abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 1 augustus 2012 @ 17:52:46 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114956344
Het is een percentage van een percentage, die uitstoot door oldtimers. Uiteindelijk is dat dus vrijwel nihil. En als die oldtimers massaal de bult op gaan komen er weer andere auto's voor in de plaats. En de productie daarvan is zwaar vervuilend. Uiteindelijk kan je dus beter door blijven rijden in je oldtimer.

Die Haagse Harry's moeten eens verder kijken dan alleen de uitlaat van de auto's.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:54:27 #32
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114956405
quote:
4s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:41 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Kun je beter beginnen met mensen te weren. Minder overbevolking = minder verkeer = minder irritatie zoals mensen die zeiken over auto's/uitstoot ;).
^^ Dat. Elk gebouw dat wordt afgeschreven in de binnenstad zou vervangen moeten worden door een nieuw gebouw buiten de stad. Meer ruimte, minder opproppen van mensen.
censuur :O
pi_114958556
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

^^ Dat. Elk gebouw dat wordt afgeschreven in de binnenstad zou vervangen moeten worden door een nieuw gebouw buiten de stad. Meer ruimte, minder opproppen van mensen.
Dat werkt niet want dan moeten mensen weer verder reizen (namelijk naar de stad waar ze dan niet meer in wonen). Bovendien zijn steden bijzonder efficiënt in velerlei opzichten. Het is juist urbanisatie dat bevordert moet worden. Mensen in de stad hebben veel minder auto's. Het zijn vooral diegenen van buiten de stad die het nodig vinden om met de auto (binnen)steden op te zoeken of met 130 langs de steden te scheuren.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 20:39:23 #34
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_114963732
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:14 schreef mvdejong het volgende:
Beahlve dat het natuurlijk niets met vervuiling te maken heeft, maar alles met de Staat die weer gefrustreerd is dat een regeling die de Staat geld kost ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Dat inderdaad.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 1 augustus 2012 @ 20:42:17 #35
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_114963913
quote:
15s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen rijden zulke auto's omdat ze belastingvrij zijn. Hoog tijd om dat te veranderen. Start vanaf 2014 met het heffen van (reguliere) motorrijtuigenbelasting op die auto's. En zet het geld dat daarmee wordt verdiend in om energiezuinige rijders te belonen, door gedeeltelijke of volledige belastingvrijstelling.
Kortom, de leaserijders. Ik ken weinig mensen die een hybride kopen.

Ik ken wel genoeg mensen die daar geen geld voor hebben.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_114963954
quote:
4s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:11 schreef r8v2 het volgende:
Wat al dertig keer aangedragen is:

- Aandeel oldtimers op totaal auto's is te verwaarlozen
- Aandeel oldtimers op totaal vrachtauto's is zelfs te verwaarlozen en die produceren sowieso veel meer CO2
- Oldtimers hebben zowel in NL als in het buitenland al minstens 25 jaar wegenbelasting opgeleverd en dat geld zien we niet eens terug in onze infrastructuur
- Meeste rijden op LPG, dat schoner is dan benzine/diesel
- Aandeel CO2 van verkeer op totale productie door mensheid is 1%

Dus elke maatregel is alleen maar om de staatkas te spekken.
- Dat het aantal weinig is, maakt de vervuiling per auto niet minder. En het is ook geen reden om ze geen belasting te laten betalen
- Vrachtauto's hebben een maatschappelijke functie die oldtimers meestal niet hebben, namelijk ervoor zorgen dat producten in winkels terechtkomen.
- Hoe lang een auto belasting heeft opgeleverd, zegt niks over hoe lang de huidige eigenaar erin rijdt. Ook wordt de vervuiling er niet minder om. Sterker nog: die is juist meer dan bij moderne auto's.
- Met LPG kun je eventueel rekening houden in de hoogte van de belastingen. Rijden moderne auto's op LPG belastingvrij?
- Klopt dat het aandeel nihil is. Klopt dat het is bedoeld om de staatskas te spekken. Maar er blijft geen enkel argument overeind waarom gewone auto's wél belasting moeten betalen en oldtimers niet.
pi_114964505
Laat iedereen die een nieuwe auto koopt eerst maar wegenbelasting betalen. Wegen-belasting, tegenwoordig kan je het beter milieu belasting noemen....
pi_114964785
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:09 schreef RemcoDelft het volgende:
De huidige belastingvrijstelling voor oldtimers is bedoeld om de hobby van sommige mensen te subsidieren. Sowieso zie ik geen reden waarom een hobby dergelijke vrijstellingen zou moeten krijgen.
Het is ten eerste geen subsidie. Ten tweede was het voor oude classic cars zeg maar. Voor degene die er bijna niet mee reden. Die heel af en toe even een rondje deden.

Een 26 jaar ouwe auto is nog geen oldtimer. Dat is een ouwe kutbak. Dat is het probleem.

quote:
Milieuzones daarentegen vind ik een slecht idee, en met name symboolpolitiek. Elk voertuig dat op de weg mag rijden, zou gewoon overal moeten mogen rijden.
Ik vind dat als je wegenbelasting betaald dat je ook overal mag parkeren. Nog meer gezever van je?
quote:
En wat Utrecht betreft: als je daar in de binnenstad iets ruikt zijn het DIESELBUSSEN, vaak met hele oude (en zware) motoren, die massaal vervuilen in het hart van de stad. En waarom? Om mensen vanuit het station in het centrum naar buiten het centrum te brengen... Bouw dat station dan niet in het centrum!
Ah, blijkbaar wel dus. Als je dat station buiten het centrum bouwt zitten die bussen vol als ze naar buiten de stad rijden ipv naar binnen de stad.

edit: sterker nog, ze zitten voller. De meeste mensen wonen en werken in het centrum. Er moeten er meer naar de rand vervoerd worden dan je van de buitenwijken naar binnen zou moeten vervoeren.
pi_114964827
Het hele probleem in Nederland is dat we nog steeds houderschapsbelasting én BPM hebben.
Logisch dat je dan naar een belastingvrije bak op zoek gaat.

Overigens, een auto van 12 jaar of ouder niet meer de stad binnenlaten?
Ik ken genoeg mensen die helemaal geen geld voor een nieuwere auto hebben en door de run op nieuwere auto's zullen de prijzen hiervan ook wel wat gaan oplopen, aangezien er relatief veel mensen in een stad wonen en hier de gevolgen van gaan zien.

Voorlopig ben ik blij dat ik in een "kutdorpje" woon.
Zou wat zijn als ik m'n auto niet eens meer op m'n eigen opritje mag parkeren :')

Ik dacht nooit dat ik het zou zeggen maar ik ben inmiddels voorstander van de kilometerheffing.
Laat het voor iedereen gelden, dan heb je met een oude auto geen belastingvoordeel meer.
Heb je veel oldtimers in je verzameling waar je hooguit 200km per jaar mee rijdt? Dan betaal je amper wat vanwege de kilometerheffing (weinig kilometers = weinig betalen).

En de vertegenwoordiger die >50.000 per jaar rijdt en de weg maximaal gebruikt, betaalt wat meer. Rekent hij wel weer door aan z'n klanten.
pi_114966136
Is kilometerheffing, geldend voor ALLE auto's (evt. met wat tariefverschillen afhankelijk van milieuvriendelijkheid), niet de meest logische oplossing hier? Dan hoeven de mensen die een oldtimer enkel gebruiken als 'hobby' nog steeds niet veel te betalen, maar wel diegenen die in een 25 jaar oude 'kutbak' (om dhr. Muisarm te citeren) rondrijden.
  † In Memoriam † woensdag 1 augustus 2012 @ 21:24:53 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114966449
quote:
15s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:42 schreef Elfletterig het volgende:
- Vrachtauto's hebben een maatschappelijke functie die oldtimers meestal niet hebben, namelijk ervoor zorgen dat producten in winkels terechtkomen.
Je moest eens weten hoeveel oldtimerclubs e.d. er zijn. Het is vaak meer dan 'oh, ik vind dat wel een leuke auto' of 'fijn, een belastingvrij barrel'.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 1 augustus 2012 @ 21:31:19 #42
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_114966921
Als auto's van 12 jaar en ouder geweerd worden, hoe moet men dan aan goedkope/beginnersauto's komen ? :') Gelijk 3500 + dokken voor een eerste auto.. Idioot
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 21:41:44 #43
32622 Elusive
Mad Fer It!!
pi_114967540
wat een bullshit zeg :')
ik rij in een C kadett uit 78 als m'n dagelijkse rijder en heb daarnaast nog een B uit 70, gewoon omdat die krengen niet stuk te krijgen zijn en mochten ze stuk gaan dan ros je erop met een hamer en ze rijden weer.
en ze zijn natuurlijk prachtig ontworpen omdat men toen nog gebruik maakte van designers _O_

zo'n nieuwe plastic bak komt er bij mij dus niet in.

en ach, begin dan eerst maar eens met het verbod op al die import diesel merc's en audi's die je tegenwoordig overal ziet.
pi_114998783
quote:
15s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:42 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

- Klopt dat het aandeel nihil is. Klopt dat het is bedoeld om de staatskas te spekken. Maar er blijft geen enkel argument overeind waarom gewone auto's wél belasting moeten betalen en oldtimers niet.
Omdat ik 2 auto's heb. 1 Voor dagelijks gebruik, waar gewoon belasting over wordt betaald en 1 'oldtimer (1982er)' voor de hobby. Waar ik nu mee aan het opknappen ben. Als die klaar is zal er weinig mee gereden worden, iig geen woon-werk verkeer. Ik betaal dus al wegen belasting en kan maar er 1 auto tegelijk rijden. Waarom dan wel 2 belasten?
pi_114999089
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 15:15 schreef BroesWillems het volgende:
Omdat ik 2 auto's heb. 1 Voor dagelijks gebruik, waar gewoon belasting over wordt betaald en 1 'oldtimer (1982er)' voor de hobby. Waar ik nu mee aan het opknappen ben. Als die klaar is zal er weinig mee gereden worden, iig geen woon-werk verkeer. Ik betaal dus al wegen belasting en kan maar er 1 auto tegelijk rijden. Waarom dan wel 2 belasten?
Omdat andere mensen met twee auto's ook over beide auto's belasting betalen? Of je er veel of weinig mee rijdt, is geen criterium. Een auto is een auto en belasting is belasting.

Voor de goede orde: wat mij betreft wordt de wegenbelasting volledig afgeschaft en wordt de accijns op brandstof verhoogd. Dan krijg je automatisch dat het gebruik wordt belast, in plaats van het bezit. En onzuinige, vervuilende auto's hebben daar automatisch meer last van.

Maar tot die tijd zie ik niet in waarom auto's ouder dan 25 jaar moeten worden vrijgesteld van wegenbelasting. Het zijn auto's, je kunt er de weg mee op en ze zijn nog bovengemiddeld vervuilend ook.
pi_115002521
Omdat ze al 25 jaar wegenbelasting hebben opgebracht. Lijkt me wel genoeg.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:21:38 #47
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115002817
quote:
6s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:18 schreef Andyy het volgende:
Gewoon wegenbelastingvrij houden tot een bepaalde kilometers per jaar, meten bij de APK. Zo blijven liefhebbers buiten schot en moeten al die stinkmercedessen toch betalen. En dan een extra hoog tarief ofzo.
ow dan kan ik nog 2ton rijden perjaar ;) kabeltje los klaar
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:32:18 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115003386
regels voor belastingvrij rijden zijn al anders dan vroeger straks moet je auto 30 jaar zijn.

van mij mag de diesel 2,50 per liter worden en voor bedrijven zoiets als goedkopere rooiediesel in een andere kleur.

als ze mijn auto gaan weren in utrecht ga ik met mijn 12 cillinder 40liter diesel boot daar flink wat puffen...
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:46:10 #49
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115004265
quote:
14s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 16:15 schreef r8v2 het volgende:
Omdat ze al 25 jaar wegenbelasting hebben opgebracht. Lijkt me wel genoeg.
dit jaar al 26 volgend jaar 27 en zo verder tot 30 jaar
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:46:53 #50
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115004317
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 21:31 schreef monsterd. het volgende:
Als auto's van 12 jaar en ouder geweerd worden, hoe moet men dan aan goedkope/beginnersauto's komen ? :') Gelijk 3500 + dokken voor een eerste auto.. Idioot
en wat denk je van een jaarbeurs? hoe komen mensen nu daar?
met de trein? oeh waar kan ik mijn aanhanger aanprikken?
  donderdag 2 augustus 2012 @ 16:47:53 #51
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115004372
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 21:20 schreef TheSalesman het volgende:
Is kilometerheffing, geldend voor ALLE auto's (evt. met wat tariefverschillen afhankelijk van milieuvriendelijkheid), niet de meest logische oplossing hier? Dan hoeven de mensen die een oldtimer enkel gebruiken als 'hobby' nog steeds niet veel te betalen, maar wel diegenen die in een 25 jaar oude 'kutbak' (om dhr. Muisarm te citeren) rondrijden.
technisch niet haalbaar ;) ik heb een auto op stoom zonder accu en nu?
  donderdag 2 augustus 2012 @ 17:25:58 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_115006586
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 15:20 schreef Elfletterig het volgende:
...
Voor de goede orde: wat mij betreft wordt de wegenbelasting volledig afgeschaft en wordt de accijns op brandstof verhoogd. Dan krijg je automatisch dat het gebruik wordt belast, in plaats van het bezit. En onzuinige, vervuilende auto's hebben daar automatisch meer last van.
...
Mee eens.
Alleen hoef je de accijns helemaal niet verlagen als je bv. de bijstandsuitkeringen verlaagt/afschaft.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_115006946
quote:
3s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 17:25 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Mee eens.
Alleen hoef je de accijns helemaal niet verlagen als je bv. de bijstandsuitkeringen verlaagt/afschaft.
Als we alle sociale en zorgvoorzieningen afschaffen kunnen we zelfs helemaal gratis rijden 8)7 En als we jou euthaniseren hebben we weer 1 plekje vrij op de weg, ook nog goed voor het milieu.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 18:42:55 #54
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_115009523
Wat een tunnelvisie weer. Alsof men niet verder kijkt dan hun neus lang is bij dat planbureau.

Zoals al eerder gezegd in dit topic is het percentage oldtimers dat nog rijdt gewoon verwaarloosbaar.
Pak dan gewoon de scheepvaart aan die nog lekker op stookolie vaart en maar van alles in de tank gooit.
pi_115010132
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 18:42 schreef AdoraBelle het volgende:
Wat een tunnelvisie weer. Alsof men niet verder kijkt dan hun neus lang is bij dat planbureau.

Zoals al eerder gezegd in dit topic is het percentage oldtimers dat nog rijdt gewoon verwaarloosbaar.
Pak dan gewoon de scheepvaart aan die nog lekker op stookolie vaart en maar van alles in de tank gooit.
En wat denk je van vliegtuigen?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_115010273
Ik vind het echt een onzinbesluit, net als de umweltzones in Duitsland. Het is zo enorm krom.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 2 augustus 2012 @ 19:04:51 #57
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_115010416
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 18:58 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En wat denk je van vliegtuigen?
Die zijn mogelijk nog erger, want die mogen iedere keer hun brandstof lozen boven de Noordzee als ze nog te vol zitten en willen landen.
  † In Memoriam † donderdag 2 augustus 2012 @ 19:56:04 #58
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115012878
Ook jammer is dat je oude auto's technisch wel maar voor de wet niet schoner kan maken.

"Het is oud, dus het vervuilt, dus het mag hier niet komen, ook al komt er pure zuurstof uit je uitlaat"
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_115014779
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 18:42 schreef AdoraBelle het volgende:

Zoals al eerder gezegd in dit topic is het percentage oldtimers dat nog rijdt gewoon verwaarloosbaar.
quote:
De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.
quote:
Pak dan gewoon de scheepvaart aan die nog lekker op stookolie vaart en maar van alles in de tank gooit.
Die vaart niet in het centrum van steden. Dat is het hele punt. Je mag met je oude kutbak ook gewoon rondrijden. Maar niet in het centrum.
  † In Memoriam † donderdag 2 augustus 2012 @ 21:01:58 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115016411
5% van de uitstoot van personenwagens is een percentage van een percentage. Vervang je die 'vervuilende' auto's dan gaat dat percentage van dat percentage omlaag, maar het wordt geen 0. Oftewel; een druppel op een gloeiende plaat waarmee je veel oldtimer-liefhebbers pest en de auto-industrie helpt.

En naast auto's zijn er ook nog brommers/scooters in de stad (die walmende tweetakt-dingen). En in Amsterdam varen er ook nog een paar rondvaartboten door de de grachten (het centrum) die ook vanalles uitbraken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')