abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144543793
Ik ben beide gewend en merk dus echt geen verschil. Kelderdeur moest vroeger ok altijd dicht anders werd de keuken koud.

Wasmand van de deur af houden zodat je (bijna) bovenaan de trap kan staan. Dat doe je onderaan waarschijnlijk ongemerkt ook anders kan je daar ook niet (bijna) onderaan de trap staan.
pi_144543872
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 10:23 schreef Elleska het volgende:

Wat is dan het verschil met een trapdeur boven of beneden ?
Wanneer je met je handen vol naar boven loopt en je komt bovenaan de trap een deur tegen is dat toch hetzelfde als met handen vol naar beneden lopen en daar een deur tegen komen?

Met een wasmand wil dat trouwens prima. Wasmand op je heup of tegen de wand zetten dan is er 1 hand vrij voor de trapdeur die boven of beneden zit.
Als je je vergist en denkt dat de trap niet meteen na de deur begint val je bij een deur boven helemaal naar beneden, bij een deur beneden stoot je vooral je tenen :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_144577355
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 12:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, maar omdat ze zegt dat ze het plan om een kast te maken laten zitten. Maar misschien heb ik het niet goed begrepen :)
Oh nee, er komt wel een muur natuurlijk! Het belangrijkste aan alle veranderingen is juist dat de zolder niet meer in direct geluidscontact staat met de andere verdiepingen.

Ik heb gister trouwens jullie aannemer gebeld, maar die had weinig tijd. Even kijken wat we nu gaan doen. (Als je nog een andere tip hebt?)

Verder:
- Volgens een buurman hebben we een prefab scharnierdak en daarom zou een dakkapel lastiger zijn (en in ieder geval duurder worden). Ik heb even gekeken hoe duur een dakkapel als meerwaardeoptie zou zijn geweest en dat was bijna 10.000 euro. :o Maar ik vang ook weer andere geluiden op, dat het dus niet zo duur hoeft te zijn.
- We hebben even uitgezocht hoe het met de zolderdeur zit. Omdat het om een bouwbesluit gaat, zijn wij er volgens mijn lief niet aan gehouden om de deur niet direct bovenaan de trap te mogen plaatsen. Bovendien schijnt dat bouwbesluit in 2012 te zijn herzien, maar daar weet ik het fijne niet van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 16-09-2014 09:04:11 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_144577369
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:25 schreef Teslynd het volgende:
Claudia, alle trappen zijn toch gesloten? Dan kan de deur onderaan de trap. Dat was vroeger vrij gebruikelijk bij zolders die niet echt een woonverdieping waren, net zoals met kelders.
Oh, dat vind ik wel een idee om nog even mee te spelen!
pi_144577393
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:35 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Best wel zorgwekkend eigenlijk. Wij Nederlanders klussen er lustig op los, zonder ook maar iets aan te trekken van bouwbesluiten en andere regelgeving. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Je zou ook kunnen zeggen dat de regelzucht stuitend is.

OngeschiktX, bedankt voor je informatie! Ik speel het nog eens door en ik leg het ook als vraag voor aan de aannemer.
pi_144577451
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 10:42 schreef Elleska het volgende:

Wasmand van de deur af houden zodat je (bijna) bovenaan de trap kan staan. Dat doe je onderaan waarschijnlijk ongemerkt ook anders kan je daar ook niet (bijna) onderaan de trap staan.
Weet je wat het is: we hebben er nu traphekjes zitten, dus zoveel verandert er niet qua onhandigheid. :+
pi_144577508
Het was duidelijk een slimme beslissing om hier de nieuwe plannen even te posten. Het meedenken wordt gewaardeerd!
pi_144577824
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Weet je wat het is: we hebben er nu traphekjes zitten, dus zoveel verandert er niet qua onhandigheid. :+
Haha idd, en dan zo'n takkehekje van Ikea wat je eerst moet indrukken en tegelijkertijd omhoog of juist omlaag moet trekken/duwen :') meer effort dan een deurklink openen; dan is een deur eigk gewoon een heel groot traphek :+
:)
pi_144577984
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:25 schreef mignonne het volgende:

[..]

Haha idd, en dan zo'n takkehekje van Ikea wat je eerst moet indrukken en tegelijkertijd omhoog of juist omlaag moet trekken/duwen :') meer effort dan een deurklink openen; dan is een deur eigk gewoon een heel groot traphek :+
Ja, precies! :D

Dikke kans dat zo'n deur bij ons toch altijd open staat, behalve als ik er zit om te werken en rust wil. EINDELIJK.
pi_144578117
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:25 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik heb vaak 2 handen nodig voor die pokkehekjes _O-
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_144581360
Is zoiets niet een optie:

En dan met glazen wanden/grote ramen werken icm schuifdeuren die er voor langs gaan?

Krijg je dit idee:

Eventueel met dit als inspiratie:

pi_144581659
nice!
pi_144593435
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:48 schreef Puala het volgende:

[ afbeelding ]

En dan met glazen wanden/grote ramen werken icm schuifdeuren die er voor langs gaan?

Krijg je dit idee:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En dan meteen het deel achter het trappenhuis tot garderobekast verbouwen.
pi_144594068
Wat een gave verbouwing, Claudia.

Wij hebben ook een zolder in drie ruimtes.
Als je boven komt eerst een portaaltje waar drie deuren op uitkomen (links, vooruit en rechts).
De grote ruimte (zoals op de tekening van Puala) is bij ons open. Daar is een werkruimte en slaapkamer maar dus zonder tussenmuur.
Waar jullie een badkamer gaan realiseren (en wij helaas niet want twee badkamers met in ons geval 5 personen zou natuurlijk top zijn) staat bij ons een drumstel.
Aan de andere kant een ruimte waar kleding en schoenen staan in rekken.

Ik zou persoonlijk ook niet kiezen voor de deur direct aan de trap maar dat is meer een gevoel.

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden!
pi_144594262
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:16 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Volgens mij is dat "maar" 150 hoog, dus dan zou het een lage kast worden. Maar voor seizoensspul wat je niet nodig hebt kan het prima denk ik.
pi_144598762
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:48 schreef Puala het volgende:

[ afbeelding ]

Krijg je dit idee:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat lief dat je meedenkt! Ik vind zo'n schuifdeur heel mooi. Een van de dingen die ik heb overwogen, is om en suite deuren tussen werkkamer en slaapkamer in te doen. Die hadden we in een van onze vorige woningen en waren zo mooi!

Een deur naar de badkamer op die plek wordt waarschijnlijk lastig omdat het dak er al gauw niet meer zo hoog is. Bovendien willen we graag een zo lang mogelijke dakkapel, het liefst 4 meter of niet veel minder. Dan kun je een muur niet door laten lopen.

Vind je het niet zonde van de ruimte, zo'n gang?
pi_144598969
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:16 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat was aanvankelijk ook het plan, maar om kosten te besparen kunnen we het misschien beter niet doen. We hebben de kastruimte ook niet echt nodig, want een van de kinderkamers gaat een inloopkast worden.
pi_144599037
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 20:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat lief dat je meedenkt! Ik vind zo'n schuifdeur heel mooi. Een van de dingen die ik heb overwogen, is om en suite deuren tussen werkkamer en slaapkamer in te doen. Die hadden we in een van onze vorige woningen en waren zo mooi!

Een deur naar de badkamer op die plek wordt waarschijnlijk lastig omdat het dak er al gauw niet meer zo hoog is. Bovendien willen we graag een zo lang mogelijke dakkapel, het liefst 4 meter of niet veel minder. Dan kun je een muur niet door laten lopen.
Dat wist ik niet, maar ik weet niet of je anders een kozijn met glaswerk aan kan laten sluiten op de dakkapel? Volgens mij moet je dat op een plaats waar je ook het kozijn van het raamwerk van de dakkapel hebt wel kunnen.

En als je een schuifdeur pakt die je weg kan schuiven waar aan de andere kant de douche is dan kan het wel. Je douche heeft ook een bepaalde breedte, je kan het zien aan de pijltjes welke kant ik de deuren op zou laten schuiven. Maar dat is inderdaad even passen en meten en in het echt bekijken of dat lukt.

Ik zou zelf een ruimere badkamer overwegen en dan het bed/de werkkamer omdraaien denk ik. Maar dat leverde een onlogische loop route op volgens mij. Ik kan nog wel eens tekenen.
quote:
Vind je het niet zonde van de ruimte, zo'n gang?
Ik persoonlijk niet. Ik denk dat je op deze manier een lichte ruime gang houd waar je heel erg leuk wat van kan maken. En je bent het voor/nadeel van de trap kwijt, toch ook het geluid naar beneden toe. En je kan eventueel toch de bergkast maken in de hoek waar je het eerder over had.

Wat zou je anders met de extra ruimte op de slaapkamer doen? Dan is het toch ook "maar" loopruimte?
pi_144599288
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 20:33 schreef Puala het volgende:

Ik zou zelf een ruimere badkamer overwegen en dan het bed/de werkkamer omdraaien denk ik. Maar dat leverde een onlogische loop route op volgens mij. Ik kan nog wel eens tekenen.
Ik denk dat met een grotere badkamer de kamer die dan daarnaast overblijft wel heel klein is. Ik had trouwens ook liever de werkkamer bij de dakkapel gehad, maar die looproute is inderdaad onlogisch. Als de deur naar de badkamer op de plattegrond onderin zit, dan wordt het misschien al logischer. Dan moeten we alleen de plek van de douche verschuiven, maar dat kan denk ik wel. Ga ik nog even mee puzzelen!

quote:
Ik persoonlijk niet. Ik denk dat je op deze manier een lichte ruime gang houd waar je heel erg leuk wat van kan maken. En je bent het voor/nadeel van de trap kwijt, toch ook het geluid naar beneden toe. En je kan eventueel toch de bergkast maken in de hoek waar je het eerder over had.

Wat zou je anders met de extra ruimte op de slaapkamer doen? Dan is het toch ook "maar" loopruimte?
Maar ik wil helemaal geen gang. :+ Doe ik niks mee. In de werkkamer geeft het iets meer vloerruimte en sowieso meer gevoel van ruimte. Dat laatste vind ik wel heel belangrijk.
pi_144599302
ik zou ook gaan voor die gang. Kun je daar mooi nog kasten neer zetten als je volgend jaar tegelijk met mij voor die derde gaat :+
pi_144605077
Waarschijnlijk heb je wel gezegd dat er beneden een kastenkamer komt, maar dat heb ik dan vergeten.
Als de trap beneden een deur krijgt, kan boven het trappenhuis open blijven en bijdragen aan licht & ruimte.

Hebben jullie niet tegen de muur een boekenkastenwand o.i.d.? Dat kan je tot scheidingswand maken met open partijen. Wel zorgen voor goede stabilisatie.
pi_144606624
Wat een leuke plannen! Ik spiek mee, want ooit een keer moet er met onze zolder ook wat gebeuren. Maar wij gaan eerst aan de zonnepanelen, en daarna moeten we weer even sparen.
pi_144629360
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 22:18 schreef Teslynd het volgende:
Waarschijnlijk heb je wel gezegd dat er beneden een kastenkamer komt, maar dat heb ik dan vergeten. Als de trap beneden een deur krijgt, kan boven het trappenhuis open blijven en bijdragen aan licht & ruimte.
Nee, had ik nog niet gezegd! En je kunt natuurlijk nooit te veel kastruimte hebben. :7

De trap beneden aan de trap is afgekeurd door mijn lief. We hebben nu al te veel gezeur met een botsingen tussen het traphekje en de badkamerdeur.

quote:
Hebben jullie niet tegen de muur een boekenkastenwand o.i.d.? Dat kan je tot scheidingswand maken met open partijen. Wel zorgen voor goede stabilisatie.
Ja, maar dat vind ik niet mooi, zo'n kastenwand.

We hebben gister nog even gepuzzeld op het omdraaien van slaapkamer en werkkamer, maar dat komt erop neer dat de slaapkamer de grotere ruimte wordt en ik heb juist in de werkkamer behoefte aan ruimte.

Wat op de plattegrond trouwens moeilijk te zien valt, is dat de muren van de zolder - vanzelfsprekend - heel schuin zijn en veel mogelijkheden inperken. Op een plattegrond kun je dus bureaus helemaal aan de kant schuiven, maar in de praktijk kan dat niet.
pi_144629375
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 22:40 schreef Bleie het volgende:
Wat een leuke plannen! Ik spiek mee, want ooit een keer moet er met onze zolder ook wat gebeuren. Maar wij gaan eerst aan de zonnepanelen, en daarna moeten we weer even sparen.
Weet je dat zeker? Mijn lief heeft allerlei heel goede redenen waarom je daar niet aan moet beginnen. :+
pi_144631507
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 17:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, had ik nog niet gezegd! En je kunt natuurlijk nooit te veel kastruimte hebben. :7

De trap beneden aan de trap is afgekeurd door mijn lief. We hebben nu al te veel gezeur met een botsingen tussen het traphekje en de badkamerdeur.

[..]

Ja, maar dat vind ik niet mooi, zo'n kastenwand.

We hebben gister nog even gepuzzeld op het omdraaien van slaapkamer en werkkamer, maar dat komt erop neer dat de slaapkamer de grotere ruimte wordt en ik heb juist in de werkkamer behoefte aan ruimte.

Wat op de plattegrond trouwens moeilijk te zien valt, is dat de muren van de zolder - vanzelfsprekend - heel schuin zijn en veel mogelijkheden inperken. Op een plattegrond kun je dus bureaus helemaal aan de kant schuiven, maar in de praktijk kan dat niet.
Als de trap langer is dan een directe draai van 180º zou een schuifdeur nog kunnen. Maar hoeveel geluid laat een schuifdeur door?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')