier iets over de datalinks van Polar. Die zijn veel te duur. Ik heb op eBay een infrarood USB gekocht voor 10 euro. Werkt perfect. | |
eentwee | donderdag 9 augustus 2012 @ 12:35 |
30s?? Als ik een sprintje trek schiet mijn hartslag gelijk omhoog hoor. | |
Blik | donderdag 9 augustus 2012 @ 12:49 |
Er zit bij je hartslag natuurlijk altijd wel enige vertraging in, maar 30 seconden is wel heel erg overdreven. Dat is echt beperkt tot hooguit een paar seconden | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 12:51 |
Als je net de Amerongse berg bent opgesprint is jouw hartslag binnen een paar seconden weer terug op het basisniveau? | |
Blik | donderdag 9 augustus 2012 @ 12:52 |
huh? Dat zeg ik toch helemaal niet. | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 12:56 |
Dat is de vertraging in hartslag... Als je begint te sprinten is je vermogen direct xxx en als je je benen stil houdt is dit direct 0. Je zou aan die 2 waarden een bepaalde hartslag kunnen koppelen (al is dat natuurlijk afhankelijk van zoveel zaken..). I.t.t. tot wat jij beweerd duurt het echter wel iets langer dan "een paar seconden" voor dat hartslagniveau bereikt is. Een vertraging van een halve minuut is dus helemaal niet zo gek hoor. | |
Erik92 | donderdag 9 augustus 2012 @ 13:03 |
Maar de vertraging is toch ook afhankelijk van je conditie? Als ik in vorm ben zit ie van 180 weer op 140 in hooguit 10 seconden. En de vertraging is ook kleiner als je hartslag omhoog gaat. | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 13:06 |
Idd, nog een reden dat hartslag minder nauwkeurig is. Of je de avond daarvoor flink bent gaan zuipen heeft zelfs invloed ![]() | |
Patroon | donderdag 9 augustus 2012 @ 13:14 |
Hahs paar seconden? Lees Knut zijn uitleg maar. | |
Patroon | donderdag 9 augustus 2012 @ 13:15 |
Tuurlijk schiet hij gelijk omhoog, maar je zal niet in een paar seconden op de waarde zitten die bij het vermogen hoort. | |
SuperWeber | donderdag 9 augustus 2012 @ 13:34 |
Aan het einde van een intensieve training is mijn hartslag later terug op het basisniveau (als het dat al haalt), dan aan het begin van een training... | |
Patroon | donderdag 9 augustus 2012 @ 13:55 |
Klopt, vermoeidheid. Als ik vermoeid ben dan krijg ik mijn hartslag ook niet zo hoog als normaal. Merk dat gelijk als mijn hartslag bij normaal fietsen veel lager is dan normaal. Vaak voel je het wel aan je lichaam bij opstaan. Een teken om die dag ff rustig aan te doen. Let op, een betere conditie verlaagd ook je hartslag, maar gaat niet opeens met 10 of meer slagen. | |
Sautor | donderdag 9 augustus 2012 @ 14:00 |
Dat is meestal ook de reden dat als je aan het begin van een brug omhoog sprint en denkt oh dit haal ik makkelijk. Totdat je bijna boven bent ![]() | |
KnutdeIJsbeer | donderdag 9 augustus 2012 @ 14:06 |
Jammer van die crank, maar wat een fiets... ![]() ![]() http://img39.imageshack.us/img39/74/50000444.jpg (copy/paste deze link) | |
Erik92 | donderdag 9 augustus 2012 @ 14:25 |
Net eindelijk een goede fietsrugzak besteld, ook voor eventueel gebruik bij meerdaagse tochten. Deze: http://www.ergon-bike.com/us/en/product/bc3 Geen goedkope dingen, maar ze schijnen erg comfortabel te zijn en als ik 200 km rijd vind ik dat toch ook wel erg belangrijk. ![]() ![]() Nu de fiets op richting het oosten dan maar. ^^ | |
Gripper | donderdag 9 augustus 2012 @ 14:48 |
Veel plezier met de parcoursverkenning. Bekijk maar goed waar alle plaatsnaambordjes staan voor de puntensprints ![]() | |
Deetch | donderdag 9 augustus 2012 @ 15:56 |
Heb hem genoteerd, thx |