Berlin Grunauer Kreuz, Dinsdag 24 juli 2012
![7698534830_52b65c464d_z.jpg]()
Op de ochtend van dinsdag 24 juli 2012 spotte ik twee oude groene Holzrollers van de EGP op de Greifswalder Strasse in Berlijn, waar altijd vele cementwagens staan. Navraag bij het treinpersoneel leerde dat de trein een klein uur later zou vertrekken vanaf de Greifswalder Straße via Kreuz Karow en de Berliner Außenring naar Schönefeld Flughafen en verder naar Deuna. Zodoende kon de trein opgewacht worden ter hoogte van Grunauer Kreuz. Ruim een half uur na vertrek passeerden de oude Holzrollers van de EGP de DP 60 en 61 met de bont samengestelde DGS 95350 bestaande uit Uacs'n van oa VTG en Dyckerhoff, Ucs'n en enkele Res's en schuifwandwagens. De cementwagens worden in Deuna weer beladen, benodigd voor het bijna gereed gekomen nieuwe vliegveld Berlin-Brandenburg International.
Berlin Warschauer Strasse, Vrijdag 27 juli 2012
![7703414478_2eb0ce2bfb_z.jpg]()
De S-Bahn Berlin ligt momenteel ernstig onder vuur. Vertraging, uitval van treinen en slecht onderhoud doen de DB-dochter langzamerhand de das om. Reden voor de politiek om te starten met een aanbesteding. Als forens of toerist moet je maar hopen dat het allemaal beter wordt naderhand. Door de vele problemen rondom de S-Bahn rijden veel treinen in kortere samenstelling. Een trein bestaande uit vier of zes bakken is dagelijkse kost. In het fraaie ochtendlicht van vrijdag 27 juli 2012 passeerden daarentegen de uit acht bakken bestaande S75 van Spandau naar Wartenberg, met aan kop de 481 239. Op de achtergrond de nieuwe concertdôme van Berlijn, de O2-Arena.
Berlin Westend, Vrijdag 27 juli 2012
![7703567636_29dca443ab_z.jpg]()
In verband met de vrijdagmiddag drukte zet de DB diverse extra Intercity-treinen in door heel Duitsland, om aan de vervoersvraag te kunnen voldoen. Hiervoor zijn natuurlijk ook extra loks benodigd op de diverse opstelterreinen. Zodoende wordt op vrijdagochtend 27 juli 2012 met Lr78513 planmatig twee 101'en meegenomen. Omdat de trein verder uit de Eurocity 43 naar Warschau bestaat en de PKP lok normaliter moet omlopen in Grunewald, wordt de lok nu achterop meegenomen en trekken beide 101'en de trein langs de Epiphanienkirche. Gelukkig zat de 101 060 (60 jaar Bundespolizei) voorop, daarachter de 101 057.
Berlin Zoologischer Garten, Zaterdag 28 juli 2012
![7703848130_7da22e18f5_z.jpg]()
Op de lijn RE2 van Cottbus naar Wismar rijden sinds dit jaar de ex-DB Schenker Taurussen van de serie 182. De 4 of 5 Dosto rijtuigen zijn voor deze sterke loks een peulenschil. De DB 182 013 is zojuist vertrokken uit Berlin Zoologischer Garten als RE 37378 naar Wismar. Berlin Zoo, zoals het in de volksmond genoemd wordt, ligt centraal in voormalig West-Berlijn maar heeft sinds de opening van het nieuwe Hauptbahnhof vrijwel al haar Fernverkehr verloren. De Taurussen zullen nog tot december van dit jaar de treinen van de lijn RE2 van tractie voorzien, daarna begint de nieuwe concessie met treinstellen van het type Talent-2.
Berlin Warschauer Strasse, zondag 29 juli 2012
![7704040166_3cc8b256ba_z.jpg]()
De enige regenbui van de 10 daagse trip naar Berlijn viel precies toen de aangekondigde Rheingold door Berlijn reed. Museumlok E10 1239 van DB heeft op zondag 29 juli 2012 de Rheingold DPE 5824 uit Poznan in Frankfurt/Oder opgepikt en zet via de Berlijnse Stadtbahn koers richting Köln Hauptbahnhof. Tijdens een flinke stortregenbui passeert de trein, die helaas twee Belgische rijtuigen als versterking achter de lok had, hier ter hoogte van S-Bahnhof Warschauer Straße. Een klein uur later zaten we weer heerlijk in het zonnetje op een terras!
Berlin Hauptbahnhof, maandag 30 juli 2012
![7705596034_f19f81b473_z.jpg]()
Door een bovenleidingstoring tussen Budapest en de Hongaars-Slowaakse grens moesten de Tsjechische spoorwegen (CD) op maandag 30 juli 2012 een reserve wagenpark inzetten op Eurocity 174 tussen Sturovo en Hamburg-Altona. Bij hoge uitzondering werden de oude witgroene rijtuigen van stal gehaald en samen met een gemoderniseerd 1e klas rijtuig vanaf de genoemde grensplaats ingezet. Vanaf Dresden mocht de DB 101 028 (800 Jahr Anhalt) de trein richting de Hanzestad rijden. Om onbekende redenen mocht de trein niet door de Nord-Süd-tunnel naar het Hbf(tief) rijden. Om toch het Hauptbahnhof te kunnen bereiken wordt de trein daarom omgeleid via Schönefeld Flughafen, Ostbahnhof en de Berlijnse Stadtbahn. Met een al aardig kops zonnetje arriveert de trein hier op Berlin Hauptbahnhof, na de passage van de overbekende Fernsehturm op het Alexanderplatz, op de rechterachtergrond te zien.