In Furnace Creek stond het zelfs op de bon: Drinks, Tax, Tipquote:Op zaterdag 4 augustus 2012 16:45 schreef Hyperdude het volgende:
Tot mijn schrik was ik de laatste poster in nr. 15. Maar ff nw. topic aangemaakt/kopietje gemaakt.![]()
In de OP staat trouwens een opmerking over tippen Tippen is verplicht! 10 to 15% is heel normaal!
Wij doen meestal zuiniger; op aanraden familie in de VS een fooi ongeveer gelijk aan de salestax("BTW"). Die is niet in iedere staat gelijk. http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States
Kom je meestal ergens op 6-8% uit.
Nog even mijn foto uit de laatste post van vorige topic.Omdat ie zo mooi is.
Oklahoma, gisteren
[ afbeelding ]
wat een ontzettend mooie foto. heb je die zelf gemaakt?quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 16:45 schreef Hyperdude het volgende:
Tot mijn schrik was ik de laatste poster in nr. 15. Maar ff nw. topic aangemaakt/kopietje gemaakt.![]()
Nog even mijn foto uit de laatste post van vorige topic.Omdat ie zo mooi is.
Oklahoma, gisteren
[ afbeelding ]
Prachtige foto!quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 16:37 schreef Hyperdude het volgende:
Nog veel last gehad van bosbranden? Omrijden enzo?
Oklahoma, gisteren.
[ afbeelding ]
Nee, niet zelf gemaakt.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 20:15 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
wat een ontzettend mooie foto. heb je die zelf gemaakt?
Was zelf in mei/juni in de VS en toen begon het bosbrandseizoen net. Natuur heeft daar regelmatig kleinere bosbranden, bv. door blikseminslag, nodig om grote bosbranden te voorkomen. Maar dit jaar fikt het wel een beetje veel en lang door de droogte.quote:The hot breath of August blew more trouble across parched Oklahoma on Friday as wildfires destroyed thousands of acres and forced evacuations of several nearby communities.
You could smell it. You could see it. And so could the animals.
Here on Bright Morning Farm in Sand Springs, I stood with our American Highland cattle and gazed to the west at a beautiful sunset fueled by someone else’s misfortune.
Dat valt wel mee! Wij waren er begin oktober en toen werd het overdag ruim boven de 25 graden ('s nachts wel heel koud), dus ik dacht in de zomer zal het wel bloedheet zijn.. Fijn dat het niet al te druk was! Zeker die busladingen vol met chinezen kunnen de ervaring in nationale parken aardig verpesten was onze ervaring...quote:Op zondag 5 augustus 2012 13:22 schreef exode het volgende:
In het vorige topic werd gevraagd of het niet te warm was in Yellowstone. Nee, sterker nog we hebben wat buitjes gehad. Maar dat zorgde voor rust op de populaire trailsWij met onze poncho's aan hadden soms het rijk alleen.
Maar het was elke dag tussen de buien door een graad of 20 a 25. Yellowstone was echt fantastisch, we waren er 2,5 dag maar kwamen tijd tekort. Hadden met gemak nog 2,5 dag kunnen blijven.
Ja, Old Faithful is altijd druk volgens mij. Daar komen sowieso al alle mensen die geen zin hebben om te wandelen of om te wachten op een onvoorspelbare geiserquote:Op zondag 5 augustus 2012 14:27 schreef Hyperdude het volgende:
Ach, op sommige plekken is het druk en op heel veel andere plekken is het leeg.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zelfde dag. Old Faithfull en Yellowstone Lake Hotel
Ik vond Old Faithfull tegenvallen....eerlijk gezegd. Was wel enorm onder de indruk van de andere geysers. Weet even de namen niet meer maar volgens mij heette er 1 grand geyser, die was indrukwekkender vond ik persoonlijk.quote:Op zondag 5 augustus 2012 14:40 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ja, Old Faithful is altijd druk volgens mij. Daar komen sowieso al alle mensen die geen zin hebben om te wandelen of om te wachten op een onvoorspelbare geiser. Ik vond Old Faitful zeker niet tot de meest indrukwekkende 'attracties' van YP vallen.
ik was in 2009 in amerika Amerika en toen was er een bosbrand bij bryce canyon was erg mooi zeker omdat de zon precies door die rookwolken heen scheen waardoor Bryce erg mooi verlicht was. de reisbegeleider was in ieder geval erg enthousiast zo had hij de canyon nog nooit gezien.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 22:32 schreef Hyperdude het volgende:
Was zelf in mei/juni in de VS en toen begon het bosbrandseizoen net. Natuur heeft daar regelmatig kleinere bosbranden, bv. door blikseminslag, nodig om grote bosbranden te voorkomen. Maar dit jaar fikt het wel een beetje veel en lang door de droogte.
Kiekje van mijzelf![]()
Canyonlands National Park, Moab, Utah.
[ afbeelding ]
Je slaat de VS iig niet helemaal overquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 09:54 schreef nelisb het volgende:
Lekker hoor! Geniet er allemaal van. Ik sla Californië maar eens over dit jaar. Na Miami in mei ga ik nu een week naar New York.
Stinken doet het er inderdaad, maar wel erg bijzonder. Dat er gewoon stoom of water uit de grond komt....ook de verschillende 'pools'. Yellowstone blijft op mijn lijstje staan, nog een keer terug.quote:Op zondag 5 augustus 2012 22:24 schreef Hyperdude het volgende:
Het stinkt zo die geysers. Na een paar uur was ik blij weer frisse lucht in te kunnen ademen.
Was ook tevreden de $500 per nacht kamers in Inn niet te hebben genomen. Lig je daar in die dure stank.
Heb vorig jaar een week een appartement gehuurd in Malibu.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 18:53 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Iemand nog tips voor een 'strandvakantie' in California? Wil begin september vertrekken.
Zou lekker Canarische eilanden doen ofzo, rij nu langs de Californische kust (hwy 1 van LA naar SF) en er zijn weinig stranden, echter wel prachtige kliffen en bergen. punt 2: water is 15 graden en temperatuur overall rond de 20 graden.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 18:53 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Iemand nog tips voor een 'strandvakantie' in California? Wil begin september vertrekken.
San Diego Bay is 21,6 gradenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 09:54 schreef polariteit het volgende:
k zou dan naar san diego en omgeving gaan, daar schijnt de golfstroom toch iets warmer water te creeeren.
Hoe is het? (hint voor meer details, als voorpretquote:Op woensdag 8 augustus 2012 04:43 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Zou lekker Canarische eilanden doen ofzo, rij nu langs de Californische kust (hwy 1 van LA naar SF) en er zijn weinig stranden, echter wel prachtige kliffen en bergen. punt 2: water is 15 graden en temperatuur overall rond de 20 graden.
Geen strandweer dus...
Ik kan LA-SF-Las Vegas warm aanbevelen. Dan kun je een aantal dagen in alle steden blijven en heb je genoeg tijd voor de nationale parken.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:35 schreef SnuggLe het volgende:
Oke, de vragen zullen al wel 100x gesteld zijn, maar bij deze alsnog: wat is beter/mooier/leuker, van LA via Las Vegas naar San Fransisco, of andersom (van San Fransisco naar LA)?
Hebben in september 3 weken. Willen Las Vegas en de nationale parken aandoen. Liefst meerdere dagen in Yosemeti.
Ik ben van LA tot LA gereisd, het lijkt me niet bijzonder spannend 2 keer Highway Number One te doen, als je ook andere dingen kunt doen. Ik zou in ieder geval een stop maken in Monterey voor het Monterey Bay Aquariumquote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:42 schreef SnuggLe het volgende:
Oke, maar ik begreep dat je beter kan eindigen in SF dan LA.
Met jou schema zou het LA-SF-Vegas worden en dan ...terug naar SF?
Ik begreep dat de kust tussen LA en SF heel relaxed was. Wil ik eigenlijk wel een paar dagen doorheen cruisen ja. Of mogelijk binnenlandse vlucht van Las Vegas naar het eindpunt...!?!
Hoe bedoel je precies? Tenzij je weer dezelfde kant op teruggaat rijdt je toch de weg aan beide kanten van het parkquote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:42 schreef SnuggLe het volgende:
Het schijnt namelijk dat de weg via yosemeti naar de ene kant beter is dan de andere kant op...ofzo.
Morro Bay is leuk, nog een echt vissersdorpje, Morro Rock is ook leuk om even te zien, verder is het niet zo groot dus niet heel veel te doen, maar genoeg om je een dagje mee te vermaken. Het ligt wel een stuk dichter bij LA dan bij SF.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 18:01 schreef ioko het volgende:
Wij hebben 1 nachtje, halverwege. Is Morro Bay een leuke overnachtingsplek?
Als je dezelfde punten aan doet maakt het niet heel veel uit waarschijnlijkquote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:35 schreef SnuggLe het volgende:
Oke, de vragen zullen al wel 100x gesteld zijn, maar bij deze alsnog: wat is beter/mooier/leuker, van LA via Las Vegas naar San Fransisco, of andersom (van San Fransisco naar LA)?
Hebben in september 3 weken. Willen Las Vegas en de nationale parken aandoen. Liefst meerdere dagen in Yosemeti.
Ik begreep dat de weg San Francisco - Yosemite - Las Vegas beter/mooier of juist minder zou zijn dan Las Vegas - Yosemite - San Francisco. Vandaar.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 05:34 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies? Tenzij je weer dezelfde kant op teruggaat rijdt je toch de weg aan beide kanten van het park
Die logica mis ik dan even, aangezien je dezelfde plekken bezoekt, dezelfde weg dus waarschijnlijk rijdt, alleen in een andere richting...?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:19 schreef SnuggLe het volgende:
[..]
Ik begreep dat de weg San Francisco - Yosemite - Las Vegas beter/mooier of juist minder zou zijn dan Las Vegas - Yosemite - San Francisco. Vandaar.
Dat is alleen maar logisch als je een andere weg kiest, toch? Of bedoel je dat het uitzicht vanuit Yosemite richting Death Valley mooier is dan als je met het uitzicht 'achter je' rijdt?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:19 schreef SnuggLe het volgende:
[..]
Ik begreep dat de weg San Francisco - Yosemite - Las Vegas beter/mooier of juist minder zou zijn dan Las Vegas - Yosemite - San Francisco. Vandaar.
Dat bedoel ik. Dat is dus de vraag; welke kant op is beter?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 08:26 schreef ioko het volgende:
[..]
Dat is alleen maar logisch als je een andere weg kiest, toch? Of bedoel je dat het uitzicht vanuit Yosemite richting Death Valley mooier is dan als je met het uitzicht 'achter je' rijdt?
Puur gezond verstand lijkt me dat het mooier is om vanuit de bergen (vanuit Yosemite) de vallei in te rijden, richting death valley, Las Vegas. Maar misschien moet je even doorzoeken, bijvoorbeeld op allesamerika voor een antwoord.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 09:28 schreef SnuggLe het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Dat is dus de vraag; welke kant op is beter?
We gaan maar 1 richting op.
Welke pas; geen enkel idee.
quote:Hi guys,
So much to see and so much to do in California! We've got 2,5 weeks to spend from our holidays and have made a simple itinerary. Would appreciate some help/tips etc!
- fly into Phoenix from Amsterdam (could also fly into LA, but maybe better to skip?)
- drive to South Rim Grand Canyon
- drive Bryce Canyon
- down to Las Vegas, spend some time there (daytrip to Hoover Dam as well)
- drive to Yosemite through Death Valley.
- after Yosemite, trying to get to the coast between LA and SF; San Luis Obispo
- spend some time at the coast/beaches
- go up to San Francisco, and spend some time there, before flying back to Amsterdam
LA is a big questionmark. Its easy to fly into LA from Amsterdam. But maybe Phoenix saves some (driving)time...and what is there to see betwee LA en Las Vegas?
Would also like to include Napa Valley, but i think its a bit off the track for us. And costs too much time.
Any tips appreciated. Also tips about lodging in Yosemite / Grand Canyon between 7 and 26 september. I know its the season and a lot of things are already full.
Thanks in advance!
Bram
Lijkt mij prima te doen, deze route, alleen de combi south-rim grand canyon --> bryce is een beetje een rare kink in je route. Denk dat je dan misschien beter zoals hyperdude de noordzijde kan pakken. Bryce lijkt me erg mooi, gaan wij ook heen in september, evenals Zion dat er niet zo ver vandaan ligt.quote:Op zondag 12 augustus 2012 21:40 schreef SnuggLe het volgende:
Is het wat om te vliegen op Phoenix, en dan de South Rim van de Grand Canyon te pakken, en vervolgens naar Vegas te gaan? Of moeten we Bryce echt meepakken? (via googlemaps is dit, met Bryce, 14 uur rijden. Oke, het wordt meer met tussenstapjes, maar het geeft mij een indicatie).
Daarna dan Death Valley, Yosemite, en dan via de kust tussen LA en SF naar San Francisco toe.
Los Angeles willen wij waarschijnlijk overslaan, aangezien ik daar geen bijzondere verhalen over hoor.
Zou dit schema een beetje te doen zijn in 2,5 week?
Heb op de ThornTree van Lonely Planet dit bericht gezet:
[..]
Wij hebben zelf gekozen voor de auto, omdat je daarmee sneller grote afstanden aflegt. Een camper is leuk, maar onhandig in grote steden, omdat je daar meestal toch in een hotel wilt zitten. In Canada hebben we wel in een camper rondgereden. Je kunt dan midden in de natuur op een camping staan. Het is wel een beetje camperen, aangezien het vrij krap is en je vaker zelf je eten kookt en 'last' hebt van warmte of kou.quote:Op maandag 13 augustus 2012 08:41 schreef SnuggLe het volgende:
Overigens: ik twijfel heel erg tussen auto en camper.
Twee weken camper = circa 1.800 euro.
Twee weken auto = circa 500euro.
Ja, de parken kan je beter met een camper doen (toch?!).
Ja, een auto is relaxter rijden en goedkoper.
What to do?
Het kostenverschil is overigens te verwaarlozen als je de overnachtingen en het iedere dag uit eten gaan meerekent.quote:Op maandag 13 augustus 2012 09:57 schreef SnuggLe het volgende:
Oa het kostenverschil ja. Maar denk dat het auto wordt.
Overnachtingen in steden zijn relatief duur (merk ik bij het plannen). Als je probeert om zo vaak mogelijk tussen grote parken/attracties in bijvoorbeeld een Motel6 te overnachten, bespaar je daar weer op.quote:Op maandag 13 augustus 2012 10:28 schreef SnuggLe het volgende:
Hoop dat we de kosten nog wat kunnen drukken met het eten en de overnachtingen door af en toe wat 'budget' te doen. Of een doggybag mee te nemen met die HUGE porties
Porties zijn in de VS vaak zo groot dat je na een lunch meestal niet eens echt een avondmaaltijd hoeft. En eten is sowieso al een stuk goedkoper dan hier (al wordt het verschil wel kleiner nu met de crappy dollarkoers)quote:Op maandag 13 augustus 2012 10:28 schreef SnuggLe het volgende:
Hoop dat we de kosten nog wat kunnen drukken met het eten en de overnachtingen door af en toe wat 'budget' te doen. Of een doggybag mee te nemen met die HUGE porties
Ga ik eens kijken, thanks.quote:[b]Op maandag 13 augustus 2012 10:34
Kan je trouwens niet naar Salt Lake City vliegen? Dan kan je eerst naar Bryce Canyon, dan North Rim en dan Vegas.
Je overdrijft nu wel flink. Er zijn wel wegen waar campers niet mogen komen, maar zo enorm veel zijn het er nou ook weer niet. De bussen waar jij het over hebt zijn allemaal van Amerikanen zelf, die veelal leven in hun camper en zo de hele US rondreizen. Dan is een auto wel eens handig, voor toeristen is dat helemaal niet van toepassing. Sterker nog, met z'n 2-en kun je een 4WD-camper huren waarmee je gewoon overal kunt komen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 10:34 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Ik zou geen camper doen. Er zijn veel wegen waar het nogal onhandig is om met een camper te rijden (helling, bochten) en zelfs wegen waar je niet in mag. We hebben dan ook onderweg veel campers (of eigenlijk nog iets groter, bijna bussen) gezien die een autotje aan het trekken waren voor dat soort uitstapjes.
Daar gekocht of meegenomen?quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:49 schreef polariteit het volgende:
Wij nemen gewoon een tent mee voor in de NP'sde hotels zitten daar al helemaal vol, en geen zin om na een lange dag in zo'n park nog 80 mijl te moeten rijden.
Hoezo overdrijf ik? Ik zei dat er veel wegen zijn waar het onhandig is (er staat ook een bordje bij van RV's not advised, dat zal niet zomaar zijn...) en zelfs wegen waar het niet mag. "Zelfs" is niet "enorm veel".quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:58 schreef Blik het volgende:
[..]
Je overdrijft nu wel flink. Er zijn wel wegen waar campers niet mogen komen, maar zo enorm veel zijn het er nou ook weer niet. De bussen waar jij het over hebt zijn allemaal van Amerikanen zelf, die veelal leven in hun camper en zo de hele US rondreizen. Dan is een auto wel eens handig, voor toeristen is dat helemaal niet van toepassing. Sterker nog, met z'n 2-en kun je een 4WD-camper huren waarmee je gewoon overal kunt komen.
Ook de steden hoeft helemaal geen probleem op te leveren. Wij zijn gevlogen op SF, hebben daar eerst 3 nachten in een hotel geslapen. In Las Vegas kun je gewoon op de Strip slapen bij Circus Circus en LA vonden we niet echt boeiend dus hebben we 2 nachten buiten LA overnacht zodat we een pretpark konden bezoeken.
Reserveer je dan wel een plek bij een campground of gewoon ergens een tent neerzetten? (weet niet of dat overal mag)quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:49 schreef polariteit het volgende:
Wij nemen gewoon een tent mee voor in de NP'sde hotels zitten daar al helemaal vol, en geen zin om na een lange dag in zo'n park nog 80 mijl te moeten rijden.
Je legt een verband tussen dat er "veel wegen" waar het afgeraden wordt om met de camper te rijden en dat er "veel campers" zijn met auto's speciaal voor dat soort uitstapjes. Daarin overdrijf je want het is gewoon niet zo. Dat soort campers zijn meestal van pensionado's die heel de US rondtrekken, die blijven vaak wat langer op een plek staan en hebben dan vervolgens de auto om makkelijk alles te bezoeken. Maar dat heeft niks met wegen te maken waar je als camper niet zou mogen komen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:19 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Hoezo overdrijf ik? Ik zei dat er veel wegen zijn waar het onhandig is (er staat ook een bordje bij van RV's not advised, dat zal niet zomaar zijn...) en zelfs wegen waar het niet mag. "Zelfs" is niet "enorm veel".
Ok, dat is waar, ik weet niet wat het verschil is tussen de verschillende soorten campers / RV's en of ze van toeristen zijn of van Amerikanen zelfquote:Op maandag 13 augustus 2012 15:33 schreef Blik het volgende:
[..]
Je legt een verband tussen dat er "veel wegen" waar het afgeraden wordt om met de camper te rijden en dat er "veel campers" zijn met auto's speciaal voor dat soort uitstapjes. Daarin overdrijf je want het is gewoon niet zo. Dat soort campers zijn meestal van pensionado's die heel de US rondtrekken, die blijven vaak wat langer op een plek staan en hebben dan vervolgens de auto om makkelijk alles te bezoeken. Maar dat heeft niks met wegen te maken waar je als camper niet zou mogen komen.
Ik ben zelf 2 keer in die regio geweest met de camper, en overal waar staat dat "RV not advised" is, is dat voornamelijk voor de grote lompe bussen die geen scherpe bochten kunnen maken. De RV's waar toeristen vaak mee rijden kunnen die wegen meestal (niet altijd!) gewoon pakken. Je weet hoe Amerikanen zijn, ieder risico vermijden zodat je geen claim aan je broek krijgt.
De steden was een reactie op anderen
Bij Falling Rocks wordt ik altijd wat angstig. Zeker in een convertiblequote:Op maandag 13 augustus 2012 15:39 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Ok, dat is waar, ik weet niet wat het verschil is tussen de verschillende soorten campers / RV's en of ze van toeristen zijn of van Amerikanen zelf.
Nu ik erover nadenk heb ik heel veel (teveel?) waarschuwingsbordjes gezien voor een hoop andere dingen (flash flood, falling rocks, heavy wind e.d.)
Genoten van je foto's van het relaxte rondje, voelde me even weer in de USA, ben alleen niet in NY geweest, wel op alle andere plekken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:41 schreef matthijst het volgende:
Zelf twee rondjes aan de westkust gedaan met de auto. Camper lijkt me helemaal niks (sowieso meer een hotelmannetje), maar heb een paar keer gezien dat ze met zo'n camper redelijk moeite hadden (stijle wegen in Yosemite, rokende remmen), zelfde richting Monument Valley, dat ik blij was dat we in een auto reden. Auto is ook net wat makkelijker om overal heen te rijden lijkt me (minder lomp).
Twee blogs:
- giga rondje, 6500km, zo'n beetje alle parken: http://mthalen.blogspot.com/
Kaartje
- relaxter rondje: LA, SF, Yosemite, Vegas (NYC): http://westcoastny2011.blogspot.com/
Kaartje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |