abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_118250689
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:57 schreef Adelante het volgende:
Vergelijken kunnen we wel met de buren, want zelfde huis en samenstelling :P
In theorie wel, in de praktijk niet. Zoals crowone al zegt: Eigen verbruik is niet vergelijkbaar met anderen,

Je kunt hooguit bepalen of je hoger of lager dan het gemiddelde zit, maar dan houdt het ook wel op. Wie weet blijkt straks dat je 25% boven het gemiddelde zit? Dan weet je nog niks, want wie weet zat je voor je besparende maatregelen er 75% boven. Of 30%

Gewoon regelmatig je meterstanden even noteren, dan weet je wat. (Ik doe het zelf elke zaterdagmiddag. Dat is gewoon een automatisme geworden.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_118274269
Ik woon nu vrijwel precies 2 maanden in mijn nieuwe huis en de teller staat op 2247 kWh. Valt me bijzonder mee!
Da's inclusief àlles, verwarming, warm water, koken, TV, etc, en ook inclusief gebruik van bouwlampen en een 2000W kachel terwijl ik op zolder aan het klussen was.
Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien zogauw het flink gaat vriezen buiten.
Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
pi_118307490
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:29 schreef Bouwclone het volgende:
Ik woon nu vrijwel precies 2 maanden in mijn nieuwe huis en de teller staat op 2247 kWh. Valt me bijzonder mee!
Da's inclusief àlles, verwarming, warm water, koken, TV, etc, en ook inclusief gebruik van bouwlampen en een 2000W kachel terwijl ik op zolder aan het klussen was.
Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien zogauw het flink gaat vriezen buiten.
Het zegt echter niets. :)

De kunst is het om nu iedere week te blijven registreren en ieder jaar minder te gaan gebruiken.
Het mooiste is om in kaart te brengen waar het allemaal aan wordt besteed. ;)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_118340673
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:06 schreef Adelante het volgende:
Ik ga het ook eens bijhouden wat wij zoal verbruiken in onze woning :7

Ga iedere zondag mijn meterstanden registreren op Nuon. Of iemand moet een betere site of app weten :? Nuon heeft alleen zo'n E-manager maar dat moet 149 euro kosten :{

In een week verbruikt: elektra 29 Kwh, gas 16m3. Redelijk netjes volgens mij voor een tussenwoning uit 1880 met twee personen.
Ik gebruik altijd http://manager.energiemanageronline.nl/home/ om mijn meterstanden online in te vullen. Je kunt je streefverbruik invullen en je ziet precies of je meer of minder gebruikt dan je streefverbruik. Als je langere tijd je meterstanden invult, dan krijg je een benchmark waarbij je kunt zien of je energiezuinig bezig bent of niet (dit ten opzichte van mensen met een vergelijkbaar profiel).
pi_118423508
Bosch warmte pomp droger: 55Kwh in 110 dagen met een 3 pers. gezin welke bijna alles in de droger gooit. :)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_118429551
Verbruik van eerste half jaar hier, jaren '60 portiekflatje van de woningbouw. :s)
384 kWh & 37 m3. Gordijnen voor de woonkamer zijn vandaag besteld en zijn als het goed is over een week of 4 binnen, 2.5 week geleden is al het enkelglas uit mn flatje gehaald en vervangen voor HR++glas, een nieuwe HR-ketel was voordat ik hier ging wonen al in de woning geinstalleerd.
Kom zo maar op met de winter, ik ben er -bijna- klaar voor.
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:10:53 #157
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_118592843
Ik heb mijn eerste jaarcijfers ook binnen. Niet geheel representatief, want de eerste maand heeft de vloerverwarming staan loeien om het vocht uit de vloer te krijgen en stonden er electrische kachels om de wanden te drogen, want nieuwbouw.

Gas: 2225 m3
Elec dag: 2750 kWh
Elec nacht: 3750 kWh
Water: 165 m3

Dit is een voor een vrijstaand nieuwbouwhuis, 4 personen waarvan 2 kleine kinderen. Bovendien werk ik vanuit huis, dus hier staat ook overdag de verwarming aan.

Overigens hadden we in ons vorige huis altijd enkel tarief, maar onder het mom van besparingen hebben we een jaar lang ontzettend ons best gedaan om zo veel mogelijk tussen 21:00 en 07:00 en in het weekend te doen. Dus vaatwasser, wasmachine en droger met uitgestelde start, voor het naar bed gaan nog gauw de was overladen in de droger enz.

Zoals te zien is heb ik 2750 kWh gedurende de dag en 3750 kWh in het nachttarief verbruikt. Een verdeling van 43% vs. 57% ofwel ruim 36% meer verbruik in de nacht dan dag. Hier was ik erg content mee.

Vervolgens ben ik gaan rekenen met de diverse tarieven van mijn energieboer, en wat blijkt: Dag-/nachtstroom hebben mij in deze situatie over een heel jaar genomen een besparing van maar liefst ¤12,80 opgeleverd, ofwel bijna 1% van de verbruikskosten! Bizar weinig als je het mij vraagt. Hier dus geen krampachtigheid meer. De vaatwasser gaat aan wanneer wij willen en de was draait wanneer het ons uitkomt!
pi_118602126
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:10 schreef Coelho het volgende:
Vervolgens ben ik gaan rekenen met de diverse tarieven van mijn energieboer, en wat blijkt: Dag-/nachtstroom hebben mij in deze situatie over een heel jaar genomen een besparing van maar liefst ¤12,80 opgeleverd, ofwel bijna 1% van de verbruikskosten! Bizar weinig als je het mij vraagt. Hier dus geen krampachtigheid meer. De vaatwasser gaat aan wanneer wij willen en de was draait wanneer het ons uitkomt!
Klopt. Met die dubbeltarief onzin ben ik al 7 jaar geleden gestopt. Scheelde me toen iets van 2,- per maand (bij een iets hoger verbruik dan jij hebt). Nou doei, dan zet ik liever alles aan wanneer het uitkomt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_118605675
Ook best wel een kat in de zak dus die dubbel tarieven... ik heb dat ook. Nog nooit rekening mee gehouden trouwens, maar je hebt er idd geen zak aan.
pi_118626855
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:38 schreef jdel het volgende:
Ook best wel een kat in de zak dus die dubbel tarieven... ik heb dat ook. Nog nooit rekening mee gehouden trouwens, maar je hebt er idd geen zak aan.
Klopt, maar als je er geen rekening mee houd ben je waarschijnlijk duurder uit omdat het vastrecht duurder is. Misschien is het dus voordeliger om terug te gaan naar een enkel tarief. :s)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_118631482
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:43 schreef crowone het volgende:

[..]

Klopt, maar als je er geen rekening mee houd ben je waarschijnlijk duurder uit omdat het vastrecht duurder is. Misschien is het dus voordeliger om terug te gaan naar een enkel tarief. :s)
Ik kreeg een welkomstbonus bij dit pakket van ¤ 300,-. Dat was de reden.
In December maar weer eens switchen denk ik ;)
pi_118632764
Vandaag weer thuis gekomen na 2 weken werken (offshore), en in die 2 weken dat ik weg was is er 9 kWh gebruikt.
Dat is dus van de koelkast, tafelmodel diepvries, sensor buitenlampen en tijdgestuurde rolluiken.

Gasverbruik was 0, ketel stond namelijk uit, binnentemperatuur was 13,4 C toen ik thuis kwam ~:) , valt me nog mee (2 onder 1 kap woning, bouwjaar 2011).

Hebben jullie wel eens gekeken wat je voor energieverbruik hebt als je een paar weken met vakantie bent ofzo ?
pi_118633630
Interessant topic :-)

Momenteel zijn wij ook een beetje aan het kijken wat ons huis doet (net gekocht) qua energie. Het is een jaren 50 hoekwoning. Dubbel glas bijna overal (helaas geen hoge isolatiewaarde), in 1 slaapkamer en raampjes voordeur en achterdeur enkel glas. Aan isolatie is verder weinig gedaan door vorige bewoners. We willen waarschijnlijk de vloer gaan isoleren (kruipruimte), verder kleine dingen (hebben hier en daar al radiatorfolie gebruikt, tochtstrips tussen deuren en aan de binnenkant van de voordeur een tochtklep voor de brievenbus).

Gisteravond vroeg de meterstanden opgenomen (toen verwarming net aan ging) en vanmorgen vroeg weer. Verbruik was 9m3 gisteravond. Slaan onszelf voor ons kop, want we waren vergeten de verwarming laag te draaien.

Hoe laag draaien jullie de verwarming 's avonds en wanneer je weg bent? Hier 16 graden, want heb vogels en anders lijkt mij het temperatuurverschil te groot.
pi_118638425
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 19:19 schreef JantinaGr het volgende:
Interessant topic :-)

Hoe laag draaien jullie de verwarming 's avonds en wanneer je weg bent? Hier 16 graden, want heb vogels en anders lijkt mij het temperatuurverschil te groot.
Programmeerbare thermostaat op 15 ongeveer. Overigens vinden mijn vogels het heerlijk in de koude.........

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 30-10-2012 21:19:02 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_119076369
Om de een of andere reden vertrouw ik mijn jaarafrekeningen niet meer. We zijn ook zo klunzig geweest om in het vorige huis nooit een tabel met meterstanden bij te houden.. (dat krijg je als hij op een onhandige plek zit...)

In augustus 2010 zijn ik en m'n vriend op onszelf gegaan in een zolderappartementje met één slaapkamer, een woonkeuken, badkamer en apart toilet.

De eerste twee maanden hebben we 85 euro betaald, toen moesten we 235 euro aan Essent betalen op ons jaaroverzicht. Ons bedrag werd bijgesteld naar 124 euro per maand.

Het volgende jaar in november 2011 krijgen we 775 euro terug van Essent. Ons maandbedrag werd bijgesteld naar 68 euro per maand. Wij hadden zoiets van "Nah, we zetten het wel op 100 euro, we hebben het afgelopen jaar meer uitgegeven dus dat missen we toch niet, en dan betalen we nooit te weinig."

Een paar weken geleden kregen we onze jaarafrekening van 2012. 350 euro terug van Essent. Mooi meegenomen, aangezien we aan het verhuizen waren.

Meterstanden van de verhuizing doorgegeven, en nu ik net even alles aan het controleren ben, krijg ik te zien dat wij opeens bijna 400 euro aan Essent moeten terugbetalen...?!

Als ik naar het nieuwe 'jaaroverzicht' kijk (periode van 17 oktober tot 30 oktober 2012), staat er dat we in die tijd 2292 kwh hebben verbruikt, terwijl we dus nauwelijks thuis zijn geweest (sleuteloverdracht van nieuwe woning op 16 oktober) en alle apparaten ondertussen afgekoppeld waren...

Of is 100 euro per maand dan zo'n laag bedrag?


Edit: ik heb sporadisch gedurende het jaar wel mijn standen in de verbruiksmanager neergezet, en telkens als ik dat deed, kreeg ik te zien dat ik mijn bedrag naar beneden kon bijstellen. De laatste keer dat ik dat gedaan had (ik denk september) kreeg ik zelfs te zien dat ik rond de 300-400 euro terug zou krijgen (dat was dus correct, want dat stond dus op de eerste jaarafrekening van dit jaar).

[ Bericht 11% gewijzigd door Hitomi op 11-11-2012 02:54:59 (extra info toegevoegd) ]
  zondag 11 november 2012 @ 09:13:49 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119077223
Zijn de afgelopen tijden de standen geschat of heb je ze doorgegeven?
  zondag 11 november 2012 @ 09:13:51 #167
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119077224
@Hitoma: kloppen de standen op je afrekening met de daadwerkelijke meterstanden? O.a. Essent is hier heel creatief is, zeker bij verhuizing: standen die ze uitkomen blijven gelijk, standen die niet uitkomen tellen ze zo 1000 eenheden bij op.
censuur :O
  zondag 11 november 2012 @ 12:21:32 #168
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119079831
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 02:49 schreef Hitomi het volgende:
Om de een of andere reden vertrouw ik mijn jaarafrekeningen niet meer. We zijn ook zo klunzig geweest om in het vorige huis nooit een tabel met meterstanden bij te houden.. (dat krijg je als hij op een onhandige plek zit...)

In augustus 2010 zijn ik en m'n vriend op onszelf gegaan in een zolderappartementje met één slaapkamer, een woonkeuken, badkamer en apart toilet.

De eerste twee maanden hebben we 85 euro betaald, toen moesten we 235 euro aan Essent betalen op ons jaaroverzicht. Ons bedrag werd bijgesteld naar 124 euro per maand.

Het volgende jaar in november 2011 krijgen we 775 euro terug van Essent. Ons maandbedrag werd bijgesteld naar 68 euro per maand. Wij hadden zoiets van "Nah, we zetten het wel op 100 euro, we hebben het afgelopen jaar meer uitgegeven dus dat missen we toch niet, en dan betalen we nooit te weinig."

Een paar weken geleden kregen we onze jaarafrekening van 2012. 350 euro terug van Essent. Mooi meegenomen, aangezien we aan het verhuizen waren.

Meterstanden van de verhuizing doorgegeven, en nu ik net even alles aan het controleren ben, krijg ik te zien dat wij opeens bijna 400 euro aan Essent moeten terugbetalen...?!

Als ik naar het nieuwe 'jaaroverzicht' kijk (periode van 17 oktober tot 30 oktober 2012), staat er dat we in die tijd 2292 kwh hebben verbruikt, terwijl we dus nauwelijks thuis zijn geweest (sleuteloverdracht van nieuwe woning op 16 oktober) en alle apparaten ondertussen afgekoppeld waren...

Of is 100 euro per maand dan zo'n laag bedrag?

Edit: ik heb sporadisch gedurende het jaar wel mijn standen in de verbruiksmanager neergezet, en telkens als ik dat deed, kreeg ik te zien dat ik mijn bedrag naar beneden kon bijstellen. De laatste keer dat ik dat gedaan had (ik denk september) kreeg ik zelfs te zien dat ik rond de 300-400 euro terug zou krijgen (dat was dus correct, want dat stond dus op de eerste jaarafrekening van dit jaar).
Ik zou eens controleren of de meterstanden die ze gehanteerd hebben voor de eindafrekening hetzelfde zijn als de standen waar je voor getekend hebt bij sleuteloverdracht. Ik neem aan dat je bij sleuteloverdracht ZELF de standen opgeschreven of gecontroleerd hebt? Misschien dat er ergens een typo gemaakt is?
  zondag 11 november 2012 @ 12:28:38 #169
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_119080028
pfff afgelopen week weer 1.7m3 per dag aan gas er doorheen gestookt }:|
pi_119080061
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 12:28 schreef Revolution-NL het volgende:
pfff afgelopen week weer 1.7m3 per dag aan gas er doorheen gestookt }:|
Ik kom nog niet aan 1m3 per dag momenteel. Maarja, nieuwe ketel O+ en woon misschien ook wat kleiner.
  zondag 11 november 2012 @ 12:36:27 #171
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119080231
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 12:28 schreef Revolution-NL het volgende:
pfff afgelopen week weer 1.7m3 per dag aan gas er doorheen gestookt }:|
Dat zegt natuurlijk niet zo veel... Ik zit op 7.5m3 per dag in de afgelopen week :)
  zondag 11 november 2012 @ 12:57:42 #172
3185 Adelante
To let it go now
pi_119080854
Hier rond de 3m3 per dag en dan slaat de cv nog niet eens continu aan.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_119085523
Ik heb toevallig gisteren alles ingevuld en wat ik wel zag was dat ik boven wat mijn energieleverancier geschat had zit, en ondanks dat ik altijd teveel betaal per maand, ik misschien dit jaar wel zal moeten bijbetalen op mijn jaarnota.
pi_119085774
quote:
15s.gif Op zondag 11 november 2012 15:03 schreef Iwanius het volgende:
Ik heb toevallig gisteren alles ingevuld en wat ik wel zag was dat ik boven wat mijn energieleverancier geschat had zit, en ondanks dat ik altijd teveel betaal per maand, ik misschien dit jaar wel zal moeten bijbetalen op mijn jaarnota.
Wellicht verstandig om iedere twee weken of maandelijks het verbruik te registreren.
pi_119087432
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2012 12:57 schreef Adelante het volgende:
Hier rond de 3m3 per dag en dan slaat de cv nog niet eens continu aan.
Ook net uitgerekend: 3 m3 gemiddeld / dag sinds 28 oktober.
Inclusief warm water, exclusief koken (inductie)

/ noteert elke 2 weken. ~O>
pi_119749640
212m3 gas verbruikt sinds 29 oktober (incl. elke dag douchen), 110m2, hoekwoning jaren '60. Ben erg benieuwd wat het gemiddelde energiegebruik blijkt over een jaar, dan gaan we namelijk kijken wat we verder aan isolatie kunnen/gaan doen. Daarbij zouden we moeten denken aan schouwmuur- en vloerisolatie.

[ Bericht 5% gewijzigd door JantinaGr op 29-11-2012 18:20:22 ]
  donderdag 29 november 2012 @ 16:04:00 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_119749794
Ik wil nog altijd de luchtverversing in mijn appartement tijdsgestuurd uitschakelen (ca. 10 uur per dag). Heb het raam veel open staan, sowieso in de slaapkamer dus dat moet geen probleem zijn. Het is alleen een Perilex stekker... Weet iemand hier zo'n schakelklok te koop?
  Moderator donderdag 29 november 2012 @ 18:08:07 #178
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_119753568
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 16:04 schreef leolinedance het volgende:
Ik wil nog altijd de luchtverversing in mijn appartement tijdsgestuurd uitschakelen (ca. 10 uur per dag). Heb het raam veel open staan, sowieso in de slaapkamer dus dat moet geen probleem zijn. Het is alleen een Perilex stekker... Weet iemand hier zo'n schakelklok te koop?
Die ventilatoren hebben daadwerkelijk een reden dat ze niet uit geschakeld kunnen worden en altijd in de laagste stand blijven lopen; juist om te zorgen dat je frisse lucht in huis krijgt, en niet stikt in de stank en koolmonoxide.
pi_119753673
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die ventilatoren hebben daadwerkelijk een reden dat ze niet uit geschakeld kunnen worden en altijd in de laagste stand blijven lopen; juist om te zorgen dat je frisse lucht in huis krijgt, en niet stikt in de stank en koolmonoxide.
Onze mechanische ventilatie staat ook achter de tijdschakelaar (mijn gelijkstroom unit zit gelukkig op een normale stekker). Als niemand thuis is ga ik natuurlijk geen warme lucht naar buiten blazen en koude lucht binnen laten 8)7

Had ik maar een WTW installatie of nog een beter een passief huis ;(
Onbegrijpelijk dat huizen anno 2012 nog niet energieneutraal gebouwd worden.

De doelstelling is nog steeds mijn PV installatie uitbreiden en een lucht/lucht warmtepomp aan te schaffen voor in de woonkamer zodat ik in de tussenseizoenen de CV ketel niet nodig heb.

Op naar een energie rekening van 0 euro *O*.
pi_119763083
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:08 schreef Vonkenboer het volgende:
Die ventilatoren hebben daadwerkelijk een reden dat ze niet uit geschakeld kunnen worden en altijd in de laagste stand blijven lopen; juist om te zorgen dat je frisse lucht in huis krijgt, en niet stikt in de stank en koolmonoxide.
Omstandigheden kunnen veranderd zijn natuurlijk. Ik heb ook MV, die was aangesloten op de badkamer, toilet en afzuigkap.

Die motorloze afzuigkap heeft al jaren geleden plaatsgemaakt voor een gemotoriseerde versie met eigen afvoer naar buiten. De badkamer heeft ook al jaren geleden een eigen afzuiging rechtstreeks naar buiten gekregen, blijft slechts het toilet over, dus de hele meuk zou wat mij betreft gewoon uit kunnen. Helaas is mijn ega het daar niet mee eens, dus heb ik er maar een energiezuinige variant ingezet die nu nog maar 7W verbruikt, ipv de 44W van de oude MV. Die 62kWh per jaar zal me worst zijn.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119768527
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 19:01 schreef bluemoon23 het volgende:
Vandaag weer thuis gekomen na 2 weken werken (offshore), en in die 2 weken dat ik weg was is er 9 kWh gebruikt.
Dat is dus van de koelkast, tafelmodel diepvries, sensor buitenlampen en tijdgestuurde rolluiken.
Hebben jullie wel eens gekeken wat je voor energieverbruik hebt als je een paar weken met vakantie bent ofzo ?
Ik heb mezelf maar even gequote, omdat ik geen reactie op mijn vraag had _O-
De vraag blijft: hebben jullie wel eens gekeken wat je energieverbruik is als je een paar weken met vakantie bent ofzo ?, de "baseload" zeg maar.
pi_119769950
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:03 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik heb mezelf maar even gequote, omdat ik geen reactie op mijn vraag had _O-
De vraag blijft: hebben jullie wel eens gekeken wat je energieverbruik is als je een paar weken met vakantie bent ofzo ?, de "baseload" zeg maar.
niet recent, want twee jaar niet op vakantie geweest. :7
  vrijdag 30 november 2012 @ 01:25:25 #183
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_119770485
E
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 18:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die ventilatoren hebben daadwerkelijk een reden dat ze niet uit geschakeld kunnen worden en altijd in de laagste stand blijven lopen; juist om te zorgen dat je frisse lucht in huis krijgt, en niet stikt in de stank en koolmonoxide.
Tot het buiten onder de ca. 10 graden wordt staan hier de ramen 24/7 opengeklapt. Het slaapkamerraam staat sowieso iedere nacht open. Het gaat om een zeer goed geisoleerd appartement uit 2006 van ca. 90 m2. Van ca. 7 tot 18 is er niemand thuis. Zou het echt kwaad kunnen als ik de ventilatie tussen 24 en 6 en 10 en 16 uitschakel? Dan staat ie tijdens het koken en douchen en een paar uur daarna sowieso aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door leolinedance op 30-11-2012 08:29:19 ]
  vrijdag 30 november 2012 @ 10:36:51 #184
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_119774388
Het was vanochtend weer een droevig aangezicht toen ik in mijn auto stapten, bij veel (nieuwbouw) huizen bij ons in de straat echt weer enorme condensatie pluimen uit de schoorsteen, een stoom locomotief is er niks bij

Zeg maar dag tegen je HR rendement :W |:(

Gister maar eens begonnen om de HR ketel bij mijn ouders in te regelen. Die stond met 90c aanvoer ook op standje kook. De retourtemperatuur was een hele nette 68c. Volgens het bedrijf wat het jaarlijkse onderhoud deed moest dat echt zo... en maar betalen voor dat dure onderhoudscontract :N
  vrijdag 30 november 2012 @ 10:39:46 #185
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_119774462
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:03 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik heb mezelf maar even gequote, omdat ik geen reactie op mijn vraag had _O-
De vraag blijft: hebben jullie wel eens gekeken wat je energieverbruik is als je een paar weken met vakantie bent ofzo ?, de "baseload" zeg maar.
Praktisch 0 gezien ik op de CV ketel na en het internet alles uit zet.
Internet blijft aanstaan om de opbrengst van mijn zonnepanelen te monitoren en te uploaden.
pi_119774465
Net de Jaarnota gekregen en moet +/- ¤ 400,+ bij betalen. -O-
Nieuw termijnbedrag van +/-¤ 250,-! voor 2013 vastgesteld.
(alsof ik plotseling een wiet plantage in huis heb)

Iets klopt hier niet want ik kan niet plotseling 4 jaar achtereen
hetzelfde verbruik hebben,zeer zuinig omgaan met gas en
stroomgebruik en dan nu plotseling zoveel moeten bijbetalen
terwijl ik zelf aan het begin van het jaar mijn maandelijks
termijnbedrag met ¤50,- heb verhoogd zodat ik ver boven
hetgeen in standaard per maand dien te betalen uitkwam.

Ik ga sowieso ze aanschrijven dat niet alleen zij maar moeten
uitleggen hoe men aan deze berekening komt en derhalve hun
maximale naar beneden bijstelling in deze niet opgaat als blijkt
dat zij niet alleen een foutieve berekening hebben gemaakt
maar ook hun inschatting alle perken te buitengaat.

Meer mensen met dezelfde ervaringen? }:|

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2012 10:41:09 ]
  vrijdag 30 november 2012 @ 10:43:01 #187
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_119774531
quote:
15s.gif Op vrijdag 30 november 2012 10:39 schreef Iwanius het volgende:
want ik kan niet plotseling 4 jaar achtereen hetzelfde verbruik hebben,zeer zuinig omgaan met gas en stroomgebruik en dan nu plotseling zoveel moeten bijbetalen terwijl ik zelf aan het begin van het jaar mijn maandelijks termijnbedrag met ¤50,- heb verhoogd zodat ik ver boven hetgeen in standaard per maand dien te betalen uitkwam.Ik ga sowieso ze aanschrijven dat niet alleen zij maar moeten uitleggen hoe men aan deze berekening komt en derhalve hun maximale naar beneden bijstelling in deze niet opgaat als blijkt dat zij niet alleen een foutieve berekening
Als je zelf gewoon minimaal 1x per maand je meterstanden noteert dan kan je dit soort ellende ruimschoots van te voren voor zijn.

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat hele volksstammen gewoon maar afwachten wat de eindafrekening zal zijn en daar achteraf ook nog eens verbolgen over zijn als de afrekening niet in hun straatje past 8)7

Wat dat betreft vind ik dan ook dat je hier zelf medeschuldig aan ben.
Wat is je jaarverbruik op dit moment en dat van vorige jaren?

250 euro per maand is een flink bedrag .Ik moet er niet aan denken om bijna een maand per jaar te werken voor de kolenboer. Je moet er maar zin in hebben :P
pi_119777871
quote:
15s.gif Op vrijdag 30 november 2012 10:39 schreef Iwanius het volgende:
Meer mensen met dezelfde ervaringen? }:|
Nee, dat niet. Maar kan het zijn de voorgaande jaren geschat waren?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119779030
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 10:43 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je zelf gewoon minimaal 1x per maand je meterstanden noteert dan kan je dit soort ellende ruimschoots van te voren voor zijn.

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat hele volksstammen gewoon maar afwachten wat de eindafrekening zal zijn en daar achteraf ook nog eens verbolgen over zijn als de afrekening niet in hun straatje past 8)7
Same. Ik doe het zelfs voor mijn hypotheek. Een excelletje is zo uitgepoept :P
pi_119790698
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 01:25 schreef leolinedance het volgende:
E

[..]

Tot het buiten onder de ca. 10 graden wordt staan hier de ramen 24/7 opengeklapt. Het slaapkamerraam staat sowieso iedere nacht open.
Het gaat om een zeer goed geisoleerd appartement uit 2006 van ca. 90 m2. Van ca. 7 tot 18 is er niemand thuis. Zou het echt kwaad kunnen als ik de ventilatie tussen 24 en 6 en 10 en 16 uitschakel? Dan staat ie tijdens het koken en douchen en een paar uur daarna sowieso aan.
Slaapkamerraam staat hier (appartement uit 2010) zo ongeveer permanent open, misschien binnenkort dicht als het echt onder de 0 gaat duiken.
Ventilator in minimale stand verbruikt 6.1W dan ga ik geen moeite doen met tijdschakelaar ed.
En 's ochtends heb ik hem uur op vol vermogen draaien om vocht uit de badkamer te halen.
En 's avond met koken staat hij even op vol vermogen te draaien.

Vol vermogen is wel iets meer dan de oplever instelling, want daarmee had dat ding amper effect.
(max stand is van 25w->86w gegaan)
Andere standen gebruik ik nooit.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 10:15:28 #191
13368 NiGeLaToR
pi_119806880
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 01:25 schreef leolinedance het volgende:
E

[..]

Tot het buiten onder de ca. 10 graden wordt staan hier de ramen 24/7 opengeklapt. Het slaapkamerraam staat sowieso iedere nacht open. Het gaat om een zeer goed geisoleerd appartement uit 2006 van ca. 90 m2. Van ca. 7 tot 18 is er niemand thuis. Zou het echt kwaad kunnen als ik de ventilatie tussen 24 en 6 en 10 en 16 uitschakel? Dan staat ie tijdens het koken en douchen en een paar uur daarna sowieso aan.
Kwestie van ruiken als je thuiskomt en de luchtvochtigheid meten.
Te droog of the vochtig is niet goed, maar is prima te meten.
  zaterdag 1 december 2012 @ 10:51:02 #192
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_119807292
Ik heb een zeer getailleerde excel van mijn energie verbruik inclusief waterverbruik, water is later toegevoegd.

Ik hou met het verbruik ook de prognose van het gas en E verbruik volgens normcurves bij. Bij water ga ik uit van een gemiddeld vast verbruik per dag.



We zijn de afgelopen weken goed begonnen met hout stoken en verwachten dat de hele winter vol te houden dus de vooruitzichten zijn dat het verbruik nog een flink stuk verder zakt dan waar het nu op staat :)

Je ziet dat we nu in november ongeveer terug zakken naar het gasverbruik dat normaal is voor oktober. Per ingang van maandag gaat mijn vrouw weer meer werken en dan zakt het verbruik nog verder. Het belooft een leuke afrekening te worden met NLE :)

Dit is een jaren 30 huis (2 onder 1 kap) met sinds wij er wonen de nodige energie besparende maatregelen. Het energie label is van F naar B gebracht. Bewoners: 2 volwassenen en sinds juni 1 kleine :)

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 01-12-2012 11:55:22 ]
pi_119807722


(vanaf juli pas verbruik gaan bijhouden, daarvoor alleen eind van jaar)

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)

Vorige maand server vervangen door een wat zuinig model. (110W idle -> 60W idle)
Niet dat ik deze investering ooit ga terugverdienen, maar server was aan upgrade toe.
Extra kolom toegevoegd met verbruik van de server zelf. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

Eind vorige maand ook de tapwater comfort stand uitgezet, niet echt verschil te zien.
  zaterdag 1 december 2012 @ 12:01:02 #194
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_119808538
Ik vind jouw gasverbruik wel onrealistisch laag eigenlijk...heb je wel een CV installatie op gas? Of leef jij soms op de warmte van je buren?
pi_119808686
Kachel gaat enkel aan als het buiten ruim onder de 0 is, het is nu 17 graden binnen.
(Appartment heeft uitkijk op zuiden, dus zon warmt het overdag prima op, vanmorgen was het 15 graden)
  zaterdag 1 december 2012 @ 12:20:43 #196
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_119808882
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 12:09 schreef ddx het volgende:
Kachel gaat enkel aan als het buiten ruim onder de 0 is, het is nu 17 graden binnen.
(Appartment heeft uitkijk op zuiden, dus zon warmt het overdag prima op, vanmorgen was het 15 graden)
17 graden binnen terwijl je thuis bent?? Je comfort hoeft toch niet helemaal ten koste te gaan van je lage energierekening? Persoonlijk vind ik 17 graden echt te koud binnenshuis.
pi_119808903
Scheelt dat ik dat dus niet vind, ik loop merendeel van jaar gewoon in t-shirt rond.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 12:24:46 #198
13368 NiGeLaToR
pi_119808953
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 12:21 schreef ddx het volgende:
Scheelt dat ik dat dus niet vind, ik loop merendeel van jaar gewoon in t-shirt rond.
Precies, heb ik ook, pas als ik 's avonds voor de tv zit vind ik het wel eens koud.
Nu met een baby gaat de kachel langer en warmer aan en begin ik 17'c ook koeler te vinden, dus blijkbaar is bejaardenhuistemp ook een beetje gewenning :)
  zaterdag 1 december 2012 @ 18:37:25 #199
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_119818540
Stats voor November:

Verbruikt 98kwh & 62m3
pi_119821924
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 18:37 schreef Revolution-NL het volgende:
Stats voor November:

Verbruikt 98kwh & 62m3
Dat is mijn weekverbruik schat ik zo. :D

(Aangezien de PV momenteel niet veel meer opbrengt)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')