Wat betreft mijn mening over de seizoenen:
1: Begint op zich leuk en het gaat redelijk snel. Ze zetten een goede GTST wereld neer met gevestigde kopstukken (Stenders, Hogendoorn, Hafkamp) en diverse personages (Daniël, Familie Alberts, Helen Helmink, Peter Kelder en de andere schoolverlaters). Tot en met het vertrek van Robert en Laura vind ik het dan ook best leuk, daarna kwam de sleur er een beetje in vond ik. De komst van Jef Albert en diens gezin vond ik een leuke opleving. Rondom de zomercliff zakte het weer wat in vond ik, al vond ik de beheerste intrede van Frits van Houten die zich later zou ontwikkelen tot een slechterik zeer interressant.
2: Eigenlijk vind ik dit seizoen helemaal niet zo leuk. Het gaat mij te langzaam, Jefs eerste gezin vind ik ronduit vervelend. In tegenstelling tot de meeste hier vond ik Karin ongelooflijk zeurderig en onredelijk worden en stond ik gek genoeg meer aan Jefs kant tijdens de ruzies. Dit is ook het seizoen dat Herman Hogendoorn zich redelijk wanhopig en geflipt gedraagt, pas aan het einde van het seizoen krijgt hij weer iets van zijn waardigheid terug als ie Frits helpt tegen Martine. Dit is weliswaar het seizoen van Frits van Houten waarbij hij zich als ijskoud, harteloos en meedogenloos op de kaart zet, zo slecht en onmenselijk als hij hier is, wordt ie hierna nooit meer. Verder zijn personages als Anita Dendermonde die hier hun intrede doen nog niet erg ontwikkeld vind ik. De komst van Martine Hafkamp als vast personage tegen het einde van het seizoen zorgt voor een mooie opleving en voor toch een van de leukste en spannendste cliffhangers van de eerste seizoenen.
3: Ik sluit me grotendeels aan bij de rest dat dit een mooi, goed en spannend seizoen is. De personages kennen elkaar en weten wat ze aan elkaar hebben. Er komen leuke personages binnen (Arthur Peters, Roos de Jager en Janine Elschot), Harmsen ontdooid, dat opvangcentrum verdwijnt eindelijk, Frits wordt met het verdwijnen van Rien de enige mannelijke slechterik. In de eerste helft van dit seizoen vind ik de ontvoering van Herman-Rien het meest spannend. In de tweede helft wordt het voor mij leuker en herkenbaarder, de definitieve terugkeer van Laura en daarna Robert. Frits en Martine die een duo worden. Daniël en Suzanne die Flash oprichten. De dood van Lotje en de acties van Instituut Karma vormen een spannend einde gecombineerd met Martine Hafkamp die Robert en Jef tegen elkaar probeert uit te spelen onder invloed van Nico Stenders.
4: Ik sluit me aan bij Arnie Alberts dat dit een mooi seizoen is. Voor mij is dit vooral uit nostalgische overwegingen. Robert en Laura die trouwen, Linda Dekker die eindelijk eens symphatieker en volwassener wordt, Frits van Houten en Martine Hafkamp die steeds weer plannetjes en intriges verzinnen (de ene keer klungeliger dan de andere), het vertrek van Peter Kelder en de komst van Stan Nijholt die in mijn optiek best een relaxt personage wordt. Anita Dendermonde die prima op haar plek is in de Cactus, Robert en Jef die eindelijk een seizoen lang geen ruzie hebben, het oprichten van A&A en de fusie met Flash. De stuiptrekking van Stenders en Partners in de serie. Ook in dit seizoen zie je dat vriendschappen nog duidelijk wat voorstellen: Roos en Anita, Roos en Arthur, Arnie en Stan, Janine-Suzanne-Daniël. De strijd tussen Helen en Martine bereikt hier zijn hoogtepunt, Simon Dekker vervalt en herstelt zicht tot niet meer dan een bijpersonage en rond het einde vindt de mooiste GTST bruiloft plaats: die van Arnie en Roos.
5: De eerste weken vind ik nogal slaapverwekkend, Laura en Tessel, dan Robert en Laura die weer bij elkaar komen maar Robert die weer ruzie krijgt met Jef en Jef daardoor met Silvia. Ook Helen die getreiterd werd door Angie Weston vond ik te lang duren. Pas rond de helft van het seizoen werd het weer enigzins spannend vond ik met Mario Schim van der Loeff, die fransen die Linda Look omzeep hielpen. Het afscheid van de Cactus (seizoen 1 t/m 5) en Huize Koossie (2 t/m 5) is wel een belangrijk moment, maar hotel Dendermonde was ook wel vetrouwd om weer te zien. De rest van het seizoen verloor ik een beetje mijn belangstelling omdat ik me dit nog gewoon allemaal prima kon herinneren. De periode voor de cliff daarentegen was weel legendarisch.
Wat seizoen 6 betreft verheug ik me de laatste momenten van Frits, hoewel het jammer was dat ie eruit ging was hij hier echt op zijn hoogtepunt en de mechanismen die in werking werden gezet na zijn dood (laatste terugkeer Hogendoorn en uiteindelijk de komst van L.I. Sanders) zijn ook bepalend geweest voor de soap. Ook de verhaallijn tussen Peter en Helen komt hier tot een definitief einde.
Seizoen 7 was voor mij het seizoen dat de kracht er een beetje afging, maar ook het seizoen dat de soap een impuls kreeg om op karakteristieke wijze verder te gaan tot en met de grote veranderingen rondom seizoen 10.
Hmm dit is toch een stuk langer geworden dan gepland en eigenlijk ben ik ook nog eens de helft vergeten
[ Bericht 2% gewijzigd door Heer_van_Bartolhoven op 30-07-2012 17:02:28 ]