En voor slechts 25.000quote:Op woensdag 8 augustus 2012 14:57 schreef JDude het volgende:
[..]
Een C30 is nog best klein.... voor een Volvo
Dan nog heeft het er niet mee te maken.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 13:56 schreef ace_eleven het volgende:
[..]
Dat jij een auto waarschijnlijk meer ziet als lustobject waar je gaaf mee kan doen en anderen die al jaren auto rijden een auto misschien wel als functioneel nuttig en misschien zelfs wel noodzakelijk apparaat zien om hun dagelijks leven mee door te kunnen komen. Beetje kort door de bocht (saw what I did there) om in 1x in een afgunst-modus te schieten als je het verhaal erachter niet kent, maar ja, open maar een topic in KLB als je hier verder over wilt discussieren
Precies !quote:Op woensdag 8 augustus 2012 18:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
klein en degelijk -> daihatsu cuore
klein en veel waar voor je euro -> kia
quote:Op woensdag 8 augustus 2012 18:59 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
PONkwaliteit uit het verleden biedt geen enkele garantie voor de toekomst
Toch komt de UP! in veel testen allemaal wel goed uit de verf, wat is dat PON eigenlijk en hoe kom je aan die info mbt service etc?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:03 schreef Revolution-NL het volgende:
VW (of eigenlijk VAG) zijn een beetje de auto's in de categorie waar vroeger de franse auto's in zaten denk hierbij aan de Laguna rond 2002.
Alleen heeft VW een uitstekende marketing campagne gestoelt op betrouwbaarheid en degelijkheid uit het verleden.
Gelukkig komen steeds meer mensen erachter dat een groot deel van de producten uit de VAG stal niet zo degelijk is als ze prediken en waarbij de service ook nog eens bar slecht is(hoor de vele klachten over coulance en garantie afhandelingen vannuit PON)
Maar ach... je hebt wel premium materialen op je dashboard. Dat is ook wat waard
Hoewel... onlangs nog in de showroom geweest om de nieuwe Jetta te bekijken, het lijkt wel of het interieur door blinde chinezen inelkaar is genaait
Dat de UP! goed uit veel testen komt zegt uiteraard niets over de kwaliteit / betrouwbaarheid van de auto, alleen dat het autootje door de journalisten schijnbaar ervaren wordt als een goed rijdende auto.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 15:04 schreef ace_eleven het volgende:
[..]
Toch komt de UP! in veel testen allemaal wel goed uit de verf, wat is dat PON eigenlijk en hoe kom je aan die info mbt service etc?
Dat kun je inderdaad wel aan Volkswagen overlaten.quote:Ik heb ook wel eens een testrit gemaakt in de Up! en het voelt allemaal wel lekker ouderwets Duits degelijk, en zo ziet eigenlijk alles in en op die auto er van dichtbij ook wel uit. Reed verder ook wel lekker.
Dacia scoort inderdaad erg goed. Mede door de oudere technieken die ze gebruiken, maar wel techniek die zich al heeft bewezen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:17 schreef Breaker.Faker het volgende:
Het is jammer dat veel mensen nog steeds denken dat een A merk nog steeds het beste is.
Ik moet er niet aan denken om steeds naar de garage moeten voor een defect onder garantie.
Dacia staat op nummer 1 als het gaat om betrouwbaarheid. Dit is 1 van de goedkope merken op de markt. En zeker gaan A merk dit zie de laatste tijd bij veel meer dingen.
Probleem met VAG is dat het zo gewild is, en dat er heel veel verkocht worden. Hierdoor zijn er dus ook veel meer klachten vaak, maar ik betwijfel of, als je het in verhouding zet tot aziatische/franse merken ofzo het best meevalt.. (hoewel ze wel een enorme faal hebben gemaakt: de TSI..quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:03 schreef Revolution-NL het volgende:
VW (of eigenlijk VAG) zijn een beetje de auto's in de categorie waar vroeger de franse auto's in zaten denk hierbij aan de Laguna rond 2002.
Alleen heeft VW een uitstekende marketing campagne gestoelt op betrouwbaarheid en degelijkheid uit het verleden.
Gelukkig komen steeds meer mensen erachter dat een groot deel van de producten uit de VAG stal niet zo degelijk is als ze prediken en waarbij de service ook nog eens bar slecht is(hoor de vele klachten over coulance en garantie afhandelingen vannuit PON)
Maar ach... je hebt wel premium materialen op je dashboard. Dat is ook wat waard
Hoewel... onlangs nog in de showroom geweest om de nieuwe Jetta te bekijken, het lijkt wel of het interieur door blinde chinezen inelkaar is genaait
Hyundai en Kia zijn wel in opmars ik Europa. En ik denk mede omdat een hoop modellen ontworpen zijn door Peter Schreyer in Duitsland en gebouwd in Tsjechië. Dus een product speciaal geproduceerd voor Europa. (denk aan de i serie van Hyundai, de Kia Venga/Picanto/Cee'd etc)quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Net als Hyundai en Kia bijvoorbeeld, beide merken worden ook nog niet altijd als volwaardig beschouwd maar scoren qua betrouwbaarheid ook bovengemiddeld goed.
1 liter per 2000km valt bij ieder merk binnen de max norm. Dat is om zich in te dekken. De ene motor is de andere niet...quote:Op donderdag 9 augustus 2012 19:38 schreef lezut het volgende:
De nukken van een importeur zegt niet zoveel over de kwaliteit van de auto, maar wat dat betreft heeft VAG het met Pon niet echt lekker voor elkaar in Nederland... Ze houden daar bijv. doodleuk vol dat het normaal is dat een hagelnieuwe auto 1 liter olie op 2000 km verbruikt(yep, idd, TSI)
Maar die verhalen zingen al jaren rond volgens mij... maarja ze zouden daar in Leusden hun top 10 quote500 notering maar kwijtraken.
Gelukkig ben je zelf wijs genoeg gezien je usernamequote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
1 liter per 2000km valt bij ieder merk binnen de max norm. Dat is om zich in te dekken. De ene motor is de andere niet...
Ik werk bij een vag dealer maar heb niets gehoord over veel olieverbruik bij tsi motoren. Wel over de ketting maar dat is een bepaalde serie die er last van hebben.
Renault is best een betrouwbaar merk. In de 4 jaar heb ik geen onkosten gehad aan de Renault alleen maar slijtage maar dat hoort erbij en ik ken er nog paar voorbeelden noemen.\quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 02:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
Werkelijk waar maar er bestaat een betrouwbare Renault.![]()
Een Twingo 2, staat op Clio 2 onderstel, rammelt niet, weinig electronica.
ik heb een franse wagen gehad. wat een ramp was dat!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:09 schreef Breaker.Faker het volgende:
[..]
Renault is best een betrouwbaar merk. In de 4 jaar heb ik geen onkosten gehad aan de Renault alleen maar slijtage maar dat hoort erbij en ik ken er nog paar voorbeelden noemen.\
Jammer dat veel mensen weer gaan zeggen dat franse techniek is en dat het minder is. Vaak zijn het de mensen die nooit een franse auto hebben gehad en hebben gelijk een oordeel wat niet klopt.
Ik heb een renault uit het zogenaamde 'rampjaar 2002'. Heeft nu 270.000 op de teller en still going strong.. Maar ja die vooroordelen he? die blijf je houden omdat sommigen die onzin blijven geloven. Maar door die vooroordelen kun je tweedehands renaults voor een appel en een ei kopen. Dus eigenlijk moeten die vooroordelen lekker blijven, scheelt mij in de portemonneequote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb een franse wagen gehad. wat een ramp was dat!
motorisch zijn veel renaults prima. electronisch is de kwaliteit toch vaak wat minder.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:30 schreef the85mc het volgende:
[..]
Ik heb een renault uit het zogenaamde 'rampjaar 2002'. Heeft nu 270.000 op de teller en still going strong.. Maar ja die vooroordelen he? die blijf je houden omdat sommigen die onzin blijven geloven. Maar door die vooroordelen kun je tweedehands renaults voor een appel en een ei kopen. Dus eigenlijk moeten die vooroordelen lekker blijven, scheelt mij in de portemonnee
Daarom tweedehandsquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
motorisch zijn veel renaults prima. electronisch is de kwaliteit toch vaak wat minder.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:09 schreef Breaker.Faker het volgende:
[..]
Renault is best een betrouwbaar merk. In de 4 jaar heb ik geen onkosten gehad aan de Renault alleen maar slijtage maar dat hoort erbij en ik ken er nog paar voorbeelden noemen.\
Jammer dat veel mensen weer gaan zeggen dat franse techniek is en dat het minder is. Vaak zijn het de mensen die nooit een franse auto hebben gehad en hebben gelijk een oordeel wat niet klopt.
Mijn moeder heeft ook zo'n Fransoos uit 2001, wat een rotding zeg.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb een franse wagen gehad. wat een ramp was dat!
Zegt weinig over veel dingen.quote:Op zondag 12 augustus 2012 00:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
http://www.skodaforum.nl/(...)aar-de-uk-19769.html
Citigo auto van het jaarBeat that
tsi was een leuke jaquote:Op zondag 12 augustus 2012 11:52 schreef Breaker.Faker het volgende:
Dat is hetzelfde dat de TSI engine of the year is geworden. Het zegt helaas niets over de kwaliteit.
Dat zijn dezelfde mensen die zeggen dat italiaanse auto's niet deugen.quote:Jammer dat veel mensen weer gaan zeggen dat franse techniek is en dat het minder is. Vaak zijn het de mensen die nooit een franse auto hebben gehad en hebben gelijk een oordeel wat niet klopt.
Kijk eens aan. Wat zit er allemaal op en aan dit autootje?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:49 schreef Leipo666 het volgende:
ik weet niet of TS al een keuze heeft kunnen maken, maar wij hebben dit weekend een nieuwe Hyundai i10 1.1 i-Drive Cool gekocht voor 9100euro (was een leuke aanbieding)
m'n vriendin is heel tevreden met dit karretje
Bedankt!quote:Op zondag 12 augustus 2012 13:30 schreef davidov2009 het volgende:
Het moeilijke van beelden van automerken is dat je beeld eigenlijk altijd achterhaald is als het gaat om kopen van een nieuwe auto.
Franse auto's van 2000 zijn niet die van 2010, VW's van 2000 zijn niet de VW's van 2011. Hoe betrouwbaar een Franse auto uit 2012 is, weten we pas goed in 2017. Dat Renauls uit 2000 roesten als spijkers in zeewater heb je niks aan dus. Als model X wat opstartproblemen heeft in de eerste 3 jaar, die allemaal worden opgelost, is hun imago voor ons nú verknald, maar misschien blijken het over 10 jaar oerdegelijke wagens.
Naar mijn idee zijn automerken gewoon erg naar elkaar toe aan het kruipen als het gaat om betrouwbaarheid; regressie naar een gemiddelde. VAG stond hoog, daalt, Franse/Koreaanse/Italiaanse auto's waren regelmatig rommel (m.n. in jaren '90 en begin jaren '00), anno nu zou ik een Alfa Romeo Mio net zo hoog inschatten als een VW Golf.
Wat nog wél beter zichtbaar is dan betrouwbaarheid is:
1. Uitrusting, kosten van meeropties
2. Kwaliteit van afwerking en rijervaring
3. Kosten van standaard onderhoudsbeurten
4. Afschrijving
Op 1 scoren de Koreanen erg goed, maar op 2, 3, 4 matig tot belabberd.
Voorbeeld kwaliteit van afwerking/rijervaring: Hyundai i10 heeft zo'n ongevoelig koppelingspedaal dat afslaan voor het stoplicht je 2e natuur wordt, de versnellingsbak is met 1 vinger te bedienen en voelde eigenlijk precies zo aan als mijn Logitech racestuurtje voor bij de pc. De stuurbekrachtiging is zo overdreven licht dat als er een spin aan de linkerkant van het stuur naar beneden abseild je auto constant naar links trekt. Totaal geen gevoeld dat wielen verbonden zijn met dat grote ronde ding voor je. Leuk die 5 jaar garantie dan, maar je moet er ook in willen rijden. De oude Picanto was net zo, die nieuwste kan ik nog geen uitspraken over doen![]()
In ieder geval wat is de staat van die Koreaanse auto's ná hun garantietermijn van 5-7 jaar? Rammelt de boel er op los (maar werkt het nog wel) of misschien krijgen ze in de daaropvolgende jaren wel enorme kostenposten en is hun restwaarde nihil. Niemand kan het zeggen.
Voorbeeld Afschrijving: Een goede Toyota Corolla van 10 jaar oud is nog steeds 4000-5000 waard, de klasse-gelijke Hyundai Accident eh... Accent nog geen 2500.
Ik zou persoonlijk proef gaan rijden in een uit de Up-groep (maar koop bij het submerk die de meeste opties op doet voor de laagste prijs), de nieuwe Picanto en de Twingo. Normaliter ook de Cuore, maar inderdaad af te raden nu Daihatsu weggaat uit NL (uiteraard claimen ze dat de aftersales gewoon blijft, en men is verplicht 10 jaar lang onderdelen te leveren, maar zal restwaarde niet heel goed doen).
Maak je beslissing op rijervaring, hoe praktisch de auto is, prijs/optie/uitrusting verschil enz. Ik zou me niet zo druk maken over minieme verschillen in betrouwbaarheid in deze klasse. Een betrouwbaarheidsvoordeel voor de één wordt waarschijnlijk gecompenseerd door luxere materialen en lagere afschrijving in de ander.
Neem vooral een TSI, Duitse top kwaliteit!quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:33 schreef egeltje1985 het volgende:
Heej allemaal! Nog geen keus gemaakt, maar op vakantie geweest. De hyundai heb ik wel naar gekeken maar vond ik tegenvallen. Komende zaterdag ga ik weer proefritten maken. Mijn vader wilde ook kijken naar de VW Polo. Stukje groter dus.
ff copy/pasta:quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Kijk eens aan. Wat zit er allemaal op en aan dit autootje?
Dat klinkt als een goede deal.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:45 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ff copy/pasta:
5 jaar Fabrieksgarantie
ABS en EBD
Airbags voor
Airconditioning
Bumpers in carrosseriekleur
Buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur
Centrale portiervergrendeling
Dakspoiler met geïntegreerd derde remlicht
Elektrisch bedienbare ramen voor
Hoofdsteunen achter
In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
Radio/CD/MP3 speler met AUX/USB-aansluiting en 6 luidsprekers
Stuurbekrachtiging
Metallic lak
en een 4-cilinder 1.1 ipv een 3-cilinder 1.0 motor
en die 9100 is inclusief alle bijkomende kosten zoals rijklaarmaken, leges, volle tank, pechpakket, etc.
dat vonden wij ook dus we hoefden er niet lang over na te denkenquote:Op woensdag 29 augustus 2012 13:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat klinkt als een goede deal.
Oeh, een Polo is wel een erg goede keus dan, zou je erg veel plezier aan hebben: Zijn erg fijne auto's..quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:33 schreef egeltje1985 het volgende:
Heej allemaal! Nog geen keus gemaakt, maar op vakantie geweest. De hyundai heb ik wel naar gekeken maar vond ik tegenvallen. Komende zaterdag ga ik weer proefritten maken. Mijn vader wilde ook kijken naar de VW Polo. Stukje groter dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |