En dat was puur omdat bijbel? maar zo'n spelletje kan ik ook spelen.. Stalin, Mao en Hitler.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:37 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat is met de Bijbel en het christendom al zo. Kijk maar naar de Verenigde Staten en de indianen die uitgeroeid zijn.
Stalin, Mao en Hitler representeerden geen godsdienst.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:40 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
En dat was puur omdat bijbel? maar zo'n spelletje kan ik ook spelen.. Stalin, Mao en Hitler.
Ja, dat is het m nou juist.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:40 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Stalin, Mao en Hitler representeerden geen godsdienst.
Oh genoeg. Type de eerste regel maar in in goegel, dan zie je ze vanzelf. (Dat ontdekte ik ook pas nadat ik het gedaan had.)quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 21:10 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Is er ook een bron voor dit citaat?
Voor de goede orde: dat heb ik niet geschreven.quote:[..]
Waarom zeg je niets over de massamoorden van de Protestanten in andere werelddelen?
[..]
De Joodse Maccabeenstaat was ook bepaald onverdaagzaam.
Dat ook. Daarom vind ik de stelling ook een beetje vreemd.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 21:40 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Kijk, dan begreep ik je verkeerd. Voor alle drie de godsdiensten geldt overigens dat er altijd gelovigen zijn geweest die zich tegen het geweld hebben gekeerd.
Dat hangt er nogal van af wie je met "we" bedoelt?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:21 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Oke, maar dan nog blijft mijn standpunt staan dat we niet beter af waren zonder een bijbel.
De mensheid, en persoonlijk denk ik dat religie ons meer in toon heeft gehouden dan tot geweld aangezet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat hangt er nogal van af wie je met "we" bedoelt?
En wat je denkt dat het alternatief zou zijn, maar dat wordt wel erg speculatief.
Nee, dat denk ik niet. Oog om oog, tand om tand is een regel uit de bijbel.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:34 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Het recht van de sterkste zou gelden, letterlijk.
Israël verdedigd zichzelf.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:37 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Oog om oog, tand om tand is een regel uit de bijbel.
Israel, de staat die zich presenteert als gebaseerd op joodse waarden, hanteert het recht van de sterkste in zijn betrekkingen met de buren. Evenals de VSvA, trouwens. Beiden hebben het vedrag over oorlogsrecht ook niet getekend.
Wat zou gelden zonder bijbel was de notie, dat je anderen moet behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. De Bond Zonder Naam: Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet.
Over de mensheid heeft Metal je al van repliek gediend, geloof ik.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:35 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
De mensheid, en persoonlijk denk ik dat religie ons meer in toon heeft gehouden dan tot geweld aangezet.
Hier kunnen we eindeloos over doorgaan inderdaad, maar je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:45 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Over de mensheid heeft Metal je al van repliek gediend, geloof ik.
Ik ben het niet met je eens: ik denk dat religie uiteindelijk geen aantoonbaar verschil heeft gemaakt.
Diverse niet-religieuze levensbeschouwingen hebben ook tot uitwassen geleid. En tot heldhaftige opofferingen.
Maar we zitten met de wereld waar we mee zitten, dus speculaties over wat had kunnen zijn zijn tamelijk nutteloos.
Jaja, dat geklets kennen we. En heel dom, want het roept alleen maar meer weerstand op.quote:
Het nieuwe testament. inderdaad.quote:Wat zou gelden zonder bijbel is ook gewoon het recht van de sterkste en iedereen voor zichzelf. Zegt de bijbel juist niet dat je om elkaar moet geven?
Het nieuwe testament ken ik niet, het oude wel.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jaja, dat geklets kennen we. En heel dom, want het roept alleen maar meer weerstand op.
[..]
Het nieuwe testament. inderdaad.
En, dat moet ik wel zeggen, in het oude testament heb ik ook wel gelezen hoe je de vreemdeling moet binnenhalen. Maar vooral over opdrachten van god om andere volkeren volledig uit te moorden en over acties van god om delen van zijn eigen volk in een afgrond van vuur te storten.
Overigens spreekt Paulus in het nieuwe testament nogal eens strijdlustige taal.
Hulpvaardigheid en onbaatzuchtig optreden komt ook al onder dieren voor en zit dus kennelijk ingebakken in het leven. De bijbel is dus alleen maar een codificatie daarvan.
Gewoon humanisme en rustig nadenken leidt tot dezelfde 10 geboden als in de bijbel staan, behalve dan die over de naijverige god.
Ow, moeten ze zich overgeven? Denk je dat alle joden dan vredig naast de Arabieren mogen leven?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jaja, dat geklets kennen we. En heel dom, want het roept alleen maar meer weerstand op.
Dat klopt, te weinig mensen weten dat het evangelie van Thomas ook een best betrouwbaar evangelie is voor wat Jezus Christus gezegd heeft.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:59 schreef Krabs2.0 het volgende:
Ik heb mijzelf weleens verdiept in Gnostisch Christendom, en ik moet zeggen dat het erg interessant is. TS moet begrijpen dat veel wat in de bijbel staat maar een klein deel is van de bestaande testamenten en niet door Christus zelf is geschreven. Het is slecht geïnterpreteerd door zijn discipelen. Het is jammer dat zijn volgelingen op een vaak verkeerde manier in zijn voetsporen proberen te treden.
Het hele nieuwe testament is bijgewerkt door de eeuwen heen door verschillende schrijvers.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:59 schreef Krabs2.0 het volgende:
Ik heb mijzelf weleens verdiept in Gnostisch Christendom, en ik moet zeggen dat het erg interessant is. TS moet begrijpen dat veel wat in de bijbel staat maar een klein deel is van de bestaande testamenten en niet door Christus zelf is geschreven. Het is slecht geïnterpreteerd door zijn discipelen. Het is jammer dat zijn volgelingen op een vaak verkeerde manier in zijn voetsporen proberen te treden.
Dat zeg ik niet!quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:57 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Ow, moeten ze zich overgeven? Denk je dat alle joden dan vredig naast de Arabieren mogen leven?
Volgens mij, ik weet niet zeker. Is de kerk die het minst gecorrumpeerd is en het dichts bij gnostisch christendom komt ofwel de Koptische Kerk of de Assyrische Kerk.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:00 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat klopt, te weinig mensen weten dat het evangelie van Thomas ook een best betrouwbaar evangelie is voor wat Jezus Christus gezegd heeft.
Als joden niet militant zouden zijn daar en de Palestijnen gewoon normaal zouden behandelen zouden Arabieren inderdaad een stuk minder weerstand tegen Joden hebben. Waar denk je dat dat antisemitisme vandaan komt? In moslimstaten werden joden in de middeleeuwen gerespecteerd, met het nationalisme en de staat Israël kwam daar verandering in, begrijpelijk, want als iemand je land zomaar inneemt, ben je daar boos op. In het geval van Joden, kan dat leiden tot jodenhaat. Ik zeg niet dat het goed is, antisemitisme vind ik heel slecht, maar ik kan wel begrijpen waarom ze antisemitisch zijn. Het lijkt mij beter als Joden en Palestijnen vredig konden samenleven, maar door het geweld van beiden, Joden die zich superieur voelen en Palestijnen die bomaanslagen plegen komt het daar niet van. Ook zolang Joden Palestijnen uitmoorden zoals in Dar Yassin in 1948 is gebeurd, zal er niet veel veranderen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:57 schreef Ga.aguyim het volgende:
[..]
Ow, moeten ze zich overgeven? Denk je dat alle joden dan vredig naast de Arabieren mogen leven?
Dan doen ze ook. Hoe zouden ze het anders moeten doen?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet!
Het geklets dat Israel zich verdedigt, bedoel ik.
Wat ik sowieso raar vind zijn de Ashkenazi joden, deze Joden komen niet oorspronkelijk uit Israel zoals de Mizrahi joden maar bestaan uit een bekeerd Turks volk (de khazars meen ik) die zich met Europeanen vermengd hebben en dus helemaal geen connectie met Palestina hebben. Dit zijn ook vaak zeer orthodoxe of zionistische joden, wat het een vrij aparte kwestie maakt.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet!
Het geklets dat Israel zich verdedigt, bedoel ik.
Waarom denk je dat ze militant zijn? ze worden aangevallen door iedereen om zich heen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:02 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als joden niet militant zouden zijn daar en de Palestijnen gewoon normaal zouden behandelen zouden Arabieren inderdaad een stuk minder weerstand tegen Joden hebben. Waar denk je dat dat antisemitisme vandaan komt? In moslimstaten werden joden in de middeleeuwen gerespecteerd, met het nationalisme en de staat Israël kwam daar verandering in, begrijpelijk, want als iemand je land zomaar inneemt, ben je daar boos op. In het geval van Joden, kan dat leiden tot jodenhaat. Ik zeg niet dat het goed is, antisemitisme vind ik heel slecht, maar ik kan wel begrijpen waarom ze antisemitisch zijn. Het lijkt mij beter als Joden en Palestijnen vredig konden samenleven, maar door het geweld van beiden, Joden die zich superieur voelen en Palestijnen die bomaanslagen plegen komt het daar niet van. Ook zolang Joden Palestijnen uitmoorden zoals in Dar Yassin in 1948 is gebeurd, zal er niet veel veranderen.
Onzin dat ze afstammen van de khazaren.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:05 schreef Krabs2.0 het volgende:
[..]
Wat ik sowieso raar vind zijn de Ashkenazi joden, deze Joden komen niet oorspronkelijk uit Israel zoals de Mizrahi joden maar bestaan uit een bekeerd Turks volk (de khazars meen ik) die zich met Europeanen vermengd hebben en dus helemaal geen connectie met Palestina hebben. Dit zijn ook vaak zeer orthodoxe of zionistische joden, wat het een vrij aparte kwestie maakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |